Şimdi Ara

LPG nin OKTAN'I KACTIR? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
25
Cevap
0
Favori
11.337
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hakanusta

    * LPG oktan seviyesi benzine nazaran daha yüksektir (%10 daha fazladır). Yüksek oktan numarası motorun yüksek sıkıştırma oranları ile herhangi bir vuruntu olmadan çalışabilmesinde faydalıdır. Böylece bir motordan daha yüksek bir güç, dolayısıyla yakıt ekonomisi sağlanır. Gaz yakıtların standart atmosfer şartları altında tutuşması için gerekli enerjide benzine nazaran daha az olmaktadır.LPG ‘nin oktan sayısı benzinden yüksek olduğundan, motorlarda daha yüksek kompresyon oranı ile kullanılabilir.Sağlıklı yanması sayesinde motor parçalarında sızıntı ve aşınma benzinli motorlara oranla çok daha az olur.

    LPG’nin benzine oranla daha yüksek oktan sayısına sahip olması nedeni ile motorlarda sıkıştırma oranını artırarak motor gücünü ve verimini artırmaktadır.








    lpg nin oktanı benzinin oktanından fazla mı?

    ????




  • Otomotiv sektöründe alternatif yakıt olarak 4 çesit gaz yakıt kullanılmaktadır.
    Bunlar sırasıyla,
    1- LPG (Likit Petrol Gazı) :
    Bütan-Propan Karısımından olusur, ortam sıcaklıgında yaklasık 5-6 Bar’ da sıvı halde
    depolanır.
    2- CNG (Sıkıstırılmıs Dogalgaz)
    Agırlıklı olarfak metandan olusur, ortam sıcaklıgında 200-250 Bar’ da sıkıstırılmıs gaz
    halinde depolanır.
    3- LNG (Sıvılastırılmıs Dogalgaz)
    Agırlıklı metan gazından olusur, -140º C’ de ve 3-6 Bar basınçta çift cidarlı (Kriyojenik)
    tanklarda likit halde depolanır.
    4- H_DROJEN (H2)
    CH2 (Sıkıstırılmıs gaz halinde 350 Bar’ da depolanır)
    LH2 (Sıvılastırılmıs halde, -253º C’ de ve 15-20 Bar basınçta çift cidarlı (Kriyojenik)
    tanklarda depolanır.
    Dünyada 30 yıldır araçlarda alternatif yakıt olarak kullanılan LPG, 10 yıldır ülkemizde de
    yogun olarak kullanılmaya baslanmıstır.
    Benzinli araçlarda mevcut sistemde herhangi bir degisiklik yapılmadan, sadece bazı
    ekipmanların ilavesiyle aracın hem benzin ve hem de LPG ile çalıstırılması mümkün
    olmaktadır. LPG diger petrol ürünlerine göre daha güvenli ve çevre dostu bir yakıttır.
    LPG’ N_N ÖZELL_KLER_ :
    LPG “Likitlestirilmis Petrol Gazı” anlamına gelir. Temel olarak BÜTAN ve PROPAN karısımından
    olusmaktadır. Petrolün rafinerilerde islenmesinden veya petrol veya dogalgazdan ayrıstırılarak
    elde edilir. Renksiz ve kokusuzdur, zehirleme özelligi yoktur. Bir kaçak halinde fark
    edilebilmesi için özel olarak kokulandırılmaktadır.
    Atmosfer basıncında gaz halinde olup, basınç altında sıvılastırılarak depolanır, tanklara ve
    tüplere doldurulup tasınır. Stok tanklarına ve tüplere hacmin % 80-85 ‘ini asmayacak oranda
    Likit halde doldurulur. Hacmin kalan % 20 si buharlasan LPG’ den kaynaklanan gaz fazı
    halindedir. LPG kullanıldıkça azalan likit hacmi gaz fazı tarafından doldurulur.
    Ülkemizde kullanılan LPG, %30 Propan ve %70 Bütan karısımından meydana gelmektedir.
    2004 yılı basından itibaren otomotiv yakıtı olarak kullanılan LPG’ ye uygulanmak üzere TS EN
    589 sayılı standart yürürlüge girmistir. Bu standarta göre;
    1- Otogaz’ ın en az 89 oktan sayısına sahip olacaktır.
    2- Ayrıca 40º C’ de 9 Bar isletme basıncını saglayacaktır.
    3- Kıs mevsimi sayılan 1/Ekim- 31/Mart tarihleri arasında -5º C’ de 1,5 bar isletme
    basıncını saglayacaktır.
    Yukarıdaki sartları saglayacak karısımın enaz %60 Propan ihtiva etmesi gerekmektedir.
    LPG’ N_N BUHAR BASINÇLARI:
    LPG’ nin buhar basınçları sıcaklıkla orantılı olarak artar. Ülkemizde kullanılan LPG nin buhar
    basıncı 15C’ de 3 Bar civarında, 30C’ de 5 Bar civarındadır.
    Dolayısıyla LPG’ li araçların LPG sistemindeki basınçları normal sartlar altında 5-6 Bar’ dan
    daha yüksek olmamaktadır.

    LPG’ N_N F_Z_KSEL ÖZELL_KLER_:
    LPG havadan agır oldugu için bir kaçak halinde zemine çöken ve yüksek derecede yanıcı olan
    karakteristik bir “sis” olusturur. Bu nedenle LPG kaçaklarına müsaade edilmemeli, LPG’ li
    ortamlarda açık alev kaynakları bulundurulmamalı ve sigara içilmemelidir. Sıvı haldeki LPG ise
    sudan hafifdir ve tankların dibinde su birikimlerine rastlanabilir.
    Bir hacim sıvı LPG, yaklasık olarak kendisinin 250 misli hacimde gaz LPG olusturur. Bu yüzden
    sıvı haldeki LPG kaçagı, aynı hacimdeki gaz kaçagına göre çok daha tehlikelidir.
    Ayrıca zehirli olmasa da, anestetik özelliklerinden dolayı LPG’ nin solunmaması tavsiye edilir.
    Bunlara ek olarak, sıvı haldeki LPG’nin hızla buharlasması soguk yanıklarına sebep
    olabileceginden, sıvı haldeki LPG ile temas edilmemelidir.
    Özgül Agirlik ( Likit halde ) 0.560 kg/dm3
    Özgül Agirlik ( Gaz Halinde ) 1.860 kg/m3
    Kaynama Noktasi - 13 ° C
    Gaz Hacminin Likit Hacme Orani 250
    En Düsük Tutusma Limiti % 2
    En Büyük Tutusma Limiti % 8.70
    Yanma için Gerekli Hava Miktari 28.80 m3/m3
    Buharlasma ISISI (15 ° C) 85 KCal/Kg
    Buhar Basinci (15 ° C) 3 Bar
    ISIL Degeri 10.900 Kcal/ Kg
    LPG’ nin fiziksel Özellikleri
    TUTUSMA SINIRLARI:
    LPG bütün diger yakıtlar gibi yanıcıdır. Hava ile %2 ila %8.7 oranlarındaki LPG karısımı, kapalı
    ortamlarda yanıcı ve patlayıcı bir karısım olusturur. LPG’ nin yanma aralıgı diger gazlara göre
    daha dardır, ancak bu yanma aralıgına diger gazlara göre daha çabuk ulasır ve atmosferde
    farkedilmesi zor olan yanıcı karısımlar meydana getirir.
    Herhangi bir kaçak nedeniyle ortama birikmis LPG’ nin dagıtılması için zeminde hava
    sirkülasyonu yaratmak gerekir. En geçerli yöntem ise pülverize basınçlı su sıkılmak suretiyle
    gazın dagıtılmasıdır.
    OTOMOT_V SEKTÖRÜNDE LPG :
    LPG benzine göre uygun bir alternatif olup, özelliklerinin karsılastırılması oldukça ilginçtir.
    LPG yogunlugu benzinden daha düsüktür.
    LPG daha düsük bir sıcaklıkta buharlasır.
    LPG’ nin sıvı halde kalabilmesi için basınç altında tutulması gerekir.
    RON (Arastırma Oktan Sayısı) ve MON (Motor Oktan Sayısı) degerleri LPG’ nin benzine göre
    daha üstün bir vuruntu önleme gücüne sahip oldugunu göstermektedir.
    Netice olarak, LPG çok yüksek vuruntu önleme özelligine sahiptir ve LPG motorlarının gücü
    benzinlilere yakındır.
    Denemelerde LPG’li motorlarda %4-5 güç kaybı görülmüs olup, bunun kullanıcı tarafından
    farkedilmesi zordur.
    ÖZELLiKLER LPG BENZiN
    15° C’ de Volumetrik Kütle (Kg/Dm3) 0.560 0.73-0.78
    37.8° C’ de Buhar BASINCI (Bar) 6.5 0.5-0.9
    Kaynama SICAKLIGI (° C) -13 30
    R. O. N. 105 96-98
    M. O. N. 92 85-87
    Alt Kalorifik Güç (MJ/Kg) 45.70 44.03
    Alt Kalorifik Güç (MJ/Dm3) 25.60 32.3
    Alt Kalorifik Güç (MJ/Dm3) 25.60 32.3
    Stoikiometrik Oran (Kg/Kg) 15.66 14.7
    LPG' nin Alt kalorifik gücü benzine göre daha düsük oldugundan bilinenin aksine yanma daha
    düsük sıcaklıklarda gerçeklesmektedir.
    Benzinle çalısmada tam yük civarında karısım asırı zengin olup yanma bozulmakta, CO ve HC
    emisyonları artarken NOx emisyonları azalmaktadır.
    LPG' de ise tam yükte karısım fakir olup, CO ve HC emisyonları düsmekte, buna karsılık NOx
    artmaktadır.
    Bu durum bazı çevrelerce yorumlanırken, NOx degerlerindeki artısın benzinde oldugu gibi
    yanma esnasında olusan yüksek sıcaklıga baglanmaktadır. Bilindigi gibi benzinde yanma
    sırasında sıcaklık ne kadar yüksek olursa NOx emisyonları o ölçüde yüksek çıkmaktadır.
    LPG' de durum tamamen farklı olup, Alt Kalorifik Güçlerden de görüldügü gibi yanma
    esnasında silindirlerde daha fazla sıcaklık olusması fiziken mümkün degildir.
    Farklı yakıt kullanımında yanma odasında olusabilecek sıcaklıklar açısından LPG veya
    DOGALGAZ benzine göre gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sıcaklıkları
    açısından daha avantajlı görünmektedir. Dolayısıyla bu yakıtlarla daha düsük sıcaklıklar
    ve daha düsük ısıl zorlamalar olusmaktadır.
    Ayrıca piyasada çekirdekten yetisme, aklı eski pik motorlarda kalmıs bazı ustalar, "benzinde
    kursun var sübapları yaglar, karbon filmi olusturur, LPG kuru yakıt motora hararet yaptırıp
    sübap sarar" seklinde tamamen yanlıs beyanlarda bulunmaktadır.
    Uzun yıllardır motorlar çevre yasaları nedeniyle kursunsuz benzine göre üretilmektedir.
    Gelisen çevre standartları ve daha sıkı egzoz emisyon sınırlamaları daha temiz yakıtları
    zorunlu kıldıgından motorlarda karbon filmi olusmasının önemi kalmamıstır. Otomotiv
    firmalarınca gelistirilen yeni motor teknolojileriyle daha düsük ısı iletimi olan ve hafif
    malzemelerden üretilen sübaplar üretilmis, sıcaklıklar önemli ölçülerde düsürülmüs ve
    mekanik zorlamalar azaltılmıstır.
    Yeni motor teknolojilerinde kullanılan direnci yüksek ve ısı iletim katsayısı düsük kaplamalarla
    süpap dayanımları arttırılmıs ve ısı kayıpları azaltılmıstır. Dolayısıyla LPG’ nin sübaplara bir
    zararı sözkonusu degildir.
    LPG VE BENZ_N _Ç_N ESDEGERL_L_K :
    Pratikte, 100 km.de 10 litre benzin yakan bir aracın, (10x1.2) 12 litre LPG tükettigi
    görülmektedir.
    Yakıtların teorik yakıt esdegerliliklerinin hesaplamasında asagıdaki oranlar kullanılabilir.
    1 m3 DOGALGAZ = 1,1 Lt Benzin / 1,3 Lt LPG/1,0 Lt Motorin
    1 kg DOGALGAZ = 1,33 Lt Benzin /1,6 Lt LPG/1,22 Lt Motorin
    1 Lt LPG = 0,83 Lt Benzin / 1 Lt. Benzin = 1,2 Litre LPG




  • 91 oktan
  • ortalama 105 oktandır
  • ilk önce oktan nedir onu tanımlıyalım. oktan, benzinin yanmaya karşı göstermiş olduğu dirençtir. bilinenin aksine yüksek oktanlı benzin daha zor yanar. buda yüksek oranlı sıkıştırmalı motorlarda vuruntuyu önler.daha iyi performans alıcam diye 97 oktanlı benzine daha cok para vermeye gerek yok. lpg nin oktanı benzine göre daha yüksektir. bununda normal sıkıştırma oranı olan motora bi faydası yoktur aslında. ayrıca lpg motorun sıkıştıma oranını yükseltmez. bu yanlış bir bilgidir. motorların sıkıştırma oranı imalat anında belirlenir ve değişmez. lpg yada benzin kullanmak bunu etkilemez.
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.