Şimdi Ara

5+1 surround kayıt

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir (1 Mobil) - 2 Masaüstü1 Mobil
5 sn
5
Cevap
0
Favori
738
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar cubase sx programı ile 5+1 kayıt yapmak istiyorum. Fakat ses kartım m-audio fast track, yani 5+1 değil. Bu kart ile 5+1 kayıt yapabilir miyim, yapabilirsin derseniz nasıl yapılıyor. Yani inputlar 6 tane değil diye tahmin ediyorum bu kartta. enstrüman için 1 tane line in girişi var, mikrofon için de 1 tane analog giriş var. Ne yapmalıyım, 5+1 surround kayıt için 5+1 ses kartı şart mıdır ?



  • quote:

    Orijinalden alıntı: wozof

    Arkadaşlar cubase sx programı ile 5+1 kayıt yapmak istiyorum. Fakat ses kartım m-audio fast track, yani 5+1 değil. Bu kart ile 5+1 kayıt yapabilir miyim, yapabilirsin derseniz nasıl yapılıyor. Yani inputlar 6 tane değil diye tahmin ediyorum bu kartta. enstrüman için 1 tane line in girişi var, mikrofon için de 1 tane analog giriş var. Ne yapmalıyım, 5+1 surround kayıt için 5+1 ses kartı şart mıdır ?

    kanallari mp3 yaparak yukleyebilirsin. Ayrica ilk processingten onceki raw halinide koyabilirsin.
    Mp3 leri DAW nizda 6 track acip, elinizde 6chn sistem oldugunu umarak, dogru speakerlara buss ederseniz, sonuc alabilirsiniz. Bundan baska basit ve herkesin kullanabilecegi bi yontem aklima gelmedi.

    zira bu şekilde bir yorum yapabilirim.

    ama tabi bu amatörce birşey eğer mixleme bilginiz yoksa fiyasko ile sonuçlana bilir. bu


    yok ama ciddiyim dersen odanı dolby standartlarına göre düzenlemek ile başlaya bilirsin zaten bu nokta iş film prodiksiyona girer . ayrıca dedğim gibi elinde steryo referans varsa işin çok zor kayıt almak bu işin kolayı zira .önce sıkı bir masteringten geçirmek gerek ama bir dene bakalım.

    zira bu işler öyle basit işler değil ama ilk önerimi dene bakalım artık mixere bağlayıp mı hücüm kayıt arasından seçersin sesleri yoksa tek tek mi kanallara atarsın ki surround desteği varmı bilmiyorum o kartın asıl iş tamamen mixlemede haberin ola adamım kolay gele




  • not olay girişde değil yazılımsal bilgide . kardeş baştan deyim cubase biraz karıştır fakat yeterli gelmez ise film prodüksiyon programlarına bak. tek in putlu şey sadece size zahmet verdirir.
  • http://www.youtube.com/watch?v=CYCSDCO4cJs buradaki anlatımı fast track e uygulayamıyoruz sanırım çünkü 2 giriş ( mik. ve line in ) 2 çıkış ( mik. ve line out ) var. Ne dersin ?
  • hocam tek kanal gir tek tek çal parçaları sonra mix de yap yap o işi ama elinde 6 kanal duyabileceğin ses yoksa zor bu iş de zaten bir çeşit plug in kullanılmış dediklerinden anladığım kadarı ile şöyle düşün mantık olarak

    elinde 8 tane müzik aleti var ve sen bunları kayda alacaksın zaten normelde elindeki kartla bunların hepsini hücüm kayıt alırsınki mix lemeyi bırak masteringde bile ecel terleri dökersin . mecbur ne yapıyorsun kanal kayıt haksızmıyım eee nasıl steryo yapıyorsan mix leme de aynı şekilde de surroun yapıla bilir şekilde mantık doğmakta . fakat deneyerek bulacaksın . ama iş yine 6 tane hopa takılmakta . yer göstermek için hoş adam eline gitarı almış sahne etrafında dolaşıyor hissi verdirmek ise amacın sana şimdiden kolay gelsin derim zira bunun yanında eğer normal mix yapıyorsan emin ol o hiç birşey .

    sana dolby mix hakkında birkaç yazı ekleyim ok . bu arada aldığın kayıtların mix ini kime yaptırmaktasın ?. yada dinlemek isterim nasıl kayıtlar aldığını ok

    alıntıdır. bu
    Announcers and Dialogue :

    En bilinen ve alışılagelmiş şekliyle dialog'lar,on-screen sesleri,resim ile birleştirmek için sadece Center -C- hoparlöre yerleştirilir(panlanır).Center hoparlör kullanıldığı zaman,diğer bir deyiş ile dialog'lar Center hoparlöre yönlendirildiği zaman,dinleyicinin bulunduğu konum neresi olursa olsun,tüm Center hoparlöre panlanan sesler,beyaz perdeden geliyormuş izlenimi uyandırır.Eğer dialog,sol yada sağ hoparlöre panlanırsa,stereo imaj dinleyicinin konumuna bağlı olarak değişiklik gösterir ki bu tarz bir yaklaşım surround mikste hiçte istenmeyen bir durumdur.Dialog seslerini center haricinde bir hoparlöre yollamak,o hoparlörlerdeki sesleri engellemez,ama çoğunlukla sadece etkiler veya başka bir deyiş ile ; Diyalog sesleri,center hoparlör haricinde bir yere yerleştireceksek eğer, bu dış sesler olmalıdır.


    Interior Effects :

    Ambiyans efektleri tüm 4 kanalın hepsinden duyulur (L-R-Ls-Rs) ve dinleyiciyi çevreliyormuş izlenimi uyandırır.Rüzgar sesi,kalabalık insan sesleri ve diğer genel ambiyans sesleri,miks içerisinde gerçekçilik hissi vermek için kullanılır.Efekt ve ambiyans sesleri normalde Left,Right ve Surround kanallara panlanır.Stereo bir ambiyansın sol kanalını Left ve Ls olarak panlayıp,sağ kanalınıda Right ve Rs olarak panlamak yaygın olarak kullanılan bir tekniktir.Sonuç olarak elde edilen ses dinleyiciyi çevreler fakat yine de Left ve Right hoparlörlerinin oluşturduğu stereo imaj Surround hoparlörlere göre daha fazla algılanır.Surround kanallara eklenen sinyal miktarı,dinleyicinin önden gelen seslere göre ne kadar geride/uzakta olduğunu belirler.Daha fazla surround içerik/sinyal seviyesi,salonda daha da geride oturulduğu algısı oluşturur.

    Bazen surround etkisi istendiğinde elde sadece mono bir kayıt olabilir.Bu durumda mono sinyal hem Center hemde Surround kanallara panlanır.Bu çoğunlukla "2-4 punch" olarak da bilinir.Center ve Surround kanallara eşit olarak panlanan mono sinyal,4 kanaldan birden(L-R-Ls-Rs) geliyormuş izlenimi yaratır.Aynı zamanda kullanılacak herhangi bir stereo reverb,bu mono elementin daha geniş duyulmasını sağlayabilir.Bunu basit olarak Left ve Right kanallara reverb uygulayıp,Center ve Surround kanallara sinyalin efektsiz kuru halini koyarak gerçekleştirebiliriz.

    Bir diğer etkili teknik ise sinyali sol kanala yönlendirmek ve aynı sinyale 8 ms'lik bir delay verip sağ kanala yönlendirmektir.Eldeki metaryele de bağlı olarak kabul edilebilir veya edilmeyebilir bir sonuç oluşturacaktır.


    Positioning of the Stereo İmage :

    Dolby surround sistemde kullanılan Center hoparlör,bildiğimiz iki hoparlörden oluşan stereo sistemlerden biraz daha farklı bir stereo imaj oluşturur.Stereo müzik miksi yapan çoğu ses mühendisi için bu durum ilk etapta kafaları karıştırabilir ama daha sonra hızlı bir şekilde bu duruma alışıp gerekli ayarlamaları yaparlar.Film surround sound miksi yapanlar,tıpkı müzik miksi yapan ve home theatre sistemi olan ses mühendisleri gibi kendilerini rahat hissederler.Stereo imajda en büyük fark Center hoparlör kullanıldığında algılanan imajın daha dar olarak duyulmasıdır.Çünkü çoğu müzik miksi önemli miktarda Center kanal bilgisi içerir ve biz stereo dinleme sistemlerinde Left ve Right hoparlörler tarafından üretilen "phantom image" denilen ortadan gelen sesleri duymaya alışmışızdır.

    Bu noktada surround mikste ortadan gelmesi gereken tüm sinyal bilgisi Center hoparlöre yönlendirildiği için,bunları stereo imajda tam olarak ortadan geliyormuş gibi algılarız.Diğer bir deyiş ile phantom image yoktur artık.Onun yerini Center hoparlör almıştır.Bu durumun mikste sağlamasını,stereo imajı,normalde 2 kanaldan oluşan stereo mikslerinde olduğundan biraz daha geniş duyurarak yapabiliriz.

    Center hoparlörü miks esnasında devre dışı bırakmayın ve phantom monitoring (phantom duyum) modunu kullanın.Dinleme odasında bu durum daha alışılmış bir sound üretilmesini sağlamasına rağmen,evinde 5.1 home theatre sistemi ile dinleyen kişi sonuçlardan pek tatmin olmayacaktır.Doğru dinleme sonuçlarına ulaşmak için,Center hoparlör ile miksi gerçekleştirin.


    Panning Sounds :

    Sesleri mikste panlamanın birkaç yolu vardır.En etkili yöntem, Left-Center-Right hoparlörler ve önden arkaya doğru,örneğin,Left-Right Surround şeklinde panlama yapılmasını sağlayan "multichannel panner" denilen surround panlama yapılmasını sağlayan opsiyonları kullanmaktır.Bu şekilde çok fazla efor sarf etmeden istediğimiz sesi "surround ses alanı" içerisinde istediğimiz şekilde konumlandırırız.

    Özellikle hareketli efektler söz konusu olduğunda,kullanılması kolay olmayan bir teknik olmasına rağmen,eğer bu tarz film multi channel panner'lar kullanma imkanımız yok ise,bir stereo bus üzerinden Left ve Right arası panlama,ikinci bir stereo bus üzerinden de Center ve surround hoparlörler arası panlama etkili bir yoldur.

    Küçük ve fonksiyonları sınırlı olan konsollarda,ön kısımda bulunan kanal(L-C-R) için bir stereo bus ve arkada bulunan surround kanal için ise bir aux bus üzerinden bağlantı yapın.Kullanım açısından oldukça kısıtlı bir yöntemdir fakat gerekli olduğu durumlarda da işe yarayacaktır.Daha komplike panlamalar için sinyali masa üzerinde birden fazla fader üzerine getirin ve her birini farklı çıkışlara (L-C-R-Ls-Rs gibi) yollayın.Bu yöntemde de fader'ları panner olarak kullanma olanağımız olacaktır.

    Örneğin,bir fader'ı "Left-Right" pan olarak atayın ve pan potansını Left ve Center arasında ortada olacak şekilde ayarlayın.Diğer bir fader'ı surround bus'a (Ls-Rs) yönlendirin.Bu şekilde surround kanalı besleyen fader'ı açarak "Left-Center" hoparlörlerden "Surround" hoparlörlere panlama yapabiliriz çünkü bir yandan da "Left ve Right" bus'ı besleyen fader'ı kısmış oluruz.Eğer otomasyonlu bir masa kullanıyorsanız,bu tarz pan hareketleri, her biri kendi içerisinde hatasız olacak şekilde yapılabilir ve daha sonra otomasyon sistemi bu hareketleri tekrar tekrar gerçekleştirebilir.Bu yöntem aynı zamanda pan otomasyonu gerektiren durumlarda daha geniş konsollarda da işe yarar.

    Sinyali 4 ayrı fader'a yönlendirip,her bir fader'ı encoder'ın farklı girişlerine (input) yollayarakta "circle pan" denilen dairesel panlama hareketleri yapılabilir.



    Stacking Encoded Tracks

    Film endüstrisinde,final miks öncesinde fx,foley,dialog,müzik gibi miksi oluşturan bazı elementlerin premix'ini yapmak oldukça yaygındır.Bu ön jenerik sekansı için yada oda içerisinde panlanmış bir ses efekti için yapılabilir.

    Her bir element,dolby surround encode edilmiş (2 kanal / Lt-Rt / Left Total-Right Total) olarak mikslenebilir ve tüm bu elementler final miks'te beraber mikslenebilir.Bu yüzden miks esnasında her bir element encoder'ın Left ve Right input'larına yönlendirilir.



    Magic Surround

    Bazı durumlarda,stereo mikrofonlama teknikleri ve stereo çıkışa sahip elektronik enstrümanlar (keyboard gibi) "magic surround" olarak bilinen bir fenomene sebeb olurlar.Decoder sinyalin belli bir kısmını surround kanala yerleştirir.Buda stereo seste faz farklılıklarına veya aradaki faz farkının 180 derece invert edilmesi ile sonuçlanır ki XY stereo mikrofonlama tekniğide genellikle bu tarz sonuçlar doğurur.Tek başına dinlendiğinde kulağa hoş gelmesine ve hiçbir encoding işlemi gerektirmemesine rağmen,önceden tahmin edilemeyen ve çokta güvenilmemesi gereken bir işlemdir.Voiceover gibi mikse başka bir element eklemek,miksin genel faz karakteristiğini ve decoding işlemini değiştirebilir.Azda olsa bu sinyalden bir miktar encoder'ın surround girişine yollamak,rastgele aralarında faz farkı olan sinyalleri değilde,decoding işlemi esnasında gerçek surround bilgisi taşıyan sinyalleri garantiye almak en iyisidir.

    Bazı durumlarda da,surround kanallarda çok fazla bilgi mevcut olabilir. (Mono bir kaynaktan,elektronik işlem vasıtasıyla stereo sinyal elde eden elektronik keyboard'larda olduğu gibi) Eğer favori sound'unuz surround kanalda çok fazla bilgi üretiyorsa,Left ve Right kanalları eşit miktarda Center'a doğru panlayın.Böylelikle faz farklılıklarını engellemiş olup,decoder'ın doğru çalışmasını sağlayabilirsiniz.Ne kadar panlama yapılacağı eldeki sese göre değişir ama çoğunlukla iyi bir sonuç elde etmek için çok ekstrem pan hareketleri yapmayada gerek kalmaz.



    Decoder Mistracking and Steering Artifacts

    Miks esnasında decoder,tek seferde sadece tek bir istikamette yönlendirme yapabilir.Bu yüzden sound field-ses alanı dikkatli bir şekilde planlanmalıdır.Film miksi yapanlar 20 yıldır bunu başarılı bir şekilde yapmaktadırlar.Dolayısı ile endişe edecek bir şey yok,kolay birşekilde üstesinden gelinebilir.

    Problem iki faklı ve birbiri ile alakası olmayan sesin,aynı anda iki farklı kanala gönderilmesinden kaynaklanıyor.Örneğin surround kanala koyulan cırcır böceği sesi ile ön tarafa yerleştirilen bir tavuk sesi birbirlerinin kanallarına sızma yapıyormuş gibi duyulur ve dinamik manada bir imaj değişimine neden olur.Bu tarz bir efekt tabikide miks içerisinde istenmez.

    Aynı zamanda konuşmacının sesi Center kanaldan geliyorken, müziğin Left ve Right kanallarda belirgin bir lead enstrüman içermeside oldukça yaygın olarak görülen bir durumdur.Center kanaldan gelen dialog esnasında,enstrüman olması gereken yerde değilde, Center kanaldan geliyormuş gibi duyulur.Center kanaldaki konuşmacı sustuğunda müzik tekrar olması gereken yere geri dönmüş gibi duyulabilir.Burada çözüm müziği Center'a panlamak olabilir ya da geçici olarak seviyesi düşürülebilir.

    Genellikle resim üzerinde ses efekti çalışmaları esnasında,ses efekt tasarımcısı(sound effects designer) efekt sesler daha belirgin olarak duyulsun diye tüm ambiyans seslerini kaldırır/kapatır.Örneğin arka plan sesi bir miktar "trafik ambiyans" sesi içerebilir.Daha sonra bir kapı çarpabilir.Kapı çarpma sesinin olduğu noktada trafik ve gece sesleri ya çok düşük seviyededir ya da tamamen ortadan kaybolur.Kapı çarpma sesi tamamen bittikten sonra yada etkisini büyük ölçüde yitirdiği bir noktada diğer sesler miks içine tekrar geri gelir yani duyulmaya başlar.Sebebi kapı sesinin diğer sesleri maskelemiş olmasıdır.Diğer sesler aslında seyirci tarafından duyulmaya devam etmiştir.



    Surround Pumping

    Düzensiz sinyal iletimi surround kanalda sık sık bir "pumping" etkisi yaratır ki bu durum miks yapılan yerde nadiren duyulan bir efekttir.Genelde bir limiter tek bir kanalda aktifken yada stereo bir limiter her iki kanal içinde aynı değerlere sahip olmadığında gerçekleşir.Çözüm ya limiter'ı kaldırmaktır ya da limiter ayarlarını her kanal için benzer şekilde ayarlayıp,limiter'ın her iki kanalınında birbirine link edildiğinden emin olmaktır.Bu problem miks esnasında aşırı limiter kullanımından ya da miksteki tek bir elemente uygulanmasından kaynaklanır.Burada tüm olasıkları tartışmak imkansızdır ama her zaman için iki stereo kanal arasındaki uyumsuzluğa bakılmalıdır.İzleyici konuşmanın olduğu yerlerde sorunu surround kanaldaki ambiyans seslerde pumping efekti olarak duyar.Bu özellikle canlı spor yayınları esnasında surround kanalda seyirci sesi olduğunda duyulabilir.




    Proper Surround Level and Content

    Surround sistem içerisindeki kanallarda yeterli miktarda içerik olduğuna ne zaman karar veririz ? Bu karar genelde projeyi miksleyen ses mühendisi ve yapımcının keyfine,zevkine göre verilir.Bir rehber olması açısından şunlar söylenebilir ; Önden gelen seslere direkt olarak dikkat çekilmelidir ve surround kanallar miksten çıkarıldığı zaman fark edilebilir olmalıdır.Ama surround kanallar miksin içerisine tekrar dahil olduğunda direkt olarak dikkat çekmemelidir.Surround kanaldaki efektler tamamlayıcı olmalıdır,perdedeki ilgiyi kendine çekmemelidir.



    Limiters, Delays, Reverb Units, Other Effects Processors

    Her mikste olduğu gibi,sinyal işlemciler dolby surround mikslerinde de yaygındır.Limiter ve compressor'ler encoder'dan önce kullanıldığı takdirde bir takım yan etkilere sebeb olur.Digital delay,sound field generator,reverb gibi…cihazlarda aynı zamanda kullanılabilir.Fakat dolby surround decoding kullanıldığında bu efektler beklendiği gibi düzgün çalışmayabilir.Decoder'den dinleme yapıldığı için,o anki sound field'ın kulağa nasıl geleceğini anında duyabilirsiniz.Eğer en sevdiğiniz reverb ünitesi,henüz surround kanala sinyal yollanmamış olmasına rağmen,fazlaca surround içerik bulunduruyorsa,reverb'ü stereo olarak kullanmayıp,tam sol veya tam sağ yerine (hard Left-hard Right),biraz daha ortaya panlanabilir.İstenilen sonuca ulaşana kadarda deneme yapılabilir.Dolby surround'da bulunan "phase encoding" ile efekt ünitelerindeki "phase shift" (faz farklılıkları) böyle bir efekt duyulmasına sebeb olur.Bu özellik stereo keyboard'larda da mevcuttur.




    Mono to Stereo Synthesizers

    Mono to stereo synthesizer'lar,dolby surround miks içerisinde her türlü bozulmayı oluşturabilirler.Birincisi,dolby surround sistemi stereo sinyaldir.Dolayısı ile sinyal transmisyonunda bir synthesizer'a gerek yoktur.İkincisi,Eğer hiç stereo synthesizer'dan daha sonrada surround decoder'dan geçen bir mono program dinlediyseniz,dialoğun sürekli bir biçimde 4 hoparlörden geldiğini duymuşsunuzdur.Görüntüye göre yapılan tüm ses lokalizasyonu kaybolur.Bu sebebten ötürü,eksiksiz bir mikste,sinyal transmisyonunda istenilen bir cihaz değildir.Düzgün bir şekilde kullanıldığında stereo synthesizer'lar encoding işleminden önce ve dolby surround miks içerisinde,kendi içinde bireysel mono sinyaller için avantaj olabilir.Bununla birlikte,dialog veya vokal mono sinyalin bir parçasıysa aşırı şekilde kullanılmamalıdır.


    kolay gele bende bir denerim bakalım nasıl olacak boş zamanda ok ama baya amötörce olur .




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.