Yüzbaşı
Tarihinde Katıldı
Toplam: 1175 (Bu ay: 20)
Aspilsan 21700 Lityum İyon Pil Üretti (Aspilsan INR21700A42)
Merhabalar;
Aspilsan enerji daha önce ASPİLSAN INR18650A28 modelini üretmişti. ASPİLSAN INR18650A28’in kimyası ve bileşimi nikelce zengin lityum-nikel-manganez-kobalt oksittir. Boyutu 18650’dir; kapasitesi 2800 mAh ve voltajı 3.65V’dir.
Daha önce bu konu hakkında başlık açmıştım ve Youtube'ta da 2 video yayınlamıştım.
Eski konu;
https://forum.donanimhaber.com/yerli-lityum-iyon-pili-inceledim-aspilsan--154105217
Şimdi tamamen aynı kimyada ve 21700 boyutunda(21 mm çap, 70 mm yükseklik) bir pil daha ürettiler (Aspilsan INR21700A42) ve Sahaexpo2024'te lansmanını yaptılar.
Pilin ticari olarak ne zaman piyasaya çıkacağı tam olarak belli değil. Bazı drone modellerinde kullanılması hedefleniyor.
Şu anda bilinenler;
Nominal Voltaj; 3.65V
Kapasite; 4200 mAh
Maksimum devamlı deşarj akımı; 20000 mA
Maksimum şarj akımı; 6000 mA
Datasheet'in ilk versiyonunu görebilirsiniz, zamanla güncellenecektir. Ayrıca 10 saniyelik kısa bir video çekip Youtube'a da yükledim.
En büyük endişem daha önce 2500 mAh ve üzerinde kapasiteye sahip 18650 pillere ek %30 vergi gelmişti, bu pil üretildikten sonra 21700 pillere de gelebilir.
POMEGA Yerli Prizmatik Pil İncelemesi (3.2V 100 Ah)
Merhabalar; öncelikle bu gönderi hiçbir şekilde #reklam değildir.
Video linki bu yazının sonunda mevcuttur, her türlü eleştirinizi okumak isterim.
Bildiğiniz gibi POMEGA firması Ankara'da yerli pil üretimine başladı. Şu anda 3.2V 100 Ah ve 150 Ah LFP hücre üretebilecek kabiliyetteler.
Senenin büyük bölümünde 100 Ah, küçük bir bölümünde ise 150 Ah üretiliyor. Sonraki aşamada ise şu anda kurulumu devam eden bir hat üzerinde 302 Ah prizmatik hücre üretimi yapılacak.
Bu hücrelerin kullanım alanı enerji depolama sistemleri. Elektrikli arabalar için uygun değiller. (Başta şarj ve deşarj akımları olmak üzere hücrenin bazı özellikleri elektrikli araç için uygun değil)
Geçen aylarda fabrika gezisi yaptık ancak maalesef oradan görsel koyamayacağım, şu anda dışarıdan alınan hammaddelerle Ankara Polatlı'da pil hücresi ve modül ürettiklerini belirtebilirim. Test laboratuvarlarını oldukça beğendim.
Hem pil üretimi için hem de çalışanlar için son derece iyi bir tesis kurulmuş, zaten başka türlü oraya personel götürmek mümkün değil diye düşünüyorum. Orada gördüğüm seminer salonu ülkedeki birçok şehrin sinema salonundan daha güzeldir.
Şimdi pilin incelemesine geçecek olursak;
Ürünün ismi; Pomega PLFP-100 - 3.2V 100 Ah LiFePo4 Prizmatik Pil
Ürünün datasheet'i; https://tr.pomega.com/Backoffice/UploadImage/SubProducts/pomega-teknik-katalog.pdf (15. sayfa)
Ürünün görseli(çizimi);
Her ne kadar POMEGA'nın paylaştığı görsel yukarıdaki olsa da, elime geçen hücre şu;
Datasheet'in ilgili sayfasını baz alalım;
PLFP-100 isimli hücreye bazı testler yaptım.
Uyguladığım test programı şu şekilde;
Programı özetleyecek olursam;
1) Test öncesinde 10 saniye bekle
2) 100 amper ile 2.5 volta kadar deşarj et. (Fabrikadan ne kadar dolu geldiğini ölçmek için.)
3) 20 dakika bekle.
4) 100 amper ile CC-CV(sabit akım-sabit voltaj) yöntemiyle 3.65 volta kadar şarj et, voltaj 3.65 olunca şarj akımının 2000 miliampere kadar düşmesini bekle.
5) 20 dakika bekle.
6) 100 amper ile 2.5 volta kadar deşarj et.(Kapasiteyi bu aşamada ölçüyoruz.)
7) 20 dakika bekle.
8) depolama voltajına kadar şarj et.
Datasheet'te belirtilen kapasite 100 Ah iken 107 Ah kapasite sağlıyor.
Ürün 1C(100 amper) şarj deşarj akımında en fazla 46 °C'ye kadar ısınıyor.
Datasheet'te iç direnç ≤0.600mΩ olarak verilmiş, benim ölçümümde 0.496mΩ çıktı.
Hücre ağırlığı datasheet'te 2.0 ± 0.1 kg verilmiş, ölçümde 2017 gram çıkıyor.
İç direnç, ağırlık vb. veriler datasheet ile uyumlu.
%80 deşarj derinliğinde 5000 çevrim ömür vadediyor.
Yani pili %10-%90 arasında kullanırsanız 5000 kez kullanabilirsiniz. Tabii ki bunu şu aşamada test edemem; yıllar sürebilir.
Ben test yaptıktan sonra datasheet'te ufak tefek bazı güncellemeler olmuş, güncel datasheet'i koydum ama benim testim eski datasheet'e göre.
Bu hücreden ve Aspilsan 18650'den dolayı gelen %30 ilave gümrük vergisini şiddetle eleştiriyorum ve bir yararı olmadığını düşünüyorum.
Genel yorum; ürün tek başına incelendiğinde başarılı görünüyor ama diğer numunelerle birlikte incelemek lazım, ne kadar standart üretim var görmek lazım.
Müşterilerin ürünü zorladığı senaryoda neler yaşanıyor görmek lazım.
Bütün bunları daha detaylı anlattığım video linki;
Merhaba arkadaşlar; (Bu video hiçbir şekilde reklam veya işbirliği değildir.)
Uzun bir aradan sonra yeni bir pil incelemesi yapıyorum. Aslında Youtube'da incelemelere devam ediyorum ancak forumda konu açmaya fırsat bulamamıştım.
Pilimiz; Power-Xtra PX18650TYPC - 3.7V 2400 mAh -18650
Pil boyut olarak bildiğimiz 18650 pil, yani çapı 18 mm, yüksekliği ise 65 mm. Ama çok önemli bir farkı var, o da kendi üzerinde dahili bir şarj aletine sahip.
TYPE C kablo ile kolayca şarj edebiliyoruz. Seri/paralel kullanmaya, punta yapmaya uygun değil ancak birçok işte çok pratik çözümler sunabilir.
Bence zamanla bu tür piller yayılacak. Şimdilik elimde USB ile şarj olabilen 3 farklı pil var;
1) Bu videoda ve konuda bahsettiğim 18650 pil. (Hem TYPE C ile hem de pil uçlarından şarj olabilir)
2) 9 Volt şarjlı pil, sadece TYPE C ile şarj olabilir. Bence çok işe yarar.
3) 1.5 Volt şarjlı pil. Bu pilin içinde hem şarj aleti var hem de converter var. Pilin voltajını 1.5 volta dönüştürerek dışarı veriyor. Sadece TYPE C ile şarj oluyor.
Pil 700-800 mA ile 3-4 saat civarında şarj olabiliyor.
Bu konuda bahsettiğim pilin görseli;
Satın alma linki;
Videosu;
Yerli Lityum İyon Pili İnceledim (Aspilsan)
Merhabalar;
Bildiğiniz gibi Aspilsan Enerji 18650 lityum iyon pil üretimine başladı ve ilk model olan 18650 A28 isimli pili piyasaya sürdü. Bu ürüne detaylı bir inceleme yaptım, videosunu çektim. İzlemek isterseniz link en altta var.
Burada da foruma özel bazı yorumlar yapmak isterim.
Öncelikle pilimizin görseli;
Testleri 8 adet numune ile yaptım. Pil testlerinde numunelerin birbiriyle uyumuna çok dikkat edilir.
Burada test yapmadan basitçe ölçülebilecek temel 3 veri vardır.
1) Açık devre voltajı; herhangi bir yük yokken pilin sağladığı voltaj. Üreticiden aldığınız piller arasında 10 milivolt'tan daha fazla voltaj farkı varsa sıkıntı vardır diyebiliriz.
Burada hücreler arasında oldukça az voltaj farkı var. Voltaj değerleri;
2) İç direnç değerleri batarya için çok önemlidir, 8 numunenin iç direnci birbirine çok yakın ve datasheet ile uyumlu;
3) Ağırlık, ürünlerin ağırlıkları da birbiri ile gayet uyumlu;
Bu 3 veri tek başlarına bir şey ifade etmez ancak üretimde bir standart yakalandığını gösterir.
Batarya yaparken voltajları ve iç dirençleri birbirine çok yakın olmalıdır. İşin özelliğine göre 10 mV ve 1 mOhm fark uygun kabul edilebilir. Bundan daha fazla fark olan durumlarda ayrıştırma yapılmalıdır.
Şimdi gerçek testimize geçebiliriz.
Pillerin kapasitesini ölçmek için 12 adımlı bir test uyguladım, bu adımları videoda detaylıca anlatıyorum görselini de ekleyeyim;
Kısaca, pilimizi CC-CV yöntemi ile 1400 mA şarj akımıyla 4.2 volta kadar şarj ettim, şarj işlemini 140 mA'da sonlandırdım.
Test sonuçlarımızın bazılarının görselleri şöyle;
1 numaralı pil 2868 mAh kapasite sağladı.
2 numaralı pil 2873 mAh kapasite sağladı.
Tüm ürünlerin test sonuçları videoda var.
Toplu sonuçları iki görsel ile göstereyim;
1) 0.2C ile nominal kapasite testi;
2. tablo 1C deşarj akımı ile yaptığımız testleri gösteriyor, yani biraz daha hızlı deşarj ettik;
Bu alanın ilgilileri için oldukça önemli bir veriyi gösteren aşağıdaki görselde iki hücrenin şarj deşarj grafikleri üst üste getirilmiştir ve mükemmel bir eşleşme olduğunu görüyoruz. Batarya yapımı için bu eşleşme çok önemlidir.
___________________________
Sonuç;
Ya çok iyi bir üretim standardı yakalandı ya da iyi bir kalite kontrol süreçleri var. Hücreler gayet uyumlu görünüyor.
Elektrikli bisiklet, depolama sistemler, medikal ve savunma sanayi ürünleri gibi yerlerde kullanılabilir.
Ürün maksimum 14 amper ile deşarj edilebilir, daha fazla akım çekilecekse ya paralel sayısı arttırılmalı ya da başka pil seçilmelidir.
Ürünle ilgili farklı testler yapmaya devam edeceğim.
Büyük ihtimalle birçok kişi fiyatını soracaktır, ben sadece ar-ge çalışmaları yapan birisiyim, satıcı değilim.
Bu pili sadece Aspilsan satmayacak, Aspilsan'ın sattığı pilciler de satacak.
Bu konuda Youtube'da eleştiriler aldım ama benim fiyatla ne gibi bir bağım olabilir :)
Yerli üretim olduğu için ucuz olması bekleniyor ama bu şu an için çok mümkün değil, bir kere ham madde ithal ediliyor ve burada işleniyor, bunun dışında pil üretimi konusunda çok yeniyiz, 100 yıllık Çin, Kore ve Japon firmaları ile kıyaslamak doğru olmaz.
Ama yine de fiyat kesinlikle ucuzlamalıdır.
Fiyata ve datasheet'e linkten ulaşabilirsiniz;
Youtube yorumlarda gördüğüm kadarıyla toplu alımlarda 90 liraya kadar fiyat alanlar var.
İzlemek isteyenler için link;
10 Dakikada Şarj Olan LTO Piller
Merhabalar;
Bir video çektim ve 10 dakikada şarj olabildiği belirtilen LTO pilleri inceledim. Gerçekten kaç dakikada şarj olduğunu, bu akım değerinde maksimum kaç °C sıcaklığa ulaştığını ölçtüm.
Öncelikle şunu belirtmek istiyorum, Donanımhaber'de pil haberleri meşhurdur ve esprili bir dille karşılanır. Bu videodaki pil laboratuvar aşamasındaki bir pil değildir, ticari olarak kullanımdadır ve bende de mevcuttur.
Bu pille ilgi bazı efsaneler anlatılsa da ben elimden geldiğince doğru yönlerini anlatmaya çalışıyorum.
Test ettiğim pilin görseli şudur;
Pilimizin tam adı; Yinlong LTO66160H - 2.3V 40 Ah Lithium Titanate Şarjlı Pil
Pil 40 Ah kapasitesindedir ve datasheet'e göre kapasitesinin 6 katı kadar akımla şarj olabilir. Yani 240 amper ile şarj edilebilir.
Bu durumda teorik olarak 10 dakikada şarj olması beklenir. (40/240=0,166 yapar, bunu da 60 ile çarparak dakikaya çeviririz 0.166*60=10 elde ederiz)
Benim elimde 240 amperlik bir şarj aleti olmadığı için 200 amper ile şarj ettim ve 12 dakikada şarj olmasını bekledim.
Şarj için bilgisayarlı bir test programım var ama görsel olarak da görebilmek için multimetre ve pensampermetre kullandım. Düzeneğim şu şekilde, görülen klipsler bilgisayarlı test makinesinin klipsleridir. Sağ üst köşede de termal kamera görüntüsü vardır.
Videoda şarj olma süresini daha iyi görebilirsiniz. Yaklaşık 12-13 dakikada %99 seviyesinde şarj oluyor. Sıcaklık ise 50 °C'ye kadar çıktı. Maksimuma yakın bir şarj akımı için bu sıcaklık normal diye düşünüyorum.
Bu pilleri şu şekilde değerlendiriyorum;
1) Bu pillerle ilgili birçok efsane vardır, abartılı söylemler vardır, bunlardan farklı videolarda bahsettim. Ancak bu pillerle ilgili 3 durum vardır ki bunlar gerçektir ve bazıları deneysel olarak kanıtlanmıştır.
a) Güvenlik
Bu piller çok güvenlidir, matkap ile delseniz bile alev almazlar.
Bu özelliği ile gerçekten öne çıkarlar, li-ion pillerin tehlikeleri ise ortadadır. (onları da doğru kullanırsak herhangi bir sıkıntı olmaz ama risk fazladır)
b) Uzun ömür
Bu pillerin 16000 çevrim, 25000 çevrim ömürleri olduğu belirtiliyor. Bu testlerle kanıtlayabileceğim bir şey değil, daha farklı imkanlar gerekli ama doğru kullanımda neredeyse 30 sene ömür sağlayacaklarına inanıyorum.
c) Hızlı şarj
Bu videoda hızlı şarj özelliğini incelediğimi düşünüyorum.
_____________________________________
Bu piller dünyanın en hızlı şarj olan pilleri değildir, Lifepo4 pillerin bazı çok özel modelleri (Headway gibi, 6 dakikada şarj olabilir) Turnigy Nano Li-Po pillerin bazı modelleri 4 dakikada şarj olabilir.
Ama bu LTO pillerin hemen hemen tüm modelleri hızlıca ve güvenli şekilde şarj olabilir.
Peki bu pilleri hızlı şarj edecek şarj aletini nereden bulacağız? Bu da oldukça zorlu bir iştir, 200 amper verebilen bir şarj aleti oldukça büyük olacaktır.
Ayrıca burada 1 pili şarj ettik, 20-30 seri hatta 30 seri 10 paralel, 300 pilli bir batarya düşünelim, bunu da solar sistemde ya da farklı bir yerde kullanıyor olalım, bunu maksimum akımda şarj etmek için gereken şarj aletinin çıkış gücü kaba hesapla 174 kW'dır.
Yani hızlı şarj olabilen pillere heyecanlanmak normaldir ama hızlı şarj aletleri de en az o kadar önemlidir.
2) Bu piller Türkiye'de üretilmez. Çin'den ithal edilmesi ise yasak değildir. Bunlardan farklı videolarda bahsettim. Link şuradadır; https://forum.donanimhaber.com/lto-lityum-titanat-oksit-piller-hakkinda-dogru-bilgiler--148599476
3) Bu pillerin çok iyi özellikleri olsa da her alanda kullanılamazlar, bir cep telefonu ya da elektrikli bisiklet için pek mantıklı olmazlar. Çünkü enerji yoğunlukları düşüktür, ayrıca ömrü telefon ömründen belki bisiklet ömründen uzun olur ve de çok çok pahalı olurlar.
Kısa bir video ile burada hızlı şarj ile ilgili yazdıklarımı anlatmaya çalıştım, izlemek isterseniz buyurun;
Dünyanın En Pili (Video Serisi - 18650)
Merhaba;
Bazı arkadaşların bildiği gibi Youtube'da ve forumda pillerle alakalı konular açıyorum.
Yeni video/konu serisinde çeşitli özelliklerine göre dünyanın en iyi pillerinden(bana göre ve çeşitli testlere göre) bahsetmeyi düşünüyorum. (Direkt videoya geçmek isteyen varsa en alttaki linke bakabilir)
Başlık clickbait gibi görünebilir ancak kesinlikle değil.
_________________________________________
Bir pilin birçok parametresi vardır, bazıları şunlardır;
Bir pilin aynı anda tüm dallarda en iyi olması mümkün değildir. En yüksek kapasiteli ve en yüksek deşarj akımlı piller birbirlerinden farklı özelliktedirler. Hem kapasite maksimum olsun, hem de çekilebilecek en yüksek akımı çekeyim diyemeyiz.
Örneğin günümüzde 18650 pillerin kapasitesi en fazla 3500 mAh olabilir(Panasonic 18650GA veya LG 18650MJ1 örnek verilebilir). Ve kapasitesi 3500 mAh olan piller genelde 10 amper deşarj akımına sahiptir. Aynı şekilde günümüzde 18650 pillerin maksimum deşarj akımı en fazla 35 amper olabilir(Molicel 18650-P26A örnek verilebilir) ve bu pilin kapasitesi 2600 mAh'tır.
Yani tüm sınır değerlere tek bir pille ulaşmak mümkün değildir. Yani elimizde toplam 40 puan var ve bu puanları 8 özelliğe dağıtıyoruz diyemeyiz, elimizde toplamda 32-33 puan var ve uygulamamız için en yararlı/optimum pili seçmek istiyoruz.
Elinizde yüksek kapasiteli bir pil var ve bunun deşarj akımını arttırmak istiyorsunuz diyelim, kapasiteden biraz feragat edeceksiniz. Cycle sayısını arttırmak istiyorsunuz ya da çalışma sıcaklığını genişletmek istiyorsunuz diyelim, kapasiteden biraz feragat edeceksiniz. Yani genel olarak "kapasite ticareti" yapacaksınız.
Lifepo4 pilleri düşünelim, cycle sayıları 2000-4000 hatta çok daha fazla olabilir ancak kapasiteleri düşüktür.
Özet geçecek olursam, bu şekilde kapasite, cycle, deşarj akımı, hızlı şarj, fiyat ve diğer özellikler bakımından en kaliteli pilleri incelemeyi düşünüyorum.
Serinin ilk videosunu çektim; Deşarj Akımı Bakımından Dünyanın En İyi 18650 Pili; Molicel 18650-P26A
Bana göre deşarj akımı bakımından en iyi pil Molicel P26A'dır. Peki neden böyle düşünüyorum? Bu pilden 35 amper çekebiliyoruz, yani matkap, e-sigara vb cihazlar için fazlasıyla yeterli bir pil. Bu konuda tek rakibi olarak Sony VTC5A'yı görebiliriz. (kanalda onun da incelemesi var) Ancak Sony VTC5A en fazla 30 amperle deşarj edilebiliyor ve Molicel'den biraz daha fazla ısınıyor.
Bir pil tek başına tüm alanlarda en iyi olamaz dedim ancak genel olarak en iyi pili seçeceksek de ben buna Molicel derim, çünkü deşarj akımı çok yüksek(35A), 6 amperle hızlı bir şekilde şarj olabilir ve çalışma sıcaklık aralıkları gerçekten çok geniş.
Şimdi bazı test dosyalarını paylaşacağım;
520 mA ve 6000 mA ile kapasite testi;
Nominal kapasite testinde ve 6 amperle yaptığım testte beklenilen kapasiteyi rahatlıkla karşılıyor.
35 Amperle Kapasite Testi;
35 Amper ile yapılan testte ise 2573 mAh kapasite sağlıyor.
Ayrıca videoda kör yük yardımıyla 10 amperle bir test daha yaptım.
Detaylar için videoyu izleyebilirsiniz, forumdan, Instagram(piladam1 https://www.instagram.com/piladam1/ ) ve Youtube (piladam) yorumlardan pillerle ilgili istediğiniz soruyu sorabilirsiniz.
Sonraki videolarda kapasite bakımından dünyanın en iyi pilini incelemeyi düşünüyorum.
Süper özet; "Kalitesiz piller dışında iyi pil kötü pil yoktur, uygulamaya uygun olan veya olmayan pil vardır."
Sabırla okuduysanız teşekkürler :))
_____________________________________________
Bu konuda video çekmeye devam ediyorum.
Son mesajda görsellerle birlikte bulabilirsiniz. İlk mesaja eklerken hata aldım.
Dünyanın en iyi 18650 pilleri serisinin 2. videosunda en yüksek kapasiteli pili inceledik.
Videoda daha fazlasını bulabileceğiniz şeyler olsa da buraya kısaca yazıyorum;
18650 boyutundaki bir pil, yani çapı 18 mm boyu 65 mm olan bir pil en fazla 3500 mAh kapasiteye sahip olabilir.
Panasonic Sanyo NCR18650GA isimli pil 3500 mAh kapasiteye sahiptir ve bu videoda bu pili inceledim.
Piyasada üzerlerinde 4800 mAh, 6600 mAh yazan piller görürsünüz, eğer bunlar 18650 boyutunda ise sahtedir.
Daha önce N11, Trendyol, Hepsiburada gibi sitelerde satılan 6600 mAh olduğu iddia edilen ama sadece 1000 küsur mAh kapasiteye sahip olan bir pili incelemiş ve başlığını açmıştım; https://forum.donanimhaber.com/sahte-pil-satin-aldim-6800-mah-18650-pil--148909466
18650GA gerçekten 3500 mAh kapasite sağlayabiliyor mu?
3 pil test ettim, deşarj akımı olarak datasheet'e uygun şekilde 670 mA'yı seçtim;
1. pil 3462 mAh kapasite sağladı.
2. pil 3471 mAh kapasite sağladı.
3. pil 3469 mAh kapasite sağladı.
tam olarak 3500 mAh olmasa da bunlar piyasada bulabileceğiniz en yüksek kapasiteli pillerdir.
Daha fazla akım çekerseniz veya 2.5 volta kadar değil de 3 volta kadar deşarj ederseniz kapasite azalacaktır.
Bu pilleri 3 volta kadar deşarj etmenizi tavsiye ederim.
Bunun dışında bir test daha yaptım, bu pilin maksimum deşarj akımını denedim. Bu pilin maksimum akımı 10 amperdir, yani 11 amper çekmeniz tavsiye edilmez.
10 amperlik testi ise DL24P isimli kör yük ile test ettim.
3333 mAh kapasite sağladı.
Bu oldukça müthiş kapasite ama pil inanılmaz ısındı. Sıcaklık 80 dereceye kadar ulaştı.
Bu sıcaklık oldukça fazladır ancak bu pilin 10 amperde kesintisiz şekilde kullanılması tavsiye edilmez.
Yani 1 dakika 10 amper çekerseniz sonra 1 dakika beklerseniz hiç problem olmaz. Ama devamlı 10 amper çekilirse soğutma uygulanması tavsiye edilir.
Bu pilin en iyi kullanım alanı, -paralel sayısını arttırarak- drone, elektrikli bisikletler gibi yerlerdir.
Videoyu izlemek isterseniz linke tıklayabilirsiniz.
https://www.youtube.com/watch?v=tCVRaaTGIg8&feature=youtu.be
12V 10 Ah Puntasız Batarya Yapımı (Çok Kolay)
Merhaba arkadaşlar;
Görselde görünen kendinden vidalı pillerle batarya yapmak çok kolay. Herhangi bir punta cihazı ya da lehim ihtiyacımız yok. Bu pillerle bir batarya yaptım ve videosunu Youtube'da yayınladım. Link en altta.
Gördüğünüz gibi bu pilin üzerinde vida yuvası var ve bir alyan yardımıyla kolayca birleştirme yapabiliyoruz.
Bu pillerden artık Türkiye'de pek yok. Benim elimdeki piller de 6 senelik.
Sizce 6 senelik, 10 Ah Lifepo4 pillerle oluşturduğum bataryanın kapasitesi kaç çıkmıştır? 6 sene içerinde kapasite kaybı olmuş mudur? (Bataryalar sadece senede 1 kez doldurulup boşaltıldı)
Bataryaya bms bağladım ve sonrasında test cihazına bağlayarak 3 test yaptım. Hiçbir şekilde kapasite kaybı yok.
1. testi 10 amperle yaptım; Kapasite 10178 mAh
2. testi 20 amperle yaptım; Kapasite 10099 mAh
3. testi 30 amperle yaptım; Kapasite 10052 mAh
Gördüğünüz gibi bataryada hiç kapasite kaybı yok. Ve 10 amperdeki kapasite ile 30 amperdeki kapasite arasında neredeyse hiç fark yok. Bu Lifepo4 pillerin çok önemli bir özelliğidir, deşarj akımı artsa bile verebileceği kapasite önemli ölçüde değişmez. Kurşun asit akülerde deşarj akımı arttıkça kapasite önemli oranda azalır.
Grafiği incelemek isterseniz;
Her seferinde pili 10 amperle 14.6 volta kadar CC-CV yöntemiyle şarj ettim ve 10 dakika bekledikten sonra deşarj ettim. (Ben 8 volta kadar deşarj edecek şekilde programlama yaptım, gördüğünüz daha düşük voltajlar bms'in kapatma yapması ile ilgilidir)
Günümüzde bu pillerin satılması birçok işi kolaylaştıracaktır. Şu pillerden 12 tane olsa kolayca bir bisiklet bataryası yapabiliriz.
Günümüzde LTO piller bu şekilde vidalı üretiliyor. Ama prizmatik piller dışında Li-ion ve Lifepo4 pillerde böyle bir seçenek maalesef yok.
Arz talebe göredir, böyle bir talep olursa böyle bataryalar getirilir diye düşünüyorum.
Videoyu izlemek isterseniz link;
15 Sene Ömürlü 12V 100 Ah LiFePO4 Akü (Karavan ve Solar)
Merhabalar;
12V 100 Ah LiFePO4 akü ile ilgili bir video çektim.
Bildiğiniz gibi karavanlarda, solar sistemlerde ve daha birçok yerde kurşun asit aküleri kullanıyoruz. Bu aküler çoğu zaman 2 senede ömrünü tamamlıyor.
Fiyatları ucuz olsa da toplam maliyeti hesapladığımızda aslında hiç ucuz değil. Yenisini alana kadar bir süre akü kullanamamak, yeni aküleri değiştirecek birini bulmak gibi zorlukları da var.
Solar için ağırlık ve hacim çok önemli olmayabilir ancak karavan gibi mobil uygulamalarda ağırlık çok önemlidir.
Bunun için en hafif piller li-ion piller olsa da fiyatları, çevrim sayıları, sürekli dolu kalmaya çok elverişli olmamaları ve maksimum voltajlarının akünün kullanıldığı yerlere uygun olmaması gibi sebeplerle tercih edilmeyebiliyorlar.
Günümüzde kurşun asit akülerin(AGM veya JEL fark etmez) en iyi alternatifi LiFePO4 pillerdir.
12 volt akü ile 4 seri lifepo4 pilin maksimum şarj voltajı ve minimum deşarj voltajı çok benzerdir. İki kimya için de aynı şarj aletleri kullanılabilir.
Ben de %80 deşarj derinliğinde 10-15 sene ömür sunacağını vadeden bir akü inceledim. İncelemenin videosu en altta var.
Videodaki şeyleri burada da anlatmaya çalışacağım;
Pilin adı; Power-Xtra PX100-12.8C1 - 12.8V 100 Ah LiFePo4 Battery -1C
Ürünün datasheeti şu şekildedir;
Aslında ürüne dair tüm bilgiler bu datasheet'te yazmaktadır. Biz yaptığımız testlerde cycle sayısı hariç bu bilgileri doğrulamaya çalışacağız.
Bu Lifepo4 pil 100 Ah kurşun ait ile hemen hemen aynı boyutlardadır ancak 11.45 kilodur. 100 Ah kurşun asit ise 30 kilodur.
En kötü durumda(aşırı sıcaklık vs hariç, normal kullanımın en kötüsü) 2000 cycle ömür sağlamaktadır. Yani her 1 kez doldurup boşaltsak 2000/365'ten 5.5 seneye yakın ömür sağlar.
Aküler genelde %80 deşarj derinliğinde kullanılır, böylece akünün cycle sayısı 500'e kadar çıkabilir. Lifepo4 akü ise %80 deşarj derinliğinde 4000 cycle yani yaklaşık 11 sene ömür sağlamaktadır.
Solar sistemleri düşündüğümüzde bu süre oldukça iyidir. Toplam maliyette pil aküden ucuzdur diyebiliriz.
%30 ya da %20 gibi deşarj derinliklerinde akü kapasitesinin çok az bir kısmını kullanarak cycle sayısı arttırılabilir ancak ürünün bir de doğal ömrü olduğu unutulmamalıdır. En fazla 20 sene kullanılabilir. Senede 1 kez kullanayım, yüz yıllar boyunca kullanılsın gibi bir mantık tabii ki doğru değildir. (Abartılı bir örnek vermek istedim)
Ben bu pile 3 farklı kapasite testi uyguladım.
1) 20 amper deşarj akımı ile 10 volta kadar deşarj ettiğimizde kapasite 98,11 Ah çıkıyor.
2) 20 amper ile 8 volta kadar deşarj ettiğimizde kapasite 98,71 Ah çıkıyor. Yani 10 volta kadar deşarj etmekle 8 volta kadar deşarj etmek arasında neredeyse hiç fark yok. Bu yüzden akü sağlığı açısından 10 volta kadar deşarj edebilirsiniz. (Deşarj voltajı ne kadar yüksek olursa pil ömrü o kadar uzun olur, kapasitede biraz azalma görülebilir)
3) 40 amperle 10 volta kadar deşarj ettiğimizde kapasite 97,65 Ah çıkıyor.
Diğer birçok pil kimyasının aksine LiFePO4 pillerde deşarj akımı kapasiteyi çok fazla etkilemez. 10 amper deşarj akımında elde ettiğimiz kapasite ile 100 amper deşarj akımıyla elde ettiğimiz kapasite arasında çok az fark vardır.
Kurşun asit akülerde bu durum böyle değildir. Kurşun asit aküler üzerlerinde yazan kapasiteyi yalnızca 20 saatlik deşarj akımında verirler. Yani 100 Ah aküyü 5 amper ile deşarj ederseniz 20 saat çalışır ve 100 Ah kapasite sağlar. Ancak 100 amper ile deşarj ederseniz 1 saat çalışmaz ve 100 Ah kapasite sağlamaz. En fazla 60 Ah kapasite sağlar.
Bu yönden de LiFePO4 akü, kurşun asit aküye göre çok üstündür. İkisi de 100 Ah diye alıyorsunuz ancak kurşun asit çoğu durumda 100 Ah veremiyor.
Kurşun asit akü şarj aletiyle bu pili şarj edebilirsiniz demiştim. Şarj voltajı 14.4V ile 14.8 volt arasındadır. Zaten kurşun asit şarj aletleri de bu voltaja kadar şarj eder.
Şarjdan sonra akünün dolu kalması ama bu doluluktan da zarar görmemesi için birçok şarj aletinde şarj voltajı düşürülür, güneş enerji sistemi ya da ups'lerde 12 volt aküler 13.8 volt ile sürekli şarjda tutulurlar. Bu Lifepo akü de 13.8 volt ile sürekli şarj altında tutulmaya uygundur.
Deşarj sıcaklıkları -30 ile 60 °C arasındadır. Düşük sıcaklıklarda kötü, yüksek sıcaklıklarda iyi performans sergiler.
Şarj sıcaklıkları ise 0 ile 45 °C arasındadır. Birçok lityum bazlı pil gibi bu pil de sıfır derecenin altında şarj olmaya uygun değildir.
Bu ürünün içinde BMS vardır. En fazla 100 amper deşarj akımına izin verir. 4 seri bağlantıya kadar izin verir. Yani 12 voltluk aküleri seri bağlayarak 48 volt elde edebilirsiniz. Birçok solar sistem ve karavan için bu voltaj yeterlidir.
Aynı zamanda 20 paralel bağlantıya izin verir, yani kapasiteyi 2000 Ah'a kadar arttırabilirsiniz.
Seri bağlantıda sınır olmasını anlayabiliyorum, daha yüksek voltaj bms'te kullanılan elemanlar açısından uygun olmayabilir ama neden daha çok paralel bağlayamadığımızı anlayamadım açıkçası.
Aylık %2 kendi kendine deşarj oranı vardır. Yarı dolulukla 2 seneye yakın depolayabilirsiniz. Kurşun asit aküler ise en geç 6 ayda bir şarj edilmeli.
Kısa devre koruması var.
Aşırı akım koruması var.
Aşırı sıcaklık koruması var.
IP56 koruması var, dış ortamda kullanılabilir.
Ürün linki ve detaylı datasheet;
https://birikimpilleri.net/Resim/900869509050_1.pdf
Nerelerde kullanılır?
Ups, solar sistemler, karavan, forklift vb birçok uygulamada kullanılabilir.
Bir inverter yardımıyla 220 volt AC ile çalışan birçok cihazı çalıştırabilir.
Avantajlar;
1) Çok uzun ömürlü olması
2) Kurşun asite göre çok hafif olması
3) Oldukça güvenli olması (diğer lityum piller gibi yanma/patlama tehlikesi yoktur)
4) Akünün kullanıldığı yerler için direkt muadil olması
5) Kolayca şarj edilebilmesi
6) Kendi kendine deşarj oranının düşük olması.
Dezavantajlar;
1) Fiyatı pahalı. Ürünün fiyatı yukarıdaki linkte 600 dolar olarak görülüyor. Bu fiyata 6 tane kurşun asit akü alınabilir. Ancak birden fazla aldığınızda kesinlikle indirim uygulanır diye düşünüyorum.
2) Cycle sayısının henüz doğrulanmamış olması. (Bunu bir dezavantaj olarak saymak adil olur mu bilemiyorum)
3) Çok yüksek akım isteyen yerlerde kullanılamaması. Maksimum deşarj akımı 100 A olduğu için daha fazla akım isteyen yerlerde kullanamayız. (otomobillerde 100 Ah akü yoktur ama olsaydı da bunu kullanamazdık.)
Aslında videoyu birkaç ay önce çektim ancak bugün yayınlayabildim. O sürede ürünü denedim, birkaç ayda anlaşılmaz ancak şu an için performans düşüşü yok.
Bu durumu anlamak için birkaç yaz ve kış kullanmak gerekir.
Dünyada LifePO4 aküler çok yaygındır, uzun yıllardır birçok uygulamada kullanılıyor, bizde de zamanla yaygınlaşacaktır.
Şu üründen 4 tane alarak bir karavanın(ev diyelim biz ona) tüm ihtiyaçları karşılanabilir. (Dediğim gibi fiyat pahalıdır ancak 4 tane alındığında ciddi indirim olur diye düşünüyorum)
Videoyu izlemek isterseniz;
https://www.youtube.com/watch?v=0q5E1wxoU1A&feature=youtu.be
220 Volt DC ile Cep Telefonu Şarjı
Merhaba arkadaşlar;
Bildiğiniz gibi cep telefonlarımız AC 100 Volt ile 220 volt arasında çalışıyor.
Peki DC 220 volt ile çalışır mı?
Bununla ilgili bir video çektim, izlemek isterseniz;
https://www.youtube.com/watch?v=vFxFU4tCjdk
Böyle bir işlemi neden yaptım, gerek var mı, adaptör 220 volt veya daha düşük dc değerlerde nasıl çalışıyor biraz bunlardan bahsedeyim.
Öncelikle örnek bir cep telefonu adaptörü şeması şu şekildedir;
Prizden verdiğimiz 220 volt girişte doğrultulur. Gördüğünüz gibi DC 311 volta dönüştürme yapıyoruz. Peki neden? AC 220 volt dediğimiz sabit bir değer değildir, dalgalıdır.
220'nin tepe değerini bulmak için kök2 yani yaklaşık 1.41 ile çarparız, bu da bize DC 311 voltu verir. Eski şarj aletlerinde olduğu gibi girişte trafo yoktur. Daha sonra frekans dönüşümleri var ancak ben bunlardan bahsetmeyeceğim, konuya hakim olan arkadaşlar benden daha iyi anlatacaktır.
Sonuç olarak biz bu devreye 110 volt ac de versek, 220 volt ac de versek, 220 volt dc de versek çalışır. Çünkü ac gerilim girişte doğrultuluyor.
220 volt dc verdiğimizde zaten doğrultulmuş voltaj uygularız ve devre normal şekilde çalışmaya devam eder.
Peki sadece DC 220 ile mi çalışır?
Voltajı azalta azalta denedim, 90 volta kadar denedim çalışıyor.
90 voltun altında çalışmadı.
SMPS'ler böyledir, bir laptop adaptörünü de aynı şekilde kullanabiliriz. Yeter ki pil istediğimiz gücü karşılayabilsin.
Hindistan'da trenlerde 110 volt dc bulunur ve sadece cep telefonu şarjı için kullanın uyarı vardır.
Bu video gerekli miydi, normal hayatta işimize yarar mı?
Büyük ihtimalle yaramaz, zaten istesek sadece 9 volt pil ve ufak bir devre yardımıyla da telefonu şarj edebiliriz.
Hatta 1.5 volt ile de şarj edebiliriz. Ben sadece mantığını göstermek istedim.
Bu arada cep telefonunu yaklaşık 1 amper ile şarj ediyoruz ama pillerden sadece 40-50 mA civarında çekiyoruz. (5 volt 1 amper < 220 volt 0.05 amper gibi düşünebilirsiniz)
Facebook'ta bu soruyu sorduğumda elektrikçi arkadaşların birçoğu adaptörün patlayacağını söyledi, tabii ki patlaması gibi bir durum yok.
Çok acil durumlarda bu şekilde 9 volt pillerle 100 volt elde edip adaptör kullanılabilir, 7-8 tane aküyle kullanılabilir ama dediğim gibi gereksiz olur.
Batarya Paketi Hesaplama Uygulaması (Easy Battery Calculator)
Merhaba play store'da batarya paketlerinin voltajını, kapasitesini ve daha birçok özelliğini hesaplamak için bir uygulama var.
Uygulamanın adı "Easy Battery Calculator". Yabancı bir uygulama, benle herhangi bir ilgisi yok.
Yapmak istediğiniz li-ion batarya paketlerinde bu uygulamayı kullanabilirsiniz.
Uygulamanın görseli ve adı;
Mesela Panasonic 18650GA isimli pili kullanarak bir batarya paketi yapacaksınız. 13 seri 6 paralel yaparsanız şöyle oluyor;
Paketin kapasitesini, voltajını, dizilimini, paketin maksimum kaç amper verebileceğini, şarj ve deşarj değerlerini, ölçülerini ve yaklaşık ağırlığını görebiliyorsunuz.
Seri paralel sayısını değiştirerek kapasite ve voltaj hesabı yapabilirsiniz.
Hemen hemen tüm 18650 hücreler tanımlanmış, kendi hücrenizi de tanımlayabilirsiniz.
.
Apple'da var mı bilmiyorum.
Basit hesaplamalar için oldukça yararlı bir uygulama.
Meslek: Elektrik Elektronik Mühendisi
İlgi Alanları: Piller, Elektronik, Şarj Devreleri
Son Giriş: 2 gün önce
Son Mesaj Zamanı: 2 gün
Mesaj Sayısı: 497
Gerçek Toplam Mesaj Sayısı: 503
İkinci El Bölümü Mesajları: 0
Konularının görüntülenme sayısı: 116.428 (Bu ay: 3.050)
Toplam aldığı artı oy sayısı: 945 (Bu hafta: 0)
En çok mesaj yazdığı forum bölümü: Donanım / Hardware