Yeni Terios'un dişli oranları aşağıdaki gibi. 1.vites : 3,769 2.vites : 2,045 3.vites : 1,376 4.vites : 1,000 5.vites : 0,838 geri vites : 4,128 son dişli : 5,125
Soru şu:
Sadece 1. vites dişlişini değiştirerek, 1. vitesteki torku arttırmak dolayısıyla hızı düşürmek olanaklımıdır. Eğer bu yapılabilirse nasıl bir dişli ile değiştirmek gerekir?
Yapılmak istenen şudur: Forumdaki bilgiler ışığında yapılan hesaplamalara göre yeni terios, 1. viteste 4400 devirde 29 km/s hız yapıyor. Bu hızın 15 km/s civarlarına düşmesini sağlamak.
İlgilenenlere şimdiden teşekkürler.
Burada karşınıza şöyle bir engel çıkacak,
Mevcut durumda 4000 devirde 1. vitesten 2.vitese geçtiğinizde motor yaklaşık 2200 devire düşüyor... Siz birinci vitesin oranı ile bahsettiğiniz şekilde oynadığınızda, (ki o konuda da bazı sıkıntılar var ama önce sizi vazgeçirelim... ) 4000 devirde 1. vitesten 2.vitese geçtiğinizde motor 1100 devire kadar düşecek. Bu da birinci vitesten ikiye geçerken sürüş akıcılığını ve torkun devamlılığını sağlamak için çılgın yüksek devirlerde vites değiştirmenizi gerekir... Bahsettiğiniz oranlar aradan bir vites eksiltmek kadar büyük bir etkiye sahip olacak...
Niçin böyle bir şeye ihtiyaç duydunuz? (Terios'ta arazi takviyesi yok, sanırım o yüzden?)
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk
Terios'ta arazi takviyesi yok, sanırım o yüzden?
Evet bu yüzden.
Sözünü ettiğiniz engelin farkındayım ama, zaten çoğu zaman 2. viteste kalkıyor araba.
İlk vites oranı 3.7, bu durumda bunu iki katına yani 7.4'e çıkarman lazım 15 km/s gitmen için. Yani buda torkunun,
7.4*5,125*motor torku=Tekerleklere iletilen tork.
Şu anda ise,
3.74*5.125*motor torku= Şu anda aracının tekerleklere iletilen torku.
evet yapılabilmesi mümkündür ancak her kazancın bir de dejavantajı vardır mühendislikte.torku artırırsın ama neden artırmak istiyorsun bu önemlibir sorudur .Eğer drag için falan yapacak isen mantıklı olabilir ama günlük hayat için fabrika oranları aracın sağlığı için daha doğru bir seçimdir .torkun arması ve diğer mekanik elemanlarının değişmemesi onlara teknik problem ile karşılaşmana neden olur .Bunlardan birini arıkantürk söylemiş.Ayrıca dişli oranlarının arasının açık olması vites geçişlerinde probleme neden olur sekromeçler izin vermez veya garç diye bir ses ile vites geçirirsin .Çünkü bir dişli çok küçük diğeri büyük olduğunda dişlinin uç noktasında hızlar bariz farklı olur.çap ile doğru orantılı bir oran olur. Biri çok hızlı dönen dişliden yavaş dönene geçirmek için diğer dişlinin yavaşlamasını beklemek gerekir.Bütün kalkış avantajını ikinci viteste kaybedersin.Aynen 1. vitesten 3. vitese attığında aracının yıgılması gibi veya 3. vitesten 1 . vitese takmaya çalıştığında garç diye ses çıkması gibi anlatmaya çalışayım.(kendi adıma geçerli olarak biz mühendisler yazılı anlatma işinde çok da başarılı değilizdir , eğer kafana takılan şey olursa tekrar yaz )
Eğer ciddi bir şey yapılmak isteniyorsa bütün şanzıman değiştirilmelidir.Yine 4. viteste 1.000 oranı olabilir ama 1. 2. 3. vitesler bunun ile uygun oranlar olmalıdır.Oranlar için hesap makinesini eline alıp 2. vitesi 1. vitese ; 3. vitesi 2. vitese ; 4. vitesi 3. vitese bölmelisin çıkan oranlar birbirine yakın olmalıdır.
zamanında megane 1.6 aracımıza 2.0 aracın son dişlisini takmıştık ve maxc hızı yükseltmiştik..
oranları tam hatırlamıyorum, 3 yıl önce forumda yazmıştım, 5.viteste 3000dd 96 yerine 110 yapıyorduk ve ortalama tüketim yarım lt azalmıştı
1.vites oranını bu kadar küçültürsek 1.vites dişlisi çok çabuk aşınacaktır ve sürüş zevki de kaybolacaktır 2.vitese geçişlerden dolayı
2. vitese geçişe kadar da bağıracaktır araba,
aynı şey gibi sokaklarda gördüğümüz modifiyeli tipolar gibi araba bağırıyor yeri göğü inletiyor içindeki parlak jöeli saçlı gençlerimiz mahallenin hatunlarına yalarım vari hareketler çekiyor ama araba gitmiyor kardeşim gitmiyoooor =)
quote:
Orjinalden alıntı: yedekolsun
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk
Terios'ta arazi takviyesi yok, sanırım o yüzden?
Evet bu yüzden.
Sözünü ettiğiniz engelin farkındayım ama, zaten çoğu zaman 2. viteste kalkıyor araba.
Hmm, o zaman denemekte bir sakınca yok... Farklı bir dişli kombinasyonu ile daha kısa bir oran denenebilir belki... Hangi şehirdesiniz?
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk Hangi şehirdesiniz?
Mersin, neden sordunuz?
bence sana ekstra bir vites gerekiyor, ayrıca teriosun 1. vitesi oldukça kısaymış zaten.
quote:
Orjinalden alıntı: yedekolsun
quote:
Orjinalden alıntı: arikanturk Hangi şehirdesiniz?
Mersin, neden sordunuz?
İzmir'deyseniz şanzıman dağıtma, toplama ve parça arttırmama meziyetlerine sahip bir yer tavsiye edecektim..
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme