Şimdi Ara

Kelam Kozmolojik Argüman

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
17
Cevap
1
Favori
285
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Kelam Kozmolojik Argüman






    Kelam Kozmolojik Argüman'ın Tanımı


    Kelam Kozmolojik Argüman, evrenin bir başlangıcı olduğu ve bu başlangıcın nedeninin Tanrı olduğu iddiasına dayanır. Temel olarak şu adımları içerir:


    a) Var olan her şeyin bir nedeni vardır.

    b) Evren var olan bir şeydir.

    c) Öyleyse, evrenin de bir nedeni olmalıdır.

    d) Bu neden, evrenin dışında ve ondan bağımsız olmalıdır.

    e) Bu neden, Tanrı'dır.



    Kelam Kozmolojik Argüman


    1. Ortadoğu'da Kelam Kozmolojik Argüman

    Kelam Kozmolojik Argüman'ın kökenleri İslam düşünce geleneğine dayanır. Bu argümanı geliştiren ve savunan başlıca Ortadoğulu düşünürler şunlardır:

    a) El-Kindi (801-873): İslam felsefesinin kurucularından sayılan El-Kindi, evrenin sonlu olduğunu ve bir başlangıcı olması gerektiğini savunmuştur.

    b) El-Gazali (1058-1111): "Filozofların Tutarsızlığı" adlı eserinde, evrenin ezeli olmadığını ve bir yaratıcıya ihtiyaç duyduğunu savunmuştur.

    c) İbn Rüşd (1126-1198): Her ne kadar Aristo'nun ezelî evren görüşünü benimsese de, Kelam argümanına katkıda bulunmuştur.


    1. Dünya Genelinde Kelam Kozmolojik Argüman

    Kelam Kozmolojik Argüman, zaman içinde dünyanın farklı bölgelerinde çeşitli düşünürler tarafından ele alınmış ve geliştirilmiştir:


    a) Batı Avrupa:

    • Thomas Aquinas (1225-1274): Beş Yol argümanında kozmolojik argümanı kullanmıştır.
    • Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716): "Yeter Sebep İlkesi"ni kullanarak kozmolojik argümanı geliştirmiştir.

    b) Doğu Avrupa:

    • Nicolai Hartmann (1882-1950): Ontolojik kategoriler teorisinde kozmolojik argümanı ele almıştır.

    c) Kuzey Amerika:

    • William Lane Craig (1949-): Kelam Kozmolojik Argüman'ı modern bilimsel verilerle destekleyerek yeniden formüle etmiştir.

    d) Asya:

    • Ramanuja (1017-1137): Hindu filozofu, Kelam argümanına benzer bir yaklaşım geliştirmiştir.

    1. Modern Bilimsel Teoriler ve Kelam Kozmolojik Argüman

    Kelam Kozmolojik Argüman, modern bilimsel teorilerle ilişkilendirilerek güncellenmiş ve tartışılmaya devam etmektedir:

    a) Determinizm ve Kelam Argümanı:

    Determinizm, evrendeki her olayın önceki olayların zorunlu bir sonucu olduğunu öne sürer. Bu bağlamda, Kelam argümanı determinizmi şu şekilde ele alır:

    • Eğer evren determinist ise, onun da bir başlangıç nedeni olmalıdır.
    • Bu başlangıç nedeni, evrenin dışında ve ondan bağımsız olmalıdır.
    • Bu da Tanrı'nın varlığına işaret eder.



    b) Matrix Teorisi ve Kelam Argümanı:

    Matrix teorisi, gerçekliğimizin bir simülasyon olabileceğini öne sürer. Bu teori, Kelam argümanıyla şu şekilde ilişkilendirilebilir:

    • Eğer gerçekliğimiz bir simülasyon ise, bu simülasyonun bir yaratıcısı olmalıdır.
    • Bu yaratıcı, simülasyonun dışında ve ondan bağımsız olmalıdır.
    • Bu da yine Tanrı'nın varlığına işaret edebilir.

    Ancak bu yaklaşım, Tanrı kavramını "simülasyon yaratıcısı" ile eşdeğer tutma riskini taşır ve geleneksel Tanrı anlayışından farklılık gösterebilir.


    c) İndeterminist Kuantum Alanı ve Kelam Argümanı:

    Kuantum mekaniği, mikroskobik düzeyde indeterminizmi (belirsizliği) öne sürer. Bu, Kelam argümanıyla şu şekilde ilişkilendirilebilir:

    • Kuantum belirsizliği, evrenin mutlak bir başlangıcının olmayabileceğini öne sürer.
    • Ancak, kuantum alanının kendisi de bir açıklamaya ihtiyaç duyar.
    • Bu açıklama, kuantum alanının dışında ve ondan bağımsız bir varlığı gerektirebilir.
    • Bu da yine Tanrı'nın varlığına işaret edebilir.




    Kelam Kozmolojik Argüman




    Sonuç

    Kelam Kozmolojik Argüman, evrenin varlığını ve onun nedenini sorgularken, güçlü bir şekilde Tanrı'nın varlığını savunur. Bu argüman, var olan her şeyin bir nedeni olduğu fikrini temel alır ve evrenin de bu nedenlerden biri olduğunu öne sürer. Eğer evrenin bir başlangıcı varsa, bu başlangıcın dışındaki bir nedenin Tanrı olması gerektiği sonucuna ulaşılır.

    Bu argümanın sağlamlığını desteklemek mümkündür. Örneğin, determinizm, evrendeki her olayın bir nedeninin olması gerektiğini vurgularken, bu durum Tanrı'nın varlığını güçlendirir. Her şeyin bir başlangıca sahip olduğunu kabul edersek, bu başlangıcın Tanrı'dan gelmesi kaçınılmaz bir sonuçtur.

    Ayrıca, modern bilimsel teorilerle ilişkisi de Kelam Argümanı'nın geçerliliğini artırır. Simülasyon teorisi, gerçekliğimizin bir yaratıcısı olduğunu öne sürerken, bu yaratıcı yine Tanrı olabilir. Kuantum mekaniğindeki belirsizlikler de, evrenin kökenine dair derin bir sorgulama sunar ve nihayetinde bir açıklayıcı varlık olarak Tanrı'yı gündeme getirir.

    Sonuç olarak, Kelam Kozmolojik Argüman, hem felsefi hem de bilimsel bakış açılarıyla Tanrı'nın varlığını savunan güçlü bir temele sahiptir. Bu nedenle, evrenin neden var olduğunu sorgularken,


    Tanrı'nın varlığını kabul etmek, akla ve mantığa dayanan bir sonuç olarak karşımıza çıkar.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 19 Eylül 2024; 14:41:7 >







  • Var olan her şeyin bir nedeni vardır.

    Evren var olan bir şeydir.

    Öyleyse, evrenin de bir nedeni olmalıdır.

    Bu neden, evrenin dışında ve ondan bağımsız olmalıdır.

    Bu neden, Tanrı'dır.


    devam edelim


    Tanrı vardır.

    Öyleyse Tanrının bir nedeni vardır. (Çünkü "Var olan her şeyin bir nedeni vardır" diye götümüzden böyle bir ön kabullenme yapmışız.)

    Bu neden, Tanrının dışında ve ondan bağımsız olmalıdır.

    Bu neden, Zopiktir.



    Demek ki Tanrıyı Zopik yaratmış. Sen yanlış yaratıcıya tapıyosun.

  • Yanlış anlamış gibi gözüküyorsunuz.


    Var olan her şey diye ifade edilen bizim evrenimizi tanımlıyoruz. Bizim evrenimizi yaratan evrenimizin dışındaki üst-bilinç, o ilk neden olarak bizim suni boyutlarımızı yaratmıştır. Evrenimizi, yani bu suni boyutları yaratan, suni olmayan, zaman ve mekan olmayan fakat bilinç formu olan Tanrı vasıtasıyla başlatılmıştır.


    Tanrı, zaman ve mekanın olmadığı bu sebeple ilk nedene ihtiyaç duymayan bir alandır.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 19 Eylül 2024; 15:35:26 >
  • İspatı olmayan akla mantığa uygun sonuçmu olurmuş. Biyolojinin, astronominin ispatı var.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Miraclescape -- 19 Eylül 2024; 15:16:11 >
    < Bu ileti iOS uygulamasından atıldı >
  • Kuantum teorisi ve kuantum mekaniği de akla mantığa uymuyor. Determinist diye öğrendiğimiz tüm teorik fizik çökmüş; aslında yaşadığımız gerçeklik indeterminist olmuştur.

  • Hayır doğru anladım.


    Bir kere felsefe yapıyorsan dışarıdan bir ön kabullenme yapamazsın.


    "Var olan her şeyin bir nedeni var" diyorsan ve sonunda tanrı vardır diyorsan o zaman tanrının da bir nedeni olmak zorunda.


    Var olan her şey derken evren demek istedim tanrı onun dışında gibi bir kabullenme yapamazsın.


    Tanri neden zamandan mekandan bağımsız? Nerde bunun kanıtı.


    -Var olan her şeyin bir nedeni var ama tanrının yok.

    -Niye?

    -Çünkü o dışında.

    -Kaynak?

    -Kaynak götüm. (ön kabullenme)


    Böyle felsefe yapılmaz.

  • mechatengu kullanıcısına yanıt
    Kelam Kozmolojik Argüman



    Aristo, nedensellik zincirinin sonsuza kadar geriye gidemeyeceğini ve bir ilk nedenin var olması gerektiğini savunarak bu tartışmanın temellerini atmıştır. İslam filozofu Gazali, bu argümanı İslam düşüncesi içinde geliştirmiş ve "Filozofların Tutarsızlığı" adlı eserinde evrenin ezeliliği fikrini eleştirerek, evrenin bir başlangıcı olduğunu savunmuştur. Gazali'ye göre, sonsuz bir geçmiş imkansızdır çünkü sonsuz bir zaman dizisi tamamlanamaz.


    Batı felsefesinde ise, Orta Çağ düşünürü Thomas Aquinas, "Beş Yol" olarak bilinen argümanlarında, özellikle "İlk Neden Argümanı"nda, Aristo'nun fikirlerini Hristiyan teolojisiyle birleştirerek kozmolojik argümanı güçlendirmiştir. Aquinas'a göre, evrendeki her şeyin bir nedeni vardır ve bu nedenler zinciri sonsuza kadar gidemez; dolayısıyla, tüm nedenlerin ilk nedeni olan bir "İlk Hareket Ettirici" olmalıdır ki, bu da Tanrı'dır


    Kuantum mekaniğinin temel prensiplerinden biri olan belirsizlik ilkesi, Gazali'nin nedensellik ve determinizm eleştirileriyle parallellik göstermektedir. Heisenberg'in belirsizlik ilkesi, bir parçacığın konumu ve momentumunun aynı anda kesin olarak belirlenemeyeceğini öne sürer. Bu, klasik fiziğin determinizm anlayışına meydan okur ve Gazali'nin "zorunlu nedensellik" eleştirisini hatırlatır.


    Semavi dinlerin kutsal metinlerini incelediğimizde, evrenin yaratılışı ve ilk neden konusuna dair çeşitli ayetler bulunmaktadır.


    Örneğin, Kur'an-ı Kerim'de Ayetel Kürsi olarak bilinen ayette şöyle denir: "Allah, kendisinden başka hiçbir ilah olmayandır. Diridir, kayyumdur. O'nu ne bir uyuklama tutabilir, ne de bir uyku. Göklerdeki her şey, yerdeki her şey O'nundur. İzni olmaksızın O'nun katında şefaatte bulunacak kimdir? O, kulların önlerindekini ve arkalarındakini (yaptıklarını ve yapacaklarını) bilir. Onlar O'nun ilminden, kendisinin dilediği kadarından başka bir şey kavrayamazlar. O'nun kürsüsü, bütün gökleri ve yeri kaplayıp kuşatmıştır. (O, göklere, yere, bütün evrene hükmetmektedir.) Gökleri ve yeri koruyup gözetmek O'na güç gelmez. O, yücedir, büyüktür." (Bakara Suresi, 255) Bu ve benzeri ayetler, semavi dinlerin evrenin bir başlangıcı olduğu ve bu başlangıcın kaynağının Tanrı olduğu inancını yansıtmaktadır.


    Semavi dinlerin kutsal metinlerinde, evrenin yaratılışı ve ilk neden konusuna dair çeşitli ayetler bulunmaktadır. İslam'dan başlayarak, Kur'an-ı Kerim'de Ayetel Kürsi'ye ek olarak şu ayetler de konuyla ilgilidir:


    "O, gökleri ve yeri örneksiz yaratandır. Bir işe hükmetti mi ona sadece 'ol' der, o da hemen oluverir." (Bakara Suresi, 117)

    "Gökleri ve yeri yoktan var eden O'dur." (En'am Suresi, 101)


    "Başlangıçta Tanrı gökleri ve yeri yarattı. Yer boştu, yeryüzü şekilleri yoktu; engin karanlıklarla kaplıydı. Tanrı'nın Ruhu suların üzerinde hareket ediyordu. Tanrı, 'Işık olsun' diye buyurdu ve ışık oldu." (Yaratılış 1:1-3)


    Yeni Ahit'te, Yuhanna İncili'nde şöyle yazar:


    "Başlangıçta Söz vardı. Söz Tanrı'yla birlikteydi ve Söz Tanrı'ydı. Başlangıçta O, Tanrı'yla birlikteydi. Her şey O'nun aracılığıyla var oldu, var olan hiçbir şey O'nsuz olmadı." (Yuhanna 1:1-3)

    Yahudilikte, Tevrat'ta (Tora) benzer bir anlatım yer alır:


    "Başlangıçta Tanrı gökleri ve yeri yarattı. Yer boştu, yeryüzü şekilleri yoktu; engin karanlıklarla kaplıydı. Tanrı'nın ruhu suların üzerinde dalgalanıyordu." (Bereşit/Yaratılış 1:1-2)



    Kutsal Kitaplarda Zaman Kavramı


    1. "Şüphesiz, Rabbinin katında bir gün, sizin saydıklarınızdan bin yıl gibidir." (Hac Suresi, 47)
    2. "Gökten yere kadar her işi düzenleyip yönetir. Sonra (bütün bu işler) sizin sayageldiklerinize göre bin yıl tutan bir günde O'na yükselir." (Secde Suresi, 5)

    İncil'den:

    1. "Sevgili kardeşlerim, şunu unutmayın ki, Rab'bin gözünde bir gün bin yıl, bin yıl bir gün gibidir." (2. Petrus 3:8)
    2. "Çünkü bin yıl senin gözünde Geçmiş bir gün, dün gibi, Bir gece nöbeti gibidir." (Mezmurlar 90:4)

    Tevrat'tan (Tanah):

    1. "Çünkü bin yıl senin gözünde Geçmiş bir gün, dün gibi, Bir gece nöbeti gibidir." (Mezmurlar 90:4)

    Zebur'dan (Mezmurlar):

    1. "Çünkü bin yıl senin gözünde Geçmiş bir gün, dün gibi, Bir gece nöbeti gibidir." (Mezmurlar 90:4)



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 20 Eylül 2024; 14:50:14 >




  • Kozmolojik argümanların zaten en büyünü sıkıntısı bu. Neden bir ilk nedenin olması gerektğini, ya da bu ilk nedenin neden tanrı olması gerektiğini açıklayamıyorlar.


    Bir yerde sıkışıp bir ön kabullenme yapmaları gerekiyor.


    Hadi diyelim ki bu ilk nedeni kabul ettik. Bu ilk neden niye tanrı olsun? Nede tanrıyı da yaratan başka bir varlık olmasın ya da neden evrenin kendisi olmasın. Bununla ilgili somut hiçbir argümanları yok.


    Bu şekilde felsefe yapılmaz.


    Kutsal kitaplara gelirsek:

    Tamamı hayal ürünü ve uydurmasyon masallardan ibaret olduğu için hiçbir şeyi ispatlamaya yetmez.


    Sonuç olarak : Tanrının varlığı rasyonel bir zeminde ispatlanamaz.

  • Öncelikle, sonsuz geçmişe giden determinizm fikri, bir başlangıç noktası olmaksızın evrenin var olmasını açıklamakta yetersiz kalmaktadır.

    Bu noktada, determinizm dışında bir müdahalenin gerekli olduğu fikri ortaya çıkmaktadır. Bu müdahale, farklı boyutlardan gelen ve süreci başlatan bir etken olarak düşünülebilir.Tanrı'nın yaratılmış olamayacağı argümanı, aslında ilk neden kavramının neden Tanrı olması gerektiğini açıklamaktadır.


    Eğer Tanrı yaratılmış olsaydı, o da bizim evrenimizi oluşturmadan önce kendi içinde yok olurdu. Bu durumda, şu anki kuantum evrenimizin ortaya çıkması mümkün olmazdı.

    Bu argüman, Tanrı'nın neden yaratılmamış ve ezeli olması gerektiğini mantıksal bir çerçevede sunmaktadır.

    Eleştiride bahsedilen "Tanrı'yı da yaratan başka bir varlık" fikri, aslında sonsuz bir geriye gidiş problemini ortaya çıkarır. Bu da bizi tekrar bir ilk neden arayışına götürür. Evrenin kendisinin ilk neden olması fikri ise, evrenin kendi kendini yaratması gibi mantıksal bir çelişkiyi beraberinde getirir.


    Sonuç olarak : Tanrı'nın varlığının rasyonel bir zeminde ispatlanamayacağı iddiası, kozmolojik argümanın sunduğu güçlü mantıksal çerçeveyi tamamen göz ardı etmektedir. Bu argüman, evrenin başlangıcı ve ilk neden konusunda son derece tutarlı ve zorlayıcı bir açıklama sunmaktadır. Sonsuz geçmişe giden determinizmin açmazlarını aşmak için öne sürülen bu yaklaşım, Tanrı'nın varlığını sadece tartışmaya açmakla kalmaz, aynı zamanda bu varlığın mantıksal bir zorunluluk olduğunu ortaya koyar. Tanrı'nın yaratılmamış olması gerektiği argümanı, ilk nedenin neden Tanrı olması gerektiğini açık bir şekilde göstermektedir. Bu durum, ateist veya agnostik bakış açılarının ciddi mantıksal sorunlarla karşı karşıya olduğunu gözler önüne serer. Dolayısıyla, Tanrı'nın varlığı meselesi, basit bir inanç konusu olmaktan çıkıp, rasyonel düşüncenin kaçınılmaz bir sonucu haline gelmektedir. Bu argümanın gücü karşısında, Tanrı'nın varlığını reddetmek veya şüpheyle yaklaşmak, aslında mantığın ve rasyonel düşüncenin kendisini reddetmek anlamına gelmektedir.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 21 Eylül 2024; 5:34:57 >




  • Sonsuz geçmişe gitme fikrinin çıkış noktası zaten kozmolojik argümanların kendisi ki. kozmolojik argümanlar iddia ettiği şey gereği kendi kendilerine sonsuz döngüye giriyorlar.


    Var olan her şeyin bir nedeni vardır.


    Önermesi sonsuz döngüye sebep olan önerme. Kozmolojik argümanlar bu sonsuz döngüden kurtulmak için:


    Ama Tanrı hariç


    gibi bir ön kabullenme getiriyorlar. İşte "kaynak götüm" denen yer tam da burasıdır.


    Zaten hepsinin patladığı nokta da bu. Böyle bir ön kabullenme getiremezsin. İddia ettiği şeyi ispatlamakla yükümlüsün. Bunu hiçbir şekilde yapamıyorlar.


    Bu yüzden bütün kozmolojik arümanlar mantıksal zeminde jöle gibi dağılmaktadırlar.


    Alıntı

    metni:
    Eğer Tanrı yaratılmış olsaydı, o da bizim evrenimizi oluşturmadan önce kendi içinde yok olurdu.


    Yoo niye öyle olsun ki.





  • Bu gerçeklik gibi gözüken, sonradan oluşturulmuş ve başlatılmış yapı, kendinden çok daha üst bir gerçeklik tarafından inşa edilmiştir. Tek farkı, yaratılan gerçekliğin özelliklerini analiz ederken zaman, atomlar ve atom altı parçacıklar en sonunda kuantuma kadar inmemizdir. Aslında evrenimizin, Matrix alegorisi gibi sahte determinizm gösteren bir gerçeklik olduğunu Kuantum Mekaniği ile biliyoruz.


    Şimdi ikinci soruya gelelim:

    Bu gerçekliğin yaratıldığını ve sahte bir Matrix olduğunu Kuantum Mekaniği sayesinde bulduk. Peki, bu gerçekliği yaratan iktidar ve bilinç nerede?

    İlk soru felsefe ile cevaplanabilirken, ikinci soruyu ancak inmiş olan kutsal kitaplardan anlıyoruz. Kutsal kitapları okuduğunda, Tanrı katında zamanın olmadığını ve bizim evrenimizi bir ölçü ile yarattığını anlatır.


    Buradan üçüncü bir soru daha cevaplanıyor:


    Kutsal kitapların dayanağı nedir?

    İşte kutsal kitapların dayanağı, yaşadığımız sanal gerçekliği (bize göre gerçek, Tanrı için sanal) gözlemleyerek elde edilir. Determinist gibi gözüken olayların, tohumun su ve toprakla buluştuğunda meyve ve sebze türlerine dönüşmesi, Büyük Patlama sonrası gerçekleşen olaylar, karanlık madde ve uzayda gözlemlediğimiz tüm olay örgüsünün arkasında natüralistik determinizm değil, Gazali'nin dediği gibi Tanrı tarafından algoritma süreci anlık belirlenen kuantum indeterminizm gerçekleşiyor.


    Sonuç olarak Yaşadığın gerçeklik ile Kutsal kitapların anlatımını kıyas yapman gerekiyor.Kutsal Kitapların dayanağı hayatın ta kendisi.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 22 Eylül 2024; 10:6:11 >




  • Bomboş yazı.


    Kozmolojikk argumanların neden patladığını zaten yazmıştım. Ona karşı hiçbir arguman uretemiyorsun.


    Kutsal kitaplar masallardan ve uydurmasyonlardan başka hiçbir şey anlatmaz.

  • Kuantum deneyleri ve teorileri gerçekten de bilim dünyasını derinden sarsmış ve klasik fizik anlayışımızı kökten değiştirmiştir.


    Kuantum deneylerini araştırmanızı öneririm. Kuantum mekaniği, klasik determinizmi ciddi şekilde sorgulamıştır. Einstein'ın zaman kavramına getirdiği devrim, zamanın mutlak olmadığını gösterdi. Buna ek olarak, kuantum teorileri zamanın sadece kolektif değil, aynı zamanda bireysel olarak da ilerlediğini ortaya koymuştur. Bu, Einstein'ın görelilik teorisinden farklı olarak, zamanın yalnızca gözlemcinin hareketine ve konumuna göre değil, her bir gözlemciye özgün bir şekilde ilerlediğini göstermektedir.


    Einstein'ın bile bazı teorilerinin sınırları, kuantum teorisi ve mekaniği sayesinde ortaya çıkarılmıştır ve çökmüştür. Eğer felsefeyi bilimsel kanıtlarla desteklerseniz, yaşadığımız gerçekliğin semavi dinlerde anlatılan Arş tasviri ile şaşırtıcı benzerlikler gösterdiğini fark edebilirsiniz.


    Bu konular üzerine derinlemesine düşünenler, kesinlikle emeklerinin karşılığını alacak ve yeni bakış açıları kazanacaklardır.








    أَفَلَا تَعْقِلُونَ

      "Hâlâ aklınızı kullanmayacak mısınız?" (Yâsîn Suresi, 68)




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 22 Eylül 2024; 21:22:36 >




  • Arkadaşım ben kuantuma karşı değilim. Evrenin sadece klasik determinizm ilkesiyle açıklanmaması gerektiğinin de farkındayım.


    Kuantum diyip determinizm çöktü diyip oradan kuran ayeti fırlatıyosun tanrıya zıplıyosun. Benim karşı olduğum nokta bu. Kuantumtan Allaha zıplaman yani.


    Ben tanrıya geçtiğin noktada hata var diyorum sen bana hala kuantum diyosun.

  • mechatengu kullanıcısına yanıt

    Bir Deist ve ateist neden indirgenmiş materyalizmi bırakıp Semavi dinlere geçmeli ?


    Deist bir bakış açısından semavi dinlerin teist Tanrı anlayışına geçişin neden mantıklı ve gerekli olabileceğini, bilimsel ve felsefi argümanlarla destekleyerek açıklamaya çalışacağım. Bu geçişin temelinde yatan kanıtları ve bilimsel deneyleri detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.


    Evrenin İnce Ayarı ve Antropik İlke:

    Deist bakış açısı, evrenin bir yaratıcı tarafından tasarlandığını kabul eder, ancak bu yaratıcının evrene müdahale etmediğini varsayar. Oysa modern kozmoloji ve kuantum fiziği, evrenin son derece hassas bir şekilde ayarlanmış olduğunu göstermektedir. Kozmolojik sabitler ve temel fizik yasalarındaki en ufak bir sapma, yaşamın var olmasını imkansız kılacaktı. Bu "ince ayar" fenomeni, sadece başlangıçta bir tasarım değil, sürekli bir müdahale ve kontrol gerektirdiğini düşündürmektedir.


    Örnek: Proton ve nötron kütleleri arasındaki fark, güçlü nükleer kuvvetin şiddeti, elektromanyetik kuvvetin gücü gibi faktörlerdeki en ufak değişiklik, yıldızların ve elementlerin oluşumunu imkansız kılardı. Bu hassas dengenin tesadüfen oluşması ve korunması olasılığı matematiksel olarak sıfıra yakındır.


    Kuantum Belirsizliği ve İlahi Müdahale:

    Kuantum mekaniği, mikro düzeyde determinist olmayan bir evren resmi çizer. Heisenberg'in belirsizlik ilkesi, parçacıkların konumunu ve momentumunu aynı anda kesin olarak belirlemenin imkansız olduğunu gösterir. Bu belirsizlik, makro düzeyde de etkilerini gösterir ve evrende sürekli bir "seçim" veya "karar" mekanizmasının varlığına işaret eder.


    Bu durum, İmam Gazali'nin "occasionalism" teorisiyle uyumludur. Gazali'ye göre, evren her an Allah tarafından yeniden yaratılmaktadır. Kuantum belirsizliği, bu sürekli yaratılış ve müdahale için bir mekanizma sunmaktadır.


    Örnek: Çift yarık deneyi, parçacıkların davranışının gözlemcinin varlığına bağlı olarak değiştiğini gösterir. Bu, evrenin "bilinçli" bir gözlemciye ihtiyaç duyduğunu ve pasif bir yaratıcı fikriyle açıklanamayacağını düşündürür.


    Biyolojik Komplekslik ve Evrim:

    Deist bakış açısı, canlıların evrimini tamamen rastlantısal süreçlere bağlar. Ancak modern biyoloji, canlılardaki kompleksliğin sadece rastlantısal mutasyonlar ve doğal seleksiyon ile açıklanamayacak kadar yüksek olduğunu göstermektedir.


    DNA'nın yapısı, hücre içi mekanizmalar, organ sistemleri gibi biyolojik yapılar, adeta bir "yazılım" gibi işlemektedir. Bu yazılımın rastgele oluşması istatistiksel olarak imkansızdır.


    Örnek: Bakteriyel flagellum gibi "indirgenemez kompleks" yapılar, evrimsel sürecin yönlendirilmiş olabileceğini düşündürür. Michael Behe'nin çalışmaları, bu yapıların kademeli evrimle açıklanamayacağını öne sürer.


    Bilinç ve Özgür İrade Meselesi:

    Deizm, insan bilincini ve özgür iradeyi açıklamakta zorlanır. Eğer evren sadece fizik yasalarına göre işleyen bir makine ise, bilinç ve özgür irade nasıl ortaya çıkmıştır?


    Nörobiyoloji ve bilinç çalışmaları, bilincin sadece beyin aktivitesine indirgenemeyeceğini göstermektedir. Kuantum beyin teorileri (örneğin, Roger Penrose ve Stuart Hameroff'un çalışmaları), bilincin kuantum süreçlerle ilişkili olabileceğini öne sürer.


    Bu durum, semavi dinlerin insana verdiği özel konum ve özgür irade anlayışıyla uyumludur.


    Kozmolojik Kanıtlar:

    Big Bang teorisi, evrenin bir başlangıcı olduğunu gösterir. Bu, "İlk Neden" argümanını güçlendirir. Stephen Hawking gibi bilim insanları, evrenin kendi kendine var olabileceğini öne sürmüşse de, bu teoriler hala spekülatif düzeydedir ve felsefi sorunlar içerir.


    Örnek: Borde-Guth-Vilenkin teoremi, genişleyen her evrenin geçmişte sonlu olduğunu matematiksel olarak kanıtlar. Bu, sonsuz bir geçmişe sahip evren fikrini çürütür ve bir başlangıç noktasına işaret eder.


    Kutsal Kitaplardaki Bilimsel Öngörüler:

    Semavi dinlerin kutsal kitapları, bilimsel olarak ancak yüzyıllar sonra keşfedilen birçok gerçeği içerir. Bu öngörüler, bu metinlerin ilahi kaynaklı olabileceğini düşündürür.


    Örnekler:


    Kur'an'da evrenin genişlemesinden bahsedilmesi (Zariyat Suresi, 47. ayet)

    Embriyolojik gelişim aşamalarının detaylı anlatımı (Müminun Suresi, 12-14. ayetler)

    Dağların yerkürenin dengesini sağlayan kazıklar olarak tanımlanması (Nebe Suresi, 7. ayet)

    Ahlak ve Adalet İhtiyacı:

    Deizm, evrensel bir ahlak ve adalet anlayışını temellendirmekte zorlanır. Eğer Tanrı evrene müdahale etmiyorsa, ahlaki değerlerin kaynağı nedir? Semavi dinler, ahlaki değerlerin ilahi kaynaklı olduğunu ve ilahi adaletin varlığını öne sürer.


    Örnek: Nöroetik çalışmaları, ahlaki yargıların beyinde özel bölgelerle ilişkili olduğunu gösterir. Bu, ahlaki duygunun "hardwired" olduğunu ve evrimsel süreçlerle tam olarak açıklanamayacağını düşündürür.


    Tarihsel ve Arkeolojik Kanıtlar:

    Semavi dinlerin tarihi olayları ve peygamberlerin varlığı, arkeolojik bulgularla desteklenmektedir. Bu, kutsal metinlerin sadece mitolojik anlatılar olmadığını gösterir.


    Örnek: Ölü Deniz Yazmaları, Kutsal Kitap metinlerinin güvenilirliğini destekler. Arkeolojik kazılar, birçok kutsal metin anlatısını doğrulamıştır.


    Mucizeler ve Açıklanamayan Olaylar:

    Bilimsel yöntemlerle açıklanamayan olaylar ve şifa bulma vakaları, deist bakış açısıyla açıklanamaz. Semavi dinler, bu tür olayları ilahi müdahalenin kanıtı olarak görür.


    Örnek: Lourdes'deki şifa vakaları, tıbbi olarak açıklanamayan iyileşmelere örnektir. Bu vakalar, bilimsel komiteler tarafından incelenmiş ve doğrulanmıştır.


    Kuantum Dolaşıklık ve Birlik Teorisi:

    Kuantum dolaşıklık fenomeni, evrendeki her şeyin birbiriyle bağlantılı olduğunu gösterir. Bu, semavi dinlerin "her şeyin Allah'ın bilgisi ve kontrolü altında olduğu" fikri ile uyumludur.


    Örnek: Aspect deneyi, birbirinden uzak parçacıkların anlık etkileşimini gösterir. Bu, evrende "yerel olmayan" bir bağlantının varlığına işaret eder.


    Sonuç:


    Tüm bu kanıtlar ve bilimsel veriler ışığında, deist bir bakış açısından semavi dinlerin teist Tanrı anlayışına geçiş, sadece mantıklı değil, aynı zamanda gerekli görünmektedir. Modern bilimin bulguları, evrende sürekli bir ilahi müdahale ve kontrolün varlığına işaret etmektedir.


    Deizmin pasif Tanrı anlayışı, evrenin kompleksliğini, yaşamın ortaya çıkışını, bilincin varlığını ve ahlaki değerlerin kaynağını açıklamakta yetersiz kalmaktadır. Semavi dinlerin aktif, müdahil ve her an yaratmaya devam eden Tanrı anlayışı, bu fenomenleri daha tutarlı bir şekilde açıklamaktadır.


    Bilim ve din arasında var olduğu düşünülen çatışma, aslında yüzeysel bir yanılsamadan ibarettir. Derinlemesine bir inceleme, bilimsel bulguların semavi dinlerin öğretileriyle şaşırtıcı derecede uyumlu olduğunu göstermektedir.


    Bu nedenle, rasyonel ve bilimsel düşünceye değer veren bir deistin, bu kanıtları değerlendirdiğinde, semavi dinlerin teist Tanrı anlayışına yönelmesi kaçınılmaz görünmektedir. Bu geçiş, sadece daha tutarlı bir dünya görüşü sunmakla kalmaz, aynı zamanda varoluşsal sorulara daha tatmin edici cevaplar sunar ve yaşama daha derin bir anlam katar.


    Semavi dinlerin Tanrı'sına "boyun eğmek", aslında evrenin ve varoluşun gerçek doğasını kabul etmek anlamına gelir. Bu, kişiyi daha bütüncül bir hayat anlayışına ve daha derin bir manevi deneyime yönlendirir.




    Kuantum mekaniği, klasik fiziğin determinist yaklaşımını kökten sarsmıştır. Bu yeni paradigma, evrenin her anında sonsuz olasılıkların var olduğunu ve gözlemcinin rolünün bu olasılıklardan birini gerçekliğe dönüştürdüğünü öne sürer. Bu anlayış, İmam Gazali'nin 11. yüzyılda ortaya koyduğu "ocasionalism" (vesileci) teorisiyle şaşırtıcı bir paralellik göstermektedir. Gazali'nin evren anlayışında, her an Allah'ın doğrudan müdahalesiyle yeniden yaratılmaktadır. Bu bakış açısı, kuantum mekaniğinin sunduğu "her an yeni bir olasılığın gerçekleşmesi" fikriyle uyum içindedir.


    Bu bağlamda, evrendeki her bir eylemin, bir tohumun çimlenmesinden, bir spermin ana rahminde bir organizmaya evrilmesine kadar, sürekli bir yaratılış ve yenilenme süreci olduğunu söyleyebiliriz. Makro ölçekte gözlemlediğimiz evrenin genişlemesi de aslında bu sürekli yaratılışın bir tezahürü olarak görülebilir. Bu perspektif, evrenin statik veya önceden belirlenmiş bir yapı olmaktan ziyade, dinamik ve her an yenilenen bir varlık olduğunu vurgulamaktadır.


    Âdem'in yaratılışı konusuna da bu açıdan yaklaşabiliriz. Klasik evrim teorisinin öne sürdüğü kademeli değişim yerine, Âdem'in doğrudan ve ani bir yaratılış eylemiyle var edildiği görüşü, kuantum mekaniğinin ani değişim ve sıçrama fikriyle uyumludur. Bu, ilk insanın evrimsel bir süreçten geçmeden, Allah'ın doğrudan müdahalesiyle "sıfırdan" yaratıldığı inancını destekler niteliktedir.


    Bu yaklaşım, evrendeki her olayın - mikro ölçekte bir atomun hareketinden, makro ölçekte galaksilerin oluşumuna kadar - sürekli bir yaratılış eylemi olduğunu öne sürer. Bu bakış açısı, semavi dinlerin öğretileriyle modern bilimin bulgularını harmanlayarak, daha bütüncül ve derinlikli bir evren anlayışı sunmaktadır.


    Sonuç olarak, kuantum mekaniğinin getirdiği bu yeni paradigma, semavi dinlerin Allah'ın sürekli yaratma ve müdahale etme gücüne dair öğretileriyle uyum içindedir. Bu sentez, bilim ve din arasında var olduğu düşünülen çatışmayı ortadan kaldırarak, her ikisinin de aynı hakikatin farklı yönlerini aydınlattığını göstermektedir.


    Bu bağlamda, semavi dinlerin sunduğu hakikat yolu, sadece manevi bir rehberlik değil, aynı zamanda evrenin en temel işleyişine dair derin içgörüler sunan bir kaynak olarak karşımıza çıkmaktadır. Bilim, felsefe ve din alanlarında veri toplayan araştırmacılar, semavi dinlerin anlatımları ile bilimsel verileri kıyasladıklarında, Allah'ın kutsal kitaplarda bahsettiği evren anlayışının, modern bilimin en son bulgularıyla şaşırtıcı derecede örtüştüğünü görmektedirler.



    Sonuç olarak, modern bilim ve felsefe, deizmin sınırlarını aşarak, semavi dinlerin sunduğu daha kapsamlı ve tutarlı dünya görüşünü destekler niteliktedir. Bu sentez, hem bilimsel merakı hem de manevi arayışı tatmin eden, daha zengin ve anlamlı bir varoluş anlayışı sunmaktadır.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ErgoProxy19 -- 23 Eylül 2024; 12:33:56 >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.