Hükümdarlar'a 10.000 nüfusu olan bir ülkenin Lordu olarak başlarsınız. Amacınız dünyadaki en güçlü ülke olmaktır. Bu amaca ulaşabilmek için, toprağınızı yeni binalarla doldurmanız, yeni teknolojiler keşfetmeniz, kaynak ve silah üretmeniz ve düşmanlarınıza ordularınız ve filolarınızla saldırmanız gerekir.
Bu dokümanda, oyunun ana konseptleri açıklanacaktır. Oyunun diğer detayları oyun içerisinde her sayfada bulunan yardımlarda ve oyun içindeki objelerin açıklamalarında (bu açıklamalar üzerine fare ile geldiğinizde soru işareti oluşan objelere tıkladığınızda çıkar) bulunuyor. Oyunun burada açıklanacak ana konseptleri aşağıda gösterilmektedir:
1. Tur Kullanımı 2. Binalar 3. Üretim 4. Araştırmalar 5. Diplomasi 6. Saldırı ve Savunma 7. Casusluk 8. Ticaret 9. Kaleler ve Kuşatmalar 10. Krallıklar 11. Hızlı Başlangıç ve Öneriler
1. Tur Kullanımı
Turlar her 10 dakikada bir verilir. Fakat bu her 10 dakikada bir oyun hesabınıza bakmak zorunda olduğunuz anlamına gelmez. Verilen turlar siz kullanana dek saklı tutulur ve saklı durabilecek tur sayısı en fazla 450'dir (ki bu kadar tur da en az 72 saatte verilir). Tur saklanışı hakkında daha fazla bilgi için, Genel Durum sayfasının yardım bölümünü okuyabilirsiniz.
Turlar oyuncular tarafından asenkron şekilde kullanılır, yani oyuncular turlarını kullanmak için birbirilerini beklemek zorunda değildir. Oyuncular turlarını istedikleri zaman kullanabilirler, ve saklanan turlar üst limite ulaşmamışsa, tur konusunda kimseye karşı dezavantajlı olmazlar.
Örnek olarak, herkes 24 saatte 144-150 arası tur kazanır (+6 ek tur referanslardan ve linklerden gelebilir). Bir oyuncu tüm turlarını kullanırsa ve sonrasında 3 gün boyunda oyuna girmezse, hiç tur kaybetmeden oyuna devam edebilir. Fakat oyuncu oyuna 3 gün ve 10 dakika boyunca girmezse, tur saklama limiti nedeniyle son eklenen turu alamaz.
Tur kullanırken, bina inşaatı, araştırma, üretim, ordu hareketi vs. gibi eylemler paralel bir şekilde yürür. Bu yüzden, örneğin bina inşaatı yaparken bir yandan da o sırada araştırma olarak ne yapacağınıza karar vermeniz gerekir.
Turlarınızı günde bir kez veya günde birkaç kez kullanmanız hiçbir şeyi değiştirmez. Fakat bazı zaman tabanlı değişkenler, turlarınızı kullanacağınız zamanın seçimi konusunda düşüncelerinizi etkileyebilir. Ticaret, kuşatmalar ve saldırı korumaları, zaman tabanlı değişkenlerden birkaçıdır.
2. Binalar
Bina inşaatı kaynak ve toprak ister. Toprak oyunun en önemli sınırlamasıdır. Hatta yeni toprak kazanımı paha biçilemez bile denebilir. Çünkü daha çok toprağınız olduğunda, daha çok bina inşa edebilirsiniz ve daha çok binayla her şeyi daha çok üretirsiniz.
Binalar nüfus, kaynak, askeri ünite, silah, üretim vs. gibi kapasitelerinizi belirler. Bu yüzden, toprağın getirdiği sınırlamayla birlikte, binalarınızı verimli bir düzende inşa etmeniz çok önemlidir.
Ülkenizde bir savaş kaybettiğinizde, bazı binalarınız yıkılabilir. Şehir düzenleri gibi, daha önemli binalarınız ülkenizin daha merkezinde bulunur ve bu nedenle, bazı bina tipleriniz savaş sonrasında diğerlerine göre daha düşük ihtimalle yıkılırlar.
3. Üretim
İki çeşit üretim vardır: kaynak ve silah. Kaynak üretimi siz bir kaynak üreten bina inşa ettiğinizde otomatik olarak başlar. Kaynaklar tur başına belirli miktarda üretilirler ve bu üretimlerin size altın olarak maliyetleri vardır. Üretim oranlarınızı artırıp azaltabilmek için, Çalışma Oranları sayfasını ziyaret etmeniz gerekir.
Kaynak üretimleri halkınızın yüksek/düşük moraliyle hızlanabilir/yavaşlayabilir. Moral - üretim ilişkisi aşağıdaki gibidir:
%0 - %5 arası moral: Sıfır kaynak üretimi %5 - %20 arası moral: Yarı oranda kaynak üretimi %20 - %80 arası moral: Normal kaynak üretimi %80 - %95 arası moral: %150 oranda kaynak üretimi %95 - %100 arası moral: İki katı kaynak üretimi
Silahlar sadece üretim siparişleriyle üretilmeye başlanır. Yani, silah üretebilmek için bir silah tipi seçip, üretilecek miktarı girmeniz gerekir. Silah üreticilerinin size tur başına bir maliyeti yoktur, fakat üretim siparişlerinin size kaynak ve altın olarak masrafı vardır.
Silahlar olmadan, sadece birkaç ünite tipi eğitilebilir. Bu nedenle, stoklarınızda silah bulundurmak asker eğitimi için çok önemlidir.
4. Araştırmalar
Hükümdarlar'a Bakır Çağında başlarsınız. Yeni araştırmalarla, Bronz Çağını, Demir Çağını geçebilir ve son olarak da Yelkenli Çağına ulaşabilirsiniz.
Araştırmalar yeni binalar, silahlar ve ünite tipleri için anahtar rol oynar. Bazı araştırmalar ayrıca üretim, moral, hareket ve silah bonusları da verir.
Araştırmaların yaygınlık oranları o teknolojiyi bilen Lordların yüzdesini gösterir. Yüksek yaygınlık oranları teknoloji araştırmalarını kolaylaştırır.
5. Diplomasi
Diplomasi yoluyla, başka Lordlara mesaj gönderebilir ve onlarla olan ilişkilerinizi değiştirebilirsiniz.
Her Lord bir diplomasi seviyesine sahiptir. Bu seviyeye göre, halkınızın morali %10 oranında değişebilir ve diğer Lordlar sizin bir sinsi saldırıcı olup olmadığınızı görebilir. Sinsi saldırılar savaş ilan etmeden yapılan saldırılardır. Bu saldırılar diplomasi seviyenizi düşürür ve diplomasi seviyenizi yükseltmek için yapabileceğiniz tek şey yüzlerce hatta binlerce tur kullanmaktır.
Tabi ki bir Lorda savaş ilan ettikten hemen sonra saldırırsanız diplomasi cezası alırsınız. Bir Lordla ilişkinizi kötü yönde değiştirirseniz, o Lord yaklaşık 24 saat süresince size karşı diplomatik korumaya girer. Diplomatik korumalar hakkındaki detaylar için Diplomasi Durumu sayfasındaki yardıma bakabilirsiniz.
Diplomasi teknolojisini keşfettikten sonra, ittifaklar kurabilirsiniz. Bir Lord ittifaklarına saldıramaz. Bu nedenle güçlü Lordlarla ittifak kurup, daha zayıf Lordlara düşman olmanız tavsiye edilir.
6. Saldırı ve Savunma
Başka ülkelere saldırmak ve ülkenizi başkalarına karşı korumak Hükümdarlar'ın en önemli bölümüdür. Toprağınızı korumak ve başkalarından toprak almak istiyorsanız, mutlaka güçlü bir orduya (ve Gemi Yapımı keşfedildikten sonra filoya) sahip olmanız gerekir.
Hükümdarlar'da çok fazla ünite tipi vardır, ve her birinin farklı avantaj ve dezavantajları bulunur. Bunlara göre, tercih ettiğiniz üniteleri bulmalı ve onları üretmelisiniz. Benzer tipte ünite üretimine odaklanmak askeri hünerler için avantajlıdır.
Askeri hünerler Savaş Taktikleri teknolojisi keşfedildikten ve birkaç savaş geçirdikten sonra mevcut hale gelir. Hüner tipleri ünite tiplerinize göre ortaya çıkar. Örneğin ordunuzda çoğunlukla baltalı piyadeler bulunuyorsa, Balta Hüneri diğer hünerlerden daha önce ortaya çıkar. Bir hüner araştırdığınızda, verdiği bonus hemen ünitelerinize uygulanır.
Yeni bir bölük eğitebilmek için kaynaklara, silahlara (genelde), insanlara ve turlara ihtiyacınız vardır. Bir bölük eğitildiğinde, bölük havuzuna konur. Bölük havuzlarındaki bölükler bir ordu veya filoya atanmadıkça hiçbir savaşa katılmazlar. Bu nedenle, ülkenizi savunmak istiyorsanız, ordular/filolar kurup, bölüklerinizi onlara atamanız gerekir. Fakat ünitelerinizi güvende tutmak istiyorsanız, tek yapmanız gereken şey bölüklerinizi bölük havuzlarında tutmaktır.
Askeri ünitelerin maaşları vardır ve bu maaşlar her tur altınlarınızdan düşülür. Büyük bir ordu veya filo, ekonominiz için çok kötü olabilir, bu yüzden gözünüzün durmadan askeri harcamalarınızda olması gerekir. Aksi takdirde ekonomik nedenlerden ötürü bölüklerinizi terhis etmeniz gerekebilir.
Ünitelerin becerileri savunmada veya saldırıda olmalarına göre değişmez. Yani, istediğiniz üniteyle verimli bir şekilde saldırabilir veya savunabilirsiniz.
Savunurken, üniteleriniz savunma duvarlarından bonus kazanırlar. Kaleleriniz ünitelerinize hiçbir savunma bonusu vermez, fakat eğer ülkenizde bir savaş kaybederseniz, bu kaybınızı ciddi ölçüde düşürür. Kalelerin diğer özellikleri Kaleler ve Kuşatmalar'da anlatılacaktır.
Saldırılar sadece belirli puan limitleri içerisindeki Lordlara yapılabilir. Lordların puanı sizin puanınızın en fazla 1.25 katı olabilir, veya sizin puanınız onların puanlarının en fazla 1.25 katı olabilir.
Ne zaman bir savaş kazansanız, halkınızın morali belirli bir süre boyunca yükselir. Ayrıca ne zaman bir savaş kaybetseniz, halkınızın morali düşer. Fakat telaşlanmayın, moral düşüşleri moral artışlarından daha azdır ve ekonominize olan etkisi de daha küçüktür.
7. Casusluk
Casusluk, düşmanlarınıza karşı savaşmanın ve çevrenizde olan biteni takip etmenin alternatif bir yoludur.
Casuslarınız yakalanmadıkça, casus operasyonlarınız sırasında düşmanlar tarafından fark edilmezsiniz. Bu avantaj nedeniyle, müttefiklerinize karşı bile casus operasyonu yapabilirsiniz.
Casuslar ofansif veya defansif olabilir. Hem general ve amirallerinizi koruyabilirler, hem de düşman general ve amirallerine suikast düzenleyebilirler. Bu yüzden saldırı ve savunma amaçlı olarak kullanılabilirler.
Casus operasyonlarının başarısı operasyonlara gönderdiğiniz casus sayısıyla doğru orantılıdır. Çok fazla casusun bir arada olmasından dolayı yakalanma ihtimalleri artar diye düşünebilirsiniz, fakat durum böyle değildir. Daha yüksek başarı ihtimali için, daha fazla casus göndermeniz gerekir. Fakat operasyonunuz başarısız olursa, tüm casuslarınızı kaybedebilirsiniz.
8. Ticaret
Kaynak ve silah ticareti Ticaret teknolojisini keşfettikten sonra yapılabilir. Ticaret yapabilmek için, satın alma amaçlı olarak pazar alanları ve satma amaçlı olarak ticarethaneler yapmanız gerekir. Bu binaların miktarları sizin en fazla alım/satım limitlerinizi belirler.
Mal alımı basittir. Size satılık olan kaynak ve silahları ticaret sayfalarında görebilirsiniz. Bazı kaynak ve silahlar uzaklık nedeniyle size satılık olmayabilir. Bir mal satın aldığınızda, satın alınan mal hemen size aktarılır.
Satış ise biraz daha zordur. Satarken, mallarınızın satılacağı marketleri belirleyebilirsiniz. Kara taşımacılığı en ucuz ve en güvenli yöntemdir. Deniz taşımacılığı daha pahalıdır ve düşman gemiler tarafından baskına uğrama ihtimaliniz vardır, fakat mallarınızı satabileceğiniz pazar sayısı çok daha fazladır. Mallarınızı sattığınızda, pazarlarda görebilmek için birkaç saat beklemeniz gerekir.
Ticaret gemileri tacirlerinizin gemileridir, bu nedenle bu gemiler için hiçbir üretim ya da masraf yapmanız gerekmez. Fakat ticaret gemilerinizi düşman gemilerden korumak istiyorsanız, bir filonuzu yanlarında gönderebilirsiniz. Bir karşılaşma gerçekleşirse, filonuz düşmana karşı savaşır. Saldıranlar savaşı kazanırsa, savunanların satmak için götürdüğü malları ele geçirirler.
9. Kaleler ve Kuşatmalar
Kaleler toprağınızı ele geçirilmekten koruyan önemli yapılardır. Normal saldırılarda, kaleler savunanlara ek bir koruma sağlamaz, fakat ülkenizde kaybedilen savaşlardaki toprak kayıplarını azaldırlar. Bunun nedeni savaşların kale yakınlarında yapılmamasıdır. Ve düşmanların kalelerden uzakta kalmaya çalışması nedeniyle, düşmanlar savaşı kazanırlarsa fazla toprak ele geçiremez.
Kalelerin tur başına altın cinsinden masrafları vardır. Bu masraflar bir krallığa girdiğinizde azalır. Fakat bir krallığa girdiğinizde de bu sefer krallık masrafları başlar. Krallıktaki ünvanınız bu iki değeri (kale masrafları ve krallık masrafları) belirler. Daha fazla bilgi için, ünvanların açıklamalarına bakabilirsiniz.
Kaleler, boyutlarını belirleyen savunma çitleri veya taş duvarlar olmadan hiçbir şey değildir. Kaleler hiç toprağa ihtiyaç duymaz, çünkü ülkenizin yaşanılmaz bölgelerine kurulurlar. Kalelerin diğer savunma yapıları kalenin boyutunu değiştirmez. Bu nedenle, sadece savunma çitleri ve taş duvarlar toprağınızı korumada yardımcı olur.
Kalelere kuşatmalar yapılabilir. Kuşatmalarda, kalelerin diğer savunma yapıları çok önemlidir. Kalenin içerisinde bulunan ünitelere belirli bonuslar verirler. Detaylar için, kale savunmalarının açıklamalarına bakabilirsiniz. Bir kuşatmayı kaybettiğinizde, kalenizin yanında, toprak ve kalenin içinde bulunan ordunuzun tümünü de kaybedersiniz. Kuşatmalardaki toprak kaybı normal saldırılara göre çok daha fazladır. Bu nedenle eğer bir kaleniz varsa, onu korumanız da gerekir.
Kuşatmalar tur tabanlı yerine zaman tabanlıdır. Düşmanlara kuşatma başlatmak için, birkaç saat boyunca hazırlıkları ve birkaç saat boyunca da yolculuğu beklemeniz gerekir. Bu süre boyunca, savunanlar kuşatma hakkında bilgilendirilir. Kuşatma sırasındaki savaş turları da zaman tabanlıdır. Bu nedenle bir kuşatma savaşı saatlerce ve hatta günlerce sürebilir.
Bir krallık içerisindeyseniz, krallık üyeleriniz savunan veya saldıran olarak bulunduğunuz kuşatmalara destek çıkabilirler. Kuşatmalar sadece belirli puan sınırları içerisinde bulunan Lordlara karşı yapılabilir. Lordların puanı sizin puanınızın en fazla 1.25 katı olabilir veya sizin puanınız onların puanından en fazla 1.25 katı olabilir. Krallığınızdan veya sizden gelen destekçiler için ise bu kat sınırlaması 2'dir. Saldıranların puanları toplanır ve savunanların puanı toplanır, eğer sınırlama aşılırsa, destek gönderilemez.
10. Krallıklar
Krallık kurma opsiyonu Monarşi teknolojisini keşfettikten sonra ortaya çıkar.
Krallıkların ana amacı organizasyondur. Bir Lord grubu bir kral altında toplanıp birbirilerine yardım edebilirler. Krallığın diğer sunduğu olanaklar şunlardır: krallık üyelerine yardım göndermek, düşük kale masraflarından faydalanmak, kuşatmalar sırasında destek gönderip almak, casus raporlarını krallık üyeleriyle paylaşmak, krallık haberlerini duymak (genelde krallık üyelerinin savaşları) ve forumlar altında krallığa özel bir forumun olması.
Krallık üyelerinizden puan olarak sizden daha düşük olanlara altın cinsinden yardım gönderebilirsiniz. Daha yüksek puanı olan birine yardım gönderemezsiniz. Yardım sisteminde başka sınırlamalar da mevcuttur. Bunların detaylarını Krallık sayfasındaki yardımda görebilirsiniz.
Kale masrafları ve krallık masrafları ünvanınıza göre değişir. Bu masrafların detaylarını ünvanların açıklamalarında bulabilirsiniz.
Krallığın diplomasisi ortak değildir. Yani bir krallık üyesi bir Lordla savaştayken, başka bir krallık üyesi o Lordla müttefik olabilir. Fakat tabii ki bu ilişkiler, forumlardaki özel krallık forumunda yapılabilecek anonslarla ve tartışmalarla belirlenebilir.
11. Hızlı Başlangıç ve Öneriler
Başlangıçda 10.000 birim toprak, 10.000 nüfus belirli kaynaklarla başlarsınız.
Başta moralinizi yükseltebilecek hiçbir bina tipini inşa edemeyeceğiniz için, moral bonuslarından faydalanmanız neredeyse imkansız gibidir (fakat bunu birçok savaş kazanarak gerçekleştirebilirsiniz). Oyuna %40 moralle başlarsınız. Bunu %20'nin üzerinde tutmanız, üretiminizi normal şekilde devam ettirmeniz için yeterlidir. Fakat bu nüfus artışınızı yavaşlatacaktır.
Başlangıçta fazla altınınızın olması çok önemlidir, ve bu nedenle vergi oranınızı moraliniz %20'nin üstünde kalacak şekilde yükseltebilirsiniz. Fazladan elde ettiğiniz altınlarla, araştırma harcamanızı artırabilir ve gelecek için biraz altın biriktirebilirsiniz.
Binalar ülkenizin ana kaynağıdır. En kısa sürede toprağınızı binalarla kaplamak önemlidir. Bunu başarabilmek için, çok fazla odun ve taşa ihtiyacınız olur. Birçok oduncu ve taş ocağı yaparak bu ihtiyacı giderebilirsiniz. Başta 20.000 nüfusluk kapasiteniz bulunur, bu yüzden ev inşaatları bir süre bekleyebilir. Fakat boş ev kapasitesi yüzdesi de nüfus artışını etkilediği için, doluluk oranının %90'ın üstüne çıkmasını da beklememeniz gerekir.
İlk 300 tur boyunca, tüm saldırılara karşı korumada olursunuz. Bu yüzden o süre boyunca hiçbir askeri ünite eğitmenize gerek yoktur. Fakat bu süre içerisinde birkaç silah ve zırh atölyesi inşa etmek önemlidir. Eğer hiçbir silah üretmezseniz, sadece milis ve sapancı eğitebilirsiniz. Bu ünite tipleri diğer ünitelere göre güçlü değildir, fakat sayıca çok olduklarında ciddi bir tehdit oluşturabilirler.
301. turunuzu kullanmadan önce, tur kullanmayı durdurun ve korumadan çıkmadan önce 300 veya 450 tur biriktirin. Bu şekilde, ilk 600 turunuzda büyük ihtimalle başkası size saldıramayacaktır. Korumadan çıkmadan önce 450 tur biriktirmeyi tercih ettiyseniz, 600 ile 900. turlarınız arasında da daha rahat olursunuz.
Halkınızdan zorla toprak alımı başlangıçta kullanışlı bir şeydir. Toprağınız 10.000'in veya 9.000'in altındaysa, bu eylemin moral cezası çok fazla olmaz ve tur başına 2-3 birim toprak kazanırsınız. Fakat toprağınızı 12.000'in ve hatta 15.000'in üzerine çıkarabilirseniz, bu eylemin moralinize etkisi çok büyük büyük olur ve ekonominiz çökebilir.
Başlangıç araştırmaları çok önemli bonuslar verir, bu nedenle başta araştırmaya önem vermeniz gereklidir. Sonradan, stratejinize göre, araştırmalarda öncü olabilirsiniz veya teknolojileri geriden takip edebilirsiniz. Araştırmalarda öncü olmak daha iyi üniteleri ve yeni binaları herkesten daha önce kullanmanızı sağlar, ve başkalarının ardından gitmek de araştırmalarınızı kolaylaştırır (yaygınlık oranı sayesinde).
Brifing sayfası ülkeniz hakkında çok önemli detaylar içerir. Brifing sayfasını ve halkınızın moralini sık sık kontrol etmelisiniz. Küçük bir hata bile size çok fazla kaynağa mal olabilir.
Gerisi size kalmış. İyi şanslar!
Paylaşım güzel fakat alıntılar belirtilmeli etik değil!!! copy paste!
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme