öNCELİKLE ŞUNU SÖYLEYEYİM EL FRENİ MEKANİZMALARI KAMPANA FREN SİSTEMLERİNDE DAHA SONUÇ VERMEKTEDİR.GENELLİKLE ÜRETİCİLER ARKA FRENLERİ KAMPANA OLARAK TASARLAMAKTADIRLAR. FRENLEME BAKIMINDAN FAZLA BİRŞEY FARKETMEZ. fIAT 124 ARAÇLARINDA DÖRT TEKERİ DİSK FREN SİSTEMİNE SAHİPTİR. eL FRENLERİNİN ÇALIŞMAMASI GENELLİKLE ARKA FREN SİSTEMİNİN DİSKLİ OLMASINDANDIR.EL FRENİ KAMPANA FREN SİTEMİYLE DAHA UYUMLU ÇALIŞMAKTADIR. DÖRT TEKER DİSKLİ OLAN ARAÇLARIN ARKA TARAFLARINDA YİNE EL FRENİ İÇİN KAMPANA SİSTEMİNE BENZER FREN SİSTEMİ BULUNUR.
quote:
Orjinalden alıntı: @ng@r@lı
Kampana franler ıslanınca iyi tutmuyor deniyor. Bu dogrumudur bilen varmı? Dogruysa disk frenlerde de ıslanınca tutmama olayı varmıdır?
Ayrıca Durmadan uzun yol gidersen frenler hava yapar lafı var. Bu neyin nesidir?
Diskli araba yıkandıgı zaman diskler ıslandıgı icin kaymamı yapıyor?
quote:
Orjinalden alıntı: TGP
quote:
Orjinalden alıntı: @ng@r@lı
Kampana franler ıslanınca iyi tutmuyor deniyor. Bu dogrumudur bilen varmı? Dogruysa disk frenlerde de ıslanınca tutmama olayı varmıdır?
Ayrıca Durmadan uzun yol gidersen frenler hava yapar lafı var. Bu neyin nesidir?
Diskli araba yıkandıgı zaman diskler ıslandıgı icin kaymamı yapıyor?
Bende bilmiyorum dostum. Zaten bende onu sormuşum dikkat ettiysen. Ama şunu söyleyebilirim. Bendeki Getz de ön ve arkada disk var. Yıkamadan cıkıp kurumayı beklemeden kullanıyorum hemen. Frenlerin tutmadıgı hiç olmadı. Zaten sordugum soruya da net bir cevap alamadım.
Tekrar sorayım. Islanınca iyi tutmayan fren varmıdır? Frenlerin uzun yolda hava yapması olayı nedir?
Islanınca frenlerin iyi tutmaması hadisesi arabadan arabaya değişiyor.Kullanılann balataların malzemesine göre falan yani.Mesela benim civic de ıslakken daha iyi tutuyor,sıcakken daha iyi tutuyor yola ilk çıktığımda daha zayıf olan fren bir kaç kez kullandıktan sonra daha toklaşıyor ve gücü artıyor.İlginç bir durum ama bazı araçlardada tam tersi olabiliyor.
328i 96 model...
4 disk fren
yıkandıktan sonra ilk 200 mt içinde frene basarsam, sanki demir demire sürtüyor ama tutamıyor gibi bir his verirdi.. çok dikkatli kullanırdım o mesafeyi.. ama ne zaman ki kurudu.. işte o zaman gayet iyi tutuyordu.
40 mt yi geçen geçmeyen arabadan ziyade... her araba eğer uygun durumda değilse fren mesafesini uzatır. örneğin, dolu aracın fren mesafesi uzamıştır. keza lastikleri gereğinden inik ya da fazla şişkin aracın fren mesafesinin de optimalde kalmadığını, uzadığını görürsünüz. Lastiğin yeniliği, asfaltın durumu, üzerindeki toz miktarı, yağışta yapılan testler vb durumlar fren mesafesini değiştirir. Kaymak asfaltta daha uzun mesafede duran bir aracın kaplama zeminde daha kısa mesafede durduğu çoktur... Ve dahası, Boğaziçi köprüsü yanlış anımsamıyorsam "mastik asfalt" ya da öyle birşey ile kaplı idi. Bu asfalt diğerine göre daha hafif olduğu için tercih edilmekle beraber bir miktar fren zorluğu yaşattığı da biliniyordu..
ABS nin sadece ön tekerleklerin kilitlenmesini engellediği fikri de nereden çıktı??? Ben hiç rastlamadım öyle bir yapıya... ABS 4 tekerleğin de kilitlenmesini engelleme prensibi ile çalışır. arka tekerleklerinizi el freni ile kilitleyip deneyin bakalım ne kadar hakim olabiliyorsunuz aracınıza.. EBD denilen sistem fren destek sistemidir, ABS ona bağımlı değildir.
Ah bu arada bir yanlış inanç da ABS nin kısa mesafede durdurduğu yönündeki inanıştır. Özellikle kumlu ya da benzeri kaygan zeminlerde ABS diğer sisteme göre daha uzun sürede biile durdurur aracı. Ama ABS nin görevi fren mesafesini kısaltmek değildir zaten. EBV vb sistemler de bu dezavantajı kapatmak için üretilen sistemlerdir.
quote:
Orjinalden alıntı: @ng@r@lı
quote:
Orjinalden alıntı: TGP
quote:
Orjinalden alıntı: @ng@r@lı
Kampana franler ıslanınca iyi tutmuyor deniyor. Bu dogrumudur bilen varmı? Dogruysa disk frenlerde de ıslanınca tutmama olayı varmıdır?
Ayrıca Durmadan uzun yol gidersen frenler hava yapar lafı var. Bu neyin nesidir?
Diskli araba yıkandıgı zaman diskler ıslandıgı icin kaymamı yapıyor?
Bende bilmiyorum dostum. Zaten bende onu sormuşum dikkat ettiysen. Ama şunu söyleyebilirim. Bendeki Getz de ön ve arkada disk var. Yıkamadan cıkıp kurumayı beklemeden kullanıyorum hemen. Frenlerin tutmadıgı hiç olmadı. Zaten sordugum soruya da net bir cevap alamadım.
Tekrar sorayım. Islanınca iyi tutmayan fren varmıdır? Frenlerin uzun yolda hava yapması olayı nedir?
Bendeki Getz'in frenleri ıslanınca tutmamazlık yapmıyor yada metalik ses çıkarmıyor. Ama yıkatınca denedim sadece. Yani derin bir su brikintisinden gecince belki franlar tamamen ıslanır ve tutmaz biraz belki.
Neyse bu mevzu cok önemli degil heralde. Peki uzunyolda aralıksız kullanınca frenler hava yapar ve tutmaz diyordu bir arkadas. Ben mesela bu yaz hiç mola vermeden 8 saat araba kullandıgım oldu. Şimdi aralıksız araba kullanmanın fren sistemine bir sakıncası varmıdır? Ne bileyim fren hidroliginin basıncı dusuyor falan deniyor. Dogrumu boyle bişey?
teşekkürler . Bende spring varken el frenini çok çekerdim ama şimdi kıyamıyorum , ama hava ıslakken denemek lazım
Birde bazen araba aşırı çamura falan girerse ABS ışığı yanabiliyor . Servis sensörlerin tıkanmasındandır demişti , gerçektende öyleymiş belirli bir zaman sonra ABS ışığı sönmüştü. Buda aklınızda olsun benim başıma geldi...
quote:
Orjinalden alıntı: __SaDRaZaM__
Buna destek gösteremezler, bence sadece atmışlar.
Kampana ile diskler arasındaki farklar bariz ortada. Neden sürat araçlarının hepsinde disk var o zaman. Neden üst kalite araçlara disk koyuyorlar! Ne gerek var? lüks gözüksün diye mi??? Neden özellikle de ağır araçlarınkine disk takılıyor.
Bence inandırıcı değil.
Ve o bahsettiğiniz kampanaların içinde de dönüş turunu hesaplamayı sağlayan mini dişler var, bir okuyucu o dişleri sayıyor sürekli... Yani ABS orada da çalışıyor.
Byurt, ben polo ile el freni çekip bir iki hareket yapmıştım... ABS ikaz lambası yarım saat yanmıştı. Sonra kendiliğinden söndü. Birkaç kere daha aynı hareketi yapınca aynı senaryo oynanmıştı, aklında olsun..
quote:
Orjinalden alıntı: srkanu
Yeni focus kampana ama yeni gelen modellerde disc yapmışlar. Ama kampana fren mesafesini etkilemiyomuş. SAdece diske göre ısınma problem olabılırmiş
benimki de jant kolları ince olduğundan kolay ıslanıyordu yıkarken. öte yandan ses de çıkmıyordu, sadece öyle bir histi o, ve tutmadığnı, durduramayacağını hissediordunuz. ama kısa sürüyor, hemen kuruyuveriyorlar eğer ayağınızı frende tutarsanız, 2-3 sn yetiyor.
hava yapma hikayesine gelince;
arkadaşlar,
pek çoğumuz bilmeyiz ki fren hidroliği 2 senede bir değiştirilmelidir. bunun sebebi de özellikle bayır inerken ayağını frende unutan sürücüler fren balatalarının ve disklerin aşırı ısınmasına neden olurlar. balatalar edindikleri ısıyı sistemdeki demir ya da benzeri iletken malzeme vasıtası ile fren hidrolik borularına kadar gönderirler ve bu incecik boruların içindeki yağ bir süre sonra kızıp kaynamaya başlar. ama takdir edersiniz ki bu borunun içindeki yağ borunun inceliğinden dolayı pek sirküle edemez. işte bu yağ zaman içinde bozulmaya ve kıvam kaybetmeye başlar. fren kutusundaki yağ iyi görünür ama borular...!!!!
bazen bu kısımda yağ su gibi olabiliyor ya da sulanabiliyor. belki sana öyle birşeyler anlatmak istemiş olabilirler. öte yandan ben aralıksız 10-12 saat yol alan araçlarda (benzin molası hariç) bulundum, hiç de fren sorunu, hava yapması vs yaşanmadı.
yukarıda anlattıklarım genellikle otomatik vitesli araçlarda çok olur. çünkü otomatik kullanmayı da bilmeyen ama çok bildiğini sanan bir millet olduğumuzdan açıp okumayız da... otomatiklerde yokuş inerken istemsiz hızlanmalara karşı sürücü ayağını mecburen frene koyar ve neredeyse tüm yokuş boyunca ayak frende iner.. çıkan ısıyı düşünün. azıcık fren yaptığınızda bile el değmez hale geliyor o diskler. oysa otomatik sadece drive konumunda sürülmez, onun ardında 3 2 gibi koumlar da vardır. o konumlara aldığnızda hızınıza göre vites seçebilirsiniz. örneğin çok dik bir yokuşu yavaşça inecekseniz 1 ya da 2 yi seçerek sanki manuel vitesli bir araçta 1 ya da 2 ile iniyor gibi otomatik ile de inebilirsiniz. ama bu incelikleri bilmeyenler fren hidroliğinin neden 2 senede bir değişmesi gerektiğini de bilmezler ve değiştirmek isteyen servise de azıkladıkları için küfrederler...
hava ıslakken de farketmez dostum, kampananın içindeki dişleri sayan göz sayıyı sıfır yaptığı halde abs o tekerleğin dönmesini sağlayamayınca kafası karışıyor.
bir de ben 2000 başında sattım classicimi.. :(
quote:
Orjinalden alıntı: byurt
teşekkürler . Bende spring varken el frenini çok çekerdim ama şimdi kıyamıyorum , ama hava ıslakken denemek lazım
Birde bazen araba aşırı çamura falan girerse ABS ışığı yanabiliyor . Servis sensörlerin tıkanmasındandır demişti , gerçektende öyleymiş belirli bir zaman sonra ABS ışığı sönmüştü. Buda aklınızda olsun benim başıma geldi...
quote:
Orjinalden alıntı: __SaDRaZaM__
Buna destek gösteremezler, bence sadece atmışlar.
Kampana ile diskler arasındaki farklar bariz ortada. Neden sürat araçlarının hepsinde disk var o zaman. Neden üst kalite araçlara disk koyuyorlar! Ne gerek var? lüks gözüksün diye mi??? Neden özellikle de ağır araçlarınkine disk takılıyor.
Bence inandırıcı değil.
Ve o bahsettiğiniz kampanaların içinde de dönüş turunu hesaplamayı sağlayan mini dişler var, bir okuyucu o dişleri sayıyor sürekli... Yani ABS orada da çalışıyor.
Byurt, ben polo ile el freni çekip bir iki hareket yapmıştım... ABS ikaz lambası yarım saat yanmıştı. Sonra kendiliğinden söndü. Birkaç kere daha aynı hareketi yapınca aynı senaryo oynanmıştı, aklında olsun..
quote:
Orjinalden alıntı: srkanu
Yeni focus kampana ama yeni gelen modellerde disc yapmışlar. Ama kampana fren mesafesini etkilemiyomuş. SAdece diske göre ısınma problem olabılırmiş
quote:
Orjinalden alıntı: __SaDRaZaM__
benimki de jant kolları ince olduğundan kolay ıslanıyordu yıkarken. öte yandan ses de çıkmıyordu, sadece öyle bir histi o, ve tutmadığnı, durduramayacağını hissediordunuz. ama kısa sürüyor, hemen kuruyuveriyorlar eğer ayağınızı frende tutarsanız, 2-3 sn yetiyor.
hava yapma hikayesine gelince;
arkadaşlar,
pek çoğumuz bilmeyiz ki fren hidroliği 2 senede bir değiştirilmelidir. bunun sebebi de özellikle bayır inerken ayağını frende unutan sürücüler fren balatalarının ve disklerin aşırı ısınmasına neden olurlar. balatalar edindikleri ısıyı sistemdeki demir ya da benzeri iletken malzeme vasıtası ile fren hidrolik borularına kadar gönderirler ve bu incecik boruların içindeki yağ bir süre sonra kızıp kaynamaya başlar. ama takdir edersiniz ki bu borunun içindeki yağ borunun inceliğinden dolayı pek sirküle edemez. işte bu yağ zaman içinde bozulmaya ve kıvam kaybetmeye başlar. fren kutusundaki yağ iyi görünür ama borular...!!!!
bazen bu kısımda yağ su gibi olabiliyor ya da sulanabiliyor. belki sana öyle birşeyler anlatmak istemiş olabilirler. öte yandan ben aralıksız 10-12 saat yol alan araçlarda (benzin molası hariç) bulundum, hiç de fren sorunu, hava yapması vs yaşanmadı.
yukarıda anlattıklarım genellikle otomatik vitesli araçlarda çok olur. çünkü otomatik kullanmayı da bilmeyen ama çok bildiğini sanan bir millet olduğumuzdan açıp okumayız da... otomatiklerde yokuş inerken istemsiz hızlanmalara karşı sürücü ayağını mecburen frene koyar ve neredeyse tüm yokuş boyunca ayak frende iner.. çıkan ısıyı düşünün. azıcık fren yaptığınızda bile el değmez hale geliyor o diskler. oysa otomatik sadece drive konumunda sürülmez, onun ardında 3 2 gibi koumlar da vardır. o konumlara aldığnızda hızınıza göre vites seçebilirsiniz. örneğin çok dik bir yokuşu yavaşça inecekseniz 1 ya da 2 yi seçerek sanki manuel vitesli bir araçta 1 ya da 2 ile iniyor gibi otomatik ile de inebilirsiniz. ama bu incelikleri bilmeyenler fren hidroliğinin neden 2 senede bir değişmesi gerektiğini de bilmezler ve değiştirmek isteyen servise de azıkladıkları için küfrederler...
Sadrazam; kardeş sagol. Sayende ögrenmiş olduk frenlerin hava yapması muhabbetini. Benimde basıma gelmedi aralıksız suruslerde ama arkadaslar uyarıp duruyorlardı arada mola ver fren hava yapar diye.
Demekki ısınan hidrolik yagının soguması içinmiş bu denilen olay. Sıcak yaz aylarında basımıza gelebilir belki, allaha sükür bu yaz ben 8-9 saat akdeniz taraflarında mola vermeden kullandım, sorun olmadı. Zaten genelde motor freni kullanırım, boşa da hiç atmam.
Bilgilendirdigin için sagol.
evet olur ve 4disk kadar performan vermez bence absli araç alanların 4 diskli alsın hızlı arabalarda çok farkediyor.by 206gti
quote:
Orjinalden alıntı: civil
Arkaların disk olması sadece bir çıta yükseltme göstergesi.Biri yapınca diğeride yapmak zorunda kalıyor yoksa yadırganır o bakımdan.4 adet disk frene sahip araba ile arkaları kampana olan bir araba arasında fren gücü açısından hiç bir fark yok.Yani freni iyi tutan araba arkalar diskte olsa tutuyor kampanada olsa tutuyor tecrübeyle sabittir.Arkaların disk oluşunun bir avantajı kampana frenler gibi arada bir ayar gerektirmemesidir yoksa ısınma falan değildir.Zaten arka frenlerin gücü oldukça azdır(aracı asıl durduranın ön frenler olduğunu unutmayalım arkalar sadece yardımcı olur ve dengeyi sağlar) önler gibi ısıtmaz disk yada kampanayı .Öyle olmasaydı dolu disk yapmazlardı arkaları önler gibi hava kanallı yaparlardı.Kısaca kafaya takılası bir şey değildir arkaların kampana oluşu,disk oluşu insana güven hissi verir sadece ve birde görünümü daha agresif olabilir aracın.
Aynen doğrudur daha iyi anlatılamazdı.
quote:
Orjinalden alıntı: infinite
arkaların DISK olması ABS yi değil EBD yi etkiler ...EBD elektronik olarak fren basıncını her teker kendi bağımsız olarak basıncı beyinden alır ve fren uygulamasını o anlık duruma göre yapar buda arabanın düz bir hizada durmasını sağlar savrulmaları önler...
ABS ise ön disklerin kitlenmesini önleyen bir sistemdir...
palio da ebd var ama arka kampana onla da alakası yok
quote:
Orjinalden alıntı: coxyc
EBD ile de alakası yok sadece ESP varsa 4 tekerlekte disk olmak zorunda. Bu arada yeni focuslarında arkalar disk fren artık hepsinde standart astralarda öyle. Ama bence arkalarda pek bir önemi yok zaten arkalar çok ısınmaz sadece ayarının bozulmaması gibi bir avantajı var o kadar. + görsel olarak da güzel duruyor.
eski focusun esp olanı arka kampana onla da alakası yok
bizim transporter da abs var hemde arkaları kampana..
arkadaşlar biidiğim kadarıyla şöyle arkaya fazla yük binmediğinden bazı arabalarda kampana kullanılır buda fren mesafesini pek etkilemez ama kampanalı fren sistemler daha kolay aşınır diske göre va bakımıda birazdaha zor ve pahalıdır ayrıca şuda varki sürekli yokuş aşağı inerken birde mevsim yazsa eğer sürücüde biraz acamiyse(tabi çok az kişi acemiliğini kabullenir) sürekli frenle inerse kampanalarda ısınma problemide çıkabilir...
quote:
Orjinalden alıntı: Ömer Tuğrul
arkadaşlar biidiğim kadarıyla şöyle arkaya fazla yük binmediğinden bazı arabalarda kampana kullanılır buda fren mesafesini pek etkilemez ama kampanalı fren sistemler daha kolay aşınır diske göre va bakımıda birazdaha zor ve pahalıdır ayrıca şuda varki sürekli yokuş aşağı inerken birde mevsim yazsa eğer sürücüde biraz acamiyse(tabi çok az kişi acemiliğini kabullenir) sürekli frenle inerse kampanalarda ısınma problemide çıkabilir...
acemiliğe bile gerek yok bi kere ben ısuzunun kine elledim neredeyse parmağımı yakıyordum yaa çok pis ısınıyo sadece dokunup çekmiştim
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme