Dünyada artan doğayı koruma bilinci ile üretilen her ürünün çevre ile doğaya zararsız yâda kabul edilebilir değerlerde olması ürün üreticilerinin son 40 yılda ki en büyük amaçlarından biri olmaya başladı. Artık reklamlarda bile bu konu üstüne basa basa işlenmekte ve üreticiler ürünlerinin bu özelliklerini ön plana çıkarmaktadırlar.
Çevre için oluşan bu güzel algı devletler tarafından yapılan yeni kanun ve düzenlemeler sonucu, araçların doğaya bıraktığı zararlı gazları kabul edilebilir değerlere düşürme zorunluluğu getirmiştir. Otomobil üreticileri artık ürettikleri her motorda bu kanun ve düzenlemeler uymanın yanında, belli bir miktar yakıtla maksimum kilometre yapmanın yani yakıt tasarrufunun da aşırı önemi bulunmaktadır. Bu yüzden düşük devirlerde maksimum tork ve gücü sağlamak amacıyla yeni nesil motorlar geliştirmişlerdir.
Otomobil üreticileri şunu çok iyi şekilde bilmektedir ki araçlarının konforlu sürüş için gerekli motor devri rölanti devrine ne kadar yaklaşırsa bu düşük emisyon ve yakıt tasarrufu demektir. Buraya kadar her şey çok güzel fakat ortada bir sorun bulunmaktadır. Aracın konforlu bir şekilde sürüşü için gerekli olan devri rölanti devrine yaklaştıkça doğaldır ki motorun çalışmasında ya da dönmesinde düzensizlikler artar. Bu düzensizlikte araçta titreşimlere ve artan gürültü olarak karşımıza çıkmaktadır. Oluşan bu sıkıntı araçların yürüyen aksamlarını ve sürücünün sürüş konforunu etkilemektedir.
Araçlarda özellikle düşük devirlerde oluşan bu giderilmesi imkânsız titreşimler aslında takırdama ve uğultu olarak algılanır. 1980'lerden itibaren, otomobil OEM(orijinal ürün)üreticileri bu belirtilerin mücadele için daha önceden uçaklarda kullanılan bir sistemi geliştirdi ve otomobil sanayisine yenilik olarak Çift Kütleli Volant terimini soktular. Günümüzde, yollarda bulunan her dört araçtan birinde bu volant kullanılmaktadır.
Ülkemizde bu volant piyasada görünmeye başlamasıyla beraber oto tamiri yapan ustalarımız sayesinde içindeki mekanizma veya çalışma şeklinden dolayı yaylı volant veya oynar göbekli volant ya da kurmalı volant olarak isimlendirildi. Bu volantın otomobil teknolojisinde ki yabancı ismi Dual Maff Flywheel(DMF) Türkçesi ise Çift Kütleli Volanttır.
Çift kütleli volanın işlevi nedir? Çift Kütleli Volant debriyaj baskı plakası ve debriyaj diskine motorun torkunu iletir. Birincil amacı motorun ürettiği burulma ile titreşimleri aktarma organlarına geçişini engelleyecek şekilde izole ederek aktarma organlarını korumak ve düşük gürültü değerlerini sağlayıp sürüş konforunu sağlamak
İkincil amacı aracın düşük devirlerde aynı konfor ve kalitede kullanılmasına imkân vererek yakıt tasarrufu sağlamaktır Bu sayede araçlar düşük devirlerde bile torkundan ve gücünden bir şey kaybetmemektedir.
Çift kütleli volantın yapısı nasıldır? Volant eski nesil volantlar gibi tek değil iki parça şeklinde üretilmektedir. İçindeki yapısına veya çalışma şekline göre değişen çoklu yay ya da dişli sistemi iki parça arasına monte edilir. Sabit parça ile hareketli parça aracın çalışma durumuna göre 120 ° 'ye kadar birbirlerine karşı dönebilecek şekilde çalışabilir.Örnek bir volantın yapısının resimi aşağıdadır.
Çift kütleli volan nereye monte edilir? Debriyaj baskı ve balatasıyla birlikte motor ile şanzıman arasına monte edilir. Her volant değişiminde volantı motor krank miline bağlayan cıvatalar da mutlaka değişmelidir. Çünkü cıvata montajda sıkılırken cıvata kafasının döndürülmesiyle bir ön germe kuvveti ile yüklenir. Bu ön germe kuvveti etkisiyle cıvata çeki kuvvetiyle uzama oluşur. Bu uzama her yeni sıkma sonucu artar ve bir zaman sonra cıvatada kırılmaya sebebiyet verir. Cıvata kırılması sonucu oluşan arıza hem maddi kayıplara hem de zor bir işçiliğe sebebiyet vermektedir.
Çift kütleli volant arızalarının belirtileri nelerdir? 1-Rölantide çalışırken ses yapması, debriyaja basınca ilk zamanlarda sesin yok olması daha sonraki zamanlarda sesin yok olmaması. 2-Aracı stop ederken titreşim yapması, 3-Belirli devirlerde araçta titreşim ya da sallantı yapması. 4-Vites değişimlerinde vurma ve değişim sonrası devir dalgalanmaları ile titreme 5-Düşük devirlerde performans düşmesi
Arıza sebepleri nelerdir? Aracın zaman geçtikçe yaptığı kilometre ya da yerinde çalışma saati artmaktadır. Bunun sonucunda volantın içinde ki süspansiyon mekanizması yumuşamaktadır. Böylece birinci ve ikinci parça arasında ki hareket normalden aşırı zayıf hale gelmektedir. Bu yumuşama araçta titreşime ve sese sebebiyet vermektedir. Yukarıda belirttiğimiz arıza normal kullanım sonucu oluşan arızadır. Bu arızanın oluşması için tam bir kilometre verilememekle birlikte internet sitelerinde 150000 km ve üstü olarak belirtilmektedir. Bu sonuçtan yola çıkılarak eğer belirtilen kilometrelerin altında oluşan arızaların temel sebebi olarak aracın aşırı şehir içi kullanımı, sık ve gereksiz şoför değişimi, aracın normalden fazla dur kalk yapması, şoför hatası ve araca farklı bir aracın veya araç modelinin volantının takılması olarak gösterilebilir. Bunun yanında üreticiden kaynaklanan ve bu kendi mühendisleri tarafından da kabul edilen arızalarda bulunmaktadır. Bu konu ile ilgili olarak araç üreticilerinin bazılarında oluşan bu hata ile ilgili bilgiler kısa bir internet araştırmasıyla bulunabilir. Bu konu hakkında ayrıntılı bilgi yasal süreç devam ettiği için burada açıklanamamaktadır.
Arıza tespiti nasıl yapılır. Bu volantlarda arıza tespiti sadece özel el aletleriyle yapılabilir. Tamirhane ya da servis ortamında muayene sadece gözle yapılabilir. Genel olarak tamirci arkadaşlar volantın oynayan parçasını sağa veya sola çevirerek tecrübeleri oranında arıza teşhisinde bulunmaktadır. Bu yanlış bir yöntemdir çünkü zaten volant boşta ilen bile belli bir miktarda sağa veya sola boşluklu olarak imal edilmiştir. En iyi arıza teşhisi bu iş için özel olarak imal edilmiş olan test aletleriyle yapılandır. Videoda testin nasıl yapılacağı açıkça anlatılmaktadır. https://www.youtube.com/watch?v=16mLSpF149E&feature=share
Arıza tespiti sonrası yapılması gereken işlemler Arızalı volant daima eşdeğer bir volant ile değişmelidir. Kesinlikle ama kesinlikle volant sabitlenmemeli ya da tek kütleli volant ile değiştirilmemelidir. Sanayilerimizde yapılan diğer bir hatada ucuz onarım sevdası yüzünden arızalı volantın kaynakla sabitlenmesidir. Yukarıda belirtilen değişim veya onarım haricinde ki yöntemler uygulandığı takdirde
1-Aracınızda ses-titreşim gibi sürüş konforunu bozan sıkıntılar meydana gelecektir. 2-Start stoplu araçlarda yâda belli bir amaç sebebiyle sık sık kontak kapatılıp tekrar çalıştırıldığında titreşim ile gürültü seviyesi artacak ayrıca debriyaj iletiminde sıkıntılar oluşacaktır. 3-Özellikle düşük hızlarda kullanım gereken yerlerde %10 varan yakıt artışına sebebiyet verecektir doğaya salınan CO2 (ZEHİRLİ GAZ) artacak aracınız muayeneden geçmeyebilecektir. 4- Oluşan her arıza yâda hata aracınızın değerinde düşüklüğe sebep verecektir. Belki de aracınız satılmayacaktır
Özel not: Çift kütleli volantınızı debriyaj baskı balata değişimlerinde mutlaka kontrol edilmesi gerekmektedir. Ayrıca debriyaj baskı ve balatası bir kez değiştirilmişse ikinci kez değişimde volantınızın da sökülerek bakımlarının yapılması gerekirse onarılması yada değişmesini hem ekonomik anlamda hem de ilerideki arızaların önüne geçmek amacıyla önemlidir. Çünkü volant arıza yaptığında tekrar şanzıman sökülecek ve aynı masraf tekrar edecektir.
Hocam bilgiler için çok tskler,gerçekten çok faydalı.
Bir sorum olacaktı. Opel insignia 1.6 turbo aracın var.1 sene önce baskı balata volant değişti hepsi.ancak son 3-4 aydır dusuk devir düşük viteste cami acarsam eder vites değiştirirken lak lak diye ses geliyor.bunun sebebi nedir ve araca zararı varmıdır.
< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
Oynar volant daha az titriyor değil mi? Kalkışlarda vs ?
quote:
Orijinalden alıntı: LaViTz
Hocam bilgiler için çok tskler,gerçekten çok faydalı.
Bir sorum olacaktı. Opel insignia 1.6 turbo aracın var.1 sene önce baskı balata volant değişti hepsi.ancak son 3-4 aydır dusuk devir düşük viteste cami acarsam eder vites değiştirirken lak lak diye ses geliyor.bunun sebebi nedir ve araca zararı varmıdır.
Sesi araştırmak lazım. Volant arızası olmayabilir. Öncelikle tavsiyem motor ve şanzıman takozlarınızı kontrol ettirmeniz. Eğer bunlardan değilse volant olma olasılığı var. Aracınız nerede Bizimle iletişime geçerseniz daha rahat konuşabiliriz. 05447227756
quote:
Orijinalden alıntı: Gökhan G.
Oynar volant daha az titriyor değil mi? Kalkışlarda vs ?
Sağlam volant titreme yapmaz. Zaten bu volantların amacı titremeyi önlemek. Bizimle iletişime geçerseniz daha ayrıntılı konuşabiliriz. 05447227756
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme