Şimdi Ara

LPG DÖNÜŞÜMÜ YAPILAN ARAÇLARDA SİBAP YAĞLAMANIN ÖNEMİ (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
45
Cevap
1
Favori
5.034
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruk_547

    Güzel kardeşim ben makina mühendisiyim yüksek lisansımı motorların ve yakıt sistemleri üzerine yaptım. Sıralı sistem araçlarda her iki yakıtta(benzin ve lpg) aktif zaten kullanılıyor ilk 5 dakika çalışma zaten benzinle lpg bittiğinde yine araç benzinle kullanılıyor yani sadece lpg kullanımı yok ayrıca önceki yazımda lpg yandığında oluşan ısının benzin yandığında oluşan ısıdan daha fazla olduğunu ve kullanılan kaliteli bir sogutma özellikli bir yağlama sıvısının subapları sogutarak daha uzun ömürlü olmasını sağlayacağından bahsediyorum.Örneğin distribütörü olduğunuz Prins markada Valve Care markalı kendi yağlama sistemini tavsiye ediyor ve sizde satıyorsunuz.Ayrıca ekde size lpg ve cng yakıtlarının yandıktan sonra çıkardığı ısı dereceleriyle subaplar üzerinde etkisini gösteren akademik araştırma yazısınıda gönderiyorum..


    Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 8, Sayı 1, 2003
    165
    BENZİNLİ MOTORLARDA LPG KULLANIMININ SUPAPLAR
    ÜZERİNDEKİ ISIL ETKİSİNİN İNCELENMESİ
    Atakan AVCI*
    Özet: Motorlarda alternatif yakıt olarak LPG kullanımının supaplar üzerindeki etkisi kuramsal olarak incelenmiştir.
    Oluşturulan iki boyutlu eksenel simetriye sahip dolu supap modeli sonlu elemanlar metoduyla çözülmüştür. Çevrim
    boyunca silindir içerisindeki sıcaklık ve basıncın belirlenmesi için sıfır boyutlu termodinamik model kullanılmıştır.
    Sonuçta gerek avans değişikliğinin ve gerek benzinde görülen karbon filminin kalkmasının sonucu olarak LPG veya
    doğal gaz kullanımında supapların daha yüksek ısıl zorlamalara maruz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.
    Anahtar Kelimeler: Supap, ısıl analiz.
    1. GİRİŞ
    Supaplar motorlarda gerek mekanik ve gerekse ısıl zorlamalara en çok maruz kalan parçalardan
    biridir (Richordo, 1961). Supap yenmeleri, oyulması, kırılması, aşınması ve değişik şekillerde şekil
    bozukluklarına uğraması sık rastlanan olaylardır. Özellikle LPG dönüşümü yapılan bazı taşıtların
    supaplarında görülen bozulmalar supap yakıt ilişkisinin araştırılması gereğini ortaya çıkarmıştır.
    Genelde dolu çelik supaplarda oluşan maksimum sıcaklıklar devir ve yüke bağlı olarak değişmekte
    olup, Hoyer ve giğ. (1999)’ye göre bu sıcaklıklar 400-800 C arasında değerler almaktadır. Supap başı ile
    sapı arasında merkezden yüzeylere doğru sıcaklıklar değişmekte ancak maksimum değerler, rejim halinde,
    supap yapısına göre supap başının birkaç milimetre altında gerçekleşmektedir. Supap yüzeyleri ise çevrim
    strokuna bağlı olarak sürekli değişken ısıl yüklere maruz olup, supap iç sıcaklıklarının çok altında veya
    üstünde değerler almaktadır.
    Motorlarda ateşleme avansının rolü önemli görülmektedir. Benzine göre çalışan bir taşıtın LPG ile
    çalışması durumunda avans haritası değiştiğinden bütün devirlerde aynı verimin elde edilmesi mümkün
    değildir. Avans açısındaki değişim benzer olarak sıcaklıklara da yansımaktadır. İşe dönüşemeyen enerji iç
    enerjiyi, dolayısıyla sıcaklıkları artırmaktadır. Bu durum şekil 1. de açık olarak görülmektedir. Ateşleme
    avansı büyüdükçe veya gerekli açıya yaklaştıkça supap sıcaklığı küçülmektedir.
    0
    200
    400
    600
    800
    0 10 20 30
    ateşleme avansı
    C
    4500
    dev/dak
    1500
    dev/dak
    Şekil 1.
    Ateşleme avansının egzost supabı sıcaklığına etkisi
    Diğer taraftan devir sayısının artması veya yükün artması da birim hacimde ortaya çıkan enerjinin
    artmasına neden olmakta ve sonuçta ortam sıcaklığını ve supap sıcaklığını artırmaktadır. Şekil 2. de farklı
    malzemelerde devir sayısı ile supap sıcaklığının değişimi verilmiştir.

    *
    U.Ü. Müh.-Mim. Fakültesi Makine Müh. Bölümü 16059 Görükle-BURSA
    166
    0
    200
    400
    600
    800
    2000
    4000
    6000
    dev/dak
    C
    çelik
    seramik
    Şekil 2.
    Egzost supabı sıcaklığının devir sayısı ile değişimi
    Supap malzemesinin değişmesi halinde, daha düşük ısı iletimi olan ve hafif malzemelerde
    sıcaklıklar önemli ölçüde düşerken mekanik zorlamalarda azalmaktadır. (Hoyer, et al. 1999). Aşırı
    ısınmanın önüne geçmek için değişik soğutma yöntemleri geliştirilmiştir. Egzost supaplarında özellikle
    supap başı sürekli değişik ısıl zorlamalara maruz iken manifold içinde kalan kısım sürekli ekzost gazları ile
    temastadır. Çekilen ısı supap sapı ve supap oturma yüzeyinden transfer edilmektedir.
    Farklı yakıt kullanımında yanma odasında oluşabilecek sıcaklıklar açısından LPG veya doğal gaz
    benzine göre gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sıcaklıkları açısından daha avantajlı
    görünmektedir. Dolayısıyla daha düşük sıcaklıkların, dolayısıyla daha düşük ısıl zorlamaların oluşması
    beklenir. Ancak yanma veriminin artması olumlu etki yapmaktadır. Sonuçta avans haritalarına göre çalışan
    taşıtlarda alev sıcaklıklarının benzinde daha yüksek olması beklenir. (yak. Yan). Buna karşılık avans
    haritası benzine göre olan LPG dönüşümlü taşıtta avans farklılığından dolayı farklılığa bağlı olarak daha
    büyük sıcaklıkların oluşması beklenebilir.
    Diğer önemli bir faktör izafi olarak, benzinli taşıtlarda supap yüzeyinde oluşan karbon filmlerinin
    gaz fazında silindire giren katkısız yakıtlarda (LPG ve doğal gaz gibi) oluşmadığı veya çok küçük filimler
    oluşturduğu pratik uygulamalardan bilinmektedir. Bu açıdan bakıldığında bu karbon filimlerinin etkisinin
    araştırılması gerekir.
    Bu çalışmada mekanik zorlamalardan ziyade ısıl zorlamaların nedeni araştırılmaya çalışılmıştır.
    Farklı yakıtlar için yapılan motor çevrimi alev sıcaklıkları hesaplarında alev sıcaklığının önemli bir etken
    olmayacağı görüldüğünden araştırma karbon filmlerinin etkisi üzerinde yoğunlaştırılmıştır. Bu amaçla
    supap yüzeyi üzerinde değişik kalınlıklarda karbon filminin oluşumu halinde supapların ısıl davranış
    incelenmiştir. En yüksek ısıl zorlamaya egzost supabı maruz kaldığından nümerik sonuçlar ekzost supabı
    için yapılmıştır. Bu amaçla supabın eksenel simetriye sahip olduğu kabul edilmiş ve iki boyutlu modeli
    oluşturularak sonlu elemanlar metodu ile çözüm yapılmıştır.
    2. KURAMSAL YAKLAŞIM
    Supapların ısıl davranışını incelemek üzere nümerik çözüme esas olarak 4 zamanlı, 1.6 litre silindir
    hacminde ve sıkıştırma oranı 8.1 olan bir benzin motoru ele alınmıştır. Bu amaçla mevcut motora ait
    düzlemsel kesit resmi ve ölçüleri şekil 3 te verilen supabın bilgisayarda katı modeli oluşturulmuştur.
    Bu katı model daha sonra okunmak üzere ANSYS içerisinde SAT formatında kaydedilmiştir. Bu
    katı model ANSYS içerisinde değişik operasyonlardan sonra 2 boyutlu hale dönüştürülmüştür. Sonlu
    elemanlar modelini oluştururken yapılacak ilk işlemlerden biri çözüm ağının oluşturulması için
    kullanılacak elemanın seçimidir. Bu amaçla ANSYS içerisinde bulunan ve çift etkili olarak kullanılabilen
    Plane 13 elemanı seçilmiştir. Seçilen eleman şekil 4 te verilmiştir.
    Grit ağı, sıcaklıkların yüksek olduğu veya gradyenin büyük olarak beklendiği yerlerde daha sık
    olacak şekilde oluşturulmuştur. Oluşturulan grit ağı Şekil 5 te verilmiştir. Supap üzerinde toplam 364
    eleman kullanılmış ve 454 düğüm noktası oluşmuştur.
    167
    Şekil 3.
    Egzost supapı ölçüleri
    Şekil 4.
    Sonlu eleman için seçilen Plane 13 elemanı
    Şekil 5.
    Supap katı modeli üzerinde oluşturulan grit ağı
    168
    Benzinli çalışmada katı supap tabla yüzeyine ayrıca karbon filmi kalınlığı ilave edilmiştir. Film
    kalınlığına bağlı olarak film gritlere bölünmüştür. LPG veya doğal gaz ile çalışmada bu durum göz önüne
    alınmamıştır.
    Supapların değişik bölgeleri değişik ısıl yüklere maruz kalmaktadır. Supapların alt tablası silindir
    içi şartlarına bağlı olarak çevrim boyunca değişken sıcaklıklara maruz kalmaktadır. Tabla oturma
    yüzeylerinin, supap dış yüzeyinin manifold içinde kalan kısmının, supap kolu kılavuzunun ve supap üst
    kolunun ısıl davranışları farklı olacaktır. Basitleştirme olarak bu uzunluklar sabit kabul edilmiştir.
    Özellikle supap kolunun kılavuz içerisinde sınırlı hareketi göz önüne alınmamıştır. Bu tanımlamaya göre
    farklı ısıl davranışta olacağı düşünülen 5 bölge vardır. Bu bölgeler supap kafası, supap oturma yüzeyi,
    manifold içinde kalan bölge, supap kılavuzu içinde kalan bölge ve külbütöre kadar olan bölgedir. Şekil 6.
    da bu bölgeler gösterilmiştir.
    3. BÖLGE
    2. BÖLGE
    1. BÖLGE
    Oturma Yüzeyi
    Kafa Bölgesi
    Şekil 6.
    Supap üzerinde değişik ısıl yük bölgeleri
    Egzost supap hareketini tanımlamak üzere kullanılan ve numerik değerleri Şekil 7. de verilen
    hareket kanunu kullanılmıştır. Bu kanuna bağlı olarak emme ve ekzost çıkış kesitleri hesaplanmıştır.
    Supa p Ha reketi
    0
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    540 560 580 600 620 640 660 680 700 720
    Krank Açısı
    Su p a p A ra lığ ı ( m m )
    Şekil 7.
    Supap hareket kanunu
    Çevrim sırasında silindir içerisinde meydana gelen basınç ve sıcaklıkların tahmini için bir çevrim
    modeli kullanmak gerekmektedir. Bu amaçla sıfır boyutlu termodinamik model kullanılmıştır. Bu
    modelde, emme başlangıcında egzost sıcaklığında yanmış egzost gazları bulunduğu kabul edilerek dolgu
    miktarına ve ısı transferine bağlı olarak sıcaklık hesaplanmıştır. Sıkıştırmanın politropik olduğu, avans
    açısına göre yanmanın başladığı ve çok kullanılan yanma oranı bağıntısına göre Karamangil (2000) yakıtın
    169
    yandığı, yanmanın tam olduğu, genişlemenin politropik olarak gerçekleştiği ve ekzost sırasında sıcaklığın
    değişiminin deneysel verilere bağlı olarak basit bir korelasyonla hesaplanabileceği düşünülmüştür. Bu
    amaçla hazırlanmış bir bilgisayar programı kullanılmıştır. (Karamangil, 2000).
    Supap yüzeylerine gelen ısıl yükler genelde taşınım şeklinde olmakta ancak oturma yüzeyinde
    iletim ön plana çıkmaktadır. Işınım gözönüne alınmamıştır. Supap kafası yüzeylerindeki taşınım katsayıları
    egzost strokunda Annaad (1968) tarafından verilen
    0.6 Nu = a(Re) (1)
    bağıntısıyla hesaplanmıştır. Burada Reynolds sayısı
    ν
    ν
    πd
    4m Re =
    şeklinde tanımlanmış olup m manifolddaki hacimsel hava debisini, dν supap kafası çapını, ν gazların
    kinematik viskozitesini, a supap açıklık/çap oranına bağlı bir sabiti ve Nu ise Nusselt sayısını
    göstermektedir.
    Emme strokunda ise Re sayısına bağlı olarak Horlock ve giğ. (1986) tarafından verilen deneysel
    sonuçlardan yararlanılarak taşınım katsayıları tahmin edilmiştir.
    Egzost supabının birinci bölgesinde egzost strokunda taşınım katsayısı için
    1/ 3 (Re )Pr m
    L c D Nu = (2)
    bağıntısı kullanılmıştır (Kılıç ve Yiğit, 2000). Burada c ve m birer sabit olup ilgili tablolardan alınır.
    Diğerleri ise Reynold sayısı (ReL) ve Prandtl sayısıdır (Pr).
    Oturma yüzeyi bölgesinde yüzeye oturma sırasında iletimle ısı transferi için ilave olarak temas
    direnci Rt göz önüne alınmıştır. Bu konumda ısının iletimle gerçekleştiği düşünülmüştür.
    İkinci bölgede ise supap ile kılavuz arasındaki yağ filminden oluşan dirençten hareketle taşınım
    katsayısı için
    h ≈ k / ∆r (3)
    ilişkisi tanımlanmıştır. Burada k filmin ısı iletim katsayısı ve ∆r ise film kalınlığıdır.
    Supapların her bir bölgesi için 4 strokta ısıl yüklerinin hesabında kullanılan taşınım katsayıları ve
    sıcaklıklar için alınan veya kabul edilen değerler tablo halinde Tablo 1 de açık olarak verilmiştir. Burada
    Teg egzost sıcaklığı, ∆θ krank açısı, α ve β ise sabitlerdir.
    Tablo 1. Supaplara gelen ısıl yükler
    a. emme zamanında ısıl yükler
    Bölge Isı taşınım katsayısı
    (W/m2K)
    Ortam sıcaklığı
    (oC)
    1. 130 Teg (1/ (1+α∆θ)
    2. 1700 90
    3. 40 45
    Kafa bölgesi 130 Tc+Teg/ (1+β∆θ)
    Oturma yüzeyi 1000 90
    c. Yanma ve genişleme zamanında ısıl yükler
    Bölge Isı taşınım katsayısı
    (W/m2K)
    Ortam sıcaklığı
    (oC)
    1. 130 Teg (1/ (1+α∆θ)
    2. 1700 90
    3. 40 45
    Kafa bölgesi programdan Programdan
    Oturma yüzeyi 1000 90
    b. Sıkıştırma zamanında ısıl yükler
    Bölge Isı taşınım katsayısı
    (W/m2K)
    Ortam sıcaklığı
    (oC)
    1. 130 Teg (1/ (1+α∆θ)
    2. 1700 90
    3. 40 45
    Kafa bölgesi programdan Programdan
    Oturma yüzeyi 1000 90
    d. Egzost zamanında ısıl yükler
    Bölge Isı taşınım katsayısı
    (W/m2K)
    Ortam sıcaklığı
    (oC)
    1. programdan Programdan
    2. 1700 90
    3. 40 45
    Kafa bölgesi programdan Programdan
    Oturma yüzeyi programdan Programdan
    170
    Supap üzerindeki zamana bağlı sıcaklık dağılımını elde etmek üzere eksenel simetriye sahip
    geometri ve ısıl yükler için verilen sınır şartları altında sonlu elemanlar metodu kullanılarak çözüm
    yapılmıştır. Supapın her bir ısıl analizi için kullanılan süre 4 gündür.
    3. SONUÇLAR
    Bu çalışmada supabın ısıl analizi için yapılan çözümlerden motor devir sayısının 3600 dev/dak
    olduğu hal için elde edilen sonuçlar verilmiştir. Başlangıçta supabın dolayısıyla motorun 20 C sıcaklıkta
    olduğu kabul edilmiştir.
    Ön çalışma yakıtların alev sıcaklıklarının karşılaştırılmasına yönelik olmuş ancak yakıtların alev
    sıcaklıkları arasında belirgin fark olmaması nedeniyle aynı supap için farklı yakıtlar kullanımının ısıl
    zorlamalar açısından fark oluşturmayacağı sonucuna varılmıştır. Bunun üzerine ağırlık supap yüzeyinde
    oluşacak karbon birikintilerinin etkisi üzerine kaydırılmıştır. Bu amaçla benzinle çalışma halinde supap
    yüzeyinde karbon filmi oluştuğu Heywood (1988) ve bu filmlerin sırasıyla 20, 50, 100, 200 mikron
    kalınlığında oluştuğu ancak LPG ve/veya doğal gazda oluşmadığı kabul edilerek supabın ısıl davranışı
    incelenmiştir.
    Bu çalışmada yapılan kabuller literatürde verilen (Bilal, H. 2000) deneysel supap sıcaklıkları
    değerleri ile karşılaştırıldığında benzer sonuçlar verdiği gözlenmiştir. Bu açıdan yapılan çözümlerin
    gerçeğe uygun değerler olarak alınabileceği kabul edilmiştir.
    Hesaplara göre motorun rejim sıcaklığına ulaşması 250 saniye civarında gerçekleşmiştir. Benzin ve
    LPG için supap yüzeyinde farklı noktaların rejim sıcaklığına ulaşma eğrileri Şekil 8. de verilmiştir.
    Şekilden görüleceği gibi 250 s civarında bir süre de sıcaklıklar sabit bir değere yakınsamaktadır.
    Şekil 8.
    Supapın sabit devirde 100 mikron film kalınlığında rejime girme süresi
    Şekil 9.
    3600 d/dak için farklı karbon filmi kalınlıklarının maksimum supap sıcaklığına etkisi
    Maksimum Sıcaklıkğın Karbon Kalınlığı İle Değişimi
    549
    511
    471
    420
    440
    460
    480
    500
    520
    540
    560
    0.05 0.10 0.20
    Karbon Kalınlığı (mm)
    Maksimum Sıcaklık ( C)
    171
    Farklı film kalınlıklarında rejim halinde supaplarda sıcaklık dağılımları Şekil 9 da verilmiştir.
    Şekilden görüleceği gibi film kalınlığı arttıkça ortalama sıcaklıklar düşmekte dolayısıyla supaplar
    üzerinden olan ısı kayıpları azalmaktadır. Diğer taraftan radyal yönde sıcaklık dağılımları şekil 10 da
    verilmiştir.
    Şekil 10.
    3600 d/dak için farklı film kalınlıklarında supap yüzeyinde radyal sıcaklık dağılımı
    Farklı film kalınlıklarında supap yüzeyi sıcaklıkları da değişmektedir. Silindir içerisinde çevrim
    boyunca meydana gelen sıcaklık değişimleri film varlığında yüzeyde fazla salınıma yol açmamaktadır.
    Filmin yokluğunda ise yüzey sıcaklıkları büyük salınımlar yapmaktadır. Şekil 11 de 0.1 mm kalınlığında
    film için supap yüzeyindeki sıcaklık değişimi verilmiştir.
    0
    200
    400
    600
    800
    5
    15
    25
    35
    45
    55
    65
    75
    85
    zaman ms
    sıcaklık (C)
    0.00
    0.05
    0.10
    Şekil 11.
    0.1 mm film kalınlığında supap yüzeyinden film yüzeyine sıcaklık değişimi
    Ayrıca Şekil 12 de supap yüzeyi boyunca farklı noktalardaki sıcaklıklar görülmektedir. Şekillerden
    anlaşıldığı gibi filmin varlığında yüzey sıcaklığındaki salınımlar ve ortalama sıcaklıklar düşmektedir.
    Karbon Filminin Kafa Yüzey Sıcaklıklarına Etkisi
    460
    470
    480
    490
    500
    510
    520
    530
    540
    550
    0 2 3 5 6 8 9 11 12 14 15
    Merkezden Uzaklık (mm)
    Sıcaklık (ºC)
    0.05 mm
    0.10 mm
    0.20 mm
    172
    Şekil 12.
    LPG ile çalışmada supap üzerinde eksenel sıcaklık dağılımı
    4. TARTIŞMA
    Bu çalışmada motor performansı açısından sınırlı değişken parametre göz önüne alınarak supaplar
    incelenmiştir. Bu açıdan çok kapsamlı sonuçlar ortaya çıkmayabilir. Ancak çalışmanın amacı açısından
    sonuçların önemli ipuçları verdiği düşünülmektedir.
    Farklı yakıt uygulamalarında alev sıcaklıkları açısından fazla fark olmaması nedeniyle ısıl
    zorlanmalarda etkili faktörün olması mümkün görünmemektedir.. Ancak avans ayarının yakıta uygun
    olmamasının bazı çalışma şartlarında supapları daha fazla ısıl ve mekanik darbelere maruz bırakması
    mümkündür. Özellikle yüksek devirlerde avans değerlerinin de belirgin farklılık göstermesi ve güç
    düşümünün belirgin olarak hissedilmesi ve şekil 1 de verilen sıcaklık değişimleri de göz önüne alındığında
    dönüşümden dolayı supaplara önemli ısıl yükler gelebileceğini söylemek mümkündür. Bu etki ayrıca
    incelenmemiş olmakla birlikte beklenen bir etkidir.
    Supap yüzeylerinin film ile kaplanmış olmasının önemli bir etki oluşturabileceği anlaşılmaktadır.
    Filmin öncelikle ortalama sıcaklıkları düşürdüğü ancak en önemlisi yüzeydeki sıcaklık salınımlarının çok
    küçüldüğü dolayısıyla yüzeyde ısıl gerilmelerin filmin varlığında minimuma indiği anlaşılmaktadır. Film
    kalınlıklarının öngörülenden daha küçük olması halinde bile ısıl darbeleri sönümleyen bir damper görevi
    gördüğü anlaşılmaktadır.
    Avans ayarsızlığının etkisinde ise çalışma şartlarına bağlı olarak bazı çalışma şartlarında daha
    büyük ısıl gerilmeler oluşturacaktır. Dolayısıyla supapların yüzeylerinde veya genel olarak işlevini
    yitirmesine yol açacak riskleri artıracak şekilde etki göstermektedir.
    Temiz alternatif yakıtlarla çalışmak üzere dönüştürülen taşıtlarda supaplarda görülen problemlerin
    ana kaynağının yüzeylerdeki filmin kaybolması sonucu bütün çalışma koşullarında oluşan ısıl darbelerden
    kaynaklanabileceği, devir sayısının artmasıyla iyileştirilmeyen avans farklılıklarının daha şiddetli
    zorlamalar oluşturacağı anlaşılmaktadır. Bu durumda supapların daha iyi malzemeden yapılması veya bu
    şartlarda çalışan supapların kullanılması gereği ortaya çıkmaktadır. Ayrıca supapların yüzeylerinde
    oluşturulacak direnci yüksek ve ısı iletim katsayısı düşük kaplamaların supap dayanımını artıracağı ve ısı
    kayıplarını azaltacağı rahatlıkla söylenebilir.
    5. KAYNAKLAR
    1. Annand, W.J.D. 1968. Experiments on a model simulating heat transfer between the inlet valve of a
    reciprocating engine and the entering stream. Bristol.
    2. Annand, W.J.D and Lanary, R.S.1970. Heat transfer measurements on a simple model representing a
    poppet exhaust valve in a outlowing stream. J. Mech. E. Sci. 12.
    3. Bilal, H. 2000. Alternatif yakıt kullanımının supap tasarımı üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yüksek
    Lis. Tezi. U.Ü. Fen Bil. Ens. Bursa.
    4. Borat, O., Balcı, M., Sürmen, A.1994. İçten yanmalı motorlar. G.Ü. Teknik E.Fak. Yay. Ankara.
    5. Heisler, H. 1992. Advanced Engine Technology. London.
    6. Heywood, J.B., 1988. Internal combustion engine Fundamentals.
    7. Horlock, J.H. and Winterbone, D.E. 1986. The thermodynamics and gas dynamics of ınternal
    combustion engines.
    8. Hoyer, U. And Rahnavardi, P. 1999. İnvestigation of ligth weight valve train systems.
    9. Karamangil, İ. 2000. Benzin motorlarında HC emisyonlarının matematik modellenmesi. Doktora tezi,
    Uludağ Ü. Bursa.
    10.Richordo, H. 1961. Internal combustion engines., İTÜ, İstanbul.

    bu araştırmadan nasıl lpg yandığında benzinden çok daha fazla ısı yaydığını ispat ettin? ısıyı değeri daha düşük lpg nin

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: çetinsayotogaz

    ben hiç bir yaglama sistemini tavsiya etmiyorun
    biz müşterilerimize önce izah edip müşteri israr ederse takıyorum
    yoksa okadar para verip yüzde yüz yaglama taktıgın aracacınmotoruna garanti veriyormusun
    açıkça söyle yaglama taktıgım aracın motoruna garanti veriyorum diyormusun açıkça belirit
    ozaman seninle görüşmek isterim


    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >




  • beyzade0606 kullanıcısına yanıt
    Sanırım metnin bu alanı gözünüzden kaçmış tamamını okursanız yazının anlacaksınız.

    "Egzost supabı sıcaklığının devir sayısı ile değişimi
    Supap malzemesinin değişmesi halinde, daha düşük ısı iletimi olan ve hafif malzemelerde
    sıcaklıklar önemli ölçüde düşerken mekanik zorlamalarda azalmaktadır. (Hoyer, et al. 1999). Aşırı
    ısınmanın önüne geçmek için değişik soğutma yöntemleri geliştirilmiştir. Egzost supaplarında özellikle
    supap başı sürekli değişik ısıl zorlamalara maruz iken manifold içinde kalan kısım sürekli ekzost gazları ile
    temastadır. Çekilen ısı supap sapı ve supap oturma yüzeyinden transfer edilmektedir.
    Farklı yakıt kullanımında yanma odasında oluşabilecek sıcaklıklar açısından LPG veya doğal gaz
    benzine göre gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sıcaklıkları açısından daha avantajlı
    görünmektedir. Dolayısıyla daha düşük sıcaklıkların, dolayısıyla daha düşük ısıl zorlamaların oluşması
    beklenir. Ancak yanma veriminin artması olumlu etki yapmaktadır. Sonuçta avans haritalarına göre çalışan
    taşıtlarda alev sıcaklıklarının benzinde daha yüksek olması beklenir. (yak. Yan). Buna karşılık avans
    haritası benzine göre olan LPG dönüşümlü taşıtta avans farklılığından dolayı farklılığa bağlı olarak daha
    büyük sıcaklıkların oluşması beklenebilir. "




  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruk_547

    Sanırım metnin bu alanı gözünüzden kaçmış tamamını okursanız yazının anlacaksınız.

    "Egzost supabı sıcaklığının devir sayısı ile değişimi
    Supap malzemesinin değişmesi halinde, daha düşük ısı iletimi olan ve hafif malzemelerde
    sıcaklıklar önemli ölçüde düşerken mekanik zorlamalarda azalmaktadır. (Hoyer, et al. 1999). Aşırı
    ısınmanın önüne geçmek için değişik soğutma yöntemleri geliştirilmiştir. Egzost supaplarında özellikle
    supap başı sürekli değişik ısıl zorlamalara maruz iken manifold içinde kalan kısım sürekli ekzost gazları ile
    temastadır. Çekilen ısı supap sapı ve supap oturma yüzeyinden transfer edilmektedir.
    Farklı yakıt kullanımında yanma odasında oluşabilecek sıcaklıklar açısından LPG veya doğal gaz
    benzine göre gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sıcaklıkları açısından daha avantajlı
    görünmektedir. Dolayısıyla daha düşük sıcaklıkların, dolayısıyla daha düşük ısıl zorlamaların oluşması
    beklenir. Ancak yanma veriminin artması olumlu etki yapmaktadır. Sonuçta avans haritalarına göre çalışan
    taşıtlarda alev sıcaklıklarının benzinde daha yüksek olması beklenir. (yak. Yan). Buna karşılık avans
    haritası benzine göre olan LPG dönüşümlü taşıtta avans farklılığından dolayı farklılığa bağlı olarak daha
    büyük sıcaklıkların oluşması beklenebilir. "

    bak işte olay nereye geldi.

    avansa geldi.demek ki ben haklıyım!

    sana bi soru benzin avansına göre ayarlanmış motora lpg takıp üzerinde yağ takviyesi yapınca motor avansı senin enjekte ettiğin yağa göre mi uygulayacak?



    bakın tüm Türk lpg ustaların sorum şu? bu cevabı verecek bir usta bulamadım!



    benzinli motor avansı benzine göre ayarlanmış bir motor türü.

    Lpg nin yanma hızı ile benzin yanma hızı farklı.

    sen benzinli araca lpg taktın ve lpg hızlı yandı.

    piston içinde yanma çevriminde hata oluşacak. üste devirlerde cansızlık ya da silindir içi aşırı ısınma gibi. bunun çözümü nedir yoksa bu büyük bir hatadır ve çözümü yok mudur?

    Ama bunu sen gram gram yağ enjekte ederek nasıl sağlayacaksın.?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi beyzade0606 -- 18 Ocak 2017; 14:54:14 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • beyzade0606 kullanıcısına yanıt
    Sevgili arkadaşım eski model karbüratörlü araçlarada avans distribütörden elle ayarlanırdı yeni jenerasyon enjektörlü araçlarda ise arabanın vuruntusuna göre avası kendi ayarlayan vuruntu sensörü mevcuttur.Otogaz dönüşümü yaptığımız araçlar isteğe göre hem benzinli hemde lpgli kullanılıyor.Eğer avansa gerek varsa vuruntu senserü otomatik avasın ayarlanmasını sağlıyor.Bu yüzden lpg ye göre avans ayarı diye birşey yoktur.Ayrıca yağlama sistemine kullandığımız yağın soğutma özelliği olduğu için gram gram kullanılarak ısıyı düşürmek için tasarlanmıştır.Örneğin ilaçların içindeki etken maddenin güçlülüğünden dolayı miligram miligram kullanılması gibi...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruk_547

    Sevgili arkadaşım eski model karbüratörlü araçlarada avans distribütörden elle ayarlanırdı yeni jenerasyon enjektörlü araçlarda ise arabanın vuruntusuna göre avası kendi ayarlayan vuruntu sensörü mevcuttur.Otogaz dönüşümü yaptığımız araçlar isteğe göre hem benzinli hemde lpgli kullanılıyor.Eğer avansa gerek varsa vuruntu senserü otomatik avasın ayarlanmasını sağlıyor.Bu yüzden lpg ye göre avans ayarı diye birşey yoktur.Ayrıca yağlama sistemine kullandığımız yağın soğutma özelliği olduğu için gram gram kullanılarak ısıyı düşürmek için tasarlanmıştır.Örneğin ilaçların içindeki etken maddenin güçlülüğünden dolayı miligram miligram kullanılması gibi...

    peki bu sistem yerine 4000 devir 8ms sonrası 2ms lik benzin takviyesi açtığımızda soğutma yapmayacak mı?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • faruk_547 kullanıcısına yanıt
    Merhaba, konuyu birde sıvı sistemler üzerinden değerlendirebilir misiniz? Sıvı lpg sistemlerinde de yağlamaya ihtiyaç var mıdır? Sıvı lpg sistemlerinde subap erimesi olur mu? Lpg nin sıvı halde püskürtülmesinin avantajları ve dezavantajları nelerdir? Konuyu teknik olarak birde sıvı sistemler üzerinden değerlendirmenizi istirham ediyorum.



    Saygılarımla

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • alp___ A kullanıcısına yanıt
    Merhaba;
    Şimdi likid sistemler aracın orjinal enjektörlerini kullanır ve aracın motoruna kuru yakıt değilde benzindeki gibi sıvı bir yakıt girer.Buda subaplarda benzinde çıkan sıcaklık kadar sıcaklık oluşumu olacağından subaplar aşırı ısınarak erimez.Ancak kurum oluşumu lpg ye göre çok daha az olsa da benzinli araçlarda da kurum oluşumu gerçekleşir.Buna oranla bakıldığında likid bir sisteme yağlama sistemi olmassa olmaz değildir... Yani takılmadığında orjinal benzinde ki kadar aracınız zarar görür.Ama takılırsa da iyi olur çünkü motorun çalışma aşamasında bir çok sürtünme işlemi yapan parça bulunur bunlardan biriside subaplardır,çok azda olsa bir sürtünme işlemi gerçekleşir.Buda uzun km lerde motor yapılmasının sebeplerinden 1 tanesidir.Bu sürtünme ne kadar azalırsa o kadar subapların ömrü uzar.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruk_547

    Merhaba;
    Şimdi likid sistemler aracın orjinal enjektörlerini kullanır ve aracın motoruna kuru yakıt değilde benzindeki gibi sıvı bir yakıt girer.Buda subaplarda benzinde çıkan sıcaklık kadar sıcaklık oluşumu olacağından subaplar aşırı ısınarak erimez.Ancak kurum oluşumu lpg ye göre çok daha az olsa da benzinli araçlarda da kurum oluşumu gerçekleşir.Buna oranla bakıldığında likid bir sisteme yağlama sistemi olmassa olmaz değildir... Yani takılmadığında orjinal benzinde ki kadar aracınız zarar görür.Ama takılırsa da iyi olur çünkü motorun çalışma aşamasında bir çok sürtünme işlemi yapan parça bulunur bunlardan biriside subaplardır,çok azda olsa bir sürtünme işlemi gerçekleşir.Buda uzun km lerde motor yapılmasının sebeplerinden 1 tanesidir.Bu sürtünme ne kadar azalırsa o kadar subapların ömrü uzar.

    Bilgilendirme için çok teşekkür ediyorum. Sıvı sistemlerde de sabahları çalışma problemi ve pompa sesi problemi var. Özellikle marş uzaması can sıkıcı. Benzinden farksız sürüş oerformansı yüksek tasarruf oranı ve motora daha az veya zarar vermemesi de artı yönleri.



    Tekrar teşekkürler...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Peki faruk bey şunu sorayım bende. Dün akşam aracıma brc kit taktırdım ve brc hiçbir şekilde yağlama kullanmıyor ve reddediyor. Brc taktırmadan önce landirenzo taktırmaya niyetlenmiştim. Bayiden bana söylediği şu: sistemdeki yağ 2000-3000 km civarinda biter ve 90 lira. Ben yılda 10.000 km yapan insanım, yılda 360 tl yağa verirsem nerde kalacak benim ekonomim? Brc'nin VSR teknolojisi beni gerçekten tatmin etti hiç olmazsa arabamın motoruna ne olduğunu bilmediğim litresi 90 liralık bir yağ gitmiyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • gyetiker G kullanıcısına yanıt
    şimdi şu konuya kesinlik getirmek istiyorum aracnıza hiç otogaz dönüşümü yaptırmasanız da aracınızın sibopları kurum bağlar.

    VSR sistemine gelince ancak yüksek devirlerde çalışacaktır.Buda sizin siboplarınızın yeterince temizlenmesini sağlamayacaktır. Tabi ki taktırma zorunluluğunuz da yok olmanda sistem güvenli bir şekilde çalışır ancak belirtiğim gibi aracın ömrünü uzatmak için önemli bir üründür yağlma sistemi.Ben taktırmanızı tavsiye ederim.
  • faruk_547 kullanıcısına yanıt
    Evet vsr sistemini 4000 devir üzerine ve ani gaz tepkilerine göre ve 500mbar ayarladı ustam. Ama yağlama sisteminin astarı yüzünden pahalı. 50.000de süpablarım bitse bile 5 yılda 1800 yl yağ parası ödemek mantık dışı geliyor bana.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • gyetiker G kullanıcısına yanıt
    tabi oda manrıklı bi bakış açısı aslında.O parayı yağlamaya değilde siboplara vermek daha da mantıklı ama bu işlemi yapmak istemeyen kullanıcılar için 1 e 1 bi çözüm .
  • quote:

    Orijinalden alıntı: faruk_547

    tabi oda manrıklı bi bakış açısı aslında.O parayı yağlamaya değilde siboplara vermek daha da mantıklı ama bu işlemi yapmak istemeyen kullanıcılar için 1 e 1 bi çözüm .

    LPG kuru yakıt degilmi neden kurum yapsın? Hatta emisyon olcumunde daha temiz çıktığını gördüm ben. Araç avans açınca sıcaklık artar demişsiniz. Arada kaç oktan varki? Zaten benzinli aractada avans sürekli değişmiyormu? Hani arada 20-30 oktan olsa hakvericem zaten Amerika'da ve Avrupa'da 95 oktan yakıt standart satılmiyormu? LPG de sıcaklığı arttıran iş bilmez ustaların Fakir karışımda bırakmaları. Benim aracada zorla taktılar. Hiçbir faydası olduğuna inanmıyorum 15 bin km oldu hala yarısi duruyor. Hadi emme subaplarini korudu egzoz subaplari? Hadi yanmıyor demişsiniz ki ürünün içerisinde yanıcı maddeler var sayın makine mühendisi. Hadi yanmadi katalizörü napacaz? Ne yapacaz elimize alacaz.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Extradan subapları sogutmak için yağ vereceğimize Otogaz firmaları (shell, bp, aygaz, total vb)neden lpg nin içine katkı eklemezler? Bu sektör bu kadar gelişmişken arge çalışması yapmıyorlar mı acaba?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • böle B kullanıcısına yanıt
    Arkadaşlar bu sistem bir yakıt deiğidir kesinlikle yanmazdır hatta. Bu dediğiniz arabanın motoruna neden yağ koyuyoruz ki akaryakıtın içerisine koysunlar yağı demek gibi bir şey yapmayın gözünüzü seveyim.Aracın motoru sürtünme prensiplidir. Parmağınızı masaya hızlı hızlı mayaya sörün bide sıvı yağa batırıp elinizi sürün deneysel kavrayın bu konuyu :D
  • Eee noldu şimdi sonuç yağlamA taktırmak gereklimi değilmi?

    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Sonuç 4500 rpm 750 bar vsr aktif edildi. Söz konusu değerlerde %80 benzin %20 benzin sarfiyatı olacak en mantıklısı bu bence

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • faruk_547 kullanıcısına yanıt
    Güzel kardeşim çetinsayolarak degil
    prins vermiyor ürünün sahibi ipragaz prins biz montajcıyız
    ürüne garantiyi kim veriyor montajcımı
    yoksa üretci & italatcı firma veriyor bunu bilmeniz gerek
    biz aynı görüşteyiz çetinsay olarak yaglama önermiyoruz ve önermiyecegiz
    bu paralara motor kaskosu yaptırmaları daha isabetli ve garanti olur diyoruz
    yaglamanın müşterilere getirisi varmı yoksa maliyetini bir hasablayınız
    her 10bin km de bir yag maliyetinedir
  • beyzade0606 kullanıcısına yanıt
    Merhaba Beyzadem.. :)
    T27 yi 1 yıla yakındır severek lpg de kullanıyorum. Fakat aklıma bir soru takılıyor sen biliyorsundur diye düşünüyorum.
    Acımadan gaza basıyorum ist trafiğide habire dur-kalk motorda kavruluyordur. Acaba sübaplar eriyor mudur? Bu motorun sübap eritme huyu varmıdır?
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.