Şimdi Ara

EDEBİYAT ÖNEMLİ YERLER TEKRAR(ANA KONU) (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
75
Cevap
46
Favori
2.334
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
10 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Nezihe Meriç-Sonsuza Mavi
    Nazlı Eray-Arzu Sapağında İnecek Var
    Adalet Ağaoğlu-Ölmeye Yatmak
    Ayşe Kulin-Sevdalinka
    İnci Aral-Ölü Erkek Kuşlar

    Bunlar her ne kadar sonlarda, kıyıda köşede kalmış olsa da önemli !!!
  • Orhan pamuk "Kar" romanı için ilk ve son siyasi romanım demiştir.
    "Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır eğer uğrunda ölen varsa vatandır" dizelirini olduğu şiir Mithat Cemal Kuntaya aittir.
    Hacı kalfa lakabı Katip Çelebinindir.
    İstanbul öykücüsü olarak tanınan yazar Sait Faik Abasıyanıktır.

    En önemli bilgi: Tevfik Fikret Sis şiirinde istanbulu kötüler Rücu şiirinde tam tersi över

    Tevfik fikret doksan beşe doğru şiirinde 1. Mebusanın dağıtılmasını anlatır.
    Adalar şairi: Tahsin Nahit



    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Krmngtrncxl K kullanıcısına yanıt
    Harikasın

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • spacestone kullanıcısına yanıt
    Devamı gece gelecek

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bu sene Fuat Köprülü ve Ahmet Yesevi yılı soru gelebilir arkadaşlar bilginize..
  • GökBilge541 kullanıcısına yanıt
    Aklıma gelmişken türk edebiyatını bilimsel olarak ele alan ilk yazarımız Fuat Köprülüdür

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: GökBilge541

    Bu sene Fuat Köprülü ve Ahmet Yesevi yılı soru gelebilir arkadaşlar bilginize..

    Neye dayanarak hocam?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mektup türündeki ilk roman; hüseyin rahmi gürpınarın mutallakasıdır.

    Bilge karasunun gece adlı romanı kimi eleştirmenlerce kilitli roman diye anılmaktadır.

    Cumhuriyet döneminin evliya çelebisi olarak bilinen sanatçısı falih rıfkı ataydır.

    Fatma Aliye hanım ilk kadın romancısıdır.(50 liralık banknotlarda resmi bulunmaktadır, ahmet cevdet paşanın kızıdır)

    Yahya Kemal hayatı boyunca hiç eser yayımlammış bu yüzden esersiz şair olarak anılmıştır.


    Mahmut Makalın "Bizim Köy" eseri UNESCO tarafından ödüllendirilmiştir.

    Mizancı muratın "turfanda mı yoksa turfa mı" köy romancılığında önemli yeri vardır.

    Sezen aksunun söylediği "şinanay" şarkısı aslında melih cevdet andayın şiiridir

    Halide nusret zorlutuna yazarların annesi olarak bilinir. Ayrıca anadolunun birçok yerinde öğretmenlik yaptığı için gerçek çalıkuşu denmiştir.

    Bence bunlar baya güzel bilgiler hergün bu şekilde yazmaya çalışacağım sizlerde rakip elemeye çalışmadan bildiklerinizi paylaşırsanız sınava kadar çok şey öğrenmiş oluruz

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • sarı sıcak--yaşar kemal
    safran sarı--inci aral
    sarı traktör-- talip apaydın


    ARKADAŞLAR TÜR-ESER İÇİN DE BİR ŞEYLER UYDURALIM BENCE 1 SORU GELİR EN AZ
  • Yürümek-Sevgi Soysal
    Gecekondu-Muzaffer İzgü
    Havada Bulut Yok-Cevdet Kudret Solok
    Cüce-Leyla Erbil
    Ayşe Kulin-Füreya(Bu eserde ilk kadın seramik sanatçısı Füreyanın yaşamını anlatmış)
    Araf-Elif Şafak
    Adı Aylin-Ayşe Kulin
    Bordamıza Vuran Deniz-Orhan Hançerlioğlu
    Gül Muştusu-Sezai Karakoç
    Değişen İstanbul-Ziya Osman Saba

    # Öykülerinde giriş gelişme sonuç bölümünü kaldıran yazarımız Sait Faik'tir.
    #Seviye Talip-Halide Edip (İLK ROMANI)
    #Peyami Safa'nın çıkardığı dergi Türk Düşüncesi dergisidir(gazetede olabilir).
    #Gogol ve Dickens realisttir.
    #Goethe ve J.J. Rousseau romantiktir.
    #Nesimi tuyuğlarıyla hurufilik anlayışının öncülerindendir.
    #Orhan Asena'ya Türk tiyatrosunun Sheakespeare'i denebilir deniyor.
    #Üç Çiçek dergisini Haydar Ergülen çıkarmıştır.Karşılıgını Bulamamış Sorular,Hafız ve Semender,Sokak Prensesi önemli eserleridir.
    #Sis Kelebekleri-Nazlı Eray otobbiyografik bir eserdir.
    #İskender Pala'nın Babil'de Ölüm İstanbul'da Aşk romanında yarı mesnevi ,yarı bilimkurgu özellikleri görülür.

    Azap Topraklar-Emine Işınsu
    7.Gün-Orhan Hançerlioğlu
    Hıçkırık-Kerime Nadir
    Aydemir-Müfide Ferit Tek(Turancılık anlayışını taşıyan bir eserdir.)
    Yılkı Ato-Abbas Sayar
    Kanlı Derenin Kurtları-Dursun Akçam
    Troya'da Ölüm Vardı-Bilge Karasu
    Bozbulanık-Nezihe Meriç(hikaye)
    Çok Sesli Bir Ölüm-Rasim Özdenören(hikaye)
    Zaman Zaman İçinde-Pertev Naili Boratav
    Az Gittik Uz Gittik-Pertev Naili Boratav
    Fazilet Eczanesi-Haldun Taner
    Göz Ucuyla Avrupa-Yusuf Ziya Ortaç
    Her Gece Bodrum-Selim İleri



    #Sabahattin Ali ,Aziz Nesin'le beraber MARKO PAŞA adlı mizah gazetesini çıkarmıştır.
    #Sabahattin Ali'nin İçmizdeki Şeytan adlı eseri otobiyografik özellik taşıyan bir eserdir.
    #Değirmen-Kağnı-Sırça Köşk Sabahattin Ali' hikayelerindendir.
    #Orhan Kemal'in Hanımın Çiftliği romanı Vukuat Var romanının devamıdır.
    #Mustafa Kutlu Uzun Hikaye'nin başarılı örneklerini vermiştir.
    #Aylak Adam-Yusuf Atılgan, yazarın ilk romanıdır.Bu roman geçim derdi olmayan bir adamın pervasızca yaşadığı bir hatay anlatılmıştır.Eseri sürükleyen temel güç gerçek sevginin peşine düşen bu kişinin hayal kırıklıklarıdır.Bu romanın kahramanı C.'dir.
    #Tanin gazetesi Hüseyin Cahit Yalçın'ındır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi serkann4545 -- 7 Haziran 2016; 14:06:07 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Krmngtrncxl

    Mektup türündeki ilk roman; hüseyin rahmi gürpınarın mutallakasıdır.

    Bilge karasunun gece adlı romanı kimi eleştirmenlerce kilitli roman diye anılmaktadır.

    Cumhuriyet döneminin evliya çelebisi olarak bilinen sanatçısı falih rıfkı ataydır.

    Fatma Aliye hanım ilk kadın romancısıdır.(50 liralık banknotlarda resmi bulunmaktadır, ahmet cevdet paşanın kızıdır)

    Yahya Kemal hayatı boyunca hiç eser yayımlammış bu yüzden esersiz şair olarak anılmıştır.


    Mahmut Makalın "Bizim Köy" eseri UNESCO tarafından ödüllendirilmiştir.

    Mizancı muratın "turfanda mı yoksa turfa mı" köy romancılığında önemli yeri vardır.

    Sezen aksunun söylediği "şinanay" şarkısı aslında melih cevdet andayın şiiridir

    Halide nusret zorlutuna yazarların annesi olarak bilinir. Ayrıca anadolunun birçok yerinde öğretmenlik yaptığı için gerçek çalıkuşu denmiştir.

    Bence bunlar baya güzel bilgiler hergün bu şekilde yazmaya çalışacağım sizlerde rakip elemeye çalışmadan bildiklerinizi paylaşırsanız sınava kadar çok şey öğrenmiş oluruz







    Hocam bu sinanay milyoner olmak isterde sorulmustu galiba

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Kendi adına musiki makamı olan : gevheri
    En önemli şarkı türünde eser veren : Nedim
    Divan edb en büyük rubaici : Azmizade Haleti
    Fakir Baykurt : onuncu köy
    Neyzen Tevfik : Azab-ı Mukaddes
    Ferit Edgü: Kimse, O
    Server Bedii takma adı:Peyami safa
    Çimdik : Yusuf zıya
    Anadolu şairi:Ömer bedrettin uşaklı ilk tdk roman odulu: Oktay akbal.sucumuz insan olmak
    Cumhuriyet köy romanı ilk örneği : y.kadri.yaban

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Wuxx kullanıcısına yanıt
    Doğrudur hocam

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Up

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Müşeharatname (Ahmet Mithat Efendi) roman karakterlerinin gerçek hayattan alındığı ve bizzat romana dahil olduğu ilk roman. İlk üstkurmaca roman ve post modern romanın atası

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • #Kocaklamalariyla ünlü iki halk edebiyatı şairi: Köroğlu (16. yy), Dadaloglu (19.yy)
    #Divan edebiyatinda dini öğelere başvurmayanlar: Baki,Nedim.
    #Sarki türünü cikaran kişi Nedim degil, Naili kadimdir. Nedim bu türün en onemli temsilcisidir.
    #Arif Nihat Asya=> Bayrak şairi
    Ömer Bedrettin Uşaklı=> Anadolu şairi
    Behçet Necatigil=> Evler şairi
    Namik kemal=> Vatan şairi
    Abdulhak Hamit Tarhan=> Şair i Azam
    Recaizade Mahmut Ekrem=> Üstad
    #Kırık Hayatlar=>Halit Ziya=> Ömer Behiç
    Sinekli Bakkal=>Halide Edip=> Kiz Tevfik, Rabia, Peregrini
    Vurun Kahpeye=>Halede Edip=> Aliye
    Atesten Gömlek=>Halede Edip=> Ayşe
    Küçük Ağa=>Tarik Bugra=> İstanbullu Hoca,Çolak Salih
    Kiralik Konak=>Yakup Kadri=>Seniha,Hakki Celis,Naim Efendi
    Yilanlarin Öcü=>Fakir Baykurt=>Kara Bayram, Haceli
    #Kurtulus Savasini isleyen eserler:
    Sodom ve Gomorre-Yakup Kadri
    Dolugizgin,Kalpaklilar-Samim Kocagöz
    Vurun Kahpeye, Ateşten Gömlek-Halide E.
    Sahnenin Disindakiler-Ahmet Hamdi T.
    Halas-Mehmet Rauf
    #Mensur siirler ilk defa serveti funun döneminde cikmaya baslamistir bunlardan bazilari:
    Halit Ziya:Mensur Siirler, Mezardan Sesler
    Mehmet Rauf:Siyah inciler
    Yakup Kadri:Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
    Ruşen Eşref Ünaydın:Damla Damla
    Suan aklima bunlar geldi yardimci olduysa ne mutlu bana.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Pirumar kullanıcısına yanıt
    Hocam Vurun Kahpeye adlı eser Halide Edip Adıvar'ın.
  • faydalı konu
  • Glaxo Smith Kline kullanıcısına yanıt
    hocam Yahya Kemal'in Tevfik Fikret'in Sis şiirine karşı yazdığı şiiri ''Siste Söyleniş'' olmuyacak mı?
    Ayrıca Yahya Kemal İstanbul aşığıdır.Tevfik Fikret ise ''Sis'' adlı şiiriinde istibdat dönemin İstanbulun'a olan nefretini anlatır.
    Bu tarz bir başka eser de Yakup Kadri'nin ''Sodom Ve Gomore''sidir bu eserde mekan aynı zaman farklı tema ise benzerdir.Yakup kadri bu eserinde İstanbul'un işgali sırasındaki yazlaşmış toplumsal yaşam ile ahlaki çöküntüleri anlatır.
  • Şimdi uyuyacağım aklımda çok güzel derlemeler var kısmetse yarın paylaşacağım konu çok güzel aynen devam
    Edit 1 :Fazla yol katemedim şöyle notlar çıkartabildim devamı gelicek inşallah

    Medeniyet Değiştirmesi ve İç İnsan metni, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ölümünden sonra 1970’te derlenen deneme yazılarının yer aldığı Yaşadığım Gibi (1970) adlı kitaptan alıntıdır.
    Tanzimat sonrası baş gösteren toplumsal, kültürel ve edebi gelişmeleri eleştirel bir anlatım biçimiyle tanımlar ve bu akımların doğurdukları sonuçlara eleştirel yorumlarda bulunur
    Şiirlerinde sembolist bir dil kullanan Ahmet Hamdi Tanpınar romanlarında gerçekçi ve sosyal sorunlara eğilen bir tarzı tercih etmiştir.
    Milli Edebiyat dönemi ve sonrasında Cumhuriyet Edebiyatı döneminde eserler veren Ahmet Hamdi’yi en çok Huzur ve Saatleri Ayarlama Enstitüsü romanlarından tanıyoruz.Hazır bu romanlardan bahsetmişken içeriğinden bahsetmeden geçmek olmaz.:)
    Huzur adlı romanda Doğu-Batı çatışmasının görüldüğü tarihlerde,gerçek huzursuzluğu yaşayan bir aydın grubun, kendilerince yeni bir ortak noktaya varma çabalarını ve gerçek huzuru yakalama isteklerini ve bütün bunlara rağmen Mümtaz ve Nuran adlı iki gencin yaşadığı aşkı ele alır.Dört Bölümden oluşan romanın bölüm başlıkları İhsan,Nuran,Suat ve Mümtaz’dır.Eserde İstanbul’un tarihi ,dokusu ve yapısı anlatıldığı için beşinci kahraman olarak da İstanbul’u alabiliriz.
    Saatleri Ayarlama Enstitüsü romanı ise Türk insanının Doğu ile Batı arasında bocalamasını irdeler. Özellikleri:Anlatım, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın kendine has simgeci anlatımıyla birleşip, zaman zaman gelişen olaylarla birlikte başkalaşmaktadır. İnsanların popülerliğe ve paraya verdiği önemin, insanların nasıl bir anda yüz değiştirebileceğinin altı çizilmektedir. Konusu:Saatleri Ayarlama Enstitüsü, içeriğini ve konusunu romanın karakterlerinden Nuri Efendi (Saat Ustası), Mübarek (Ayaklı ve yaşlı bir İngiliz yapımı duvar saati), Halit Ayarcı ve saat-zaman-insan ilişkilerinden almaktadır.
    Yapıt çocukluğu II.Abdülhamit döneminde geçen, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde de yaşayan Hayri İrdal'ın anıları şeklinde kurgulanmıştır. Osmanlıca ve Farsça kelimelere sıkça başvurulmuştur. Dili ağır fakat anlatımı akıcıdır.
    Reşat Nuri Güntekin YOL(ANADOLU NOTLARI ) adlı metninde Anadolu'yu anlatmaktadır. İstanbul ve Anadolu'nun yollarını karşılaştırmaktadır.Zaman zaman Anadolu'nun daha iyi olduğunu belirtmiştir.Bu metinde olduğu gibi Reşat Nuri Güntekin’i ise gezi yazılarından tanıyoruz.Reşat Nuri Güntekin ayrıca Yaprak Dökümü adlı romanında : gelenek göreneklerine bağlı, özellikle ahlaki konularda çok titiz olan Ali Rıza Bey ile batılılaşma hareketine karışarak daha zengin bir hayat yaşamak isteyen çocukları arasındaki çatışmayı işlemiştir.Bu eserin diğer birkaç karakteri Şevket,Ferhunde ve Fikret’dir.
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun Milli Savaş Hikayeleri kitabından alınan "Bir Beyoğlu Dönüşü" adlı metnin türü: kısa hikayedir.

    Anlatım biçimi ise: Cumhuriyet Döneminde gelişme gösteren memleket edebiyatı zevkine uygundur.

    Yazar, Osmanlı'nın son dönemlerinde, Cumhuriyet'in ilanından hemen sonra yapılan kılık-kıyafet, dil devrimleri gibi yenilikler sonucunda toplumun girdiği değişim sürecine denk gelen yozlaşma ve toplumsal bozulmaya karşı karşı sitemli, eleştirel bir ton takınmıştır. Bu görüşlerini, hikayenin baş kahramanı Necati'nin ağzından şu sözlerle aktarmaktadır:

    "…Şimdi gözü nereye ve kime ilişirse orada gönlünü üzen bir şey seziyordu. Bu mağazaların kapıları ve camekanları üzerinden Türkçe harfler kaldırıldı diye mi böyle oluyordu? Necati kendi memleketinde , kendi dilini söyleyenlerin bu kadar azalmış olmasına mı kızıyordu?..."
    Ve bir başka bölümde ise şunlar geçmektedir:
    …Necati biraz eğlenmek,biraz kendini unutmak için geldiği Beyoğlu’nda böyle bir rahatsızlığa müptela oluvermişti…

    Bununla beraber gittikçe cismani bir mahiyet alan azabını bir türlü yenemedi;kendine:
    ‘’Mutlaka bu hayat bize göre değil!(…)Bu aydınlık mutlaka bize fazla geliyor;bu musiki asabımızı tahriş ediyor.Bu kalabalığın ortasında nihayetsiz bir yalnızlık duyuyoruz;şuurumuz da kendine göre olan şeyleri arıyor;aslına gitmeye doğru çalışıyor.’’dedi.
    Peki Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nu hangi eserleriyle tanıyoruz onlara da değinelim.
    Öncelikle hayatını kısaca özetleyelim.
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu:
    Fecri Ati,Milli Edebiyat gibi topluluklarda yer almış ve Cumhuriyet döneminde de eser vermiştir.
    Yahya Kemal ile birlikte Milli Edebiyat Dönemi’nde Nev-Yunanilik(Havza Edebiyatı)akımına yönelmiştir.
    Güçlü bir gözleme dayanan realizim vardır karakter yansıtma da başarılıdır.
    Romanlarında başlıca tema Türk toplumunun yaşam tarzı ve sorunlarıdır.
    Yakup Kadri Karaosmanoğlu
    ‘’Kiralık Konak’’ta Tanzimat’la başlayan Batılılaşmanın Türk toplumundaki etkisi ve üç nesil arasındaki çatışmayı Naim Efendi karakteri çerçevesinde işlemiştir.
    ‘’Nur Baba’’da Tekkelerin toplumda neden olduğu yıkımlarını ve Bektaşi tarikatındaki bozulmalarını Nur Baba(Nuri) adlı karakter çerçevesinde işlemiştir.Şunu da eklemek istiyorum Yakup Kadri Karaosmanoğlu,Tanzimat’tan Cumhuriyet’e dek Türk toplumunun geçirmiş olduğu sosyal değişimi romanlarında başarıyla işlemiş bir yazardır.Bu sosyal değişimden dini kurumlar da fazlasıyla nasibini almıştır.Bu romanın diğer birkaç karakteri Celile Bacı ve Ziba Hanım’dır.Nur Baba zevkine ve şehvetine aşırı düşün biridir genç ve güzel kadınları teker teker kötü emellerine alet eder.
    ‘’Hüküm Gecesi ‘’nde II.Meşrutiyet dönemi parti kavgalarını Ahmet Kerim,Samiye ve Ahmet Samim karakterleri çerçevesinde işlemiştir.
    ‘’Sodom ve Gomore’’:İncil’de Sodom ve Gomore şehirlerinin ,günahkarlıkları yüzünden Tanrı’nın gazabına uğradığı anlatılır.İşgal sırası İstanbul’u bu eserde bu şehre benzetilmek bu iki şehir özdeşleştirilmektedir.Bu yıllardaki İstanbul’un yozlaşmış toplumsal yapısı Necdet,Leyla,Cemil ,Sami Bey gibi karakterler etrafında anlatılır.
    Yaban’da Kurtuluş Savaşı dönemi,Anadolu köylüsünün durumu ve aydın-halk çatışması Ahmet Celal karakteri çerçevesinde işlenmiştir.
    ‘’Ankara’’da Cumhuriyet’in ilk yılları ve kuruluş yıllarındaki yaşanan gelişmeler Selma Hanım,Nazif Bey,Binbaşı Hakkı Bey,Neşet Sabit Bey adlı karakterler çerçevesinde anlatılır.
    Selma Hanım vatanı için çabalaması Kurtuluş Savaşı ve sonrası Ankara’sı Selma Hanım’ın bu uğurda yaptığı evlilikler anlatılır.Son bölümde Selma Hanım Neşet Sabit ile evlenip vatanın inşasında mücadele ederler.Neşet Sabit aynı zamanda Panorama adlı eserinde karakteridir.
    ‘’Panorama’’da Cumhuriyet’in ilanından sonraki devrimlerin topluma yansıması ve Cumhiriyet sonrasının geniş bir panoraması Neşet Sabit ve Mansurzade Hüseyin Efendi karakterleri çerçevesinde anlatılır.Roman iki bölümden oluşmaktadır:’’ Panorama I’’de 1923-1938 yılları ‘’Panorma II’’de 1938’den 1952’ye kadar ki bölüm anlatılır.
    ‘’Hep O Şarkı’’ yazarın son romanıdır.Yazarın son romanı olan bu eserin önemli bir özelliği Yakup Kadri’nin,yalnız bu romanında olayları bir kadın kahramanın ağzından,onun bakış açısıyla anlatmasıdır.Romanla birlikte,anlattığı Abdülaziz,V.Murat ve II.Abdülhamit dönemlerinin sosyal,siyasi ve kültürel hayatı ile ilgili önemli ipuçları da vardır.
    Ayrıca Yakup Kadri’nin Bir Serancam adlı öyküsü ve Erenlerin Bağından,Okun Ucundan adlı mensur şiirleri de vardır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi 7styx7 -- 7 Haziran 2016; 16:20:13 >




  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.