VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI Nasıl Öğrenebiliriz? Öğrenmeyi öğrenmek için bilgiyi nasıl alıp, bilgiyi ne şekilde işlediğiniz ve onu ne şekilde kullandığınız daha önemlidir. Kişisel öğrenme tarzını bilmek, yapmak veya öğrenmek istediklerinize daha çabuk ulaşıp daha verimli bir şekilde öğrenmenize olanak tanır. Genel olarak herkesin baskın bir kipliği vardır.Yine de çoğu insan iki yada üç duyusu arasında bir denge kurar. Öğrenmeye nasıl yaklaşacağınızı ve kendi açınızdan en yararlı yöntemleri nasıl uygulayacağınızı bilebilmeniz için başlıca öğrenme duyunuzu tespit etmek gerekir. BU SAYEDE; Kendi öğrenme tarzınızı bilince,ihtiyaçlarınızı karşılama yollarını daha iyi bilirsiniz. Öğrenciler, kişisel öğrenme tarzlarına en uygun düşen ortamlarda yapılan testlere göre daha iyi not alırlar. Bir öğrenci öğrenirken görsel, işitsel ve dokunsal kipliklerini ne kadar çok birleştirebilirse, bilgiside aynı ölçüde kalıcı olacaktır. ZAMAN YÖNETİMİNE VE DÜZENLEMEYE ODAKLANIN Bir zaman programı yapmak ve onu uygulamaya geçirmek, bağlılığı ve kararlılığı gerektiren en zor görevlerden biridir. İşleri ertelemenin bir sürü gerekçesi bulunabildiği gibi, belirli bir zaman dilimine ne kadar çok şey sığdırabileceği konusunda da çok fazla hataya düşülebilir. * Hedefinize, akla uygun bir zaman diliminde ulaşmayı tasarlayın. * Bahaneleri ortadan kaldırırken gerçekçi olun, olumlu davranışlarınız için kendinizi ödüllendirin. * Uzun süreli işleri mantıklı birimlere bölün. * Zamandan tasarruf etmek için öncelikleri dikkatle belirleyin. * Düzenli kalın. * Günlük yapılacaklar listesi hazırlayın. * Gerçekçi programlar yapıp onlara uyun. * Çalışma zamanında niceliğe değil niteliğe önem verin. * Zihninizi ısıtıp bilgilerinizi gözden geçirmeye karar verin. * Kendinize sürekli olarak zamanınızı iyi kullanıp kullanmadığınızı sorun. YOĞUNLAŞMA Yoğunlaşma dikkatinizi kontrol etme yeteneğidir. KÖTÜ YOĞUNLAŞMANIN NEDENLERİ * Dikkatinizi Dağıtan gürültüler. * Sıkıntı * Hayal kurma * Açlık * Endişe * Konuyu sevmeme * Günün yanlış zamanı * Ödev ya da işin altında ezilme duygusu * Kendini verememe * Sürekli araya giren şeyler * Yetersiz dikkat süresi * Çalışmada kararsız olma * Uykusuzluk * Kötü beslenme DAHA İYİ YOĞUNLAŞMAYI SAĞLAYAN İYİ ALIŞKANLIKLAR 1. Çalışmaya ve öğrenmeye niyetli olun. 2. Konuyla ilgili olun. 3. Kendinizi tanıyın. 4. Açık ve gerçekçi hedefler belirleyin. 5. Dikkati dağıtan engelleri aşın. 6. Kendinize belirli bir zamanın geçtiğini hatırlatacak bir kronometre kullanın. 7. Çalışma zamanınızda hayal kurmayın ! 8. Blok çalışma zamanı içindeki rutin alışkanlıklarınızı değiştirin. 9. Daha sık özet yapın. 10. Odaklandığınız her sürekli yoğunlaşma için kendinizi ödüllendirin. ÇALIŞMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE Önceliklerini saptayın ve çizelgenizde bu onceliklere karşılık gelen bir zaman ayırın. Uzun süreli ödevleriniz için çeşitli günlerde boş çalışma zamanları bırakmayı planlayın. Zamanı gerçekçi biçimde planlayın. AŞAĞIDAKİ DURUMLARDA ÇALIŞMAYI DENEMEYIN * Aç olmanız * Yorgun olmanız * Havanın çok sıcak veya soğuk olması * Aşırı rahat veya rahatsız olmanız * Endişeli ya da sarsılmış olmanız * Hasta olmanız KENDİNİZİ TANIYIN EN İYİ NE ZAMAN ÇALIŞTIĞINIZI BİLİN * Sabahçı biri mi, gececi biri misiniz? * En üretken, uyanık ve tetikte olduğunuz dönem hangisidir. * Rahatsız edilmemeniz için çalışma zamanınızı herkesin bilmesini sağlıyor musunuz? * Her gün aynı zamanda düzenli ders çalışma alışkanlığı edindiniz mi? Uzun süreli ödevleriniz için çeşitli günlerde boş çalışma zamanları bırakmayı planlayın. Zamanı gerçekçi biçimde planlayın. TELEVİZYON KONUŞMA PENCERELERİN DIŞINDAKİ FAALİYETLER MÜZİK (bazı muzik türleri bazı insanların dikkatini dağıtırken bazılarınınkini dağıtmaz) BIR MASADAKİ, SIRADAKİ BAZI EŞYALAR Kendi Odanızda ve ya kendinize ait bir çalışma köşesinde çalışmak heralde en iyidir! ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ ORTAM * Rahat, ama çok rahat değil (uyuya kalmanızı engelleyecek kadar) * Havalandırılmış * Sakin * Dikkatinizi dağıtan şeylerden uzak * Iyi ışıklandırılmış AYNI YERI MÜMKÜN OLDUĞU KADAR SIK KULLANIN * Bunu bir alışkanlık haline getirin. * Çalışma araçlarınız elinizin altında olsun. NOT ALMANIN GEREĞİ Not alma, okunulan, dinlenilen, gözlenen, düşünülen bir konunun ana hatlarıyla saptanarak kağıda aktarılmasıdır. DOĞRU ŞEKİLDE NASIL NOT ALABİLİRİZ? KONUNUN VE ORTAMIN TANINMASI ETKİLİLİĞİN SAĞLANMASI DİKKATİN TOPLANMASI YAZMA BİÇİMİNİN BELIRLENMESI ETKİN OKUMA Malzemenin amacı ve türünün okuma hızınıza uygun olması gerekir. İlk önce; Okuyacağınız malzemenin türünü belirlemelisiniz. Sonra; Seçtiğiniz metindeki okuma amacını belirleyin. Bunun için; * Bunu niçin okuyorum? * Son amacım nedir? * Benden neyi hatırlamam bekleniyor? ÖZETLERSEK * Metnin türünü belirle * Amacını sapta * Okuma hızını kararlaştır *Oku KÖTÜ OKUMANIN NEDENLERİ * Amaçsızlık * Okuma hızının uygun olmaması * iyi görememe * Göz stresi gerginliği * Geriletici okuma (Sözcükleri ve cümleleri teker teker okuma ) * Yanlış göz hareketi (Sözcükleri deyişleri atlamak,yanlış satırlara odaklanmak) * Okurken sözcükleri telafuz etmek * Sözcük sözcük okumak (çok yavaş) * Konsantre olamama (hayal kurmak) * Güvensizlik * Kötü duruş * Okumak için gözleriniz yerine başınızı hareket ettirmeniz. BİLSEYDİNİZ! * Tek bir okumadan sonra ortalama bir öğrencinin okuduklarının %80'ini unuttuğunu... * Araştırmalar göstermiştir ki zamanlarının %25'ini okumak, %75'ini de okuduğu şeyleri anlatarak geçiren öğrenciler, zamanlarının % 100'ünü okuyarak geçiren öğrencilere kıyasla öğrendikleri bilgileri daha fazla saklayabilirler. PRATİK YAPMAYI ALIŞKANLIK HALINE GETIRIN... PRATIK YAPIN! ÖĞRENMEDE DİNLEMENİN YERİ Dinleme, anlıksal bir tutum sonucu olarak bireyin işitsel uyarıları algılamasıdır.bu açıdan dinleme de, okuma, konuşma, gözlem gibi bir öğrenme yoludur. DİNLEMEDE ETKİLİLİĞİN SAĞLANMASI Dinleme Hazırlığı Dikkatin Konuya Toplanması Ana ve Yardımcı Düşüncelerin Saptanması Bellek, geçmiş yaşantıları zihinde saklama gücüdür. Belleği güçlendirmek insanın kendi elindedir. çünkü yetersiz bellek değil, eğitilmemiş bellek vardır. Öğrendiklerimi hemen unutuyorum, anımsamıyorum savları, olsa olsa "belleğimi iyileştirmek için bir çaba harcamıyorum" anlamındadır. BİLGİYİ UZUN SÜRELİ TUTMAK İÇİN ÖNEMLİ FAKTÖRLER * Hatırlama niyeti * Bilginin sizin gözünüzde ne kadar değer taşıdığı * Bilginin düzenlenmesi * önceki bilgilerle bağ kurma * Öğrenme blokları * Hatırlama stratejileri * Beş duyunun birleştirilmesi *** Etkin Bir Bellek *Uyum sağlama yeteneğinizi ve yaratıcılığınızı artırır. * Yeni bilinenler ile önceden bilinenler arasında ilşki kurar. * Sürekli kullanımda daha iyileşir. * Öğrenmek açısından temel önemdedir. NİÇİN UNUTUYORUZ? * Hatırlanacak belli bir amacın olmaması * Yanlış hatırlama sistemi * Kötü bir dinleyici olma * Dikkati toplayamama * Çok üzüntülü veya sıkıntılı olma * Hazırsızlık * Yorgun olma * Verilerin belleğe yanlış yerleştirilmesi nedeni ile hatırlayamama * Bilginin eleştirilmesi * Sonuçlara atlama * Fiziksel stres * Dikkatin dağılması * Sıkıntı * Kişiden hoşlanmama veya söylediği şeylerden hoşlanmama * Anlayamama zihinsel stres ya da sıkıntı. |
Bildirim