Değerli forum arkadaşlarım ve değerli okuyucular; Her geçen gün CBS sistemlerinin ne kadar önem arz ettiğini görüyoruz. İnternet altyapı taleplerimiz ile ilgili nasıl adımlar izlememiz gerektiğini forumumuzda oluşturduğumuz içeriklerle anlatmıştık. Bu içeriklerin sayısının 2022 itibariyle binleri geçtiğini gururla söyleyebilirim. Elbette buradan tüm forum arkadaşlarıma teşekkürlerimi iletiyorum. Bu referans konumuzda ise, internet altyapı süreçlerindeki en önemli iki maddeyi sizlerle paylaşmak ve bu konu hakkındaki görüşlerimi aktarmak istiyorum. Şimdiden iyi okumalar diliyorum. --- Bulunduğumuz ikamet adresinde internet altyapısının hiç olmaması veya var olan internet altyapısının vdsl veya fiber olmaması durumunda bağlı olduğumuz Telekom Müdürlüğünün kapısını aşındırdığımız ve yöneticilerin sosyal medya adreslerini sıkça ziyaret ettiğimiz gerçeği, günümüzde farklı bir boyuta evrilmiş vaziyette. Günden güne artan haberleşme okuryazarlığı ile birlikte, vatandaşlar fiber taleplerini işletmecilere daha sık iletmekle birlikte, özellikle altyapı payı olarak Türk Telekom üzerinde daha yoğun şekilde durmaktadır. Bilindiği üzere, taleplerimiz sonrasında işletmeciler ilgili adreslerimizi fiber veya vdsl dönüşüm kapsamına alması durumunda, ilgili işletmeci tarafından yatırım bütçesi ayrılıyor ve bu bütçe iş takvimine göre değerlendirilerek adreslerimiz dönüşüm kapsamına alınıyor. İlgili bağlı olduğumuz müdürlük proje dosyasını hazırlayarak bir üst müdürlüğüne iletiyor ve onay alması halinde bütçelendirilip iş programına ekleniyor. 1)HAVAİ TESİS/YERALTI TESİS KURULUMU Havai hat tesisleri direklerin üzerinden gidebileceği gibi, binaların yüzeyinden de gidebilecek şekildedir. İşletmeciler için yeraltı tesis kurmaktan daha az maliyetlidir. Yeraltı tesisi için ise ilgili güzergahta kazı yapılıp daha sonrasında kablo kanal boruları döşendikten sonra belirli metrajlarda menhol kapaklarının konulması ve tesis kurulacak adreslere hat kablosu tesis edilmesi ile sonuçlandırılır. Yeraltı tesisi kurmak, havai hatta göre daha maliyetli olduğundan, mümkün olan güzergahlarda havai tesis tercih edilmektedir. Ancak günümüzde neredeyse tüm yeni altyapı çalışmaları yeraltı şeklinde yapılmaktadır. Bir yerin havai veya yeraltı tesis olup olmayacağı konusu madde üçte anlattığım durumlara da bağlıdır. 2)KAZI RUHSATI VE ASFALT KAZI YASAĞI Büyükşehir olan illerimizde sorumluluğu büyükşehir belediyesinde olan yollar ile sorumluluğu ilçe belediyelerinde olan yollar bulunmaktadır. Bu durum için, hangi belediyeyi ilgilendiriyorsa o belediyeden ilgili işletmeci kazı izni talep eder. Büyükşehir olmayan illerde ise yerel belediye bu konudaki izinleri vermektedir. Kazı ruhsatı alabilmek için ilgili proje dosyasını gösteren cetvel ilgili belediyeye teslim edilir. Kazı ruhsatı başvurusunda ilgili güzergah ve yapılacak olan tesislerin yerleri gösterilir. Dikilecek olan direkler, yapılacak olan kazılar planda gösterilir. İlgili belediyenin talebi reddetme hakkı olduğu gibi, revize edilmesini de talep edebilir. Bu bağlamda ilgili işletmecilerin planlama birimleri gerekli düzeltmeleri yaparak yeniden onaya sunarlar. Burada dikkat edilmesi gereken dönem aralığı ise, asfalt kazı yasağı dönemidir. Asfalt kazı yasağı dönemi ilden ile değişmekle birlikte, ilgili belediye meclisinde karar verilen bir dönem aralığıdır. Bu dönem arasında asfalt, kaldırım vb. kazı izinleri verilmez. İliniz ile ilgili bunu sorgulamak için örneğin "İbb asfalt kazı yasağı dönemi" şeklinde aratabilirsiniz. İlgili belediyenizin meclisinde buna dair bir kararı mutlaka göreceksiniz. Birçok belediye ise günümüzde "bildir-kaz-kapat" dönemine geçmiştir. Burada tüm işlemler eski usule göre daha hızlı ilerlemektedir. 3)KADASTRAL TERKLER VE İMAR PLANI DURUMU Her bölge yeraltından kablo çekmeye müsait değildir. Yeraltından veya havai kablo çekilebilmesi için ilgili belediyeye ruhsat başvurusu yapıldığında, ilgili sokağın veya caddenin kadastral terklerine bakılmakta ve eğer yapılmış ise yeraltı tesis yapma imkanı daha kolay doğmaktadır. Aksi halde başkasının parseli içerisinden kablo geçirilemeyeceği için, bu durumda ya geleceğe yönelik düzenlemeye göre (bina terkleri göz önüne alınarak) proje revizelendirilmekte veya havai şekilde yapılmaktadır. Kadastral terkleri yapılmış, yol ve kaldırım terkleri müsait olan yerlerde kaldırım sökülüp ilgili kablo tesisleri kaldırım altına yapılmaktadır. Çok eskiden cadde ve sokakların ortasından geçirilmekte idi.Hatta eskiden insanların tarlalarının ortalarından da elektrik ve telefon direkleri geçirilmiş, ancak günümüzde bu uygulamalar neredeyse hiç kalmamıştır. Günümüzde kazı ruhsat işleyişi, ilgili kablo geçirilmek istenilen güzergahın imar durumuyla ilintilendiriliyor. Mesela DONANIMHABER CADDESİ diye bir örnek verelim. Bu cadde boyu fiber çekmek istiyoruz. Ancak binaların kadastral terkleri yapılmamış ve cadde ve kaldırımın kaldırım kot genişlikleri belli değil. Bu durumda yeraltı kablo çalışması yapılamaz çünkü imar planına göre terkler yapıldıgında kablonuz ilgililerin arsası içerisinde kalabilir. Bu durumun önüne geçmek için, kadastral terk konrolü yapılıyor. Bir de ilgili binaların yıkılıp yeniden yapıldığında bina terkleri olacağı için, bu hesaba göre de proje hazırlanabilir. Bir de ilgili güzergahta "yol imar planında aynı kalır" düşüncesi hakim ise, yolun herhangi bir yerine de konulabiliyor. Birçok sokakta kaldırım olmadığı için (özellikle İstanbul da birçok sokak veya caddede kaldırım diye bir şey yoktur) bu yerlerde kaldırım kotlarının belli olmayışı veya belli ise henüz imalata geçilmemiş olduğu görülmektedir. Buralarda havai tesisin daha çok tercih edildiği görülmektedir. Mesela elektrik direklerini veya galvaniz aydınlatma direklerini düşünelim. Onların konumlarına çok iyi bakarsak, yeni tesis iseler imar planında terkleri yapılmış yerlere konulurlar. Ancak eski direklerde bu durum böyle değildir. Bazen şu durumla karşılaşırız, yeni bir direktir ama kaldırımın tam ortasına konulmuştur. Deriz ki bu neden tam ortada, neden kenara koymamışlar? İşte tam burada kaldırım kot mesafeleri devreye girmektedir. Bu durumlar ilgili belediyenin imar planında işli şekildedir. Her bölgenin ve hatta her sokağın, caddenin durumu farklı olduğu için bu gibi konularda bölge bazlı değerlendirmeler yapmak gerekir. Bir yerin havai tesis veya yeraltı tesis olup olmayacağı işletmecinin insiyatifinde oldugu gibi, ilgili belediyenin insiyatifinde de olabilir. Örneğin prestij cadde şeklinde dizayn edilmiş yerlerde havai kablo tesisi yapılamaz. Bir diğer yandan, ilgili belediye tarafından imar planı yapılmamış, parselasyonları olmayan ve yol terkleri dahi olmayan yerlerde dahi fiber görebilmekteyiz. Buralarda süreçler nasıl işliyor derseniz, ilgili yolun fiiliyatta kalabileceği öngörülerek yapıldığını düşünüyorum. Havai veya yeraltı farketmiyor bu hususta. Fiiliyattaki bir yola İSKİ ve İGDAŞ gibi ekipler altyapıyı en kolay şekilde sağlayabilen kurumlar ve imar planında oranın yol olmaması bu kurumlar için geçmişten günümüze problem değil. Ancak Telekom veya farklı işletmeciler için imar planı çok önem arz etmektedir. Örneğin elektrik dağıtım şirketleri, imar planlarında olmayan yollara çok mücbir sebep olmadığı sürece direk koymazlar veya yeraltı tesisi yapmazlar. Geçmişte yapılan örnekleri her şirket için vardır ancak günümüzde CBS sistemlerinin yaygınlaşması ile bu uygulamalara son verilerek, belirli bir standart oluşturuldu. Bu standart da CBS sayesinde, sadece imar planında işlenmiş ve yatırıma müsait olan yerler değerlendirmeye alınıyor anlamı taşıyor. Ancak dediğim gibi, ilgili işletmeciler belediyelerle görüşerek, bir yol imar planında olmasa dahi, oranın fiiliyatta yol kalacağı bilgisini teyit edebiliyorlarsa bu hususta çalışmalarını yürütebilmektedirler. 4) İSKAN DURUMU İskan belgesi diğer adıyla yapı kullanım belgesidir. Eskiden yeni yapılmış olan binalarda iskan olmaması durumunda internet altyapısı sağlanmaz iken, günümüzde bu durum geçerli değildir zira iskan alma süreçleri uzun olabildiği için işletmeciler kişinin adına düzenlenmiş bir fatura ile (elektrik,su,doğalgaz) altyapı temin süreçlerinde başvuru alabilmekteler. Çoğu durumda fatura dahi sorulmamaktadır. Yani binanız İçişleri Bakanlığı MAKS sisteminde gözüküyorsa, Binanız İçişleri Bakanlığı Adres kayıt sisteminde gözüküyorsa, bu durumda altyapı temini için ilgili işletmeciye kayıt oluşturabilirsiniz. Bu kayıt online olabileceği gibi, dilekçe yöntemiyle de olabilir. 5)NVİ ADRES KAYIT SİSTEMİ Sokağınız, binanız, mahalleniz gibi bilgiler işletmecilerin altyapı sorgulama sayfalarında gözükmüyorsa, aşağıdaki adresten sorgulama yapınız. Umarım bu süreçleri açıklayıcı şekilde anlatabilmişimdir, sorularınız olursa mutlaka sorunuz. Selamlar. < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi XpressMusic34 -- 28 Ağustos 2023; 18:31:5 > |
Kazı ruhsatı, asfalt kazı yasağı nedir? - İnternet altyapı taleplerinde imar planının önemi - İSKAN
-
-
Öne çıkması gereken faydalı konulardan birisi paylaşım için teşekkürler hocam.
-
Rica ederim hocam teşekkürler.
-
Hol altyapısını kullandıkları sistem bile bazen güncel olmuyor. Geçen gün bize de altyapı çekerken bir güzel uğraşıp direk diktiler. Sonrasında fark ettiler ki yerde hol varmış. Bir daha oradan kabloyu geçirip direği söküp gittiler
Gerçi hata onlarda da olmayabilir. Çalışan işçilerden biri yıllardır TT'de çalışıyormuş. Yerdeki holün bir şeyine bakıp bu en az 25-30 yıllık dedi.
-
Hocam bir de bazen şey oluyor belediyeler asfalt atarken kapakların üzerini kapatıyor mesela sonra o kapakların yerlerini arıyorlar bulup yeniden gün yüzüne çıkarmak için.
-
Holün diğer hollere olan bağlantısını aradılar. Bir tanesini buldular ama asfaltın altında kalmış sanırım. Bunun dışında kendileri yeni hol kazmışlardı ve eskileriyle sanırım bağlantısı yok. Bir daha bütün asfaltı kazıp bu yeni ile eski arasında da bağlantı kuracaklar. Uğraş uğraş dur.
-
Hocam hep öyle değil mi? Bak bizim burada bir cadde var son bir yılda belki on kere asfalt attılar her yeri yama. Dün oradan geçtim yine yama yapılıyordu. Halbuki bir kere sök, tüm firmalara haber yolla de ki ben burayı söküyorum ne kadar altyapı işiniz varsa yapın bir daha asfaltı kazmayın acil haller dışında. Yok ama ille yama olacak yollar.
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X