Marka , bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini bir başka teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlaması koşuluyla , kişi adları dahil , özellikle sözcükler , şekiller , harfler , sayılar , malların biçimi veya ambalajları gibi çizimle görüntülenebilen veya benzer biçimde ifade edilebilen , baskı yoluyla yayımlanabilen ve çoğaltılabilen her türlü işaretlere verilen addır.
Marka Çesitleri Ticaret Markası Üretilen ticari bir mal üzerinde kullanılan markalara verilen addır. Hizmet Markası Belirli bir hizmetin sunulması amacıyla kullanılan markalara verilen addır. Garanti Markası Marka sahibinin kontrolü altında bir çok işletme tarafından o işletmelerin ortak özelliklerini, üretim usüllerini, coğrafi menselerini ve kalitesini garanti etmeye yarayan işarettir. Ortak Marka Üretim veya ticaret veya hizmet işletmelerinden oluşan bir grup tarafından kullanılan işarettir.
Hangi Tür İşaret ve Adlandırmalar Marka Tescil Belgesi Verilerek Korunmaz a-Marka tanımına girmeyen işaretler, b-Aynı veya aynı türdeki mal veya hizmetle ilgili olarak tescil edilmiş veya daha önce tescil için başvurusu yapılmış bir marka ile aynı veya ayırt edilemeyecek kadar aynı olan markalar , c-Ticaret alanında cins,çeşit,vasıf,kalite,miktar,amaç,değer,coğrafi kaynak belirten veya malların üretildiği ,hizmetlerin yapıldığı zamanı gösteren veya malların ve hizmetlerin diğer karakteristik özelliklerini belirten işaret ve adlandırmaları münhasıran veya esas unsur olarak içeren markalar , d-Ticaret alanında herkes tarafından kullanılan veya belirli bir meslek ,sanat veya ticaret grubuna mensup olanları ayırt etmeye yarayan işaret ve adları münhasıran veya esas unsur olarak içeren markalar , e-Malın özgün yapısından ortaya çıkan şeklini veya teknik sonucu elde etmek için zorunlu olan,kendine malın şeklini veya mala aslı değerini veren şekli içeren işaretler, f-Mal veya hizmetin niteliği,kalitesi veya üretim yeri,coğrafi kaynağı gibi konularda halkı yanıltacak markalar , g-Yetkili mercilerden kullanmak için izin alınmamış dolayısıyla Paris Sözleşmesi’nin 2 nci mükerrer 6 nci maddesine göre reddedilecek maddeler ,
h-Paris Sözleşmesi’nin 2 nci mükerrer 6 nci maddesi kapsamı dışında kalan kamuyu ilgilendiren ,tarihi ,kültürel değerler bakımından halka mal olmuş ve ilgili mercilerin tesciline izin vermediği diğer armalar,amblemler veya nisanları içeren markalar , i-Sahibi tarafından izin verilmeyen Paris Sözleşmesi’nin 1 nci mükerrer 6 nci maddesine göre tanınmış markalar , i-Dini değerleri ve sembolleri içeren markalar , k-Kamu düzenine ve genel ahlaka aykırı markalar ,
Marka Başvurularının Değerlendirilmesi ile ilgili Prosedür Türkiye'de markaların korunması 27 Haziran 1995'de yürürlüğe giren 556 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname ile düzenlenmiştir. Marka tescil başvurularının değerlendirilmesinde izlenen prosedür ana hatlarıyla aşağıdaki şekilde açıklanabilir.
Ön Araştırma
Marka tescil başvurusu öncesi , tescili istenilen markanın başkası adına tescilli olup olmadığının araştırılması mümkündür. Türk Patent Enstitüsünden temin edilecek ön araştırma raporu sonuçlarına göre , tescili talep edilecek markanın aynı mal veya hizmetler için daha önce tescilli olup olmadığı ya da aynı veya benzer bir marka için önceki tarihli bir başvuru olup olmadığı anlaşılabilmekte ve tescil başvurusu bu sonuçlara göre yönlendirilebilmektedir.
Başvurunun İncelenmesi ve Yayınlanması
Marka tescil başvurusu yapıldıktan sonra , Türk Patent Enstitüsü başvuruyu 556 sayılı KHK uyarınca şekli şartlar açısından , tescil edilebilirlik yönünden ve daha önce tescilli veya tescil için başvuruda bulunulmuş markalara olan benzerlik açısından inceler. Tescili talep edilen markanın, belirtilen kriterlere aykırı bir yönünün bulunmaması durumunda , markanın aylık resmi markalar bülteninde ilanına karar verilir. Aski süresi içerisinde herhangi bir itiraz gelmediği veya yapılan itirazlarin kabul edilmediği durumda başvurunun tesciline karar verilir. Tescil kararı verildiği tarihten itibaren 4 ay içerisinde tescil harcı yatırılır ve Marka Tescil Belgesi alınır.
İtiraz 556 sayılı KHK uyarınca itiraz hakkı, Marka başvurusunun incelenmesi sırasında Türk Patent Enstitüsü kararına karşı , resmi markalar bülteninde yayınlanan başvurulara karşı kullanilabilmektedir. Marka başvurularının incelenmesi sırasında Türk Patent Enstitüsü kararına karşı kullanılacak itiraz hakkı ; a- Marka tescil başvurusu yapıldıktan sonra, başvuruyu inceleyen uzmanın başvuruyu, 556 sayılı KHK'nin markanın tescil edilebilirliği ilgili hükümlerine aykırı bulması durumunda, başvurunun tümü ya da bir kısmı reddedilebilir. Bu red kararına karşı 2 aylık yasal süre içerisinde itiraz hakkı kullanilabilir. Bu itiraz, Türk Patent Enstitüsü Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu tarafından değerlendirilir. Bu itirazın da reddedilmesi durumunda başvuru sahibi kesinleşen kararın bildirim tarihinden itibaren 2 ay içerisinde, yetkili mahkemede dava açabilir.
b- Marka başvurusunun resmi markalar bültenindeki 3 aylık aski süresi içerisinde üçüncü kişiler tarafından yapılan itirazların değerlendirilmesi sonucu verilen Türk Patent Enstitü kararlarına karşı 2 aylık süre içerisinde itiraz edilmesi mümkündür. Bu itirazlar da Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu tarafından karara bağlanır. Resmi markalar bülteninde yayınlanan başvurulara karşı kullanılacak itiraz hakkı ; Tescilli marka sahibi , Türk Patent Enstitüsü tarafından aylık olarak yayınlanan resmi markalar bültenindeki marka tescil başvurularına 556 sayılı KHK uyarınca kendi markasına / markalarına benzer bulduğu takdirde itiraz edebilir.
Marka Tescil Belgesinden Doğan Hakkin Süresi Marka tescilinin koruma süresi , başvuru tarihinden itibaren 10 yıldır. Bu süre onar yıllık dönemler halinde yenilenerek uzatılabilir. Yenileme işlemi koruma süresinin sona erdiği ayın son gününden önceki 6 ay içerisinde yapılması gerekmektedir. Bu sürenin kaçırılması durumunda, yenileme talebi ek bir ücretin ödenmesi şartıyla koruma süresinin bittiği son günden itibaren 6 ay içinde yapılabilir. Koruma süresinin sonundan itibaren 6 aylık süre içerisinde de yenilenmeyen markalar geçerliliğini yitirir.
Marka Tescil Belgesinden Doğan Hakkın Kapsamı Asağıda belirtilen hallerde marka sahibinin,izni önleme yetkisi vardır.
Markanın tescil kapsamına giren aynı mal veya hizmetlerle ilgili olarak,tescilli marka ile aynı olan her hangi bir işaretin kullanılması ,
Tescilli bir marka ile aynı veya benzer olan tescilli markanın kapsadığı mal veya hizmetlerin aynı veya benzeri mal veya hizmetleri kapsayan ve bu nedenle halk üzerinde,işaret ile tescilli marka arasında bağlantı olduğu ihtimali dahil,karıştırılma ihtimali olan herhangi bir işaretin kullanılması ,
Tescilli marka ile aynı veya benzer olan ve tescilli markanın kapsamına giren mal veya hizmetlerle benzer olmayan mal veya hizmetlerde kullanılması halinde,tescili istenen işaretin kullanılmasıyla tescilli markanın itibarından dolayı avantaj elde edecek veya tescilli markanın ayırt edici karakterine zarar verecek nitelikteki her hangi bir işaretin kullanılması,
Aşağıda belirtilen durumlarda marka sahibin izni alınmadan markasının kullanılmasının önlenmesini isteme yetkisi vardır.
İşaretin mal veya ambalaj üzerine konulması ,
İşareti taşıyan malın piyasaya sürülmesi veya bu amaçla stoklanması ,teslim edilebileceğinin teklif edilmesi veya o işaret altında hizmetlerin sunulması veya sağlanması ,
İşareti taşıyan malın ithali veya ihrac ,
İşaretin ,teşebbüsün iş evrakı ve reklam kullanılması
Uluslararası Marka Başvuru Yurtdışı tescilleri , yakın tarihe kadar , her ülkenin kendi mevzuatına uygun biçimde ve her ülkede ayrı ayrı tescil başvurusu yapmak suretiyle sağlanmaktaydı. Bu sistem, büyük zaman kaybı ve ekonomik yük getirmekteyken, son yıllarda , Türkiye'nin de taraf olduğu bazı anlaşmalar ve uluslararası tescil sistemleri , tek bir başvuruyla bir çok ülkede tescil başvurusunda bulunma imkanını da beraberinde getirmiş ve bu zorluklar büyük ölçüde aşılmıştır. Yurtdışında yapılacak olan marka başvurularında, başvuru sahibi eğer varsa rüçhan hakkını kullanabilir. Rüçhan hakkı, Paris Sözleşmesine dahil ülkelerden birine mensup veya bu ülkelerde ikameti veya ticari işletmesi bulunan gerçek veya tüzel kişilerin, bu ülkelerin herhangi birinde yetkili mercilere bir markanın tescili için yaptıkları başvuru tarihinden itibaren 6 ay içerisinde aynı marka başvurusunu, sözleşmeye dahil diğer ülkelerde de yapma önceliği tanınmasıdır. 6 aylık süre içerisinde kullanılmayan rüçhan hakları düşer. Dolayısıyla Türkiye 'de yapılan bir marka başvurusunun rüçhan hakkını kullanarak 6 ay içerisinde Paris Sözleşmesine taraf ülkelerden herhangi birinde yapılacak başvuru, Türkiye'deki ilk başvuru tarihinden itibaren geçerlilik kazanır.
Bireysel Başvuru
Yurtdışında istenen ülkede o ülkenin kendi mevzuatlarına göre yapilabilecek marka başvurusudur.
Avrupa Topluluk Markası (CTM)
1 Ocak 1996 tarihinde yürürlüğe giren bu uygulama ile tüm Avrupa Topluluğuna üye ülkelerde tek marka tescil başvurusunda bulunarak , tüm topluluk ülkelerinde koruma sağlayan tek tescil almak mümkün hale gelmiştir. Avrupa Topluluk Markası tescil işlemleri İspanya'nın Alicante şehrindeki Topluluk Markaları Ofisinde (OHIM) yürütülmektedir. Topluluk markasının başlıca avantajları şunlardır: Tek başvuruyla tüm Avrupa Topluluğu ülkelerinde marka tescili Her ülkede ayrı tescil başvuruları ile karşılaştırıldığında çok daha ekonomik maliyetlere sahip olmas.
Madrid Protokolü
Markaların uluslararası tescilini düzenleyen Madrid Protokolü 01.12.1995'de yürürlüğe girmiş ve 01.04.1996 'da uygulanmaya başlamıştır. Türkiye bu protokole 01.01.1999 tarihinden itibaren taraf olmuştur. Madrid sisteminin temel avantajları şunlardır. Markaların tek bir başvuru yapılarak ve tek bir dil kullanılarak birden fazla ülkede ( protokole taraf ülkelerde ) uluslararası tescilini sağlamak. Tescil istenen ülkelerde yapılacak olan bireysel başvurulara göre çok daha ekonomik tescil ve tescil sonrası maliyetlere sahip olması. Marka tescil edildikten sonra yapılacak olan ( ünvan veya adres değişikliği, devir, mal ve hizmet listelerindeki sınırlamalar gibi ) değişikliklerin tek bir basit işlem aracılığıyla Uluslararası Sicile kaydedilmesini sağlamak. Tüm işlemlerin merkezi olarak yapılması dolayısıyla sonuçlanma sürelerinin kısa olması.
Markanızı siz yarattınız ama onun gücüne güç katacak olan TESCİL işlemidir.Tescil işlemi markanıza hukuki himaye sağlayarak onu koruma altına alır. Geç kalmayın markanızı tescil ettirin.
TEMEL BİR YANILGI
Marka ile ilgili sıkça karşılaşılan temel yanılgılardan birine değinerek konumuza girelim.Çoğu kimsenin sandığının aksine Ticaret sicilde kayıtlı olan ticari ünvanınız veya şirketinizin ismi tescilli marka değildir. Ayrıca marka olarak korunmasını istiyorsanız marka olarak tescil ettirin koruma altına alın tescil ettirmekte geç kalmayın.
HİZMETİNDE MARKASI OLURMU?
Markanızı tescil ettirmek için mutlaka bir mal üretiyor olmanız gerekmiyor.Eğer işiniz mal alıp satmak bile olsa bu hizmetinizi veya benzeri hizmetlerinizi temsil eden isminizi, ünvanınızı veya şirketinizin ünvanını marka olarak tescil ettirebilirsiniz. Diğer bir deyişle markanızı tescil ettirebilmek için mutlaka mal üreten bir üretici olmanız gerekmiyor, HİZMET vererek çalışan biriyseniz bile markanızı tescil ettirebilirsiniz.Örneklerimizi aşağıdaki kutucukta belirtelim.
İŞTE SİZE ÖRNEKLERİ....
Yaptığınız iş sigorta acenteliği, emlak komisyonculuğu, gümrük müşavirliği, hertür mütahitlik hizmetleri, çamaşır temizleme, iş makinası kiralama, ev ve iş yeri temizliği, mobilya tamiri, butik işletmeciliği, her tür taşımacılık hizmetleri, otopark hizmetleri,su temin hizmetleri, antikacılık, mobilya satışı, dekaratörlük, marketçilik, demircilik, ayakkabı satışı, terzilik, fotoğrafçılık, diş teknisyenliği, kasaplık, dericilik, perdecilik, kumaş satıcılığı, lokantacılık, mali müşavirlik, diş hekimliği hizmetleri, poliklinik hizmetleri, labaratuvar hizmetleri, hastane hizmetleri, menejerlik hizmetleri, kuaförlük,cafeterya patiseri işletmeciliği her tür turizm hizmetlerinden biri olabilir, hatta bu örnekleri dahada çoğaltabiliriz.Önemi nedeniyle vurgulayarak belirtelimki sadece mal alıp satan biri veya mal alıp satan bir şirket olsanız bile yinede markanızı tescil ettirebilirsiniz.
BAŞVURU ANI NEDEN BU KADAR ÖNEMLİDİR ? Marka başvuru işlemlerinde BAŞVURU ANI çok önemlidir. Çünki marka haklarınızın korunmaya başlandığı an bu andır ve bu an başvurunuzun yapıldığı gün saat ve DAKİKA esas alınarak tespit edilir. Başvuru anının bir önemli yanıda hakların yarıştığı durumda ortaya çıkar. Şöyleki ; Sizinle ayni konuda ayni faaliyet alanında, ayni markayı kullanmak isteyen biri sizden beş dakika dahi önce başvuruda bulunsa normal şartlar altında onun markası tescil edilecek, sizinki tescil edilmeyecektir. Sonuçta büyük bir hak kaybına uğrayacağınız gibi belkide kullandığınız markayı kullanmaktan men edileceksiniz.
MARKA EKONOMİK BİR DEĞERDİR Marka sadece bir isim veya işaret değildir. O sizin emeğinizi, alın terinizi, çalışarak yoktan var ettiklerinizi temsil eden ekonomik bir DEĞERDİR. Sizinle ayni iş konusunda çalışmakta olan ancak piyasanıza yeni girmiş bulunan bir kişi veya şirket sizin yıllar boyunca çalışarak itibar kazandırdığınız tescilsiz markanızı kendi adına tescil ettirerek bu geçmişi bilerek veya bilmeyerek sahiplenebilir. Marka haline gelmiş isminizi, ünvanınızı bir an önce tescil ettirerek bu duruma engel olabilirsiniz. Geç kalmayın markanızı tescil ettirin.
MARKA YAŞLANMAZ ÖLÜMSÜZDÜR Tescilli marka, sadece geçmişte var ettiklerinizin değil ayni zamanda gelecekte var edeceklerinizinde teminatıdır. Tescilli markanız, siz veya sizden sonra gelecek olan çocuk ve torunlarınızında sizin eserinize yapacakları, var edecekleri ilave değerleri teminat altına alacaktır. Çabalarınız kurumsal bir kimlik kazanacak, sizin ömrünüzle sınırlı kalmayacaktır. Sizden sonrada yaşayacak ve yaşatacaktır.
MARKA KENDİ BAŞINA BİR DEĞERDİR Tescilli marka sizi temsil eden ekonomik bir değer olduğu kadar, zamanla tescilli markanın kendisi sahibinden bağımsız ekonomik bir değer haline gelebilir. Bugün Coca Cola tescilli markasının sadece marka değerinin yüz milyar doların üzerinde olduğu iddia ediliyor. Sizin markanız belki hiçbir zaman Coca Cola kadar değerlenmeyecektir ama; yinede daha mütevazi bir marka değerine ulaşmaması için hiçbir neden olamaz. Sahibinden bağımsız kendi başına bir değere kavuşmuş tescilli markayı, belirli bir fiyata sahip mal gibi düşünebilirsiniz. Onu kendi başına satabilir, başkalarına kullandırabilir,devredebilir, rehin verebilir, miras bırakabilir, teminat gösterebilirsiniz. Günümüzde markaların parasal değerini tespite yarayan pek çok formül bulunmaktadır.
TESCİLLİ MARKANIN BİR AVANTAJI DAHA.... Tescilli marka sahibi kendi markasının veya benzerlerinin kullanımına engel olabilir.Tescilli değilse bu kullanıma engel olamayacak ve kendi markasının yarattığı piyasa avantajını istemeden başkaları ile paylaşmak zorunda kalacaktır.Bu ise daha az gelir, daha az iş ve daha az kar demektir.
TESCİL SADECE ÜLKEDE GEÇERLİDİR ANCAK....
Eğer yurtdışı ticari ilişkileriniz varsa veya ileride olabileceğini düşünüyorsanız varsa tescilli markanızı istediğiniz ilgili ülkelerdede tescil ettirebilirsiniz.Marka tescil başvurunuz size markanızı başka ülkelerdede koruyacak bir imkan sağlar. Bu imkan size tanınmış olan ÖNCELİK hakkınızdır.Bu öncelik hakkınızı kullanarak başka ülkelerdede marka hakkınızı hukuki himaye altına alabilirsiniz.
NEDEN YURT DIŞINDADA TESCİL GEREKLİDİR? Markanızı yurt dışındada tescil ettirmeniz sizi, özellikle bu işin ticaretini yapan marka korsanlarından koruyacaktır. Bir marka korsanı veya şebekesi ihracat veya markanızla iş yaptığınız bir ülkede sizden önce davranıp,sizin markanızı kendi adına tescil ettirebilir ve siz kendi markanız için başkaları ile pazarlık yapmak zorunda kalabilirsiniz, hatta ihracat yaptığınız ülke gümrüğünde mallarınıza el konabilir.
YURT DIŞI TESCİL İÇİN BAŞKA BİR NEDEN...
Markanızın bir benzeri iş yaptığınız ülkede önceden o ülkedeki başka bir firma tarafından tescil edilmiş olabilir hatta üzerinde markadan başka patent gibi, endüstriyel tasarım gibi başka sınai mülkiyet hakları da olabilir. Bu nedenle diğer sınai haklarların araştırmasıyla birlikte marka tescili yaptırmak hayati derece önemlidir. Çünkü bu durumdada mallarınıza gümrükte el konabilir.Bu arada Patent haklarınızıda tıpkı marka haklarında olduğu gibi yurt dışında tescil ettirebileceğinizi belirtmiş olalım.
BAZENDE ÖNCE MARKA SONRA İŞ. NEDEN Mİ ? Diyelim ki yeni bir iş kuracaksınız veya yeni kurdunuz ve markanızı tescil ettirmektede kararlısınız. Tabelanızı yaptırdınız, faturaları, kartlarınızı bastırdınız ve yıllardır aklınızda olan ismide markanız olarak üstlerine bastırdınız.Sakın markanız önceden başka biri tarafından tescil ettirilmiş olmasın.Bu konuda birşeyler duyduğunuz için içinize bir kurt düştü ve marka araştırması yapması için bu işi bilen birinden yardım istediniz ve öğrendiniz ki maalesef markanız önceden başka birince tescil edilmiş.Canınız epeyce sıkıldı yaptığınız masraflaramı yanacaksınız sevdiğiniz ismin elinizden gitmesinemi? Oysa işlere giriştiğiniz sırada birde marka araştırması yaptırsaydınız bunlar başınıza gelmeyebilirdi.Bu anlatılan örnek olay gerçektir ve yaşanmıştır. Sizinde başınıza gelebilir. Az bir ücret karşılığında yaptıracağınız marka ön araştırması sizi böyle bir riskten koruyacaktır.
MARKANIZ SİZİ DİĞERLERİNDEN AYIRIR Markanız, ürettiğiniz mal veya hizmetleri rakiplerinizinkinden ayırır.Bu ayırım, malınızın veya hizmetinizin satılmasını sağlar. Başka bir deyişle markanız satışlarınızı doğrudan etkileyen önemli bir araçtır.Müşteriler açısından ise marka, seçim yapma olanağı sağlar.İyi iseniz, bu durumu yansıtan markanız sizin tercih edilmenizi sağlar.Markanız satışlarınızı doğrudan etkileyen en önemli araçtır.Markanızı tescil ettirin ve ona yatırım yapın (markaya nasıl yatırım yapılır biz biliyoruz).Geriye verdikleri umduğunuzdan fazla olacaktır.
MARKANIZ, SİZİ İŞARET EDER Markanız malınızı veya hizmetinizi sizin ürettiğinizi gösteren, anlatan bir araçtır. Müşteriler markanıza bakıp malı veya hizmeti sizin ürettiğinizi anlayabilirler ve size güveniyorlarsa markanızı gördükleri anda sizi tercih ederler.Yani müşteriler için marka malın ve hizmetin kökenini gösteren bir işarettir.Bu işareti tescil ettirerek koruyun.
MARKANIZ, KALİTENİZİ İFADE EDER Müşteriler, aldıkları malın veya hizmetin tescilli bir markası olduğunu öğrendikleri anda, o mal veya hizmete daha farklı bir gözle bakarlar. O andan itibaren, müşterinin gözünde mal ve hizmet belirli bir kaliteye ve saygınlığa sahip olur.Müşteriler o marka altında üretilen mal ve hizmetin belirli bir kalite standardına sahip olduğunu düşünür.Bazı firma ve kişilerin markaları tescilli olmadığı halde markalarının yanına, tescilli markadır anlamını ifade eden R sembolü koymalarının nedeni budur. Bu kişi ve firmalar markalarının tescilli olduğu sanısını vererek müşteriye güven telkin etmek isterler. Oysa gerçek hukuki koruma marka tescil işlemi ile elde edilebilir. Markanızla birlikte kalite itibarınızıda tescil ettirdiğinizi unutmayın.
MARKANIZ, REKLAMLARINIZ İÇİN EN UYGUN ARAÇTIR Mal veya hizmetlerinizin satışını arttırmak için yapacağınız tanıtım faaliyetlerinde ve reklamlarınızda kullanabileceğiniz en uygun araç markanızdır.Markanızı herzaman için reklamlarınızın ortasına koyabilir ve markanızın etkisini kat kat arttırabilirsiniz. Markanız, şekil veya kelimeden ibarettir, basittir ama; bu basitliğine rağmen çok şey anlatabilir. İşte markanızla çok şey anlatabilecek olmanız, onun reklam ve tanıtım için en uygun araç olmasını sağlar. Müşterilerinize çok şey anlatabilecek markanızı tescil işlemi ile koruyun.
SON SÖZ...
Marka her ne kadar yasalarlada düzenlense size ait bir şeydir.O sizin çabalarınızla doğmuştur ve yine sizin çabalarınızla gelişip değerlenecek ve yücelecektir. Marka ile ilgili bilinmesi gereken ilk ve en önemli gerçek budur.Yoksa tescil işlemi tek başına markanızı geliştirecek bir işlem değildir; ama markanızı adeta hukuk kurallarından yapılmış bir zırhla kuşatır ve korur.Bu aşamada dahi çaba göstermeniz ve tescil işleminin size kazandırdığı hakların takipçisi ve koruyucusu olmanız gerekir.Eğer bunu siz yapamazsanız ehil ve yetkiye sahip bir marka vekilinden ( Marka Vekili yasal bir terim ve ünvandır tıpkı Avukat gibi ) yardım isteyin.
BİR SON SÖZDE MARKA VEKİLLERİ İÇİN… Marka Vekilinin size hizmet verirken ondan vereceği hizmetleri ayrıntılı açıklamasını isteyin.Tescil işlemleri sona erdikten sonrada hizmetinin devam edip etmeyeceğini sorun .Unutmayın ki tescil şimdiki yasalarımıza göre en az on yıl koruma sağlar ve bu zaman zarfında bazı problemlerlede karşılaşabilirsiniz.Örneğin benzer bir marka başvurusuna itiraz etmeniz gerekebilir veya aynı şey size karşıda yapılabilir. Sadece tescil başvurusu içinde anlaşabilirsiniz ama muteber olan hizmetin devamlı sunulan halidir. Muhattabınızın Marka Vekili olup olmadığını öncelikle kontrol edin.Aklınızda kalması dileği ile tekrar söylüyoruz.Geç kalmayın markanızı tescil ettirin.
MARKALAMADA NEYMİŞ?
Artık tüm dünyada pazarlama,mal ve hizmet satışı yeni bir içerikle, yeni bir araçla geliştiriliyor.Bu yeni aracın adı markalama.Markalamaya, marka inşaasıda deniyor ve markası olmayan bir satış girişiminin başarılı olamıyacağı kabul ediliyor. Markalama denilen yeni girişimin temelinde marka bulunuyor. Bu şu anlama geliyor. Markanız sadece hukuken korunması gereken bir değeriniz değildir.Markanız artık pazarlama, mal ve hizmet satma işinizin tam ortasında yer alıyor. Markanız, hukuki bir anlamdan öte pazarlama ve satışa ait bir anlam taşıyor. Ancak öncelikle markanızı tescil ettirmeniz gerekiyor. Size markanızı tescil ettirmenin en önemli gerekçesini söyledik. Geç kalmayın markanızı tescil ettirin.
MARKALAMA NE İŞE YARAR? Markalama denilen çabalar bütünü, markanızın zihinlerde yer alması, olabildiğince çok insanın adeta zihnine çakılmasını hedefler. Zihinlerde yer etmiş bir marka, satışa en çok yaklaşmış marka demektir. Muhtemel müşterinizin sizin ürettiğiniz mal veya hizmete ihtiyacı doğduğunda, eğer zihninde sizin markanız yer etmişse, evinin kapısından çıkarken sizin malınızı veya hizmetinizi satın almaya karar vermiş olduğundan emin olabilirsiniz. İşte markalama bu nedenle önemlidir. Markalama sayesinde, mal veya hizmetiniz iş ortamınızda değil muhtemel müşterilerin zihninde satılır. Ancak önce markanızı tescil ettirmeniz ve hukuken koruma altına almanız gerekiyor.
MARKANIN GERÇEKTEN KATKISI VARMIDIR? Günümüzde mal ve hizmetler sırf markaları var diye satılır diyemeyiz ama;markaları olmadan satılmalarıda gittikçe güçleşmektedir. Bir ihtiyacınız için markete gittiğinizi varsayın. Alacağınız her ne ise aynı rafta yan yana iki ürün olarak durduğunu varsayın. Birinin üzerinde markası olsun, diğerinin ise üzerinde markası olmasın. Fiyatlarıda ayni olsun. Hangisini tercih edersiniz? Büyük olasılıkla markalı olanı tercih edersiniz. Bu seçim markanın satış tercihleri üzerindeki etkisini gösteren bir örnektir.Örneğimizden anlaşılacağı gibi artık SATIŞ MARKANIN İÇİNDEDİR. Marka, mala bir şekilde anlam katan ona bazı değerler yükleyen, adeta ürüne bir kişilik veren bir şeydir. Bu nedenlede markanın tescil işlemi ile korunması gerekir.
GELELİM SADEDE... İster hizmet , ister mal üretin, eğer satamıyorsanız pazarlıyamıyorsanız ürettiklerinizin ticari anlamda bir önemi yoktur. Tabi eğer para kazanmak için değilde başka bir amaç için üretim yapmıyorsanız. Satış, her ticari uğraşının en önemli noktasıdır. Yukarıda bahsettiğimiz gibi eğer mal veya hizmetinizi müşterilerinizin zihninde satmak istiyorsanız öncelikle bir markanızın olması gerekir. Çünkü malınızın veya hizmetinizin satışı markanızın içindedir.Siz aslında mal ve hizmetinizi sunarsınız satışı esas gerçekleştiren markanızdır. Diğer bir deyişle pazarlamanızı markanız yapar. Size bu şekilde yardımcı olan markanızı yine kendi faydanız için tescil ettirin. Geç kalmayın.