En çok merak ettiğim,Uçağın ilk kalkış hali.O uçak ilk kalktığında nasıl tırmanıyor yani.Onu sanki yukarıya doğru çekiyorlarmış gibi.İlk kalkış yani Pistten nasıl başarıyor? İşte şunu merak ediyorum:
.. .. Bir de o kadar metre yükseklikte ki havadan nasıl yere iniyor uçak o nasıl oluyor nasıl indiriliyor?? İniş...
uçağın havalanması için kaldırma kuvetinin olması gerekir.yani hava akımının kanattan geçmesi gerekir kanat şeklinden dolayı üstteki hava kanadın altındakinden daha yavaş geçer böylece kanat yukarıya doğru vakum gibi çekilir..bu hava akımını yaratmak için yeterince itme gücü gerekir.ayrıca kanatın alanını ve bombeliğini arttırcak kumanda kolları vardır flab ve slatlar kalkışta açılarak düşük hızda max kaldırma kuvveti sağlarlar..motoru kalkışta maxsimum devirde çalıştırırlar motorlar uçağı öne doğru çeker veya arkadan iter motor ileri kanatlar yukarı çekeceği için uçak rahatlıkla havalanır
uçağın inmesi kalkıştan daha kolay hız düşürülür hız düşerse kaldırma kuvvetide düşer bunun için flablar açılır uçağın düşük hızda havada tutunabilmesi için sanırım 300knot civarı bi hızda piste değer inince hemen durabilmesi için kanatlarda bulunan speed breakleri açar bunlar havayı keserek sürtünmeyi artırır ek olarak motorlarda thrust reverser denen kumanda vardır bunlar motorun eksoz çıkışını kapatarak havayı uçağın önüne verir inince thrust reverser ı açtıntan sonra motorlara tam gaz yüklenirlir hızlanma aksine motorlar uçağı geriye doğru itmeye başlar ve uçağımız kolaylıkla inişi tamamlar
300knot değil de 200-150 knot arası değişir,uçağın tipini ve yüküne göre,iniş hızı.
Speed brake'in çalışma prensibi kanatlardaki lift (kaldırma kuvveti) azaltmaya dayanıyor.
Thrust reverse ise adı üstünde motordan çıkan itme kuvvetini tersine çevirir ve yavaşlama sağlar.80 knot ve altı kullanılmaz motorlara zarar verdiği için.
enterasan
benim sorumda iniş ile ilgili şimdi havadaki uçak aşağıya doğru inmek için yandaki kanatları aşağıya doğru eğiliyormu yani ne onu aşağıya itiyor düzgün biçimde?
quote:
Orjinalden alıntı: Eveready
Ccaparli,
Gözlemler doğru. Şöyle ki, 25 (20) derece üzeri flapların sürtünmeye etkisi, kaldırmaya etkisinden fazladır. Yani toplam kaldırma gücüne eklediği marjinal fayda azalır. Bu yüzden kalkışlarda ve tek motorla yapılan inişlerde flaplar 15 derece üstünde kullanılmaz pek. İstisnai olarak A340-600 gibi çok uzun uçaklarda flap ayarı 3 (yani 25-30 civarı) olmadan yerden havalanmak çok zordur çünkü kuyruk sürtme (tail strike) ihtimali çok yüksektir.
Flapların alakası yok derken, ilk yerden kesiliş ile doğrudan alakaları yok anlamında belirttim. Bir uçak flap açmadan da eninde sonunda gerekli hıza ulaşınca yerden kesilir, flap bu hızı aşağı çeker.
yanlış anlamışım o zaman pardon. flight simulatorde az kurcalamıştım, tek motorlu cessna 152 skyhawk ta flapsız 60 milde kola dokunmadan hafiften kalkabiliyordu, ancak 10 derece flap açtığımda kadrandaki flaplı min hız olan 40 mile gelince hiç kola dokunmasak bile kalkıyordu. oradan farkedip araştırdım geri kalanını.
quote:
Orjinalden alıntı: jackal971
benim sorumda iniş ile ilgili şimdi havadaki uçak aşağıya doğru inmek için yandaki kanatları aşağıya doğru eğiliyormu yani ne onu aşağıya itiyor düzgün biçimde?
hızı alçaltıp flaplar ilk seviyede açılır, böylece yine ana konu olan kaldırma kuvvetini artıracak ve hızı azaltacak işlemler yapılır. zaten inişlerde acil bir şey olmazsa sürekli 3 derece ile iniş sağlanır. piste yaklaştıkça flaplar sonuna kadar açılıp DRAG denilen uçağı geri çeken kuvvet (sürtünme) artırılır ve uçak iyice yavaşlatılır. piste dokunacakken burun hafif kaldırılıp motorlar kapatılır ve inilir. (tek motorlular için bu dediklerim, jetlerde biraz daha farklı ama mantık olarak aynı)
gez göz arpacık
quote:
Orjinalden alıntı: ccaparli
quote:
Orjinalden alıntı: jackal971
benim sorumda iniş ile ilgili şimdi havadaki uçak aşağıya doğru inmek için yandaki kanatları aşağıya doğru eğiliyormu yani ne onu aşağıya itiyor düzgün biçimde?
hızı alçaltıp flaplar ilk seviyede açılır, böylece yine ana konu olan kaldırma kuvvetini artıracak ve hızı azaltacak işlemler yapılır. zaten inişlerde acil bir şey olmazsa sürekli 3 derece ile iniş sağlanır. piste yaklaştıkça flaplar sonuna kadar açılıp DRAG denilen uçağı geri çeken kuvvet (sürtünme) artırılır ve uçak iyice yavaşlatılır. piste dokunacakken burun hafif kaldırılıp motorlar kapatılır ve inilir. (tek motorlular için bu dediklerim, jetlerde biraz daha farklı ama mantık olarak aynı)
teşekkürler
uçak havalanmaz bize öyle görünür...havalandığını nerden biliyoruz? belki biz havadayız uçak yerde...bu bakış açısıdır...
nasıl hort ama
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme