Şimdi Ara

Amortisör tek değişir mi? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
32
Cevap
0
Favori
41.609
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • arkadaşlar daha önce amortisörler ile ilgili forumda başka bir başlık altında yazmıştım, buraya tekrar yıllarca bu işi yapmış birisi olarak kişisel birikimlerimi kopyalıyorum ;

    amortisör ile ilgili birkaç önemli detay ;

    1- Amortisör nasıl işlevsiz hale gelir ;
    araçların haddinden fazla yükelnmesi komple süspansiyonu etkileyeceği için amortisörde hasara yol açabilir,
    çok sert girilen kasisler amortisörde hasara yol açabilir,
    ortalama bir amortisörün ömrü 100.000 km dir, malzemenin yorulması sebebiyle temel işlevlerinde problemler ortaya çıkabilir, arızalı olmasa bile yol tutuşda sıkıntılara sebep olabilir
    2- temel amortisör arızaları,
    öncelikle amortisörün patlaması gibi bir durum asla yoktur yada patlama tabiri yanlıştır, konu sıkıntı aslında amortisörün belli bir yerinden genellikle çelik mil ile borunun birleşme yerindeki keçe den yağ sızdırmasıdır bunun sebebini yukarıya zaten yazdım,
    araç aşırı yüklenir ise çelik çubuk baskı altında eğilebilir
    üretimden kaynaklı bazı sıkıntılar sebebiyle amortisör değerleri tam oturmayıp ses yapabilir ( bir amortisörün için ort. 60-70 materyal kullanılır)
    amortisör rulamn-yay-kule gibi diğer unsurlar ile değişim sonrası uyumsuzluk yapabilir (yorulmuş malzeme-yorulmamış malzeme uyumsuzluğu)

    3 - amortisör tamir edilir mi,
    amortisör asla tamir edilemez, yağ kaçıran bir amortisöre tekrar yağ basıp kaynak yapmak (piyasada en çok yapılan işlem) o amortisörün değerlerini değiştirecek olup araç dinamiğine etki ederek yol tutuş roblemleri ve hatta kazalara sebep olur. konu yağın içine girecek en ufak toz yahut çapak parçası bile direnç değerlerini değiştirecektir.
    4- amortisörler her araç için farklıdır - örneğin doblo kargo için tasarlanmış bir amortisörü doblo binek tip için kullanırsanız bile yol tutuş ve güvenlik problemleri yaşanacaktır
    5- amortisörler asla çift değişime gerek yokdur arızalı amort hangisi ise onun değişmesi yeterlidir, f.o servis mühendisliği bu konu ile ilgili önceki sene detaylı bir çalışma yapıp servislerine bülte olarak yayınlamıştı

    unutmayın amortisör yay ile birlikte aracınızı yol tutuşu için en önemli unsurlardan biridir,

    aklıma gelenler şimdilik bu kadar




  • çift degiştirmekte fayda var, tek degiştirmenin gerekçesi sadece maliyet olabilir. yukarda arkadaşlarımın degerli açıklamalarına ilaveten

    çalışmış ama henüz arıza vermemiş bir amortisörün karşısına aynı marka / model yeni amortisör dahi takılsa, çalışan taraf amortisörün içindeki akışkan malzemenin viskozitesi degişime ugradıgından dolayı amortisör üzerlerine uygulanan aynı baskı veya çeki kuvveti bir amortisörde farklı hızda helezonun kapanmasına veya açılmasına digerinde ise farklı hızda kapanma veya açılmaya yol açar.

    Bu durum aracın konforu bir yana özellikle viraj alırken yol tutuşunu zayıflatır. Üstelik yol şartlarından dolayı arka arkaya direksiyonu bir saga bir sola çevirmeniz gereken durumlar olursa araç saga ve sola yatmalarda tümden dengesiz hareketler sergileyecegi için yol tutuşu diye bir şey kalmaz.

    Unutmamak gerekirki viraj alan bir arabanın dengesinin en kararsız oldugu süreç (araca önden baktıgımızı düşünelim) aracın yatay pozisyonu ile viraj dönme esnasında yana yatmış oldugu durum arasında geçen süredir.

    Herkese kazasız belasız günler.




  • Çift değişir kardeşim.
    Tek değişmez,
    Bu parçalar arabaya takıldıktan sonra arabanın karakterini kazanır, Kimisi arabayı yüklü kullanıyordur, kimisi tek başına biniyordur, kimisi durmadan kasis geçiyordur kimisi hep asfaltta biniyordur. Bu nedenle , araba parçaları zamanla karakter kazanır. Tek amortisörü değiştirip diğeri sabit kalırsa , "Kişilik çatışması" olur, Bu yüzden ikisini birden cami avlusuna bırakıp yenilerini takmalı , ikisi beraber hoplaya zıplaya , arabaya uyum sağlamalıdır. Yoksa dengesizlikler oluşur, ve de arabamızın ön düzenleri, ek yerleri, rotları, kısaca Arabamızı ağlatmış oluruz, Üzmemeli, Sevgiyle ona değer vermeliyiz.
  • bizim usta çift değişir diyor. Tek değişirse randıman alamazsın diyor
  • BENCE AMORTİSÖRCÜN DOĞRU SÖYLEMİŞ FAKAT PATLAK OLMAYAN AMORTİSÖRÜNE BASINÇ UYGULAYARAK KONTROL ETMESİNDE FAYDA VAR ÇÜNKÜ TAKACAĞI AMORTİSÖRLE BİR FARK YOKSA SORUN OLMAZ.FAKAT FARK VARSA ARACININ DENGELEMESİ BİRAZ ZOR OLACAGINDAN SÜRÜŞ KONFORUN ORTADAN KALKACAKTIR.BİRAZ PAHALIYA PARLAR AMA ARACA BİNİCİ İSENİZ İKİSİNİNDE DEĞİŞTİRMENİZİ ÖNERİRİM.



    YUKARIDA ANLATTIĞIM GİBİ FARKLARI AMORTİSÖRCÜN ANLAYAMAM DERSE YETKİLİ SERVİSLERDE AMORTİSÖR CİHAZLARI VAR BU CİHAZLARLA TEST ÇOK DAHA BASİT ÇÜNKÜ AMORTİSÖR ARAÇ ÜZERİNDEYKEN TESTİ YAPILIYOR.

    ÖRNEK OLARAK BOSCH FİRMASININ SDL 260 FREN TEST YANAL KAYMA VE AMORTİSÖR TEST CİHAZI GİBİ CİHAZLAR BAZI YETKİLİ SERVİSLERDE MEVCUT VS.


    quote:

    Orjinalden alıntı: rsi

    Arkadaşlar arabanın sol ön amortisörü patlak, yaklaşık 1 senedir öyle biniyorum. Yakında değiştirecem fakat bi tanıdığım amortisör tek değişmez çift değişir demişti. Ne diyosunuz bu konuda, tek değişmesinde bi sakınca varmı yoksa kesinlikle ikisini de değiştirmelimiyim?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hakanusta -- 3 Haziran 2007; 0:15:54 >




  • arkadaşlar aslında bu tek mi çiftmi tartışması amortiisör ve otomobil üreticisi firmalar ile son kullanıcılar arasında yıllardır süregelen tavuk mu yumurta-yumurta mı tavuk tartışması gibidir ancak ben yıllarca amortisörün üretiminden servislerdeki satışına kadar hem yurtiçi hem avrupa pazardaki sürece şahitlik etmiş aynı zamanda bu sorunun cevabını açık net ortaya koyabilmek için otomotiv firmaları ile pek çok çalışma yapmış bir adam olarka şunları söyleyebilirim.
    bir amortisörün ort. ömrü yol koşullarına bağlı olmak üzere ort. 90-100.000 km dir. yol koşulları temel kıstas dır örneğin hyundai tr de üretilen araçlarının amortisörlerine avrupa pazarında 150.000 km garanti verirken orta doğu pazarına gönderilen araçların amort. garantisi 45.000 km dir. Türkiye şartlarında bu durum daha karmaşıktır, ülkemizin en çok amort. eskiten bölgesi karadeniz dir, ort. amort ömrü 65-70.000 k ye kadar düşmektedir bu bölgemizde.
    gelelim te mi çift mi konusuna ;
    bir araç için amort. dizayn edilirken önce teknik değerlere göre bir tasarım yapılır daha sonra bu tasarımlar nihai direnç değerlerinin saptanması amacıyla yol testlerine çıkartılır, bu testler esnasında araç dinamiği gözinünde bulundurularak amortisörlerin direnç değerlerii(sertlik yumuşaklık olarak bilinir) belirlenir. Konu direnç değerleri belirlendikten sonra amortisörler ömür testi-dayanıklılık testi vs pek çok teste tabi tutulurlar buradaki amaç uygun yol koşullarında amortisörün belirlenen direnç değerlerini koruyup korumadığıdır. Bu testler fail ederse yeni direnç değeri ihtiyacı doğabilir, ama testlerden olumlu sonuç alınırsa konu amortisör otomotiv üreticisinin değerlerini sağlamış demektir. Bu bizim açımızdan şunu ifade eder; aracınızın amortisörü 90.000 km (otoya göre değişir) boyunca hiçbir işlevini kaybetmeksizin ilk günkü gibi hizmet verecektir. Yani sağ amortisörünüzü değiştirdiğinizde yeni sağ amortisör ile eski sol amortisörünüzün sönümleme kuvvetleri aynı olacaktır, değişmeyen amortisörün değerlerinin de değişmemiş olması gerekmektedir. eğer bu durum olması gerektiği gibi değil eski amortisönüzün olduğu taraf ait sıkıntılar var ise o zaman servisinizie o noktayı kontrol ettirmeniz gerekir. ancak bütün bu bahsettiğim hususlar orjinal ekipman parçaları için geçerlidir, piyasadan alacağınız herhangi marka amortisörü kullanır iseniz o zaman yukarıda yazdıklarımın alayı geçerliliğini yitirir.
    gelelim viskozite meselesine ,
    amortisörlerinizin içinde yağ vardır ancak bu yağın üzerinde mil ile keçe arasında gaz da vardır, daha önce açıkladığım gibi bir amortisörün içinde kullanılan tüm parçalar eksiksiz olarak ömür testlerinden geçmektedir, yağ yahut gaz yağhut başka bir parça olması gereknden daha kısa ürede işlevini daha az yerine getirir hale geliyorsa o zaman zaten o amortisör sıkıntılıdır.
    çift değişimi gerektirecek haller de yok değildir örneğin aracınızın amort. x marka siz bir tekini Y marka ile değiştirmek istiyorsunuz, direnç değerlerindeki farklılılaklar sebebiyle mutlaka x tarafı ile y tarafı arasındaki farkı hissedersiniz, bu duruma ya her ya x i yine x ile değiştirmeli yada yada her iki tarafıda y olarak değiştirmelisiniz,

    umarım faydalı olabilmişimdir, ama tekrar vurgulayalım bu konu belkide hiç kapanmayacaktır hep tartışmaya açık olacaktır :)
    daha detaylı bilgi almak isteyen arkadaşlar ford servislerind ekonu ile ilgili yayınlanmış bültenlere ulaşabilirler sanırım....

    herkese kazasız belasız günler dilerimmm...




  • içimizde piyasa şartları bilenlerin olması çok güzel çünkü olaya daha bir teknik gözle bakmak iyi olacaktır.
    yanlız sadece 67m6144 arızalı amortisör değişir görüşüne üzelerek katılamayacağım.malzeme konusu çok derin ve uzmanlık gerektiren bir konudur ömür olayındada bu detay önemli olmaktadır.Siz teste sağlam diye soktuğunuz amortisör sert bir viraja girme sonunda çöpe gidebilir .Plastik defarmasyon diye bir aralık vardır metal bölümünde okuyanlar çok iyi bilirler,bu konu için inceleyeceğiniz parçanın elemanlarında örnek alınarak mikroskop altında analiz edilmesigerekir.

    şuna sanırım herkez katılacaktırm .Bir sıfır amartisör ile 80000 km deki amartisör asla aynı değildir.Belki sönümleme için gereken ölçüm dğerlerini aynı bulabilirsiniz ancak sistemi oluşturan parçaların şok bir kuvvet karşısında yeni bir amortisör gibi davranmasını beklemek çok hatalı olacaktır.Bu konu aynen 30000 km deki ir araç ile 300000 km deki aracı kıyaslamaya benzer .belki beygir güçleri ve sıkıştırma oranları aynı olan motor hızlanma değerlerini aynen yakalayabilir ancak herhalde bu aynen 30000 km deki aynıdır hiçbir parçası değişmemeli diyemezsiniz.Olayın detaylarına girmek istemiyorum yanlız harmonik rezonans diye bir olay var ve rezonans altına giren bu yaylar için artık asla sıfır olanı ile aynı ömüre sahip diyemeyiz.
    Bütün bu gerçeklerden dolayı parçanın bitmesini bweklemeden eğer bir amortisör değişmesi gerekiyorsa ve özellikle ön amortisör ise ikisi birden değişmelidir.Tabii ki kendinizi güvende hissetmek istiyorsanız.




  • Benim aracımda sol arka amortisörde nemlenme olmuş. Serviste bakım sırasında farkedildi. Değiştirmek gerekirmi dedim. Şimdilik idare eder dediler. Garantiden değişmek için Gn.Md. lüğü aradım değiştirmeyi kabul ettiler. servisle görüştüm tek değişeceğini söylediler. bende biri bozulunca ikisinin birden değişmesi gerekmezmi ben değişmesi gerekir diye biliyorum dedim. Piyasada öyle yapıyorlar. Araban daha yeni. (2014 / 23000KM. de) Biz sağlam olanı kontrol edip sorun yoksa tek tarflı değiştiriyoruz dediler. Servis böyle deyince bende bir şey demedim. bakalım tarih verdiler gidecem bende başında duracam ne işlem yapacaklar.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi oder -- 31 Mart 2016; 0:55:05 >
  • garantiden değişimlerde sadece arızalı olanın değiştirilmesi sadece sorumluluk sınırlarının içinde yapılan bir karardır. Doğrusu ise farklı olabilir.

    Ancak diğer taraftan bakınca da bütün kullanıcılar benzer şekilde davranarak talepte bulunurlarsa diye yapılmıyor olabilir. Fabrikasyon hata ise ikisinin de değişmesi gerekir. Ama kullanıcı hatası ise tek taraflı değişmesi normaldir. Demek ki sizin durumunuzda servis kendi imtiyazını kullnarak karar vermiş ve kullanıcı hatası diyebileceği bir konuyu uzatmadan başından savmadan orta yolu bulmaya çalışıyor gibi geldi. Değişimi yaptırmak ve izlemek en doğru eylem olacaktır
  • Bence kural şu: eğer amortisörlerden biri alınan bir darbe nedeniyle erken arızalandıysa sadece tekini değiştirebilirsiniz. Sağlam ve görevini yerine getiren amortisörü değiştirmeye gerek yok. Ama aracınız örneğin 100.000 km'yi geçtiyse çift olarak değişiminde fayda var. Çünkü diğer tekininde ömrünün sonuna yaklaştığı düşünülebilir.
  • Tek yada çift değişebilir bu patlak olmayan amortisörün durumuna bağlı birşey.Zamanla amortisörler işlevselliğini kaybediyor eğer patlak olmayan %50 nin altında ise çift değiştirmeni öneririm.Durumu iyiyse aynı amotisörden alıp patlak tarafı değiştirin.En sağlamı çift taraflı değiştirmektir elbette ama sonuçta ucuz bir parça değil.
    Benim sağ ön patlaktı solda %65 di orjinal aynı amotisörden bir tane aldım (250TL) yayı düzelttim(5tl) işçilik (20TL) toplamda 275 liraya hallettim hiçbir sıkıntı oluşturmadı.Yalnız dikkat edin sanayide adam plastik çamurluktan aracı kaldırmasın yada sağlam olmayan yerden bastırmaya kalkmasın uyarın.Ben nap.....ptın demeye kalmadan çamurluğu az birşey çatlattı.
  • Merhaba arkadaşlar... 95 model 1.4 i RT orjinal fransız europam ile 2 haftadır küsüz konuşmuyorum. ... nedeni ise ön iki amortisör patlamıştı ve değişimini yaptırdım masraftan kaçmadım. monroe amortisör taktırdım 4 teker bilyalarını ve ufacık yıpranmış bütün körükleri falan hepsini değiştirdim... maksat mademki ön düzene giriyoruz tamaman sorunları gidereyim diye... Ancak 2 haftadır memnun kalamadım süspansiyondan... tabiri caizse kendime göre anlatayım... monroe bu araca takılabilecek en iyi amortisördür ustaların tabiriyle... ancak bana göre monroe çok iyi bir amortisör ve aşırı derecede görevini yapıyor ve sanırım benim aracın üzerindeki helezon yayları amortisörü karşılayacak kadar salınım yapamadığını düşünüyorum... çünkü resmen at arabası kullanıyorum sanki... araç yüklü iken yani bayağı bir ağırlık çökünce bu sorun azalıyor ama tek iken çok sert süspansiyon olması bana yayların tam görev yapamaması gibi geliyor... ustaya, rot balansa ve amortisörcüye götürüyorum hepsi de sorun yok diyor... evet doğru söylüyorlar sorun yok ama ben anlatamıyorum bunlara... arakadaş gereken yaylanmayı yapmadığı için monroe ye yetmiyor ve amortisör asıl yapacak kadar sönümleme görevine ulaşmadan salınımı durduruyor diyorum... sizce düşüncelerimde bir yanlışlık var mıdır... Çözüm önerisi olanlar başına böyle bir durum gelenler yardımlarınızı bekliyorum... Saygılar hayırlı forumlar. Ayrıca hayırlı bayramlar...




  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.