Şimdi Ara

en hesaplı vites (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
30
Cevap
0
Favori
957
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: 19can84




    bu da yine sürtünme ile ilgili bir durum, 1.6 motor (genel olarak değerleri hep bu hacimde ki ortalama bir atmosferik motordan verdiğim için ondan devam ediyorum) 60 km hızda gitemek için gerekli olan torku 2000 devirde üretir, yani 2000 devirde 5. viteste giderken motor 2000 devirde tüketeceği yakıtı tüketir, 5000 devirde 2. viteste giderken motor, sürtünme ile kaybedilen enerjiden daha büyük bir enerji üretir, kısaca yakıtın bir kısmını ziyan etmiş olursunuz.








    komutanım bu kısmı anlayamadım... 60km yi düşük viteste gittiğimizde mi yoksa yüksek viteste gidince mi daha ekonomik oluyor... çünkü son cümleniz pek açık olmamış... sürtünmeyle kaybedilendn fazla enerji üretiyorsa niye ziyan olsun ki yakıt... bi de konuyu başlatan arkadaşın bahsettiği 2 kişiden sonuç olarak hangisi haklı... ben de bilmeyen biri olarak merak ettim




  • belki bir noktayı da eklemek gerekmekte , son vites oranı 1 ise bu devirde motorun spesifik olarak birim zamanda min tüketim yapması gerekir. eğer son dişli oranı 1 in altında ise böyle yüksek(150 km) değerler çıkabiliyor.hepsi kandırmaca işler.Zayıf güçteki arabalara 6 vites takıyorlar bir anlamı yoktur.

    Beni ilgilendiren konu devirdir , hız ile tüketim arasında havanın sürtünme katsayısının dışında ilişkiler dizayn aşamasında düşünülmez.Vites oranları da buna göre çıkarılmaktadır.Dikkat ederseniz yüksek beygir güçlü arabalarda vites oranları arasındaki yüzdesel fark büyüktür.Motor gücü az olanlarda ise (100 beygir altı) vites oranları birbirine yaklaşmaktadır, çünkü tüketim değerleri fazlalaşır.

    Benim belirtmek istediğim hızınızı korumak için aracı min gaza basarak sürdüğünüzde devir mak tork veya yakınlarındaysa , en min tüketimi yakalayabilirsiniz.tabii ki aracın ağırlığı , yolun sürtünme katsayısı ve hava sürtünmeleri sizi en mükemmel değerden uzaklaştırır.Bunu test etmenin en pratik yolu aracı lifte kaldırır ve devirinizi dediğim mak.tork noktasına getirdiğinizde vites en yüksek konumda bunu mesela kilometre göstergesi 10km ye ulaştığınızda tüketilen yakıt ile kıyaslarsınız.
    zaten motor araca takılmadan önce bu tür testler yapılmaktadır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: 19can84


    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    arkadaşlar motor en az maksimum tork devrinde tüketir .Buna göre vitesinizi ayarlamanız gerekir.Eğer beşinci viteste bu devir yakalanabiliyorsa en az yakar eğer altıncı vites konursa ve bu deviri yakalarsanız daha az yakar ancak daha az yakma şu koşullar altında geçerlidir.

    Alınan mesafenin bu zaman aralığında en büyük olması.(Hız ile direk alakalı)
    Bu süre zarfında harcanan mililitre benzin az olmalıdır.
    Bu koşul en yüksek vites ve katalog mak tork değeridir.

    lüften herkez kendi aracında denesin.Aracınızın en yüksek vitesi ve katalog mak tork değerine ulaştığınızda hız göstergesine bakın 90km/ h göreceksiniz.Bunu aşan değerler varsa bu sizin için en ekonomik hızdır.tabiiki pedala minimum basarak bu işi yapmalısınız.yoksa yokuşta da bu değer yakalanır ama tüketim acayip yüksek olur.



    bu söylediğin doğru değil, bir çok araç maksimum torkunu 4500 dd seviyesinde veriyor, ve son hızı 200 km olduğunu varsaydığımız bir aracın 5. vites 4500 dd hızı (maksimum 6000dd çevirebildiğimini varsayarsak ) 150 km/s olur.

    burda genel olarak gözden kaçan bir nokta var, o da anlık tüketim değeriyle, ortalama tüketim değerinin mukayese edilebilmesi için gerekli faktör olan hız.

    motor, araç hangi viteste olursa olsun, çevirdiği vitesle doğru orantılı, fakat doğrusal olmayan şekilde yakıt tüketiyor. (yani 1000 devirde x, 3000 devirde 2.5 x, 4000devirde 3x, 6000 devirde 8x gibi). ve bu orantının en optimum veya en verimli olduğu devir, aracın maksimum torrkunu verdiği devir.

    fakat motor aynı deviri çevirip daha büyük viteste olduğu zaman, aracın hızı daha yüksek oluyor ve ortalama tüketim düşüyor.

    bu noktada şu soru akla geliyor; "o halde neden minimum tüketime aracın maksimum torkunu verdiği devirde ve en yüksek viteste olduğumuz zaman değil de, gelen olarak 90-100 km/s hızda ulaşıyoruz?

    bunun cevabı da aerodinamik kaideler ile ilgili, hava direnci kabaca hızın karesi ile doğru orantılı olarak artıyor, ve bu sebeple motor en verimli şekilde çalıştığı halde, motorun ürettiği enerjinin, 90 km/s 'e nazaran çok daha büyük bir ksmını,hava direncine teslim ediyoruz.

    (150*150)/ (90*90)=2.8 yani hava direncine harcanan enerji yaklaşık 2.8 katına çıkarken hızımız sadece 1.7 katına çıkıyor.

    şu durumda da akla şöyle bir soru geliyor; "o halde düşük viteslerde ve düşük hızlarda, örneğin 60 ile giderken 2. veya 3. viteste gitmemiz arasında doğan tüketim farkı nerden kaynaklanıyor?"

    bu da yine sürtünme ile ilgili bir durum, 1.6 motor (genel olarak değerleri hep bu hacimde ki ortalama bir atmosferik motordan verdiğim için ondan devam ediyorum) 60 km hızda gitemek için gerekli olan torku 2000 devirde üretir, yani 2000 devirde 5. viteste giderken motor 2000 devirde tüketeceği yakıtı tüketir, 5000 devirde 2. viteste giderken motor, sürtünme ile kaybedilen enerjiden daha büyük bir enerji üretir, kısaca yakıtın bir kısmını ziyan etmiş olursunuz.

    küçük viteslerde ara hızlanma değerlerinin iyileşmesinin sebebi de, gaza bastığınız anda, motorun devrini arttırmak dolayısı ile de ivmelenmek için gerekli olan enerjinin hali hazırda üretiliyor olmasıdır.







    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 23 Şubat 2007; 13:20:00 >




  • 5 vites hert sartlarda ekonomik deildir bu sefer büyük viteste hizlaniyim dersen baski balata biter

    en uygunu sirasiyla yüksek devir cevirmeden 5 vitese ulasmaktir
  • katılıyorum , ben sadece hızı korumak anlamında bahsetmiştim.Hızlanmak için başka şartlar geçerlidir.Genelde son vites oranı 1 ise en iyi tüketim değeri yakalanır ancak bu hızlanırken değişmekte ve daha fazla tork gerekiyorsa (yol şartlarından dolayı) düşük vitese atılır.

    quote:

    Orjinalden alıntı: warrior sako

    5 vites hert sartlarda ekonomik deildir bu sefer büyük viteste hizlaniyim dersen baski balata biter

    en uygunu sirasiyla yüksek devir cevirmeden 5 vitese ulasmaktir
  • quote:

    Orjinalden alıntı: roverci

    BEN BUNA KATILMIYORUM...
    EKONOMİDEN BAHSEDİYORSAK;
    5. VİTESTE 2000 DEVİRİ ÇOOK RAHAT ÇEVİRİYORSA, ARAÇ RAHAT GAZ YİYORSA, 4. VİTESTE 3000 DEVİRE NE GEREK VAR...
    BU MANTIK YANLIŞTIR. O ZAMAN "4. VİTESTE 3000 DEVİR YERİNE, 3. VİTESTE 4000 DEVİRDE DAHA AZ YAKAR" MI DİYECEĞİZ...
    MOTOR GAZ YEDİĞİ (BAYILMADIĞI) SÜRECE YÜKSEK VİTESTE GİTMEK DAHA EKONOMİKTİR...

    BAŞKA BİR HESAP (BENZİNLİ ARAÇ) DEVİRLER TAHMİNİDİR:
    75 KM YOLU 5. VİTESTE 1 SAAT BOYUNCA YAKLAŞIK 2000 DEVİR ÇEVİREREK YAPAN MOTOR,
    75 KM YOLU 4. VİTESTE 1 SAAT BOYUNCA YAKLAŞIK 3000 DEVİR ÇEVİREREK,
    75 KM YOLU 3. VİTESTE 1 SAAT BOYUNCA YAKLAŞIK 4000 DEVİR ÇEVİREREK,
    75 KM YOLU 2. VİTESTE 1 SAAT BOYUNCA YAKLAŞIK 5000 DEVİR ÇEVİREREK YAPAR...

    SORU: HANGİ VİTESTE DAHA AZ TÜKETİR?



    quote:

    Orjinalden alıntı: oneMoreaCupofCoffee

    5.vites 2000 yerine 4. vites 3000 daha az yakar. eniştemin borasında ve kuzenin astrasında bu böyledir. 2 ile bile gitse 3000 devirde gider eniştem bu yüzden sürekli ve zaten yol bilgisayarı 3000 devirde en düşük değeri gösteriyor.






    rovvercı bnm demek istediğim bu değil tm oalrak vurgu yapmak istediğim yer 3000 devirdi.. elbette 5. vites 3000 devir en ekonomik olanı.. kasttettiğim buydu.. uzun yolda 4 le 3000 devirde gitmenin mantığı yok elbette.. ama diyorum ki mesela 5 viteste 2000 le gitmektense rampa çıkarken veya kısa mesafelerde 4 viteste 3000 ile ilerlemek daha caziptir.. 3000 devir yanii saygılar




  • quote:

    Orjinalden alıntı: O.B.K

    arabayı kaldıran maksimum vites en mantıklısı. ama bu her zaman düşük devir az yakar anlamına gelmez. enjeksiyonlu araçlarda gaz pedalına ne kadarbastığınız önemlidir. yani çeyrek gazla 4. viteste 3000 devirde yarım gazla 5.viteste 2000 devirden daha az yakar. yani sarfiyatı etkileyen en temel etken sizin gaza ne kadar bastığğınız yani motora ne kadar yakıt enjekte edildiğidir. hatta vitesdeyken gazdan ayağınızı çekince görürsünüz ki yol bilgisayarında sarfiyat neredeyse sıfıra düşer çünkü yanma odasına benzin pompalanmaz. hatta mesela yokuş aşağı deneyin bunu. uzun bir yokuş boyunca takın 5.ci vitese gaza basmayın. yani motor aracın ivmesi ile dönsün. yani yanma odasında patlama olmasın. yanma olmadığı için bir süre sonra (takriben 3-5 km) motor sıcaklığının bile düştüğünü göreceksiniz. çünkü motor ısınmıyor. çünlü yanma olmuyor. çünkü motora benzin pompalanmıyor. yani beleşten gidiyonuz...


    Dostum doğru diyorsun da ben hep böyle kullanırım ama km de yakıtı daha ekonomik kullanamıyorum , ş.içinde belli bir km yi tutturamıyorum.(7,4 lt/ 80 km ancak) Beleşten gitmem lazım bir 5-10 km ama olm uyor, buji ve filtreler yeni değişmiş de sayılır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi oldumlord -- 23 Şubat 2007; 17:13:21 >




  • ANLAŞTIK...
    BEN DE ZATEN DEĞERLERİ DÜZ YOL İÇİN YAZMIŞTIM...
    RAMPADA BU SÖYLEDİĞİN DOĞRU...

    quote:

    Orjinalden alıntı: oneMoreaCupofCoffee
    ama diyorum ki mesela 5 viteste 2000 le gitmektense rampa çıkarken veya kısa mesafelerde 4 viteste 3000 ile ilerlemek daha caziptir.. 3000 devir yanii saygılar
  • çok göreceli bişey,her marka ve hatta her arabaya göre değişir.
  • aracınızı rampaya vurduğunuzda rampanın eğiminden dolayı bir ekstra tork ihtiyacınız olacaktır.Bu yüzden düz yolda sahip olduğunuz tork değerini vites küçülterek yaparsınız.
    Vites küçültüldüğünde vites oranları ile doğru orantılı olarak tork değeriniz artar.Bu yüzden yapılması gereken gaz pedalındaki basışınızı değiştirmeden vitesi küçülterek yokuşu çıkma eylemine devam etmelisiniz.O vites de yetmez ise bir küçügüyle devam edilir.Burada devir yükselmesine rağmen yakıtta çok büyük bir artış olmayacaktır.Çünkü tork artarken alınan yol mesafesi kısaldığı için .Fayda zarar olayı eşittir.
    Tabii ki bunu en iyi deneyerek görebilirsiniz.
    Yokuş uzun ve eğimi fazla ise aracınızı 90 km/h hızla giderken durumunu korumak için gaza basarsanız o zaman harcama değeriniz yükselecektir.Paratikte hızı korumak da tasarruf için gereklidir.Ancak bunu yokuş yukarı çıkarken kullanmayınız




  • Enjeksiyonlu ve yeni nesil araçlarda bayırda boşa atmak benzin sarfiyatını arttırır. Aracınızda yol bilgisayarı varsa bi bakın derim.

    Bayır aşağıya atın 4. vitese hiç gaz vermeden kendisi insin anlık yakıt tüketimini sıfır ( 0 ) olarak gösterir. Ama boşa attığınız zaman 1,5 ile 2,4 gibi değerler arası değişir.

    Denedim.

    Karbüratörlü araçlarda ise tam tersi.
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.