Şimdi Ara

merak edipte soramadıklarım ... (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
27
Cevap
0
Favori
6.745
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • eklemek istediğim bir noktas var onu daha önce unutmuşum.Araç hızlanmaya başladığı anda aerodinamik yapısı gereği rüzgarın 2 vektörel etkisi olacaktır.Birincisi herkezin bildiği yatay aracu durdurmaya yönelik kuvvet , diğeri ise dikey aracı yere bastıran kuvvet .Bu hızlanma ve aracın aerodinamik şekli ile alakalı olarak dikey bastırma diyebileceğimiz kuvvet hızlandıkça artar .araçlar buna göre dezayn edilmiş ise bundan yararlanabilir.Bu spoilerller aslında süsü değildir ancak günümüzde genellikle süs olarak kullanılmaktadır.Ancak formula yarışlarında çok öenmli bir fonksiyona sahiptir ve hız ile birlikta araca bastırma kuvveti uygular ,panelin büyüklüğü ile bir formül geliştirilebilir ancak op kadar alın size diyebileceğimiz formül yoktur. Bunu için tasarımdan sonra araç üsütünde takılıp denenir ve süspansiyonlara bağlanan alıcılar bne kadar kuvvet ile bastırdığını bullur.Ters mühendislik yapılarak bunun açısı şekli büyüklülüğü oynanarak istenilen hızda GEREKTİĞİ kadar bastırma sağlanmaya çalışılır.Yine tecrüelerime göre söyleyeyim öyle 200 km /h hızları geçmedikçe bunu etkisi süsden başka bir işe yaramaz .Yüksek hızlarda çok ciddi etkisi olur uçaklardaki arka pal etkisini düşünün 10 derece aşağı oynakma ile koca uçagı birden yere doğru alçaltmaya yetiyor.

    quote:

    Orjinalden alıntı: Eveready

    quote:

    Orjinalden alıntı: capitatoo33


    az önce formula1 de araba o suratte hafifce ön knadı ile dokundu araba uçurtma gibi uçtu .. bu araba yere o süratta 1200 kg bassa uçarmı hiç ..

    ki normal günlük kullanımda kullanılan araçlar herhalde en fazla ortalama olarak teker başına 15-20 kg basar herhalde ..

    çoğu kazada araba yoldan takla atarak 25-30 metreye gidiyor .. çünkü tutunması az..

    deneyebilirsiniz .. 220 -230 ile giden herhangi bir aracın yanına yaklaşın parmağınızla dokunarak devirirsiniz o aracı ama işte bunların rakamsal değerini bilmek istiyorum veya formulasyonunu..




    F1 arabası 600 kilo kendi ağırlığı ve de yaklaşık 1000 kilo kadar da kanatlardan ve aracın altında oluşan çekme kuvvetinden (ground effect) oluşmak üzere, yüksek süratlerde ortalama 1600-2000 kiloluk bir otomobil ağırlığıyle yere oturur...

    Öyle uçup gitmesinin sebebi dümdüz alt yüzeyi yüzünden azıcık havaya kaldırsanız paraşüt ya da yelken gibi hava akımı onu kanatlandırır, o yüzdendir... Stabil haldeyken uçurtma gibi uçup gitmez.

    Hatta yolu bazı yarış pisti oyuncaklarındaki gibi ters çevirseniz, F1 arabası "tavanda" ilerlemeye devam eder çünkü yüksek süratlerde havayla oluşan bastırma kuvveti ağırlığından fazladır... Yukarıda zaten dedim 600 ve 1000 civarı bu miktarlar.

    Ayrıca Mercedes 40 kg imiş Ford 10 kg imiş ne kadar komik bir karşılaştırma... Arabanın ağırlığı ve aerodinamik yapısıyla alakası var... Focus WRC gibi bir araba o spoilerlar sayesinde hızlandıkça daha çok baskı uygular... Markayla ne alakası var?

    Arabanın hızlıyken 30 metre takla atmasının sebebi kinetik enerjisinin çok olmasıdır, tutunması az falan değildir...





  • ben de her meraklısına cevap var sen sor yeter,
    aşagıdaki linkte enerji olarak insan dahil ne kadar yol alabileceğin görülmektedir.Bu birimlere yabancıysanız çevirim için 235.2 /mpg derseniz 100 km de kaç litre yaktığı ortaya çıkar.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency_in_transportation


    quote:

    Orjinalden alıntı: capitatoo33

    absurd örnekler vermenize gerek yok yani.. yok mondeo 400 kg basarasa mercedes 1200 kg basar filan .. yok daha neler .. 40 kg bassın yeter teker başına ..

    ama ben tam değerlerini öğrenmek istiyorum ..mümkünse




  • Dediğiniz doğru sayın Vezir, ben bir şey daha ekleyeyim. Ground effect yani yer etkisi denen hava kuvveti aracı yere bastırır ya da havaya uçurabilir. F1 araçlarında bu aracı bastıracak şekilde ayarlanmıştır ve muazzam bir vakum yaratarak arabayı yere çeker.

    Ancak uçaklarda da bu etki tam tersidir, özellikle sıcak havalarda piste 10 metre kadar mesafe kalan uçak kimi zaman ground effect yüzünden piste konmaz bir türlü, yere bastırmak çok zorlaşır uçağı. Pistle uçak arasındaki hava yastık görevi görür.

    Çok hızlı giden otomobillerin kolayca takla atmasının ve devrilmesinin sebebi (eğer böyle bir şey varsa) muhtemelen bir kasis ya da dışarıdan müdahale yüzünden aracın altındaki havanın amaçlanmamış şekilde bir ground effect yaratıyor olması gibi geliyor bana. Örneğin şu videodaki gibi:

    http://www.youtube.com/watch?v=y65oUlBMSUs




  • peki 1200 kg bir aracı 100 km için yaktığımız yakıtın ne kadarı gerçek anlamda aracı ilerletiyor ne kadarı heba alıyor

    lastiklerimizi 205 55 16 değilde mesela atıyorum 205 60 16 alsak ?

    aracı yerden biraz ykseltsek ?

    alsak bir miktar yol tutuştan feragat edip acaba yakıtı azaltabilirmiyiz. yola bastığı ağırlığı teker başına azaltsak yani

    yaktığımız yakıta birde aracın altından geçen havayı eklesek daha az yakarmıyız



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi atp-tr -- 15 Mayıs 2007; 11:27:33 >
  • araba resmen uçurtma gibi uçmuş

    http://www.youtube.com/watch?v=y65oUlBMSUs
  • eğer verdiğim linki inceleyebildiysen çok ilginç sonuçlar olduğunu görecektiniz.
    Bir insan bir km yürüyebilmek için 70 kcal yakıyormuş,
    bunu benzin cinsinden ifade etmek için çevirim yapmışlar 100 km de 1 litre yakıt tüketiyormuşuz.Buradan verim olayını siz anlayın.

    demek ki bir insan 75-80 kg olarak hesaba alınsa sizin verdiğiniz 1200 kg için 16 kişi anlamına gelmekte ve buda ayrı ayrı 100 km de bu yükü taşımak için 100km de 16 litre benzin yakar demektir.
    Kısaadan hisse aracınız o kadar da çok yakmıyormuş demekki bunu da TEKERLİĞİN icadına borçlu.
    yakıttan tasarruf yapmanın birincil faktörü aracın kilosunu azaltmaktır. Eğer yanlış hatırlamıyorsam 200 kg aracın yükünü azaltmak 100km de 1 litre kadar azalmasına neden olmaktadır.Tam tersi aracınıza otostopçu olarak 4 kişi almanız yakıtınızı 1 litre daha fazla yakmanız anlamına gelecektir.Sizin bahsettiğiniz teker değisimininde etkisi oacaktır minumum sürtünme az yakıt demektir.Ancak specifik olarak verdiğiniz örenkte farkedilebilir bir etkisi olmayacaktır.
    yajkıt tasarrufu yapmanın çok ince noktalarından biri yakıtınızı sabah veya akşam serinliğinde almanızdır.Bu yakıtın hacminin değişmesinden dolayı benzinciden hava buz gibiyken alınan benzin size miktar olarak daha fazla olacaktır.Sonra öğlen sıcağında yola koyulduğunuzda benzinin hacmi artacağı için az yaktığınızı anlayacak ''helal olsun şu benzinciye '' diyeceksiniz.Aslında olay hokus pokus değil tamamen tekniktir.Bir sürü arkadaşın da iyi benzinci olayının içinde bu gerçke tyatmaktadır.Ancak bunu bilen normalde binde birdir.Bu forumdada yüzde 1-2 geçeceğini sanmıyorum.

    beni msize tavsiyelerim şunlardır temel olarak benzin veya yakıt tasarrufu ile ilgili defalarca yazı yazan değerli üyelerimizin yazılarına göz gezdirin ondan sonra kafanıza yatmayan bir şey olursa seve seve cevaplarım
    quote:

    Orjinalden alıntı: atp-tr

    peki 1200 kg bir aracı 100 km için yaktığımız yakıtın ne kadarı gerçek anlamda aracı ilerletiyor ne kadarı heba alıyor

    lastiklerimizi 205 55 16 değilde mesela atıyorum 205 60 16 alsak ?

    aracı yerden biraz ykseltsek ?

    alsak bir miktar yol tutuştan feragat edip acaba yakıtı azaltabilirmiyiz. yola bastığı ağırlığı teker başına azaltsak yani

    yaktığımız yakıta birde aracın altından geçen havayı eklesek daha az yakarmıyız




  • quote:

    Orjinalden alıntı: capitatoo33

    Merak edipte soramadıklarım

    1- hareketsiz halde iken 1300 kg bir araç 120 km/ h ile gitmesi durumunda her bir lastik kaç kilogram yere basar ..mutlaka aerodinamikle ilgili bir şey bu ama örneklerle bunu öğrenmek istiyorum .kilosuna göre 100km/h saatte fabrika çıkışı günlük kulanım için üretilmiş olan ve lastiğe en fazla ağırlık veren araç hangisi acaba
    2- 130 beygirlik bir araçın tüm aktarması defransiyeli vs vs aktarım organlarından sonra lastiğe kaç beygirlik bir güç kalır önden çekiş arkadan itişte bu fark nasıl olur

    3- bir litre veya kilo benzin veya dizel yanınca ne kadar kcal enerji açığa çıkar ..70 litre benzin veya mazottan ısınma dahil olarak ne kadar maksimum enerji alınır ..

    arkadaşlar bu konuda teknik bilgi verirlerse sevinirim
    tşk ler


    CEVAP:
    1:Hareketsiz haldeyken 1300 kg olan bir araç 120/km hızla hareket ettiğinde aracın aero dynamic yapısı gereği yere bir miktar daha fazla basar bu her araç için farklı olduğundan buna netbir cevap veremeyiz bunu en kolay hesaplama yolu uzun bir kantarın üzerinden 120/km ile geçmek olabilir yada uzun formüllerle uğraşılır.Ama kimdsenin net bir cevap verebileceğini sanmıyorum.

    2:Bir aracın motoru 500ps olabilir ama aktarmalar defıransiyel vs bütün aktarmalar motorda üretilen güçten tekerleklere ulaşıncaya kadar kayıba neden olur bu kayıp en fazla 4x4 araçlarda yaşanır aktarma nekadar fazlaysa kayıp okadar fazla olur.
    Aslında bir otomobilde aktarmalar çok önemlidir motor gücünden ziyade tekerlek gücü bizim asıl gücümüzdür yani tekerleklerdeki dönme kuvveti.motorumuz 500ps olsun ama tekerleklere ulaşan güç 400ps ise gücümüz aslında 500ps değil 400ps dir.
    Bu nedenle yarışlarda aynı ağırlıktaki aynı güçteki araçlardan birtanesi diğerine büyük farklar atabilir bu farkın oluşmasının sebebi motordaki gücün yere diğer araçtan çokdaha iyi aktarılmasıdır.Tek çekerli arkadan veya önden çekerli yani aynı donanıma sahip aynı güçteki farklı olarak sadece sürekli 4x4 olan bir rakibini pistte kolaylıkla geçebilir aktarmasının az olmasından dolayı.
    3:Bunun cevabını fiatci arkadaş vermiş benim ekleyeceğim birşey yok.




  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.