Don Freeecss Tavsiye Konusu (y-say:17)
Bu yazıda lise öncesi,9-10-11,sınav senesi, tyt anı, ayt anı olarak 5 başlıkta hem kendi yaptıklarımı hem de tavsiyelerimi anlatacağım.
Lise Öncesi
8. sınıfa kadar sadece verilen ödevleri yapan biriydim 8. Sınıfta ise gireceğim ilk merkezi sınav olan TEOG’a hazırlanmaya başladım. O süreç YKS kadar uzun ve zor olmasa da hem yaşımın verdiği acemilik ve korku hem de gireceğim ilk merkezi sınav olmasından dolayı stres seviyem YKS zamanından daha fazlaydı. Bu stres hem TEOG sürecinde hem de sınavda beni kötü etkiledi ve bundan dolayı istediğim başarıyı elde edemedim. Bu gideceğim liseye etki etmedi çünkü full de çekseydim şehir dışına çıkmayacaktım ve kendi şehrimde istediğim okula puanım yetiyordu. Ama bu TEOG sonucu her şeyin başlangıcı oldu benim için.
9.Sınıf
Üstte de bahsettiğim gibi TEOG sonucumun istediğim gibi olmaması beni ilk baştan üniversite sınavı için kırbaçlıyordu. Sürecin en başından beri gireceğim bir üniversite sınavı olduğunun ve bunun önemli olduğunun bilincindeydim ve buna göre çalıştım. Gittiğim lisede olimpiyat eğitimleri veriliyordu, biyoloji ve kimya, ben biyolojiyi seçtim fakat olimpiyat hocasıyla uyuşamadığım için olimpiyatlardan ayrılma kararı aldım, keşke diyorum biyolojiye değil de kimyayı seçseydim, sonrasında da 9. sınıf derslerine odaklandım ve bütün konuları layıkıyla öğrendim. Sene içerisinde bir matematik olimpiyatı olayı çıktı ve ona girdim 1. aşama sınavlarına hazırlandım ama onda başarı elde edemedim. Ama o olimpiyatın bana bayağı katkı sağladığını düşünüyorum. 9. sınıfım bittiğinde 9. sınıfa ait bir eksiğim kalmamıştı zaten. Benim lisedeki mottom o sene bittiğinde o seneye ait bir eksiğimin kalmamasıydı.
10.Sınıf
10. sınıfa geçtiğimde okul değiştirdim ve orada da üstte bahsettiğim gibi ders çalışmakla geçti günlerim. 9. Sınıftan çok bir farkı yoktu o yüzden çok uzatmayacağım. 10. sınıf bittikten sonraki hafta bir dershanede TYT denemesine girmiştim ilk TYT denemem buydu. 109 net yapmıştım bu neti yapmamın sebebi 9 ve 10 u eksiksiz bir şekilde bitirmemdi. Zaten YKS de bizden bunu istiyor. Tabi o TYT netini gördükten sonra bana da bir öz güven geldi ve lisenin başında kendime koyduğum koç tıp hedefine daha da sıkı sarılmaya başladım.
11.Sınıf
11’e geçtiğim yazı çok güzel değerlendirdim çünkü o yazın lise hayatımdaki son geniş yaz tatili olacağını biliyordum. Bundan dolayı rahatça dinlendim. 11.sınıf benim için 2 kısımdan oluşuyor: covid-19 öncesi ve sonrası. Covid-19 öncesi normal bir şekilde TYT tekrarları ve denemelerini yapıyordum ve 11 konularında da sınıfta anlatılanları anlamış ve soruları çözebiliyorsam kendim ilerliyordum. Hatta matematik olimpiyatlarına katıldığım için çoğu konuyu biliyordum ve şubat tatilinde bütün matematik konuları bitmişti (LTİ dahil). Zaten 16 mart gibi okullar kapandı ve kendime dedim ki zaten matematik bitmiş neden feni de bitirmeyesin ve o andan sonra 11 in kalan konuları ve ilaveten 12. sınıf konularına çalışmaya başladım. Tabi bu esnada TYT’yi de sağlam bir şekilde götürüyorum. 11’in sonuna geldiğimde bütün konularım bitmişti. Yazın ise yanlış hatırlamıyorsam 2020 YKS’den hemen sonra arkadaşımla çalışmaya başlamıştım. Ağustosun başına kadar arkadaşımla okulun çalışma salonunda her gün çalışıyorduk o süre zarfında TYT denemeleri ve unutulan konuların tekrarlarıyla TYT çalışıyordum, bir yandan da AYT’yi en baştan soru bankaları ile çalışmaya başlamıştım. 12. Sınıf başladığında TYT netlerim 105-110 arasıydı AYT netlerim ise 73-77 arasıydı.
SINAV SENESİ
TYT ÇALIŞMALARI: TYT’de bahsettiğim gibi 10. sınıfın sonunda eksik bir konum kalmamıştı, ondan dolayı hem 11. sınıfta hem de 11’in yazında haftada en az 1 tane TYT genel denemesi çözüyordum. Bu denemeleri çözerken 3 amacım var: paslanmamak, hız kazanmak, unuttuğum kısımları anlamak. 12. sınıfa başladığımda TYT genel deneme sıklığını 2’ye çıkardım. Bu esnadaki TYT çalışmalarım ise soru bankası çözümü ve TYT matematik denemesi çözmekti. TYT soru bankalarını bittikçe temin ediyordum ve 2. Döneme kadar soru bankası çözdüm. 2. dönemden sonra ise TYT adına yaptıklarım branş denemeleri ve genel denemeler oldu. Şimdi her bir TYT dersini nasıl çalıştığımı anlatacağım.
TYT TÜRKÇE:
Öncelikle dil bilgisi kısmını 1 soru bankası çözerek hallettim aynı zamanda 1-2 tane de paragraf kitabı bitirdim. Paragraf kitabı bitirmek çok mu gerekli bilemem ben içimin rahat ettiği şekilde çalışıyordum, siz de çalışma şeklinizi içiniz nasıl rahat edecekse öyle ayarlayın. Bir de ALES’leri çözdüm. 12. sınıfta maalesef kitap okumuyordum, önceden olan kitap okuma isteğim yoktu ama bir şeyler okumak istiyordum aynı zamanda. O yüzden de dergi okumaya başladım. Katkısı olduğuna inanıyorum. Konuları bitirdikten sonra da Türkçe branş denemelerini çözmeye başladım. Paragraf konusunda güvenceniz ÖSYM olsun. Yayınlar çok saçma soruyor paragrafları, o yüzden netler düşük gelebilir buna canınızı sıkmayın.
TYT SOSYAL:
Sosyale çalışma şekli kesinlikle bireysel oturup bütün konuları da çalışabilirsiniz, sb çözebilirsiniz ya da sadece deneme çözüp oradan da hareket edebilirsiniz. Bunun için kesin bir tavsiyem yok.
TYT MATEMATİK:
Bu kısma karşı çok ön yargılıydım. 11’in sonu 12’nin başında her matematik branş denemesinde stres oluyordum; her şey sorulabilir ,çok zaman yiyebilir vb. Bu korkuyu yenmek için öncelikle eksik bir konunuz olmaması lazım sonra da bol bol pratik yapmanız lazım. Her gün bile TYT matematik denemesi çözebilirsiniz bence çünkü TYT matematik soru okuma ve işlem pratiğine dayanıyor bunu geliştirmek için de bana göre e verimli yol bol bol deneme çözmektir. Deneme de hızlanma konusunda ise kendinizi zorlamalısınız yani sınırları zorlamadan gelişim olmaz, hep daha iyi olmalısınız. Ben hatırlıyorum denemelerde matematik kısmında nefes nefese kalıyordum, fiziksel olarak efor sarf etmesem de mental olarak koşuyordum hatta TYT sınavını bir maraton olarak düşünürsek matematik kısmında sprint atıyordum çünkü matematikte yavaşladıkça daha da yavaşlarsınız bütün süreyi yer bitirir. Sb son sınıfta ben çözmedim çünkü 11’in 2. dönemminde ben yeterince TYT matematik çalışmıştım ama siz kendinizi daha iyi tanırısınız yukarıda da bahsettiğim gibi çalışırken içinizin rahat ettiği şekilde çalışın ben burda herhangi bir şey söyledim diye o şekilde çalışmayın. Bu sınava kafanız rahat girmelisiniz. Matematikte bu sınavını kilit noktası olduğu için bu kısımda hiçbir soru işareti kalmamalı aklınızda. Geometri içinse sb+geometri branş denemeleri benim işimi görüyordu. Zaten denemelerde de olduğu için eksiklik hissedersem oraya yoğunlaşıyordum düzeldiğini hissedene kadar.
TYT FEN: Fen için yapabileceğiniz en iyi şey soru bankası, deneme dışında beyin fırtınasıdır. Bunu isterseniz hocalarınızla, isterseniz arkadaşlarınızla, isterseniz de herhangi bir platformda yapabilirsiniz. Çünkü bazen sizin gözünüzden kaçtığı için aklınıza takılmayan şey başkasının aklına takılmış olabiliyor, bu hem unuttuğunuz ya da kaçırdığınız yerleri görmenize yardımcı olur hem de yorumlama yeteneğinizi geliştirir.
AYT ÇALIŞMALARI: AYT çalışmaya aslında 11. Sınıfta başlamayacaktım sadece matematik konularını bitiriyordum ama sonradan araya covid-19 girince evde çok boş zaman oluşmaya başlamıştı bundan dolayı da önce videolarla konuları bitirdim sonrasında da soru bankası ve deneme çözerek pekiştirdim. Son sınıfta MSÜ’ye kadar fen derslerinde soru bankaları ve denemler matematikte ise fasiküller ve denemelerle ilerledim. MSÜ geçince bütün odağımı YKS’ye çevirdim.
AYT FİZİK:
Benim çoğu derste çalışma şeklim konuyu dinleme ve üstüne soru bankalarından soru çözerek pekiştirme üzerineydi. Kendime şu kadar soru bankası çözeceksin diye bir sınırlama koymadım soru bankam bittikçe temin ediyordum hep ama o esnada deneme çözmeyi aksatmıyordum. Yani sadece soru bankası çözüp denemeyi arka plana atmamıştım daima deneme daha öndeydi ama soru bankası bittikçe o zaman dilimi boş kalmasın diye yenisini alıyordum. Fizik dersi kesinlikle ezberle olacak bir ders değil bu yüzden ezber yaparak, soru kalıbı ezberleyerek çalışıyorsanız bence o alışkanlığınızı bırakın. Konunun mantığını oturtmadığınız sürece hep eksik bir kısım kalır. Denemeler bu sınav sistemi için en iyi çalışma şekli yani soru bankasındaki soru tipiyle denemedekiler birbirinden çok farklı. Soru bankası 1 soruda 1 kazanımı test ederken deneme 6-7 kazanımı birleştirerek soruyor. Konuyu oturtmak için soru bankaları ideal ama sınav için eksik, kesinlikle bol bol deneme çözülmeli ve imkânınız varsa bir hocayla birlikte soru üzerinde tartışma şeklinde beyin fırtınası yapılmalı.
AYT KİMYA:
ÖSYM sürekli kimyayı diğer derslere kıyasla daha basit soruyor ama bu demek değildir ki kimyanın üzerine çok düşmeye gerek yok. Ben kimyamdan çok emindim özellikle organik kimyadan ama sınavda benzen sorusunu yanlış yaptım. Bunun sebebi belki her şeyi bildiğimi sanıp çok üstüne düşmememdir ya da şans çünkü şöyle diyeyim ben 4-5 tane organik kimya fasikülü bitirdim bir tanesi hariç AYDIN. Bizim okula verilen MEB kitabında benzen sorusundaki bütün bağların özdeş olduğu yazmıyor aynı şekilde çözdüğüm 4-5 organik kimya fasikülünde de sadece AYDIN’da yazıyor. Velhasıl kimya görece hem bize öğretilen seviyede diğer derslere göre daha kolay ve daha basit soru soruluyor. Ama gene bu derste de kilit nokta deneme çözümü.
AYT BİYOLOJİ:
Bu ders maalesef beni üzdü bu sene. Çok ayrıntı bir şekilde çalışmıştım biyolojiye üniversite kaynaklarından yararlanmıştım ama basit sordular. Kısa bir şekilde biyoloji çalışmamı anlatacak olursam soru bankası ve denemelerde çözerken gözüme ilişen en küçük şeyi bile araştırıyordum. Bu kadar ayrıntı araştırmam beni korkutuyordu ÖSYM bilimle çelişecek mi diye ama bu zamana kadar çok olmamış olsa bile şıkları ona göre ayarlayarak kompanse etmişler. O yüzden eğer benim gibi ayrıntı çalışmayacaksanız normal bir derse nasıl çalışıyorsanız öyle çalışmanız hem zaman tasarrufu açısından daha iyi olur hem de kafanız işinize yaramayacak şeylerle meşgul olmaz.
AYT MATEMATİK:
Bu seneki sınavdan anladığımız üzere AYT matematikte soru çözmek yeterli değilmiş. İşin teorik kısmını geçiştirip soru üzerinden çözüm yöntemi ezberlemek yanlış. Matematikte aklınıza takılan her şeyi sorun. İnternette kendiniz araştırın illaki müfredat dahilinde olmasına gerek yok. Zaten bu şekilde bir dersi iyice oturtursunuz. Soru çözmeyin demiyorum ama soruları çözerken ezberleyerek çözmeyin şöyle olsa ne olurdu. Neden şurada böyle denmiş tarzında sorgulamalara gidin. Denemelerde yanlış yaptığınız soruları kaydedin bu ister fiziksel bir ortamda olsun ister dijital bir ortam ama kaydettikten sonra tekrar bu soruya baktığınızda kendiniz çözebiliyorsanız zaten o konu oturmuştur. Kaynak önerisi çok yapmadım burada 3 tane deneme önereceğim bu yorumlama yeteneğinizi geliştireceğini düşündüğüm: Aydın, Karaağaç, 3D. Bu denemeler bahsettiğim işin teorik kısmının sizde oturup oturmadığını çok güzel gösteriyor.
TYT ANI
Benim TYT çözme şeklim önce var olan paragrafları maksimum 25dk içinde çözmek ondan sonra fen ve sosyali maksimum 20 dk içinde bitirmekti, bu ikisini hallettikten sonra matematikte maksimum 55 dk olacak şekilde önce geometri sonra da 1’den 30’a kadar çözmekti. Kalan vakitte de önce Türkçenin kalan kısmını çözmek sonra da emin olmadığım, boş sorulara bakmaktı. Sınavda 25 paragraf olduğunu görünce tırstım açıkçası ama hızlı bir şekilde çıktım oradan. Fen sosyal de beklediğim gibi devam etti ama matematikte geometri kısmında zorlandım hem geometri için kendime koyduğum sınır olan 10 dk geçmişti hem de 2-3 sorum boştu, bu beni tedirgin etti hemen 1-30 arasını çözmeye başladım ve orada da boşlarım vardı ama bir şekilde hallettim. Sınavdan önce stres kontrolü için baya bir şey düşünmüştüm fakat sınav anında hepsi aklımdan uçtu daha doğrusu ne yapmam gerektiğini anlamadım. Bir yandan sınav zordu bir yandan düşünmek için sürem olmadığını sanıyordum, dijital saat olmadığı için saniyelik de olsa saat hesaplamasına vakit gidiyordu o yüzden çok bakmadım, ondan dolayı sınavı çözmek dışında kafamda hiçbir şey yoktu. Mezunlar belki bu durumla karşılaşmamıştır ama 12. sınıflar da benim gibi böyle bir durumla karşılaşmış olabilir. Ben şu an ne kadar burada o an stres etmeyin tarzı şeyler de desem kafanızdan uçacaktır bence o yüzden kendiniz bunun için şimdiden bir strateji geliştirmeye başlayın.
AYT ANI
Benim AYT çözme şeklim şöyleydi: önce kafama estiği şekilde fen, geometri, 30’dan 1’e matematik. Sene içindeki denemelerde bu sıralamayla AYT’leri ortalama 70-80 dk’da bitiriyordum sonra ise bütün soruları silip bir 70-80 dk daha çözüyordum, kalan 20-40 dk da ise emin olmadığım veya hala boş kalan soru varsa onlara bakıyordum. Sınavda ise fen kısmını gene denemelerle eş değer sürede bitirdim fakat emin olmadığım soru sayısı beklediğimden fazlaydı. Bunu çok kafaya takmayıp matematiğe geçtim geometri kısmında 20 dk harcadım yanlış hatırlamıyorsam ve 1 boşum vardı sonra 30’dan başlayınca zorluğun fazla olduğundan emin oldum 40 dk kala benim hala ilk turum bitmemişti 4 tane matematik boşu 2 tane fen boşu 1 tane de fende emin olmadığım soru vardı. İki seçeneğim vardı ya ağlayarak 40 dk erken çıkıp eve gidecektim ya da bir şekilde çözecektim bu ikilemde biraz vakit kaybettikten sonra kendime geldim ve çözdüm. Bu sınavda %60 gibi düşük bir stres kontrolüne sahiptim daha iyi olabilir miydi, kesinlikle!
İki sınavında anahtarı stres kontrolüydü bana göre.
YKS 202X İçin Soru Cevap (y-say:17)
Merhaba, forumu sene başından beri ghost olarak kullanıyordum. Sınav geçince hesabımı açtım ve sonuçlardan sonra tavsiye yazısı yazmaya karar verdim. Soruları hem burada cevaplayacağım hem de yazıya ekleyeceğim.
Koç tıp vs medipol tıp
|
Tyt netleriniz 2021 (85+ oy)
|
Say ilk 100
|
Esş vs puango
Esş nin gösterdiği sıralamalar taban sıralamalarla uyumlu ama puango daha kötü gösteriyor neden puango kullanılıyor (fotolarda cerrahpaşa ing yer puan-sıralama eşleşmesine bakmanız yeterli)
Son Giriş: 3 ay önce
Son Mesaj Zamanı: 3 yıl
Mesaj Sayısı: 0
Gerçek Toplam Mesaj Sayısı: 85
İkinci El Bölümü Mesajları: 0
Konularının görüntülenme sayısı: 17.027 (Bu ay: 25)
Toplam aldığı artı oy sayısı: 92 (Bu hafta: 0)
En çok mesaj yazdığı forum bölümü: Eğitim ve Sınavlar Genel Sohbet