2 farklı URL aynı içeriğe gönderme yaptığında ‘’duplicate content’’(kaba bir çeviri ile tekrarlanan içerik denebilir) oluşur. Tekrarlanan içerikler Google‘ın gözünde hiç de hoş karşılanmadığından, sitemizin hak ettiği yeri alması için bu konuda küçük ve oldukça basit optimizasyonlar yapmamız gerekiyor. Kötü bir şekilde optimize edilmiş veya hiç optimize edilmemiş bir sitede bir içeriğe birçok URLden ulaşılabilir:
-www.domain.com/Bilgisayar -malzemeleri -domain.com/Bilgisayar-malzemeleri -domain.com/etiketler/bilgisayar-malzemeleri -www.domain.com/etiketler/ bilgisayar-malzemeleri -www.domain.com/kategoriler/bilgisayar/ bilgisayar-malzemeleri -domain.com/kategoriler/bilgisayar-malzemeleri -domain42.com/Bilgisayar-malzemeleri içeriği(dışarıdaki bir siteye doğru link)
Hiç fark etmeden, nasıl olduğunu bile anlamadan aynı içerik 7 farklı linke sahip olabiliyor ve Google doğal olarak hangisini göstermesi gerektiğinde bir karışıklık yaşıyor. Arama motorları bunlardan birini seçecek ve geriye kalanını ise tekrarlanan içerik olarak işaretleyecektir. Ardından yavaş yavaş tekrarlanan içeriklerden dolayı, Google sitenize cezalar uygulayacaktır ve arama sonuçlarında size bu ciddi oranlarda düşüş olarak geri yansıyacaktır. Bu durumda akla şu soru geliyor: Tekrarlanan içerik nasıl meydana geliyor ve çözümü nedir?
Etiketler ve Kategorileri ve ‘noindex’
İlk önce buradan başlamak en doğrusu. Noindex arama motorlarının botlarına, indeksleme burayı diye komut vermemiz anlamına geliyor. ‘’Burası seni ilgilendirmesin, git sen başka yerleri dolaş, buraları kayda geçme’’ diyoruz kısacası. ‘’kategoriler/bilgisayar/bilgisayar-malzemeleri’’ gibi uzantılar ve ortaya çıkabilecek karışıklıklar böylece engellenmiş oluyor. Şunu düşünmek lazım, kategoriler… etiketler… bunlar gerçekten de aramalarda size veya kullanıcıya gerçekten bir yarar sağlıyor mu? Bunları genel olarak noindex ve nofollow olarak tutmak(nofollow: takip etme, botların indekslemek için takibini durdurur) çok daha yararlı olacaktır. İndekslemeyi kaldırmak için uzun uzun çalışmalar yapmak yerine bu işleri kolaylıkla pluginlerle halledebilirsiniz. WordPress’in sitesinin kendi bünyesinde bulunan plug-inleri veya başka programlar denemek isterseniz, genel olarak google search’ten kolaylıkla bu sonuçlara ulaşabilirsiniz.
Yazar/Arşivler düzenlemesi
WordPress yazarların gönderilerinin arşivini tutarak ve aylara göre sıralı şekilde kayda alarak kullanıcıların göz gezdirebilmesi için bir özellik barındırıyor. Hem kullanıcıların hem de yazarların geçmiş gönderilerini incelemeleri için işe yarar bir özellik. Fakat arama motorları için değil. Arama motorları için bunlar da herhangi bir site olarak görülüyor ve farklı bir sayfa ve farklı bir içerik gibi indeksliyor ve tekrarlanan içeriğe sebep veriyor. Yazar arşivlerinin indekslenmemesi için aynı içeriğin tekrarlanca farklı URLlerle indekslenmesine karşı çok yararlı olacaktır.
Eklenen görsellerin URLlerinin optimizasyonu:
Belirgin olmayan ama ancak dikkat edince ortaya çıkan bir sorun çıkartıyor ‘attach’ edilen görseller. WordPress gönderimizde bir resim paylaştığımızda bu eklenen bir url gibi işliyor ve resime kullanıcı tıkadığında onu ayrı bir sayfaya götürüyor:
gibi karşımıza iki URL çıkmış oluyor bu durumda. Bu masum gibi görünen durum SEO bakımından ciddi bir tehlike oluşturabiliyor. Bu durumda duplicate content yaratmış oluyoruz ve aynı zamanda sitemize hiç bir değer katmayan yeni bir URL eklemiş oluyoruz.
Nasıl çözülmeli?
WordPress’in Robots meta WordPress plugin’inden ve Permalik seçeneklerinin altında ‘’Redirect attachment URL’s to parent post URL’’ seçeneğini göreceksiniz. Bu özelliği açık bıraktığımızda artık bu sıkıntıdan da kurtulmuş oluyoruz.
Canonical URL
Site içi SEO’nun en önemli ayağından birini oluturuyor Canonical URL ile linklerin düzenlenmesi. Bir URL birkaç şekilde ifade edilebilir:
Tüm bu URLlerin aynı içeriği gösteriyor olabilir ve bu durumda tekrarlanan içeriğe yol açmış oluyoruz. Canonical URL ile arama motorları botlarının hangi URLyi indekslemesi gerektiğini belirlemiş oluyorsunuz. Bir blog hazırlarken ilk olarak yapmanız gereken Canonical URL optimizasyonlarını düzenlemek. 2.9 versiyonundan beri WordPress bu imkanı kendi bünyesinde sunuyor, bunun yanında pluginlerle de kolaylıkla Canonical URL’lerinizi hazırlayabilirsiniz.
Dilerseniz kendiniz,ilgili sayfaya -link rel=”canonical” href=”http://www.siteniz.com/asılurl”- kodunu ekleyerek o sayfanın gerçek urlsinin bu url olduğunu gösterebilirsiniz.
Yinelenen içerik yayınlamanın manuel bir cezası yoktur. Belirli bir kısmı ya da tamamı yinelen içeriğin sitenizde sıralama önceliği düşük olabilir ancak bir ceza söz konusu değildir. Google’ın, yinelenen içerik için kopya içerikten farklı bir işlemi vardır. Yinelenen içerik, çoğu insanın düşündüğü gibi SEO’ya her zaman zarar vermez. Tabii ki, yinelenen içerik sayfalar için en uygun yapı değildir. Bununla birlikte, çoğu zaman yinelenen içerik manipülatif değildir. Arama motorlarının tercih edilen içeriği bilmesini sağlamak için kurallı etiketler (cannonical) kullanıyorsanız sorun olmayacaktır.