Şimdi Ara

Portlu Kabin İle Portsuz Kabin Arasındaki Temel Farklar Nelerdir ??? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
34
Cevap
0
Favori
44.337
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • usta bana sunun tam olculerını verırsen sevınırım en boy genıslık olarak bırde l port olcusu
  • amfi var ust 1200 rms cıkıslı bırde bu portsuz lsa nasıl olur
  • çok eskiden elime dandik bi bas geçmişti (8 ohm) elimde amfi bile yoktu onu teyibe bağladım kabin olarak ta çamaşır makinesini kullandım bi süre.. ön kapağını açınca ağzına tam oturmuştu, ama çıkan sese inanmak mümkün değil sanki o görüntü ama ses başka yerden geliyor gibi. ona benzer bi sistemle bi kabin planlıyorum arabayı alınca ama nasıl yaparım henüz bi fikrim yok, ama hastasına fikir olabilir. içerde bağımsız hüzmeli kabin dışı kapalı...
  • konuyu hortlatıyorum ama 30 cm jbl cs 1214 250 rms lik 2 adet subwoferim var odama kurmak için aldım kabinliler fakat kabin kalitesi berbat ve ölçüler yalnış sanırım nasıl bir kabin yapmam gerekiyor ses bozulmasın dinlemek istiyorum mono anfim var 2 sinie besliyor ama kabinler tırt ölçü işindende hiç anlamam ama mobilya atölyem var net ölçü verebilecek varsa 2 si için kabin yapmak istiyorum ayrı ayrı veya birleştirilmişde olabilir.
  • Eğer evde kullanacaksanız,
    * kapalı kabin yapın, port olmasın.
    * Kabin iç boyutları [en az] 40 cm x 40 cm x 40 cm olsun.
    * Kabin içini tamamen (sadece duvarları değil) gevşek cam yünü ile doldurun.
    * 2 woofer için ayrı kabin yapın.
  • Bu arada subwoofer yapmak isteyen başka arkadaşlar varsa yukarıdaki önerimin genel bir reçete olmadığını, özellikle JBL CS1214 sürücünün teknik özellikleri (T/S parametreleri) dikkate alınarak yapılmış bir öneri olduğunu belirtmek isterim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kursun_ -- 20 Mart 2019; 12:43:18 >
  • Kursun_ kullanıcısına yanıt
    En az 40 cm demişsiniz de bu mesela 45 x 45 x 45 olsa daha iyi ses alınır mı acaba yani boyutu arttırınca ses kalitesi artar mı ? bunu sormak istedim.
  • Uzun cevap mı istersiniz, yoksa kısa mı? Uzun yazayım, zaten kısa cevap yazımın sonunda var.

    Benim önerdiğim hacim:
    40x40x40 cm Yani 0.40x0.40x0.40x1000 = 64 Litre
    45x45x45 cm olursa ne olur? 0.45x0.45x0.45x1000 = 91 Litre olur.

    Önce sürücünün ne tür kabine uygun olduğunu hesaplayalım:
    EBP = Fs / Qes
    CS1214 için Fs=28, Qes=0.57
    EBP = 28/0.57 = 49.1
    Bu ne anlama geliyor?
    EBP 50 civarı veya daha az ise sürücü kapalı kabine,
    50 ve 100 arasında ise hem kapalı, hem de port’lu kabine,
    100’den büyük ise portlu kabine uygundur.
    Bizim sürücümüz CS1214’ün EBP faktörü 49 olduğundan kapalı kabine uygundur.

    Teknik özelliklerden Qtc yöntemi ile ideal kabin hacmini hesaplarsak
    CS1214 için Fs=28 / Qts=0.54 / VAS=76.7 L
    Qtc’yi 0.707 alırsak
    İdeal kabin hacmi 107.4 Litre çıkar (F3=36.67 Hz).
    Bu hacim kabin içine hiç ses emici malzeme konulmaması halinde geçerlidir.
    Bu hacim net hacimdir.
    Yani sürücünün (woofer) arkasının kabin içinde kapladığı hacim ve kabin içinde köşelere konulacak [toplam 12 adet] güçlendirici köşe çubuk/çıta hacimleri düşüldükten sonra elde edilecek hacimdir.

    Buradan itibaren hoparlör tasarımının bir uzlaşma/taviz meselesi olduğunu hatırlamalıyız.
    İdeal kabin hacimleri, adı üzerinde idealdir.
    Ancak bu noktada başka faktörler devreye girer. En önemlisi WAF’dır (wife-acceptance-factor/eş-onay-faktörü). Ne yaparsanız yapın "Neden bu kadar büyük!" tepkisi ile karşılaşırsınız.

    Öncelikle kabin içinde ses emici malzeme kullanılması konusunu ele alalım. Kapalı kabinlerde kabin iç hacminin tamamının gevşek cam yünü ile doldurulması halinde hesaplanan ideal kabin hacminin %20 kadar küçültülmesi önerilir. Bu durumda bizim ideal kabin hacmimiz 107 litreden 85 litreye düşüyor.

    Bundan sonra kabin hacmini performansı çok da fazla etkilemeden bir miktar daha düşürebiliriz. Bu nedenle size daha önce 64 litre (en az) kabin hacmi önermiştim. Bu hacim hesaplarımızın başında 0.707 olarak aldığımız, ideal kabul edilen Qtc değerinin 0.800 olarak alınması ile eşdeğerdir. Bunun çok büyük bir farka neden olacağını sanmıyorum. Ancak bu hacim değerinin altına inilmemeli.

    Netice olarak kabin iç ölçülerini 40 cm’den 45 cm’ye kadar seçebilirsiniz. 45 cm seçerseniz daha da iyi netice alırsınız, ancak kabin büyür.

    Kabin yapımı konusunda notlar:
    Subwoofer kabinlerinde 2 cm yerine 3 cm mdf kullanılması gerekir. Hatta amfi olarak çok yüksek güç (400-500W ve üzeri) kullanılacaksa ve özellikle woofer 15" veya daha büyük ise, woofer’ın monte edileceği ön panelin, özellikle woofer şasesi için panelde freze ile yiv açılıp woofer ön yüzeyinin panel ön yüzeyi ile sıfır olması düşünülüyorsa, 5 cm mdf seçilmesi önerilir.

    Referans bilgiler:
    JBL CS1214 teknik özellikleri (Bu sayfada önerilen iç hacimler oto içindir.)
    Meraklı arkadaşlara hesaplamalar için önerebileceğim site
    (Calculators kısmındaki hesaplama abakları doğrudur.)




  • Kursun_ kullanıcısına yanıt
    Hocam öyle bir anlatmışsın ki mest oldum kafamdan geçen her soruya net bir cevap oldu çok çok teşekkür ederim.Bir tek merak ettiğim husus kafama takılan kabin içi yalıtımı kabinin boyutunu düşürmek için yapılan bir işlem mi oluyor yani normalde örnek veriyorum 40 x 40 x 40 kabine ihtiyacımız var iç yalıtımsız bu ölçülerde en uygun sesi alıyoruz ama 30 x 30 x 30 yapıp içi yalıtım yapıp komple doldurursak ta aynı kalitede bir ses alırız yani iç yalıtımın amacı kabini küçültmek mi oluyor ? hesaplamalarıma göre 47.5 x 47.5 x 47.5 Tam 107 litrelik bir kabine denk geliyor bu ölçüde bir kabin yapıp iç yalıtım yapmaz isem de tam performans alabilir miyim kabinden ?
  • Evet, kapalı kabin içinde ses emici malzeme kullanılmasının amacı "sanal olarak" kabin iç hacmini büyütmektir.
    Ancak daha önce %20 olarak verdiğim değerin tam olarak ne olduğu konusunda ciddi bir bilimsel araştırma neticesi ortaya çıkan bilimsel bir makale bugüne kadar gözüme çarpmadı. Muhtemelen bilim adamları daha önemli (para getiren) konulara yoğunlaşmış durumdalar. :)
    Bu değerin %15-20 civarında olduğu kabul ediliyor. Sıkıştırarak, aşırı tıka basa doldurulması halinde etkisi ters yönde de olabilir.

    Yalnız ses emici malzemenin ne olduğu konusu önemli. Zira ses emici malzemelerin etkinliği farklı frekanslarda farklı olur. Frekans düştükçe, yani subwoofer'ların çalıştığı frekanslarda hepsinin etkisi daha azdır. Bu nedenle özellikle kapalı kabinlerde cam yününü tercih ediyorum. Cam yünü, tozlarının solunması riski nedeni ile bugün asbest kadar istenmeyen malzeme olarak görülüyor. Ama dikkatli bir şekilde yerine yerleştirilirse, kabin kapalı olduğundan sorun teşkil etmez. Port'lu kabinlerde kullanılması riskli...
    Diğer bir sorun cam yününün 10 m.lik rulolarda satılması... :)

    Ses emici malzemelerin 2-yollu, 3-yollu "full-range" dediğimiz kabinlerde kullanılmasında farklı yararları da ortaya çıkar. Bu durumda (özellikle 2-yolluda) woofer çok daha yüksek frekanslara çıkar. Hiç ses emici malzeme kullanılmaması halinde bu yüksek frekanslar yan ve arka duvarlara çarparak yansır. Eğer kabin port'lu ise bu istenmeyen sesler port'tan da çıkar. Oysa port'un bu gecikmeli tiz/orta sesleri değil, sadece tasarlandığı bas rezonans frekansını vermesi gerekir. Eğer port kabinin arkasında değil de önünde ise bu sorun daha da artar.
    Ayrıca, kabin yan ve arka duvarlarından yansıyan sesler tekrar woofer konisine geri dönüp gecikmeli olarak çarparak yine istenmeyen sesler oluşmasına sebebiyet verebilir. Bunu azaltmak için kabin derinliği artırılabilir. Bu etki kapalı kabinleri de etkileyebilir.
    Ama subwoofer'ların çalıştığı bas altı frekanslarda yansıma söz konusu olmadığından bu etki söz konusu değildir.

    Bilimsel verilere göre hesaplanmış kabinde hiç yalıtım malzemesi kullanmazsanız, ses emici malzeme uygulaması etkisinin az da olsa belirsizliği (%15-20 gibi) değişkenini de ortadan kaldırmış olacağınızdan, hesaplanan ideal kabin hacmi ile o sürücü ile elde edilebilecek için en iyi performansı elde edebilmeniz gerekir. Ama kabin hacminin bu kadar aşırı büyük olması çoğu durumda bir lüks olur. Onun yerine kabin içine konulacak ses emici malzeme miktarının deneme-yanılma yöntemi ile azaltılması-çoğaltılması düşünülebilir.

    Not: Port'lu kabinlerde kabin hacmi ideal ölçüden farklı yapıldığı takdirde port'un uzunluğunun da ona göre tekrar hesaplanması gerekir.




  • Kursun_ kullanıcısına yanıt
    Şuan kullandığım sunta kabinler bu sabah sanırım patladı normalde az da olsa güzel bass alıyordum bu sabah sesi biraz arttırim dedim şuan ses pos pos çıkıyor ve titriyor bass yok oldu kabin yapmak şart oldu ilk basslar yandı sandım çıkardım sorunsuz çalışıyorlar takınca osuruyor gibi ses çıkıyor kabinden
  • Kursun_ kardeşim merhaba öncelikle bilgiler için teşekkürler elimde hertz es380 energy bass var bunu l port kabinde çalıştırmak istiyorum ama programla bitürlü hacim ve port boyunu hesaplayamadım bana yardımcı olursan sevinirim birde boru tipi portta ölçü verirseniz çok makbule geçer sadece litre ve port boyu verin yeterli bass değerlerim linkteki gibi

     Portlu Kabin İle Portsuz Kabin Arasındaki Temel Farklar Nelerdir ???




  • dogan4075 D kullanıcısına yanıt
    Not: Konu özelden devam ediyor...
  • Merhaba. Çok zaman geçmiş ama. Alpine 38cm swr1542D için yuvarlak portlu kabin için ölçü verebilir misiniz?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.