Merhaba arkadaşlar, bu konu çok tartışıldı forumda ben de elimden geldiğince katkı yapmaya çalıştım. Dün elime bir veri geçti ve bunu herkesle paylaşmak istiyorum. Doğrudan alakalı olmadığı için konuyu PC oyunları forumuna açtım. Elimde Türkiye'de en çok oynanan PC oyunlarının ve oynayan yaklaşık kişi sayısının verisi var. Buradan ulaşabilirsiniz: https://forum.donanimhaber.com/turkiye-de-en-cok-oynanan-pc-oyunlari--147358805#147358805 Bu bilgi tartışmaya son noktayı koyar diye düşünüyorum. Yüksek seviyedeki tüm oyunların ya resmi Türkçe desteği ya da Türkçe yaması var. Bazı oyunlar da dikkatinizi çekecektir, Türkiye'de aşırı derecede oynanmasına rağmen resmi Türkçe desteği yok. Buyurun konuşalım. |
Neden Bazı Oyunların Türkçe Desteği Var Bazı Oyunların Yok İşte Cevabı

-
-
Bu listeye göre ubisoft ve rockstarı umarım bir daha kimse savunmaz, herşey ortada, resmen aptal yerine konuyoruz oyuncu topluluğu olarak. -
Ben anlamadım rakamlar baya düşük neyi savunuyoruz.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi CoronaHere -- 8 Ocak 2021; 12:53:0 > -
-
Verilerin %100 doğru olduğunu kabul etsek bile bu veriler Türkçe'nin oyunlarda standart olması için hiçbir şey ifade etmiyor. Neden mi?
Bu oyuncuların yüzde kaçı GTA V, Rainbow Six Siege gibi 60$/60€ çıkan oyunları ilk 3 ayında aldı? Firmalar bir oyundan elde edecekleri karları ön siparişlerden ve genellikle çıkışından itibaren ilk 3 aylarında ederler. Yani diyeceğim o ki, 1 sene sonra %50 / %75 indirimle almanız, firmalara bir karlılık sağlamadığı için firmaların dikkatini çekmiyor.
GTA V'in geçtiğimiz sene ücretsiz dağıtıldığını, 2013'te çıkan ve indirimlerde 30-40 TL'ye kadar düşen bir oyun olduğunu; Rainbow Six Siege'in ise 2016 Haziran/Temmuz ayından beri 26 TL'ye Lite sürümünün satıldığını, Xbox Game Pass'te olduğunu vs. hatırlatmama gerek yok sanırım.
Bu durumu savunmuyorum, yanlış anlaşılmasın. Her ne olursa olsun, bir oyun eğer bir ülkede öyle ya da böyle 1 milyon oyuncuya ulaştıysa (hatta bana göre 1 milyon bile fazla, 500 bin yeterli) o oyun yerelleştirmeyi hak ediyor. Sonuçta senin oyununu oynayan 1 milyon insan var, bu da 1 milyon müşteri demek. Tamam belki GTA V ya da Rainbow Six Siege'den istediğin karı elde edemedin ama yapacağın yerelleştirme ile bir sonraki çıkaracağın oyunda daha fazla satacaksın. Bunu da ben söylemiyorum, araştırmalar söylüyor. Son 10 yıla göre korsan oyun kullanımı azalmış ve oyun satışları katbekat artmış. Hatta ilk defa 2020'de oyun sektörü hacim olarak film sektörünü geçmiş durumda. Tabii bunda pandeminin de etkisi var ama oyun sektörü zaten film sektörüne yaklaşmıştı hacim olarak.
Ayrıca bu oyuncular hep 15-20 yaş aralığında öğrenci olarak kalmıyor. Okulu bitiriyor, işe başlıyor, para kazanmaya başlıyor ve sonra beğendikleri oyunları almaya başlıyor. Yani yukarıda söylediğim gibi, bugün 20 yaşında üniversite öğrencisi olan biri, 5 sene sonra yeni oyun çıkardığında belki de iş sahibi olacak ve oyun Türkçe ise satın alacak.
Aslında bunun ücretli oyunlarda en güzel örneği Football Manager serisidir. 2013 yılında resmi olarak Türkçe çıkardılar ve o günden beridir de her sene resmi olarak Türkçe geliyor. Elimde rakam ya da tablo olarak bir veri yok ama oyun sektörünü ve haberleri takip ettiğim kadarıyla Football Manager serisi Türkçe çıkmaya başladığından beri satışları her sene artan bir oyun. (Son 2 sene düşmüş olabilir, o da malum ülkenin ekonomik şartları)
Son olarak, ben şu tezi de doğru bulmuyorum "Türkiye'de oyunlarımız satmıyor ki Türkçe yapalım?". Bu mantık bana ters geliyor. Bir oyunun satmamasının tek sebebi korsan kullanım değildir. Tamam, bizim korsan kullanım oranımız batıya göre çok fazla ama bu tezi ortaya atanların kaç tane çıkardığı Türkçe oyun var da bu tezi ortaya atıyor? CDPR dese bir nebze anlarım da, hayatlarında Türkçe yerelleştirme yapmamış oyun firmaları bunu diyorsa bilin ki bahane üretiyorlar, aklınızla dalga geçiyorlar. Zaten bu tezleri de yavaş yavaş çürümeye başladı çünkü korsan sektörü eskisi kadar popüler değil, oyunlar aylar/yıllar sonra kırılıyor, kırılsa da insanların çoğu korsan indirip bilgisayarına virüs bulaştırmaktansa oyunun indirime girmesini bekliyor satın almak için. Ayrıca buradan çıkartılacak bir diğer sonuç da, ülkelerin alım gücüne göre yerel fiyatlandırma politikası uygulanması lazım. Yine oyun basınından duyduğuma Steam'in öncülük ettiği yerel fiyatlandırma politikası firmalar için çok daha fazla karlılık sağlıyor ve korsan sektörüne darbe vuruyor.
Ayrıca bu konuda bir devlet politikası da şart, tıpkı Rusya'daki gibi. Bildiğim kadarıyla Rusya'da dijital bir ürün (oyun, uygulama) satacaksan yerelleştirme yapmak zorundasın. Hem dil olarak hem de fiyat olarak. Fiyat olarak derken, illa ki uygun fiyatlı olması şart değil, Ruble olarak satacaksın diyor kanunlar. Mesela bizdeki gibi Blizzard Activision gelip Euro ile satış yapamıyor Rusya'da. Eğer bu 2 şartı yerine getirmezsen Rusya'da resmi olarak ürünün satamıyorsun. Benzer bir düzenlemeyi, belki bu kadar katı olmayacak şekilde, bir uzlaşma sağlayacak şekilde biz de yapmalıyız. Ama şu anki şartlarda böyle bir şey imkansız tabii ki, bizim için fazla ütopik.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi John Sheppard -- 8 Ocak 2021; 14:58:43 >
-
Listede dikkatimi çeken bir hearthstone var. Ondada yavaştan türkçe youtube kanalı falan açtılar ama bilmiyorum. Aslında bu oyunu türkçe yapmaları çok kolay. Zaten aynı metinler bir sürü kartın üstünde yazıyor. Hikaye desen zaten her expansion da falan max 20 sayfalık yazı eder. 90 milyonluk ülkede bu rakamlar genel olarak çok düşük.
-
listeye göre dying light 156k satmış. bilmem kaç yıl sonra oyuna tr dil eklendi.
rdr 2 ye rockstar bu satış miktarlarına rağmen dil desteği getirmiyorsa si... gitsin kumda oynasın. gta i hiç saymıyorum epic games in dağıttıkları dahil mi bilmiyorum.
sonra wow ve hearthstone var. blizzard denen şerefi bozuk bir firma yine. türkiyeden milyon oyuncu var ancak trailerı türkçe yapıyorlar. sizin ben müşteri memnuniyetinizi...
daha bir sürü abuk subuk firma var türk oyuncuya değer vermeyen. ha vermezlerse nolur. yapacakları satışın yarısını belkide 4te birini yaparlar. ne onların umurunda olur o sayılarda ne de bizim...
her zaman söylerim ürün müşteriye göre yapılır. müşteri neye ihtiyaç duyuyorsa sunmak zorundasın. müşteri ürüne göre kendini değiştirmez. düşünsenize xiaomi türkiyeye sadece çince gelse ve tr de satışlar yeterli değil o yüzden türkçe koymadık çok satarsa bakarız diyor. adamı naparlar biliyonmu?
-
Oyuncu sayısı konusunu biraz açıklığa kavuşturayım. Bu sayılar 2020'nin son üç ayında Türkiye'de oyunu oynamış olan kişi sayısı. Oyuna sahip olan hesap sayısı değil. Bu bir projeksiyon olduğu için daha az daha çok olabilir ama sıralama doğru ve ulaşabildiğim bazı şirketlerle de burada yazan kişi sayılarını kontrol ettim. Çok ciddi bir fark yok.
-
benmi göremedim bilmiyorum ama listede stardew valley yok. çıkışından çok uzun zaman sonra türkçe dil ekleyen çok iyi oyunlardan biri. tahminimde 200-300 bin arası rahat satmıştır türkiyede.
-
Var, 90. sırada.
-
Ben kesinlikle korsan oyunculuğa bağlamıyorum türkçenin olmamasını. Kesinlikle politik diye düşünüyorum. Ac revolation çıktığında Türkiye'de geçtiği için bayağı satmıştı. Hatta hayatında oyuna para vermemeyi prensip haline getirmiş arkadaşlar bile satın aldı ama ubisoft Türkiye'de geçen oyunu Türkçe yapmadı. En basiti rainbow 6 Türkiye'de hayvan gibi oynanıyor ama Türk asker gelmedi.Afrika bile geldi. Kesinlikle politik bence .Türkçe dünyada en çok konuşulan dillerden biri
-
Ticarette politika, duygu olmaz. Hatta düşman olduğuna oyunu daha çok satmak istersin çünkü adamın parasını alıyorsun. Oyunu satarak iyilik yapmıyorsun. Düşünce yapınız yanlış.
-
Bence Ubisoft, Rockstar gibi şirketler için politik, geri kalanlar için de satış miktarı diyebiliriz.
-
Güney afrika diye bir gerçek var. Bizim oyuncu sayımızı 10'a katlarlar. Bizim oyun kültürü free to play.
-
Bu verilerin kaynağı neresi? Öyle bir açıklıyorsunuzki sanki devlet sırrı.
-
liste sallama
-
Hocam şu listeyi bana özelden yazı ile (görsel ile değil) atma şansınız var mı acaba? Nedenini de özelden sorarsanız memnun olurum.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı > -
Sır ama devlet değil ticari sır.
< Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > -
Ticari sır sende ne arıyor?
-
@cenkakay08 'in de dediği gibi ticarette öyle çok fazla düşmanlık, hasımlık olmaz. Ubisoft da, Rockstar Games (Take Two) da uluslararası büyük şirketler ve tek amaçları var, daha çok kar elde etmek.
Ayrıca Ubisoft eğer Türklere düşman olsaydı Hyper Scape isimli F2P oyununa da Türkçe dil eklemezdi. Olay tamamen satış rakamları ve market büyüklüğü.
Ek olarak bir oyun Türkiye'de / İstanbul'da geçiyor diye çok satacak diye bir kural yok, ki ben çok sattığını da düşünmüyorum çünkü Assassin's Creed serisi Türkiye'de korsan olarak en çok indirilen serilerin başında geliyor. Birinci Call of Duty, ikinci Assassin's Creed serileridir Türkiye'de çok en korsan oynanan oyunlar.
Verilerin %100 doğru olduğunu kabul etsek bile bu veriler Türkçe'nin oyunlarda standart olması için hiçbir şey ifade etmiyor. Neden mi? Bu oyuncuların yüzde kaçı GTA V, Rainbow Six Siege gibi 60$/60€ çıkan oyunları ilk 3 ayında aldı? Firmalar bir oyundan elde edecekleri karları ön siparişlerden ve genellikle çıkışından itibaren ilk 3 aylarında ederler. Yani diyeceğim o ki, 1 sene sonra %50 / %75 indirimle almanız, firmalara bir karlılık sağlamadığı için firmaların dikkatini çekmiyor. GTA V'in geçtiğimiz sene ücretsiz dağıtıldığını, 2013'te çıkan ve indirimlerde 30-40 TL'ye kadar düşen bir oyun olduğunu; Rainbow Six Siege'in ise 2016 Haziran/Temmuz ayından beri 26 TL'ye Lite sürümünün satıldığını, Xbox Game Pass'te olduğunu vs. hatırlatmama gerek yok sanırım. Bu durumu savunmuyorum, yanlış anlaşılmasın. Her ne olursa olsun, bir oyun eğer bir ülkede öyle ya da böyle 1 milyon oyuncuya ulaştıysa (hatta bana göre 1 milyon bile fazla, 500 bin yeterli) o oyun yerelleştirmeyi hak ediyor. Sonuçta senin oyununu oynayan 1 milyon insan var, bu da 1 milyon müşteri demek. Tamam belki GTA V ya da Rainbow Six Siege'den istediğin karı elde edemedin ama yapacağın yerelleştirme ile bir sonraki çıkaracağın oyunda daha fazla satacaksın. Bunu da ben söylemiyorum, araştırmalar söylüyor. Son 10 yıla göre korsan oyun kullanımı azalmış ve oyun satışları katbekat artmış. Hatta ilk defa 2020'de oyun sektörü hacim olarak film sektörünü geçmiş durumda. Tabii bunda pandeminin de etkisi var ama oyun sektörü zaten film sektörüne yaklaşmıştı hacim olarak. Ayrıca bu oyuncular hep 15-20 yaş aralığında öğrenci olarak kalmıyor. Okulu bitiriyor, işe başlıyor, para kazanmaya başlıyor ve sonra beğendikleri oyunları almaya başlıyor. Yani yukarıda söylediğim gibi, bugün 20 yaşında üniversite öğrencisi olan biri, 5 sene sonra yeni oyun çıkardığında belki de iş sahibi olacak ve oyun Türkçe ise satın alacak. Aslında bunun ücretli oyunlarda en güzel örneği Football Manager serisidir. 2013 yılında resmi olarak Türkçe çıkardılar ve o günden beridir de her sene resmi olarak Türkçe geliyor. Elimde rakam ya da tablo olarak bir veri yok ama oyun sektörünü ve haberleri takip ettiğim kadarıyla Football Manager serisi Türkçe çıkmaya başladığından beri satışları her sene artan bir oyun. (Son 2 sene düşmüş olabilir, o da malum ülkenin ekonomik şartları) Son olarak, ben şu tezi de doğru bulmuyorum "Türkiye'de oyunlarımız satmıyor ki Türkçe yapalım?". Bu mantık bana ters geliyor. Bir oyunun satmamasının tek sebebi korsan kullanım değildir. Tamam, bizim korsan kullanım oranımız batıya göre çok fazla ama bu tezi ortaya atanların kaç tane çıkardığı Türkçe oyun var da bu tezi ortaya atıyor? CDPR dese bir nebze anlarım da, hayatlarında Türkçe yerelleştirme yapmamış oyun firmaları bunu diyorsa bilin ki bahane üretiyorlar, aklınızla dalga geçiyorlar. Zaten bu tezleri de yavaş yavaş çürümeye başladı çünkü korsan sektörü eskisi kadar popüler değil, oyunlar aylar/yıllar sonra kırılıyor, kırılsa da insanların çoğu korsan indirip bilgisayarına virüs bulaştırmaktansa oyunun indirime girmesini bekliyor satın almak için. Ayrıca buradan çıkartılacak bir diğer sonuç da, ülkelerin alım gücüne göre yerel fiyatlandırma politikası uygulanması lazım. Yine oyun basınından duyduğuma Steam'in öncülük ettiği yerel fiyatlandırma politikası firmalar için çok daha fazla karlılık sağlıyor ve korsan sektörüne darbe vuruyor. Ayrıca bu konuda bir devlet politikası da şart, tıpkı Rusya'daki gibi. Bildiğim kadarıyla Rusya'da dijital bir ürün (oyun, uygulama) satacaksan yerelleştirme yapmak zorundasın. Hem dil olarak hem de fiyat olarak. Fiyat olarak derken, illa ki uygun fiyatlı olması şart değil, Ruble olarak satacaksın diyor kanunlar. Mesela bizdeki gibi Blizzard Activision gelip Euro ile satış yapamıyor Rusya'da. Eğer bu 2 şartı yerine getirmezsen Rusya'da resmi olarak ürünün satamıyorsun. Benzer bir düzenlemeyi, belki bu kadar katı olmayacak şekilde, bir uzlaşma sağlayacak şekilde biz de yapmalıyız. Ama şu anki şartlarda böyle bir şey imkansız tabii ki, bizim için fazla ütopik. |
Ben kesinlikle korsan oyunculuğa bağlamıyorum türkçenin olmamasını. Kesinlikle politik diye düşünüyorum. Ac revolation çıktığında Türkiye'de geçtiği için bayağı satmıştı. Hatta hayatında oyuna para vermemeyi prensip haline getirmiş arkadaşlar bile satın aldı ama ubisoft Türkiye'de geçen oyunu Türkçe yapmadı. En basiti rainbow 6 Türkiye'de hayvan gibi oynanıyor ama Türk asker gelmedi.Afrika bile geldi. Kesinlikle politik bence .Türkçe dünyada en çok konuşulan dillerden biri |
Bu listeye göre ubisoft ve rockstarı umarım bir daha kimse savunmaz, herşey ortada, resmen aptal yerine konuyoruz oyuncu topluluğu olarak.
|
Resmi Türkçe desteği olan oyunların yüzde 90’ını çeviren şirketin genel müdürüyüm. |
İki sosyal medya hesabı var ikisi de açık, hep de açıktı. İstediğin kadar tartışabilirsin kendisiyle. O çeviri de haftalar önce kaldırıldı. Konuyu saptırmaya gerek yok. |
Bence Ubisoft, Rockstar gibi şirketler için politik, geri kalanlar için de satış miktarı diyebiliriz. |
Bunlar çok büyük şirketler olduğu için bizim karar alma mekanizmasına doğrudan etkimiz yok eğer bize Türkiye piyasası hakkında bir şey sorulursa cevap veriyoruz sadece. Benim kişisel kanaatime göre şu an hali hazırda AAA oyunlarını Türkçe'ye çevirtmiş olan Sony, Sega gibi şirketler haricinde ilk defa bir AAA oyununu Türkçe'ye çevirecek olan sıradaki şirket Ubisoft'tur. Herhangi bir içeriden bilgiye dayanarak söylemiyorum sadece bu rakamlara göre kişisel kanaatim. Sosyal medya kanalları Türkçe oldu, Türkiye'ye özel müdür atadılar. İçlerinde çalışan Türkler de var. Diğer yandan ise Paradox'un hiçbir oyununda Türkçe olmaması bana çok garip geliyor. Gerçi onlar da Vampire'dan sonra başlarlar herhalde. Önümüzdeki 5 yılda Türkçe'nin artık AAA ve AA oyunlarda da standart dillerden biri haline geleceğini düşünüyorum. Bir şey daha var: Ben şu ana kadar indie yapımcılar haricinde hiçbir şirketin sonradan dil eklediğini görmedim ki bunun çok iyi nedenleri var. Özellikle oyun çok büyükse operasyon maliyeti çok yüksek oluyor. Yani siz o çeviriyi bedavaya da verseniz onlar için onu eklemenin ciddi bir maliyeti var. O yüzden bir oyun online değilse çıktıktan sonra resmi Türkçe eklenmesi epey düşük bir ihtimal. Oyun daha çıkmadan aylar belki de bir yıl önceden yerelleştirme kararı veriliyor. O yüzden atıyorum GTA 5, RDR 2 bu kadar çok oynanıyorken Türkçe eklenmemesi normal. Zaten GTA 5'in rakamının sebebi Epic'in bedava dağıtmasıdır. Şunu da söyleyeyim bu liste elime geçince bazı rakamlar beni de çok şaşırttı. Mesela Hearts of Iron, Europa Universalis'in en çok oynayanlardan hatta bazı haftalarda direkt en çok oynayan ülke olduğumuzu biliyordum ama ülkenin kendi içerisinde de bu kadar yüksek bir sıralaması olduğunu bilmiyordum. |
Benzer içerikler
- call of duty black ops cold war türkçe yama
- destiny 2 türkçe yama
- call of duty black ops 6 türkçe yama
- pc building simulator 2 türkçe yama
- cult of the lamb türkçe yama
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X