Şimdi Ara

Dizel de motor freni (2. sayfa)

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
30
Cevap
0
Favori
6.703
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • İncelememiştim ama bende egzost çıkışını kısıtlıyor sanırdım.

    Şafta direk fren mi uygulanıyor bu sistemde?

    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans


    quote:

    Orjinalden alıntı: Yavuz

    Türbülans hocam,

    403.lerde bahsettiğin sistem sanırım retarder fren. Bildiğim kadarıyla egzost ile ilgili değil. Şaft ile ilgili.


    haklısın..o konuda yanılmışım..işlev olarak motor freni gibi çalışıyor ve ağır taşıtlarda bulunuyor..sayende bende doğrusunu öğrendim..ben bu zamana kadar egzoz çıkışını kısıtlıyor diye biliyordum..saygılar..




  • Retarder; hidrodinamik prensiple çalışan frenleme sistemi olup, akışkanlar enerjisinden yararlanılarak ağır vasıtaların yavaşlatılmasında kullanılır.
    Vites kutusu (şanzıman) ile arka aks ünitesi arasına yerleştirilmiştir. Böylece vites değişimi yapılsa dahi frenleme momentinin aynı kalması sağlanmış olur. Retarder, normalde doğrudan vites kutusuna bağlanır (şanzımana montaj). Bu çözüm uygulanamıyorsa, şaft üzerine de (genellikle şaft ara yatağı yerine) takılabilir. Bu çözüm "bağımsız montaj" olarak adlandırılır.

    Retarderli Araçların Avantajları

    Retarder sayesinde şanzımandan çıkan hareket kontrol altına alınmış olur. Böylece teker frenlerine fazla yük gelmez. Bunun sonucu balata ve lastik aşıntısı ile tekerlek, fren, kampana ısınması önlenmiş, aynı zamanda frenleme mesafesi de kısaltılmış olur.

    Retarder’in Kullanımı ve Aracın Sürülüş Şekli

    Retarder her araç hızında devreye alınabilir. Yüksek hızlarda bu işlem hassas bir şekilde yapılmalı ve kumanda kolu bir anda sonuna kadar çekilmemelidir. Retarder sarsıntısız çalışır ve en hassas şekilde ayarlanabilir. Aracın elde edilebilecek yavaşlaması o andaki vitese bağlı değildir. Retarder ile frenleme esnasında araç hızlanmaksızın vites değişimi mümkündür.
    Retarder'in kumandası kumanda kolu ile gerçekleşir. Retarder'i devreden çıkartırken kolun "0" konumuna gelmesine özellikle dikkat edilmelidir. Aksi taktirde küçücük bir kol hareketi Retarder'in devreye girmesine, dolayısıyla en düşük frenleme momentinin oluşmasına yeter. Bu durum seyir esnasında güç kaybına neden olacağı gibi soğutma suyu sıcaklığını da yükseltir.Tekerlekler hareketsizken veya yavaş dönerken Retarder frenleme etkinliğini göstermeyeceğinden tek başına kullanıldığında tekerleklerin bloke olması mümkün değildir. Bu nedenle tekerlek ile yol arasında kayma meydana gelmeyecek anlamına gelmez. Sürücü, ıslak veya buzlu zeminde Retarder'i çok dikkatli kullanmaya ve kapasitesinin yalnızca bir kısmından faydalanmaya özen göstermelidir. Çok hassas ayarlanabilme özelliği nedeniyle bu mümkündür. Retarder ile frenleme yapıldığında hareket enerjisi, soğutucu yardımıyla araç soğutma sistemine iletilen ısı enerjisine dönüşür.Sürücü aracını uygun bir şekilde kullanarak Retarder'i frenleme kapasitesinden en iyi bir şekilde faydalanabilir. Araç kullanımında normal olarak ekonomik kullanım istenir (düşük motor devri, yüksek tork). Buna karşın Retarder ile 1500 ... 1800 devir/dakikalık motor devrinin altına düşülmemelidir. Yüksek motor devri sayesinde daha fazla debi kapasitesi ve daha yüksek vantilatör devri elde edilir, böylece soğutma sisteminin kapasitesinden en iyi şekilde faydalanılmış olur. Püskürtme pompası gaz kesme devresinde 0 debi durumuna geçtiğinden yakıt sarfiyatı, yüksek motor devrinden etkilenmez.

    Dikkat !

    Park edilen araçta devreye alınan Retarder el freni yerine kullanılamaz!
    Retarder'in yağı boşaltılmışsa aracı hareket ettirmeyin!

    Çalışma Şekli

    Retarder; yapısı itibariyle hidrodinamik kavramaya benzer. Stator sabit olarak Retarder gövdesine bağlanmıştır.Retarder tarafından yavaşlatılan enerji ısı olarak işletme maddesine (yani yağa) iletilir. Bu ısı enerjisi de Retarder üzerindeki soğutucu kanalıyla aracın soğutma sistemine iletilir ve radyatör aracılıyla soğutulur.Retarder'deki kumanda ventili, kumanda kolu (itibari değer vericisi) ile yarı elektronik ayar ünitesi üzerinden kumanda basıncıyla beslenir.Kumanda ventili tarafından Retarder'in yağ haznesine basınç (etki basıncı) gönderilir. Bu basıncın değeri, ayarlanmış olan frenleme kademesine (kumanda kolunun konumuna) ve Retarder devir sayısına bağımlı olarak kumanda ventili tarafından belirlenir.Retarder'in basınçlı yağ ile beslenmesi sırasında, rotor (5) ile stator (2) arasındaki çalışma odasına belirli bir miktar yağ gönderilir.Rotorun (5) dönme hareketi nedeniyle yağ da hareketlenir ve sabit duran statorun (2) odacıklarına doğru itilir. Stator odacıklarındaki yağ akımının yavaşlama ivmesi, rotorda yavaşlama etkinliğine neden olur ve rotor-mil-şaft bağlantısı nedeniyle de tahrikli aksın yavaşlaması sağlanır.Bu sırada oluşan ısı enerjisi, Retarder üzerindeki soğutucu üzerinden aracın soğutma sistemine aktarılır.

    Yarı Elektronik Kumandanın Çalışma Şekli

    7 Kademeli Kumanda Kolu

    Potansiyometreli bir kumanda kolu, bir yarı elektronik kumanda kutusu soğutucudan yaklaşık 50 cm uzakta, soğutma suyu geri dönüş borusuna monte edilmek üzere bir sıcaklık vericisi.

    Kademesiz olarak ayarlanabilen kumanda kolu (ayar açısı 70¡) arzu edilen fren momentinin sağlanabilmesi için 7 konumlu olarak yapılmıştır.

    4 veya 5 Kademeli Ayar Şalterli Kumanda Kolu

    4 veya 5 kademeli kumanda kolu, yarı elektronik kumanda kutusu, soğutucudan yaklaşık 50 cm uzakta soğutma suyu geri dönüş borusuna monte edilmek üzere bir sıcaklık vericisi bulunur.

    Kumanda kolu 1. konuma alındığında Retarder üzerindeki manyetik ventil uyarılır ve kontrol lambası yanar. Retarder devreye alınmış olur ve manyetik kumanda ventilindeki yay gerilimin yol açtığı yaklaşık 250 Nm'lik en düşük fren momentine ulaşır.

    Kumanda kolunun daha da aşağı çekilmesiyle (2. kademeden itibaren) Retarder'in fren momenti en yüksek değerine (örneğin; P(st)= 1.8 barlık kumanda basıncında Mmax= 3000 Nm) kadar yükseltilir. Öngörülen en yüksek fren momenti araç tipine (arka aks aktarma oranına, soğutma kapasitesine) göredir.

    2. kademeden itibaren herhangi bir kol konumu seçildiğinde, yarı elektronik ayar ünitesine elektrik akımı olarak belirli bir miktarda akım sinyali gönderilir. Kumanda basıncı ve ayarlanacak gerçek değer, verici aracılığıyla elektrik ikazına dönüştürülür. Gerçek değer, olması gereken değerle basınç ayar ventilleri üzerinden sürekli olarak dengelenir.

    ALINTIDIR



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi türbülans -- 13 Eylül 2007; 19:24:57 >




  • Geçenlerde bir arkadaşım 2007 Model Mitsubishi Fuso Canter aldı. Bu araçta da egzoz freni bulunmakta. Ben kullanırken çok faydasını göremedim. Bunun çalışma prensibi nasıl???
  • bu sistemde egzoz manifoldu içinde bulunan bir klape kapanarak,egzoz gazlarını dışarı çıkışı önlenir ve biriken gazlar motoru frenler,dolaysıyla ayak freni daha az kullanılmış olur...
  • Bu sistem teorik olarak çok mantıklı ama bu araçta etkisi çok az. Yani o özellik var ama olsa da olur olmasa da olur dedirtecek cinsten....
    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans

    bu sistemde egzoz manifoldu içinde bulunan bir klape kapanarak,egzoz gazlarını dışarı çıkışı önlenir ve biriken gazlar motoru frenler,dolaysıyla ayak freni daha az kullanılmış olur...

  • bu konu üzerine bir süredir araştırıyorum da..edindiğim izlenime göre retarder sistemi ile egzoz freni sistemi bir arada kullanıldığında özellikle ağır taşıtlarda(ki binek otomabillerde bir örneğini bulamadım) fren sistemine katkısı çok üst seviyede..ki bir çok ağır vasıtada bu iki sistem birlikte kullanılıyor..mesela scania ağır taşıtlar için bir örnek...

    http://www.dav.com.tr/teknikavantajlar/7-scania-16litremotor.htm adresinden alıntıdır..

    Güçlü egzoz freni güvenliği arttırır
    Açıklama
    Egzos freni, 300 kW güç üretecek biçimde geliştirilmiştir. DC 12 de kullanılan üstün teknolojiyi esas alır.
    Retarder, en fazla orta ve yüksek hızlarda etkilidir.
    Yararları
    Düşük devirlerde egzoz freninin üstün bir gücü vardır ve çok dik eğimli araziler ile rampaların gereğini mükemmel bir biçimde yerine getirir
    Scania retarder ve egzoz freni, üstün bir bileşim meydana getirirler.
    Kazancınız
    Yüksek verimli egzoz freni bir standarttır. Sadece egzoz freninden yararlanılarak, 60 tona kadar olan ADR retarder talepleri yerine getirilmiş olur.
    Retarder sayesinde müşteri, her koşulda ve her yolda, mükemmel frenleme kapasitesinin yarattığı üst düzey güvenliğe sahip olur.




  • Alıntı bilgiler için teşekkür ederim. Bende bu kadar detayını bilmiyordum sayende detayları öğrenmiş oldum.
  • o 0 tüketim araç yakıt yakmadığı için değil kompresyon yapabilmesi için araç sadece rölanti devrinde yakacağı benzini yollar gaza basılmıyorken. o miktarda 1.6 astra için örnek veriim 0.8lt/saat tir. onu gittiğiniz hız üzerinden lt/km ye çevirince 0 a yaklaşan bir değer görülür
    quote:

    Orjinalden alıntı: türbülans


    quote:

    Orjinalden alıntı: ospeedyo

    bundan önce fiat scudo kullanıyodum ve böyle bi özellik yoktu takside albea var onda da böyle bi sistemden haberim yok şuana kadar ben şahsım açısından ilk kez toyotada rastladım bu sisteme çok ta güzel bence


    kullanıcı olarak bunu farkedebilmeniz için aracınızda yol bilgisayarı olması lazım ve motor kompresyondayken 0 tüketim gösterdiğini farketmeniz lazım..fiat ın kullandığınız modellerinde yol bilgisayarı var mı bilmiyorum(albea da yok ta belki scudo da olabilir emin değilim)..zaten bir çok kullanıcı bilgisayar verilerinden yola çıkarak bu durumu soruyor ve bizde açıklamaya çalışıyoruz..




  • Bu sistem retarder kadar etkin olmamakla birlikte motor orta - üst devirlerdeyken kullanıldığında ve özellikle düşük viteslerde daha etkindir..
    quote:

    Orjinalden alıntı: demir_mert

    Geçenlerde bir arkadaşım 2007 Model Mitsubishi Fuso Canter aldı. Bu araçta da egzoz freni bulunmakta. Ben kullanırken çok faydasını göremedim. Bunun çalışma prensibi nasıl???
  • Peki hocam, otomatik araçlarda motor freni yapamadığımıza göre fren balatalarının daha çabuk eskime riski mi var?
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.