Şimdi Ara

pil şarj yardım ???

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
0
Favori
1.328
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • 3.7V 600mah lık quadcopter pilini 5v 1.8a telefon şarj aletiyle şarj etsem pil zarar görürmü acaba? yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim....



  • quote:

    Orijinalden alıntı: memo519

    3.7V 600mah lık quadcopter pilini 5v 1.8a telefon şarj aletiyle şarj etsem pil zarar görürmü acaba? yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim....

    O pil icin özel sarj devresi gerekli veya eski bir telefona baglayarak sarj edeceksin.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ekrem3457


    quote:

    Orijinalden alıntı: memo519

    3.7V 600mah lık quadcopter pilini 5v 1.8a telefon şarj aletiyle şarj etsem pil zarar görürmü acaba? yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim....

    O pil icin özel sarj devresi gerekli veya eski bir telefona baglayarak sarj edeceksin.

    Ekrem bey tesekkur ederim cevabiniz icin. Peki bilgisayar veya televizyon usb sinden sarj etsem olurmu?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: memo519


    quote:

    Orijinalden alıntı: ekrem3457


    quote:

    Orijinalden alıntı: memo519

    3.7V 600mah lık quadcopter pilini 5v 1.8a telefon şarj aletiyle şarj etsem pil zarar görürmü acaba? yardımlarınız için şimdiden çok teşekkür ederim....

    O pil icin özel sarj devresi gerekli veya eski bir telefona baglayarak sarj edeceksin.

    Ekrem bey tesekkur ederim cevabiniz icin. Peki bilgisayar veya televizyon usb sinden sarj etsem olurmu?

    Farketmez o devre illaki gerekli

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quadcopter pili özel bir pildir. her aletle şarj edemezsin.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi The Detonator -- 30 Mart 2015; 2:43:53 >
  • benım bıldıgımde özel pildir balans gereklidir
    http://www.multicopterturkiye.com/lipo-batarya-nedir-bolum-3/ alıntı alarak yaptım umarım yaramıstır çünkü balans yapmassan veya dengesız voltaj verırsen patlatma rıskın var anladıgım bu

    Şarj ve Balans

    RC LiPo Bataryaları Şarj Etmek

    RC LiPo bataryaların şarjı kendi içinde başka bir konu. LiPo, LiIon ve LiFe bataryalar geleneksel şarj edilebilir RC bataryalardan farklı karakteristiklere sahiptir. Dolayısıyla bu pilleri lityum batarya kimyasına uygun tasarlanmış olan şarj cihazlarıyla şarj etmek, batarya ömrü ve güvenliğiniz için kritik bir önem arz ediyor.

    Maksimum Şarj Gerilim ve Akımı

    3.7 voltluk bir RC LiPo batarya hücresi 4.2 volta ulaştığında %100 şarj olmuş olur. Bunu aşmak o hücreyi bozacak hatta yanmasına sebep olacaktır. Bunu RC LiPo pillerin balansı hakkında konuşmadan önce bilmekte fayda var.

    Eğer bilgisayarlı bir şarj cihazı kullanıyorsanız LiPo bataryanıza uygun voltajı veya hücre sayısını seçmeniz çok önemidir. Yanlışlıkla 11.1V(3s) seçtiyseniz ve 2S bir bataryanız varsa, büyük ihtimalle bozulup tutuşacaktır. Neyseki günümüzde çoğu bilgisayarlı şarj cihazı eğer yanlış hücre sayısı girerseniz sizi uyaracaktır.

    Bütün LiPo bataryalar sabit akım/sabit gerilim metodunu kullanır. Yani bu şarj döngüsünün ilk kısmında bataryaya sabit akım uygulanacağı anlamına gelir. Batarya gerilimi %100 şarj gerilimine yaklaştıkça şarj cihazı otomatik olarak akımı düşürecek ve kalan şarj döngüsünde sabit bir gerilim uygulayacaktır. Şarj cihazı, bataryanın %100 şarj gerilimi şarj cihazının sabit gerilim ayarıyla(hücre başına 4.2 volt) eşitlendiğinde şarj etmeyi bırakacaktır. Bu durumda şarj döngüsü tamamlanmış olur. 4.21 volt bile batarya ömrünü azaltacaktır.

    RC LiPo Batarya Şarj Akımı

    Doğru şarj akımının seçimi de RC LiPo piller için hayati önem taşır. Bunda altın kural LiPo veya LiIon pilleri asla kapasitesinden fazla(1C) şarj etmemektir.

    Örneğin, bir 2000 mAh pil en fazla 2000 mA akım kullanılarak şarj edilmelidir. Aksi halde pilin ömrü önemli ölçüde azalır. 1C’nin çok üstünde şarj etmeniz halinde ise, batarya ısınır, şişebilir hatta yanabilir.

    Devir değişiyor…

    Çoğu LiPo uzmanı, 20C veya 30C deşarj kapasiteli, düşük iç dirençli kaliteli pilleri, kaliteli bir şarj cihazıyla, 2C hatta 3C ile batarya ömründe çok hafif bir düşüşle güvenle şarj edebileceğinizi söylüyor. Gün geçtikçe daha fazla 2C, 3C hatta 5C ile şarj edilebileceğini söyleyen üreticiler çıkıyor. 10 dakikalık şarj günleri yaklaşıyor(yüksek güçlü bir şarj cihazı ayrıca çok watt ve amper sağlayabilen bir güç kaynağına sahip olmanız şartıyla).

    Bir kez daha özetlemek gerekirse, bir LiPo bataryanın ömrünü azaltan başlıca nedenler: sıcaklık, aşırı-deşarj(voltaj ve akım), aşırı-şarj(voltaj ve akım), eksik balanslama.

    RC LiPo Batarya Balansı

    Balans nedir ve neden bu kadar önemlidir?

    Daha önce bahsettiğimiz, bir hücrenin %100 şarjlıyken 4.2 voltluk bir gerilime sahip olduğu bilgisi burada işimize yarıyor. Tek bir hücre için(3.7 volt LiPo batarya) balans için düşünmeye gerek yok, zira şarj cihazı 4.2 volta ulaşıldığında duruyor.

    Ancak hücre sayısı birden fazla olduğunda, toplam voltaj aksini söylese bile, şarj cihazı bunu ayırt edemediği için aşırı şarj edebilir. Örneğin 3 hücreli bir LiPo bataryayı inceleyelim.

    3.7 x 3 hücre = 11.1 volt yapar. Bu bataryanın %100 şarj voltajı 4.2 x 3′ten 12.6 volttur. Şarj cihazımız 11.1 volt olarak kurulacak ve 12.6 voltta duracaktır. Basit gözüküyor.

    Peki bu hücrelerden biri diğerinden daha hızlı şarj oluyorsa ne olacak? İki tane 4.1 volt hücrenin yanında hızlı şarj olan hücre 4.4 volta çıkacaktır. Bu aşırı yükleme yangına bile sebep olabilir.

    Bu uç bir örnek ama hücreler arasındaki gerilim farkı 0.1V olsa bile problem ve hasar yaratabilir.

    Bir diğer yandan, bataryanın bir hücresi tam şarjlı değilse, toplamda 9 volt gözükse bile, deşarj anında 3.0 voltun altına düşebilir.

    Balans hücrelerin arasındaki farkın her zaman 0.01-0.03 volt civarında olmasını sağlar, böylelikle tek bir hücreyi aşırı şarj veya deşarj ederek pilin bozulmasını, daha da önemlisi tehlike yaratmasını önler.

    RC LiPo bataryanızı her şarj ettiğinizde balanslamak zorunda değilsiniz. Her 10 veya 20 şarjda bir yapmak yeterli olacaktır. Eğer çok iyi bir şarj cihazınız varsa her şarjda veya iki şarjda bir kullanabilirsiniz. Çok abartı gözükse bile, hasarı bir kere önlese yeter.

    Balans Soketleri ve Şarj

    Bir LiPo bataryanın neden balanslanması gerektiğini artık biliyoruz, peki bunu nasıl yapıyoruz?

    Her çok hücreli RC LiPo batarya bir balans soketine sahiptir. Böylelikle her hücrenin tek başına şarj veya deşarj edilmesi mümkün olur. Balans için dört ana yol şöyledir:

    LiPo RC Battery Charging & Balancing



    LiPo’lar uygun bir şarj cihazıyla balans soketinden şarj edildiğinde balanslanır. Bu metod şarj cihazının her hücreyi tek tek şarj ve kontrol etmesiyle özetlenebilir. Resimde 3 hücreli şarj cihazının 3 hücreli RC LiPo bataryayı, balans soketinden şarj etmesi görülebilir. Buradaki sınır maksimum şarj miktarıdır. Balans kablosunun çapı küçük olduğundan bu metod sadece küçük LiPo’lar veya 2.5 amperden düşük akımlarda kullanılır. Sıcak kablo veya soketler fazla akım geçtiğine işaret eder.
    LiPo’lar ana güç soketinden şarj olurken, balans cihazlarıyla da balanslanabilir. Resimde Triton Battery Charger With Blinky Balancerbilgisayarlı bir şarj cihazının ana güç kablosundan şarj ederken, balans cihazının balans soketiyle kullanımı görülebiliyor. Balans cihazı her hücredeki voltaj miktarını görüntüleyip, yüksek voltajı olan hücreyi deşarj ederek hücrelerin arasındaki farkı 0.02 volta kadar indirir.
    RC LiPo batarya, ana güç soketinden şarj olduktan sonra, bir balans cihazı vasıtasıyla balanslanır. Resimde balans cihazının sokete takıldığını görebiliyoruz. Batarya şarj olduktan sonra taktığımız için, bir veya daha fazla hücre aşırı şarj olabilir. Dolayısıyla bu metod teorik olarak çok güvenli değil.
    Blinky Balancer

    Son olarak, en iyi yöntem ise LiPo bataryanızı balans devresi içeren bir bilgisayarlı şarj cihazıyla kullanmanızdır. Bu yöntemle batarya ana güç kablosundan şarj olurken, balans soketi ise yine bu cihaza bağlı veya içinde bulunan bir balans devresine takılır. Resimdeki gibi kaliteli bilgisayarlı şarj cihazları, doğru hücre sayısını hesaplayacak, şarj ve balans oranlarını ayarlayacak ve balans işlemini şarj olurken güvenli bir şekilde halledecektir. Bu, yüksek kapasiteli LiPo pilleri şarj etmek için açık ara en iyi yoldur.
    RC LiPo Battery Charging and Balancing



    Balans Soketleri


    Balans soketleri dört farklı konfigürasyonda gelir ve bunları bilmek cihazınızın desteklediğini satın alırken çok önemlidir.

    JST XH Balancing PlugJST-XH Plug

    En çok görülen balans soketidir. Align, E-Flite, Common Sense RC (V2), Glacier, Great Planes, Esky, Electrifly, Losi, Rhino, Trinity, Turnigy, Nano-Tech, Venom, Zippy gibi markalarda kullanılır.

    Thunder Power Balancing PlugThunder Power Plug

    Thunder Power, Flight Power, Apex, EVO, MPX, Outrage ve birkaç başka markada kullanılır.



    Polyquest Balancing PlugPolyquest Plugs

    Polyquest, E-tec, True RC, Extreme Power, Impulse, Enermax, Hyperion, Poly RC, Xcite, Fliton ve birkaç başka markada kullanılır.

    JST-EH Balancing Plug

    JST-EH Plugs

    En nadir görülenlerdendir ancak bunları Kokam, Graupner, Core ve Vampower gibi büyük markalarda görebilirsiniz.





    Değişik tipte soket kullanımları için konvertör veya adaptör kullanabilirsiniz ama cihazınıza doğru soketi almak hem daha kolay hem daha ucuz bir yol.

    Ana Güç Soketleri

    Bu soketlerinde güç ihtiyacınıza ve kişisel tercihinize göre birçok çeşidi bulunur. Bir çeşit alıp onunla yola devam etmek en kolay yol olacaktır.

    En çok bulunan 7 tanesi aşağıdaki gibidir:

    JST Battery ConnectorJST

    Bu küçük güç soketi 5 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir. Genellikle küçük bataryalarda(1500 mAh altı), küçük araçlar ve kaliteli araçların elektroniklerinde kullanılır.

    Deans Ultra Battery Connector

    Deans Ultra

    Sık görülen bir konektör tipidir. “T” konektör olarak ta bilinir. 50 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir ama fiyatı biraz pahalıdır.

    EC3 Battery ConnectorEC3

    EC3′ler mermi tarzında pinler kullandığı ve 60 ampere kadar sürekli akım sağlayabildiği için çok popüler olmaya başladı. Yüksek akım kullanan uygulamalarda geniş yüzey alanı sunduğu için bu tarz pinler çok daha avantajlı.

    EC5 Battery ConnectorEC5

    EC3′ün uzun versiyonudur. Pinler dahada büyük olduğu için(5mm) çok daha fazla yüzey alanı sağlar. EC5′ler 120 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir. Büyük araçlar için mükemmeldir.

    XT-60 LiPo Battery Connector

    hexTronik XT-60

    İyi fiyat ve performansı sayesinde XT-60′lar çok tutulmaya başladı. EC3 konektörler gibi altın kaplama pinler kullanıyor ve 65 ampere kadar destekliyor. Yüksek ısıda malzemesi sayesinde erimiyor. Yani lehim yaparken korkmanıza gerek yok. Takıp çıkarma konusunda ise en iyisi. Eğer yeni başlıyorsanız, orta ve orta-üst güç tüketimi için en iyi çözüm.

    Tamiya

    Bu düşük amperajlı konektör bir zamanlar RC araba, kamyon ve deniz araçlarında çok popülerdi. Ancak yüksek amperli LiPo’lar yaygınlaştıktan sonra Tamiya soketlerin kullanımı çok azaldı. Nitro kullanan sistemlerde veya küçük modellerde hala görülebilir.

    Traxxas

    Adından da anlaşılacağı üzere Traxxas konektörler sadece Traxxas RC araçlarda kullanılır ama yüksek her yüksek akım uygulamasına uyarlanabilir. 100 ampere kadar destekler ve takıp çıkarma konusunda en iyilerden biridir.



    Ortalama yük kullanan hava araçlarında en çok göreceğiniz üç soket Deans Ultra, EC3 ve XT-60′lardır. Bunların arasından ise EC3 ve XT-60 daha iyi sayılır. EC3′lerin bir artısı ise lehim bağlantısı soketin içinde olduğu için lehim bağlantısını kapatmak için uğraşmanıza gerek kalmaması. Bunun kötü yanı ise lehimi bozmak istediğinizde genelde pinleri çıkarmaya çalışırken soketin hasar görmesi.

    Deans Ultra’nın problemi ise çok uzun süre bir ısı uygulanırsa veya çok yüksek derecelerde kalırsa, soketin erimesi ve pinlerin gevşemesi. Dahası, yüksek kapasiteli ESC’lere bağlanırken diğerlerinin aksine fazlaca bükülüyor. XT-60 ve EC’lerde böyle bir sorun bulunmuyor. Ancak EC3 ve EC5′te soketi takıp çıkarmak Deans Ultra’ya göre daha zor. Bu konuda da lider XT-60.

    Sonuç olarak, ESC ve LiPo soketinize bağlı olarak bu kişisel bir tercih.

    Çoğu RC LiPo batarya ve ESC herhangi bir soketle birlikte gelmiyor. Böyle bir ESC/batarya almanız halinde doğru soketi de almanız ve lehim yapmayı bilmeniz gerekiyor.



    Şarj Güvenliği

    Aslında bataryalarla birlikte ihtiyacınız olan bilgiler geliyor. Özellikle pillerin ateş olmayan bir yerde, yanmaz bir kabın içinde şarj edilmesi gerektiği ve devamlı izlenmesi gerektiği belirtiliyor. Son uyarıyı yazması kolay olsa da, uygulaması pek olası değil.

    Genellikle kimse oturup çiçek açmasını izler gibi LiPo pillerinin şarj olmasını beklemediği için sizden de yapmanızı beklemiyoruz.

    Aşağıda 4 basit güvenlik önlemini okuyabilirsiniz:

    Bütün çok hücreli LiPo bataryalarınızı yanmayan bir kabın içinde veya betonun üstünde, etrafta yanabilecek bir şey yokken şarj edin.
    LiPo bataryalarınızı kullandıktan sonra şarj için 15 dakika bekleyin. Bu hem bataryanızın ömürünü uzatır hem de olası aşırı ısınma ve hasarı önler.
    LiPo bataryalarınız şarjdayken bulunduğunuz yeri terk etmeyin.
    Son olarak, ucuz bir duman dedektörünü, bataryayı şarj ettiğiniz bölgenin üstüne yerleştirerek olası bir felaketi önleyebilirsiniz. Ayrıca küçük bir yangın söndürme cihazı da yardımcı olacaktır. Biraz abartı gözükebilir ama aşağıdaki videoyu izledikten sonra siz de hak vereceksiniz. Bu bataryalar kurallara uydukça gayet güvenlidir ancak küçük bir hatada kötü sonuçlara yol açabilir. LiPo hücrelerinin hafifçe şişmesi veya kullanımdan sonra ısınması çok korkulacak bir olay değildir. Pili kullanımınıza göre normal sayılabilir ve soğuduktan sonra şişme kayboluyorsa bir sorun yoktur. Ama bir hücrenin iç direnci diğerine göre farklıysa bu bataryayı kullanmanızı önermiyoruz. Batarylalar eskidikçe şişme artacaktır, ömrünü doldururken ise soğuduğunda bile şişlik kalacaktır. Sakin uçuşlarda böyle piller kullanılabilse de, dikkatli olmakta fayda var.

    l


     pil şarj yardım ???




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bymaxpak


    benım bıldıgımde özel pildir balans gereklidir
    http://www.multicopterturkiye.com/lipo-batarya-nedir-bolum-3/ alıntı alarak yaptım umarım yaramıstır çünkü balans yapmassan veya dengesız voltaj verırsen patlatma rıskın var anladıgım bu

    Şarj ve Balans

    RC LiPo Bataryaları Şarj Etmek

    RC LiPo bataryaların şarjı kendi içinde başka bir konu. LiPo, LiIon ve LiFe bataryalar geleneksel şarj edilebilir RC bataryalardan farklı karakteristiklere sahiptir. Dolayısıyla bu pilleri lityum batarya kimyasına uygun tasarlanmış olan şarj cihazlarıyla şarj etmek, batarya ömrü ve güvenliğiniz için kritik bir önem arz ediyor.

    Maksimum Şarj Gerilim ve Akımı

    3.7 voltluk bir RC LiPo batarya hücresi 4.2 volta ulaştığında %100 şarj olmuş olur. Bunu aşmak o hücreyi bozacak hatta yanmasına sebep olacaktır. Bunu RC LiPo pillerin balansı hakkında konuşmadan önce bilmekte fayda var.

    Eğer bilgisayarlı bir şarj cihazı kullanıyorsanız LiPo bataryanıza uygun voltajı veya hücre sayısını seçmeniz çok önemidir. Yanlışlıkla 11.1V(3s) seçtiyseniz ve 2S bir bataryanız varsa, büyük ihtimalle bozulup tutuşacaktır. Neyseki günümüzde çoğu bilgisayarlı şarj cihazı eğer yanlış hücre sayısı girerseniz sizi uyaracaktır.

    Bütün LiPo bataryalar sabit akım/sabit gerilim metodunu kullanır. Yani bu şarj döngüsünün ilk kısmında bataryaya sabit akım uygulanacağı anlamına gelir. Batarya gerilimi %100 şarj gerilimine yaklaştıkça şarj cihazı otomatik olarak akımı düşürecek ve kalan şarj döngüsünde sabit bir gerilim uygulayacaktır. Şarj cihazı, bataryanın %100 şarj gerilimi şarj cihazının sabit gerilim ayarıyla(hücre başına 4.2 volt) eşitlendiğinde şarj etmeyi bırakacaktır. Bu durumda şarj döngüsü tamamlanmış olur. 4.21 volt bile batarya ömrünü azaltacaktır.

    RC LiPo Batarya Şarj Akımı

    Doğru şarj akımının seçimi de RC LiPo piller için hayati önem taşır. Bunda altın kural LiPo veya LiIon pilleri asla kapasitesinden fazla(1C) şarj etmemektir.

    Örneğin, bir 2000 mAh pil en fazla 2000 mA akım kullanılarak şarj edilmelidir. Aksi halde pilin ömrü önemli ölçüde azalır. 1C’nin çok üstünde şarj etmeniz halinde ise, batarya ısınır, şişebilir hatta yanabilir.

    Devir değişiyor…

    Çoğu LiPo uzmanı, 20C veya 30C deşarj kapasiteli, düşük iç dirençli kaliteli pilleri, kaliteli bir şarj cihazıyla, 2C hatta 3C ile batarya ömründe çok hafif bir düşüşle güvenle şarj edebileceğinizi söylüyor. Gün geçtikçe daha fazla 2C, 3C hatta 5C ile şarj edilebileceğini söyleyen üreticiler çıkıyor. 10 dakikalık şarj günleri yaklaşıyor(yüksek güçlü bir şarj cihazı ayrıca çok watt ve amper sağlayabilen bir güç kaynağına sahip olmanız şartıyla).

    Bir kez daha özetlemek gerekirse, bir LiPo bataryanın ömrünü azaltan başlıca nedenler: sıcaklık, aşırı-deşarj(voltaj ve akım), aşırı-şarj(voltaj ve akım), eksik balanslama.

    RC LiPo Batarya Balansı

    Balans nedir ve neden bu kadar önemlidir?

    Daha önce bahsettiğimiz, bir hücrenin %100 şarjlıyken 4.2 voltluk bir gerilime sahip olduğu bilgisi burada işimize yarıyor. Tek bir hücre için(3.7 volt LiPo batarya) balans için düşünmeye gerek yok, zira şarj cihazı 4.2 volta ulaşıldığında duruyor.

    Ancak hücre sayısı birden fazla olduğunda, toplam voltaj aksini söylese bile, şarj cihazı bunu ayırt edemediği için aşırı şarj edebilir. Örneğin 3 hücreli bir LiPo bataryayı inceleyelim.

    3.7 x 3 hücre = 11.1 volt yapar. Bu bataryanın %100 şarj voltajı 4.2 x 3′ten 12.6 volttur. Şarj cihazımız 11.1 volt olarak kurulacak ve 12.6 voltta duracaktır. Basit gözüküyor.

    Peki bu hücrelerden biri diğerinden daha hızlı şarj oluyorsa ne olacak? İki tane 4.1 volt hücrenin yanında hızlı şarj olan hücre 4.4 volta çıkacaktır. Bu aşırı yükleme yangına bile sebep olabilir.

    Bu uç bir örnek ama hücreler arasındaki gerilim farkı 0.1V olsa bile problem ve hasar yaratabilir.

    Bir diğer yandan, bataryanın bir hücresi tam şarjlı değilse, toplamda 9 volt gözükse bile, deşarj anında 3.0 voltun altına düşebilir.

    Balans hücrelerin arasındaki farkın her zaman 0.01-0.03 volt civarında olmasını sağlar, böylelikle tek bir hücreyi aşırı şarj veya deşarj ederek pilin bozulmasını, daha da önemlisi tehlike yaratmasını önler.

    RC LiPo bataryanızı her şarj ettiğinizde balanslamak zorunda değilsiniz. Her 10 veya 20 şarjda bir yapmak yeterli olacaktır. Eğer çok iyi bir şarj cihazınız varsa her şarjda veya iki şarjda bir kullanabilirsiniz. Çok abartı gözükse bile, hasarı bir kere önlese yeter.

    Balans Soketleri ve Şarj

    Bir LiPo bataryanın neden balanslanması gerektiğini artık biliyoruz, peki bunu nasıl yapıyoruz?

    Her çok hücreli RC LiPo batarya bir balans soketine sahiptir. Böylelikle her hücrenin tek başına şarj veya deşarj edilmesi mümkün olur. Balans için dört ana yol şöyledir:

    LiPo RC Battery Charging & Balancing



    LiPo’lar uygun bir şarj cihazıyla balans soketinden şarj edildiğinde balanslanır. Bu metod şarj cihazının her hücreyi tek tek şarj ve kontrol etmesiyle özetlenebilir. Resimde 3 hücreli şarj cihazının 3 hücreli RC LiPo bataryayı, balans soketinden şarj etmesi görülebilir. Buradaki sınır maksimum şarj miktarıdır. Balans kablosunun çapı küçük olduğundan bu metod sadece küçük LiPo’lar veya 2.5 amperden düşük akımlarda kullanılır. Sıcak kablo veya soketler fazla akım geçtiğine işaret eder.
    LiPo’lar ana güç soketinden şarj olurken, balans cihazlarıyla da balanslanabilir. Resimde Triton Battery Charger With Blinky Balancerbilgisayarlı bir şarj cihazının ana güç kablosundan şarj ederken, balans cihazının balans soketiyle kullanımı görülebiliyor. Balans cihazı her hücredeki voltaj miktarını görüntüleyip, yüksek voltajı olan hücreyi deşarj ederek hücrelerin arasındaki farkı 0.02 volta kadar indirir.
    RC LiPo batarya, ana güç soketinden şarj olduktan sonra, bir balans cihazı vasıtasıyla balanslanır. Resimde balans cihazının sokete takıldığını görebiliyoruz. Batarya şarj olduktan sonra taktığımız için, bir veya daha fazla hücre aşırı şarj olabilir. Dolayısıyla bu metod teorik olarak çok güvenli değil.
    Blinky Balancer

    Son olarak, en iyi yöntem ise LiPo bataryanızı balans devresi içeren bir bilgisayarlı şarj cihazıyla kullanmanızdır. Bu yöntemle batarya ana güç kablosundan şarj olurken, balans soketi ise yine bu cihaza bağlı veya içinde bulunan bir balans devresine takılır. Resimdeki gibi kaliteli bilgisayarlı şarj cihazları, doğru hücre sayısını hesaplayacak, şarj ve balans oranlarını ayarlayacak ve balans işlemini şarj olurken güvenli bir şekilde halledecektir. Bu, yüksek kapasiteli LiPo pilleri şarj etmek için açık ara en iyi yoldur.
    RC LiPo Battery Charging and Balancing



    Balans Soketleri


    Balans soketleri dört farklı konfigürasyonda gelir ve bunları bilmek cihazınızın desteklediğini satın alırken çok önemlidir.

    JST XH Balancing PlugJST-XH Plug

    En çok görülen balans soketidir. Align, E-Flite, Common Sense RC (V2), Glacier, Great Planes, Esky, Electrifly, Losi, Rhino, Trinity, Turnigy, Nano-Tech, Venom, Zippy gibi markalarda kullanılır.

    Thunder Power Balancing PlugThunder Power Plug

    Thunder Power, Flight Power, Apex, EVO, MPX, Outrage ve birkaç başka markada kullanılır.



    Polyquest Balancing PlugPolyquest Plugs

    Polyquest, E-tec, True RC, Extreme Power, Impulse, Enermax, Hyperion, Poly RC, Xcite, Fliton ve birkaç başka markada kullanılır.

    JST-EH Balancing Plug

    JST-EH Plugs

    En nadir görülenlerdendir ancak bunları Kokam, Graupner, Core ve Vampower gibi büyük markalarda görebilirsiniz.





    Değişik tipte soket kullanımları için konvertör veya adaptör kullanabilirsiniz ama cihazınıza doğru soketi almak hem daha kolay hem daha ucuz bir yol.

    Ana Güç Soketleri

    Bu soketlerinde güç ihtiyacınıza ve kişisel tercihinize göre birçok çeşidi bulunur. Bir çeşit alıp onunla yola devam etmek en kolay yol olacaktır.

    En çok bulunan 7 tanesi aşağıdaki gibidir:

    JST Battery ConnectorJST

    Bu küçük güç soketi 5 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir. Genellikle küçük bataryalarda(1500 mAh altı), küçük araçlar ve kaliteli araçların elektroniklerinde kullanılır.

    Deans Ultra Battery Connector

    Deans Ultra

    Sık görülen bir konektör tipidir. “T” konektör olarak ta bilinir. 50 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir ama fiyatı biraz pahalıdır.

    EC3 Battery ConnectorEC3

    EC3′ler mermi tarzında pinler kullandığı ve 60 ampere kadar sürekli akım sağlayabildiği için çok popüler olmaya başladı. Yüksek akım kullanan uygulamalarda geniş yüzey alanı sunduğu için bu tarz pinler çok daha avantajlı.

    EC5 Battery ConnectorEC5

    EC3′ün uzun versiyonudur. Pinler dahada büyük olduğu için(5mm) çok daha fazla yüzey alanı sağlar. EC5′ler 120 ampere kadar sürekli akım sağlayabilir. Büyük araçlar için mükemmeldir.

    XT-60 LiPo Battery Connector

    hexTronik XT-60

    İyi fiyat ve performansı sayesinde XT-60′lar çok tutulmaya başladı. EC3 konektörler gibi altın kaplama pinler kullanıyor ve 65 ampere kadar destekliyor. Yüksek ısıda malzemesi sayesinde erimiyor. Yani lehim yaparken korkmanıza gerek yok. Takıp çıkarma konusunda ise en iyisi. Eğer yeni başlıyorsanız, orta ve orta-üst güç tüketimi için en iyi çözüm.

    Tamiya

    Bu düşük amperajlı konektör bir zamanlar RC araba, kamyon ve deniz araçlarında çok popülerdi. Ancak yüksek amperli LiPo’lar yaygınlaştıktan sonra Tamiya soketlerin kullanımı çok azaldı. Nitro kullanan sistemlerde veya küçük modellerde hala görülebilir.

    Traxxas

    Adından da anlaşılacağı üzere Traxxas konektörler sadece Traxxas RC araçlarda kullanılır ama yüksek her yüksek akım uygulamasına uyarlanabilir. 100 ampere kadar destekler ve takıp çıkarma konusunda en iyilerden biridir.



    Ortalama yük kullanan hava araçlarında en çok göreceğiniz üç soket Deans Ultra, EC3 ve XT-60′lardır. Bunların arasından ise EC3 ve XT-60 daha iyi sayılır. EC3′lerin bir artısı ise lehim bağlantısı soketin içinde olduğu için lehim bağlantısını kapatmak için uğraşmanıza gerek kalmaması. Bunun kötü yanı ise lehimi bozmak istediğinizde genelde pinleri çıkarmaya çalışırken soketin hasar görmesi.

    Deans Ultra’nın problemi ise çok uzun süre bir ısı uygulanırsa veya çok yüksek derecelerde kalırsa, soketin erimesi ve pinlerin gevşemesi. Dahası, yüksek kapasiteli ESC’lere bağlanırken diğerlerinin aksine fazlaca bükülüyor. XT-60 ve EC’lerde böyle bir sorun bulunmuyor. Ancak EC3 ve EC5′te soketi takıp çıkarmak Deans Ultra’ya göre daha zor. Bu konuda da lider XT-60.

    Sonuç olarak, ESC ve LiPo soketinize bağlı olarak bu kişisel bir tercih.

    Çoğu RC LiPo batarya ve ESC herhangi bir soketle birlikte gelmiyor. Böyle bir ESC/batarya almanız halinde doğru soketi de almanız ve lehim yapmayı bilmeniz gerekiyor.



    Şarj Güvenliği

    Aslında bataryalarla birlikte ihtiyacınız olan bilgiler geliyor. Özellikle pillerin ateş olmayan bir yerde, yanmaz bir kabın içinde şarj edilmesi gerektiği ve devamlı izlenmesi gerektiği belirtiliyor. Son uyarıyı yazması kolay olsa da, uygulaması pek olası değil.

    Genellikle kimse oturup çiçek açmasını izler gibi LiPo pillerinin şarj olmasını beklemediği için sizden de yapmanızı beklemiyoruz.

    Aşağıda 4 basit güvenlik önlemini okuyabilirsiniz:

    Bütün çok hücreli LiPo bataryalarınızı yanmayan bir kabın içinde veya betonun üstünde, etrafta yanabilecek bir şey yokken şarj edin.
    LiPo bataryalarınızı kullandıktan sonra şarj için 15 dakika bekleyin. Bu hem bataryanızın ömürünü uzatır hem de olası aşırı ısınma ve hasarı önler.
    LiPo bataryalarınız şarjdayken bulunduğunuz yeri terk etmeyin.
    Son olarak, ucuz bir duman dedektörünü, bataryayı şarj ettiğiniz bölgenin üstüne yerleştirerek olası bir felaketi önleyebilirsiniz. Ayrıca küçük bir yangın söndürme cihazı da yardımcı olacaktır. Biraz abartı gözükebilir ama aşağıdaki videoyu izledikten sonra siz de hak vereceksiniz. Bu bataryalar kurallara uydukça gayet güvenlidir ancak küçük bir hatada kötü sonuçlara yol açabilir. LiPo hücrelerinin hafifçe şişmesi veya kullanımdan sonra ısınması çok korkulacak bir olay değildir. Pili kullanımınıza göre normal sayılabilir ve soğuduktan sonra şişme kayboluyorsa bir sorun yoktur. Ama bir hücrenin iç direnci diğerine göre farklıysa bu bataryayı kullanmanızı önermiyoruz. Batarylalar eskidikçe şişme artacaktır, ömrünü doldururken ise soğuduğunda bile şişlik kalacaktır. Sakin uçuşlarda böyle piller kullanılabilse de, dikkatli olmakta fayda var.

    l


     pil şarj yardım ???

    Tesekkur ederim sağolun

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • o pili her türlü aletle şarj etme ona uygun olanla şarj et , o piller normal pil gibi değil
  • Birinde helikopterde vardı redimdeki pilden patlatmak için duvar arkasına gecip 7 mt 3x2.5 parmak kadar kalin kabloyu kisa devre ettim.elimin degdiyi yerden başlığa kadar kabloyu dis muhafaza sicaklijtan eridi
    arabaya akü diye koyun :-)))

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.