Şimdi Ara

SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
16
Cevap
0
Favori
455
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?ABD’nin 1966 yılında ürettiği keşif uçağı Lockheed SR-71 Blackbird, bugüne kadarki en hızlı jet uçağı olarak bilinir. Soğuk savaş döneminde keşif ve casusluk faaliyetlerinde kullanılmak üzere tasarlanan ve 1998 yılında emekliye ayrılana kadar 32 adet üretilen uçağın en önemli özelliklerinden biri ise araca güç veren J58 motorudur.



    Ayrıca Bkz.Sanayi ve Teknoloji Bakanı Varank, “Rusya’nın Su-35 ve Su-57 teklifini değerlendirebiliriz”



    ABD’li Pratt & Whitney tarafından üretilen ve Blackbird’de iki adet bulunan J58 motoru, uçağa Mach 3 hıza (3.540 km/s) çıkmasını sağlıyordu. J58’i eşsiz kılan özellik ise motorun turbojet’ten turbo-ramjet hale (Normal Turbojet motorlarındaki hiçbir sıkıştırma parçasına sahip değildir. Motora giren hava sıkıştırılmadan direk yakıtla buluşturulup yakılır.) uçak havadayken geçebilmesiydi. Bu da uçağa ciddi performans sağlıyordu. Bu sayede her bir 58 afterburner modunda 32 bin pound’luk itki sağlıyordu. Tüm bunların 1950’li yıllarda başarılmış olması ise ayrı bir takdir konusu.



    SR-72 ve Mayhem



    J58’in başarısının farkında olan Pentagon, yeni nesil platformlar için Pratt & Whitney’nin kapısını yeniden çalmaya karar vermiş. Şirketin bu kapsamda 2017 üzerinde çalıştığı motora Metacomet adı verilmiş. Hangi platformlarda kullanılacağı henüz belli olmayan verimlilik odaklı motor, J58’in başarısını devam ettirmek için yeni teknolojiler ve gelişmiş soğutma sistemleri iyileştirmelerle hipersonik hızlara çıkmayı hedefliyor.



    SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?Motorun nerede kullanılacağı sorusu ise en çok merak edilen konu. Konunun uzmanları, Metacomet motorların ABD’nin yeni nesil insansız yüksek hızlı stratejik keşif uçağında kullanılabileceğini düşünmekte. Lockheed Martin tarafından 2013 yılında SR-72 olarak adlandırılan ve 2017 yılında ise test aracı sürümünün görüldüğü iddia edilen uçak, bu motor için kuvvetli bir aday.



    SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?



    Metacomet’in ABD Hava Kuvvetleri Araştırma Laboratuvarı’nın Mayhem platformu için de kullanılabileceği belirtiliyor. Çoklu faydalı yük taşıyabilecek hipersonik Mayhem platformunun saldırı görevi haricinde istihbarat, keşif ve gözetleme görevlerini de yerine getirebileceği belirtiliyor.




    Kaynak:https://www.popularmechanics.com/military/research/a35786347/pentagon-hypersonic-engine-pratt-whitney-j58-sr-71-blackbird/







  • Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.
    60larda turbo jetden ramjete gecis yapabilen bir motor uretiyorlar ve bunu sonra baska hic bir platformda kullanmiyorlar. cok ilginc gercekten. sr71in pilotuyla bir roportaji izlemistim, yakit tasarufu yapmak istedigimizde daha hizli gidiyorduk diyor. icinde hareket parca barindirmamasi ramjeti sadece hizli degil daha verimlide kiliyor. tek sorun ramjet ve scramjetlerin sadece yuksek hizlarda calismasi. 60larda bu problemi hibrit bir motor yaparak basariyla cozdukden sonra neden uzerine gidip dahada gelistirmemisler. en cok merak ettigim konulardan bir tanesi.
  • 60larda turbo jetden ramjete gecis yapabilen bir motor uretiyorlar ve bunu sonra baska hic bir platformda kullanmiyorlar. cok ilginc gercekten. sr71in pilotuyla bir roportaji izlemistim, yakit tasarufu yapmak istedigimizde daha hizli gidiyorduk diyor. icinde hareket parca barindirmamasi ramjeti sadece hizli degil daha verimlide kiliyor. tek sorun ramjet ve scramjetlerin sadece yuksek hizlarda calismasi. 60larda bu problemi hibrit bir motor yaparak basariyla cozdukden sonra neden uzerine gidip dahada gelistirmemisler. en cok merak ettigim konulardan bir tanesi.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi darkaura -- 15 Mart 2021; 2:12:39 >
  • darkaura kullanıcısına yanıt
    mekanik fln nasıl alıyorsunuz ya benim hiç kafam basmiyor 😂
  • darkaura kullanıcısına yanıt
    Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi İstiklalFMK -- 15 Mart 2021; 2:47:48 >




  • İstiklalFMK kullanıcısına yanıt
    Yorumunuz o kadar kaliteliydi ki okurken gercekten keyif aldim, tesekkurler.

  • Çok kaf patltacak bir konu değil aslında..Şu anda hakkında açık kaynak bilgisi olmayan SR-72 serviste zaten.En büyük aday o..Daha sonra ise U-2'lerin halefi yada yeni ağır bombardıman uçağı B-21 adaydır bana kalırsa.

  • quote:

    Orijinalden alıntı: İstiklalFMK

    Maliyetler... SR-71 tehlikeli ve maliyeti yüksek bir uçak. Belgeselde de görmüşsünüzdür pilotları astronot kıyafetlerine benzer kıyafetler ile uçuyordu. Uçak maksimum hızına ulaştığına gövdesi çok ciddi basınca maruz kalıyordu. Isı yüzünden oldukça fazla genleşiyor. Bu nedenler ile uçağı üretmesi ve işletmesi oldukça maliyetli. SR-71'in görevi istihbarat idi. Ancak 90'lı yıllara gelindiğinde uydular ve gelişmiş İHA'lar ile SR-71'in istihbarat kapasitesine ihtiyaç kalmadı. Daha risksiz ve maliyetsiz şekilde istihbarat toplanmaya devam etti. Normal savaş uçaklarının Mach 3 gibi süpersonik hızlarda uçması ise mümkün değil. O hızlarda uçaktaki burun radarının çalışması, mühimmatın bırakılması, elektroniklerin verimli çalışması, iletişim hassasiyeti gibi bir çok sorun var. Yine en büyük problem tabii ki maliyet. Mevcut gelişmiş uçaklar Mach 1,2 gibi ses üstü hızlarda bile çok büyük gövde maliyetleri getiriyor. Bu yüzden günümüzde en maliyet etkin çözümler modern turbofanlar. İleride yine ses üstü hızlarda Mach 3 olmasa da Mach 1,5 gibi hızlarda turbofan motorlar kullanılması değişken bypass oranlı motorlar ile mümkün olacak. Ayrıca Ramjet motorun üretilmesinde ve geliştirilmesinde de yüksek maliyetler söz konusu. Soğuk savaş dönemindeki gibi savunma alanına GSYH'nin %20-30'ları harcanmıyor.

    dogru yazmissiniz, guzel yazmissinizda ben neden sr71 kullanilmiyor diye sormamistim. mach3 hizdaki govdenin isinmasindan ucak parcalari bile yerinden oynuyor, ucagin boyu uzuyor. bir savas jeti icin mantikli uygulanabilir hizlar degil biliyorum. esas soru bu motoru niye gelistirmediler, oylece kenara biraktilar. mach3-4 hizlarinda bir ucaga ihtiyaclari kalmis olmasa bile hypersonic fuzelerde kullanilabilirdi. keza su anki trend bu. cin ucak gemilerini vurmak icin hypersonic anti gemi fuzeleri gelistiriyor. rusya benzer nukleer fuzeler yapiyor. balistik fuze hala hypersonic fuzelerden daha hizli ama hypersonic fuzenin rotasi degisebiliyor, balistik fuze gibi sabit tespit edilebilir rotada ilerlemiyor, buda her cesit hava savunma sisteminin kabusu demek. bu alanda herkesden 50yil ilerdeyken mevcut teknolojiyi oylece rafa kaldirmislar. gercekten ilginc. simdi cin ve rusya bu alanda ilerleme kaydedince sr72 ile yeniden benzer projelere basladirlar.





  • Yapay Zeka’dan İlgili Konular
    Daha Fazla Göster
  • AKTeknisyen A kullanıcısına yanıt
    B-21'de artyakıcısız turbofan kullanırlar. Hızdan ziyade menzil daha önemli.

  • Bu Uçak Sadece Motoruyla Değil Her Açıdan Teknoloji Harikasıydı.......

  • SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?


    çocukluktan beri hasta olduğum uçak uçakların kralı bence roket hızında seyrüsefer


    Görev süresince rusların bütün resimlerini çekmiş , silahsız sadece fotoğraf :))


    Bundan sonra F14-Tomcat ,f-18 ,f22 ,Mig 29 (zamanının çok ötesinde uçaktır) ,Su-35 ,Su-57, B1B, B2 favorilerimdendir efsane uçaklar

  • quote:

    Orijinalden alıntı: yc#1

    B-21'de artyakıcısız turbofan kullanırlar. Hızdan ziyade menzil daha önemli.

    İsterleri bilmek lazım.


    Lakin konsept değişiyor gibi.Artık hızlı ve noktasal müdahale biraz daha ön planda.Hızlıca gir işini bitir ve hızlıca terk et.Özellikle uzun mesafeler için artık bu gerekli. Tabi B-21 için ister nedir amaç nedir bilmediğimiz için benimki sadece tahmin.Buna birde motor geliştirmesi bitince ortaya ne çıkacağını bilmediğimizi ekleyince çokta net olmayan bir tahmil oluyor hali ile.

  • AKTeknisyen A kullanıcısına yanıt

    B-21'in B-2'den biraz daha ufak olacağı konuşuluyor. Amerikan Hava Kuvvetleri de birim başı üretim maliyetinin 550 milyon doları aşmamasını istiyormuş. Bu yüzden maliyetleri arttırmamak için Pratt & Whitney F119 veya F135'den türetilecek bir motor olma ihtimali daha yüksek. O dediğiniz iş için ülkeler ses hızının 17 katında, dünyanın herhangi bir yerine bir saatte ulaşıp vurabilecek sistemler üzerinde çalışıyor.


    https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_Technology_Vehicle_2

  • quote:

    Orijinalden alıntı: yc#1

    B-21'in B-2'den biraz daha ufak olacağı konuşuluyor. Amerikan Hava Kuvvetleri de birim başı üretim maliyetinin 550 milyon doları aşmamasını istiyormuş. Bu yüzden maliyetleri arttırmamak için Pratt & Whitney F119 veya F135'den türetilecek bir motor olma ihtimali daha yüksek. O dediğiniz iş için ülkeler ses hızının 17 katında, dünyanın herhangi bir yerine bir saatte ulaşıp vurabilecek sistemler üzerinde çalışıyor.


    https://en.wikipedia.org/wiki/Hypersonic_Technology_Vehicle_2

    F-119 görece daha az maliyetli ama daha eski bir motor malum ama F-135 şu anda bakım-idame açısından bir faciaya doğru gidiyor. Genel ömründen de memnun değil ABD kullanıcılar.


    F-119 ise isterleri karşılayabilir mi onu bilemiyorum. işin aslı şu anda uçtuğu söylenen 6. nesil uçakta (NGAD) ne kullandıklarını bilmeden bir şey demekte zor.O uçak için bir motor türetildi ise o daha ideal bir aday olur tahminimce.


    Ayrıca hipersonic teknolojisi ABD için bile daha uçaklarda kullanılacak bir düzeyde değil.Tabi uöaklarda kullanma niyetleri varmo orası ayro bir mesele ama daha ziyade Füzelere adapte edilecek bir teknoloji.Hem malzeme ömrü, hem çalışma şekli uçaklar için uygun değil şu anda.


    Buna ek olarak Ram jet işinin astarının yüzünü geçeceğine dair yazılar çıkmaya başladı. Zan edildiği kadar yaygınlaşmama ihtimali de var yani.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi AKTeknisyen -- 17 Mart 2021; 16:6:14 >




  • darkaura kullanıcısına yanıt

    Şöyle SR-71 veya benzeri uçakları kullanmadığınızda böyle bir motora da ihtiyacınız kalmıyor. Füzelere koyayım deseniz füzeler için aşırı maliyetli ve komplike bir motor. Gerek yok. Yukarıda düşük hızlar için turbofanın daha verimli olduğu vs. kısımları da bunun içindi aslında. ABD açısından bir teknolojiyi rafa kaldırmanın diğer ülkeler kadar sıkıntı yaratmıyor. ABD teknolojiyi aktif olarak üretmese dahi enstitüleri yardımı ile teorik olarak geliştirmeye devam edebiliyor. Ya da ulusal arşivlerinde bilgi birikimlerini çok doğru biçimde yeniden kullanabilecek şekilde tutabiliyor. Mesela Rusya böyle değil. Sovyet dönemindeki basit bazı tüfeklerin geliştirilmesi bile mevcut Rusya sınırları dışında gerçekleştiği için elinde bulunduramadı. Bu daha binlerce diğer sistem için de geçerli. Ulusal olarak bilgiyi depolama konuları sıkıntılı. Orada lokal olarak kompleksler depoluyor birikimi. Bu da büyük sorunlara yol açıyor.


    Her neyse hipersonik füzeler kısmına gelirsek orası çok karışık. Rusya 0,7-0,8 mach hızındaki Kalibr füzelerini güdümlemekte bile sıkıntı çekiyor. Suriye'de koca binaları ıskaladı füzeler. Daha sonra güdüm sistemleri yenilendi. Hala ne durumda oldukları şüpheli. Kaldı ki 5 mach üstü hipersonik hızlarda bu güdüm işlerini yapmak çok zor. Çin ise büyük bir soru işareti.... ABD de yüksek hızlı füzeler konusunda aktif olarak çalışıyor. O konuda yarışın gerisinde gözüküyor ama dediğim gibi onlar bu zorlukları yendiklerine tam emin olmadan aktif kullanıma almayacaklardır.





  • Muhteşem bir itki sistemi mühendisliği. 5 Mach hıza ulaşan Turboramjet İha yapabilirler aslında. SR-72 de Scramjet kullanılacak diye biliyorum.
    SR-71 Blackbird’e hayat veren J58 motorunun halefi, nerede kullanılacak?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.