Geçen yılın sonlarında Meta, Avrupalı Facebook ve Instagram kullanıcılarının reklamsız sürümler için ayda 12,99 €'ya (14 $) kadar ödeme yapmalarına olanak tanıyan "Reklamsız Abonelik" adlı bir hizmet başlatmıştı. Bu abonelik teklifini kabul etmeyenler ise mevcut kişiselleştirilmiş reklamlar içeren ücretsiz sürümleri kullanmaya devam ediyor.
Avrupa Komisyonu ise bu ikili seçimin kullanıcıları kişisel verilerinin kullanılmasına rıza göstermeye zorladığını ve onlara Meta'nın sosyal ağlarının daha az kişiselleştirilmiş ancak eşdeğer bir versiyonunu sunmadığını söyledi. Komisyon’un ilk bulguları doğrulanırsa Meta, Dijital Piyasalar Yasası uyarınca küresel yıllık gelirinin yüzde 10'una eşdeğer bir para cezasına çarptırabilir. 2023 yılı finansal sonuçlara göre bu ceza, Meta için 13,5 milyar dolar anlamına geliyor.
AB, dev şirketleri dize getiriyor
Komisyon, Meta’ya ücret ödemeyi gerektirmeyen eşdeğer bir alternatif oluşturma çağrısında bulunuyor. Meta'nın bir çözüm sunması veya Komisyon’un soruşturmayı tamamlayıp nihai kararını vermesi için Mart 2025’e kadar süresi bulunuyor. Öte yandan Meta, "Reklamsız abonelik, Avrupa'daki en yüksek mahkemenin talimatını takip etmekte ve DMA ile uyumlu hareket etmektedir. Bu soruşturmayı sona erdirmek için Avrupa Komisyonu ile daha yapıcı bir diyalog kurmayı dört gözle bekliyoruz" dedi.