Mustang'in adı sanılanın aksine at cinsinden değil, avcı uçağı P-51 Mustang'den geliyor.
Bazıları için sadece Ford Mustang ve diğer otomobiller vardır. O, 235 beygirlik bir güç makinesi, vahşi bir at, hatta yaşam tarzıdır...
Bir tünele girip motor sesini dinlemek için cebimdeki bütün paramı veririm. Her şeyin modası geçer ama onun asla. 2100 yılında bile hayranları olacak." Bu sözleri 1960'tan bu yana her kuşaktan duyabilirsiniz. Önündeki at armasıyla direksiyonuna geçeni kendini vahşi bir ata binmiş gibi hissettiren Mustang'den bahsediyoruz. Mustang, İkinci Dünya Savaşı'nın ardından gençler için yeni bir kompakt otomobil arayan ABD'li otomotiv devlerinin savaşı sayesinde doğdu. 60'larda Amerika'da 20-24 yaş arası sürücü sayısının yüzde 50 artacağı bekleniyordu. Böylece gelecek 10 yıl içinde iki arabası olan aile sayısı önemli oranda yükselecekti. Otomotiv devleri bunu önceden hissederek birbiri ardına yeni modeller çıkarmaya başladı. Ford Falcon, Chrysler Valiant, GM de Chevrolet Corvair modelleriyle yarışa girişti. Önce Falcon öne geçmiş daha sonra Corvair yenilenerek yine zirveye oturmuştu. Ford yönetiminin vakit geçirmeden karşılık vermesi gerekiyordu. Ancak Ford'un tutucu patronu Henry Ford II, yeni bir otomobil yaratmak için henüz bir bütçe ayırmamıştı.
Patronu ikna etmek gerek 1965 modeller için 'gerçek Mustang' deniyor. Eski Mustang'ler Türkiye'de 5-30 bin dolara satılıyor.
Yönetimin bu kararına rağmen mühendisler yeni model için harıl harıl çalışıyordu. Sonunda Ford Falcon platformu üzerine 4.7 litrelik V8 Fairline motoru olan bir model yarattılar. Otomobil iki kişilikti. Uzun motor kaputu ve kısa bagajıyla ortaya atletik yapılı bir otomobil çıkmıştı. Tasarım bölümü, prototipi Ford'un başarılı genel müdürü Lee Iacocca'ya 1961'de götürdü. Otomobil konusunda şaşmaz içgüdülere sahip Iacocca otomobilin 'iş yapacağını' anlamıştı. Ancak aracın müşteri kitlesinin büyütülmesi gerekiyordu. Otomobile iki küçük arka koltuk eklendi. Amaç, gençler ve genç ailelerdi. Otomobili beğenen Iacocca, şimdi inatçı patronu ikna etmeliydi. Iacocca patron Ford'a, otomobilin Ford'u ne kadar büyüteceğini defalarca belgelerle anlattı. Ford yaklaşık bir yıl sonra ikna olmuştu. Böylece, efsane otomobil 'Mustang' resmen doğdu.
İsmi uçaktan mı, attan mı? Mustang belki de böyle bir otomobile verilecek en güzel isimdi. Otomobil adını İkinci Dünya Savaşı'nın süper avcı uçağı P-51 Mustang'den aldı. Ama halk arasında yıllardır bu ismin uçak değil de bir at cinsinden geldiği konuşulur. Mustang kelimesi aslında İspanyolcadan gelir ve 'vahşi, dizginlenemeyen at' anlamında kullanılır. Belki de bu atlar için söylenecek en önemli şey gelmiş geçmiş en hızlı cins olmalarıdır. Bir başka özelliği de sahiplerinin olmaması... Ford Mustang, birkaç yıl gecikmeyle de olsa 17 Nisan 1964'te convertible (üstü açılabilir), fastback (hatcback benzeri) ve hardtop (metal tavanlı) kasa seçenekleriyle 65 model olarak tanıldı. 6 ve 8 silindirli iki ayrı motor seçeneği olan Mustang, ABD otomobil standartlarına fazlasıyla uyuyordu. 8 silindirli motor 235 beygir güç üretiyor, farklı ateşleme sistemiyle motor sesi insanı otomobile hayran bırakıyordu. 3 ileri vitesli otomatik şanzıman, cant kapakları, deri koltuk gibi özellikler standarttı. Fiyatıysa o yıllarda ekonomik sayılabilecek cinstendi: 2 bin 368 dolar. Mustang motoru ve kaslı görünümüyle hemen gençlerin kalbini kazanmıştı. O kadar beğenildi ki başlangıçta tek fabrikada üretilirken aynı yıl iki Ford fabrikası daha devreye girerek üretim hızlandırmak zorunda kaldı. Sonuç, 65 ve 66 yıllarında 500 bin adetlik satıştı! Güçlü motoru, zarif ince direksiyon simidi ve ekonomik fiyatıyla Mustang, iki yılda 1 milyondan fazla satıp, dünyanın en kısa sürede en çok satan otomobili unvanını kazandı.
Kobra zehiri! Rallici Carrol Shelby, geliştirdiği performans modelleri GT 350 ve 427 Cobra ile Mustang'in ününe ün kattı. Shelby'nin GT 350 Mustang'i ulusal yollarda ve yarışmalarda birkaç yıl üst üste birinci gelmeyi başarmıştı. Ancak 427 Cobra o zamanlar satın alınabilecek en vahşi arabaydı. Onu 335 beygirlik motoruyla yol çizgisinde tutmak bile çok zordu. 1967'de 2 bin 50 adet üretilen Shelby serisi hâlâ unutulmadı. Öyle ki, bir Shelby 427 geçtiğimiz aylarda yapılan bir müzayedede 6.6 milyon dolara yeni sahibini buldu. Mustang 60'lardan bu yana Coca-Cola ve beyzbol gibi Amerika'nın simgelerinden biri oldu. Dedektif ve polisiye filmlerinin ikinci aktörüydü. Bir dönem onlarca Holywood filminde aktör, Mustang ve polis köpeği vardı... Otomobil, tek başına bir sınıf yarattı ve rakibi yoktu. Mustang'le başlayan 'Pony car' akımı ABD'de ulaşılabilir fiyatlı performans otomobili olarak tanımlanıyordu. Mustang'den birkaç yıl sonra Chevrolet de rakip olarak Camaro'sunu piyasaya sürdü. Iacocca'ya ne olduğunu merak ederseniz; Mustang'in başarısının ardından 1970'te Ford'un başkanlığına getirildi. Ancak Iacocca'nın Honda ile ortak otomobil geliştirme isteği Ford tarafından iki kez reddedilince tartışmalar başladı. Tartışmaların alevlendiği 1978'de Iacocca'nın işine son verildi. Böyle bir yönetici işsiz kalamazdı. Iacocca aynı yıl Ford'un en büyük rakiplerinden Chrysler'in başına getirildi.
74'ten sonrası boş Mustang 1968'den sonra farklı tasarım ve motor seçenekleriyle piyasaya sunuldu. Bazıları kabul görürken bazılarının tasarımı tekrar değiştirildi. Ama ilk Mustang'ler en çok beğenilenlerdi. En iyi tasarımların, 64-74 arası modeller olduğu konuşulur. Hatta onlar için 'gerçek Mustang'ler denir. Her şeye rağmen Mustang, 40 yılda 8 milyondan fazla sattı. Mustang'e olan aşkın hâlâ sürdüğünü bilen Ford, eski modeli, 2005'te tekrar hayata döndürdü. Mustang, 200 ve 300 beygirlik motor seçenekleriyle 2005'te piyasaya sunuldu. Yeni Mustang'lerin fiyatı donanım ve motor güçlerine göre Türkiye'de 70 ile 130 bin dolar arasında değişiyor. Klasik Mustang'lerse durumlarına ve özelliklerine göre 5 ile 30 bin dolar arasında alıcı buluyor. Ancak onları bulmak biraz zor.
Çünki o hiç moda olmadı ilk günden son güne , son günden bu güne sadece efsane oldu . moda geçer ama efsaneler asla ölmez vayy anasını yaw şairmiyim neyim ben beeeh :)
Old Fords Never Die !!!
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme