Hıristiyan inancına göre tanrısal bir kutsal ruhtan sağlanan ilhamla yazılmış; eski bir Musevi kehanetinden yola çıkan Musevi takipçilerince Mesih addedilmiş, bir Musevi Hahamı olan İsa Peygamber'in öğretilerini ve İsa'nın takipçilerinin İsacılığı yayma faaliyetlerini aktardığı ve İsa'nın önde gelen takipçilerinden Pavlus'un mektuplarını içerdiği Hıristiyanlar tarafından kabul edilmiş kutsal metinler topluluğu Yeni Ahit olarak adlandırılıyor ve Eski Ahit'i tamamladığı kabul ediliyor. İsa'dan önceki Musevi dinsel metinlerinin ciddi bir kısmı Eski Ahit denen metin topluluğunu meydana getiriyor. Hıristiyan inanç geleneğinde kutsal kitaba giren her kadim metin kanon (resmi, onaylı) olarak adlandırılırken, kutsal kitaba sokulmayan ama yine İsa etrafından dönen eski metinler apokrif (şüpheli, bozuk) olarak adlandırılıp Ortodoksiden (yani doğru inanç ve hakiki vahiy indeksinden) dışlanıyor. Bunun bir ölçüde İslam'daki Hadis (Muhammed Peygamber'i anlatan menkıbe dizisinin) eleştiri kültürünü andırdığı düşünülebilir. İslam geleneğinde de tıpkı Hıristiyanlıktaki gibi mezhebine göre değişmekle beraber sahih addedilen hadisler vardır, sahte addedilen hadisler vardır. Aradaki temel fark Hıristiyanlıkta bunun kutsal kitabın da metinsel yapısını kapsayacak şekilde işletilmiş oluşudur. İslam'da Kur'an'ın sahihliği tartışılmaz olduğu için Kur'an'a yönelik kanon veya apokrif benzeri tanımlamalar bulunmaz. Bütün bir ulema için Kur'an ortak referans bir metindir ve ulema açısından Kur'an İslam dininin temel direğidir. Hıristiyanlıkta ise "Kutsal Ruhun" ilhamı ve yol göstermesiyle oluşturulacak olan Kutsal Kitap'a girecek ve girmeyecek metinler üzerine tanımlamaları Kilise Babaları yani Hıristiyan toplululuğunun saygın büyükleri yapar ve hangi metnin kanon sayılacağı Kilise'den Kilise'ye (yani bir nevi mezhepten mezhebe) görece ufak da olsa belirli farklılıklar gösterir. Eski Ahit ve temel olarak Dört ünlü İncil'i, Haberci İşlerini, Pavlus'un mektuplarını içeren Yeni Ahit bir araya geldiğinde kısaca kitap ya da kutsal kitap denilen Hıristiyanlığın kutsal kitabını (yani bible'ı, kelimenin literal translasyonu zaten "kitap") oluşturuyorlar. Yani esasında Hıristiyan kutsal kitabında Tevrat'taki bölümler de bulunuyor. Ancak bizim kültürümüzde "İncil" lafı hem tek tek dört resmi İncil (kutsal ruh aracılığı ile söylendiğine inanılan tanrısal havadisler yani İngilizcesi ile gospels, İsa karakterinin hayatını özetlerler) hem de dört resmi incil + haberci işleri + mektuplar dahil tüm bir yeni ahit ya da yeni ahit + eski ahit (bible - hıristiyan kutsal kitabı) için kullanılıyor. En çok ise İncil lafı Yeni Ahit için kullanılıyor ama Yeni Ahit Hıristiyan Kutsal Kitabı'nın yalnızca bir kısmı. Vurguladığımız üzere Eski Ahit'te, yani Tevrat'ta, içindeki Musa, Davud, Süleyman gibi karakterler ve menkıbeleriyle, Genesis (Yaratılış) veya Exodus (Mısır'dan Göç) gibi olaylarıyla Hıristiyan Kutsal Kitabı'nın bir parçası. < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Nat Alianovna -- 11 Aralık 2020; 15:11:19 > < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı > |
Hıristiyan Kutsal Kitabı'nın Metinsel Yapısı: Eski Ahit ile Yeni Ahit Arasındaki Farklar
Hıristiyan Kutsal Kitabı, Eski Ahit ve Yeni Ahit olmak üzere iki ana bölüme ayrılmıştır. Bu iki bölüm arasında önemli metinsel farklılıklar bulunmaktadır.
Eski Ahit Nedir?
Eski Ahit, İbranice ve Aramice'de yazılmış ve Hıristiyanlar ve Yahudiler tarafından kutsal kabul edilen bir metinler koleksiyonudur. Eski Ahit, Tanrı'nın İsrail halkıyla ilişkisiyle ilgili anlatıları, yasaları, peygamberlikleri ve şiiri içerir.
Yeni Ahit ile Eski Ahit Arasındaki Farklar
Yeni Ahit ve Eski Ahit arasındaki temel metinsel farklılıklar şunlardır:
- Yazarlar: Eski Ahit, MÖ 1500 ile 400 yılları arasında çeşitli yazarlar tarafından yazılmıştır. Yeni Ahit ise MS 1. yüzyılda İsa Mesih'in takipçileri tarafından yazılmıştır.
- Amaç: Eski Ahit, Tanrı'nın İsrail halkı için olan planını ve kurtuluş tarihini anlatır. Yeni Ahit, İsa Mesih'in yaşamı, öğretileri, ölümü ve dirilişini konu alır.
- Diller: Eski Ahit ağırlıklı olarak İbranice yazılmıştır ve bazı bölümleri Aramice içerir. Yeni Ahit ise Yunanca dilinde yazılmıştır.
- İbadet: Eski Ahit, Yahudilerin ibadet uygulamalarına odaklanırken, Yeni Ahit Hıristiyanların ibadetini ve inançlarını konu alır.
- İnançlar: Eski Ahit, tek bir Tanrı'ya inanmayı vurgular. Yeni Ahit ise Teslis inancını, yani Tanrı'nın Baba, Oğul ve Kutsal Ruh'tan oluştuğunu öğretir.
Bu metinsel farklılıklar, Hıristiyan Kutsal Kitabı'nın iki bölümü arasındaki tarihsel ve dini bağlamı yansıtır.