Şimdi Ara

F-1 aracı kmde ne kadar yakar ? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
64
Cevap
0
Favori
2.030
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Şimdi asıl konu
    Opetten alsak (95 oktan)
    performansında çok düşüş yaşanırmı
    yoksa 97 oktan yetermi buna
  • quote:

    Orjinalden alıntı: antiochos

    beyler bende var 10 l;tre yakio 1.6 motoru var.




    Abi anahtarı versene bi ya merak ettim hızlı mı çabuk hızlanıyo mu diye.

    Lpg motoru bitirir bunda. Kurum bağlatır. Dizel daha mantıklı.



    quote:

    Orjinalden alıntı: okyaypay

    quote:

    F-1 aracı kmde ne kadar yakar ?


    çıranı yakar.

    Ahanda yorumda son nokta.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ünal -- 12 Ocak 2007; 10:15:32 >




  • ZATEN CEVAP GİBİ YORUMUMUN İÇİNDE SORU İŞARETLİ Bİ YER VAR.OKUDUKLARINA DAHA DİKKAT ET..!! BEN BU BİLGİYİ DUYMUŞTUM, ARAŞTIRMAMIŞTIM.İLGİNÇ Bİ SORU AMA MERAK EDİP ARAŞTIRDIĞIM Bİ KONUDEĞİL.. MIŞ MUŞ'U O YÜZDEN KULLANDIM HOCAM.
  • O sesine hastayım. Piiiiuuuuvvvvvv
  • vallahi ne yakarsa yaksin yaris sonunda götürüyolar parayi
  • quote:

    Orjinalden alıntı: memisoglu

    bu arada petrol ofisine mail attim cevabı bekliyorum insallah cevap verirler hem bu arada formula araclarının yakıtlarını daha iyi ogrenmis oluruz


    arkadaslar po cevap yazmis ama inglizce ben cok bisey anlamadim



    FIA Regulations in detail




    Published with permission from the Federation Internationale de l' Automobile.

    ARTICLE 19: FUEL
    19.1 Purpose of Article 19:
    19.1.1 The purpose of this Article is to ensure that the fuel used in Formula One is petrol as this term is generally understood.
    19.1.2 The detailed requirements of this Article are intended to ensure the use of fuels which are predominantly composed of compounds normally found in commercial fuels and to prohibit the use of specific power-boosting chemical compounds. Acceptable compounds and compound classes are defined in 19.2 and 19.4.4. In addition, to cover the presence of low level impurities, the sum of components lying outside the 19.2 and 19.4.4 definitions are limited to 1% max m/m of the total fuel.
    19.1.3 Any petrol which appears to have been formulated in order to subvert the purpose of this regulation will be deemed to be outside it.
    19.2 Definitions:
    Paraffins - straight chain and branched alkanes.
    Olefins - straight chain and branched mono-olefins and di-olefins. Monocyclic mono-olefins (with five or more carbon atoms in the ring) with or without paraffinic side chains.
    Di-olefins - straight chain or branched or monocyclic or bicyclic or tricyclic hydrocarbons (with five or more carbon atoms in any ring) with or without paraffinic side chains, containing two double bonds per molecule.

    Naphthenes - monocyclic alkanes (with five or more carbon atoms in the ring) with or without paraffinic side chains.

    Aromatics - monocyclic and bicyclic aromatic rings with or without paraffinic or olefinic side chains and/or fused naphthenic rings. Only one double bond may be present outside the aromatic ring. Fused naphthenic rings must meet the naphthene definition above.
    Oxygenates - specified organic compounds containing oxygen.
    19.3 Properties: The only fuel permitted is petrol having the following characteristics:
    Property Units Min Max Test Method
    RON 95.0 102.0 ASTM D 2699-86
    MON 85.0 ASTM D 2700-86
    Oxygen %m/m 2.7 Elemental Analysis
    Nitrogen mg/kg 500 ASTM D 4629
    Benzene %v/v 1.0 EN 238
    RVP hPa 450 600 ASTM D 323
    Lead g/l 0.005 ASTM D 3237
    Density at 15°C kg/m³ 720.0 775.0 ASTM D 4052
    Oxidation stability minutes 360 ASTM D 525
    Existent gum mg/100ml 5.0 EN 26246
    Sulphur mg/kg 10 ASTM D 5453
    Copper corrosion rating C1 ISO 2160
    Electrical Conductivity pS/m 200 ASTM D 2624


    Distillation characteristics:
    At E70°C %v/v 20.0 48.0 ISO 3405
    At E100°C %v/v 46.0 71.0 ISO 3405
    At E150°C %v/v 75.0 ISO 3405
    Final Boiling Point °C 210 ISO 3405
    Residue %v/v 2.0 ISO 3405
    The fuel will be accepted or rejected according to ASTM D 3244 with a confidence limit of 95%
    19.4 Composition of the fuel:
    19.4.1 The composition of the petrol must comply with the detailed below:
    Units Min Max Test Method
    Aromatics %v/v 35* ASTM D 1319
    Olefins %v/v 18* ASTM D 1319
    Total di-olefins %m/m 1 GCMS
    Total styrene and alkyl derivatives %m/m 1 GCMS
    *Values when corrected for fuel oxygenate content.
    In addition, the fuel must contain no substance which is capable of exothermic reaction in the absence of external oxygen.
    19.4.2 The total of individual hydrocarbon components present at concentrations of less than 5%m/m must be at least 30% m/m of the fuel.
    19.4.3 The total concentration of each hydrocarbon group in the total fuel sample (defined by carbon number and hydrocarbon type), must not exceed the limits given in the table below:
    % m/m C4 C5 C6 C7 C8 C9+ Non PONA* Unassigned
    Paraffins 10 30 25 25 55 20 -
    Naphtenes - 5 10 10 10 10 -
    Olefins 5 20 20 15 10 10 -
    Aromatics - - 1.2 35 35 30 -
    Maximum 15 40 45 50 60 45 1 5
    * Non PONA are components not meeting definitions in 19.2 and 19.4.4
    For the purposes of this table, a gas chromatographic technique must be employed which can classify hydrocarbons in the total fuel sample such that all those identified are allocated to the appropriate cell of the table. Compounds present at concentrations below 0.1% by mass may be deemed unassigned, except that it is the responsibility of the fuel approval laboratory to ensure that components representing at least 95% by mass of the total fuel are assigned. The sum of the non PONA and unassigned hydrocarbons must not exceed 5.0% by mass of the total fuel sample.
    19.4.4 The only oxygenates permitted are:
    Methanol (MeOH)
    Ethanol (EtOH)
    Iso-propyl alcohol (IPA)
    Iso-butyl alcohol (IBA)
    Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE)
    Ethyl Tertiary Butyl Ether (ETBE)
    Tertiary Amyl Methyl Ether (TAME)
    Di-Isopropyl Ether (DIPE)
    n-Propyl alcohol (NPA)
    Tertiary Butyl Alcohol (TBA)
    n-Butyl Alcohol (NBA)
    Secondary Butyl Alcohol (SBA)
    19.4.5 Manganese based additives are not permitted
    19.5 Air:
    Only ambient air may be mixed with the fuel as an oxidant.
    19.6 Safety:
    19.6.1 All competitors must be in possession of a Material Safety Data Sheet for each type of petrol used. This sheet must be made out in accordance with EC Directive 93/112/EEC and all information contained therein strictly adhered to.
    19.7 Fuel approval:
    19.7.1 Before any fuel may be used in an Event, two separate five litre samples, in suitable containers, must be submitted to the FIA for analysis and approval. 19.7.2 No fuel may be used in an Event without prior written approval of the FIA.
    19.8 Sampling and testing at an Event:
    19.8.1 All samples will be taken in accordance with FIA Formula One fuel sampling procedure, a copy of which may be found in the Appendix to these regulations.
    19.8.2 Fuel samples taken during an Event will be checked for conformity by using a gas chromatographic technique which will compare the sample taken with an approved fuel. Samples, which differ from the approved fuel in a manner consistent with evaporative loss, will be considered to conform. However, the FIA retains the right to subject the fuel sample to further testing at an FIA approved laboratory.
    19.8.3 GC peak areas of the sample will be compared with those obtained from the reference fuel. Increases in any given peak area (relative to its adjacent peak areas) which are greater than 12%, or an absolute amount greater than 0.1% for compounds present at concentrations below 0.8%, will be deemed not to comply.
    If a peak is detected in a fuel sample that was absent in the corresponding reference fuel, and its peak area represents more than 0.10% of the summed peak areas of the fuel, the fuel will be deemed not to comply.




  • Yurdum insanı:Selamun Aleykum birader
    Fernando Alonso:?????
    Yurdum insanı:Araba sizin mi?çok güzelmiş şerefsizim
    Fernando Alonso:???????
    Yurdum insanı:Kilometrede ne kadar yakıyor???Bizim amcaoğlu da çok beğeniyor bu arabaları,kısmet artık ,alacam diye tuturdu....
    Yurdum insanı:Sanki seni daha önce bir yerlerde gördüm ama çıkaramıyorum,adın neydi senin?
    Yurdum insanı:Aloooo ,hemşerim sana diyom,anlamıyon mu?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi aydinbircan -- 12 Ocak 2007; 14:10:13 >
  • memisoğlu, kopyaladığın yazıda yarışta kullanıalcak yakıtın benzin dışında bir yakıt olamıyacağı ve bu benzininde ne özelliklerde olması gerektiği açıklanıyor. ve katkı maddesi olarak kullanılabilecek maddelelerin listesi verilmiş.

    19.4.4 The only oxygenates permitted are: başlığının altındaki maddeler yakıtta kulanılmasına izin verilen katkı maddeleri ve ayrıca özellikle mangan bileşiklerinin katkı maddei olarak kullanılamiyacağı belirtilmiş. birde ilginç bir ayrıntı var, motorda yalnızca atmosferden alınan oksijenin kullanılabileceği yaıyor. sanırım zamanında takımlar oksijen tüpüyle motoru beslemek gibi fantaziler denemeye çalışmışlar.
  • sıralı sistem lpg rulezzzz



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi __RaVe__® -- 12 Ocak 2007; 15:28:49 >
  • aranizda ingilizce bilen yokmu arkadaslar su yaziyi dikkatlice okuyun....
    siradan yakitlara cok yakin derecede bi yakit kullandiklari yaziyo.....
    daha onceki grand prixlerde degisik kimyasallar ile zenginlestirilmis yakitlar kullaniliyormus, fakat yaristan sonra kullandiklari kimyasallar araclarin motorlarina zarar vermesin diye motor aksami komple benzin ile yikaniyormus, kimyasal atiklari temizlemek icin......
    kurallarda yapilan degisiklikler ile f1 araclarinin yakitlarinin hemen hemen siradan pompa benzini degerlerine cekilmesine karar verilmis....


    quote:

    Orjinalden alıntı: bal974

    yarış esnasında 70 lt/100 km gibi tüketimleri var.

    Kullandıkları yakıt konusunda isewww.formula1.com sitesinden alıntıdır.
    http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/646.html
    -----------------
    Surprising but true, despite the vast amounts of technical effort spent developing a Formula One car, the fuel it runs on is surprisingly close to the composition of ordinary, commercially available petrol.

    It was not always so. Early Grand Prix cars ran on a fierce mixture of powerful chemicals and additives, often featuring large quantities of benzene, alcohol and aviation fuel. Indeed some early fuels were so potent that the car's engine had to be disassembled and washed in ordinary petrol at the end of the race to prevent the mixture from corroding it!

    Over the years more and more regulations have been introduced regarding the composition of fuel, a move driven in part by the oil companies' desire to have demonstrable links between race and road fuel.
    -------------------------

    Artık kullanılan yakıt yol otomobillerine kullanılan yakıta çok yakınmış.






  • HORT

    Şimdiki litre fiyatları ile ne kadar yakar
  • quote:

    Orijinalden alıntı: candeniz_1991

    HORT

    Şimdiki litre fiyatları ile ne kadar yakar
    hem de ne hort...5 sene olmuş neredeyse,el insaf.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jack_daniel's

    hem de ne hort...5 sene olmuş neredeyse,el insaf.

    durduk yere aklıma takıldı. ve google amca'ya sorma gereği duydum. tabiiki ilk çıkan forum donanımhaber. Şimdi km'de kaç tükettiği hakkında bir bilgisi olan varmı ?

    2012 araçlarına ve 2012 Türkiye fiyatlarına göre ?

    100km'de ne kadar yaktığı, Km'de ne kadar yaktığı ve Km'deki litre maliyeti ?
  • Yeni konu acsan daha iyiydi.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Benim bildiğim daha doğrusu bir yerlerden hatırladığım bu araçlar ortalama 100 km'de 75 liitre yakıt tüketir

    Ayriyeten madem ki konu hortladı şu videoyu izlemenizi öneririm

    http://www.uzmantv.com/formula-1-araclarinin-ozellikleri-nelerdir
  • Hem de Çırağan sarayı gibi



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi korfezgunesi -- 19 Mayıs 2012; 0:44:52 >
  • Sağlam Hort olmuş.

    Formula 1 motorları 2.4 litredir ve 19.000 devir çevirebilir ve her saniye 650 litre hava tüketirler. Bununla yakıtı da yaklaşık olarak 65-75l/100 km olarak tüketmektedir. Tabiki bu her geçen gün gelişen teknoloji ile düşmektedir. 2014 yılından itibaren gelecek 1.6 litre turbolu motorlar ile tahminim yakıt tüketimi 50 litrenin altına düşecektir.
  • Mükemmel bir HORT olmuş
  • Yine HORT
  • quote:

    Orijinalden alıntı: onurcandmt

    Mükemmel bir HORT olmuş

    eyvallah


  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.