Google’ın ücretsiz olarak sunmuş olduğu araçlardan Google Analytics, sitemizin ziyaretçilerini ölçümlememiz için bizlere detaylı veriler sunmaktadır. Google Analytics verilerini daha iyi analiz etmenize yarayacak bilgileri sizler için “Google Analytics Kullanım Rehberi” adıyla bir yazı dizisinde topluyoruz. Bir önceki “Google Analytics Kullanım Rehberi – Kullanıcı Deneyimini Arttıracak Araçlar” blog yazımızda davranış sekmesini incelemiştik. Yazı dizimize bir yenisini daha ekleyerek “Google Analytics Kullanım Rehberi – Edinmeye Genel Bakış” yazısını hazırladık. Google Analytics’in bizlere sunduğu ‘Edinme’ sekmesinde neler var? Birlikte inceleyelim;
Google Analytics Edinme
Dijital pazarlama faaliyetleri sırasında birden fazla mecrada çalışmalar yürütmekteyiz. Yapılan bu çalışmalardan sitemize gelen ziyaretçilerin hangi kanallar üzerinden sitemize ulaştığını edinme sekmesinde yer alan verilerden anlayabiliriz. Burada neler öğreneceğiz? Site ziyaretçilerinin hangi kanallar üzerinden sitemize geldiğini, Google Adwords reklamlarından gelen ziyaretçileri kontrol etmeyi, Search Console verilerini Google Analytics hesabından nasıl kontrol edebileceğimizi öğreneceğiz.
Tüm Trafik
Kanallar
Ziyaretçileriniz sitenizi nasıl buluyor? Hangi dijital platform üzerinden sizi ziyaret ediyor? Burada yer alan veriler bizlerin aklında olan soruları bir hayli giderecek düzeyde. Site trafiğinizin büyük çoğunluğu hangi kanallar üzerinden sağlandığını bu sekme altında yer alan verilerden öğrenerek SEO çalışmalarınızı bu doğrultuda geliştirebilirsiniz. Şöyle ki belli bir bütçe ayırdığınız arama motoru reklamlarından ne kadar ziyaretçi geliyor, gelen bu ziyaretçiler sitede ne kadar kalıyor? Altın değerindeki bu veriler sizin ziyaretçi kanallarını analiz etmenize ve geliştirmeler yapmanıza olanak sağlayacaktır. Google Analytics kanallarını ne anlama geliyor bir bakalım;
Direct: Sitenizin adresini yazarak direkt olarak giriş yapan ziyaretçilerinizi görebilirsiniz. Word, PDF gibi gönderilerinizde bulunan sitenizin alan adına tıklayarak sitenize ulaşan ziyaretçilerde direkt bölümünde yer almaktadır.
Referral: Haber sitesi, forum sitesi ve içerik sitesi gibi web sayfalarından sitenize verilen bağlantılar üzerinden gelen ziyaretçilerdir.
Social: Sosyal medya platformlarından (Facebook, Twitter, İnstagram, Pinterest vb.) gelen ziyaretçilerdir.
Organic Search: Aracı bir kanal olamadan arama motoru sorgularından gelen ziyaretçilerinizin sayısını öğrebilirsiniz.
Email: E-posta üzerinden gelen ziyaretçilerdir. Örneğin bir e posta pazarlaması hizmeti aldınız ve toplu mail gönderimi sağladınız. Bu hizmet üzerinden size ne kadar ziyaretçi geldiğini bu kanal üzerinden anlayabilirsiniz.
Display: Google Adwords reklam modellerinden görüntülü reklamlar üzerinden gelen ziyaretçilerin sayısını görüntüleyebilirsiniz.
Paid Search: Arama motoru reklamlarınızdan gelen ziyaretçileri buradan görüntüleyebilirsiniz. Örneğin yayımlamış olduğunuz Google Adwords metin reklamlarınızdan ne kadar kişi sitenizi ziyaret etmiş “Paid Search” sekmesinden öğrenebilirsiniz.
Treemap
Google Analytics Treemap sekmesinde, ziyaretçi verileri görsel üzerinden bizlere sunulmuştur. Verilerin bir görsel üzerinden ayrılmış bir şekilde bizlere sunulması verileri daha iyi analiz etmemize yardımcı olacaktır. Kanallar üzerinden gelen ziyaretçi sayıları bizlere dikdörtgenler halinde sunulmuştur. Dikdörtgenin büyüklüğü o kanal üzerinden gelen ziyaretçi sayısına göre belirlemektedir. Bu verileri metrikler üzerinden daha detaylı incelemek isterseniz birincil ve ikincil metrikleri seçebilirsiniz. İkincil metriklerin yoğunluğuna göre dikdörtgenlerin renginin değiştiğini belirtelim. Yeşil renk ne kadar koyu ise seçmiş olduğunuz ikincil metrikteki ziyaretçi değerleri o kadar fazladır. Tam tersi olarak eğer ki kırmızı renk yoğunlukta ise ziyaretçi değerleriniz o kadar düşük demektir. Şöyle bir örnek ile açıklayayım;
Aktif olarak kullanılan bir siteden aldığımız ziyaretçi verilerini inceleyeyim; Birincil metrik olarak yeni kullanıcıları ikincil metrik olarak da ortalama oturum süresini seçtim. Burada ki amacım bu ay yapılan SEO çalışmasından gelen yeni kullanıcıların sitede ortalama ne kadar süre kaldığını anlamaktır. Görüyorum ki organik arama sonuçlarından gelen yeni ziyaretçiler sitemde bir hayli vakit geçiriyor. Ancak sosyal medya ve paid search yani Google Adwords reklamlar üzerinden gelen yeni ziyaretçiler sitemi kısa süre sonra terk ediyorlar. Edindiğim bu bilgiler doğrultusunda reklamlar üzerinden gelen yeni ziyaretçilerin sitede kalma süresini arttırmak için yeni bir çalışma yürütmek gerekecek.
Kaynak / Aracı: Ziyaretçilerin hangi domain üzerinden hangi kanal ile sitenize geldiğini görüntüleyebilirsiniz.
Yönlendirmeler: Ziyaretçilerin hangi site üzerinden sitenize yönlendirildiğini görebilirsiniz.
Adwords Google Analytics, Adwords reklamlarımızı daha iyi bir şekilde yönetebilmemiz için bizlere değerli bilgiler sunuyor. Öncelikle şunu belirteyim; Bu alanı aktif olarak kullanmak için ilk olarak Google Adwords hesabınızı Google Analytics hesabınıza bağlamanız gerekiyor. Google Adwords hesabının Analytics hesabına nasıl entegre edileceğiniz “Google Analytics Kullanım Rehberi – Kitleye Genel Bakış” adlı yazımızda sizlerle paylaşmıştık.
Kampanyalar
Google Adwords hesabınızda oluşturduğunuz kampanyalar sitenize ne kadar ziyaretçi kazandırdığını detaylı olarak inceleyebilirsiniz. Google Adwords reklam gruplarına göre oluşturduğunuz kampanyaların edinme, davranış ve dönüşüm gibi varsayılan birincil boyutlarıyla inceleyebilirsiniz. Eğer buradaki veriler sizin için yeterli değilse ikinci boyut seçeneğinin altında bulunan E-ticaret, Edinme, Kullanıcılar, Reklamcılık, Sosyal, Zaman başlıklarının altında bulunan ek seçenekleri tercih edebilirsiniz. Yine aktif olarak Adwords çalışmaları yürütülen bir sitenin değerlerinden yola çıkalım. Aktif olarak Google Adwords merchant, metin ve görsel reklamları yayınlanıyor. Sabit olarak gelen birincil boyutların yanı sıra bu reklamlara hangi cihazlar üzerinden giriş yapıldığını öğrenmek için ikincil boyut olarak Kullanıcılar > Cihaz Kategorisi seçeneğini de seçtim. Buradaki amacım farklı cihazlar üzerinden gelen ziyaretçilerin sitede nasıl vakit geçirdiğini anlamaktır. Varsayalım ki mobil üzerinden gelen ziyaretçilerin hemen çıkma oranı çok yüksek. O zaman buradan anlamamız gereken şey sitenin mobil arayüz tasarımında bir problem var ki ziyaretçiler direkt olarak çıkıyor. Sitede gerekli kontrolleri sağlayarak düzenlemeler geliştirebilirsiniz. Böylelikle mobil üzerinden gelen müşterilerinizi de kaçırmamış olursunuz. Reklam maliyetleriniz de boşa gitmemiş olur.
Bunların yanı sıra Görüntülü Reklam Ağı, Video Kampanyaları ve Alışveriş Kampanyaları sekmesinden reklam modellerinizi ve kampanyalarınızı daha detaylı olarak inceleyerek ziyaretçi verilerini elde edebilirsiniz.
Adwords Treemap
Ziyaretçi verilerini görsel olarak inceleyebildiğimiz treemap sekmesi “Adwords” başlığında da karşımıza çıkıyor. Adwords reklam modellerinize göre ziyaretçileri görüntüleyebilirsiniz. Treemap başlığında verdiğimiz örneği reklam modelleri içinde uygulayabiliriz. Seçmiş olduğumuz birincil metrik yine “Yeni Kullanıcılar” , ikincil metrik ise ortalama oturum süresi yerine “Hemen Çıkma Oranı” olarak seçtik. Yani Adwords reklamlarım modellerimiz üzerinden gelen yeni kullanıcılar sitemizde ne kadar süre kalıyor? Hangi reklam modeli bizim için daha verimli olur? Bu ay ki Adwords çalışmalarımız da görüyoruz ki metin reklamlarından gelen ziyaretçiler sitemizde daha çok kalmış. O zaman bizde Adwords reklam çalışmalarımızı bu doğrultuda ilerletelim.
Teklif Ayarlamaları
Google Adwords’te tekliflerinizi oluşturmadan önce geçmiş ziyaretçi verilerini incelemeniz bir sonraki teklifinizde size yardımcı olacaktır. Reklam modellerinize göre ayrı ayrı listelenen verileri inceleyerek reklam kampanyalarınızı geliştirebilirsiniz.
Arama Sorguları
Hangi arama sorgusundan kaç ziyaretçi sitenizi ziyaret ediyor? Belirlediğiniz anahtar kelimeler üzerinden gelen ziyaretçilerin oturum süresini, hemen çıkma oranını ve daha birçok veriyi buradan görüntüleyebilirsiniz.
Günün Saati
Google Adwords’te istediğiniz saat diliminde reklamlarınızı gösterebilirsiniz. Google Adwords’ün bu özelliğinin yanı sıra bir de Analytics verileri de eklendi mi nokta atışı tespitler yapmanız daha kolaylaşacak. Hangi gün ve saat diliminde ziyaretçi sayınız artıyorsa reklam gösterimlerinizi o saat dilimine çekebilirsiniz. Böylelikle hedef kitleniz için doğru zamanı belirlemiş olursunuz ve reklam kampanyalarınızdan daha fazla verim elde edebilirsiniz.
Google Analytics Search Console
Google Analytics Google’ın bir diğer servisi olan Search Console verilerini de bizlerle paylaşıyor. Geçtiğimiz yıl buradan yaptığı duyuru bizleri heyecanlandırmadı diyemem. Site ziyaretçi değerlerini incelerken bir Google Analytics bir Search Console arasında gezinip inceleme yapmaktansa bu verilerin yalnızca bir araç üzerinde toplanması bizim için iyi bir gelişme oldu. Hali hazırda kullandığımızı ve verim aldığımızı söyleyebiliriz. Peki, “Google Analytics hesabına Google Search Console Nasıl Bağlanır? ” Öncelikle belirtelim ki search console hesabınızı bağlayabilmek için ilgili sitenin mülk sahibi olmalısınız. Eğer ki mülke yalnızca erişim izniniz varsa ayarların yapıldığı sekmeye ulaşamazsınız.
Google Search Console ile Google Analytics Bağlama
Adım adım ilerleyerek Google Search Console aracı ile Analytics aracını kısa sürede bağlayabiliriz. Google Analytcis’in bize sunduğu adımları takip ederek hızlı bir şekilde ayarlamaları yapabiliriz. O zaman başlayalım;
İlk olarak Edinme sekmesinden Google Search Console’da açılış sayfalarına tıklayalım. Karşınıza aşağıdaki ekran görüntüsü gelecek.
Search Console veri paylaşımı ayarlama butonuna tıkladığınız zaman aşağıdaki görüntüyle karşılaşacaksınız.
Search Console’u ayarlayın diyerek hangi hesabın ilişkilendirileceğini seçiyoruz.
Search Console aracında mülk sahibi olduğunuz tüm web siteleri listelenecek. Google Analytics’de seçmiş olduğunuz siteyi burada da seçerek bağlama işlemini gerçekleştirmiş olacaksınız.
Açılış Sayfaları
Organik arama sonuçlarında ziyaretçilerin hangi sayfa üzerinden sitenize giriş yaptığını görüntüleyebilirsiniz. Edinme, davranış ve dönüşüm metrikleriyle elde ettiğiniz bu verileri daha iyi analiz edebilirsiniz. Açılış sayfalarının ve bu metrik değerlerinin bizim için ne faydası var diyecek olursanız şöyle açıklayabilirim. Yoğun olarak ziyaretçilerin giriş yaptığı sayfaları tespit edip bu sayfalar üzerinde gerekli düzenlemeleri yaparak diğer sayfalara yönlendirici içerikler, görseller vb. hazırlayabilirsiniz. Gösterim, Tıklama Oranı (TO), Hemen Çıkma Oranı gibi daha detaylı metrikleri inceleyerek ziyaretçilerin açılış sayfalarında geçirdiği zamanı ve tahmin edebilirsiniz.
Ülkeler
Ziyaretçileriniz hangi ülkeden sitenize giriş yapıyor? Özellikle uluslararası çalışmalar yaptığınız sitelerinizde bu veriler sizin çok işinize yarayacaktır. Ziyaretçileri ülke bazlı ayırarak sitenizde nasıl zaman geçirdiğini metrikler üzerinden detaylı olarak inceleyebilirsiniz.
Cihazlar
Ziyaretçilerin masaüstü, mobil veya tablet hangi cihaz üzerinden sitenize ulaştığını ve cihaz türüne göre sitenizde metriklerin incelemesini yapabilirsiniz.
Arama Sorguları
Edinme> Search Console> Sorgular sekmesi üzerinden ulaştığımız arama sorguları sitenize organik aramalar ile gelen ziyaretçilerinizin hangi arama sorgusu ile sitenize ulaştığını görüntüleyebilirsiniz.
Sosyal
Sosyal medya platformları üzerinden sitenize gelen ziyaretçileri buradan inceleyebilirsiniz. Belirlediğiniz zaman diliminde hangi sosyal medya platformundan ne kadar kişi sitenizi ziyaret etmiş buradan görüntüleyebilirsiniz. Facebook sosyal medya adresinden gelen oturum, sayfa görüntüleme sayısı, ortalama oturum süresi ve sayfa/oturum değerlerini buradan inceleyebilirsiniz. SEO açısından sosyal medyanın önemi yadırganmayacak düzeyde. Sosyal medya yönetimi sırasında yaptığınız çalışmaların verimliliğini ölçmek için bu sekmede yer alan verileri kullanabilirsiniz. Size yarar sağlayacağından emin olabilirsiniz.
Kampanyalar
Dijital pazarlama çalışmaları kapsamında yayımlamış olduğunuz reklam kampanyalarından elde ettiğiniz geri dönüşümleri ‘Kampanyalar’ sekmesinden inceleyebilirsiniz. Google Adwords reklam modellerini, sosyal medya reklamlarını ve diğer mecralarda yayımlamış olduğunuz reklam kampanyalarından elde ettiğiniz ziyaretçi akışını buradan kontrol edebilirsiniz. Organik ve ücretli anahtar kelimelerden ziyaret eden kullanıcıları tespit ederek bir sonraki reklam kampanyalarınızda nokta atışı anahtar tespiti yapabilirsiniz.
Maliyet Analizi: Reklam kampanyalarınızdan ne kadar gelir elde ediyorsunuz? Yayımlamış olduğunuz reklam kampanyalarının size geri dönüşlerinde ne kadar kazandığınızı bu sekmede yer alan raporlardan inceleyebilirsiniz. Sizlere detaylı olarak sunulan bu rapordan ziyaretçi kanallarını, anahtar kelimeleri ve kampanyaları karşılaştırabilirsiniz.
Google Analytics edinme sekmesinde yer alan verileri hep birlikte inceledik. Aklınıza takılan soruları bizlere yorum kısmından veya iletişim bölümünden paylaşabilirsiniz. Bir sonraki Google Analiytics yazımızda görüşmek üzere takipte kalın 🙂