Şimdi Ara

Tesla Bobini Yapımı (Yardım)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
19
Cevap
0
Favori
15.692
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhaba. Proje ödevi olarak tesla bobini yapımı aldım. İnternetteki araştırmalarım sonucu şu sitedeki yöntem ile yapmak istedim:
    http://www.mobil-forum.com/konu-disi-|-serbest-kursu/11203-my-tesla-coil-experiment.html

    Bu sitede anlatılan 555'li sürücü devresini kurdum. 12V 3A kaynak gücüm var. 70mm çaplı 50cm uzunluğundaki plastik boruya 0.5mm vernikli bakır teli 750 spir sardım. tesla bobini primer sargı için 6'lık bakır dışı plastik kablo ile sekonderin üstüne 18spir sardım. 20 adet 1000V 100nF kondansatörü seri olarak bağladım. Toroid olarak 100mm çaplı aluminyum soba borusu kullandım. İndüksiyon bobini olarak motosikletlerin ateşleme bobini kullandım. Spark mekanizması olarak da buji kullandım.

    Sorun şurada başlıyor. tesla bobini ve kondansatörü bağlamadan, 555'li devre ile indüksiyon bobinini sürdüğümde bujiden ateşleme alıyorum. Bu ateşlemenin frekansını da devre üzerinden arttırıp azaltıyorum.

    Kondansatörü ve tesla bobinini bağlayınca buji ateşeleme yapmıyor. Bu nedenle tesla bobini de çalışmıyor.

    Şimdi ben nerede hata yapıyorum? Kullandığım sürücü devresi mi, ya da indüksiyon bobini mi devreye uymuyor, topraklama da mı hata yapıyorum?

    Kurduğum devre basitçe şu şekilde:
     Tesla Bobini Yapımı (Yardım)


    Kurduğum sürücü devresi ise:
     Tesla Bobini Yapımı (Yardım)


    Bu projeyi Cuma gününe kadar teslim etmem gerekiyor. Yardımlarınızı bekliyorum.







  • quote:

    Evet bunları da hazırladıktan sonra en önemli mekanizmalardan birisi de spark’tır Yani elektrik atlatma mekanizması.. Bunu yapmadan malesef yapacağımız tesla bobini çalısmamaktadır…

    o parçayı bağladın mı belki ondan olabilir
  • 5 nF bana çok fazla geldi. Bu şekilde yaparsan frekansı çok düşük kullanman gerekir ki bu da pratik olmaz. 100-400 pF'ler civarına çekmen gerekir diye düşünüyorum. Şu haliyle nispeten yüksek frekanslar kapasitör üzerinden kısa devre oluyor çünkü. Dolayısıyla atlama alamıyorsun.

    Kapasitör bulamıyorsan plastik defter kabı ve alüminyum folyoyu birlikte sarabilirsin, veya tuzlu su dolu cam şişelerin etrafına yine folyo yapıştırabilirsin. Bunları paralel/seri kombinasyonlarla istediğin hale getireceksin tabii. Atlama aralığını da çok büyük tutmaman gerek.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: burak_gsk

    o parçayı bağladın mı belki ondan olabilir


    Evet parça bağlı hatta tesla bobini ve kondansatör olmadan o sistem çalışıyor. (Atlama mekanizması)


    @PHaLaNX.

    Kondansatörlerin kapasitesini düşürüp deneyeceğim bir de hocam, öneri için teşekkürler.
  • 6.82nF 2kV'luk 27 tane kondansatörü seri olarak bağlayıp denedim. Artık sistemde spark'tan ark almaya başladım. Eşdeğer sığa 250pF civarı oluyor.

    Tesla bobinine floresan lamba yaklaştırınca bayağa parlak bir şekilde yanıyor ama toroid'den yıldırım alamıyorum.
    Sanki akım yetmiyormuş gibi geliyor.

    Sizce sürücü devresi mi yoksa indüksiyon bobini mi yetersiz geliyor?
  • Devreyi süren trafo yetersiz geliyor olabilir. 555'in frekansını çok yüksek kullanma ayrıca, devrenin rezonans frekansını belirleyen bu değil çünkü. İlk trafonun en verimli çalışacağı frekansı bulup o frekansta sürmen lazım, şebeke elektriğine bağlanmak için yapılmış trafoyu 50 Hz'de sürersin mesela. Bunu deneyerek bulursun.

    Bunlar dışında sekonder toroidinin büyüklüğünü artır ve üzerinde sivri bir nokta oluştur. Atlama aralığını dediğim gibi çok yakın yapma çünkü o zaman kapasitör yeteri kadar şarj olmadan boşalacak ve yeterli enerji sekondere gitmeyecek. Yani daha büyük bir atlama aralığında kapasitörün değeriyle oynayarak atlama almaya çalış derim. Anlattığından şu anki frekans biraz yüksek gibi geldi bana o yüzden C'yi biraz artırmalısın. Sonuç olarak iki tane LC devresi var elinde ve bunların rezonans frekansını eşitlemeye çalışacaksın ki en fazla güç transferi olsun.

    Primer bobini de direk sekonderin üstüne sarmak yerine düz veya helical olarak sabitlemeyi dene. Bunların avantajlarını-dezavantajlarını unuttum şu an ama en çok tercih edilen helical tiptir. Şu resimdeki gibi:

    http://www.richieburnett.co.uk/primary.jpg

    Zaten primerin toroide yakın olmasını istemezsin, evde televizyon, bilgisayar ne varsa yakabilir.




  • PHaLaNX.

    Trafonun akımı mı yoksa gerilimi mi yetersiz geliyor? Birde ben aynı trafodan bir tane daha alıp giriş ve çıkışları bağlayıp tek devre ile sürsem 2 kat akım alabilir miyim? Yani iki bobini paralel bağlamak istiyorum.

    Arkın en iyi oluştuğu frekansta sürüyorum. Frekansa göre sekonder tesla'ya tuttuğum floresan lamba'nın parlaklığı değişiyor. Lambanın en parlak olduğu yerde sürüyorum. Spark'ın mesafeyi arttırınca atlama olmuyor. Atlama aralığı yaklaşık 2mm civarı.

    Dediklerini deneyeceğim teşekkürler.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • Evet akımı/gerilimi 2 katına çıkarmak için trafoları paralel/seri bağlayabilirsin. Atlama yakın mesafeden çakmak kıvılcımı gibi çok zayıfsa akım yetmiyordur, yok atlama çok parlak ama mesafe biraz artınca ateşleme frekansı fazla düşmeden atlama hemen kesiliyorsa gerilim azdır.
  • PoWeR_TeCH . hocam kolay gelsin senin kadar bende bitmesini istiyorum inan elimde iki tane eht var tesla yapmak için gün sayıyorum bakalım seninkisi çalışır ise senin trafo sargılarına göre bende yapıcam inş ..
  • Atlama da gerilim de yetiyor. Birinci indüksiyon bobini çıkışı ile jacobs ladder bile yapabiliyorum, atlamalar 1 cm 'den başlayıp 6cm'e kadar çıkıyor, ama tesla bobinini floresan yakmaktan ileriye götüremedim. Proje çalışmadığı için kabul edilmedi. Sisteme denemelerim ve yaktığım parçalar ile birlikte toplam 180TL harcadım ve rafa kaldırmak zorundayım. Sistemin çalışabilir hiçbir devre şemasını bulamadığım için proje yarıda kaldı. Yapan hiç kimse ayrıntılı bilgi vermiyor. Belki ileride bir adet yüksek gerilim trafosu bulabilirsem (neon lamba trafosu: 220V 50Hz giriş, 10kV-20kV çıkış) o zaman çalışabilir.
    Proje hakkında ayrıntılı bilgi vermek isteyen ya da yapabilen birisi olur da anlatırsa yine bu konunun takipçisi olacağım ama benim için bir hayal kırıklığından öte gidemedi...

    iyi akşamlar.




  • Floresan yakması bile devrenin çalıştığını gösterir, sadece çıkıştan atlama alamadın sanırım. Bunun da bir sürü nedeni olabilir, şu anda tam olarak tahmin etmek mümkün değil, ama Tesla bobini'nin çalışması demek illa ki çıkışından metrelerce kıvılcım alınması demek değildir zaten, o nedenle kabul edilmemesini anlamak zor.

    Devre şemaları ve ayrıntılı bilgiler için nette onlarca sayfa mevcut, tümüyle deneme yanılma yoluyla değil de basit hesaplarla gidersen devreyi toparlayabileceğini düşünüyorum.

    http://deepfriedneon.com/tesla_frame1.html
    http://www.eskimo.com/~billb/tesla/tesla.html
    http://www.richieburnett.co.uk/tesla.shtml
    http://www.powerlabs.org/tctheory.htm
    http://www.altair.org/tesla.html
    http://futuret.110mb.com/
    http://www.teslaboys.com/Tesla03/T03Power/index.html
    http://www.teslacoildesign.com/
    http://hvlabs.com/teslacoilv2.html
    http://freespace.virgin.net/michael.tucknott/ukbuilde.htm

    Kolay gelsin.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi PHaLaNX. -- 26 Mart 2010; 21:47:16 >




  • @PHaLaNX.

    Evet. Tam dediğin gibi, tesla bobini indükleniyor ama ya akım ya gerilim yetersiz geliyor. Tesla primeri fotoğraflardaki gibi spiral olarak da yaptım, 6'lık 1kg 10mt bakır kablo ile 10 spir şeklinde, ancak atlamayı bir türlü alamadım. 20cm'den floresan bayağa parlak şekilde yanıyor, belki sorun topraklama'dadır dedim. Topraklamayı güçlendirdim. Sonuç gene aynı. Aküden 10 amper civarı akım çekiyorum. Kabaca sistem 120W güç çekiyor.

    Doçentlere birşey beğendiremiyoruz zaten, adam tutturdu illa 1 karış atlama göreceğim diye. E onu da yapamayınca proje kabul edilmedi.

    Verdiğin linkleri inceleyeceğim. Teşekkürler.
  • İnternette bazı çalışan tesla bobinlerinde direk yüksek gerilim trafosuyla çalıştırılan sistemler gördüm. Yani 220V 50Hz giriş 11000V 50Hz çıkış 400W bir trafo ile tesla bobini çalışabiliyor. Ben 20-50kHz ile çalıştıramazken bu sistem 50Hz ile nasıl çalışabiliyor? Bunun mantığı nedir?
  • Bende bir süredir yüksek gerilimle uğraşıyorum. gerçekten eğlenceli ama bir okadar da tehlikeli. Sanırım senin cihazının sorunu hv üretecinin güçsüz olması. Bana kalırsa indüksiyon bobini yerine eski siyah-beyaz tvlerin eht trafosnu kullan, çıkış gerilimi normal trafolardan çok daha yüksektir. linkde bana ait bir proje var. sıradan bir eht ile 4-5 cm ark üretebiliyorum.

    http://forum.donanimhaber.com/m_34931524/tm.htm
  • quote:

    Orijinalden alıntı: PoWeR_TeCH

    İnternette bazı çalışan tesla bobinlerinde direk yüksek gerilim trafosuyla çalıştırılan sistemler gördüm. Yani 220V 50Hz giriş 11000V 50Hz çıkış 400W bir trafo ile tesla bobini çalışabiliyor. Ben 20-50kHz ile çalıştıramazken bu sistem 50Hz ile nasıl çalışabiliyor? Bunun mantığı nedir?


    Daha önce de demiştim zaten, bu devrenin çalışma frekansı değil. İlk trafoyu en verimli olduğu bölgede sürmelisin, bundan sonra kapasitör dolup küçük aralıktan atlama gerçekleştiğinde C ve primer sarımın L değerine göre belli bir frekansta enerji sekondere aktarılacak.

    Bahsettiğin sanırım küçük direk-apartman trafoları, bunlar da 50-60 Hz'de kullanılmak için yapıldıklarından bu frekansta sürülürler. EHT'ler ise ferrit nüveden dolayı 10-20 kHz civarı sürülür. Fakat çok eski siyah beyaz TV'lerde olanlardan bulmadıkça EHT kullanmanı önermem, akımı az gelecektir çünkü, yenilere aşırı voltaj verirsen de çok kısa süre sonra yanarlar.




  • Projede ilerleme kaydettim. 2.el bir eht buldum. Eht'yi 555 ile sürdüm. Tesla bobininin sekonderinin 2 ucu arasında 1.5cm'den atlama olmaya başladı. Ancak eht 2 dakika dayanabildi. Daha sonra sıfır ve devre şemalı araba televizyonlarının 12v girişli eht'sinden aldım. Bir de eht'yi korumak için devre kurdum. Şimdi eht 5 cm'den atlama yapabiliyor. Başta çalıştıramadığım 5nF kapasitörleri bile doldurup boşaltabiliyor. Ancak tesla sekonderden 2 uç arasında 2 cm'de fazla atlama alamadım. EHT artık hiç ısınmıyor. Kolay kolay da yanacak gibi görünmüyor. Tesla sekondere el yaklaştırınca parmaklarıma atlıyor ancak gıdıklamaktan öteye gidemiyor. Devre aküden 10A akım çekiyor.


    @uzman_as
    Dediğinde haklısın eht ile sistem çalışmaya başladı.

    @PHaLaNX.

    Anladım. Zaten ben EHT boşta iken en verimli çalışma frekansına ayarladım. (15625 Hz) Ancak Tesla ve kapasiteleri bağlayınca frekans kendiliğinden düşüyor zaten.

    Şimdi ben sistemin verimini nasıl arttırabilirim. Kapasite ile mi oynamam gerekiyor ya da Tesla primerin spir sayısını mı değiştirmeliyim?




  • LC kuplajını artırmak için sekonderle oynamak pratik olmayacağından ya primerle oynayacaksın ya da kapasitörle. Diğer dikkat etmen gereken konu da ilk atlamanın kapasitör tam dolduktan sonra olması. Yani atlama aralığı çok küçük olmamalı yoksa verim düşer. Aralığı ilk trafonun çıkışının en uzaktan atlayacağı mesafe olarak seçip sonra C veya primer ile oynayabilirsin. Atlama terminallerini sivri değil de düz paralel yüzeyler şeklinde yaparsan atlama oluşmadan kapasitörün tam dolmasına yardımcı olmuş olur. Daha verimli sistemler için statik atlama aralığı yerine motorlu/dönen terminaller kullanılıyor. Ayrıca ilk atlamadan sonra aralıktaki iyonlaşma sebebiyle atlama voltajı düşecektir bunu da aralığı küçük bir fanla havalandırarak önleyebilirsin.

    EHT'leri paralel bağlamak da mümkün olabilir belki ama hiç denemediğim için iç yapısından dolayı bir zarar görürler mi bir şey söylemem zor.




  • sayın yarbayım sizin eliniz de tesla ile ilgili bir proje varmı yapmayı çok istiyorum elektirik ve elektronik bilgim fena sayılmaz yardımcı olursanız sevinirim
  • projeyi bitirdiyseniz resimlerini atarmısınız bende aynısından yapmayı planlıyorum
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.