Şimdi Ara

Endişelendiren çalışma: Şirketler yapay zeka ile insanların kararlarını etkileyecek

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
7
Cevap
0
Favori
165
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Endişelendiren çalışma: Şirketler yapay zeka ile insanların kararlarını etkileyecek
    Cambridge Üniversitesi'nden araştırmacılar, yapay zeka araçlarının çevrimiçi kullanıcıların kararlarını yönlendirme gücüne dikkat çekiyor. Bu durum, kullanıcıların ne alacaklarından kime oy vereceklerine kadar geniş bir yelpazede etkiler yaratabilir. Araştırma, “niyet ekonomisi” olarak adlandırılan yeni bir dijital piyasayı öne çıkarıyor.



    Dikkat ekonomisinden niyet ekonomisine geçiş



    Leverhulme Center for the Future of Intelligence (LCFI) araştırmacılarına göre, niyet ekonomisi, mevcut dikkat ekonomisinin bir adım ötesine geçiyor. Sosyal medya platformları, kullanıcıların dikkatini çekerek reklam gelirlerini artırırken, niyet ekonomisi yapay zeka destekli araçlarla kullanıcıların motivasyonlarını anlamayı, tahmin etmeyi ve hatta yönlendirmeyi amaçlıyor. En basit tanımla, çalışma, yapay zekayı manipülatif bir konumda değerlendiriyor.



    LCFI tarihçisi Dr. Jonnie Penn, “On yıllardır “dikkat” internetin para birimi oldu. Facebook ve Instagram gibi sosyal medya platformlarıyla dikkatinizi paylaşmak çevrimiçi ekonomiyi yönlendirdi.” derken şöyle devam etti: “Düzenlenmediği sürece, niyet ekonomisi motivasyonlarınızı yeni para birimi olarak değerlendirecek. Bu, insanların niyetlerini hedef alan, yönlendiren ve satanlar için adeta bir altına hücum dönemi olacak.”



    Çalışma, ChatGPT sohbet robotu gibi yapay zeka araçlarının temelini oluşturan teknoloji olan büyük dil modellerinin (LLM), “kasıtlı, davranışsal ve psikolojik verilere” dayalı olarak kullanıcıları “tahmin etmek ve yönlendirmek” için kullanılacağını iddia ediyor.



    Bugün dikkat ekonomisi, reklam verenlerin anlık veri analizleriyle kullanıcıların ilgisini çekmesini sağlıyor. Ancak LLM’lerin gelişimiyle bu süreç çok daha kişiselleşmiş ve tahmin odaklı hale gelebilir.



    Araştırmada verilen örneklerden biri, bir yapay zeka modelinin kullanıcıya şu soruyu yöneltebilmesi: “Bu akşam Spider-Man filmini izlemeyi düşündünüz mü?” veya “Kendinizi yorgun hissettiğinizi söylediniz, sizin için konuştuğumuz o sinema biletini ayırmamı ister misiniz?” Bu tür öneriler, kullanıcıların geçmiş davranışlarını ve kişisel tercihlerini analiz ederek yapılabilecek.



    Daha da kişiselleştirilmiş reklamlar



    Endişelendiren çalışma: Şirketler yapay zeka ile insanların kararlarını etkileyecek
    Araştırma, yapay zeka modellerinin bir kullanıcının konuşma tarzı, siyasi eğilimleri, yaşı, cinsiyeti, tercihleri ve hatta iltifat alma isteği gibi unsurları analiz ederek hedefe yönelik mesajlar oluşturabileceğini belirtiyor. Örneğin, bir LLM, bir film biletini satma amacıyla kullanıcıyla yaptığı konuşmayı dinamik olarak şekillendirebilir. Kullanıcının önceki mesajları veya sosyal medya paylaşımlarını analiz ederek o an neye ihtiyaç uyduğunu tespit ederek tam yerinde, hedefe yönelik bir öneride bulunabilir. Çalışmaya göre bu “kişisel veri kümeleri” reklamcılara satılabilir.



    Bu süreç, yalnızca bireysel ihtiyaçları tahmin etmekle sınırlı değil. Araştırmaya göre, niyet ekonomisi yalnızca bireysel özgürlükleri değil, aynı zamanda adil seçimler, özgür basın ve piyasa rekabeti gibi temel demokratik ilkeleri de tehdit edebilir.



    Meta’nın geliştirdiği Cicero adlı yapay zeka modeline atıfta bulunan araştırma, bu teknolojilerin insan davranışlarını tahmin etmede ve yönlendirmede nasıl kullanılabileceğini gösteriyor. Cicero, strateji ve diplomasi oyunu olan Diplomacy’de insan seviyesinde başarı göstermesiyle dikkat çekiyor. Oyunun temel dinamikleri, rakiplerin niyetlerini anlamaya dayanıyor ve bu yetenek, ticari ve reklamcılık uygulamalarında büyük potansiyel taşıyor. Cicero, insanları kandırarak oyunu kazanıyordu.



    Penn, bu senaryolar üzerine düzenleme çağrısında bulunurken şunları söyledi: “Böyle bir pazarın, adil seçimler, özgür bir basın ve adil piyasa rekabeti de dahil olmak üzere, insanların istekleri üzerindeki olası etkilerini ve istenmeyen sonuçlarını kurbanı olmadan önce düşünmeliyiz.”




    Kaynak:https://www.theguardian.com/technology/2024/dec/30/ai-tools-may-soon-manipulate-peoples-online-decision-making-say-researchers
    Kaynak:https://www.cam.ac.uk/research/news/coming-ai-driven-economy-will-sell-your-decisions-before-you-take-them-researchers-warn







  • Bunun olmamasını beklemek aptallık olur. Google tekel üzerinden zaten izlediğin filmden dinlediğin müziğe yazdığın notlara kadar her şeyini bilirken şimdi yapay zekalar bizi bizden daha iyi tanımaya başlayıp tüm insanları tek tek kategorize ettiği de aşikar. Bütün sırlarımızı biliyor artık bizle dost olup güvenimizi de kazanıyor. İleride bir dost kazığı yiyebiliriz çünkü dostumuzun asıl dostu bir başkası.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi monacomen -- 30 Aralık 2024; 21:31:39 >
  • Buna şaşıran Cambridge Analytica skandalını okuyabilir

    < Bu ileti Android uygulamasından atıldı >
  • etsin bura, kim liyakatsiz, kim 3 5 sağdan soldan bulduğu bilgiyle tere satıyor, manipilasyon yapıyor ortaya çıksınki, herkez yerini bilsin hak ettiğini alsın, etrafda bunca liyakatsiz torpilli varken maaş ayağına iş verenlerin tek atımlık barutlarını iç edenler gırla.

  • Kullanılabilir mi? Kullanılacak, hatta kullanılmaya başlandı bile.

  • Yapay zekanın sorunu insanları çok kolaycılığa itmesi. Karar vermek de kendi başına bir zorluk olduğu için yapay zeka bu konuda da kolaycılığa, hazırcılığa kaçılmasına yol açabilir. İnsan tür olarak minimal efor ve enerjinin harcandığı ve en iyisi olmasa dahi yeterli seviyede kazanım sağlayacağını varsaydığı fillere yönelmeye çok meyilli. O sebeple mesela öğrenciler notlarının belki biraz kırılacağını bile bile yapay zekaya ödev yazdırmaya yeltenebilir.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.