Şimdi Ara

Özgür irade var mıdır? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir - 4 Masaüstü
5 sn
49
Cevap
5
Favori
4.010
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • İçine doğduğun toplumun değer yargıları,inanışları senin zihnini şekillendiriyor.Mesela atalarının dinini kabul eden,atalarının dinine bağımlı hale gelen,yaşama ve insanlara o pencereden bakan birinin özgür iradesinden bahsedebilir misiniz?Ya da mutluluk,huzur veriyor diye bir düşünce sisteminde ki tutarsızlıkları,çelişkileri görmeyen birinin özgür iradesinden bahsedilebilir mi?Huzurunu,mutluluğunu kaybetme korkusu,onun o kavrama objektif bakmasını,o kavramda ki mantıksızlıkları,tutarsızlıkları,çelişkileri görmezden gelmesine neden olabiliyor.Aslında onun için önemli olan,gerçekler değil,mutluluk,huzur veren bağımlılık yapan yalanlar.
  • Ozgur iradenin oluşumu safahatında bunun kişisel olmadığını butun insanlığa misal veya sebep olacak şekilde bir kimseye sunulduğunu ve o esnada iradi olarak talep edilecek şeyin esasen ölü gibi bırakıldığını düşünebiliriz.

    Total olarak bir kadının eş etme konusunda karşılaşacağı her turlu doğru yanlış hareketi kabul mekanizması ozgur iradenin verildiği safahat olmalıdır.

    İnsan denen varlık bu tercihin sonucu dünyaya gelecektir.

    Kadın bireyin her turlu mutecaviz tutuma izin verdiğini söylemek mümkün mu?

    Toplamda mutecaviz olana hayır deniyor ancak en başta teklif olarak bu hali bildiği dahi anlaşılıyor.

    Yani en kotu hale dahi bir rıza gösterme durumunu kabul edip ozgur iradesini bu yönde kullandığı anlaşılıyor.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bu konu benim de haftalar hatta belki aylarca düşündüğüm bir konu. Sonuç olarak vardığım şu; Tanrı yoksa özgür iradenin var olması için hiç bir sebep yok. Tanrı varsa anlayamadığım bir şekilde, bizi -en azından bazı kritik seçimlerde- özgür iradeli varlıklar olarak yaratmış olmalı. Ben şahsen tanrının varlığına inanıyorum. İnanmasaydım özgür iradeyi reddetmek çok daha mantıklı olurdu.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LePortaBim -- 13 Ekim 2016; 20:59:44 >
    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LePortaBim

    Bu konu benim de haftalar hatta belki aylarca düşündüğüm bir konu. Sonuç olarak vardığım şu; Tanrı yoksa özgür iradenin var olması için hiç bir sebep yok. Tanrı varsa anlayamadığım bir şekilde, bizi -en azından bazı kritik seçimlerde- özgür iradeli varlıklar olarak yaratmış olmalı. Ben şahsen tanrının varlığına inanıyorum. İnanmasaydım özgür iradeyi reddetmek çok daha mantıklı olurdu.

    felsefe hocası kafamı karıştırmıştı, internetten bir makale okudum
    o kadar uzun uzadıya gidecek birşey değil
    zaten bu sorunun cevabı felsefede değil bilimde

    son araştırmalara göre
    insan kendi iradesiyle karar veriyor
    sadece kararı iptal etmenin mümkün olmadığı, kesin karar bir nokta var
    olay bundan ibaret.




  • HayatDevamEdiyor kullanıcısına yanıt
    Link alabilir miyim hocam?

    Bir de olay insanın "kendi iradesi"yle karar vermesi değil bence. Yani "kendi iradem" dediğimiz şey de dış etkenlerle belirleniyor determinizme göre. Karar verirken başkasının bizi kısıtlaması vs. değil mesele. Bu yüzden bilimin özgür iradeyi kanıtlaması değişik geldi bana. Kuantum fiziğinin nedenselliği, dolayısıyla da determinizmi yıktığını düşünüyordum, ama iş o kadar basit değil sanırım. Her nedenin bir sonucu vardır önermesi doğru olmasa bile, bir nedenin büyük ihtimalle bir sonucu olacağını ve bu sonuçtan da yeni bir neden-sonuç zinciri oluşacağını inkar etmek abes kaçıyor biraz. Tabii ki bu zincir eninde sonunda kırılacak eğer kuantum belirsizliği açısından bakarsak, ama yine de baya uzun bir zincirin kolaylıkla oluşabileceği söylenebilir.
    Edit İmla



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LePortaBim -- 24 Ekim 2016; 23:13:51 >
    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: LePortaBim

    Link alabilir miyim hocam?

    Bir de olay insanın "kendi iradesi"yle karar vermesi değil bence. Yani "kendi iradem" dediğimiz şey de dış etkenlerle belirleniyor determinizme göre. Karar verirken başkasının bizi kısıtlaması vs. değil mesele. Bu yüzden bilimin özgür iradeyi kanıtlaması değişik geldi bana. Kuantum fiziğinin nedenselliği, dolayısıyla da determinizmi yıktığını düşünüyordum, ama iş o kadar basit değil sanırım. Her nedenin bir sonucu vardır önermesi doğru olmasa bile, bir nedenin büyük ihtimalle bir sonucu olacağını ve bu sonuçtan da yeni bir neden-sonuç zinciri oluşacağını inkar etmek abes kaçıyor biraz. Tabii ki bu zincir eninde sonunda kırılacak eğer kuantum belirsizliği açısından bakarsak, ama yine de baya uzun bir zincirin kolaylıkla oluşabileceği söylenebilir.
    Edit İmla

    Ne dediğini anlamadım .
    Ama eğer çevresel etmenler bakımından diyorsan çevresel etmenler gerekli birşey.
    Hatta o konuda da irademizi kullanma gibi bir özelliğimiz bile var. Çevreden ne türlü etkileneceğimiz konusunda.
    Kesin gerçeklik arıyorsak olaya bilimsel bakmalıyız. Felsefe lazım tabi ki fakat bilimle sınırlandırılmış biçimde..
    Felsefede sorduklarımız önemlidir ve her sorumuz mantıklı olacak diye bir şey yok. Gerekli materyallerle felsefeyi de doğru kullanabiliriz.




  • HayatDevamEdiyor kullanıcısına yanıt
    Yani diyorum ki, mesela siz bugün dışarı çıkıp bir hava almak istediniz. "Bu isteğim her hangi bir şekilde kısıtlanmıyor" veya "Ben ister dışarı çıkarım ister çıkmam, kendi irademe göre hareket edebiliyorum" diye düşünüyorsunuz. Ancak bu isteğinizin oluşma sebebi de başlı başına dış etmenler olabilir. Mesela sizi bunaltan bir durum olmuştur odanız havasızdır vs. Aslında bu isteğe sahip olmanız da sizin elinizde olmayan durumlar sonucunda oluşuyorsa, bunun neresi özgür irade?
    Kuantum mekaniği ile ilgili anlattıklarımı anlamışsınızdır diye düşünüyorum, konu hakkında az çok bilgi sahibi iseniz. Nedensellik zinciri olayı da şuydu, gerçekten Evrende mutlak bir nedensellik hakim değilse bile, genel olarak bir nedenin sonuçları olacağı aşikar değil mi? Sonra bu sonuçlar da başka sonuçların nedenleri olacaklar. Yani neden-sonuç-neden-sonuç-neden... Şeklinde gidecek. Eğer mutlak bir nedensellik mevcut değilse bu zincir eninde sonunda kopacak tabii ki. Ancak bu zincir kopana kadar da baya uzun sürebilir. Yani ilk neden dolayısıyla binlerce yeni neden ve sonuç oluşabilir.
    Şimdi olayın özgür irade kısmı şu şekilde oluyor; dış etmenler dolayısıyla insan etkilenir. Neyden ne kadar etkileneceğimiz de bize kalmış olabilir, ama "benlik" denen şey de zaten dış etmenlerin etkisi altında şekillenmiyor mu?
    Nedensellik ilkesi geçerliyse, biz sadece dışarıdaki nedenler sonucu tepki gösteren ve nedenselliğe tabii varlıklarız.
    Nedensellik ilkesi geçerli değilse bile, üstte anlattığım sebeplerden dolayı, dış etkenler hala mevcut olacak ve yine de kısır da olsa bir neden-sonuç zinciri mevcut olacak. Bu durumda benlik nedir ve nasıl oluşur soruları kilit nokta. Benlik dış dünyadan soyutlanmış bir biçimde oluşmadığına göre, seçim yapabildiği iddia edilen varlık (insan) zaten "özgür bir benlik" kavramına tam olarak sahip değildir.
    Geçenlerde açtığım şu konuya da bir bakabilirsin.
    https://forum.donanimhaber.com/showTopic.asp?m=120217419&p=1&anchorToGo=120217419#120217419



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LePortaBim -- 26 Ekim 2016; 20:33:40 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: LePortaBim

    Yani diyorum ki, mesela siz bugün dışarı çıkıp bir hava almak istediniz. "Bu isteğim her hangi bir şekilde kısıtlanmıyor" veya "Ben ister dışarı çıkarım ister çıkmam, kendi irademe göre hareket edebiliyorum" diye düşünüyorsunuz. Ancak bu isteğinizin oluşma sebebi de başlı başına dış etmenler olabilir. Mesela sizi bunaltan bir durum olmuştur odanız havasızdır vs. Aslında bu isteğe sahip olmanız da sizin elinizde olmayan durumlar sonucunda oluşuyorsa, bunun neresi özgür irade?
    Kuantum mekaniği ile ilgili anlattıklarımı anlamışsınızdır diye düşünüyorum, konu hakkında az çok bilgi sahibi iseniz. Nedensellik zinciri olayı da şuydu, gerçekten Evrende mutlak bir nedensellik hakim değilse bile, genel olarak bir nedenin sonuçları olacağı aşikar değil mi? Sonra bu sonuçlar da başka sonuçların nedenleri olacaklar. Yani neden-sonuç-neden-sonuç-neden... Şeklinde gidecek. Eğer mutlak bir nedensellik mevcut değilse bu zincir eninde sonunda kopacak tabii ki. Ancak bu zincir kopana kadar da baya uzun sürebilir. Yani ilk neden dolayısıyla binlerce yeni neden ve sonuç oluşabilir.
    Şimdi olayın özgür irade kısmı şu şekilde oluyor; dış etmenler dolayısıyla insan etkilenir. Neyden ne kadar etkileneceğimiz de bize kalmış olabilir, ama "benlik" denen şey de zaten dış etmenlerin etkisi altında şekillenmiyor mu?
    Nedensellik ilkesi geçerliyse, biz sadece dışarıdaki nedenler sonucu tepki gösteren ve nedenselliğe tabii varlıklarız.
    Nedensellik ilkesi geçerli değilse bile, üstte anlattığım sebeplerden dolayı, dış etkenler hala mevcut olacak ve yine de kısır da olsa bir neden-sonuç zinciri mevcut olacak. Bu durumda benlik nedir ve nasıl oluşur soruları kilit nokta. Benlik dış dünyadan soyutlanmış bir biçimde oluşmadığına göre, seçim yapabildiği iddia edilen varlık (insan) zaten "özgür bir benlik" kavramına tam olarak sahip değildir.
    Geçenlerde açtığım şu konuya da bir bakabilirsin.
    https://forum.donanimhaber.com/showTopic.asp?m=120217419&p=1&anchorToGo=120217419#120217419

    özgür irade sonsuz seçenekli olmalıdır mı diyorsunuz ?
    peki bu ne kadar mümkün ?
    hiçbir etki olmasa irade de olmazdı, iradeyi gerektirecek bir şey olmazdı..


    kuantum hakkında bilgim yok

    benlik için ise diyeceğim, her olaydan ne kadar etkileneceğimizin yanında ne şekilde etkilenebileceğimiz de elimizdedir diye düşünüyorum
    dünyada çok farklı durumların olması bundandır.
    örnek veriyorum : annesi cinayete kurban giden bir çocuk ;
    sırf bu olaydan etkilenip kendinin de katil olması var
    sırf bu olaydan etkilenip polis olması var




  • HayatDevamEdiyor kullanıcısına yanıt
    Özgür iradenin nasıl olması gerektiğini tam olarak belirleyemem sanırım. Tek bildiğim Tanrı yoksa durumlar yukarıdaki mesajda anlattığım gibi. Ve Tanrı varsa ve istiyorsa (Bence var ve istiyor :) bize özgür irade bahşedebilir.

    Etkinin olması özgür iradeye tam olarak engel değil. Saf bir benliğin var olması ve bu benliğin dışardan etkilerle özgürlüğünün kısıtlanmaması yeterli. Nedenselliğe tabii olmayan bir insan ruhu bu durumu çözebilir mesela belki.

    Bir de şöyle düşünelim: Normalde mühendis olacak çocuk annesi öldürüldüğü için polis oluyor. Şimdi özgür irade kısıtlanmış olmadı mı? Bir olaydan iyi veya kötü etkilenmenin özgür iradeye sahip olmakla çok alakası yok. Verdiğin örnekte hem katil hem de polis dışardan etkilerle kararları ve hayatları değişmiş insanlar olacaklar. Ve sonuç olarak "Ben"lik de değişiyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi LePortaBim -- 26 Ekim 2016; 20:53:40 >
    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >




  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.