Barış Bey, Ankara'daki Flash Lube satan yerin telefonunu ve varsa internet sitesini verir misiniz?
arkadaşlar benim anlatlatmak istedigim niye bu toyotoda şikayet ler ve bozunlan malzemeler hep aynı demekki bir yerde bir hata var niye opel lerde böyle bir sorun görmedim ya benim bu ssöylediklerim tamamen bire bir gördügüm şeyler bunlar bir raslantımı şu 4-5 ay içerisinde 15 yakın kapak oldu ve birtanesi saglam bir gayd bir subab çıkmadı.ya da bu şöförler çok kötü adi gaz alıyorlar ondan oluyor..benim ki sadece izlenim..eger anyakın bir zamanda bir kapak gelirse sizlere foto.çekecem...
Bu konuda tamamiyle kafam karışmış durumda. İnternette LPG ile ilgili birçok yabancı sitelerde ve yabancı forum sitelerinde Ford Focus'larda (ve daha bir çok marka ve modelde) LPG dönüşümünün sübap yataklarında aşınmaya sebep olacağı, bu yüzden muhakkak Flash Lube veya bir benzeri yağlama kitinin kullanılması gerektiği yazıyor. Hatta bir çok LPG dönüşüm bayileri LPG'ye dönüştürdükleri her arabaya bu kiti koyuyorlarmış. Böyle bir sorun var ki Ford fabrika çıkışı LPG'li araçlarında daha sağlam sübap yatağı malzemeleri kullanıyormuş. Bunlar internetten araştırıp öğrendiğim bilgiler.
Şu bir gerçek : LPG benzine göre daha yüksek sıcaklıkta yanıyor ve sübapların olduğu üst silindir bölgesi daha çok ısınıyor. Kafamdaki sorular şunlar:
1. Motor kendisi sübapları yağlamıyor mu? yağlıyorsa bu yetersiz mi de böyle ekstra bir yağlama sağlanması gerekiyor?
2. Araba LPG'ye geçince sübapların yağlanması azalıyor mu?
3. Yoksa araba LPG'ye geçince sübap yağlamasında herhangi bir azalma olmuyor ama LPG'nin yüksek sıcaklığının zararlarını azaltmak için benzine göre sübapların daha çok mu yağlanması gerekiyor?
4. Benzinin sıvı bir yakıt olduğu için bir miktar ekstra yağlama sağlıyor(benzin yağlama sağlar mı?) ama LPG kuru bir yakıt olduğu için benzinin sağlamış olduğu yağlama artık olmuyor ve sübapların yağlanması azalmış oluyor. Bu doğru mudur?
Neden ekstra bir sübap yağlanması gerektiği kafama tam oturmadı. Bilgisi olan varsa bizi aydınlatabilir mi acaba ?
evet daha yüksektir
quote:
Orjinalden alıntı: barisdragon
lpg yandığında çıkan ısı daha mı yüksek?
daha yüksek tutuşma sıcaklığı olduğu için dizayn kriterinden uzaklaşmaktadır.Ama öyle çok büyütülecek bir problem olduğunu sanmıyorum tedbir alınabilir.
quote:
Orjinalden alıntı: barisdragon
daha yüksek ısı açığa çıktığı için mi?Yoksa gaz yakıt olduğu için mi lpg aşınmaya yol açıyor acaba?
motordaki yağlamanın 2 temel görevi vardır bunlardan birincisi aşınmayı engelleme ,ikincisi motoru sabit ısıda tutmak. birinci görevi aşınmayı engelleme de ısı transferi konusuyla alakalıdır.Eğer motor elemanları daha yüksek hararet için tasarlanmış ise buna uygun alaşım veya çelik ise bazı yüzey sertleşmeleri yapılmaktadır.Hareket eden tüm parçalar ısı üretir .Bu ısı yağlama ile kontrol altında tutulmaktadır.asit bir örenk vermek gerekirse elimizi birbirine sürttüğümüz zaman ısı oluşur halbuki avucumuza biraz yağ koyarsak aynı işlemde ısı oluşumu azalacaktır.Ancak yine avucumuzun ısısı olan 37 dereceden yüksek olacaktır.Eğer avucumuzu birbirine sürterken arasındajki yağı de devri daim ettirebilirsek aşınma veya avucumuzun ısısı sabit kalacaktır.Bu olayın bir yanı dır .
Dier yanı ise LPG yanma sonucunda silindir içinde oluşan ısı tranferi yoluyla subap yataklarını ve subaba iletilmektedir.Subap yatakları üzerinde oluşan bu ısıyı atmak için elimizde sadece motor yağı bulunmaktadır.yağın motordaki devri daim hızı belirli bir oran için tasarlandığı için bu oluşan ısı atılmadan sürekli yataklar üstünde kalırsa burada buluna yağ gerçek yağlama görevini yapamamakta ve efsafı bozulmaktadır.Dolayısıyla ilk başta anlattığım aşınma şartları oluşmuş olur.Bu tamamen tasarım ile çözülmesi tamamen mühendislik yoluyla yapılabilir.Birçok yolu var ama piyasa lube oil ile çözmüş ise bravo ucuza en kolay yol , mühendisliğin ilk şartıdır.Ancak tasarım ile çözülecek ise bu kısımların ısıl işem sonrasınds setlik değerlerinin artırılması veya motor yağının devri daim hızının artırılması gibi bir sürü faktör ile çözüm bulmak olasıdır.
Diğer bir konu da metal bölümü mezunlarının yanıtlaması gereken malzeme üstünde ısının yaratabileceği olumsuz şartlar altında incelenmelidir.Unutmayalım ki iyi bir yağlama ile sistem üzerinde oluşan ısı kolaylıkla alınabilinir.Bu konuda öncü firmalar motor kapagının altındaki contaları akıllı veri verebilen hale dönüştürerek (sıcaklık verisi basınç vb) ECU programında ektrem şartlara göre soğutma debisini ve fan hızını ayarlabilen konular için uğraşmaktadır. Unutmayalım ki gerektiğinden fazla soğutma da yakıt kaybından başka birşey değildir.Bunu optimum tutabiklmek için bizer daha LPG yi anlamaya çalışırken motor içinden ısı değerlerini alarak önleyici sistemler kullanmayı planlayan(belki de kullanılmaktadır) firmalar bulunmaktadır.
quote:
Orjinalden alıntı: barisozyurt
Bu konuda tamamiyle kafam karışmış durumda. İnternette LPG ile ilgili birçok yabancı sitelerde ve yabancı forum sitelerinde Ford Focus'larda (ve daha bir çok marka ve modelde) LPG dönüşümünün sübap yataklarında aşınmaya sebep olacağı, bu yüzden muhakkak Flash Lube veya bir benzeri yağlama kitinin kullanılması gerektiği yazıyor. Hatta bir çok LPG dönüşüm bayileri LPG'ye dönüştürdükleri her arabaya bu kiti koyuyorlarmış. Böyle bir sorun var ki Ford fabrika çıkışı LPG'li araçlarında daha sağlam sübap yatağı malzemeleri kullanıyormuş. Bunlar internetten araştırıp öğrendiğim bilgiler.
Şu bir gerçek : LPG benzine göre daha yüksek sıcaklıkta yanıyor ve sübapların olduğu üst silindir bölgesi daha çok ısınıyor. Kafamdaki sorular şunlar:
1. Motor kendisi sübapları yağlamıyor mu? yağlıyorsa bu yetersiz mi de böyle ekstra bir yağlama sağlanması gerekiyor?
2. Araba LPG'ye geçince sübapların yağlanması azalıyor mu?
3. Yoksa araba LPG'ye geçince sübap yağlamasında herhangi bir azalma olmuyor ama LPG'nin yüksek sıcaklığının zararlarını azaltmak için benzine göre sübapların daha çok mu yağlanması gerekiyor?
4. Benzinin sıvı bir yakıt olduğu için bir miktar ekstra yağlama sağlıyor(benzin yağlama sağlar mı?) ama LPG kuru bir yakıt olduğu için benzinin sağlamış olduğu yağlama artık olmuyor ve sübapların yağlanması azalmış oluyor. Bu doğru mudur?
Neden ekstra bir sübap yağlanması gerektiği kafama tam oturmadı. Bilgisi olan varsa bizi aydınlatabilir mi acaba ?
Sayın vezir, Öyle güzel anlatmışsınız ki, elinize sağlık demezsem içim rahat etmeyecekti. Teşekkürler.
subap az yaglanma çok yaglanma diye birşey yok.yaglanmayla ilgili bir sorun yok sorun biraz ısı ve malzemeden ile ilgili.subap millerinde ince bir yag filmi olur.bu iki metalın birbirine sürtünmeden dolayı sarmaması için. o boşluk çok olup yaglama fazla olur ise o yag yanma odasına gidip aracın yag yakmasına eksiltmesine sebep verir...
Benim bildiğim, benzin, sübaplara sıvı halde geliyor, lpg ise gaz halinde. Bu durum sübap lastiklerini kurutup aşındırıyor.Bunu önlemek için, yağlama sistemi var. Çok basit bir düzenek.Küçü, 1 Lt.lik bir plastik şişe, 10 saniyede 1 damla yağ atıyor, motor bu yağı vakumla çekiyor, yağ da sübap lastiklerine giderek lastiklerin aşınmasını, motorun yağ eksiltmesini önlüyor.
Yıllar önce LPG taktırmış Honda, Toyota, Ford araçlar var. Böyle bir şey olsaydı eğer mutlaka bu işin kokusu çıkardı. Geçen hafta Ankara da bir bir önceki kasa focus taksiye bindim. Muhabbet ettik biraz konu LPG'ye geldi. Prins taktırmış ve çok memnun olduğunu söyledi. 120.000 km yapmış ve hiç problem yaşamamış. Subap yatakları aşınsa heralde bu kadar dayanmazdı.
Sayın vezir, sorularıma elinden geldiği kadar detaylı açıklama yazmışsın. Teşekkürler .
Bu yağlama kitleri, manifolddan sübapların olduğu yere damla damla yağ damlatıyor. Yanacak olan LPG veya benzinin içine yağ karışması bir sorun oluşturmaz mı? Benzinin veya LPG'nin yanacağı ortama yağ karışmış oluyor.
evet yakıt hava karışımının yapısını bozar bence kimse bu konuya ilgi göstermedi bu tokipte sormuştum
bilinmeyen herşey sorun oluşturabilir detaylı kimyasal testler gereklidir.Ancak benzin ile LPG arasında sadece yanma ısısı dğil kimyasal olarak da farklılıklar vardır.LPG basit gazlardan oluşur bütan (C4H10)ve propan (C3H8) eğer lise düzeyinde bile kimya dersi görmüşseniz bu gazların ideal yanma şartlarında oksijen ile yandığında CO2 ve H2O çıkarması gerektiğini bilirsiniz.Detaylara girmek istemiyorum ancak ideal yanma olmaz ise CO ,NOx gibi eksoz emisyonları da mevcuttur .Bunların çevreye zararlarından başka motor için güç kaybından başka zararı bulunmamaktadır.Ancak benzinde ise ham petrolün doğası gereği yağlayıcı özellikte maddeler bulunmaktadır.Bunu herkez mutlaka biryerlerden duymuştur.İşte içinde bulunmayan bu yağlama aslında sürtünmeyi azaltıcı demeli maddeler dışarıdan eklenirse bu eksik kalan şey tamamlanmış olur.Burada tartışılması gereken şey katılan şeyin miktarı yanma ısısı , yanma sonucunda silindir veya subap yataklarında oluşacak kalıntılar ve bunların etkileri olmalıdır.
Aynen bir ilacın + etkileri yanında yan etkilerinin olması gibi , bu bilinmeden sadece artı yönünü değerlendirerek iyidir demek , benim için çok atmasyon bir cevap olacaktır.
Sonuç itibarıyle , yapğlama çok özel bir konudur yağlama konusu da uzmanlık gerektiren bir konudur , ben onlarca değişik yağ biliyorum işim gereği her makina alt parçsında farklı efsafta yağ kullnılmaktadır.Yağların hepsi de ham petrolden elde edilmektedir.Tam sentetik olanların durumu biraz daha farklıdır .
quote:
Orjinalden alıntı: barisozyurt
Sayın vezir, sorularıma elinden geldiği kadar detaylı açıklama yazmışsın. Teşekkürler .
Bu yağlama kitleri, manifolddan sübapların olduğu yere damla damla yağ damlatıyor. Yanacak olan LPG veya benzinin içine yağ karışması bir sorun oluşturmaz mı? Benzinin veya LPG'nin yanacağı ortama yağ karışmış oluyor.
Castrol 0w-30 tamsentetik kullanıyorum, nasıl?
evet yakıt hava karışımını etkiler ,ancak bozar mı bozmaz mı bilemeyeceğim. Motorlar 1960-1970-1980 ler diye giden bir sürü evrim geçirmiştir.yanma sistemi üzerine mühendisler çok kafa yormuşlar ve duruma göre kendini ayarlayan sistemler eklemişlerdir.2000 l,i yılların araçlarında gelişmiş sensörler ve ECU sistemleri mevcuttur .Bunların programlarında yanma ısısı ile alakalı detay geri düzeltmeler mevcuttur.yani sıcaklık için bir tepe nojktası belirlenmiş ise avans zamanını ve yakıt miktarını oynayarak bunu yakalamak için alt sistemler çabalamaktadır.Bilinçsizce yapılmış ve tamirci geçinen bir sürü esnaf maalesef denetimsizlikten kaynaklanan boşluluğu kullanarak kişisel deneyimlerine dayanarak bir sürü modifikasyon yapabilmektedirler.Avrupa ile aramızda analayış açısından çok büyük fark bulunmaktadır.Ancak her işte olduğu gibi deneyim için tecrübe yapılmış araç sayısı da esastır.bu piyasa için iyi bir geri dönüşüm olmaktadır.Denetimsizlik aslında bir sürü piyasaya deneme yapılmış aracın (üzerinde oynanmış) sürülmesine olanak sağlamaktadır.Aynen tıp alanında olduğu gibi araçlarımız denek olarak kullanılmakta ve bu konuda herkez kendi sisteminin iyi olabileceğini savunmaktadır.Gelişmiş ülkelerde atık çevre şartları nedeniyle ciddi ve sıkı denetleme geçirmiş olması nedeni ile bu ürünlerin satışı yasal olmasına rağman üzerine bir sürü uyarı yapıştırlmakta ve bazıları tüketiciyi aldatmaktan dolayı yasaklanmaktadır.Tabii ki bunun bir yasal süreci olduğu için bu arada piyasada DENEK olarak kullanılan araçlarıyla dolaşan muzdarip kişilerin olduğu da aşikardır .bazıları ürünü işe yaradığını bazıları ise hiçbir işe yaramadığı savunan ve bu konuda forumlarda tartışan arkadaşlarımız bulunmaktadır.Eğer bir ürün genelleme yapılarak satılıyor ise ve bir araca bile kusur olarak zararı dokunsa onbinlerce liralık tazminat ödemesi lazımdır.Ancak kanunlarımız bizleri daha gerektiği gibi koruyamadığı ve uygulamada birçok eksikliğin olduğunu düşünürsek , Araçlarımızı korumasını beklemek biraz hayalci olmakla eşdeğer kabul edilmektedir.Bu konuda zarar gören kimselerin bunu satıcı firma nezlinde tazmin etmesinin önünde ciddi sıkıntılar varıdr.Bu konu ülkemizin kronik sorun çözme ve mağdur olanı kollama görevini yapamamasından veya kanunları gerektiği gibi çalıştıramamasından kaynaklanmaktadır.İşallah önümüzdeki seçimlerde bu işelrri ciddiye alan bir hükümet gelir de kararlılıkla uygulayacağı kanunlar tüm tüketicilere güzel günler yaşatır.
quote:
Orjinalden alıntı: okis
evet yakıt hava karışımının yapısını bozar bence kimse bu konuya ilgi göstermedi bu tokipte sormuştum
aranız markası ,yılı , km si ,nerde yaşadığınız ve ağ değiştirme sıklığınızı yazarsanız daha isabetli bir cevap yazabilirim.
quote:
Orjinalden alıntı: barisdragon
Castrol 0w-30 tamsentetik kullanıyorum, nasıl?
bana bu manifold dan yaglama subapların yaglanmasına pek sıcak bakmıyorum....yanmanın oldugu yerde yagın olmaması lazım o yag zamanla kurum yapar.bu aracın cekişten düşmesine sebep verir.bu konularda biraz daha bilinçli olalım....................
Bu tür sistemlerde illede yağ kullanmanız gerekmiyor.Nemlendirme sistemleri var.Eğer lpg;subapları kurutuyorsa bu kurutma özelliği ortadan kaldırılabılinir.Ayrıca 1lt yağ 1000 km de araca verilirse motora zarar verecek kadar kurum yapacağını zannetmiyorum. Bilinçli olma konusunda çok haklısınız,yağlama sistemi takılır takılmaz o ayrı bir konu ama böyle bir sistemi iyi incelemek lazım,birçok yağlama sisteminin çok bilinçsizce yapıldıklarını gördüm,bunların elektronik kontrollü olanları var onlarda iyi incelenirse daha iyi sonuçlara varılacağını zannediyorum.Saygılar...
quote:
Orjinalden alıntı: karamurat39
bana bu manifold dan yaglama subapların yaglanmasına pek sıcak bakmıyorum....yanmanın oldugu yerde yagın olmaması lazım o yag zamanla kurum yapar.bu aracın cekişten düşmesine sebep verir.bu konularda biraz daha bilinçli olalım....................
2Adan alıntı;
LPG Silindirlere gaz fazinda gonderilmektedir. Volumetrik olarak LPG ve Benzinin alt kalorifik gucleri soyledir: Benzin = 32.3 MJ/Dm3 LPG = 25.6 MJ/Dm3 LPG nin Alt kalorifik gucu benzine gore daha dusuk oldugundan bilinenin aksine yanma daha dusuk sicakliklarda gerceklesmektedir. Benzinle calismada tam yuk civarinda karisim asiri zengin olup yanma bozulmakta, CO ve HC emisyonlari artarken NOx emisyonlari azalmaktadir. LPG de ise tam yukte karisim fakir olup, CO ve HC emisyonlari dusmekte, buna karsilik NOx artmaktadir. Bu durum bazi cevrelerce yorumlanirken, NOx degerlerindeki artisin benzinde oldugu gibi yanma esnasinda olusan yuksek sicakliga baglanmaktadir. Bilindigi gibi benzinde yanma sirasinda sicaklik ne kadar yuksek olursa NOx emisyonlari o olcude yuksek cikmaktadir. LPG de durum tamamen farkli olup, Alt Kalorifik Guclerden de goruldugu gibi yanma esnasinda silindirlerde daha fazla sicaklik olusmasi fiziken mumkun degildir. Farkli yakit kullaniminda yanma odasinda olusabilecek sicakliklar acisindan LPG veya DOGALGAZ benzine gore gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sicakliklari acisindan daha avantajli gorunmektedir. Dolayisiyla bu yakitlarla daha dusuk sicakliklar ve daha dusuk isil zorlamalar olusmaktadir. Ayrica piyasada cekirdekten yetisme,eski pik motorlarda kalmis bazi ustalar, "abi benzinde kursun var subaplari yaglar, karbon filmi olusturur, LPG kuru yakit motora hararet yaptirip subap sarar" seklinde tamamen yanlis beyanlarda bulunmaktadir. Uzun yillardir motorlar kursunsuz benzine gore uretilmektedir. Gelisen cevre standartlari ve daha siki egzoz emisyon sinirlamalari daha temiz yakitlari zorunlu kildigindan motorlarda karbon filmi olusmasinin onemi kalmamistir. Otomotiv firmalarinca gelistirilen yeni motor teknolojileriyle daha dusuk isi iletimi olan ve hafif malzemelerden subaplar uretilmis, sicakliklar onemli olculerde dusurulmus ve mekanik zorlamalar azaltilmistir. Yeni motor teknolojilerinde kullanilan direnci yuksek ve isi iletim katsayisi dusuk kaplamalarla supap dayanimlari arttirilmis ve isi kayiplari azaltilmistir. Ayrica; motorlarda sogutmayi saglamak sogutma sisteminin gorevidir. Motorun yaglanmasi ve sogutulmasi yakit sisteminin gorevi degildir. Daha fazlasi sitede...
2a mühendisliğin sayfasında bu yazıyı veya buna benzer bilgilendirici yazıların olduğu bir yeri aradım ama bulamadım. Link'ini verebilir misin acaba?