Şimdi Ara

Bir Frenleme Sorusu (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
84
Cevap
0
Favori
3.104
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Sonucta aracı yere bağlayan 4 lastiktir ve bu lastiklerin kızaklamaya baslamadan verebileceği sürtünme kuvveti bellidir. Bu kuvveti her tekerlek ıcın yakalayabılecek kadar düzgün çalışan bir fren sisteminde,başka hiçbir şey duruş mesafesini kısaltmaz.kısaltamaz.


    Kesinlikle kısaltır.
    Hatta bu farkı "G" cinsinden bile görmek mümkündür.

    Tekrar ediyorum, kesinlikle kısaltır.


    Limitte fren yapıldığını farzedin. Yani lastikler kilitlenmek üzere olsunlar, hatta %10 civarında kilitlenmiş olsunlar. Bu da lastiklerin yol tutuşu açısından mutlak limite eşit olacaktır. (isterseniz "traction" - yol tutuşu konusuna ayrıca gireriz)
    İşte tam bu anda, fren sisteminin özelliğini hatırlayın. "Frenleme" gücünün yaklaşık %80i ön tekerleklerdedir. Yani arka tekerlekler değil limitlerinde olmak, fren sisteminin yapısı itibarı ile, çok çok altındadırlar. (Önce ön lastiklerin kilitlendiğini hatırlayın.)
    Bu koşullar altında, arkadan çekişli bir araçta, "heel and toe" yöntemi kullanılarak, arka tekerlekler de, tıpkı ön tekerlekler gibi, limit sınırlarına kadar getirilir.
    Bu da, duruş mesafesini................bildiniz, kısaltır.

    En klasik "outbraking" - yani rakibinden daha kısa sürede yavaşlama - manevrasıdır bu. O sayede düzlükte yan yana gittiğiniz rakibinizden daha geç frene başlayıp avantaj kazanırsınız, frenlemeyi daha kısa bir mesafede gerçekleştirip daha çabuk viraja girersiniz, viraja girdiğinizde doğru viteste olacağınızdan daha rahat hızlanarak virajdan çıkarsınız, rakibinizi geçersiniz..

    Modern otomobil yarışçılığında, yarışlar hep gaz pedalı ile değil, gittikçe daha artan bir oranla fren pedalını kullanmaktaki ustalık ile kazanılır oldu.
    Geçişler, düzlüklerde değil, virajlara girişlerde oluyor artık.
    Neden mi?

    Kısıtlayıcı kurallar yarış otomobillerinin birbirlerine olan üstünlüklerini yok etmeye yönelik. Bu hem üst sürat limitlerini, hem de aerodinamik özellikleri etkiliyor. Aynı sınıf araçların arasında çok büyük güç ve sürat farkı yok artık. Bu yüzden de, rakibi geçebilmek için iş fren ustalığına kalıyor.
    Rakibinden daha geç yavaşlamaya başlarsan, ve bu yavaşlamayı daha az bir sürede yapabilirsen, geçiyorsun.

    ===========

    Çok rica ediyorum, benim yazdıklarımın iki satırını okuyup gerisine bakma zahmetine katlanmadan coşanlar cevap yazmak ya da mesaj atmak zahmetine katlanmasınlar.
    Ben bu konularda ciddi araştırmalar yaptım, yıllarımı verdim, tabir caiz ise, bir tarafımı patlattım.
    Bütün otomotiv deneyimi Playstation'da başparmağı ile "araba oynatmak" olan cengaverlerin yorumlarını da hakaret kabul ediyorum.
    Bu da böyle bilinsin lütfen.

    Teşekkürler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi hg834 -- 17 Şubat 2007; 3:40:56 >




  • quote:


    İşte tam bu anda, fren sisteminin özelliğini hatırlayın. "Frenleme" gücünün yaklaşık %80i ön tekerleklerdedir. Yani arka tekerlekler değil limitlerinde olmak, fren sisteminin yapısı itibarı ile, çok çok altındadırlar. (Önce ön lastiklerin kilitlendiğini hatırlayın.)
    Bu koşullar altında, arkadan çekişli bir araçta, "heel and toe" yöntemi kullanılarak, arka tekerlekler de, tıpkı ön tekerlekler gibi, limit sınırlarına kadar getirilir.


    İşte ayrıldığımız nokta bu.
    tamam hidrolik basıncı olarak arka tekerleklerdeki frenleme gücü önlere oranla %80 az olabilir.(limitör vs.)
    Fakat üstüne basa basa söylüyorum "servis fren sistemi sağlıklı çalışan bir araçta" 4 lastikte eş zamanlı olarak limitlerine gelir.Bu noktada motor frenını devreye sokmak bilakis arka tekerlerin kilitlenmesine sebep olucaktır.

    ABS fren sistemini hiç söylemiyorum bile onda tolerans dahi yoktur dediğiniz arka ön frenleme gücü farkında.Panik fren anında 4 lastikte mutlak limitlerdedir.

    Umarım anlatabilmişimdir.Saygılarımla.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: aDoLF®

    @ .C.O. : güç iletimini tamamen kesmek icin sonuna kadar basıyorz sanırım.. ama nie abs'li ile abs'siz farklı ona bi acklama sart


    Evet sonuna kadar basıyoruz ama sorum şu ki; neden basıyoruz? Düşündüğümüzde fren artı kompresyon ile daha kısa sürede durabileceğimizi zannederdim ben ki öyle de uygulardım fakat öyle değilmiş debriyaj artı fren birleşkesini kullandığımızda daha çabuk durabiliyormuşuz.

    Peki; motor kompresyonu bize fren desteği sağlamıyor mu ya da ne sağlıyor? Asıl merak ettiğim bu.
  • @ . C.O.

    Konumuz panik frenlemedeki minimum duruş mesafesi oldugu için;
    Motor kompresyonuna ihtiyacımız yok,lakin servis freni,motor kompresyonun un tekerleklerde olusturabıleceği frenleme gücünün çok daha fazlasına sahip.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci

    TABİ Kİ BOŞA ALARAK DURUR...

    quote:

    Orjinalden alıntı: Whisper911

    dümdüz bir yolda 100km ile gidiyorsunuz 5. viteste .....
    aracı hiç bir şeye dokunmadan mı bırakırsanız daha çabuk durar yoksa boşa alarak mı??....(stop etmediğini düşünürsek.)





    Vitesteyken gaza dokunmadan daha çabuk yavaşlar,(sebep motor kompresyonu)

    Vites boşta iken daha çabuk durur.(sebep;devir rolanti düzeyine düşünce motor aracı hareket ettirme isteğinde olur. ~35km/h)
  • quote:

    Orjinalden alıntı: aDoLF®

    @ .C.O. : güç iletimini tamamen kesmek icin sonuna kadar basıyorz sanırım.. ama nie abs'li ile abs'siz farklı ona bi acklama sart


    ABS'li araçlarda durum ;
    Ayağınız tüm gücü ile fren pedalına basınç uygularken,kontrol ünitesi frenleme limitinin ayarını yapma işini sizden alır ve her tekerleği o anki zemin durumunda en yüksek frenleme limitlerinde tutar.Aynı anda debriyaja basmamak abs ünitesinin tekerlekte yaratmak istediği ani durmaların önüne gecer ve sistemin işleyişini etkiler.İşte bu sebepten ABS'li araçlarda debriyajada basıp kontrolü tamamen ABS ye bırakmak gerekir.

    ABS'siz araçlarda durum ;
    Mekanik fren sisteminde yapılan doğru limit frenlemede debriyaja basmamak en azından çekis olan tekerlerin tamamen kilitlenme eğiliminin önüne geçmek için daha iyidir. Fakat bu etkiyi her zaman görmek mümkün değildir.Şöyleki; Eğer cekiş tekerlerinin sadece bir tanesi kilitlenirse ayna mahruti ve ıstavroz dişlileri motor momentini halen dönen tekerleğe iletirler.




  • teşekkürler
    @roverci @oktard
  • hg834 ,
    ben de tekrar edeyim o zaman sorulan soru "en kısa sürede durmak", yani "panik fren", yani senin anlattığın gibi virajda yavaşlamak falan değil.

    Heel and toe yapabilmek için panik fren sırasında vites küçültebiliyor olmak lazım önce (ki burada o bile bahis mevzu değil) , bu topicde sorulan şey o anda gittiğimiz viteste ani fren yaptığımızda debriyaja basıp motoru ayırmak ya da ayırmamak.

    Bana mı dedin bilmiyorum ama ben playstadionda araba yarışı oynayan ufak bir çocuk değilim, panik frende vites küçültebilen biriyim, sen daha büyük bir yeteneğe sahip olup bu vites küçültme işlemini heel and toe ile yapıyorsan (ki panik frende bunu yapacak kişi insan olamaz) seni tebrik ederim, ama biraz mantıklı düşünecek olursak bu başlığı okuyan herkesten bu yeteneği beklememiz saçma olur, adam normal bir vatandaştır ve soruyor debriyaja basayım mı basmayayım mı diye, şimdi bu adama 2 saniyelik panik frende 2-3 kere heel and toe yapmasını söylemek mantıklı mı sence?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: hg834

    Sonucta aracı yere bağlayan 4 lastiktir ve bu lastiklerin kızaklamaya baslamadan verebileceği sürtünme kuvveti bellidir. Bu kuvveti her tekerlek ıcın yakalayabılecek kadar düzgün çalışan bir fren sisteminde,başka hiçbir şey duruş mesafesini kısaltmaz.kısaltamaz.


    Kesinlikle kısaltır.
    Hatta bu farkı "G" cinsinden bile görmek mümkündür.

    Tekrar ediyorum, kesinlikle kısaltır.


    Limitte fren yapıldığını farzedin. Yani lastikler kilitlenmek üzere olsunlar, hatta %10 civarında kilitlenmiş olsunlar. Bu da lastiklerin yol tutuşu açısından mutlak limite eşit olacaktır. (isterseniz "traction" - yol tutuşu konusuna ayrıca gireriz)
    İşte tam bu anda, fren sisteminin özelliğini hatırlayın. "Frenleme" gücünün yaklaşık %80i ön tekerleklerdedir. Yani arka tekerlekler değil limitlerinde olmak, fren sisteminin yapısı itibarı ile, çok çok altındadırlar. (Önce ön lastiklerin kilitlendiğini hatırlayın.)
    Bu koşullar altında, arkadan çekişli bir araçta, "heel and toe" yöntemi kullanılarak, arka tekerlekler de, tıpkı ön tekerlekler gibi, limit sınırlarına kadar getirilir.
    Bu da, duruş mesafesini................bildiniz, kısaltır.

    En klasik "outbraking" - yani rakibinden daha kısa sürede yavaşlama - manevrasıdır bu. O sayede düzlükte yan yana gittiğiniz rakibinizden daha geç frene başlayıp avantaj kazanırsınız, frenlemeyi daha kısa bir mesafede gerçekleştirip daha çabuk viraja girersiniz, viraja girdiğinizde doğru viteste olacağınızdan daha rahat hızlanarak virajdan çıkarsınız, rakibinizi geçersiniz..

    Modern otomobil yarışçılığında, yarışlar hep gaz pedalı ile değil, gittikçe daha artan bir oranla fren pedalını kullanmaktaki ustalık ile kazanılır oldu.
    Geçişler, düzlüklerde değil, virajlara girişlerde oluyor artık.
    Neden mi?

    Kısıtlayıcı kurallar yarış otomobillerinin birbirlerine olan üstünlüklerini yok etmeye yönelik. Bu hem üst sürat limitlerini, hem de aerodinamik özellikleri etkiliyor. Aynı sınıf araçların arasında çok büyük güç ve sürat farkı yok artık. Bu yüzden de, rakibi geçebilmek için iş fren ustalığına kalıyor.
    Rakibinden daha geç yavaşlamaya başlarsan, ve bu yavaşlamayı daha az bir sürede yapabilirsen, geçiyorsun.

    ===========

    Çok rica ediyorum, benim yazdıklarımın iki satırını okuyup gerisine bakma zahmetine katlanmadan coşanlar cevap yazmak ya da mesaj atmak zahmetine katlanmasınlar.
    Ben bu konularda ciddi araştırmalar yaptım, yıllarımı verdim, tabir caiz ise, bir tarafımı patlattım.
    Bütün otomotiv deneyimi Playstation'da başparmağı ile "araba oynatmak" olan cengaverlerin yorumlarını da hakaret kabul ediyorum.
    Bu da böyle bilinsin lütfen.

    Teşekkürler.




    frenleme gücünün %80 i ön tekerlerde değildir,dediğiniz deger nascar falan için muhtemelen
    konumuz olan yol arabaları için dağılım %62/38 ön/arka civarındadır, ve bunun sebebi frenlemeyle birlikte arka tekerlerden ön tekerlere bir agırlık transferi olmasıdır, ve bu transfer frenleme ivmesiyle doğru orantılıdır

    şimdi, bu deger fabrika cıkısı ayarlanmıstır(abs olmayan bir arac icin) ve yol koşullarına yada fren gücüne göre değişmez
    diyelim arabamızın fren dagılımı %65 ön %35 arka tekerler olarak belirlenmiş, eger biz buzda fren yaparsak agırlık transferi cok olmayacagından(çünkü tutus olmadıgından yavaşlama ivmemiz düşük), önce ÖN tekerler kitlenir,
    ancaak, diyelimki yüksek tutuşu olan yumuşak hamurlu bi lastik aldık ve kaymak asfaltta fren yaptık, bu durumda agırlık transferi cok olacagından(ön tarafa) arka taraf cok hafifler ve fren gücünün %35 lik kısmı bile hafiflemiş arka kısmı kitlemeye yeter

    avrupa standartlarına göre 0.9g ye kadar olan ivmelerde önce ön teker kilitlenmelidir(arabanın arkası savrulmasın diye)
    ve araba üreticileri fren arka/ön güç dağılımını genelde 1g lik ivmelerde 4 teker aynı anda kitlencek şekilde ayarlar

    dediğinize gelirsek; evet eger tekerlerle yol arasında fazla bi traction yoksa (örneğin nascar arabalarında lastikler soğukken, veya yol arabalarında yol ıslak veyaz buzluysa) önce ön tekerlekler kilitlenecektir ve araba arkadan cekisse heel and toe kullanılır

    ama nascar muhendislerinin yaptıgı, arka /ön fren değılımını lastikler ısındıgında 4 tekerde aynı anda kitlencek şekilde ayarlamaktır
    yani aşağı yukarı ön tekerlekler kitlendiğinde arkalarda aynı anda kitlenir, çünkü max fren gücü sadece bu şekilde elde edilir

    hem nascar arabalarında bu arka/ön fren dağılımı yarıştan yarışa değiştirilebilir, pistin sıcaklıgına yani mümkün olan maximum tutuşa göre ayar yapılır




  • YORUMUNA KATILIYORUM...
    İLAVE OLARAK,
    ARKA TEKERLERİN ERKEN KİLİTLENMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN, ARACIN AĞIRLIĞINI ALGILAYARAK ARKA FREN MERKEZİNE UYGULANAN HİDROLİK BASINCINI DÜZENLEYEN BİR PARÇA VARDIR. "LİMİTÖR"

    quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU

    şimdi, bu deger fabrika cıkısı ayarlanmıstır(abs olmayan bir arac icin) ve yol koşullarına yada fren gücüne göre değişmez
    diyelim arabamızın fren dagılımı %65 ön %35 arka tekerler olarak belirlenmiş, eger biz buzda fren yaparsak agırlık transferi cok olmayacagından(çünkü tutus olmadıgından yavaşlama ivmemiz düşük), önce ÖN tekerler kitlenir,
    ancaak, diyelimki yüksek tutuşu olan yumuşak hamurlu bi lastik aldık ve kaymak asfaltta fren yaptık, bu durumda agırlık transferi cok olacagından(ön tarafa) arka taraf cok hafifler ve fren gücünün %35 lik kısmı bile hafiflemiş arka kısmı kitlemeye yeter
    avrupa standartlarına göre 0.9g ye kadar olan ivmelerde önce ön teker kilitlenmelidir(arabanın arkası savrulmasın diye)
    ve araba üreticileri fren arka/ön güç dağılımını genelde 1g lik ivmelerde 4 teker aynı anda kitlencek şekilde ayarlar





  • quote:

    Orjinalden alıntı: oktard

    İşte ayrıldığımız nokta bu.
    tamam hidrolik basıncı olarak arka tekerleklerdeki frenleme gücü önlere oranla %80 az olabilir.(limitör vs.)
    Fakat üstüne basa basa söylüyorum "servis fren sistemi sağlıklı çalışan bir araçta" 4 lastikte eş zamanlı olarak limitlerine gelir.Bu noktada motor frenını devreye sokmak bilakis arka tekerlerin kilitlenmesine sebep olucaktır.

    ABS fren sistemini hiç söylemiyorum bile onda tolerans dahi yoktur dediğiniz arka ön frenleme gücü farkında.Panik fren anında 4 lastikte mutlak limitlerdedir.

    Umarım anlatabilmişimdir.Saygılarımla.



    "servis freni" ile ne kastettiğinizi tam anlamadım, sanırım standart abs siz veya elektronik yardımcılara sahip olmayan bi frenden bahsediyosunuz
    eger öyle ise herzaman 4 lastikte eş zamanlı olarak limitlerine gelmez, yukarda belirttiğim gibi sadece 1g civarında yavaşlama mümkünse(yol koşulları ve lastik izin veriyosa) 4 tekerde aynı anda kitlenir(kabaca bi değer bu 1g)


    Abs konusunda teorik olarak haklısınız, sisteme brakmamız gerekir herşeyi teorik olarak ama abs sistemleri kusursuz diiller
    hatta fren mesafesini uzatırlar bazen, örneğin yukarda belirttiğim 4 tekerin aynı anda kilitlenme koşulunda abs siz bi aractan daha kötü performans gösterirler,ztn frene basınca abs li arabada takır tukur sesler geliyo ve ivme cok değişken bunu farketmişsinizdir
    belki pahalı arabalarda iyileştirmişlerdir ama en azından 2000model vw lerde durum bu




  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci



    ARKA TEKERLERİN ERKEN KİLİTLENMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN, ARACIN AĞIRLIĞINI ALGILAYARAK ARKA FREN MERKEZİNE UYGULANAN HİDROLİK BASINCINI DÜZENLEYEN BİR PARÇA VARDIR. "LİMİTÖR"





    bu parca her aracta mevcut mu?
    yoksa elektronik fren gücü dagıtıcısı fln denen sistemlerin bi parcasımı?
    unolarda falan yoktu bildiim kadarıyla direk kitliyodu önü
  • quote:

    Orjinalden alıntı: .C.O.

    Peki; motor kompresyonu bize fren desteği sağlamıyor mu ya da ne sağlıyor? Asıl merak ettiğim bu.


    zaten topiğin amacı bu soruydu sanırım, konu baya saptı

    şimdi, motor kompresyonu yavaşlamaya yardımcı olabilirde ,yavaşlamayı kötüleştirebilirde
    bu konu biraz karışık,örnek vermeye calıscam;

    öncelikle bugün 100km/s den durma süresi yaklaşık 3 saniyedir ortalama bi araba için, yani saniyede 33km/s yavaşlama sunar fren sistemi, bu bilgiyi kullancam

    ikinci bir bilgi;
    diyelim motoru vites boştayken 6000devire getirdik,sabit, sonra bi elimizde kronometre, tam ayagımızı gazdan cektik, kronometreye bastık ve 1000 devire düşmesini bekledik, atıyorum 4 saniye sürdü 1000 rpm e düşmesi, şimdi vereceğim örnekte bu 4 saniyeyi kullancam;

    diyelim 1. vitesteyim, 6000devirde, ve yavaşlamak istiyorum, debraja bassammı basmasammı daha hızlı yavaşlarım diye düşünüyoruz birlikte, DEBRAJA BASMAZSAM; MOTOR ŞUNU YAPMAK İSTİCEK; ARABAYI 6000DEVİRDEN(1. VİTESTE YAKLAŞIK 60KM/S) 1000 DEVİRE(1. VİTESTE YAKLAŞIK 10KM/S) 4 SANİYEDE YAVAŞLATMAK İSTİCEK, OYSA BENİM FREN SİSTEMİM BU İŞİ (60-10)/33=1.5 SANİYEDE YAPIYOR, YANİ MOTOR BURDA BANA DESTEK DEĞİL KÖSTEK OLUYOR,MOTOR ARABAYI DEĞİL,ARABA MOTORU YAVAŞLATMAYA UGRASTIGI İÇİN MOTOR FRENİ BİZE Bİ YARAR GETİRMİYO,AKSİNE ZARAR GETİRİYO VE FREN MESAFEMİZ UZUYOR

    diğer bi olasılık 5. viteste olalım,6000 devirde 200km/s yapsın araba atıyorum,1000devirde 33km/s yapmış olur yine 5. viteste
    ben arabayı 5. viteste 6000 devirde 200le giderken yavaşlatmak istersem;DEBRAJA BASMAZSAM,MOTOR BU SEFER ARABAYI 6000DEVİRDEN 1000 DEVİRE YİNE 4 SANİYEDE DÜŞÜRMEK İSTİCEK,PEKİ BENİM FREN SİSTEMİM BUNU NE KADAR ZAMANDA YAPIYO HESAPLAYALIM: (200-33)/33=5 SANİYE, YANİ FREN SİSTEMİNDEN DAHA KISA SÜREDE ARACI YAVAŞLATMAK İSTİCEK, VE FREN GÜCÜNÜ ARTTIRCAK,

    burdan şu sonuc cıkıyo,düşük viteslerde motor freni işe yaramaz(arabanın yokuş aşagı giderken yavaşlatılmasından bahsetmiyorum, o apayrı) yüksek viteslerde işe yarar

    1. viteste arabayı bagırtıp sonra aniden durmaya calısırsanız(araba hala 1. vitesteyken) durmanın biraz zorlaştıgını farkedersiniz, bunun sebebi fren disklerinin hem arabayı yavaşlatmaya calısması, hemde ilaveten arabanın yavaşlama hızına ayak uyduramadıgı için hala hızlı dönen motoru yavaşlatmaya calısmasıdır




  • ABS Lİ ARAÇLARDA LİMİTÖRÜN GÖREVİNİ "SENSÖRLER" YAPTIKLARI İÇİN, ABS Lİ ARAÇLARDA BU LİMİTÖRE GEREK YOK...
    ABS SİZ TÜM ARAÇLARDA OLAN BİR PARÇA...
    UNO DA, RENAULT 9, RENAULT 19 VE KUŞ SERİSİNDE OLDUĞUNU ÇOK İYİ BİLİYORUM...
    LİMİTÖR DENİLEN PARÇANIN ARIZASI KOLAY TESBİT EDİLEMEZ...
    ANİ FRENDE KIÇI SAĞA SOLA KAYAN BRODWAYLERİ HEPİMİZ GÖRMÜŞÜZDÜR. BUNUN SORUMLUSU ARIZALI LİMİTÖRDÜR...
    PANİK FRENDE, HİDROLİK BASINCI DENGELENMEDİĞİ İÇİN AYAK FRENE DOKUNDURULDUĞUNDA ARKA FRENLER HEMEN KİLİTLENİR...

    quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU


    quote:

    Orjinalden alıntı: roverci
    ARKA TEKERLERİN ERKEN KİLİTLENMESİNİ ÖNLEMEK İÇİN, ARACIN AĞIRLIĞINI ALGILAYARAK ARKA FREN MERKEZİNE UYGULANAN HİDROLİK BASINCINI DÜZENLEYEN BİR PARÇA VARDIR. "LİMİTÖR"


    bu parca her aracta mevcut mu?
    yoksa elektronik fren gücü dagıtıcısı fln denen sistemlerin bi parcasımı?
    unolarda falan yoktu bildiim kadarıyla direk kitliyodu önü




  • quote:

    Orjinalden alıntı: miskinn


    quote:

    Orjinalden alıntı: SyntaxError

    - Ani frenlerde önce frene basıp, durmaya yakın debriyaja basarsak, motor kompresyonundan faydalanıp daha kısa mesafede dururuz!
    Yanlış! En etkin yavaşlama frenle debriyaja aynı anda basılarak yapılır. Böylece fren sırasında motor devre dışı bırakılarak, motorun aracı ileri götürme kuvveti yok edilir.



    Arkadaşlar yukarıda alıntı yaptığım görüşün aksini savunan bi kaç başlık vardı ama şimdi onları bulamadım..

    Ben en etkin frenlemeyi merak ediyorum..

    Diyelim ki düz yolda gidiyorum 100 km/h ile ileride kırmızı ışık var, direk yukarıda yazılan gibi mi yapmalıyım, yoksa yavaş yavaş vites mi küçültmeliyim?

    Bu olay yokuşta farklı mıdır?

    Alıntı yaptığım başlık :http://forum.donanimhaber.com/m_6984947/mpage_1/key_fren%252Cdebriyaj//tm.htm#6984947


    Bahsedilen olay panik frenle ilgili. Panik frende debriyaja ve frene tam basılır. Motor tamamen devreden çıkarılır ve en kısa mesafede böyle durulur. Motor kompresyonunu kullanmak fln mantıklı gelebilir ama panik frende yapılması gereken budur debriyaja ve frene tam basmka. Sen kırmızı ışıkta dyrmak istediğinde uzaktan ışığı gördün mü hafiten doukunursun frene durmaya yakın basarsın debriyaja ya da boşa atarsın. Normal kullanımda o kdar önemli değil. Ama panik fren enlattığım gibi.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU


    quote:

    Orjinalden alıntı: .C.O.

    Peki; motor kompresyonu bize fren desteği sağlamıyor mu ya da ne sağlıyor? Asıl merak ettiğim bu.


    zaten topiğin amacı bu soruydu sanırım, konu baya saptı

    şimdi, motor kompresyonu yavaşlamaya yardımcı olabilirde ,yavaşlamayı kötüleştirebilirde
    bu konu biraz karışık,örnek vermeye calıscam;

    öncelikle bugün 100km/s den durma süresi yaklaşık 3 saniyedir ortalama bi araba için, yani saniyede 33km/s yavaşlama sunar fren sistemi, bu bilgiyi kullancam

    ikinci bir bilgi;
    diyelim motoru vites boştayken 6000devire getirdik,sabit, sonra bi elimizde kronometre, tam ayagımızı gazdan cektik, kronometreye bastık ve 1000 devire düşmesini bekledik, atıyorum 4 saniye sürdü 1000 rpm e düşmesi, şimdi vereceğim örnekte bu 4 saniyeyi kullancam;

    diyelim 1. vitesteyim, 6000devirde, ve yavaşlamak istiyorum, debraja bassammı basmasammı daha hızlı yavaşlarım diye düşünüyoruz birlikte, DEBRAJA BASMAZSAM; MOTOR ŞUNU YAPMAK İSTİCEK; ARABAYI 6000DEVİRDEN(1. VİTESTE YAKLAŞIK 60KM/S) 1000 DEVİRE(1. VİTESTE YAKLAŞIK 10KM/S) 4 SANİYEDE YAVAŞLATMAK İSTİCEK, OYSA BENİM FREN SİSTEMİM BU İŞİ (60-10)/33=1.5 SANİYEDE YAPIYOR, YANİ MOTOR BURDA BANA DESTEK DEĞİL KÖSTEK OLUYOR,MOTOR ARABAYI DEĞİL,ARABA MOTORU YAVAŞLATMAYA UGRASTIGI İÇİN MOTOR FRENİ BİZE Bİ YARAR GETİRMİYO,AKSİNE ZARAR GETİRİYO VE FREN MESAFEMİZ UZUYOR

    diğer bi olasılık 5. viteste olalım,6000 devirde 200km/s yapsın araba atıyorum,1000devirde 33km/s yapmış olur yine 5. viteste
    ben arabayı 5. viteste 6000 devirde 200le giderken yavaşlatmak istersem;DEBRAJA BASMAZSAM,MOTOR BU SEFER ARABAYI 6000DEVİRDEN 1000 DEVİRE YİNE 4 SANİYEDE DÜŞÜRMEK İSTİCEK,PEKİ BENİM FREN SİSTEMİM BUNU NE KADAR ZAMANDA YAPIYO HESAPLAYALIM: (200-33)/33=5 SANİYE, YANİ FREN SİSTEMİNDEN DAHA KISA SÜREDE ARACI YAVAŞLATMAK İSTİCEK, VE FREN GÜCÜNÜ ARTTIRCAK,

    burdan şu sonuc cıkıyo,düşük viteslerde motor freni işe yaramaz(arabanın yokuş aşagı giderken yavaşlatılmasından bahsetmiyorum, o apayrı) yüksek viteslerde işe yarar

    1. viteste arabayı bagırtıp sonra aniden durmaya calısırsanız(araba hala 1. vitesteyken) durmanın biraz zorlaştıgını farkedersiniz, bunun sebebi fren disklerinin hem arabayı yavaşlatmaya calısması, hemde ilaveten arabanın yavaşlama hızına ayak uyduramadıgı için hala hızlı dönen motoru yavaşlatmaya calısmasıdır


    çok teşekkür ediyorum senden yola çıkarak herkese..




  • quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU


    quote:

    Orjinalden alıntı: .C.O.

    Peki; motor kompresyonu bize fren desteği sağlamıyor mu ya da ne sağlıyor? Asıl merak ettiğim bu.


    zaten topiğin amacı bu soruydu sanırım, konu baya saptı

    şimdi, motor kompresyonu yavaşlamaya yardımcı olabilirde ,yavaşlamayı kötüleştirebilirde
    bu konu biraz karışık,örnek vermeye calıscam;

    öncelikle bugün 100km/s den durma süresi yaklaşık 3 saniyedir ortalama bi araba için, yani saniyede 33km/s yavaşlama sunar fren sistemi, bu bilgiyi kullancam

    ikinci bir bilgi;
    diyelim motoru vites boştayken 6000devire getirdik,sabit, sonra bi elimizde kronometre, tam ayagımızı gazdan cektik, kronometreye bastık ve 1000 devire düşmesini bekledik, atıyorum 4 saniye sürdü 1000 rpm e düşmesi, şimdi vereceğim örnekte bu 4 saniyeyi kullancam;

    diyelim 1. vitesteyim, 6000devirde, ve yavaşlamak istiyorum, debraja bassammı basmasammı daha hızlı yavaşlarım diye düşünüyoruz birlikte, DEBRAJA BASMAZSAM; MOTOR ŞUNU YAPMAK İSTİCEK; ARABAYI 6000DEVİRDEN(1. VİTESTE YAKLAŞIK 60KM/S) 1000 DEVİRE(1. VİTESTE YAKLAŞIK 10KM/S) 4 SANİYEDE YAVAŞLATMAK İSTİCEK, OYSA BENİM FREN SİSTEMİM BU İŞİ (60-10)/33=1.5 SANİYEDE YAPIYOR, YANİ MOTOR BURDA BANA DESTEK DEĞİL KÖSTEK OLUYOR,MOTOR ARABAYI DEĞİL,ARABA MOTORU YAVAŞLATMAYA UGRASTIGI İÇİN MOTOR FRENİ BİZE Bİ YARAR GETİRMİYO,AKSİNE ZARAR GETİRİYO VE FREN MESAFEMİZ UZUYOR

    diğer bi olasılık 5. viteste olalım,6000 devirde 200km/s yapsın araba atıyorum,1000devirde 33km/s yapmış olur yine 5. viteste
    ben arabayı 5. viteste 6000 devirde 200le giderken yavaşlatmak istersem;DEBRAJA BASMAZSAM,MOTOR BU SEFER ARABAYI 6000DEVİRDEN 1000 DEVİRE YİNE 4 SANİYEDE DÜŞÜRMEK İSTİCEK,PEKİ BENİM FREN SİSTEMİM BUNU NE KADAR ZAMANDA YAPIYO HESAPLAYALIM: (200-33)/33=5 SANİYE, YANİ FREN SİSTEMİNDEN DAHA KISA SÜREDE ARACI YAVAŞLATMAK İSTİCEK, VE FREN GÜCÜNÜ ARTTIRCAK,

    burdan şu sonuc cıkıyo,düşük viteslerde motor freni işe yaramaz(arabanın yokuş aşagı giderken yavaşlatılmasından bahsetmiyorum, o apayrı) yüksek viteslerde işe yarar

    1. viteste arabayı bagırtıp sonra aniden durmaya calısırsanız(araba hala 1. vitesteyken) durmanın biraz zorlaştıgını farkedersiniz, bunun sebebi fren disklerinin hem arabayı yavaşlatmaya calısması, hemde ilaveten arabanın yavaşlama hızına ayak uyduramadıgı için hala hızlı dönen motoru yavaşlatmaya calısmasıdır


    Şimdi tamamdır. Bu olaya kimsenin itirazı yok ise gayet mantıklı ve açıklayıcı. Teşekkür ederim bilgilerinizi paylaştığınız için. Yanlış bilinen bilinen bir doğruyu sayenizde düzelttik.




  • en başta @SyntaxError a da bir teşekkür etmek lazım ;)..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU


    quote:

    Orjinalden alıntı: .C.O.

    Peki; motor kompresyonu bize fren desteği sağlamıyor mu ya da ne sağlıyor? Asıl merak ettiğim bu.


    zaten topiğin amacı bu soruydu sanırım, konu baya saptı

    şimdi, motor kompresyonu yavaşlamaya yardımcı olabilirde ,yavaşlamayı kötüleştirebilirde
    bu konu biraz karışık,örnek vermeye calıscam;

    öncelikle bugün 100km/s den durma süresi yaklaşık 3 saniyedir ortalama bi araba için, yani saniyede 33km/s yavaşlama sunar fren sistemi, bu bilgiyi kullancam

    ikinci bir bilgi;
    diyelim motoru vites boştayken 6000devire getirdik,sabit, sonra bi elimizde kronometre, tam ayagımızı gazdan cektik, kronometreye bastık ve 1000 devire düşmesini bekledik, atıyorum 4 saniye sürdü 1000 rpm e düşmesi, şimdi vereceğim örnekte bu 4 saniyeyi kullancam;



    Bu konu daha önce tartışıldığında da aynı şeyi söylemiştim, anlattığın mantığa sonuna kadar katılıyorum ve motorun devrinin çok daha çabuk düştüğünü (ve her halukarda frene faydası olduğunu) eklemek istiyorum,
    benim 30 yıllık karbüratörlü aracım bile (gaz kesildiğinde manifoltta kalan yakıt devrin düşmesini geciktirdiği halde) 1 saniyeden kısa sürede son devirden rölantiye düşüyor, enjeksiyonlularda bu sürenin daha da kısa olması lazım...

    Yani kesinlikle debriyaja en son basılmalı ve motor freni kullanılmalı...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: djoz


    Bu konu daha önce tartışıldığında da aynı şeyi söylemiştim, anlattığın mantığa sonuna kadar katılıyorum ve motorun devrinin çok daha çabuk düştüğünü (ve her halukarda frene faydası olduğunu) eklemek istiyorum,
    benim 30 yıllık karbüratörlü aracım bile (gaz kesildiğinde manifoltta kalan yakıt devrin düşmesini geciktirdiği halde) 1 saniyeden kısa sürede son devirden rölantiye düşüyor, enjeksiyonlularda bu sürenin daha da kısa olması lazım...

    Yani kesinlikle debriyaja en son basılmalı ve motor freni kullanılmalı...



    focusda max devirden rolantiye düşme süresi inanılmaz uzun(5-6 saniye olabilir belkide) araba gaz vermeye devam ediyo ayagınızı cektiğinizde bile sanırım, muhtemel nedeni vites büyütme esnasında devrin cok düşmesini engellemek ve senkronizasyona katkıda bulunmak olabilir
    borada 3 saniye falan olabilir, daha az olcagını sanmıyorum ama ölcerim bi ara
    1 saniye inanılmaz bi rakam,
    ben şahsen 1. viteste borada motor freninin yaralı olmadıgını denedim ve gördüm, 2. viteste bile yararlı diil hatta




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.