TUSAŞ, Türkiye'nin 5. Nesil savaş uçağı KAAN ile birlikte birçok önemli proje üzerinde eş zamanlı olarak çalışıyor. Bunlardan birisi de insansız jet uçağı ANKA 3. TUSAŞ'ın yeni Genel Müdürü Dr. Mehmet Demiroğlu, katıldığı bir röportajda ANKA 3 hakkında oldukça önemli bilgiler verdi.
ANKA 3, 2025'te teslim edilecek
Hatırlanacağı üzere Türk Havacılık Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ANKA-3, 2023 yılının aralık ayında ilk uçuşunu gerçekleştirmişti. 1 saat 10 dakika havada kalan ANKA 3, test boyunca 8 bin ft. irtifaya çıkarak ilk uçuş testini büyük bir başarıyla tamamlamıştı. Geçtiğimiz mart ayında ise üçüncü uçuşunu yapan ANKA-3, 2 saat havada kalarak 160 knot hız ile 10 bin fit irtifaya çıktı.
Son olarak TUSAŞ CEO'su Dr. Mehmet Demiroğlu, YouTube'da Gdh TV'ye verdiği röportajda ANKA-3'ün teslim tarihini paylaştı. Demiroğlu, 2024'ün sonunun biraz zorlu bir hedef olduğunu ancak 2025'in başlarında Türk Hava Kuvvetleri'ne 1 adet ANKA 3'ün teslim edileceğini belirtti. Halihazırda 2 adet ANKA 3 prototipi bulunuyor ve test ediliyor.
ANKA-3 İHA, jet motoru sayesinde daha hızlı, yüksek faydalı yük taşıma kapasitesine sahip kuyruksuz yapısı ile radarda daha az görünür bir yapıya sahip. Bu platform keşif, gözetleme, istihbarat ve müdahale görevlerini üstlenecek. 425 knot (0.7 Mach) hıza çıkabilen araç, 1.200 kilograma kadar faydalı yük taşıyabilecek.
Tasarım noktasında görünmezliğin hedeflendiği Anka 3, 6 tonluk kalkış ağırlığına sahip olacak. Gizli silah yuvalarıyla birlikte öncelikle hava-yer ve ayrıca hava-hava görevlerini icra edebilecek. Hava Kuvvetleri'ne yapılacak teslimat ile TUSAŞ, ANKA 3'ü eksikliklerini ve güçlü yanlarını birinci elden öğrenmiş olacak. Demiroğlu, bu sayede aracın gelişiminin hızlanacağını ve geri bildirimlerin bir sonraki prototipe ekleneceğini söyledi.
Ukrayna motor tedarikine devam ediyor
Bilindiği üzere Türkiye ile Ukrayna arasında önemli bir savunma sanayi ticareti bulunuyor. Ukrayna, Baykar'ın insansız sistemleri için motor tedarikinde bulunuyor. Bayraktar Kızılelma ve Anka 3'te Ukrayna'nın AI-320/322 motoru kullanılıyor. Ancak Ukrayna ile Rusya arasındaki savaş motor tedarikini zorlaştırıyor. Demiroğlu, yaptığı açıklamada bugün itibariyle Ukrayna'nın zor da olsa motor teslimatı yapabildiğini söyledi.
Ukrayna motorlarının lisanslı olarak Türkiye'de üretilmesi ise tartışılmaya devam ediyor. Öte yandan TEI, bilindiği üzer Kızılelma ve Anka 3 için TF-6000'i geliştiriyor. Ancak her halükârda Demiroğlu, 2020'li yılların sonlarında ANKA 3'ün TEI veya başka bir firmanın yerli motoruyla uçacağını belirtti.
TUSAŞ ANKA 3 özellikleri
Anka ve Anka II ile ortak aviyonik mimari ve Yer Kontrol İstasyonu
Düşük radar görünürlüğü
Yüksek hızda intikal
Yüksek faydalı yük kapasitesi
LoS/BLOS (Uydu Kontrolü)
Max. Kalkış Ağırlığı: 6500 kg
Faydalı Yük Kapasitesi: 1200kg
Servis İrtifası: 40kft
Dayanım: 10 saat @ 30kf
Seyir Hızı: 250kts/0.42M @ 30kf
Azami Hız: 425kts/0.7M @ 30kf
Bir röportajdan 3 saat içinde 3 farklı haber yapılmış, gerek var mı?
iskelet123İ
kullanıcısına yanıt
Hepsi önemli. Tek haberde bunları vermek uzun ve dağınık olurdu.
Hem jet, hem delta ama 1.2 ton sınırlı. Tasarım okay, fakat küçük olmuş. Olmamış yani. Yaklaşım olarak en iyisi fakat işte yöneticilerin görememesi ile küçük olmuş.