Şimdi Ara

36 yıllık emektar Atatürk Vapuru elektrikliye dönüştürülecek

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
0
Favori
174
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • 36 yıllık emektar Atatürk Vapuru elektrikliye dönüştürülecek
    İzmit Körfezi'nde 1988 yılından bu yana yolcu taşıyan Atatürk Vapuru, Avrupa Birliği (AB) Horizon Programı kapsamında verilen 264 milyon liralık bütçeyle elektrikliye dönüştürülecek.



    Kocaeli Büyükşehir Belediyesince hazırlanıp AB Yeşil Teknolojiler İçin Brüksel Araştırma ve Yenilik Merkezince desteklenen projeyle vapurun, elektrikli bataryayla hizmet vermesiyle hem yüzde 70'lik enerji tasarrufu sağlanacak hem de doğaya karbondioksit salınımının önüne geçilecek.



    Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Ali Bilgi, deniz ulaşımı alanında İzmit Körfezi'nde 36 yıldır hizmet veren Atatürk Yolcu Vapuru'nun eski olduğunu ve fosil yakıtla çalıştığını, bu nedenle geminin yaşatılması için bir dönüşüm projesi başlattıklarını anlatan Bilgi, Cumhuriyetin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün Türkiye'yi muasır devletler seviyesine çıkarmakla ilgili hedefleri doğrultusunda kendilerinin de dünyada gelişen teknolojileri kentte devam ettirmek için özellikle bu vapuru tercih ettiklerini kaydetti.



    3 MW gücünde elektrik motoruna sahip olacak



    Bilgi, çevre hassasiyeti anlamında farkındalık oluşturmak ve ulaşımda konforu artırmaya yönelik önemli bir proje hayata geçirdiklerine işaret ederek, şöyle devam etti:



    "Vapurumuz için elektrikli batarya tahrik sistemiyle çalışan bir proje yapmaya karar verdik. Bunu AB'deki heyete sunduk, projemiz kabul gördü ve çok da beğenildi. Avrupa'da ilk dönüşüm projelerinden biri. 3 megavat kapasitesiyle elektrik tahrik sistemiyle çalışacak. Aynı zamanda hibrit sistemle de desteklenen, karbon emisyonunun azaltıldığı bir proje olarak Kocaeli'ye kazandırılacak. Dönüşüm olarak Türkiye'de ilk proje, Avrupa Birliğinin de ilk projelerinden biri. Bizden sonra Norveç Üniversitesi bir geminin dönüşümüyle ilgili proje sundu. Kocaeli olarak Türkiye'den dünyaya rol model olacak proje kazandırmış oluyoruz."



    Ayrıca Bkz.Kahramanmaraş’a AB desteğiyle 15 elektrikli otobüs alınacak



    "2027 yılının başında yolculuğumuza başlayacağız"



    Vapurun elektrikli tahkik sistemiyle çalışmaya geçmesiyle yüzde 70'lik enerji tasarrufu sağlanacağını aktaran Bilgi, "Yüzde 70'lik enerji tasarrufunun yanında farkındalık oluşturması, çevre hassasiyetine ilişkin projelerin geliştirilmesi, yolcuların konforlu yolculuk yapması anlamında da önem arz ediyor." dedi.



    Bilgi, 1 yıl önce kabul edilen projenin 2026 yılının sonunda tamamlanmasının hedeflendiğini dile getirdi.



    Araştırma, projelendirme ve fizibilite çalışmaları sürecinin devam ettiğini aktaran Bilgi, "2027 yılının başında elektrikli batarya tahrik sistemiyle çalışan gemimizle yolculuğumuza başlamış olacağız. Sadece elektrikli batarya sisteminin makine dairesinin dizaynıyla ilgili bir bütçeleme yapıldı. Batarya dolum istasyonları şu anda 2 tane olarak öngörülüyor. Sonrasında da elektrikli batarya sistemini destekleyen jeneratör ve diğer motor hibrit sistemlerinin de projelendirilmesiyle beraber 8 milyon avroluk proje." ifadelerini kullandı.



     




    Kaynak:https://www.aa.com.tr/tr/gundem/emektar-ataturk-vapuru-seferlerini-elektrikli-gemi-olarak-surdurecek/3140226







  • dusununce vapurlar elektrikli kullanim icin cok uygun araclar. kisa mesafe bir iskeleden otekine gidip geliyorlar. uygun hizli dolum altyapisini olusturursan yolcu inip bindirirken yeterli sarji alabilir. normal seferde 20-25dk gidip iskelede 5-10dk bekliyor. 5dk yeterli sarji almasi mumkun. geminin buyuk yapisindan genis alanindan dolayi batarya icin yer bulma sorunuda olmaz.

  • darkaura kullanıcısına yanıt
    Böyle bir şey yok. Bataryaların dolum teknolojisi henüz yeterince olgunlaşmadı. 1 MW gücünde çarz da olsa 5 dk'da pruvasını düzeltecek enerjiyi alamaz bataryalara. Biliyorsunuz, Norveç'te elektrikli feribotlar mevcut. Verimsiz vs.

    Diğer tarafdan, 36 yıl deniz araçlarında aslınd 3,6 yıla tekabül eder, baktığında öyle çok da eski bir araç değil bu. 60-70 yıla kadar gideri var, deniz araçları, hele ki böyle konvansiyonel olanlar, uzun süre servis verecek şekilde tasarlanır.

  • V4LKyR V kullanıcısına yanıt

    boyle bir iddia varsa kaynak gostermenizi isterim. keza norvecdeki elektrikli feribotlara baktigimda 5 hatta 9mwh hizli sarjdan bahsediliyor. bir verimlilik sikintisi yok. tek sikintilari bazi limanlarda hizli sarj altyapisinin henuz kurulmamis olmasi. asilamiyacak problemler degil.


    sehir hatlari vapurlarina boyle bir altyapi kurulabilir mi diye gercek rakamlardan kayanklariyla ufak bir fizibilite yaparsak:


    https://polen.itu.edu.tr:8443/server/api/core/bitstreams/bafd95f4-a16c-4bc2-bc47-dc2794992f75/content


    itu gemi insaat fakultesinin bu makalesine gore 1800 ila 2000 yolcu tasiyan sehir hatlari vapurlari kadikoy-karakoy hattinda tek sefer icin 110 ila 120lt yakit harciyorlar. rakam basta banada az geldi ama gidilen mesafe sadece 5-6km. 1litre motorin yaklasik 38290 kilo joule enerji icerir, kilowatt.saat e cevirirsek 1lt motorin 10.6kw.sa enerji demek. buda yuvarlark olarak tek vapur seferi icin 1.2mw.saat enerji demek. ama burda soyle bir ince nokta daha var. orta olcek deniz araclarinda dizel motorlarin verimliligi %40 ila %50 arasinda. vapurlarin cogunun 2000 oncesinde insa edildiklerini dusunursek verimlilikleri dusuk bandda %40 civarlarinda olmali. ote yandan bir elektrikli araclarin verimlilikleri hizli sarjda gerceklesen elektrik kaybi dahil %85 civarinda. bunu bir vapura yada feribota uyguladiginizda olcek ekonomisinden verimlilik dahada artacaktir. bu verilerden bir elektrikli vapurun dizel yakitli vapurdan 2 kat daha verimli olacagini yuvarlak olarak hesap edebiliriz. buda kadikoy-karakoy hattindaki elektrikli vapurun tek sefer icin yaklasik 0.6mw.sa enerji kullancagi anlamina gelir. 5dakikada sarj etmek icin gereken guc ~7.2mw olur. sarj suresini 10dk yaparsak ki mevcut hat duzeni icinde uygulanabilecek kabul edilebilir bir sure , 3-5mw hizli sarj ile vapur kesintisiz sefer yapabilir. 5mw ila 9mw arasi hizli sarj suan norvecdeki feribotlarda kullanilan sistemler. mevcut teknoloji buna yeterli. tek sikinti altyapi kurulumu olur, iskelelere sebekeden yeterli guc aktarilmasi gerekir. karar alindikdan sonra yapilabilmesine engel bir bir durum yok.



    itu gemicilik fakultesinin gene ayni makalesine gore vapurlarin maliyetlerinin %75 ile %83u arasini yakit giderleri olusturmakda. hepsinin elektrikliye donusumu baslangic icin buyuk yatirim gerektirsede uzun vadede yakit maliyetlerindeki ciddi dusus bu yatirimi kisa surede cikartacaktir.





  • Hazırda olan bir vapurun elektrikliye dönüştürülmesini çok mantıksız buldum.

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • Yani bence baya mantikli proje de o butce ne yahu israf

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • yakuoo Y kullanıcısına yanıt
    8,5 milyon dolara yeni gemi alınır be. Arada birileri görülecek herhalde

  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.