Şimdi Ara

OKUMALAR-1

Bu Konudaki Kullanıcılar:
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
3
Cevap
0
Favori
380
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • hoşuma giden fikri değeri olan yazıları buraya aktarıp paylaşmaya çalışağım,
    ilki ekonomi yazısı ama yandaş karşıt tartışmasına girmeden sadece yazının içeriğini tartışırsak, yeni ufuklara açılabiliriz diye düşünüyorum, teşekkürler
    iyi okumalar
    'Doğru bir özelleştirme' olarak Türk Telekom -1-


    Geçen hafta bir grup gazeteci-yazar arkadaşla Lübnan'ın başkenti Beyrut'ta idim.

    Davet, Türk Telekom'un (TT) başarılı genel müdürü Dr. Paul Doany'den geldi. TT'nin yüzde 55'ini satın alan Oger Telekom'un birçok Ortadoğu ülkesinde ve Asya'da faaliyetleri var. Hal böyle olunca bu birimler arasındaki sinerjiyi üst düzeye taşımak adına bir araya geliyorlar.

    TT özelleştirmesi, çok tartışılan bu konuda isabetli bir örneği teşkil ediyor. Bu konuda 4 kriter var: Özelleştirme sonrası sıfırdan yatırımlara devam ederek zamanla istihdam oluşturmak. İhracata katkıda bulunarak ülkeye döviz kazandırıp cari açığa olumlu katkıda bulunmak. Teknoloji transferine ve bunun yerlileştirilmesine yardım etmek. Ve nihayet, kaliteli hizmet ve rekabete ilaveten Hazine'ye iyi bir vergi geliri aktarmak.

    TT'yi bu 4 kritere göre incelemek istiyorum. Yukarıdaki hedeflere varabilmek için özelleştirme sonrasında şirketlerin verimlilik ve kârlılık esasına göre yeniden yapılandırılması şarttır. KİT mantığı bunu ihmal eder. Zira genel olarak KİT'ler verimsizlikten kaynaklanan pahalı üretim sorununu tekel rantı oluşturarak kâra tahvil etmeye ya da zararları sübvanse etmeye dayanır. Hem Türkiye hem de dünya örnekleri ağırlıklı olarak bu yönde. Bilhassa 90'lı yıllarda Türkiye'nin kronik sorunları sisteme buradan nüfuz etmiştir.

    İlk bakışta çalışanlar lehine gözüken ve sendikaların alkışını alan bu durum kamu açıkları, enflasyon ve yüksek faiz olarak dönüp uzun vadede toplumun zararına netice vermiştir. Böyle bir yapı ekonomiyi ne kadar çok domine ederse, uzun vadede ekonomide 'mübadele maliyetleri' iktisadi rasyonaliteyi ortadan kaldıracak kadar yükselir. Bu durumda özel sektör kovulur, girişimcilik ölür, piyasa aksaklıkları had safhaya çıkar, toplumsal refah açısından gerekli üretim oluşmaz. Ya da devlet tümüyle batağa saplanana kadar süreç sübvansiyonlarla, bütçe açıkları ve kamu borçlarıyla gittiği yere kadar diretilir.

    Günümüzde altın kural belli: Hem kaliteyi artırıp markalaşacaksınız, hem de fiyatları düşüreceksiniz. Bunun yolu inovasyon ve verimlilik adlı 2 kritik kavramdan geçiyor. Ticarete konu olan sektörlerde çok yatırım, az istihdam ve düşük kârlılık çağındayız. Bunun yanına bir de Çin ve benzer ülke sendromlarını koyunuz. Bu şartlar altında herkesin diline doladığı 'istihdam dostu büyümeyi' daha çok ticarete konu olmayan sektörlerde arayabiliriz.

    TT örneğinde de bütün bu 'rasyonelleşme' çabalarını görüyoruz. Zira rekabette fiyatlar sürekli düşerken şirketler yeniden yapılanıyor. Bu sebeple TT'nin 2005'teki özelleştirilmesi sonrasında beklendiği gibi hem istihdamda, hem de ödediği vergilerde büyük düşüşler yaşandı. Kurum özelleştirme öncesinde örneğin, 2004 ve 2005 yıllarında sırasıyla 1,1 ve 1,3 milyar TL'nin üzerinde Kurumlar Vergisi öderken, rakam 2008 itibarıyla 650 milyon TL'ye kadar düştü. 2009'da biraz daha artmış. Buna rağmen 2007 yılında vergi rekortmeni, 2008 yılında ise Turkcell'in ardından 2. olduğu göz önüne alındığında, vergilerdeki azalmanın sadece TT'nin bir sorunu olmadığı anlaşılıyor. Petrol pahalanınca vergide bu alandaki şirketler ön plana çıktığı gibi, 2009 krizinde de malı götüren bankalar vergide öne çıkmış. İlk 10 kurumun yedisi banka!

    Tekel rantı ile kârlı olan TT'de istihdam sadece çok şişmiş değil, aynı zamanda demografik yapı ve beşerî sermayenin niteliği de bu sektörün gittiği yer açısından pek elverişli değildi. Çok pahalı hizmetlerle kâr edip istihdam oluşturabilirsiniz, ancak hem toplum buna itiraz eder, hem de rekabette yaşayamazsınız. İşte bunun zorladığı değişim baskısı altında 45 bin civarındaki çalışan sayısı bir ara 25 binlere kadar düştü. (Büyük kısmı kamuya geçti) Ancak büyüme ve yatırımlara paralel olarak şimdi yeniden işe alımlar başladı ve istihdam 30 bin bandına çıktı. Böylece genç, dinamik, sektöre layık eğitim alan bir kadro kuruldu. İlaveten bu işe almalar, Türkiye'nin dört bir yanına yayılmış durumda. (Devam edeceğim)
    ibrahim öztürk
    19 temmuz 2010, zaman



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi dusunmeyenadam -- 20 Temmuz 2010; 6:44:16 >







  • Paylaşımın için teşekkürler keyifle okudum diyebilirim.

    Ama dikkat et bu yorumdan sonra bazı arkadaşlar ne pahasına olursa olsun KİT(Kamu İktisadi Teşebbüsleri)lerin yaşatılması gerektiğin savunacaklardır. Ama Geçmişe dönüp baktığımızda bir şeyi çok net görebiliyoruz.

    Söz konusu KİT'ler asli görevlerini sağlıklı bir biçimde yerine getirmek yerine görev zararı diyerek yıllıar yılı ödediğimiz vergileri çarçur ettiler. En önemliside özellikle 90'lı yıllarda örneğine sık rastladığımız kadrolaşma iddiaları (KPSS yok, bir objektif seçim kriter yok Ankara'da tanıdık çok!) bunun en iyi örneğidir.

    Ben Mersin'de (Tarsus) yaşadığım sıralarda /1992-2006\ özellikle Türk Telekomda yapılan kadrolaşma çok barizdi -zamanın özellikle 53. ten 57.'ye kadar uzanan koalisyonundaki Ulaştırma bakanı ne kadar hemşehrisi varsa işçi olarak doldurdu Telekoma-.

    Bu sayede KİT'ler çiftliklere döndü




  • aslında yazıları kendim okuyup burda paylaşım yapmayabilirdim ama gerçekten bir seviye düşüklüğü var açılan başlıkların bazılarını okumak bile tuhaf, bazılarınıysa ailemin görmesini bile istemem
    keşke 5-10 arkadaşımız hoşlarına giden yazıları buraya aktarsalar
    siyasi ve ideolojik tartışmalara girmeden seviyesiz konuların arasında boğulmadan fikrimizi artırıp düzeyli tartışabilsek
    teşekkürler tekrar
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.