Şimdi Ara

Felsefede takıldığım birkaç konu

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
0
Favori
375
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Şu sorulara cevap vermeniz önemle rica olunur:


    • Kant'ın "sentetik a priori" fikrinde, a priori ile analitik bilginin aynı olmadığını söylüyordu. Bunun sebebi nedir, hâlâ aralarında pek fark göremiyorum. Kant, 7+5=12 dediğinde, bunu a priori olarak bilebileceğimizi inandı, çünkü bunun cevabı için nesnelere veya gözlemlere karşı sınamaya ihtiyaç duymayız. Aynı şekilde buna "analtik" diyememizdeki sebep nedir? Ve, sentetik ile a priorinin ilişkisini hâlen anlayamadım, onu da açıklar mısınız?

    • John Locke'un zihin tasarımızdaki olan idenin nesnelerin birinci niteliği gibi bir şey olduğunu söylüyor. Bunu neye göre söylüyor? Bir analoji bile yok ya da ben göremedim.

    • Descartes, "tanrı fikrinin olması tanrının en büyük kanıtıdır" derken ne demek istiyor? Bunu neye göre söylüyor?








  • Aproiri doğuştan gelen bilgi demektir ve bu canlının DNA'inde yazılıdır.
    Mesela bebek doğduktan sonra meme arıyor, bu bilgi DNA'inde olduğu için yapıyor.
    Mesela hayvan doğuruyor, sonra göbek bağcını kesiyor kendisi, bu da aproiri bilgidir.
    Sentetik ise yapay demektir, mesela yazı yazmak sentetik bir şeydir, dünyada öğrenilir.
  • HIGHER kullanıcısına yanıt
    Sentetik apriori de "doğuştan gelen yapay bilgi" mi demek? Bu nasıl oluyor?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: İştiraki

    Sentetik apriori de "doğuştan gelen yapay bilgi" mi demek? Bu nasıl oluyor?
    Onu bilmiyorum.
  • -Hiç karşılaşılmamış bilgiyi türetmesiyle birbirinden ayrılıyorlar.Bir olgusunu algılatan kategoriler empirik şeylerle ilişkili olmasına rağmen sentetik apiori olması için yeterli şartları karşılamıyorken genişleyen düşüncenin belirtileri olan(düşünen özne bunun verili olması anlamına geliyor) usavurumlar başka bir mevzu

    -Varlık hiyerarşisine göre tabi ki.Çağlardır şeklin renkten güvenilir olduğu varsayılıyordu.Ki atomist yunan filozofları dahi atomları renksiz fakat farklı şekillere sahip tohum benzeri şeyler olarak düşünmüşler

    -Bir dizi mantıksal çıkarımlar yaparak.Açıkları olmakla birlikte şimdilerde ısrarla doğal teoloji yapanlardan başka kimse bu tarz gidimlerin fanı değil



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 1 Haziran 2019; 2:34:13 >
  • Kantın matematik önermelere sentetik diyebilmesini sağlayan şey, matematiğin, deneyimi önceleyen, hatta deneyimi kuran zihinsel formlar üzerinde temellendiğini düşünmesiydi. Yani normalde sadece deneyime ilişkin bilgiler sentetik olabilir gibi gözüküyor bize doğal olarak, halbuki Kantta deneyimi önceleyen zihinsel formlar bulunduğu için ve zihin yine kendi içinde kalarak bu formlardan matematiğin temellerini türetebildiği için matematik sentetik olabiliyor. Bu bahsettiğim formlar ise zaman ve mekan formlarıdır. Kabaca zaman formu aritmetiğin temeli, mekan formu ise geometrinin temeli diyebiliriz.

    Descartesın onu söyleyebilmesini sağlayan şey ise özün varoluşu önceleyebildiğini düşünmesi. Yani tanrının bir özü var, ve bu öz onun sonsuz, mükemmel ve eksiksiz oluşunu içeriyor. Böyle olduğunu biliyoruz çünkü tanrı fikrine sahibiz. Mükemmel bir öz söz konusuysa, ama varolmak da daha üstün bir gerçeklik derecesine sahip olmak demekse (bu da yine descartesın argümanını bugün bizim için şüpheli yapan bir başka önemli -ve az önce söylediğime benzer- bir nokta), Tanrının varolmaması onun kemaline halel getirirdi.




  • HIGHER kullanıcısına yanıt
    Yanlış bilgilerle kafa karıştırmayalım arkadaşım, verdiğin örnekler veya açıklaman klasik sentetik ve apriori tanımlamalarına hiç uymuyor.
  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    konu dışı bir soru
    12 yıl önce açıldı
    Daha Fazla Göster
    
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.