Şimdi Ara

Vites değişimi Nasıl olmalıdır? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
65
Cevap
0
Favori
20.172
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tanergode

    2. viteste de kalkabilirsiniz. Bir deneyin. 1. vitesin tek özelliği ilk harekette ve çok dik yokuşlarda düşük hızda torku maksimum kullanacak şekilde kalkış yapmak. Gazı biraz arttırdığınızda 2. viteste de rahatça kalkabilirsiniz. Yavaşlamaya başlayınca 2. vitesten 1. vitese hiç atmanıza gerek yoktur, boşa alın, sonda da frene basın. Hareket halinde bir aracı 1. vitese atmak hassas dişlilere zarar verebilir, hiçbir sürücü eğitmeni de bunu önermez. 1. vites sadece kalkış vitesidir.

    1-3-5 yapanlar da var mesela, yüksek devir çıkar, sonra 2-4 vitesine hiç atmaz. Debriyaja basmadan 3. ve 5. vitesten çıkaranlar da var. Daha neler var neler.


    Merhaba Taner Bey...
    Giden aracı 1. Vites'e atmamak gerekir, Fakat ben hergün eve gelirken yaşadığım bir olay var...
    Eve gelen cadde boyunca plastik setlerden var...Hızlı geçmeyi sevmiyorum, Setlerin arasıda fazla açık olmadığından genelede sete 2.viteste geliyorum, Debriyaja ve frene basıyorum ön lastik sete çıkmadan 1. Vitese alıyorum aracın hızıda çok düşük, Ancak vitesten değişik bir ses çıkıyor...Yani kalkerken 1'e attığım vites değil bu, Birde birkerede geçmiyor, 2 kademede geçiyor sekerek...Hergün oluor bu, sıyırma sesi değilde tok bir ses çıkıyor ve tak ediyor...Aynı olan 60-70 metre ilerdeki sette tekrar oluyor...Bunu vitese bir zararı varmıdır ? 2. Viteste geçmek istersem hem hızlı oluyor hemde yol hafif rampa olduğundan araç bayılıyor...Mecbur 1'e alıyorum ama durupta almak istemiyorum, Durmak üzere alıyorum onda da bu olay gerçekleşiyor...

    Teşekkürler




  • quote:

    Orjinalden alıntı: tanergode

    Adaşım...

    a) Daima 1. vitesle kalk, önce hafif gaz, sonra tatlı/sert debriyajı bırak
    b) Debriyaja hızlı bas, yavaş bırak
    c) 2500/3000 devir arasında vites değiştir, dizellerde 1500/2500 arasında
    d) Yokuşlarda motor zorlandığında vites küçült, en kötü yokuşu 3. viteste çık, çok dik ve çok yüklüysen 2. viteste al.
    e) ASLA ve ASLA direksiyon hakimiyetine sebep olabilecek bir şekilde BOŞ VİTESTE (Peygamber Vitesi, Tansu Çiller) inme.
    g) Ara gazı, yarım debriyaj, balatayı sıyırmak, drift, patinaj, hareketli halde geri vitese (anaryaya) veya 1. vitese alma.
    h) TIRMANMAYI öğren, alışkanlık haline getir. En üst vitese hemen çık, ama en alt vitese de hemen inme.
    i) Kaliteli bit otomobilde ayağını gazdan çekince vites kutusu yol enerjisi ile motor enerjisi arasında gidip gelerek arabayı zıplatmaz!

    İyi Vites Kutusu = Sıcak Bıçakla Soğuk Tereyağını Fırından Yeni Çıkmış Küncüllü Pide Ekmeğinin İçine Sürme Hissi Verir...

    BAŞARILAR!!!


    Taner abi Dodge Viper ın vitesleri kamyon vitesi gibi geçiyor zorla giriyor yerine farklı viteslerde ii olabilir bence




  • quote:

    Orjinalden alıntı: UrbanRacer
    Taner abi Dodge Viper ın vitesleri kamyon vitesi gibi geçiyor zorla giriyor yerine farklı viteslerde ii olabilir bence


    Yüksek güç ve torka sahip otomobillerin vites kutuları, dişlileri, yağı ve aktarma elemanları bu güç ve torka dayanabilecek yapıda olmalıdır. Daha kalın ve büyük dişler kullanılmazsa motorun gücü krank mili vasıtasıyla vites kutusunda işlenip (ki aslında bir redüktördür) tekerleklere aktarılmadan dişlileri paramparça eder.

    Ayrıca zor girmesinin diğer bir sebebi de kolay çıkmasını engellemektir. Vitesteyken "plop" diye boşa geçen 131 veya Toros vitesi görmüşsündür...


    DODGE VIPER'in vites kutusu Borg Warner 6 ileri T56 tipidir (1998'den sonra Tremec tarafından üretilidi). Paslanmaz çelik senkromeçlere sahiptir. Gövdesi ve kapağı alüminyumdan imal edilmiştir. Aşağıda bu vites kutusunu kullanan marka ve model araçlar ile ilgili bilgiler mevcut:

    Borg Warner T56 Gearbox Features : The T-56 six speed manual transmission has been used in a wide range of vehicles from General Motors, Dodge, and Ford Motor Company. The transmission was originally designed and built by Borg-Warner, but as of 1998, is built by Tremec.

    Applications
    Aston Martin DB7 Vantage
    Aston Martin V12 Vanquish, 2001-2006
    Cadillac CTS V-Series, 2004-2006
    Chevrolet Corvette, 1997-2006
    Chevrolet SSR, 2005-2006
    Dodge SRT10 Ram, 2004-2006
    Dodge Viper, 1992-2006
    Ford Mustang Cobra, 2003-2004
    Ford Mustang Cobra R, 2000
    General Motors GM_F_platform V8 cars, 1993-2002
    Holden Commodore
    Holden Monaro, 2001-2006
    Pontiac GTO, 2004-2006

    Features: The transmission uses a hydraulic clutch and had an 11 inch clutch disk. The entire case, including the bellhousing, is made of aluminum. The T-56 has a synchromesh made up of brass synchros for the GM and Ford applications, and stainless steel in the Dodge application.

    Specifications
    Application 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th
    All except otherwise noted 2.66:1 1.78:1 1.30:1 1.00:1 0.74:1 0.50:1
    1993 Camaro Z28 3.36:1 2.07:1 1.35:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1
    1993 Camaro Z28 with G92 axle 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.80:1 0.62:1
    Pontiac GTO
    Cadillac CTS-V 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.57:1
    Chevrolet SSR 3.01:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.84:1 0.57:1
    2005 Corvette Z51 2.97:1 2.07:1 1.43:1 1.00:1 0.71:1 0.57:1

    26-spline input shaft (GM)
    31-spline input shaft (Dodge)
    400 ft·lbf torque capacity (1993 F-Body)
    450 ft·lbf torque capacity (GM, except 1993 F-Body)
    600 ft·lbf torque capacity (Dodge)

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?
     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Taner Göde -- 25 Ocak 2009; 23:53:12 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Erdm24

    Merhaba Taner Bey. Giden aracı 1. Vites'e atmamak gerekir, Fakat ben hergün eve gelirken yaşadığım bir olay var. Eve gelen cadde boyunca plastik setlerden var...Hızlı geçmeyi sevmiyorum, Setlerin arasıda fazla açık olmadığından genelede sete 2.viteste geliyorum, Debriyaja ve frene basıyorum ön lastik sete çıkmadan 1. Vitese alıyorum aracın hızıda çok düşük, Ancak vitesten değişik bir ses çıkıyor...Yani kalkerken 1'e attığım vites değil bu, Birde birkerede geçmiyor, 2 kademede geçiyor sekerek...Hergün oluor bu, sıyırma sesi değilde tok bir ses çıkıyor ve tak ediyor...Aynı olan 60-70 metre ilerdeki sette tekrar oluyor...Bunu vitese bir zararı varmıdır ? 2. Viteste geçmek istersem hem hızlı oluyor hemde yol hafif rampa olduğundan araç bayılıyor...Mecbur 1'e alıyorum ama durupta almak istemiyorum, Durmak üzere alıyorum onda da bu olay gerçekleşiyor...

    Teşekkürler


    Merhaba Erdem Bey,

    Sanırım karşılaştığınız durumu anladım. Eve giderken ve kapalı otoparktan çıkarken ben de benzer bir durumla karşılaşıyorum. Hemzemin geçitte 2 tren hattı (4 tren rayı) bulunduğundan ve pek düzgün yapılmadığından aracı hoplatıyor, bu nedenle yavaş geçiyorum. Otoparktaki kapı rayının üzerinden çapraz geçmek zorundayım çünkü aracıma ve Türkiye'ye gelen tüm 3C kasar (2005.5-) Volkswagen Passat araçlara Almanya'daki fabrikada SWF (Schlecht-Wege-Fahrwerk = Bozuk Yollara Dayanıklı Yürür Aksam) takıldığından oldukça sert ve bunu böyle bu şekilde kullanmak zorundayım.

    Sizin durumunuzda sanırım şu şekilde yaparsanız çok daha iyi olur: Sete yaklaşınca 2. vitese geçin, aracın ön lastikleri sete dokunmadan ayağınızı gazdan çekin de debriyaja basın, yavaşlayan araç yol hızı ile setten geçecektir, arka lastikler de setin üzerinden geçtikten sonra ayağınızı hafifçe debriyajdan kaldırın ve gaz vermeye başlayın, araç kendi hızını yol hızına eşitledikten sonra normal seyrinize devam edebilir, hızlanıp üst viteslere geçebilirsiniz.

    Yukarıda kırmızı ile altını çizdiğim husus ile ilgili olarak da yol hızı şayet motor hızından (rölanti) daha düşük ise (aracı 1. vitese takın ve gaz vermeyin, bakın bakalım ne kadar hızlı gidecek) (örneğin siz daha da yavaş gitmek için frene basarsanız veya üzerinden gittiğiniz tümsek, set veya raylar aracın hızını kesiyorsa) baskı ve balata arasında bir frekans farkı (devir eksikliği) oluşur, piston-biyel kolu-krank mili üçlüsünün çevirdiği volan dişlisindeki güç kendine ihtiyaç olmadığını anlayarak kendisini baskı ve balataran kurtarmaya çalışır (fazla enerjiyi tahliye etmeye girişir) ve siz de bunu sert ve müteselsilen çıkan "tak" sesleri olarak işitirsiniz, böyle bir durumda hemen debriyaja basın.

    İyi akşamlar,

    T.G.

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?
     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?
     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Taner Göde -- 26 Ocak 2009; 0:36:03 >




  • Arkadaşım ferrari veya veyron değil, yeni model araçlarda bir iki yetkili servise sor, benim gördüğüm ford focustu sanırım. şanzıman gidince araç perte ayrılıyor.
  • İngilizce bilenler için... Manyak ayrıntılı resimler var. Tavsiye ederim.

    http://www.carbibles.com/transmission_bible.html

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Taner Göde -- 26 Ocak 2009; 8:23:00 >




  • Kesinlikle yürüyen araçlarda 1.vitese atılmaz zaten Opellerde uyarıcı sıstem gibi birşey war 1 vitese geçirmek için topuzu ıyıce sıkıp zorlamak gerekiyor




    EDİT:İmla



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Ac Schnitzer. -- 26 Ocak 2009; 1:07:57 >
  • berlingo allah bilir dizeldir. standart benzinli 2 ye takılır devam edilir. berlingo dizelse bide 3 le bile devam eder azcık zorlanır ama heralde 1. vitesten iyidir. demi taner 61 "berlingonun vitesleri zayıf". )
  • Otomobil dünyasına ilk adım atmam babamın Opek Rekort 1700 arabamızı kullanırken Yugoslavya'nın meşhur Belgrad Yokuşundaki bitmek bilmeyen kuyruklarda zaten aşırı yüklü otomobili geriye kaydırmamaya uğraşırken ara sıra gelen koku üzerine "debiyaj balatasını sıyırdık" demesi ile olmuştur. Bu üç sözcük henüz 9 yaşında bir erkek çocuğu için silindirler, bujiler, vitesler, diferansiyeller ve kardan millerinden oluşan sonsuz bir dünyanın bileti haline gelmiş, 30 yıl sonra hâlâ ilk günkü hatırasını devam ettirmektedir. Hani derler ya: "Vay be...." İşte şimdi de ben diyorum: "Vay be...."




  • 18 yıldır ehliyetim var ve halen manuel vitesli arabayı kaldırırken hatalarım olabiliyor

    abi sen arabayı kaldırırken tır kaldırır gibi kaldırıyorsun diyorlar manuel vitesli arabada öğrenemedim gitti 25-30 binde bir baskı balata gidiyordu

    uzun yoldada 5000 devire filan dayamadan vites değiştirmiyorum

    o yüzden otomatik alıyorum arabayı genlede
  • Kuzenimin vites değilştirmesi ile mevcut adaletsiz vergi sistemi arasındaki tek ortak notka: ikisi de bir felaket! Debriyaja basar, ama gaza basmaya devam eder (devir boşuna yükselir), her vites değişiminde aracın üreme halinde bir tosbağa gibi ileri-geri atıldığını sanarsınız, araç normalin 1,5 katı yakıt tüketir. Fakat bunların hepsi "nasıl öğrendiysen öyle kalır" esasına göre gittiğinden vites değiştirmesi ne kadar hatalıysa bunu düzeltmek için aklını değiştirmesi de bir o kadar zordur. Bu nedenle artık hiçkimseye müdahale etmiyorum.

    En güzeli gerçekten de "tereyağdan kıl çeker gibi" vites atmak, ne motora, ne araca, ne de yolculara hissettirmek... Jileti bir lokma ekmekle ağzına atıp ekmeği yutmak, jileti de dişlerinin arasında göstermek... Cımbızla cüzdandan 100'lükleri çıkartmak, ama farkettirmemek...

     Vites değişimi Nasıl olmalıdır?




  • quote:

    Orjinalden alıntı: tanergode





    taner abi yenge hanım arabayla kendisini aldatmana kızmıyor mu yoksa kumamdır canımdır gözüylemi bakıyor

    sen arabayı kullanmıyor onunla halvet oluyon ya adeta



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bullquard -- 26 Ocak 2009; 9:22:17 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tanergode


    Merhaba Erdem Bey,

    Sanırım karşılaştığınız durumu anladım. Eve giderken ve kapalı otoparktan çıkarken ben de benzer bir durumla karşılaşıyorum. Hemzemin geçitte 2 tren hattı (4 tren rayı) bulunduğundan ve pek düzgün yapılmadığından aracı hoplatıyor, bu nedenle yavaş geçiyorum. Otoparktaki kapı rayının üzerinden çapraz geçmek zorundayım çünkü aracıma ve Türkiye'ye gelen tüm 3C kasar (2005.5-) Volkswagen Passat araçlara Almanya'daki fabrikada SWF (Schlecht-Wege-Fahrwerk = Bozuk Yollara Dayanıklı Yürür Aksam) takıldığından oldukça sert ve bunu böyle bu şekilde kullanmak zorundayım.

    Sizin durumunuzda sanırım şu şekilde yaparsanız çok daha iyi olur: Sete yaklaşınca 2. vitese geçin, aracın ön lastikleri sete dokunmadan ayağınızı gazdan çekin de debriyaja basın, yavaşlayan araç yol hızı ile setten geçecektir, arka lastikler de setin üzerinden geçtikten sonra ayağınızı hafifçe debriyajdan kaldırın ve gaz vermeye başlayın, araç kendi hızını yol hızına eşitledikten sonra normal seyrinize devam edebilir, hızlanıp üst viteslere geçebilirsiniz.

    Yukarıda kırmızı ile altını çizdiğim husus ile ilgili olarak da yol hızı şayet motor hızından (rölanti) daha düşük ise (aracı 1. vitese takın ve gaz vermeyin, bakın bakalım ne kadar hızlı gidecek) (örneğin siz daha da yavaş gitmek için frene basarsanız veya üzerinden gittiğiniz tümsek, set veya raylar aracın hızını kesiyorsa) baskı ve balata arasında bir frekans farkı (devir eksikliği) oluşur, piston-biyel kolu-krank mili üçlüsünün çevirdiği volan dişlisindeki güç kendine ihtiyaç olmadığını anlayarak kendisini baskı ve balataran kurtarmaya çalışır (fazla enerjiyi tahliye etmeye girişir) ve siz de bunu sert ve müteselsilen çıkan "tak" sesleri olarak işitirsiniz, böyle bir durumda hemen debriyaja basın.

    İyi akşamlar,

    T.G.



    Teşekkürler Taner Bey,
    Önerilerinizi dikkate alarak geçeceğim setlerden...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: bullquard

    taner abi yenge hanım arabayla kendisini aldatmana kızmıyor mu yoksa kumamdır canımdır gözüylemi bakıyor. sen arabayı kullanmıyor onunla halvet oluyon ya adeta


    Sevgili Bull Quard,

    Yenge hanıma kendi arabasını alınca benimkine sataşmıyor. Ayrıca bir işi yapacaksan da onu sadece veya iyi şekilde yapmayacaksın, EN İYİ ŞEKİLDE yapacaksın, bu benim düşünce felsefem ve taktiğimdir. Buna sebep olan olay da 1986'da GIRGIR dergisinde Latif Demirci'nin bir Muhlis Bey karikatürüdür: Muhlis Bey uyanır, traş olur, en fiyakalı takım elbisesini giyer, kravatını takar ve sonra da alaturka helaya gider, hacetini görür, şunu der: "Ben her işe saygı duyarım...". Aynen böyle şimşek çakar, her işi, ne olursa olsun, EN İYİ ŞEKİLDE yapmaktır insanı ve tecrübesini ileriye götüren. Araba mı alacaksın, enine boyuna ölç-biç-tart ondan sonra, keza bu her ürünle öyle, her harcama, tüketim veya hizmet ile öyle.

    Adana'ya geldiğinde ne demek istediğimi kolayca anlarsın.

    Selam ve sevgilerle... Taner Göde

    MSN: tanergode@hotmail.com




  • quote:

    Orjinalden alıntı: tanergode

    http://www.carbibles.com/transmission_bible.html

    bu site çok iyi hazırlanmış.. çok ayrıntılı bir şekilde anlatmışlar..
    site için tşk.ler
  • @tanergode bey teşekkür ederim arada otomobil bölümüne uğrayıp bi kaç şey öğreniyordum sayenizde birden çok şey öğrendim..tekrardan çok teşekkürler..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Ac Schnitzer.

    Kesinlikle yürüyen araçlarda 1.vitese atılmaz zaten Opellerde uyarıcı sıstem gibi birşey war 1 vitese geçirmek için topuzu ıyıce sıkıp zorlamak gerekiyor




    EDİT:İmla

    Bilemiyorum ama bizim araba çekmiyor ikinci viteste 10km/h'da mesela.Hele doluyken yandım Allah yürümez,taktik şu her zman bu durumlarda ayak debriyajdayken bir'e atarım,o hızda aşağı yukarı kaç devirde gidiyorsa o kadar gaza basar vitesi atar devam ederim.Bence bunun normal araba kaldırmaktan pek bir farkı yoktur.
  • taner beyin tavsiyelerini,bilgilerini büyük bir zevkle okudum.

    ben şöyle yapıyorum,örneğin tümseğe geldik,10 km nin altına indi hızımız,2.vitesle de araç bayağı bir zorlanacak,hatta dengeli gitmek için bi süre yarım debriyaj ile gidilecek.. onun yerine ön tekerler tümseği geçince,debriyaja basıyorum,hafif gaz veriyorum ki araba sirkilmesin,takıyorum 1 e debriyajdan yavaşça çekip hızlanıp 2ye çekiyorum. bütün bunları yaparken,ne bir ses geliyor,ne de araba ileri-geri hopluyor. hiçbir sıkıntı olmuyor. ha bunu yaparken hıza göre 1.vitese rahat geçiyor ya da biraz sıkıntılı geçiyor. geçmediği zamanlarda zorlamıyorum,bekliyorum tıkandığı yerde,araç iyice yavaşlayınca otomatik geçiyor zaten.. peki taner beyi,sizce bu yaptıklarımda bir zarar var mıdır?

    bir de,örneğin vites küçültürken,4ten 3,ya da 3 ten 2 geçirirken,aracın öne doğru yığılmasını engellemek için,hafif ara gaz veriyorum,bu şekilde araç çok rahat geçiyor bir önceki vitese. çünkü o andaki devir aralığını tutturmuş veya o aralığa yaklaşmış oluyor.

    bazen birden kırmızı ışık yanıyor,frene asılsanız da duramıyosunuz,malum her yerde sayaçlı ışık yok,böyle durumlarda motor frenini ve freni aynı anda kullanıyorum. hatta durmaya yakınken,örneğin öndeki araba durabildi fakat siz duramayacak kadar hızlıydınız,1.vitese takıyorum ve debriyajı çok az,çeyrekten de az bırakıyorum,1-2 sn lik bi kompresyon oluyor ve cm farkıyla durabiliyosunuz diyelim. peki bu yanlış mıdır?sonuçta bir korumadır kompresyon,dişlilerin sıyırmaması,parçalanmaması için uygun hıza düşürme çabasıdır,fren yetmiyorsa kullanmak lazım diye düşünüyorum.




  • Sayın denizza,

    Yardımcı olmak ve bilgilerimi paylaşmak, bilhassa aranızda olmak benim için keyif ve mutluluk verici. Yazdıklarınızı okudum ve benim tavsiye ettiklerimde sadece 1 noktada farklılaştığımızı gördüm. Tümsekte (set, ray, engel) 2. viteste geçin ama 1. vitese almayın, ayağınız debriyajda olsa bile, sadece debriyajla aracın tekerleklerine motordan döndürme kuvveti gönderek "dozaj" yapın. Tam durmadan (FULL STOP) 1. vitese atmayın, yukarıdaki resimlerde vites kutusunda motor ve volana bağlı TAHRİK ŞAFTI (altta) ve AKTARMA ŞAFTI (üstte) görülebilmektedir, aralarında vites seçme çatalları ve senkromeçler var. 1. Vites dişlisi diğerlerine göre büyük olduğundan süratine uygun olmayan yol hızını motora aktarmamak için geçişi nispeten daha zordur (ve öyle de olması gerekir). Bu nedenle hareket halindeyken 1. Vitese atmadan debriyaj ve gaz pedallarıyla 2. vitesteyken dozaj yaparak da çok rahat ve sorunsuzca engeller üzerinden yol alabilirsiniz.

    Selamlar, T.G.





  • Vites değişimleri aracın yakıtını etkileyen çok önemli bir konu. Hibrit diye tabir edilen arabalarda bilgisayar var. Bu bilgisayar eğime göre arabaya etkiyen kuvvetleri hesaplayıp aracın da bu kuvvetlere en verimli kuvveti o hızda hangi viteste vereceğini belirleyip o vitese alıyor.

    Yani hibritlerde tasarrusu sağlayan sadece elektrik motoru değildir.

    Ben bu konuda bir yazılım hazırladım örnek grafiklerle yakında yeni konuda açıklayacağım. bu sayede araçlarımızı yokuş çıkarken biraz daha tasarruflu kullanabileceğiz
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.