Şimdi Ara

Çin, otomobil çiplerinde büyük oranda dışa bağımlı: Kritik bileşende oran yüzde 1!

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
0
Favori
437
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Çin, otomobil çiplerinde büyük oranda dışa bağımlı: Kritik bileşende oran yüzde 1!
    Son yıllarda Çin, otomotiv alanında küresel bir dev haline gelirken ülke, bu endüstrideki büyümede bayrağı taşıyor. Bununla birlikte Çin, otomotiv çiplerinde dışa bağımlılığını kırmak için tedarik zincirini güçlendirmeye çalışıyor. Ancak Çin Halk Cumhuriyeti Sanayi ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı (MIIT) yetkilisine göre ülkenin otomotiv çipleri için kendi kendine yeterlilik oranı şu anda yüzde 10'un altında bulunuyor.



    Kısa vadede çözüm zor



    Çin, özellikle elektrikli araçlar konusunda küresel bir dev haline gelirken bu durum, otomotiv çiplerine olan talebi de artırdı. Çin, neredeyse her alanda “kendi kendine yeter” hale gelme planını uyguluyor olsa da otomotiv çipleri tarafındaki açık çok ciddi bir boyutta. Aktarılanlara göre ülke bu alandaki ihtiyacının yüzde 90’ından fazlasını ithal ederek karşılıyor.



    Yetkililere göre otomotiv çiplerindeki düşük oran sadece buz dağının görünen kısmı. Zira kontrol ve hesaplama çiplerinde yerli üretim oranının yüzde 1’in bile altına düştüğü, güç ve bellek çiplerinde ise yalnızca yüzde 8 olduğu belirtiliyor. Çin, bu yıl için otomotiv çiplerinde yüzde 25 yerlilik oranına çıkmayı hedefliyor ve üreticilerden bunu istiyor. Ancak uzmanlara göre kısa vadede radikal bir değişiklik yapmak zor.



    Yerli çip üretimindeki gerçekler



    Çin, otomobil çiplerinde büyük oranda dışa bağımlı: Kritik bileşende oran yüzde 1!
    Ancak bu istek gerçeklerle pek uyuşmuyor. Kasım ayı itibariyle Çin'de bir önceki yıla göre yüzde 37,5 artışla 11,49 milyon elektrikli araç üretildi. Ayrıca, elektrikli araçlar ülkede üretilen tüm otomobillerin yüzde 40,8'ini oluşturdu. Yine Çinli resmi kaynaklara göre içten yanmalı araçlarda ortalama 600 ila 700 çip kullanılırken elektrikli araçlarda bu sayı ortalama 1.600 çip seviyesinde. Dahası, gelişmiş özellikler donatılmış akıllı araçlarda bu sayı 3.000’e kadar çıkıyor.



    Ayrıca Bkz.2050'de lityum ihtiyacının %60'ı batarya geri dönüşümüyle karşılanabilir!



    Artan elektrikli araç üretimi ve haliyle artan yarı iletken ihtiyacı Çin’in hem kapasitesini zorluyor hem de araç başına yarı iletken maliyetini artırıyor. Elektrikli araçlardaki çiplerin artık neredeyse son teknoloji ürünler haline gelmesi de Çin’i zorluyor. Zira ülkedeki üreticiler ABD’nin kısıtlamaları nedeniyle olgun üretim süreçlerine hapsolmuş durumda.



    Öte yandan Çin’in otomotiv çipi pazarında halen Infineon, NXP, STMicroelectronics, Texas Instruments ve Renesas gibi küresel devler hakim durumda. Özellikle akıllı sürüş kontrolör çipleri gibi ileri teknoloji segmentlerinde Nvidia ve Tesla gibi oyuncular, Çin pazarında en büyük paylara sahip. Bununla birlikte, Nio ve Xpeng gibi şirketler, kendi akıllı sürüş çiplerini geliştirme çabalarını hızlandırıyor. Her iki şirket de bu yıl kendi çiplerinin tasarım sürecini başarıyla tamamladığını duyurdu.




    Kaynak:https://www.scmp.com/tech/tech-war/article/3292988/china-struggles-build-car-chip-supply-chain-break-free-heavy-reliance-imports







  • Çinlilerden korkan avrupalı ve amerikalılar biraz sıksınlar o zaman vidayı bir iki tur...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi YouGotThatRight -- 1 Ocak 2025; 20:23:45 >
    < Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >
  • Haberde "içten yanmalı araçlarda ortalama 600 ila 700 çip kullanılırken" denmiş. Merak ettiğim bu kadar çok sayıda çip nerede kullanılıyor. Bilgisayarlarda bile yok o kadar çip. Opel Astra K'nın gösterge panelinini açıp rahatsız edici tıkırtıları düzeltmiş ve araba beyni denen parçanın (bozuk) meraktan içini açmış bir kişiyim. Multimedya sisteminde de çip olsa geriye ne kalıyor? Bilmediğim için soruyorum. Bu kadar çok çip nerede? Çünkü bu içini gördüğüm parçalarda o kadar çok çip yoktu.

  • "Ancak Çin Halk Cumhuriyeti Sanayi ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı (MIIT) yetkilisine göre ülkenin otomotiv çipleri için kendi kendine yeterlilik oranı şu anda yüzde 10'un altında bulunuyor."

    Bakanlık yetkilisinin gerçeği çarpıtmayan güzel ahlakı %100

  • Bu çiplerin büyük çoğunluğu çin'in üretebileceği çipler, sadece otonom sürüş için ve merkezi işlemciler (SOC) için 11nm 'den ufak çip boyutu gerekiyor. Çin zaten halihazırda kendi elindeki teknolojiler ile bunları rahatça üretebilir, önündeki tek engeli patentler ve lisanslar.

    Otomotiv endüstrisi 90nm çiplerden 40nm çiplere daha henüz yeni geçti zaten. Ref:
    digitimes
    40nm likely to become mainstream process for car chips in 5 years
    https://www.digitimes.com/news/a20221108PD204/40nm-automotive-chip.html





  • Çip dendiğinde aklınıza işlemci vesaire gelmesin sadece, aslında kullanılan tanım yanlış. Mikrodenetleyici yani işlemci değil bahsedilen çiplerin hepsi. Bahsedilen üçyüz beşyüz tane çip var denilen cipler "integrated circuits" olarak tabir edilen entegre devreler.


    Bu entegre devreler paket transistör, analog sinyal çevirici veya voltaj regülatörü olabilir. Güncel bir otomobilde beşyüz tanede olur bin tanede.


    Yukarıda bir arkadaşın dediği gibi yapılmaz iş değil ancak patent var lisans var. Çin sallar mı patent falan diyebilirsiniz. Sallamazsa memleketi dışında araba satamaz o zamanda konu kalmaz.


    Ben yine aynı görüşteyim. Adamlarda mühendislik falan yok. Endüstriyel tasarım kültürü yok yaptıkları işlerin tamamı hammadde israfı.


    Bence iç pazara hakim kalacaklar, tıpkı huawei gibi. Ancak dış pazarlarda korkulan olmayacak. Pil konusunda da iyi bir tedarikçi olabilirler. Bu kadar.





  • setcom_2000 kullanıcısına yanıt

    Mekanik kontrollü olmayan her şeyde çip kullanılıyor aslında. Yukarıda da dendiği gibi çip denince aslında aklımıza bilgisayardaki veya telefonlardaki gibi işlemciler geliyor ama programlama yapılabilen veya sadece bir amaca hizmet etmesi gereken sistemlerde çip kullanmak gerekiyor. Mesela göstergede voltajı düşüren çip ayrı, km sayacını çalıştıran ayrı, dijital ekranı kontrol eden ayrı, arıza kodlarını takip eden ayrı vs vs gibi pek çok çip var. Bunların yanında Abs beyni, konfor ünitesi, lastik basınç, enjeksiyon, ateşleme, airbag ve airbag ateşleme, kemerler, led farlar, klima, koltuk ısıtma, soğutma, şanzıman vs vs gibi gidiyor.



    Çin'in bunları tek başına üretmesi zor. Çin'in arge sistemi olanı kopyalayıp üzerine geliştirme şeklinde ilerliyor hep. Çin'den bir VW, bir Mercedes çıkabilir ama bir Delphi, bir Bosch vs. çıkarmaları çok zor. En basitinden, Çin'in geriden gelip tekel olduğu telefon sektörü. Her yıl zibilyon tane marka zibilyon tane şey çıkarıyor. Ekranın parlaklığını arttırmaktan, kasanın şeklini değiştirmekten başka bir ilerleme yok telefon sektöründe. Ama otomotiv sektörü, telefon sektörüne göre daha regüle ve daha önemli bir sektör. Ekranı kırılan telefonu çöpe atabilirsin ama çamurluğu veya kapısı değişecek arabayı çöpe atamazsın.





  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • think of idea kullanıcısına yanıt

    Dediğiniz pek çok şeye katılıyorum. Mesela Çin'in marka oluşturabilme kapasitesi yok, o kültürleri yok çünkü ve çalamıyorlar bunu bir türlü, çalınabilecek bir şey değil zaten, o yüzden Çinli ürünlerin satış sonrası veya servis kısmı daima sorunlu oluyor. Bu yüzden özellikle son dönemde Çin Devletinin maddi manevi desteğini arkalarına alıp çalışamalar yapsalar da, hatta üstüne dünya çapında devasa reklamlar yaptırsalar bile bir eşiği aşamıyorlar...


    Fakat ben mühendislik yok kısmını anlayamadım. Bunu biraz açabilir misiniz?




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi EagleTibet -- 2 Ocak 2025; 23:14:43 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Mühendislik yok;


    1 - Çinliler herhangi birşeyin tamir edileceğini düşünmezler, düşünmek istemezler. Onlar için satılabilecek kadar çalışması kafidir.


    2 - Çinliler görüntüde çalışan şeylere odaklanır. Sistemin verimliliği, normlara uygunluğu, stres yükünün dağılması ancak satışa engel oluşturursa umurlarındadır.


    3 - Mesela Xiaomi SU7 Bosch marka ESP sistemi kullanır. Bu sistemi Bosch size tedarik ettiğinde örnek uygulama kitleri ve dokümanları verir. Bunu araca uyarlamak iş değildir. Aynı şekilde entegre devreler veya mikro denetleyicilerde beraberde örnek şemalar ve uygulamalarla gelir. Bunları çalışır hale getirmek görece basit bir iştir. Bunların tamamını bir araya getirerek uyumlu çalışmasını sağlamak ve aralarında bulunan iletişimi kurgulamak başlı başına bir mühendisliktir ve onlar araçlarının olmamışlık hissinden bilindiği üzere bunu beceremezler.


    4 - Malzeme biliminde zayıftırlar. İşlerin vereçetelerin püf noktasına hakim olmadıkları için malzeme üretildikten sonra benzerleriyle arasından ömür ve dayanım açısından problemler olur.


    5 - Üretim ve tasarımlarında süreklilik yoktur. Bir tedarikçinin değişmesi veya daha ucuzunun bulunması, bir süreci kısaltabileceklerini keşfetmeleri hesaplanmayan köklü değişiklikler getirir. Bunun sonucunda üretilmeyen yedek parçalar, güncelleme gelmeyen yazılımlar veya üretilmiş olması anlamsız kalan servis ekipmanları ortaya çıkar.


    Yani sabaha kadar sayabilirim. Gerçekten adamların işi gücü hammadde israfı. Kervan yolda düzülür kafasında gidiyorlar. Kendi ekonomik dinamikleri içinde belki anlamlıdır bilemiyorum. Ancak bizim veya avrupanın huyu olan uzun sahiplik süreleri, servis desteği, ürün modeli yenilerken köklerine bağlılık sayesinde ikinci el değerinin korunması veya onarım hakkı gibi konulara çok uzaklar.


    Yok süper güç olacaklar yok şöyle olacak yok böyle olacak falan hikaye. Seksenlerde aynısını Japonya için diyorlardı. Ne oldu? Birşey olmaz yani. Geleneksel üreticilerin zarar ettik diye ağlayıp zırladıklarına bakmayın onlarınki kardan zarar. Batılılar işini bilir.


    @EagleTibet





  • think of idea kullanıcısına yanıt

    Teşekkürler detaylı açıklama için :D


    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Adamlar nelerle uğraşıyor bizimkiler nelerle. Yazık

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.