Şimdi Ara

Fabrika verisi max hız değerleri neden yanlış (7. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
164
Cevap
3
Favori
16.810
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Direksiyonun sertleşmesinin nedeni hıza duyarlı olmasındandır. Hız arttıkça direksiyon sertleşir. Pek çok arabada hıza duyarlı direksiyon yardımı mevcuttur. Ayrıca sözünü ettiğimiz hızlar 120-140 kms hızlar değildir. 200+ hızlardan söz ediyoruz. Bu hızlarda Bernouilli etkisi kendini göstermeye başlar. Daha düşük hızlarda bu etkiyi hissetmeniz zordur. Sonuçta 1.3 - 1.4 ton ağırlıktan söz ediyoruz.

    Bundan başka, lastiklerin yere basması diye bir şey yoktur. Bir lastik nominal basıncında soğukken yere bastığı alan optimum alandır. Hız altında "contact patch" dediğimiz bu alan görece azalır. Çünkü çok yüksek hızlarda merkezkaç kuvvvetler etkisini göstermeye başlar ve lastikler dışa doğru genleşir. Kaldı ki yüksek hızdan kaynaklanan aşırı sürtünme nedeniyle lastik ısınır ve içinde ısınan hava genleşir. Bu genleşme de lastiğin hız altında genleşmesine katkıda bulunur. Bunu Bonnoville'den tutun Speedway'e kadar son hızlarla iştigal eden herkes bilir.

    Kaldı ki, hız arttıkça direksiyonun sertleştiğine de katılmıyorum. Benim gözlemlerim aksine hafiflediği yönünde...


    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    Bu konuda crazyarif gibi düşünüyorum...
    Araç hızı arttıkça, aerodinamiğin etkisi ve rüzgar basıncıyla lastikler yere daha çok basar. Söylediğiniz gibi olsaydı, yüksek hızlara çıkıldıkça direksiyonun hafiflemesi gerekirdi. Oysa direksiyon sertleşir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Still doğruyu söylüyor. Ters airfoil le donatılmamış tüm otomobiller yüksek hızlarda alttan akan hava akımının etkisiyle bir miktar hafifler/havalanır. Ayrıca merkezkaç kuvvetinin etkisiyle lastik çapı, dolayısıyla çevresi büyür. Bu etkiye aşırı ısınan lastik içindeki havanın genleşmesi de katkıda bulunur.

    Çoğu otomobilin alt yüzeyi aerodinamik olarak kirlidir. Bir otomobile profilden bakıldığında onun bir airfoil'e (uçak kanadı) benzediği görülür. Hız altındayken araç gövdesi bir airfoil gibi davranır. Alttan akan hava kirli yüzey yüzünden düzensiz akar ve hızı yavaştır. üstten akan hava ise akıcı yüzeyden ve yüzey şekli nedeniyle daha hızlı akar. Aerodinami bilgisi olanlar bunun Bernoilli etkisi yarattığını bilir. Aradaki basınç farkı aracı hafifletir. Bu etkiyi kırmak için yarış otomobilleri ve SS tarzı otomobiller ters airfoil ile donatılır, ayrıca alt yüzeyleri de mümkün olduğunca düz ve pürüzsüz tutulmaya çalışılır (bkz. F1 aracının altı)


    quote:

    Orijinalden alıntı: crazyarif


    quote:

    Orijinalden alıntı: stilll

    aslında şu da var.
    tekerleğin dönme hızı arttıkça(aracın hızı arttıkça) merkez kaç kuvvetinden dolayı lastiğin taban alanı azalıp yanakları yükselir,dolayısıyla lastiğin çapı artar.tabi bunun yanında aracın rüzgar karşısında hafiflemesi de var.
    lastiğin çapı arttığından daha az dönecek,böylece aracın kadrandaki hızı normalden az görünecek.
    bunu önlemek için de kadran sapmasını fazla ayarlıyorlar diye düşünüyorum.
    belki bu söylediğim %0,5 bile etmez ama bi tahmin.

    aracın hızı arttıkça bahsettiğiniz durumun tam dersi olur diye düşünüyorum, rüzgar direnci artacağından, araç daha da yere basar duruma gelir, yanak mesafesi kısalırken, lastik taban alanı artar








  • Siz öyle diyorsanız öyledir. Ben gerçekten bu şekilde ölçüldüğünü bilmiyordum...
    Elbette bu şekilde sizin de belirttiğiniz gibi bir sürü ölçüm yapılıyordur. Ancak, aracın piyasaya çıkarıldığında teknik veri olarak sunulan son hızın bu ölçümlerdeki ortalamayla hesaplanır hükmünü mantıklı bulmuyorum.

    Aynı araçtan 100 bin adet üretiliyor. Hepsini pistte kullanmak mümkün olmayacağına göre (son hız tespiti için) modelleme yapılıyor olmalı. Yani birkaç tane araç kullanılıyor, belki hepsinin ortalaması alınıyordur...

    Üreticinin tüketiciye ibraz ettiği son hız, her zaman (istisnalar hariç) bütün araçlar için aşılabiliyor.
    Kitapçıkta 200 yazıyor, yolda 220-230 oluyor. Yani aracı üreten mühendisler araca ortalama 220-230 yaptıramıyorlar mı? Elbette yaptırabilirler ve daha fazlasını da yaptırabilirler. Peki neden o zaman bunu düşük yazıyorlar?
    Ayrıca, bu tarz ölçümler kişiden kişiye göre de değişmez mi?

    Km göstergesinde kullanıcının gördüğü fazla hızı, (+%10 +4km) sadece (kadran hatasıyla) açıklamak mümkün olmaz sanırım.

    Her aracın teknik veri olarak sunulan max güç devrinin anlamı nedir?

    Max güç: 4000d/d 109 bg şeklinde neden yazılır? Tüketiciye ilan edilen bu değerin, kullanıcı açısından ne şekilde bir anlamı vardır?

    Max gücün, devir belirtilmeden 109 bg şeklinde yazılmamasının sebebi nedir?

     Fabrika verisi max hız değerleri neden yanlış


    Ben derim ki: "Teknik verilerdeki yazılan max hız, motorun max gücünü verdiği devirde, son vitesteki hızdır."
    Yukardaki araç için, 5. viteste devir saati 4000 deyken hız, ilan edilen 190 km'dir. Km saatinde 200 görülüyorsa, ki gerçekten de benim aracımda 4000 devirde 200 oluyur. Bu da % 5,2 lik kadran hatasıdır...
    NOT: Devir saatinin hata payını gözardı ediyorum...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Otomobiller olsun, motosikletler olsun, spek değerleri hesaplanarak değil, ölçülerek verilir. Her üretici ölçümlerini belirlenen uluslararası standartlara göre yapar. Teorik son hız ile ölçülen son hız farklı şeylerdir. Teorik son hız daima ölçülen son hızdan yüksektir. teorik son hızı biz de hesaplayabiliriz. İlgilenene bununla ilgili hazırladığım Excel dosyasını gönderebilirim.

    Teorik son hızı hesaplamanız için bilmeniz gereken şeyler:
    - Lastik ebatları
    - Son dişli ve son vites dişli oranı (otomobiller için - motosikletler ve arazi araçları için farklıdır)
    -Motorun redline devri veya devir kesici devri.

    Bunları bildikten sonra her aracın teorik son hızını hesaplayabiliriz. Ancak teorik son hız anlamsız sadece istatistiki bir değerdir. esas olan ölçülen son hızdır.

    Ayrıca son hız ölçümleri, senin basitleştirdiğin senaryo dahilinde yapılmıyor. Araçın göstergesine de bakılmıyor. GPRS? de kullanılmıyor. Ya radar kullanılıyor ya da 5. teker dediğimiz ölçüm bilgisayarı. Otomobille ilgilisiysen 5. tekerlek dediğimiz ölçüm aparaının otomobil üstündeki bir resmini mutlaka görmüş olman gerekir. Eskiden radarlar yaygın değilken hız ölçümleri 5. teker bilgisayarlarıyla yapılırdı. Şimdilerde "radar trap" dediğimiz yöntem kullanılıyor. Aracın koşuyolu uzunluğu hesaplanıyor. Bu uzunlukta düz bir koşuyolu (genellikle havalanı pistleri) kiralanıyor. Koşuyolunun belli bir diliminde radar spot zonu oluşturuluyor. Araç burdan geçebildiği maksimum devirde geçerken, ölçüm alınıyor. Aynı ölçüm rüzgar ve eğim faktörünü sıfırlamak için ters yönde alınıyor. Daha sonra barometre basıncı, nem oranı, rakım gibi değişkenlerden kaynaklanan ölçüm farklarını gidermek için endüstri standartlarının öngördüğü düxeltici faktörler uygulanıyor.

    Sonuçta son hız testleri dediğim gibi yapılır ve ardından uluslararası standartların belirlediği düzeltme (correction ) faktörleri uygulanır. Mesela SAE standartlarından örnek vereyim. Bu standartlar paralıdır. Merak eden 65 $ ödeyip ilgili standardı indirebilir (SAE için):

    http://standards.sae.org/vehicles-performance/vehicle-performance/standards/current/
    international automobile performance measuremetn standards

    Dediğin gibi herşey hesaplanıyor olsaydı, mesela rüzgar tünellerine gerek kalmazdı. herşey hesaplanamaz. 0-100, 0-400 100-0, roll-on testleri ve son hız testleri hep endüstri standartlarının belirlediği kurallar dahilinde ölçülerek yayınlanır. Bu ölçümlerin doğruluğundan üreticinin kendisi sorumludur. Bu ölçümler bağımsız dergiler vs. taraından da tekrarlanarak doğruluğu sınanır.

    Yani son hız ölçümü, aynen dediğim gibi çift yönlü koşularak ölçülür.

    Bunun basit bir ispatını vereyim. SSC firması Aero modelinin son hızını nasıl ölçmüş buradan okuyabilirsiniz:
    http://en.wikipedia.org/wiki/SSC_Aero
    (Speed Attempt başlığı altında güzel bilgiler var)

    Ayrıca Top Speed kısmında Bugatti firmasının Veyron'un son hızını nasıl ölçtüğünü de buradan okuyabilirsiniz.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

    Edit: ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    Fabrika verisi hız bence ölçülen bir hız değildir. Teorik olarak hesaplanan bir değerdir...
    Elbetteki yanlış değildir.

    Fabrika hızlarında yöntemin bu olduğuna emin misin?

    Üretim bandından araç çıkıyor. Mühendisler arasında şöyle bir konuşma geçiyor...
    Arkadaşlar alet edevatı toplayın piste gidiyoruz. Aracın hızını ölçmeye gidiyoruz. Gprs i unutmayın. Hesap makinesini aldınız mı? Radar tamam mı?
    Piste çıkıyorlar. Önce batı yöne gidiyoruz. Bakalım kaça kadar çıkacak. Bas bas, kaç oldu? 210 u gördüm. Eminsin değil mi 210 gördüğüne. Evet evet eminim valla billa gördüm. Neyse önemli değil, nasılsa kamerayla kayıttayız. Ofise dönünce tekrar bakarız. Bir de doğu yönüne doğru basalım, bakalım kaça çıkabileceğiz. Şurdan dön. Bas bas. Kaç oldu? 180. Tamamdır. Hesap makinesi kimdeydi? 210+180/2=195... İşlem tamam. Kitapçığa kaç yazılacakmış? 195...

    Bunun bu kadar ilkel bir yöntemle ölçülemeyeceğini düşünüyorum...

    Ben diyorum ki:
    Fab verisi son hızlar, araç daha üretilmeden kağıt üzerinde hesaplanan teorik değerlerdir...
    Ve tam doğru değerlerdir.

    Ölçü şu: Motorun (daha araca takılmadan önce belli olan) max gücünü ürettiği devir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Farika hız verileri yanlış değildir, aksine en hassas ölçümlerdir. Doğru olmayan sizin yaptığınız hızdır çoğu durumda. Fabrika hızları 2 yönlü koşulan bir pistte radar veya 5. teker bilgisayarı ile ölçülür. 2 Yönlü koşunun ardından rüzgar ve eğim faktörlerini sıfırlamak için ikisinin ortalaması alınır. Örneğin fabrika aracı bir yönde 210 koşşun. Aynı araç bu defa ters yönde 180 koşşsun. Fabrika hız verisi bu iksinin ortalaması olacaktır, yani 195 kms.

    Peki sizin ölçtüğünüz hızın doğru olduğuna nasıl kanaat getiriyorsunuz?
    Göstergeye bakarak!..

    Göstergeleriniz son hızlara yakın hızlarda +%10 mertebesinde hata ile hız gösterebilir. Bu doğaldır. Bunun belli başlı 2 nedeni vardır:
    1. Cihaz üretim toleransları ve ölçüm tekniğinden kaynaklanan toleranslar.
    2.Batı ülkelerindeki yüksek tazminat oranları.

    İkincisinin açıklaması şöyle: Eğer siz hız göstergenizde 90 ile gittiğinizi görür ve o hızda giderken radara 100 ile girip ceza yerseniz, firmaya hatalı gösterge ile dava açma hakkınız doğar. Fabrikaların 0 hatalı gösterge üretmeleri 1. madde yüzünden çok zor ve pahalıdır. Bunun yerine fabrikalar hata toleransını - alandan + alana taşır ve böylece olası ceza davalarından kurtulurlar.

    Göstergeniz %10 kadar hata gösteriyor. Peki hızınızın yanlış çıkmasına yol açan başka faktörler var mı? Evet var:

    1. Aşınmış lastikler. Yeni lastiklerle ömrünün sonuna gelmiş lastikler arasında %2 kadar hız farkı vardır.
    2. Değiştirilmiş jant ve lastik ebatları. Orjinal ebatlardan farklı ebat ve yuvarlanma ölçülerine sahip lastikler takarsanız göstergeniz de daha çok yanlış göstermeye başlar (zaten yanlış gösteriyordur, iyice artar)
    3. Arkadan alınan rüzgar. Bunu anlatmaya gerek yok herhalde. Arkadan aldığınız rüzgar son hızınızı artırır.
    4. Yol eğimi. Son hızı artıran en önemli unsurlardandır. Yoldaki gözle anlaşılamayacak çok küçük eğimler bile son hızı artırma potansiyeli taşır.
    5. Lastik basıncı (doğru basınca sahip olmayan lastiklerle yapılan hızlarda göstergede olması gerekenden farklı ölçümler çıkar.

    SONUÇ:
    1.Göstergeniz hatalıdır hız yükseldikçe hatalı gösterme oranı artar. Göstergenize güvenmeyin.
    2. GPS ölçümleri de 5-10 metrelik hata toleranslarına sahiptir. Onlara çok bel bağlamayın.
    3. Polis radarına girdiğiniz hız kalibrasyonu doğru yapılmış bir radar cihazıyla ölçülmüşse doğru bir ölçümdür.
    4. lastiğinizin durumu son hız ölçümünüzü etkiler
    4.Yol ve hava durumu da son hız ölçümünüzü etkiler.

    Dolayısyla göstergede gördüğünüz SON HIZ hemen hiç bir durumda gerçek hızınız değildir.

    Edit: Ekleme







    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi roverci -- 12 Mayıs 2011; 15:04:56 >




  • Tofaşlarda (kuş serisi) hıza duyarlı direksiyon olduğunu zannetmiyorum...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Direksiyonun sertleşmesinin nedeni hıza duyarlı olmasındandır. Hız arttıkça direksiyon sertleşir. Pek çok arabada hıza duyarlı direksiyon yardımı mevcuttur. Ayrıca sözünü ettiğimiz hızlar 120-140 kms hızlar değildir. 200+ hızlardan söz ediyoruz. Bu hızlarda Bernouilli etkisi kendini göstermeye başlar. Daha düşük hızlarda bu etkiyi hissetmeniz zordur. Sonuçta 1.3 - 1.4 ton ağırlıktan söz ediyoruz.

    Bundan başka, lastiklerin yere basması diye bir şey yoktur. Bir lastik nominal basıncında soğukken yere bastığı alan optimum alandır. Hız altında "contact patch" dediğimiz bu alan görece azalır. Çünkü çok yüksek hızlarda merkezkaç kuvvvetler etkisini göstermeye başlar ve lastikler dışa doğru genleşir. Kaldı ki yüksek hızdan kaynaklanan aşırı sürtünme nedeniyle lastik ısınır ve içinde ısınan hava genleşir. Bu genleşme de lastiğin hız altında genleşmesine katkıda bulunur. Bunu Bonnoville'den tutun Speedway'e kadar son hızlarla iştigal eden herkes bilir.

    Kaldı ki, hız arttıkça direksiyonun sertleştiğine de katılmıyorum. Benim gözlemlerim aksine hafiflediği yönünde...


    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    Bu konuda crazyarif gibi düşünüyorum...
    Araç hızı arttıkça, aerodinamiğin etkisi ve rüzgar basıncıyla lastikler yere daha çok basar. Söylediğiniz gibi olsaydı, yüksek hızlara çıkıldıkça direksiyonun hafiflemesi gerekirdi. Oysa direksiyon sertleşir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Still doğruyu söylüyor. Ters airfoil le donatılmamış tüm otomobiller yüksek hızlarda alttan akan hava akımının etkisiyle bir miktar hafifler/havalanır. Ayrıca merkezkaç kuvvetinin etkisiyle lastik çapı, dolayısıyla çevresi büyür. Bu etkiye aşırı ısınan lastik içindeki havanın genleşmesi de katkıda bulunur.

    Çoğu otomobilin alt yüzeyi aerodinamik olarak kirlidir. Bir otomobile profilden bakıldığında onun bir airfoil'e (uçak kanadı) benzediği görülür. Hız altındayken araç gövdesi bir airfoil gibi davranır. Alttan akan hava kirli yüzey yüzünden düzensiz akar ve hızı yavaştır. üstten akan hava ise akıcı yüzeyden ve yüzey şekli nedeniyle daha hızlı akar. Aerodinami bilgisi olanlar bunun Bernoilli etkisi yarattığını bilir. Aradaki basınç farkı aracı hafifletir. Bu etkiyi kırmak için yarış otomobilleri ve SS tarzı otomobiller ters airfoil ile donatılır, ayrıca alt yüzeyleri de mümkün olduğunca düz ve pürüzsüz tutulmaya çalışılır (bkz. F1 aracının altı)


    quote:

    Orijinalden alıntı: crazyarif


    quote:

    Orijinalden alıntı: stilll

    aslında şu da var.
    tekerleğin dönme hızı arttıkça(aracın hızı arttıkça) merkez kaç kuvvetinden dolayı lastiğin taban alanı azalıp yanakları yükselir,dolayısıyla lastiğin çapı artar.tabi bunun yanında aracın rüzgar karşısında hafiflemesi de var.
    lastiğin çapı arttığından daha az dönecek,böylece aracın kadrandaki hızı normalden az görünecek.
    bunu önlemek için de kadran sapmasını fazla ayarlıyorlar diye düşünüyorum.
    belki bu söylediğim %0,5 bile etmez ama bi tahmin.

    aracın hızı arttıkça bahsettiğiniz durumun tam dersi olur diye düşünüyorum, rüzgar direnci artacağından, araç daha da yere basar duruma gelir, yanak mesafesi kısalırken, lastik taban alanı artar










  • Yüksek hızlarda gündelik kullandığımız araçlar yere yapışmaz. Aksine havalanmaya başlar. Bu yüzden lastikler yere daha az basınç uyguladığı için direksiyon daha yumusaşk olur. Hidrolik olmayan direksiyonlarda bunu gayet rahat gözlemleyebilirsiniz.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: evolvo
    quote:

    Orijinalden alıntı: time_keeper
    100 km/h hızla giden bir otobüs, 100 km/h giden bir otomobilden hızlıysa eğer 1 kilo demir de 1 kilo pamuktan ağırdır.

    ayrıca 100km hızla giden renodaki adamın prestiji 100km hızla giden vwdeki adamdan daha azdır, bunu da söylemeden geçmeyeyim


    Max gücü ürettiği devire göre söylüyorsunuz bunu değil mi?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: D_E_V_I_L
    Yüksek hızlarda gündelik kullandığımız araçlar yere yapışmaz. Aksine havalanmaya başlar. Bu yüzden lastikler yere daha az basınç uyguladığı için direksiyon daha yumusaşk olur. Hidrolik olmayan direksiyonlarda bunu gayet rahat gözlemleyebilirsiniz.

    bende aynı düşüncedeyim .hız araçlarında ise burunları aşağı doğru olduğundan dolayı aşağı doğru basınç oluşuyor. Zaten hız araclarında direksiyon hafiflerlerse araç taraf şaha kalkıyor demekti. böyle birşey olursa araç kağıt gibi havalanır ve yere çakılır. Ayrıca hidrolik direksiyonda direksiyonun sertleşeceğini nasıl anlıycaksınız
  • quote:

    Orijinalden alıntı: time_keeper

    quote:

    Orijinalden alıntı: evolvo
    quote:

    Orijinalden alıntı: time_keeper
    100 km/h hızla giden bir otobüs, 100 km/h giden bir otomobilden hızlıysa eğer 1 kilo demir de 1 kilo pamuktan ağırdır.

    ayrıca 100km hızla giden renodaki adamın prestiji 100km hızla giden vwdeki adamdan daha azdır, bunu da söylemeden geçmeyeyim


    Max gücü ürettiği devire göre söylüyorsunuz bunu değil mi?

    tabi devire göre konuşuyorum, devir şu anda vw devri...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: evolvo
    tabi devire göre konuşuyorum, devir şu anda vw devri...


    Devir prestij devri
  • Hocam selam,

    Doğrudur, 100 .000 hatta 1.000.000 araç üretiliyor. Elbette bunların hepsi piste çıkarılmıyor. İçindan alınan 1 veya 2 örnekle bu iş hallediliyor. Kaldı ki, aynı yöntem üretilen araçların motorlarının beygir gücünü ölçmede de kullanılıyor. Üretilen bütün motorlar ölçülmüyor. Biri veya ikisi ölçülüp çıkan sonuçlar hepsi için geçerlidir deniyor.

    Öte yandan motorun maksium gücünü verdiği devirle aracın hızının doğrudan bir alakası yok. Neden beygir gücü açıklanırken yanında devri de açıklanıyor demişsiniz. Şu örnebe bakın lütfen:

    http://www.aksa.com.tr/Assets/pdf/DieselGenerator/73-tr-TR.pdf

    Türkiye'nin 1 numaralı jeneratör imalatçısı ve satıcısından aldığım bir jeneratör örneğidir bu. Siteye girip diğerlerine de bakabilirsiniz. Peki şimdi jeneratör hız mı yapıyor ki. maksimum güç 1500 rpm'de 394 HP denmiş?

    Ayrıca söylediğinizin doğru olmadığını kolayca çürütebilirim. İşte örnekler:

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm


    Ford Mondeo 1.6 2007
    Motor gücü: 6300 rpm'de 124 PS
    Fabrika son Hız: 195 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5864 rpm


    Ford Focus TDCi 1.6 2007
    Motor gücü: 4000 rpm'de 109 PS
    Fabrika son Hız: 188 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 4719 rpm


    Ford Focus 1.6 2007
    Motor gücü: 6000 rpm'de 115 PS
    Fabrika son Hız: 190 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5841 rpm


    Honda City 2007
    Motor gücü: 5700 rpm'de 83 PS
    Fabrika son Hız: 175 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5266 rpm


    Honda S2000
    Motor gücü: 8400 rpm'de 193 PS
    Fabrika son Hız: 235 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 7607 rpm

    İsteyene yukarıdaki örnekleri çoğaltabilirim. İsteyene tekerlek ve dişli oranlarını da verebilirim. uzatmamak için burda vermeye gerek duymadım. zaten merak eden Google'dan bulur.

    Yani, özetle, motor speklerinde verilen maksimum gücün yanındaki rpm rakamı son hızı göstermek için değildir. Hem bu nasıl mümkün olabilir ki? 4000 rpm'de 110 PS'lik aynı dizel motor Citroen C4 Picasso'da kullanılıyor, fabrika son hızı 180 kms. Aynı motor yine Citroen C4'de kullanılıyor fabrika son hız bu defa 192 kms. Şanzımandan demeyin şanzıman oranları da aynı. Fark aerodinamiden geliyor.

    Bu rpm değeri diğer benzeri motorlarla karşılaştırma için verilir. 5500 rpm de 110 beygir veren motorla 6500 rpm'de 110 beygir veren motorun güç bandı aynı değildir. Bu veri iki motorun güç karakteristiklerini karşılaştırmaya yarar. hangisi daha "peaky" onu görmeye yarar.

    Kaldı ki, baştaki örneğe dönesek, bir jeneratörün motorunda maksimum güçle beraber geldiği devir niçin gösterilsin? Bu jeneratör sabit bir şey. Yerinden kıpırdamıyor ki!

    Sonuçta son hızı aracın beygir gücü ve aerodinamisi belirler, motorun maksimum gücü hangi devirde yaptığı değil....





    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    Siz öyle diyorsanız öyledir. Ben gerçekten bu şekilde ölçüldüğünü bilmiyordum...
    Elbette bu şekilde sizin de belirttiğiniz gibi bir sürü ölçüm yapılıyordur. Ancak, aracın piyasaya çıkarıldığında teknik veri olarak sunulan son hızın bu ölçümlerdeki ortalamayla hesaplanır hükmünü mantıklı bulmuyorum.

    Aynı araçtan 100 bin adet üretiliyor. Hepsini pistte kullanmak mümkün olmayacağına göre (son hız tespiti için) modelleme yapılıyor olmalı. Yani birkaç tane araç kullanılıyor, belki hepsinin ortalaması alınıyordur...

    Üreticinin tüketiciye ibraz ettiği son hız, her zaman (istisnalar hariç) bütün araçlar için aşılabiliyor.
    Kitapçıkta 200 yazıyor, yolda 220-230 oluyor. Yani aracı üreten mühendisler araca ortalama 220-230 yaptıramıyorlar mı? Elbette yaptırabilirler ve daha fazlasını da yaptırabilirler. Peki neden o zaman bunu düşük yazıyorlar?
    Ayrıca, bu tarz ölçümler kişiden kişiye göre de değişmez mi?

    Km göstergesinde kullanıcının gördüğü fazla hızı, (+%10 +4km) sadece (kadran hatasıyla) açıklamak mümkün olmaz sanırım.

    Her aracın teknik veri olarak sunulan max güç devrinin anlamı nedir?

    Max güç: 4000d/d 109 bg şeklinde neden yazılır? Tüketiciye ilan edilen bu değerin, kullanıcı açısından ne şekilde bir anlamı vardır?

    Max gücün, devir belirtilmeden 109 bg şeklinde yazılmamasının sebebi nedir?

     Fabrika verisi max hız değerleri neden yanlış


    Ben derim ki: "Teknik verilerdeki yazılan max hız, motorun max gücünü verdiği devirde, son vitesteki hızdır."
    Yukardaki araç için, 5. viteste devir saati 4000 deyken hız, ilan edilen 190 km'dir. Km saatinde 200 görülüyorsa, ki gerçekten de benim aracımda 4000 devirde 200 oluyur. Bu da % 5,2 lik kadran hatasıdır...
    NOT: Devir saatinin hata payını gözardı ediyorum...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Otomobiller olsun, motosikletler olsun, spek değerleri hesaplanarak değil, ölçülerek verilir. Her üretici ölçümlerini belirlenen uluslararası standartlara göre yapar. Teorik son hız ile ölçülen son hız farklı şeylerdir. Teorik son hız daima ölçülen son hızdan yüksektir. teorik son hızı biz de hesaplayabiliriz. İlgilenene bununla ilgili hazırladığım Excel dosyasını gönderebilirim.

    Teorik son hızı hesaplamanız için bilmeniz gereken şeyler:
    - Lastik ebatları
    - Son dişli ve son vites dişli oranı (otomobiller için - motosikletler ve arazi araçları için farklıdır)
    -Motorun redline devri veya devir kesici devri.

    Bunları bildikten sonra her aracın teorik son hızını hesaplayabiliriz. Ancak teorik son hız anlamsız sadece istatistiki bir değerdir. esas olan ölçülen son hızdır.

    Ayrıca son hız ölçümleri, senin basitleştirdiğin senaryo dahilinde yapılmıyor. Araçın göstergesine de bakılmıyor. GPRS? de kullanılmıyor. Ya radar kullanılıyor ya da 5. teker dediğimiz ölçüm bilgisayarı. Otomobille ilgilisiysen 5. tekerlek dediğimiz ölçüm aparaının otomobil üstündeki bir resmini mutlaka görmüş olman gerekir. Eskiden radarlar yaygın değilken hız ölçümleri 5. teker bilgisayarlarıyla yapılırdı. Şimdilerde "radar trap" dediğimiz yöntem kullanılıyor. Aracın koşuyolu uzunluğu hesaplanıyor. Bu uzunlukta düz bir koşuyolu (genellikle havalanı pistleri) kiralanıyor. Koşuyolunun belli bir diliminde radar spot zonu oluşturuluyor. Araç burdan geçebildiği maksimum devirde geçerken, ölçüm alınıyor. Aynı ölçüm rüzgar ve eğim faktörünü sıfırlamak için ters yönde alınıyor. Daha sonra barometre basıncı, nem oranı, rakım gibi değişkenlerden kaynaklanan ölçüm farklarını gidermek için endüstri standartlarının öngördüğü düxeltici faktörler uygulanıyor.

    Sonuçta son hız testleri dediğim gibi yapılır ve ardından uluslararası standartların belirlediği düzeltme (correction ) faktörleri uygulanır. Mesela SAE standartlarından örnek vereyim. Bu standartlar paralıdır. Merak eden 65 $ ödeyip ilgili standardı indirebilir (SAE için):

    http://standards.sae.org/vehicles-performance/vehicle-performance/standards/current/
    international automobile performance measuremetn standards

    Dediğin gibi herşey hesaplanıyor olsaydı, mesela rüzgar tünellerine gerek kalmazdı. herşey hesaplanamaz. 0-100, 0-400 100-0, roll-on testleri ve son hız testleri hep endüstri standartlarının belirlediği kurallar dahilinde ölçülerek yayınlanır. Bu ölçümlerin doğruluğundan üreticinin kendisi sorumludur. Bu ölçümler bağımsız dergiler vs. taraından da tekrarlanarak doğruluğu sınanır.

    Yani son hız ölçümü, aynen dediğim gibi çift yönlü koşularak ölçülür.

    Bunun basit bir ispatını vereyim. SSC firması Aero modelinin son hızını nasıl ölçmüş buradan okuyabilirsiniz:
    http://en.wikipedia.org/wiki/SSC_Aero
    (Speed Attempt başlığı altında güzel bilgiler var)

    Ayrıca Top Speed kısmında Bugatti firmasının Veyron'un son hızını nasıl ölçtüğünü de buradan okuyabilirsiniz.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

    Edit: ekleme

    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    Fabrika verisi hız bence ölçülen bir hız değildir. Teorik olarak hesaplanan bir değerdir...
    Elbetteki yanlış değildir.

    Fabrika hızlarında yöntemin bu olduğuna emin misin?

    Üretim bandından araç çıkıyor. Mühendisler arasında şöyle bir konuşma geçiyor...
    Arkadaşlar alet edevatı toplayın piste gidiyoruz. Aracın hızını ölçmeye gidiyoruz. Gprs i unutmayın. Hesap makinesini aldınız mı? Radar tamam mı?
    Piste çıkıyorlar. Önce batı yöne gidiyoruz. Bakalım kaça kadar çıkacak. Bas bas, kaç oldu? 210 u gördüm. Eminsin değil mi 210 gördüğüne. Evet evet eminim valla billa gördüm. Neyse önemli değil, nasılsa kamerayla kayıttayız. Ofise dönünce tekrar bakarız. Bir de doğu yönüne doğru basalım, bakalım kaça çıkabileceğiz. Şurdan dön. Bas bas. Kaç oldu? 180. Tamamdır. Hesap makinesi kimdeydi? 210+180/2=195... İşlem tamam. Kitapçığa kaç yazılacakmış? 195...

    Bunun bu kadar ilkel bir yöntemle ölçülemeyeceğini düşünüyorum...

    Ben diyorum ki:
    Fab verisi son hızlar, araç daha üretilmeden kağıt üzerinde hesaplanan teorik değerlerdir...
    Ve tam doğru değerlerdir.

    Ölçü şu: Motorun (daha araca takılmadan önce belli olan) max gücünü ürettiği devir...

    quote:

    Orijinalden alıntı: tralles

    Farika hız verileri yanlış değildir, aksine en hassas ölçümlerdir. Doğru olmayan sizin yaptığınız hızdır çoğu durumda. Fabrika hızları 2 yönlü koşulan bir pistte radar veya 5. teker bilgisayarı ile ölçülür. 2 Yönlü koşunun ardından rüzgar ve eğim faktörlerini sıfırlamak için ikisinin ortalaması alınır. Örneğin fabrika aracı bir yönde 210 koşşun. Aynı araç bu defa ters yönde 180 koşşsun. Fabrika hız verisi bu iksinin ortalaması olacaktır, yani 195 kms.

    Peki sizin ölçtüğünüz hızın doğru olduğuna nasıl kanaat getiriyorsunuz?
    Göstergeye bakarak!..

    Göstergeleriniz son hızlara yakın hızlarda +%10 mertebesinde hata ile hız gösterebilir. Bu doğaldır. Bunun belli başlı 2 nedeni vardır:
    1. Cihaz üretim toleransları ve ölçüm tekniğinden kaynaklanan toleranslar.
    2.Batı ülkelerindeki yüksek tazminat oranları.

    İkincisinin açıklaması şöyle: Eğer siz hız göstergenizde 90 ile gittiğinizi görür ve o hızda giderken radara 100 ile girip ceza yerseniz, firmaya hatalı gösterge ile dava açma hakkınız doğar. Fabrikaların 0 hatalı gösterge üretmeleri 1. madde yüzünden çok zor ve pahalıdır. Bunun yerine fabrikalar hata toleransını - alandan + alana taşır ve böylece olası ceza davalarından kurtulurlar.

    Göstergeniz %10 kadar hata gösteriyor. Peki hızınızın yanlış çıkmasına yol açan başka faktörler var mı? Evet var:

    1. Aşınmış lastikler. Yeni lastiklerle ömrünün sonuna gelmiş lastikler arasında %2 kadar hız farkı vardır.
    2. Değiştirilmiş jant ve lastik ebatları. Orjinal ebatlardan farklı ebat ve yuvarlanma ölçülerine sahip lastikler takarsanız göstergeniz de daha çok yanlış göstermeye başlar (zaten yanlış gösteriyordur, iyice artar)
    3. Arkadan alınan rüzgar. Bunu anlatmaya gerek yok herhalde. Arkadan aldığınız rüzgar son hızınızı artırır.
    4. Yol eğimi. Son hızı artıran en önemli unsurlardandır. Yoldaki gözle anlaşılamayacak çok küçük eğimler bile son hızı artırma potansiyeli taşır.
    5. Lastik basıncı (doğru basınca sahip olmayan lastiklerle yapılan hızlarda göstergede olması gerekenden farklı ölçümler çıkar.

    SONUÇ:
    1.Göstergeniz hatalıdır hız yükseldikçe hatalı gösterme oranı artar. Göstergenize güvenmeyin.
    2. GPS ölçümleri de 5-10 metrelik hata toleranslarına sahiptir. Onlara çok bel bağlamayın.
    3. Polis radarına girdiğiniz hız kalibrasyonu doğru yapılmış bir radar cihazıyla ölçülmüşse doğru bir ölçümdür.
    4. lastiğinizin durumu son hız ölçümünüzü etkiler
    4.Yol ve hava durumu da son hız ölçümünüzü etkiler.

    Dolayısyla göstergede gördüğünüz SON HIZ hemen hiç bir durumda gerçek hızınız değildir.

    Edit: Ekleme










  • quote:

    Ford Mondeo 1.6 2007
    Motor gücü: 6300 rpm'de 124 PS
    Fabrika son Hız: 195 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5864 rpm

    Tralles hocam tek bir örnek üzerinden genel bir soru sormak istiyorum.

    Bu örneğe göre Mondeo 5864 devirde 195km/h hızla giderken maksimum güç devrine ulaşması için daha 400 küsür devir çevirmesi gerekiyor. Yani atıyorum 5864 devirde motor yaklaşık 115-120 Hp arası güç üretiyor olsun. Bu durumda devir arttıkça maksimum güç devrine kadar güç artacağı için aracın düzlükte 195km/h hızın üzeri hızlarada rahat çıkabileceğini söyleyebilir miyiz?
  • tralles,
    Bu değerleri nerden aldığını yazabilir misin...
    Devir ve hız, aracın saatine göre mi ölçülmüş değerler?

    Land Rover Freelander, son hız 170 km yi 5204 rpm de mi yapıyor?
    Ya da Subaru, son hız 210 km yi 5980 rpm de mi yapıyor?

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm
  • quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    tralles,
    Bu değerleri nerden aldığını yazabilir misin...
    Devir ve hız, aracın saatine göre mi ölçülmüş değerler?

    Land Rover Freelander, son hız 170 km yi 5204 rpm de mi yapıyor?
    Ya da Subaru, son hız 210 km yi 5980 rpm de mi yapıyor?

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm




    Tekerlek ve vites dişli oranları dediğine göre formülle fabrikanın verdiği son hıza göre hesaplanmış devirler olduğunu düşenerek yukarıdaki soruyu sormuştum.
    Eğer yanılmıyorsam hesaplanan değerdeki devirde gösterge hatasız aracın ulaşması gereken hız olmalı.




  • civic 1.6 otomatiği ele alalım hocam,

    aracın max gücü 125hp / 6500dd
    aracın 1000 devirdeki hızı: ~49km
    max hız: 192km
    max hızdaki devir: 3900/4000dd
    ama motorun max.gücünü verdiği devir 6500dd bu nasıl olacak?
    bir de aynı aracın düz vitesinin max. hızı 197km.

    aynı araba,aynı aerodinami, farklı ağırlık diyeceğim ama aradaki 30-40kg donanımla değişebiliyor,
    peki nedir bu max hız dedikleri şey???
  • quote:

    Orijinalden alıntı: stilll

    civic 1.6 otomatiği ele alalım hocam,

    aracın max gücü 125hp / 6500dd
    aracın 1000 devirdeki hızı: ~49km
    max hız: 192km
    max hızdaki devir: 3900/4000dd
    ama motorun max.gücünü verdiği devir 6500dd bu nasıl olacak?
    bir de aynı aracın düz vitesinin max. hızı 197km.

    aynı araba,aynı aerodinami, farklı ağırlık diyeceğim ama aradaki 30-40kg donanımla değişebiliyor,
    peki nedir bu max hız dedikleri şey???


    aklımdan geçeni yazdın valla

    max güç bandında verse son hızı +300 basmamız lazım




  • tralles hocam,
    Emin değilsin...
    Bu değerler aslında benim aradığım değerlerdi...

    Aşağıda verdiğin örnekler üzerinden hareket edersek,
    5204 rpm de 170 yapan Freelander, aslında 5550 rpm çevirir ve 181 km yapar... Fark: + %6..
    5980 rpm de 210 yapan impreza, aslında 6400 rpm çevirir ve 224 km yapar... Fark: + %6.
    5864 rpm de 195 yapan mondeo, aslında 6300 rpm çevirir ve 209 km yapar... Fark: + %7.
    3719 rpm de 188 yapan focus tdci, aslında 4000 rpm çevirir ve 202 yapar... Fark: + % 7.
    5841 rpm de 190 yapan focus benzinli, aslında 6000 rpm çevirir ve 195 yapar... Fark: + % 3
    5266 rpm de 175 yapan city, aslında 5700 rpm çevirir ve 189 yapar... Fark: + % 8.
    7607 rpm de 235 yapan s 2000, aslında 8400 rpm çevirir ve 259 yapar... Fark: + 10.

    Bu değerler benim yazdıklarımı doğruluyor. Aradaki farklar da limitler dahilinde kadran hata payı (belki de kasten göstermesi gereken) sapması...

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm

    Ford Mondeo 1.6 2007
    Motor gücü: 6300 rpm'de 124 PS
    Fabrika son Hız: 195 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5864 rpm

    Ford Focus TDCi 1.6 2007
    Motor gücü: 4000 rpm'de 109 PS
    Fabrika son Hız: 188 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 3719 rpm


    Ford Focus 1.6 2007
    Motor gücü: 6000 rpm'de 115 PS
    Fabrika son Hız: 190 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5841 rpm


    Honda City 2007
    Motor gücü: 5700 rpm'de 83 PS
    Fabrika son Hız: 175 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5266 rpm


    Honda S2000
    Motor gücü: 8400 rpm'de 193 PS
    Fabrika son Hız: 235 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 7607 rpm

    quote:

    Orijinalden alıntı: supremum


    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    tralles,
    Bu değerleri nerden aldığını yazabilir misin...
    Devir ve hız, aracın saatine göre mi ölçülmüş değerler?

    Land Rover Freelander, son hız 170 km yi 5204 rpm de mi yapıyor?
    Ya da Subaru, son hız 210 km yi 5980 rpm de mi yapıyor?

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm




    Tekerlek ve vites dişli oranları dediğine göre formülle fabrikanın verdiği son hıza göre hesaplanmış devirler olduğunu düşenerek yukarıdaki soruyu sormuştum.
    Eğer yanılmıyorsam hesaplanan değerdeki devirde gösterge hatasız aracın ulaşması gereken hız olmalı.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi roverci -- 12 Mayıs 2011; 17:10:03 >




  • Supremum selam.,

    Fabrika son hızları averaj hızlardır. yani bir kaç ölçümün ortalamasıdır. Bunu göz önüne almak gerek, öte yandan bu araç için drag-limited (bunu daha önceki yazılarımda açmıştım, eski yazılarımda var) diyebiliriz. yani aracın daha hızlı gitmesine aerodinamisi engel oluyor.

    Şöyle düşün:

    Araç 5864 devirde 195 kms hıza ulaşıyor olsun.
    Bu hızda yenmesi gereken toplam direnç atıyorum 1000 newton olsun. 1000 newton için gereken güç de 115 ps olsun.

    Eğer 196 kms hızda toplam direnç mesela 1050 newtona çıkarsa ve fakat 196 kms hıza karşılık gelen 5894 devirde güç 1050 newtonu karşılayacak 121 PS'den daha düşük olursa, araç 196 kms hıza çıkamaz 195 kms'de kalır. Buna drag-limited diyoruz. Araç daha devir çevirebileceği halde toplam drag'i belli bir devirden sonra yenemediği için o devre karşılık gelen hıza kadar çıkabiliyor.

    Ama bu araç arkadan rüzgar alırsa ve/veya 0,5-1 derecelik bir eğime gelirse bu hızı çok zorlanmadan aşabilir.

    quote:

    Orijinalden alıntı: supremum

    quote:

    Ford Mondeo 1.6 2007
    Motor gücü: 6300 rpm'de 124 PS
    Fabrika son Hız: 195 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5864 rpm

    Tralles hocam tek bir örnek üzerinden genel bir soru sormak istiyorum.

    Bu örneğe göre Mondeo 5864 devirde 195km/h hızla giderken maksimum güç devrine ulaşması için daha 400 küsür devir çevirmesi gerekiyor. Yani atıyorum 5864 devirde motor yaklaşık 115-120 Hp arası güç üretiyor olsun. Bu durumda devir arttıkça maksimum güç devrine kadar güç artacağı için aracın düzlükte 195km/h hızın üzeri hızlarada rahat çıkabileceğini söyleyebilir miyiz?






  • Hocam aradaki fark tork konverterin yediği beygirlerden kaynaklanıyor. Düz viteste transmisyon güç kaybı, tam otomatik vitesin transmisyon güç kaybından daha azdır. Bu da aynı araçda son hızlara transmisyona göre farklılığa yol açar.


    quote:

    Orijinalden alıntı: stilll

    civic 1.6 otomatiği ele alalım hocam,

    aracın max gücü 125hp / 6500dd
    aracın 1000 devirdeki hızı: ~49km
    max hız: 192km
    max hızdaki devir: 3900/4000dd
    ama motorun max.gücünü verdiği devir 6500dd bu nasıl olacak?
    bir de aynı aracın düz vitesinin max. hızı 197km.

    aynı araba,aynı aerodinami, farklı ağırlık diyeceğim ama aradaki 30-40kg donanımla değişebiliyor,
    peki nedir bu max hız dedikleri şey???




  • Roverci selam,

    Bu değerlerin çoğunu markaların sitelerinden veya bastıkları broşürlerden aldım. Daha doğrusu broşürlerden ve markaların sitelerinden aldığım değerler (bulamadıklarımın bazılarını carfolio'dan aldım) şunlar:

    Maksimum HP
    Maksimum HP devri
    Redline devri
    tekerlek ebatları (mesela 195/60r15 gibi)
    Vites dişli oranları
    Son dişli oranı.
    Fabrika son hızı.

    Benim broşürlerden ve marka speklerinden derlediğim veriler bunlar. Bu rakamlardan fabrika son hzıdaki devri kendim hesapladım.

    Ortada kadran sapması falan yok, çünkü kadranla ölçülen bir şey yok.
    Ya ne var?
    Bir fabrikanın ölçtüğü son hız var
    Bir de benim hesapladığım son hızdaki motor devri var.

    Yukarıdaki verilerden bunu herkes hesaplayabilir.






    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    tralles,
    Bu değerleri nerden aldığını yazabilir misin...
    Devir ve hız, aracın saatine göre mi ölçülmüş değerler?

    Land Rover Freelander, son hız 170 km yi 5204 rpm de mi yapıyor?
    Ya da Subaru, son hız 210 km yi 5980 rpm de mi yapıyor?

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm







  • Roverci selam,

    Yukarıdaki cevabımı burda tekralamak istemiyorum. Ortada gösterge falan yok. Ne var?

    -Fabrikanın son hız ölçümü var
    -Bir de benim fabrika verilerinden hesapladığım makç güçte motror devri var.

    Yani ortada ne kadran ne de gösterge var. Bu yüzden hatasından da söz edemeyiz. Üstelik Honda S2000'de %10 civarında sapma var.


    Hadi bunlar ikna etmedi. Ya Still'in verdiği örneğe ne diyeceksin?

    civic 1.6 otomatiği ele alalım hocam,

    aracın max gücü 125hp / 6500dd
    aracın 1000 devirdeki hızı: ~49km
    max hız: 192km
    max hızdaki devir: 3900/4000dd
    ama motorun max.gücünü verdiği devir 6500dd bu nasıl olacak?



    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    tralles hocam,
    Emin değilsin...
    Bu değerler aslında benim aradığım değerlerdi...

    Aşağıda verdiğin örnekler üzerinden hareket edersek,
    5204 rpm de 170 yapan Freelander, aslında 5550 rpm çevirir ve 181 km yapar... Fark: + %6..
    5980 rpm de 210 yapan impreza, aslında 6400 rpm çevirir ve 224 km yapar... Fark: + %6.
    5864 rpm de 195 yapan mondeo, aslında 6300 rpm çevirir ve 209 km yapar... Fark: + %7.
    3719 rpm de 188 yapan focus tdci, aslında 4000 rpm çevirir ve 202 yapar... Fark: + % 7.

    Bu değerler benim yazdıklarımı doğruluyor. Aradaki farklar da limitler dahilinde kadran sapması...

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm

    Ford Mondeo 1.6 2007
    Motor gücü: 6300 rpm'de 124 PS
    Fabrika son Hız: 195 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5864 rpm

    Ford Focus TDCi 1.6 2007
    Motor gücü: 4000 rpm'de 109 PS
    Fabrika son Hız: 188 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 3719 rpm


    Ford Focus 1.6 2007
    Motor gücü: 6000 rpm'de 115 PS
    Fabrika son Hız: 190 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5841 rpm


    Honda City 2007
    Motor gücü: 5700 rpm'de 83 PS
    Fabrika son Hız: 175 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5266 rpm


    Honda S2000
    Motor gücü: 8400 rpm'de 193 PS
    Fabrika son Hız: 235 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 7607 rpm

    quote:

    Orijinalden alıntı: supremum


    quote:

    Orijinalden alıntı: roverci

    tralles,
    Bu değerleri nerden aldığını yazabilir misin...
    Devir ve hız, aracın saatine göre mi ölçülmüş değerler?

    Land Rover Freelander, son hız 170 km yi 5204 rpm de mi yapıyor?
    Ya da Subaru, son hız 210 km yi 5980 rpm de mi yapıyor?

    2007 Land Rover Freelander
    Motor gücü: 5550 rpm'de 117 PS
    Fabrika son Hız: 170 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5204 rpm

    Subaru Impreza 2.0 2007:
    Motor gücü: 6400 rpm'de 160 PS
    Fabrika son Hız: 210 kms.
    Fabrika son hızda motor devri:: 5980 rpm




    Tekerlek ve vites dişli oranları dediğine göre formülle fabrikanın verdiği son hıza göre hesaplanmış devirler olduğunu düşenerek yukarıdaki soruyu sormuştum.
    Eğer yanılmıyorsam hesaplanan değerdeki devirde gösterge hatasız aracın ulaşması gereken hız olmalı.






  • Konunun başında beri %100 doğruları söyleyen tek kişi Tralles hocam.
  • 
Sayfa: önceki 56789
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.