Şimdi Ara

TORK VE HIZ İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR SORU (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
27
Cevap
1
Favori
11.137
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • Teknik bilgiler arasında boğulmaya gerek yok. Vitesli bisiklet kullanan herkes bu konuyu kendi kasları ile hissetmiştir
    bizzat. vitesleri tek tek artırarak hızlanıp atıyorum 10. vitese geldiğinizde hiç zorlanmadan hızlı ve verimli bir şekilde
    bisiklet sürersiniz. ama yeterli hıza gelmeden 10. vitesle gitmeye çalışırsak soluğu kıçımızdan alırız, ama büyük enerji harcamamıza
    rağmen hızlanamayız.
    arabaların motorları, beygiri torku, turbolu olup olmamasına göre devirleri değişiklik gösterse de mantık budur diyorum.
    Not: Bilimsel ve teknik bir veri değil sadece kendi yorumum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: rst78

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: ymetu


    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: ymetu

    60 la giden kac devir çeviriyor ??
    100 le giden kac devir çeviriyor?
    Sorunun cevabi burda

    ben de diyorum ki aynı vitesteki 2 araçta aynı miktar gaza bastığımızda , yüksek devirde olduğunda düşük devirdekine göre daha iyi bir ivmelenme mi elde edeceğiz. sonuçta F=m x a ise m sabit aynı viteste aynı miktar gaza basıldığı için F de sabit bu durumda araç o an hangi devirde ya da hızda olursa olsun aynı miktar hızlanması gerekmez mi

    Hayır.
    60 ile 5. Viteste giden araç 1700 devirde,
    100 ile giden araç 2000 devir ile gidiyordur mesela.Dolayisiyla uretilen güç farkli.
    Ayrica ayni miktar gaza bastigimizda ayni miktar yakit yakip ayni enerji harcanir ama ayni kuvvete dönüşmez bu.Aktarmada kuvvet değişir. Enerji , güç, kuvvet, tork farklı kavramlar.

    doğru farklı viteslerde aktarma organları sebebiyle kuvvet etkisi değişir ama ben özellikle aynı araba ve aynı vites üzerinden örnek verdim dikkat ederseniz aynı viteste aynı aktarma görev yapar dolayısıyla aynı viteste ama o an farklı süratlerde olan 2 arabada gaza aynı miktar bastığınızda hava direncini ihmal edersek F= m x a formülüne göre aynı aynı a yı yani ivmelenmeyi elde etmemiz gerekir ama pratikte düşük hızda vitesi 5 e taktığımızda yüksek hızdakine göre motor çok etkisiz kalıyor yukarıdaki faktörler aynı olduğu ve aynı kuvveti ürettiği halde

    Ben yukarıda gerekli açıklamayı Yaptım ama anlamamışsınız.

    İki aynı araba aynı viteste, biri 60 biri 90 ile giderken aynı miktar gaza basıldığında aynı kuvveti üretiyor diyorsunuz, yanlış, çünkü hızlar farklı olduğundan motorlar aynı devirde değiller.

    Mesajımdaki güç-tork/devir grafiği her şeyi açıklıyor, aynı arabalar, aynı vitesteler fakat arabaların hızları farklı olduğu için motorlar aynı devirde değiller, o anda aynı güçte değiller. Düşük hızda giden düşük devirlerde, yüksek hızda giden daha yüksek devirde. Grafiğe tekrar bakın, devir yükseldikçe güç artıyor. Bu durumda aynı viteste ama daha yüksek hızda ve daha yüksek devirde giden araçta gaza basıldığında motorun aktaracağı güç daha fazladır, mesajımda direkt rakamlarla da anlattım.

    Bu nedenle 5.viteste 60 ile giderken basarsanız çekmez, 100 ile giderken basarsanız çeker.

    peki hocam bana motorun farklı devirlerde farklı tork üretmesinin nedenini açıklayabilir misiniz. tork dediğimiz şey pistonun itme kuvvetinin dönme noktasına olan uzaklığıyla çarpımı değil mi (T: F x d) motor hangi devirde dönerse dönsün motor parçalarının yapısı değişmediğine göre aynı miktar gaz ve benzinin sıkışıp pistonu itmesi sonucu oluşan kuvvet aynı pistonun krank milini döndürmesi için gerekli moment mesafesi de aynı. araç o esnada ha 1000 devirde olsun ha 3000 devirde yukarıdaki parametreler her ikisinde de aynı ama sizin bahsettiğiniz grafikte motorun ürettiği tork devire göre değişiyor




  • quote:

    Orijinalden alıntı: rst78

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    doğru peki bu kuvveti sağlamak için 60la giden bir arabada neden 5 . vites yerine 4. vites daha rahat etki eder neden 5. vitesi rahat kullanmak için daha yüksek hıza ulaşmak gerekir

    Cevabını yazmışsınız zaten, dişli oranları nedeni ile motor küçük vitesleri daha kolay çevirir, ilk sebebi bu.

    İkinci bir neden ise değişen vitesle beraber motor devri de değişir, motor da her devirde aynı gücü üretmez. Maksimum gücünü ürettiği noktaya kadar motor devri arttıkça ürettiği güç artar.

    Mesela kendi aracımdan örnek vereyim, 1.6 HDi 110 hp motorun tork-güç grafiği şu şekilde :

     TORK VE HIZ İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR SORU

    Şimdi 5.viteste 60 ile gittiğimi varsayarsak benim araçta bu vites ve bu hızda motor 1250 devirde oluyor. Grafiğe göre 1250 devirde motorun ürettiği güç 33 beygir. Yani bu viteste ve bu hızda gaza sonuna kadar bassam motor aktarma organlarına 33 hp güç aktaracak ve hızlandırmaya çalışacak, güç düşük olduğu ve vites büyük olduğu için zorlanacak.

    Yine aynı hızda 4. vitese düşersem motor bu sefer 1550 devirde oluyor, o devirde ürettiği güç ise 50 beygir, bu durumda da tam performansla olmasa da aracın daha rahat hızlanacağı belli.

    Eğer 3. vitese geçersem ~2200 devire denk geliyor, bu devirde 75 beygire yakın bir güç sözkonusu, bastığımda kafa kaldırarak hızlanır.

    5. viteste rahat hızlanması için motorun güçlü olduğu devirlerde gezinmek lazım, bu nedenle 5.viteste 60 km/s hız ile nazlanırken hız 90-100 olduğunda daha rahat tepki verir.

    hocam beygir gücü yerine tork üzerinden anlatsanız daha iyi olur çünkü arabanın hızlanmasını esas tork belirler. beygir gücü bir etken değil torkun bir sayısal bir yansıması, bir sonucu



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 8 Aralık 2014; 16:22:25 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: rst78

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    doğru peki bu kuvveti sağlamak için 60la giden bir arabada neden 5 . vites yerine 4. vites daha rahat etki eder neden 5. vitesi rahat kullanmak için daha yüksek hıza ulaşmak gerekir

    Cevabını yazmışsınız zaten, dişli oranları nedeni ile motor küçük vitesleri daha kolay çevirir, ilk sebebi bu.

    İkinci bir neden ise değişen vitesle beraber motor devri de değişir, motor da her devirde aynı gücü üretmez. Maksimum gücünü ürettiği noktaya kadar motor devri arttıkça ürettiği güç artar.

    Mesela kendi aracımdan örnek vereyim, 1.6 HDi 110 hp motorun tork-güç grafiği şu şekilde :

     TORK VE HIZ İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR SORU

    Şimdi 5.viteste 60 ile gittiğimi varsayarsak benim araçta bu vites ve bu hızda motor 1250 devirde oluyor. Grafiğe göre 1250 devirde motorun ürettiği güç 33 beygir. Yani bu viteste ve bu hızda gaza sonuna kadar bassam motor aktarma organlarına 33 hp güç aktaracak ve hızlandırmaya çalışacak, güç düşük olduğu ve vites büyük olduğu için zorlanacak.

    Yine aynı hızda 4. vitese düşersem motor bu sefer 1550 devirde oluyor, o devirde ürettiği güç ise 50 beygir, bu durumda da tam performansla olmasa da aracın daha rahat hızlanacağı belli.

    Eğer 3. vitese geçersem ~2200 devire denk geliyor, bu devirde 75 beygire yakın bir güç sözkonusu, bastığımda kafa kaldırarak hızlanır.

    5. viteste rahat hızlanması için motorun güçlü olduğu devirlerde gezinmek lazım, bu nedenle 5.viteste 60 km/s hız ile nazlanırken hız 90-100 olduğunda daha rahat tepki verir.

    hocam beygir gücü yerine tork üzerinden anlatsanız daha iyi olur çünkü arabanın hızlanmasını esas tork belirler. beygir gücü bir etken değil torkun bir sayısal bir yansıması, bir sonucu

    O zaman temelden çok yanlış düşünüyorsunuz, çünkü gerçekte olan şey yazdığınızın tam tersidir. "beygir gücü bir etken değil" ifadesi tamamen yanlış, beygir gücü etkenin ta kendisidir.

    En basitinden Kuvvet = Kütle x İvme (F=m*a)

    İvme = Kuvvet / Kütle

    Arabanın kütlesi sabit olduğuna göre burada arabanın hızlanmasını belirleyen şey kuvvettir, yani motor gücü. Motor gücü de motorun torku ve çevirdiği devir sayısının bir fonksiyonu, bu denklemde torkun tek başına bir anlamı yok. Tork ve devir bir araya gelip motor gücünü oluşturur, güç de arabayı yürütür.

    Bir noktada sadece torkun yüksek olması motorun o esnada güçlü olduğunu göstermez. Grafiğe bakın, belli bir noktadan sonra motor torku (yeşil çizgi) düşüşe geçse bile motorun ürettiği güç (kırmızı çizgi) artmaya devam ediyor, çünkü devir sayısı artmakta.


    Bence yukarıda tekrarladığımız açıklamalar da gayet anlaşılır;

    5.viteste belli bir hızdan sonra çekmeye başlıyor da neden 60 ile giderken çekmiyor diye soruyorsunuz, çünkü 60 ile giderken motorun devri düşük, o motor devrinde 5. vites dişlisini çevirmek ve tüm karşı kuvvetleri yenmek için ürettiği güç yetersiz, doğal olarak bassanız da hızlanmıyor.

    Yine kendi aracımdan ve grafikten örnek vereyim; 5. viteste 60 ile gidersem motor devri 1250. Motorun 1250 devirde ürettiği güç 33 hp. Araba 1300 kg. Tüm sürtünme kuvvetlerini yenip 1300 kilogramlık kütleyi 5.vites dişlisi üzerinden hızlandırmak için 33 hp güç yeterli değil demek ki, bu durumda araç hızlanamıyor, hızlansa da sürünerek hızlanıyor.

    Yine 5. viteste olayım, bu sefer 90 ile gideyim, bu hızda motor devri 1850, üretilen güç 1250 devirdeki duruma göre neredeyse %100 daha fazla; 60 hp. Bunun sonucunda araç gaz pedalına daha çok tepkili, çünkü motor daha güçlü.

    Güç fazla, yapılan iş fazla, olay bu kadar basit.


    Tork tek başına etken olsaydı maksimum 240 Nm torku verdiği noktadan (1750 devirden) sonra giderek tıkanması lazımdı arabanın, çünkü bu noktadan sonra motor torku sürekli düşüyor.

    Ama gerçekte olan şey tam tersi, araba bastıkça, devirlendikçe daha da açılıyor, çünkü tork istediği kadar düşsün, güç artmaya devam ettiği sürece bu bir problem değil.

    Bu nedenle de araba tork düşse de maksimum gücün üretildiği 4000 devire kadar istekle hızlanıyor, çünkü güç sürekli artıyor.


    Kısacası burada işin temeli güçtür. Torku yüksek olan araba sadece torku yüksek olduğu için kuvvetli çekmez. Torku yüksek araba düşük torklu araçtan aynı devirde daha fazla güç (hp) üretebildiği için daha seri olarak algılanır insanlar tarafından.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi rst78 -- 8 Aralık 2014; 20:52:28 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: rst78

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    quote:

    Orijinalden alıntı: rst78

    quote:

    Orijinalden alıntı: taksiye otostopçeken adam

    doğru peki bu kuvveti sağlamak için 60la giden bir arabada neden 5 . vites yerine 4. vites daha rahat etki eder neden 5. vitesi rahat kullanmak için daha yüksek hıza ulaşmak gerekir

    Cevabını yazmışsınız zaten, dişli oranları nedeni ile motor küçük vitesleri daha kolay çevirir, ilk sebebi bu.

    İkinci bir neden ise değişen vitesle beraber motor devri de değişir, motor da her devirde aynı gücü üretmez. Maksimum gücünü ürettiği noktaya kadar motor devri arttıkça ürettiği güç artar.

    Mesela kendi aracımdan örnek vereyim, 1.6 HDi 110 hp motorun tork-güç grafiği şu şekilde :

     TORK VE HIZ İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR SORU

    Şimdi 5.viteste 60 ile gittiğimi varsayarsak benim araçta bu vites ve bu hızda motor 1250 devirde oluyor. Grafiğe göre 1250 devirde motorun ürettiği güç 33 beygir. Yani bu viteste ve bu hızda gaza sonuna kadar bassam motor aktarma organlarına 33 hp güç aktaracak ve hızlandırmaya çalışacak, güç düşük olduğu ve vites büyük olduğu için zorlanacak.

    Yine aynı hızda 4. vitese düşersem motor bu sefer 1550 devirde oluyor, o devirde ürettiği güç ise 50 beygir, bu durumda da tam performansla olmasa da aracın daha rahat hızlanacağı belli.

    Eğer 3. vitese geçersem ~2200 devire denk geliyor, bu devirde 75 beygire yakın bir güç sözkonusu, bastığımda kafa kaldırarak hızlanır.

    5. viteste rahat hızlanması için motorun güçlü olduğu devirlerde gezinmek lazım, bu nedenle 5.viteste 60 km/s hız ile nazlanırken hız 90-100 olduğunda daha rahat tepki verir.

    hocam beygir gücü yerine tork üzerinden anlatsanız daha iyi olur çünkü arabanın hızlanmasını esas tork belirler. beygir gücü bir etken değil torkun bir sayısal bir yansıması, bir sonucu

    O zaman temelden çok yanlış düşünüyorsunuz, çünkü gerçekte olan şey yazdığınızın tam tersidir. "beygir gücü bir etken değil" ifadesi tamamen yanlış, beygir gücü etkenin ta kendisidir.

    En basitinden Kuvvet = Kütle x İvme (F=m*a)

    İvme = Kuvvet / Kütle

    Arabanın kütlesi sabit olduğuna göre burada arabanın hızlanmasını belirleyen şey kuvvettir, yani motor gücü. Motor gücü de motorun torku ve çevirdiği devir sayısının bir fonksiyonu, bu denklemde torkun tek başına bir anlamı yok. Tork ve devir bir araya gelip motor gücünü oluşturur, güç de arabayı yürütür.

    Bir noktada sadece torkun yüksek olması motorun o esnada güçlü olduğunu göstermez. Grafiğe bakın, belli bir noktadan sonra motor torku (yeşil çizgi) düşüşe geçse bile motorun ürettiği güç (kırmızı çizgi) artmaya devam ediyor, çünkü devir sayısı artmakta.


    Bence yukarıda tekrarladığımız açıklamalar da gayet anlaşılır;

    5.viteste belli bir hızdan sonra çekmeye başlıyor da neden 60 ile giderken çekmiyor diye soruyorsunuz, çünkü 60 ile giderken motorun devri düşük, o motor devrinde 5. vites dişlisini çevirmek ve tüm karşı kuvvetleri yenmek için ürettiği güç yetersiz, doğal olarak bassanız da hızlanmıyor.

    Yine kendi aracımdan ve grafikten örnek vereyim; 5. viteste 60 ile gidersem motor devri 1250. Motorun 1250 devirde ürettiği güç 33 hp. Araba 1300 kg. Tüm sürtünme kuvvetlerini yenip 1300 kilogramlık kütleyi 5.vites dişlisi üzerinden hızlandırmak için 33 hp güç yeterli değil demek ki, bu durumda araç hızlanamıyor, hızlansa da sürünerek hızlanıyor.

    Yine 5. viteste olayım, bu sefer 90 ile gideyim, bu hızda motor devri 1850, üretilen güç 1250 devirdeki duruma göre neredeyse %100 daha fazla; 60 hp. Bunun sonucunda araç gaz pedalına daha çok tepkili, çünkü motor daha güçlü.

    Güç fazla, yapılan iş fazla, olay bu kadar basit.


    Tork tek başına etken olsaydı maksimum 240 Nm torku verdiği noktadan (1750 devirden) sonra giderek tıkanması lazımdı arabanın, çünkü bu noktadan sonra motor torku sürekli düşüyor.

    Ama gerçekte olan şey tam tersi, araba bastıkça, devirlendikçe daha da açılıyor, çünkü tork istediği kadar düşsün, güç artmaya devam ettiği sürece bu bir problem değil.

    Bu nedenle de araba tork düşse de maksimum gücün üretildiği 4000 devire kadar istekle hızlanıyor, çünkü güç sürekli artıyor.


    Kısacası burada işin temeli güçtür. Torku yüksek olan araba sadece torku yüksek olduğu için kuvvetli çekmez. Torku yüksek araba düşük torklu araçtan aynı devirde daha fazla güç (hp) üretebildiği için daha seri olarak algılanır insanlar tarafından.

    hocam şu konuda aşağıdaki tablo varhttp://forum.donanimhaber.com/m_38360434/tm.htm

     TORK VE HIZ İLİŞKİSİ HAKKINDA BİR SORU


    şimdi sizin dediğiniz yöntemle baktığımızda rakamlar yakın olduğu için 4. viteste 52km hız ve 3. vitesteki 52km hız satırına baktığımızda

    4. viteste 52.8km hızda tork: 227 HP: 22,7 Lastik tabanında oluşan itme kuvveti: 2431 N
    3. viteste 52 km hızda tork:237 HP:66,5 Lastik tabanında oluşan itme kuvveti: 3436 N

    Şimdi siz diyorsunuz ki ivmelenme ve rahat hareket HP Ye bağlıdır. doğrusu ivmelenme lastik tabanında motorun ve dişli sisteminin yarattığı net itme kuvvetine bağlıdır. yani bildiğimiz F= m x a

    3. viteste üretilen motor torku dişli oranıyla katlayınca sonuç olarak tekere 3436 N luk bir kuvvet iletiliyor ve ivmelenmeyi bu sağlıyor siz ise habire beygir gücü diyorsunuz beygir gücü o anki tork ile rpm çarpımı olduğu için matematiksel işlem nedeniyle büyük çıkıyor. ben size şunu soruyorum siz HP gerçeğin ta kendisidir diyorsunuz madem öyle yokuş yukarı rampa çıkarken neden HP ye değilde torka bakılıyor, sizin başlı başına etmen olarak gösterdiğiniz HP ve rpm neden arabayı yokuş yukarı çıkaramıyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tosbağa 06 -- 8 Aralık 2014; 23:37:31 >




  • alprazolam size üzülerek katılmayacağım. işin gerçeği HP(güç)dir. sizin göstermiş olduğunuz grafikteki verilerden de anlaşılacağı gibi Tork artıkça tekerden yere aktarılan kuvvet artıyor. bu da doğal olarak sizin kastettiğiniz yokuş yukarı çıkmak için gerekli bir değerdir. kuvvet(N veya Tork) olmadan çıkılması zor olacak veya hızı zamanla azalacaktır. yüksek hızda veya devirde bu sebeple yokuş çıkışı yüksek tork'taki gibi olmayacaktır.

    düz yolda ise herşey tamamen değişir. bu sefer sadece motor gücüne bağlı bir hızlanma olacaktır hemde bir momentuma yani Tork'a ihtiyaç olmadan. bunun sebebi ise var olan hızına, sadece hız eklemekten gelir. yani aracınız zaten bir hıza sahip. Gaz bile vermeme durumunda yine bu hızda gidecektir. Devir artırılsa, yani krank mili içindeki pistonlar dönerse buna bağlı olarak tekerler daha fazla dönecektir. karşı dirençte (yokuş yukarı çıkmak gibi) olmadığı için Torka ihtiyaç duymadan hızlanacaktır.

    kısacası Tork ağırlık kaldırmada, güç ise hızlanmada diyebiliriz.

    örnek verirsek: A aracı 150 Nm(tork) ve 150 HP(güç) olsun, B aracı da 100 Nm(tork) 200 HP(güç)olsun. Araçların tüm diğer özellikleri eşit olsun. bu iki araç ilk kalkışta Güce değil torka ihtiyaç duyacaktır. yüksek tork krank milini daha rahat çevirir. şöyle diyebiliriz. bir adamı bacağından ittirirseniz zor devirirsiniz ama omuzundan ittirirseniz daha rahat devirirsiniz. yani A aracın torku (150Nm) fazla olduğundan B aracından daha hızlı ve ivmeli kalkış yapacaktır. ama belirli bir süre sonra yani B aracı ivmelenme sürecini atladıktan sonra HP olarak daha güçlü olduğundan son hızı daha fazla olacaktır. 50 metrede A aracı daha erken hızlanırken, 100 metrede B aracı daha hızlı olacaktır.



    Not: Motor gücü formülü: P= M(T) . 2. π.n

    Formülden anlaşılacağı üzere, motor gücü, tork ve devir sayısıyla yakından ilişkilidir.
    Motor torku düşük devirlerde düşüktür, çünkü silindirlere yeterince hava alınamaz, yani yanma verimi düşüktür. Orta motor devirlerinde silindirlere maksimum hava alınabilir ve yanma verimi yüksektir, bu anda motor torku maksimum olur. Yüksek motor devirlerindeyse, pistonlar çok hızlı hareket eder, supaplar çok hızlı açılıp kapanır ve silindirlere daha az hava alınır, verim düşer ve tork hızla ve çok fazla azalır.

    Motor gücü tork grafiğinde (motor karakteristik eğrisi) incelendiğinde, motor torku ve motor gücünün, devir arttıkça benzer şekilde arttığı, orta motor devirlerinde motor torkunun maksimum değer aldığı görülür.

    Motor devri daha da yükseldikçe, motor gücü artmaya devam eder fakat motor torku da belirli bir devir sonrası azalmaktadır. Çünkü motor verimi düşmektedir. Motor torku azalırken, motor gücünün artmaya devam etmesinin sebebi, motor devrindeki yüksek artıştır. Tork azalışa rağmen, çok yüksek motor devri, gücü arttırmaya devam eder. Bununla birlikte motor devri aşırı arttığında, tork çok daha fazla azaldığından dolayı, devir yüksek olmasına rağmen artık motor gücü de azalacaktır.

    Moment (N.m) = 9.5488(COS φ) x Güç (kW) / Hız(RPM).

    COS φ: motor gücü kat sayısı
    hız (RPM): devir

    formülden anlaşılabilir. motor torku çok fazla artarken devir biraz daha az artmaktadır. buna bağlı olarakta motor güç faktörü azalmaktadır.


    son olarak yanlış bilinen şu cümleyi şöyle düzeltmekte fayda vardır.

    yanlış cümle-------> güç araba sattırır, tork yarış kazandırır.
    doğru cümle--------> maksimum güç araba sattırır, ortalama güç yarış kazandırır.




  • Benim için beygir gücü önemli

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 12
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.