|
SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?
-
-
60larda turbo jetden ramjete gecis yapabilen bir motor uretiyorlar ve bunu sonra baska hic bir platformda kullanmiyorlar. cok ilginc gercekten. sr71in pilotuyla bir roportaji izlemistim, yakit tasarufu yapmak istedigimizde daha hizli gidiyorduk diyor. icinde hareket parca barindirmamasi ramjeti sadece hizli degil daha verimlide kiliyor. tek sorun ramjet ve scramjetlerin sadece yuksek hizlarda calismasi. 60larda bu problemi hibrit bir motor yaparak basariyla cozdukden sonra neden uzerine gidip dahada gelistirmemisler. en cok merak ettigim konulardan bir tanesi.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi darkaura -- 15 Mart 2021; 2:12:39 >
-
mekanik fln nasıl alıyorsunuz ya benim hiç kafam basmiyor 😂 -
Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi İstiklalFMK -- 15 Mart 2021; 2:47:48 >
-
Yorumunuz o kadar kaliteliydi ki okurken gercekten keyif aldim, tesekkurler.
-
Çok kaf patltacak bir konu değil aslında..Şu anda hakkında açık kaynak bilgisi olmayan SR-72 serviste zaten.En büyük aday o..Daha sonra ise U-2'lerin halefi yada yeni ağır bombardıman uçağı B-21 adaydır bana kalırsa.
-
quote:
Orijinalden alıntı: İstiklalFMK
Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.dogru yazmissiniz, guzel yazmissinizda ben neden sr71 kullanilmiyor diye sormamistim. mach3 hizdaki govdenin isinmasindan ucak parcalari bile yerinden oynuyor, ucagin boyu uzuyor. bir savas jeti icin mantikli uygulanabilir hizlar degil biliyorum. esas soru bu motoru niye gelistirmediler, oylece kenara biraktilar. mach3-4 hizlarinda bir ucaga ihtiyaclari kalmis olmasa bile hypersonic fuzelerde kullanilabilirdi. keza su anki trend bu. cin ucak gemilerini vurmak icin hypersonic anti gemi fuzeleri gelistiriyor. rusya benzer nukleer fuzeler yapiyor. balistik fuze hala hypersonic fuzelerden daha hizli ama hypersonic fuzenin rotasi degisebiliyor, balistik fuze gibi sabit tespit edilebilir rotada ilerlemiyor, buda her cesit hava savunma sisteminin kabusu demek. bu alanda herkesden 50yil ilerdeyken mevcut teknolojiyi oylece rafa kaldirmislar. gercekten ilginc. simdi cin ve rusya bu alanda ilerleme kaydedince sr72 ile yeniden benzer projelere basladirlar.
-
B-21'de artyakıcısız turbofan kullanırlar. Hızdan ziyade menzil daha önemli.
-
Bu Uçak Sadece Motoruyla Değil Her Açıdan Teknoloji Harikasıydı.......
-
çocukluktan beri hasta olduğum uçak uçakların kralı bence roket hızında seyrüsefer
Görev süresince rusların bütün resimlerini çekmiş , silahsız sadece fotoğraf :))
Bundan sonra F14-Tomcat ,f-18 ,f22 ,Mig 29 (zamanının çok ötesinde uçaktır) ,Su-35 ,Su-57, B1B, B2 favorilerimdendir efsane uçaklar
-
quote:
Orijinalden alıntı: yc#1
B-21'de artyakıcısız turbofan kullanırlar. Hızdan ziyade menzil daha önemli.İsterleri bilmek lazım.
Lakin konsept değişiyor gibi.Artık hızlı ve noktasal müdahale biraz daha ön planda.Hızlıca gir işini bitir ve hızlıca terk et.Özellikle uzun mesafeler için artık bu gerekli. Tabi B-21 için ister nedir amaç nedir bilmediğimiz için benimki sadece tahmin.Buna birde motor geliştirmesi bitince ortaya ne çıkacağını bilmediğimizi ekleyince çokta net olmayan bir tahmil oluyor hali ile.
-
B-21'in B-2'den biraz daha ufak olacağı konuşuluyor. Amerikan Hava Kuvvetleri de birim başı üretim maliyetinin 550 milyon doları aşmamasını istiyormuş. Bu yüzden maliyetleri arttırmamak için Pratt & Whitney F119 veya F135'den türetilecek bir motor olma ihtimali daha yüksek. O dediğiniz iş için ülkeler ses hızının 17 katında, dünyanın herhangi bir yerine bir saatte ulaşıp vurabilecek sistemler üzerinde çalışıyor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_Technology_Vehicle_2
-
quote:
Orijinalden alıntı: yc#1B-21'in B-2'den biraz daha ufak olacağı konuşuluyor. Amerikan Hava Kuvvetleri de birim başı üretim maliyetinin 550 milyon doları aşmamasını istiyormuş. Bu yüzden maliyetleri arttırmamak için Pratt & Whitney F119 veya F135'den türetilecek bir motor olma ihtimali daha yüksek. O dediğiniz iş için ülkeler ses hızının 17 katında, dünyanın herhangi bir yerine bir saatte ulaşıp vurabilecek sistemler üzerinde çalışıyor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_Technology_Vehicle_2
F-119 görece daha az maliyetli ama daha eski bir motor malum ama F-135 şu anda bakım-idame açısından bir faciaya doğru gidiyor. Genel ömründen de memnun değil ABD kullanıcılar.
F-119 ise isterleri karşılayabilir mi onu bilemiyorum. işin aslı şu anda uçtuğu söylenen 6. nesil uçakta (NGAD) ne kullandıklarını bilmeden bir şey demekte zor.O uçak için bir motor türetildi ise o daha ideal bir aday olur tahminimce.
Ayrıca hipersonic teknolojisi ABD için bile daha uçaklarda kullanılacak bir düzeyde değil.Tabi uöaklarda kullanma niyetleri varmo orası ayro bir mesele ama daha ziyade Füzelere adapte edilecek bir teknoloji.Hem malzeme ömrü, hem çalışma şekli uçaklar için uygun değil şu anda.
Buna ek olarak Ram jet işinin astarının yüzünü geçeceğine dair yazılar çıkmaya başladı. Zan edildiği kadar yaygınlaşmama ihtimali de var yani.
< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AKTeknisyen -- 17 Mart 2021; 16:6:14 >
-
Şöyle SR-71 veya benzeri uçakları kullanmadığınızda böyle bir motora da ihtiyacınız kalmıyor. Füzelere koyayım deseniz füzeler için aşırı maliyetli ve komplike bir motor. Gerek yok. Yukarıda düşük hızlar için turbofanın daha verimli olduğu vs. kısımları da bunun içindi aslında. ABD açısından bir teknolojiyi rafa kaldırmanın diğer ülkeler kadar sıkıntı yaratmıyor. ABD teknolojiyi aktif olarak üretmese dahi enstitüleri yardımı ile teorik olarak geliştirmeye devam edebiliyor. Ya da ulusal arşivlerinde bilgi birikimlerini çok doğru biçimde yeniden kullanabilecek şekilde tutabiliyor. Mesela Rusya böyle değil. Sovyet dönemindeki basit bazı tüfeklerin geliştirilmesi bile mevcut Rusya sınırları dışında gerçekleştiği için elinde bulunduramadı. Bu daha binlerce diğer sistem için de geçerli. Ulusal olarak bilgiyi depolama konuları sıkıntılı. Orada lokal olarak kompleksler depoluyor birikimi. Bu da büyük sorunlara yol açıyor.
Her neyse hipersonik füzeler kısmına gelirsek orası çok karışık. Rusya 0,7-0,8 mach hızındaki Kalibr füzelerini güdümlemekte bile sıkıntı çekiyor. Suriye'de koca binaları ıskaladı füzeler. Daha sonra güdüm sistemleri yenilendi. Hala ne durumda oldukları şüpheli. Kaldı ki 5 mach üstü hipersonik hızlarda bu güdüm işlerini yapmak çok zor. Çin ise büyük bir soru işareti.... ABD de yüksek hızlı füzeler konusunda aktif olarak çalışıyor. O konuda yarışın gerisinde gözüküyor ama dediğim gibi onlar bu zorlukları yendiklerine tam emin olmadan aktif kullanıma almayacaklardır.
-
En Beğenilen Yanıtlar
Tüm Yanıtları Genişlet
Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.
|
60larda turbo jetden ramjete gecis yapabilen bir motor uretiyorlar ve bunu sonra baska hic bir platformda kullanmiyorlar. cok ilginc gercekten. sr71in pilotuyla bir roportaji izlemistim, yakit tasarufu yapmak istedigimizde daha hizli gidiyorduk diyor. icinde hareket parca barindirmamasi ramjeti sadece hizli degil daha verimlide kiliyor. tek sorun ramjet ve scramjetlerin sadece yuksek hizlarda calismasi. 60larda bu problemi hibrit bir motor yaparak basariyla cozdukden sonra neden uzerine gidip dahada gelistirmemisler. en cok merak ettigim konulardan bir tanesi.
|
Bu mesaj IP'si ile atılan mesajları ara Bu kullanıcının son IP'si ile atılan mesajları ara Bu mesaj IP'si ile kullanıcı ara Bu kullanıcının son IP'si ile kullanıcı ara
KAPAT X