Şimdi Ara

Anarşizm nedir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
20
Cevap
0
Favori
920
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Anarşizm, anarşiyi, yani "efendinin, hükümdarın olmamasını" (P.J. Proudhon, Mülkiyet Nedir ?) amaçlayan politik bir kuramdır. Diğer bir deyişle, anarşizm bireylerin birbirleriyle eşitler olarak özgürce işbirliği [ing. co-operation] içinde olabileceği bir toplum yaratmayı amaçlayan politik bir kuramdır. Böylece, anarşizm gerekli olmadıkları gibi, [aynı zamanda da] bireye ve onların bireyselliğine zararlı olan tüm hiyerarşik kontrol biçimlerine --ister devletin isterse kapitalist olsun--- karşı çıkar.

    Anarşist L. Susan Brown'un sözleriyle:

    "Anarşizmin genel algılanışı şiddetli, Devlet-karşıtı bir hareket [olduğu] iken; anarşizm hükümetin gücüne [karşı] basit bir başkaldırının ötesinde, çok daha incelikli ve nüanslı [olan] bir gelenektir. Anarşistler iktidar ve hükmetmenin [ing. domination, tahakküm] toplum için gerekli olduğu fikrine karşı çıkarlar; ve bunun yerine daha işbirlikçi, hiyerarşi karşıtı toplumsal formları, politik ve ekonomik örgütleri savunurlar."

    Ancak, "anarşizm" ve "anarşi" şüphesiz politika kuramında en fazla yanlış temsil edilen kavramlardır. Genel anlamda "kaos" veya "düzensizlik" kelimeleri ile eş anlamlı tutularak, anarşistlerin toplumsal kaos ve "orman kanunu"na geri dönüşü arzuladıkları belirtilir.

    Bu yanlış temsiliyet (anlamlandırma) sorunu tarihsel bir paralellik gösterir. Örneğin, tek adam egemenliğinin (monarşinin) gerekli olarak görüldüğü hükümetlerin bulunduğu ülkelerde de zamanında "cumhuriyet" veya "demokrasi" gibi kavramlar, aynen "anarşi" kavramı gibi değerlendirilmişlerdir; yani düzensizlik ve karmaşayı temsil etmek için kullanılmışlardır. Halihazırdaki durumun [lat. status quo] devam ettirilmesinden belirgin çıkarı olanların, mevcut sisteme karşı çıkanların pratikte işlerliklerinin olamayacağını öne sürmeleri gayet normaldir; [onlara göre] yeni toplumsal yaşam biçimi ancak kaos'a yol açabilir. Ya da Errico Malatesta'nın ifade ettiği üzere:

    "Hükümet'in gerekli olduğuna ve hükümet olmadan ancak düzensizlik ve karmaşa olacağına inanılırsa; doğal ve mantıksal olarak, hükümetin olmamasını önemle vurgulaması açısından, anarşinin düzenin yokluğu anlamına gelmesi gerekir." (Anarşi, s. 12).

    Anarşistler, "anarşi" kavramının bu "genel sezgisel" [ing. common-sense] algılanışını değiştirerek, insanların hükümet ve diğer tüm hiyerarşik toplumsal ilişkilerin zararlı ve gereksiz olduklarını görmelerini arzularlar.

    "Kanaatları değiştirin, toplumu hükümetin sadece gereksiz olduğuna değil, [bunun da ötesinde] aşırı [ölçüde] zararlı olduğuna ikna edin; işte o zaman, sadece hükümetsizlik anlamına gelmesi nedeniyle anarşi kelimesi herkes için [şu anlama gelecektir]: doğal düzen, insanoğlunun ihtiyaç ve çıkarlarının uyumluluğu, tam dayanışma içinde tam bir özgürlük" (aynı yer (a.y.), s. 12-13).

    Bu SSS, anarşizm ve anarşinin anlamı bağlamında sahip olunan genel düşünceleri değiştirme sürecinin bir parçasıdır.


    A.1.1 "Anarşi" Ne Anlama Gelir ?

    Yunanca kaynaklı olan "anarşi" kelimesi, "olmaksızın", "-sız", "...-in isteği", "...-in yokluğu" ya da "...-in olmaması"anlamlarını veren a öneki ile, "yönetici", "şef", "hükmeden", "komutan" anlamına gelen archos kelimesinin birleşiminden oluşur. Ya da Peter Kropotkin'in ifade ettiği üzere, Anarşi, "otoritenin karşıtı" anlamına gelen Yunanca kelimelerden kaynaklanır (Kropotkin'in Devrimci Broşürleri, s. 283).

    Yunanca anarchos ve anarchia kelimeleri genellikle "hükümetin olmaması" veya "hükümetin olmaması hali" anlamlarında ele alınırken; görüldüğü üzere, anarşizmin asıl anlamı basitçe "hükümetsizlik" değildir. "An-archy", "hükmedenin olmadığı" veya daha genel bir ifade ile "otoritenin olmadığı" anlamına gelir; ve bu anlamda anarşistler tarafından kullanılmaktadır. Örneğin, Kropotkin'in [şunu] öne sürdüğünü görürüz; anarşizm, "sadece sermayeye değil, kapitalizmin asıl güç kaynağına: [yani] hukuk, otorite ve Devlete saldırır" (Op.Cit., s. 150). Anarşistlere göre, anarşi [kelimesi] "genelde varsayıldığı üzere düzenin yokluğu anlamına gelmez, idarenin olmaması [anlamına gelir]" (Benjamin Tucker, Kitap Yerine, s. 13). David Weicks mükemmel bir şekilde özetliyor:

    "Anarşizm, tüm iktidar [güç], hükmetme, hakimiyet ve hiyerarşik bölünmelerin yadsınması ve [tüm] bunların sona erdirilmesi arzusunu ifade eden, ve geniş kapsamlı bir toplumsal ve politik fikir olarak anlaşılabilir. ... Bu nedenle, (her ne kadar) hükümet (devlet) ... gayet uygun bir şekilde anarşist eleştirinin ana odağı olsa da, ... anarşizm devletçilik-karşıtlığından daha öte bir şeydir" (Anarşiyi Yeniden Keşfetmek, s. 139).

    Bu nedenle, anarşizm tamamen hükümet-karşıtı, devlet-karşıtı olmaktan ziyade hiyerarşi'ye karşı olan bir harekettir. Neden? Çünkü, hiyerarşi otoriteyi içeren kurumsal yapıdır. Devletin hiyerarşinin ulaşmış olduğu en ileri biçim olması nedeniyle anarşistler tanımsal olarak devlet karşıtıdırlar, ancak bu tek başına anarşizmin yetersiz bir tanımlaması olur. Bu demektir ki, gerçek anarşistler sadece devlete değil, [aynı zamanda] tüm hiyerarşik örgütlenme biçimlerine karşı çıkarlar. Brian Moss'un sözleriyle:

    "Anarşi terimi Yunancadan gelmektedir, ve temel olarak 'yöneten [ing. ruler] olmaması' anlamına gelir. Anarşistler, hükümet veya zorlayıcı yetke [otorite] biçimlerini, tüm hiyerarşi ve tahakküm biçimlerini reddeden insanlardırlar. Bu nedenle, onlar Meksikalı anarşist Flores Magon'un 'karanlık kutsal üçlü' olarak adlandırdığına --devlet, sermaye ve kiliseye-- karşı çıkarlar. Anarşistler, böylece hem devlete hem de kapitalizme ve de tüm dinsel yetke biçimlerine karşı çıkarlar. Ama anarşistler aynı zamanda da çeşitli araçlarla anarşi durumunu; yani zorlayıcı kurumların olmadığı bir merkezsizleşmiş toplumu, gönüllü birliklerin federasyonu aracılığıyla örgütlenecek bir toplumu kurmayı veya ortaya çıkarmayı amaçlarlar" ("Anthropoloji ve Anarşizm", Anarchy: A Journal of Desire Armed, sayı 45, s. 38).

    "Hiyerarşi"ye bu bağlamda referans vermek oldukça yeni olan bir gelişmedir; Proudhon, Bakunin ve Kropotkin gibi "klasik" anarşistlerin bu sözcüğü kullanmadığını görüyoruz (onlar genellikle "otoriter"in kısacası olan "otorite"yi tercih ediyorlardı). Ama yazılarından açıktır ki, onların yaptıkları da aslında hiyerarşiye, bireyler arasındaki ayrıcalıklara ve güç dengesizliklerine karşı olan bir felsefedir. Bakunin de"resmi" otoriteye saldırıp "doğal etkiyi" savunurken bundan bahsetmektedir, şöyle der:

    "Hiç kimsenin bir başkasını baskı altına almasının imkansız hale gelmesini mi hedefliyorsun? Öyleyse hiç kimsenin güce [iktidara, erke] sahip olmamasını sağlaman gerekir" (Bakunin'in Siyasi Felsefesi, s. 271).

    Jeff Draughn'un belirttiği üzere, "her zaman 'devrimci projenin' gizli bir parçası durumundayken; hiyerarşi-karşıtı genel kavramı son zamanlarda oldukça göz önüne çıkmıştır. Ama, aslında bunun kökleri Yunanca 'anarşi' kelimesinde açıkça görülebilir." (Jeff Draughn, Anarşizm ve Liberteryanizm Arasında: Yeni Hareketi Tanımlamak).

    Anarşistler için hiyerarşiye karşı çıkmanın sadece devlet veya hükümetle sınırlı olmadığını vurguluyoruz. Bu [hiyerarşiye karşı çıkma], tüm otoriter ekonomik ve toplumsal ilişkileri olduğu gibi, --özellikle kapitalist mülkiyet ve ücretli emekle ilgilileri olmak üzere-- politik [ilişkileri] de içerir. Bu Proudhon'un şu argümanından görülebilir: "Sermaye ... politik alanda hükümet ile paraleldir ... Kapitalizmin ekonomik fikri ... (ve) hükümet veya otorite politikası ... birbirinin eşidir, ... (ve) çeşitli şekillerde [birbirleriyle] bağlantılıdırlar. ... Sermayenin emeğe karşı yaptığını, ... Devlet de özgürlüğe karşı (yapar) ..." (Max Netlau tarafından alıntılanmış, Anarşizmin Kısa Tarihi, s. 43-44). İşte bu nedenle, Emma Goldman'ı insanların emeklerini satmalarını içeren ve böylece de "işçilerin iradelerinin ve yargılarının efendinin arzusuna tabi kılınmasını" sağlayan kapitalizme karşı çıkarken buluruz (Kızıl Emma Konuşuyor, s. 36). Bakunin halihazırda geçerli olan sistemde, "işçilerin belirli bir zaman zarfında (ücret karşılığında kapitaliste) kişiliğini ve özgürlüğünü sattığını" yıllarca önce söylerken, aynı noktayı vurguluyordu (Op.Cit., s. 187).

    Bu nedenle, "anarşi" sadece "hükümet olmaması"ndan daha fazlasıdır; tüm otoriter örgüt ve hiyerarşi biçimlerine karşı çıkmak demektir. Kropotkin'in sözleriyle, "toplumun anarşist algısının kökeni, ... hiyerarşik örgütlenmelerin ve toplumun otoriter görüşlerinin eleştirisinde; ve de ... insanoğlunun ilerici hareketlerinde görülen eğilimlerin analizinde ... (yatar)" (Kropotkin'in Devrimci Broşürleri, s. 158). Bu nedenle anarşinin yanlızca devlet-karşıtı olduğunu öne sürmek için yapılan herhangi bir girişim kelimenin ve anarşist hareket tarafından kullanıldığı şeklin yanlış yorumlanması olacaktır. Brian Morris'in söylediği üzere, "Klasik anarşistlerin yazıları ... ve anarşist hareketin karakterleri incelendiğinde, ... açıktır ki [anarşizm] bu dar bakışa (sadece devlete karşı olma bakışına) asla sahip olmamıştır. Daima otorite ve sömürünün tüm biçimlerine meydan okumuştur, ve devlete olduğu kadar kapitalizm ve dine karşı da eş derecede eleştirel olmuştur" (Op.Cit., s. 40).

    Ve --yanlızca aşikar olanı belirtmek için-- annarşi kaos demek değildir, ve anarşistler kaos veya düzensizlik yaratmayı amaçlamazlar. Bunun yerine, biz bireysel özgürlük ve gönüllü işbirliğine dayanan bir toplum yaratmak istiyoruz. Diğer bir deyişle, otoriteler tarafından yukarıdan aşağıya [dayatılan] bir düzensizlik değil, aşağıdan yukarıya doğru [olan] bir düzen [istiyoruz].


    A.1.2. "Anarşizm" Ne Anlama Gelir ?

    Peter Kropotkin'in deyişiyle, Anarşizm "sosyalizmin hükümetsiz sistemidir..." (Anarşist Komünizm: Temeli ve İlkeleri). Diğer bir deyişle, "insanın insan tarafından sömürülmesini ve baskı altına alınmasını yıkmak, yani özel mülkiyetin (yani kapitalizmin) ve hükümetin yıkılması"dır (Errico Malatesta, "Anarşizme Doğru", Man!'in içinde, editör M. Graham, s. 75).

    Anarşizm, bu nedenle politik, ekonomik veya toplumsal hiyerarşilerin olmadığı bir toplum yaratmayı hedefleyen politik bir kuramdır. Anarşistler, hükmedenin olmadığı anarşinin uygulanabilir bir toplumsal sistem biçimi olduğunu, ve böylece de bireysel özgürlük ile toplumsal eşitliğin en fazlalaştırılmasına hizmet ettiğini savunurlar. Özgürlük ve eşitlik amaçlarının karşılıklı olarak birbirini destekleyen amaçlar olduğunu görürler. Ya da Bakunin'in ünlü alıntısı ile:

    "Bizler Sosyalizm olmadan özgürlüğün ayrıcalık ve adaletsizlik olduğuna, ve özgürlük olmadan Sosyalizmin kölelik ve şiddet olduğuna inanıyoruz." (Bakunin'in Siyasi Felsefesi, s. 269)

    İnsan toplumunun tarihi bunu ispatlamaktadır. Eşitlik olmadan özgürlük sadece güçlü olanın bağımsızlığı anlamına gelirken, özgürlük olmadan eşitlik ise imkansızdır ve aslında köleliğin gerekçelendirilmesidir.

    Birçok farklı anarşizm çeşitleri varken, bunların özünde daima iki ortak konumlanış bulunur --hükümete karşı olma ve kapitalizme karşı olma. Benjamin Tucker'ın sözleriyle, anarşizm, "Devlet'in yıkılmasında ve tefeciliğin yıkılmasında; insanın artık insan tarafından yönetilmemesi, ve insanın artık insan tarafından sömürülmemesi"nde ısrar eder (Yerli Amerikan Anarşizmi - Sol Kanat Amerikan Bireyciliği Üstüne Çalışma'nın içinde alıntı, Eunice Schuster, s. 140). Tüm anarşistler kârı, faizi ve kirayı tefecilik (yani sömürü olarak) olarak değerlendirir, ve bu nedenle onlara ve onları yaratan koşullara --hükümet ve Devlet'e karşı çıktıları kadarr-- karşı çıkarlar.

    Daha genel olarak, L. Susan Brown'un sözleriyle, anarşizm içindeki "birleştirici bağ", "hiyerarşi ve tahakkümün evrensel olarak suçlanması ve insan [olan] bireyin özgürlüğü için savaşmaktaki istekliliktir" (Bireyciliğin Siyaseti, s. 108). Anarşistler için, bir kimse eğer devlete veya kapitalist otoriteye bağımlı ise özgür olamaz.

    Bu nedenledir ki anarşizm, anarşinin, [yani] "yöneticilerin olmaması" kuralına dayanan bir toplumun yaratılmasını savunan politik bir kuramdır. Bunu başarmak için, "tüm sosyalistlerle ortak olarak anarşistler, toprak, sermaye ve makineler üzerindeki özel mülkiyetin zamanını doldurduğunu, ve yok olmaya mahkum olduğunu belirterek; üretim için gerekli olan herşeyin toplumun ortak mülkiyetinde olması gerektiğini ve refahın üreticilerince ortaklaşa yönetilmesi gerektiğini savunurlar. Ve ... toplumun siyasi organizasyonunun en ideal hali için gereken koşulların, hükümet fonksiyonlarının en aza indirildiği zaman sağlanabileceğini savunurlar...(ve) toplumun nihai hedefi hükümetin fonksiyonlarını tamamen ortadan kaldırmaktır --hükümetsiz topluma, yani an-archy'e" (Peter Kropotkin, Op.Cit., s. 46)

    Böylece, anarşizm hem olumludur, hem de olumsuzdur. Mevcut olan toplumu inceleyip, eleştirirken; aynı zamanda --bugünkü sisteminin belli bazı insan ihtiyaçlarını reddetmesinin aksine onları azamileştirerek-- potansiyel yeni toplum için bir yapı ortaya koyar.

    Bakunin'in "yıkıcı dürtü yaratıcı bir dürtüdür" sözünden anlaşılabileceği gibi, anarşizm eleştirel analizi umut ile birleştirir. Bugünkü toplumda nelerin yanlış olduğunu anlamadan daha iyi bir toplum inşa edilemez.


    A.1.3. Neden Anarşizm Liberter Sosyalizm Olarak da Adlandırılır ?

    Pekçok anarşist, "anarşizm" kavramına yüklenen olumsuz tanımlamayı görerek, fikirlerinin olumlu ve yapıcı yanlarını vurgulamak için başka kavramlar kullanmışlardır. Bunlardan en yaygın olanları "özgür sosyalizm", "özgür komünizm", "liberter [ing. liberatarian, hürriyetçi] sosyalizm" ve "liberter komünizm"dir. Anarşistlere göre, gerçekte liberter sosyalizm, liberter komünizm ve anarşizm birbirlerinin yerine kullanılabilirler.

    American Heritage Dictionary tanımlamalarına bakacak olursak:

    LİBERTER: düşünce ve eylemde bulunma özgürlüklerine, özgür iradeye inanan kişi.

    SOSYALİZM: üreticilerin; hem politik gücü, hem de üretim araçlarını ve malların dağıtımını kontrol ettiği toplumsal sistem.

    Bu iki tanımı alıp bir araya getirmek ise şuna yol açar:

    LİBERTER SOSYALİZM: özgür düşünce, özgür eylemde bulunma ve özgür iradenin varolduğu; ve üreticilerin, hem politik gücü, hem de üretim araçlarını ve malların dağıtımını kontrol ettiği toplumsal sistem.

    (Ama sözlüklerin hala politik yetkinlikten yoksun olduğu şeklindeki genel yorumumuzu eklemek zorundayız. Biz bu tanımları sadece "liberter"in "serbest piyasa" kapitalizmi, veya [keza] "sosyalizm"in devlet sahipliği anlamına gelmediğini göstermek için kullandık. Açıktır ki diğer sözlükler --özellikle sosyalizm için-- farklı tanımlar içerecektir. Sözlük tanımları üzerine tartışmak isteyenler, bu sonu gelmeyecek ve politik olarak faydasız bir hobi olan tartışmayı sürdürmekte özgürdürler, ama biz istemiyoruz).

    Ama, ABD'de Liberal Parti'nin ortaya çıkması ile beraber, pekçok insan "liberter sosyalizmin" çelişkili bir duruma düştüğüne inanmaktadır. Aslında pekçok "Liberter", anarşistlerin "sosyalist" fikirleri daha fazla "kabul edilebilir" kılmak için, (Liberterlerin anladığı şekildeki) "liberal-karşıtı" olan sosyalizm ile Liberal ideolojiyi ilişkilendirmeye çalıştıklarını söylemektedirler --diğer bir ifade ile anarşistler "liberter" markasını esas sahiplerinden çalmaya çalışmaktadırlar.

    Gerçekten bu kadar uzak başka bir saptama daha yapılamaz. Anarşistler, "liberter" kavramını 1850'lerden beri kullanmaktadırlar. Devrimci anarşist Joseph Dejacque Le Libertaire, Journal du Mouvement Social [dergisini] 1858 ile 1861 arasında New York'da çıkarmıştı (Max Nettlau, Anarşizmin Kısa Tarihi, s. 75). Anarşist tarihçi Max Nettlau'ya göre, "liberter komünizm" teriminin kullanımı Fransız anarşist kongresinin bunu benimsediği Kasım 1880'e kadar gider (a.y., s. 145). "Liberter" teriminin kullanımı, anarşizm-karşıtı yasaları delmek ve halkın aklındaki "anarşi" kelimesinin olumsuz ilintilerinden sakınmak üzere Fransa'da kullanılmaya başlandığı 1890'lardan sonra daha da popüler hale geldi (örneğin, Sebastian Faure ve Louise Michel Le Libertaire (The Libertarian) adlı dergilerini 1895'de Fransa'da yayınladılar). O zamandan beri (özellikle Amerika dışında) her zaman anarşist fikirlerle ve hareketlerle ilgili olarak kullanılmıştır. Daha yakın tarihli bir örnek vermek gerekirse, Amerika'da anarko-sendikalist ilkeler etrafında 1954 yılında örgütlenen "The Libertarian League" 1965'e kadar faal haldeydi. ABD-temelli Liberal Parti ise 1970'lerin başından itibaren, [yani] anarşistlerin politik fikirlerini ifade etmek için bu terimi ilk defa kullanmalarından 100 yıldan fazla bir zaman sonra (ve "liberter komünist" ifadesinin ilk defa benimsenmesinden 90 yıl sonra) ortaya çıkmıştır. Asıl olarak bu terimi çalan onlardır. (Liberal Parti tarafından arzulanan).

    sadece liberter-sosyalist sahiplik sistemi bireysel özgürlüğü azamileştirebilir. Söylemeye her ne kadar gerek olmasa da, --genellikle "sosyalizm" olarak adlandırılan-- devlet sahipliliği anarşistler için asla ve asla sosyalizm demek değildir.

    A.1.4. Anarşistler Sosyalist midir ?

    Evet. Anarşizmin tüm kolları kapitalizme karşı çıkar. Bunun sebebi kapitalizmin baskı ve sömürüye dayanıyor olmasıdır. Anarşistler, "insanların ürünlerinden yüzde alacak bir yönlendirici-efendi olmadan birlikte çalışamayacakları" fikrini reddederler; ve anarşist bir toplumda, "gerçek işçilerin kendi düzenlemelerini kendilerinin yapacaklarını, şeylerin ne zaman, nerede ve nasıl yapılacağına [kendilerinin] karar vereceklerini" düşünürler. İşçiler bunu yaparak kendilerini "kapitalizmin dehşetli köleliğinden" kurtaracaklardır (Voltairine de Cleyre, "Anarşizm", s. 30-34; Man! içinde, editör M. Graham, s. 34).

    (Burada anarşistlerin, feodalizm, Sovyet-tipi "sosyalizm" vb. gibi baskı ve sömürüye dayanan tüm ekonomik biçimlere karşı çıktığını vurgulamalıyız. Kapitalizm üstüne yoğunlaşıyoruz, çünkü şu anda dünyaya hakim olan odur.)

    Bakunin ve Proudhon gibi toplumsal anarşistlerle birlikte Ben Tucker gibi bireyciler de kendilerini "sosyalist" olarak tanımlarlar. Bu böyle olmuştur, çünkü Kropotkin'in klasik bir makalesi olan "Modern Bilim ve Anarşizm"de ifade ettiği üzere; "Sosyalizm geniş, kapsayıcı ve gerçek anlamında --[yani] Emeğin Sermaye tarafından sömürüsüünü yıkma çabası olarak-- anlaşılırsa, Anarşistler dönemin Sosyalistleri ile beraber el ele yürümekteydiler" (Evrim ve Çevre, s. 81). Ya da Ben Tucker'ın sözleriyle; "Sosyalizmin temel iddiası emeğin kendi sahipliğini elde etmesidir", ki bu "Sosyalist düşüncenin her iki okulunun, ... Devlet Sosyalizmi ve Anarşizmin" görüş ortaklığına sahip olduğu bir iddiadır (Anarşist Okumalar, s. 144). Bu nedenle, sosyalist kelimesi özgün halinde "bireyin ürettiği üzerinde sahiplik hakkının olmasına inanan herkes"i içerecek şekilde tanımlanmıştır (Lance Klafta, "Ayn Rand ve Liberalizm Sapması", Anarchy: A Journal of Desire Armed, sayı 34). Bunu gerçekleştirmek için sosyalistler, üreticilerin üretim araçlarını ve sürecini kontrol ettikleri bir toplumsal yapıyı arzularlar. Sömürüye (veya tefeciliğe) bu karşı çıkış, tüm gerçek anarşistler tarafından paylaşılır ve onları sosyalist bayrağının altında konumlandırır.

    Birçok sosyalist için "emeğin meyvelerinin çalınmamasının tek garantisi, emek araçlarına sahip olmaktır" (Peter Kropotkin, Ekmeğin Fethi, s. 145). Bu nedenle örneğin Proudhon, "birlikte çalışan her bireyin ... şirketin mal varlığı üzerinde bölünmemiş hisseye sahip olacağı" işçi kooperatiflerini desteklemiştir; çünkü "zarar ve kazanca katılım sayesinde ... kolektif kuvvet (yani artık) az sayıdaki yöneticinin kâr kaynağı olmaktan çıkar: tüm işçilerin mülkiyetine geçer" (Genel Devrim Düşüncesi, s. 222 ve s. 223). Yani emeğin sermaye tarafından sömürülmesini sona erdirmeyi arzulamanın yanısıra, gerçek sosyalistler aynı zamanda üreticilerin üretim araçlarına sahip olduğu ve kontrol ettiği bir toplumu arzularlar. Üreticilerin bunu gerçekleştireceği araçlar [konusu] anarşist ve diğer sosyalist çevrelerde tartışmalı olan bir noktadır, ama bu arzu hepsinde ortaktır. Anarşistler, --işçi birlikleri veya komün tarafından sahiplik [yolu ile]-- işçilerin doğrudan kontrolünü savunurlar

    Bunun da ötesinde anarşistler, kapitalizmi sömürücü olduğu kadar otoriter olması nedeniyle de reddederler. Kapitalizmde işçiler üretim süreci sırasında ne kendilerini yönetirler, ne de emeklerinin ürünü üzerinde herhangi bir kontrole sahiptirler. Bu durum ne herkes için eşit özgürlükle, ne de sömürücü-olmamak ile bağdaşır; bu nedenle de anarşistler tarafından bu duruma karşı çıkılır. Bu bakış açısı en iyi şekilde (hem Tucker hem de Bakunin'e esin kaynağı olan) Proudhon'un çalışmasında görülebilir; [Proudhon] anarşizmin, "kapitalist ve mal sahipliliği[ne dayanan] sömürüyü her yerde sonlandıracağını (ve) ücret sistemini yıkacağını" öngörür; "çünkü işçi, ya mal sahibi/kapitalist/teşebbüsçü'nün bir memuru olacaktır ya da [üretime doğrudan] katılacaktır. ... İlk durumda işçi tabi kılınmıştır, sömürülmektedir: süregiden durum bir boyun eğme durumudur ... İkinci durumda ise, bir insan ve vatandaş olarak itibarını geri alır ... daha önce kölesinden başka bir şey olmadığı üretim örgütünün bir parçasını teşkil eder; ... başka hiçbir seçeneğimiz olmaması nedeniyle tereddüt etmemize gerek yoktur ... işçiler arasında bir BİRLİK oluşturmak gereklidir ... çünkü bu olmadan, onlar tabi olanlar ve hakim olanlar olmaya devam edeceklerdir; ve [bunu da]... özgür ve demokratik bir toplumun karşıtı olan efendi ve ücretli-işçi kastları[nın ortaya çıkması] takip edecektir" (Op.Cit., s. 233 ve s. 215-216).

    Bu nedenle tüm anarşistler kapitalizm-karşıtı'dırlar ("Eğer emek ürettiği refaha sahip olsaydı, kapitalizm diye bir şey de olmazdı" (Alexander Berkman, Komünist Anarşizm Nedir ?, s. 37)). Örneğin --(daha sonra tartışacağımız) liberalizm'deen en çok etkilenen anarşist düşünürlerden [birisi olan]-- Ben Tucker, kendi fikirlerini "Anarşistik-Sosyalizm" olarak adlandırarak, kapitalizmi "tefecilere, faiz, rant ve kâr alanlara"dayanan bir sistem olarak suçlar. Tucker, kapitalist olmayan anarşist serbest-piyasa toplumunda, kapitalistlere gereksinim olmayacağını savundu; çünkü [o zaman] "emek... doğal ücretini garanti altına alacaktır, [yani] tüm ürettiğini" (Bireyci Anarşist, s. 82 ve s. 85). Böyle bir ekonomi, karşılıklı bankacılığa; kooperatifler, zanaatçılar ve köylüler arasında ürünlerin serbestçe değiştirildiği bir sisteme dayanacaktır. Ben Tucker ve diğer Bireyci anarşistlere göre; kapitalistlerin emekçi insanlara göre avantajlı konumda olmasını, ve böylece de bu sonrakilerin [emekçi insanların] kâr, faiz ve rant yolu ile sömürülmesini sağlayan birçok yasa ve tekellerle damgalanmış olan kapitalizm, gerçek serbest piyasa değildir Baş egoist olan Max Stirner bile kapitalist toplumu ve onun kutsalmış veya dinselmişçesine ele alınan --özel mülkiyet, rekabet, işbölümü v.b.-- "hortlaklarını" aşağılamaktan geri durmaz.

    Sonuç olarak, anarşistler kendilerini sosyalist olarak tanımlarlar, ama belli bir formunda --liberter sosyalist. Bireysel anarşist olan Joseph A. Labadie'nin (hem Tucker hem de Bakunin'i çağrıştıran bir şekilde) ortaya koyduğu üzere:

    "Anarşizmin sosyalizm olmadığı söylenir. Bu bir hatadır. Anarşizm gönüllü Sosyalizm'dir. İki çeşit sosyalizm mevcuttur, şeytani ve anarşist; otoriter ve liberter; devletli ve özgür. Aslında, şu ya da bu şekilde, toplumsal iyileşmeyi amaçlayan herhangi bir öneri; dışsal iradelerin güçlerinin ve bireyler üzerindeki zor kullanımlarının artması ya da azalması olarak ifade edilebilir. Eğer artıyorlarsa şeytanidirler, eğer azalıyorlarsa anarşisttirler." (Anarşizm: Nedir ve Ne Değildir).

    Labadie pekçok durumda "bütün anarşistlerin sosyalist olduğunu, ama bütün sosyalistlerin anarşist olmadığını" ifade etmiştir. Bu nedenle, Daniel Guérin'in "Anarşizm aslında sosyalizmin eş anlamlısıdır. Anarşist, amacı asıl olarak insanın insan tarafından sömürüsünü yıkmak olan bir sosyalisttir" [şeklindeki] yorumu, --ister toplumsal isterse bireyci kanat olsun-- anarşist hareketin tarihi boyunca yankılanmıştır (Anarşizm, s. 12). Aslında, Haymarket şehidi Adolph Fischer, hareketin "iki gruba --komünist anarşistler ve Proudhon [taraftarı] veya orta-sınıf anarşistler-- bölündüğünü" onaylarken, aynı gerçeği ifade etmek için neredeyse Labadie'nin sözlerinin aynısını kullanmıştır --"her anarşist sosyalisttir, ama her sosyalistin anarşist olması gerekmez" (Haymarket Şehitlerinin Otobiyografileri, s. 81).

    Toplumsal ve bireysel anarşistler pekçok konu üzerinde --örneğin serbest piyasanın özgürlüğü azamileştirmenin en iyi yolu olup olmadığı-- uyuşmazlıklara sahip olsalar da; sömürücü ve baskıcı olan kapitalizme karşı çıkılması, ve anarşist toplumun tanımsal olarak ücrete değil, bağlantılı emeğe [ing. associated labour] dayanması gerektiği konusunda hem fikirdirler. Sadece bağlantılı emek çalışma saatleri boyunca "birey üzerindeki dışsal irade ve kuvvetlerin gücünü azaltabilir"; ve işi yapanların bu şekilde işi kendilerinin idare etmesi, gerçek sosyalizmin özündeki idealdir. Bu bakış açısı, Josep Labadie işçi sendikalarının "birlik sayesinde özgürlüğün kazanılmasının bir örneği" olduğunu, ve "sendikası olmadan işçinin [sendikası varkenkine göre] işvereninin daha fazla kölesi" olduğunu söylerken görülebilir (Emek Meselesinin Farklı Aşamaları).

    Ama kelimelerin anlamları zamanla değişir. Bugün sosyalizm kavramı, tüm anarşistlerin özgürlüğün ve asıl sosyalist ideallerin reddi anlamına gelmesi nedeniyle karşı çıktıkları devlet sosyalizmi ile eş anlamlı hale gelmiştir. Tüm anarşistler Noam Chomsky'nin bu konu üzerine [olan] açıklamasını onaylayacaklardır:

    "Eğer sol 'Bolşevizm'i de içerecek şekilde anlaşılıyorsa, ben kendimi tamamı ile sol'dan ayrı tutarım. Lenin sosyalizmin en büyük düşmanlarından birisiydi" (Red and Black Revolution, sayı 2).

    Anarşizm aslında Marksizm, sosyal demokrasi ve Leninizm'in fikirlerine sürekli karşı durarak gelişmiştir. Lenin'in iktidara gelmesinden çok daha önce Bakunin, Marks'ın devlet-sosyalist fikirlerinin gerçekleşmesi halinde oluşacak "despot hükümetlerin en kötüsünün" kurulması, yani "Kızıl Bürokrasi" tehlikesine karşı Marks'ın takipçilerini uyarmıştı. Aslında, Stirner'in, Proudhon'un ve özellikle de Bakunin'in çalışmaları devlet Sosyalizmi dehşetini büyük bir doğrulukla önceden tahmin etmişlerdir. Bunun yanısıra anarşistler Rusya'daki Bolşevik rejime karşı yüksek sesli ilk eleştirileri ve muhalefeti gerçekleştirenler arasındaydılar.

    Diğer yandan, sosyalistler olarak anarşistler, bazı Marksistlerle bazı ortak fikirleri paylaşırlar (Leninistlerle olmasa da). Bakunin ve Tucker'ın her ikisi de Marks'ın kapitalizm analizini olduğu gibi, emek-değer teorisini de kabul etmişlerdir Aslında Marks, Max Stirner'in --Marks'ın deyişi ile-- "bayağı" komünizmi olduğu kadar devlet sosyalizmini de zekice eleştirmesini içeren Biricik ve Kendisi kitabından oldukça etkilenmiştir. Yine aynı zamanda, Marksist hareketin içinde toplumsal anarşistlere yakın duran unsurlar da vardır (özellikle toplumsal anarşizm'in anarko-sendikalist görüşlerine yakın olan --örneğin, Lenin'e oldukça mesafeli duran AAnton Pannekoek, Rosa Luxembourg, Paul Mattick gibi isimler). Karl Korsh ve diğer bazıları da İspanya'daki anarşist devrimden sempati ile söz ederler. Marks'tan Lenin'e devamlılık gösteren birçok unsurlar olduğu gibi; Lenin ve Bolşevizm'i acımasızca eleştiren ve anarşistlerin eşitlerin özgür birlikteliği hedefine oldukça yakın olan liberter Marksistler de Marks ile devamlılık içindedirler.

    Sonuç olarak, anarşizm temel olarak, genelde yaygın olarak "sosyalizm" diye tanımlananın --devlet sahipliği ve kontrolünün--tam karşısında konumlanan bir sosyalizm biçimidir. Pekçok insanın "sosyalizm" kelimesi ile yan yana koyduğu "merkezi planlama" yerine; anarşistler, bireyler, işyerleri ve toplululuklar arasında [kurulacak] serbest bir birliği ve işbirliğini savunurlar; ve böylece de "her erkeğin (ve kadının) bir ücret-alıcısı, ve Devletin ise tek ücret ödeyici olacağı" bir devlet kapitalizmi biçimi olan "devlet" sosyalizmine karşı çıkarlar (Benjamin Tucker, Bireyci Anarşist, s. 81). Bu nedenle anarşistler, "[aynen] Kapitalistler gibi ... büyük Sosyalist Parti'nin Sosyal-Demokrat grubunun Sosyalizme indirgemeye [mal etmeye] çalıştığı Devlet fikrin"den başka bir şey olmayan (pekçok insanın "sosyalizm" olarak düşündüğü) Marksizmi reddederler (Peter Kropotkin, Büyük Fransız Devrimi, s. 31)..

    İşte devlet sosyalistleri ile olan bu farklılıklar yüzünden ve de karmaşıklığı azaltmak için, anarşistlerin çoğu kendilerini sadece "anarşistler" olarak adlandırırlar --çünkü anarşistlerin sosyalist olduğu zaten kabul edilmiştir. Ama ABD'nde "liberter" sağın ortaya çıkması ile birlikte, bazı kapitalist-eğilimliler kendilerini "anarşistler" olarak adlandırmaktalar; ve işte bu nedenle burada bu nokta üzerinde [bu kadar] emek sarfettik. Tarihsel ve mantıksal olarak, anarşizm --bütün anarşistlerin üstünde görüş birliğine sahip olduğu bir nokta olduğunu vurguladığımız-- kapitalizm-karşıtlığını ifade eder, yani sosyalizmi.


    A.1.5. Anarşizm Nereden Ortaya Çıktı?

    Anarşizm nereden ortaya çıktı? Burada, Rus Devriminde Makhnocu hareketin katılımcıları tarafından üretilen Liberter Komünistlerin Örgütsel Platformu adlı bildiriden alıntı yapmaktan daha iyisini yapamayız:

    "işçilerin kölelikten kurtulması [amacıyla] yaratılan sınıf savaşımı ve baskı altındayken onların özgürlüğe olan tutkuları, anarşizm fikrini doğurmuştur; [bu fikir], sınıfların ve Devlet'in varlığı ilkelerine dayanan toplumsal sistemin tümden yok edilmesi, ve yerine kendinden yönetim ilkesi ile oluşturulan emekçilerin özgür devletsiz toplumunun inşa edilmesi fikridir.

    Yani anarşizm, bir entellektüelin ya da filozofun soyut yansımalarından ortaya çıkmamıştır: [aksine] emekçi kitlelerin mücadelesinin ve yaşamının, en kahraman döneminde özellikle canlanan özgürlük ve eşitlik tutkularından; emekçilerin gereksinim ve zorunluluklarından; doğrudan doğruya emekçilerin kapitalizme karşı [verdikleri] mücadeleden ortaya çıkmıştır.

    Bakunin, Kropotkin ve diğer önde gelen anarşist düşünürler anarşizm fikrini keşfetmediler; aksine, onu kitlelerde teşhis ederek [görerek], sadece basit anlamında onu kavramsallaştırmak ve yaymak maksadıyla akıl ve bilgilerinin gücünü kullandılar" (s. 15-16).

    Anarşist hareketin genelinde olduğu üzere, Makhnocular 1917-1921 arasında hem Kızıl (Komünist) hem de Beyaz (Çarlık/Kapitalizm) otoritesinin kuvvetlerine karşı çıkan emekçi sınıfından kişilerin [meydana getirdiği] kitlesel bir hareketti. Peter Marshall'ın dikkat çektiği üzere, "anarşizm ... temel desteğini geleneksel olarak işçiler ve köylüler arasında bulmuştur" (İmkansızı İstemek, s. 652).

    Anarşizm baskı altında olanların özgürlük için [verdikleri] mücadele sayesinde ve [onların bu] mücadelesi içinde ortaya çıktı. Örneğin Kropotkin için, "Anarşizm günlük mücadelerden kaynaklanmıştır" ve "Anarşist hareket, bir takım büyük pratik derslerden etkilendiği her durumda yenilenmiştir: Kaynağını bizzat yaşamın kendisinin öğretilerinden alır" (Evrim ve Çevre, s. 58 ve s. 57). Proudhon için, onun karşılıkçı fikirlerinin "ispatı, ... kredinin ve emeğin örgütlenmesinin bir ve aynı şey olduğunu gösteren, ... Paris ve Lyon'da kendiliğinden oluşturulan ... işçi birliklerinin mevcut pratiğinde, devrimci pratiğinde" yatmaktadır (Ne Tanrılar, Ne Efendiler, cilt 1, s. 59-60). Aslında bir tarihçinin belirttiği üzere, "Proudhon'un birliksel ideali ile Lyon Karşılıkçıları'nın programı arasında yakın benzerlikler var"dır ve "(fikirler arasında) dikkate değer bir yakınlaşma [vardır]; ve Lyon ipek işçilerinin örneği sayesinde Proudhon'un olumlu programını daha tutarlı [bir tarzda] şekillendirebilmiş olması kuvvetle olasıdır. Onun taraftarı olduğu sosyalist ideal, belli bir ölçüde bu işçiler tarafından halihazırda zaten gerçekleştirilmişti" (K. Steven Vincent, Pierre-Joseph Proudhon ve Fransız Cumhuriyetçi Sosyalizminin Yükselişi, s. 164).

    [Anarşizm], özgürlük için verilen kavgadan; yaşamak, sevmek ve eğlenmek için zamanımız olacağı tamamen insani bir yaşama olan tutkumuzdan ortaya çıkmıştır. O, fildişi kulelerinde oturarak topluma yukarıdan bakan, hayattan kendini soyutlamış ve kendi doğru ve yanlış kavramlarından hareketle yargılara varan bir avuç insan tarafından yaratılmamıştır. [Anarşizm], işçi sınıfının mücadelesinin; otorite, tahakküm ve sömürüye karşı direnişin bir ürünüdür. Albert Meltzer'in ifade ettiği üzere; "Anarşizmin hiçbir zaman kuramcıları olmamıştır; bir yazar ortaya çıkar ve işçilerle köylüler tarafından zaten pratiğe dökülmüş olanları yazıya döker; O, burjuva tarihçileri tarafından liderler olarak, ve ardından gelen [takipçisi olan] burjuva tarihçileri tarafından bir lider olarak, ve ardından gelen (burjuva tarihçisini referans alan) burjuva yazarı tarafından da işçi sınıfının burjuva liderlerine dayandığını ispatlayan yeni bir vaka olarak sıfatlandırılır" (Anarşizm: Lehine ve Aksine Argümanlar, s. 10-12). Kropotkin'in gözüyle, tüm anarşist yazarların yaptığı şey; işçi sınıfının deneyimlerinden olduğu kadar, genel olarak toplumdaki evrimci eğilimlerin analiz edilmesinden çıkarılan "(anarşizmin) ilkelerinin genel bir ifadesini, ve onun öğretilerinin kuramsal ve bilimsel temelini geliştirmek"tir (Op.Cit., s. 57).

    Ama, toplumda varolan anarşist eğilimler ve örgütlenmeler, Proudhon'un 1840'da kalemini kağıda değdirmesinden ve kendisini anarşist olarak ifade etmesinden çok daha önce var olmuşlardır. Belirli bir politik kuram olarak anarşizm, kapitalizmin yükselişi ile doğmuşken, (anarşizm) "onsekizinci yüzyılın sonunda ortaya çıkmış ... (ve) Sermaye ve Devletin her ikisinin de alaşağı edilmesi gibi iki yönlü bir mücadeleyi üstlenmiştir" (Peter Marshall, Op.Cit., s. 4). Anarşist yazarlar liberter eğilimlerin tarihçesini çalışmışlardır. Örneğin, Kropotkin şunu öne sürüyordu; "Her zaman Anarşistler ve Sosyalistler var olmuşlardır" (Op.Cit., s. 16). Karşılıklı Yardımlaşma ve (diğer yerlerde), Kropotkin daha önceki toplumların liberter yönlerini incelemiş ve anarşist örgütlenmeyi ve anarşizmin yönlerini (belli ölçülerde) başarılı bir şekilde uygulayanlara dikkat çekmiştir. Bu özellikle, örneğin kendilerini oldukça anarşist bir tarzda örgütleyen, birçok Kuzey Amerika Yerli kabilesi için geçerlidir.

    Kropotkin, "resmi" anarşist hareketin yaratılmasını öncelleyen anarşist fikirlerin bu güncel örneklerindeki eğilimi fark etmiş, ve şunu öne sürmüştür;

    "En eski, taş-devri antikalığından [medeniyetinden] beri, erkekler (ve kadınlar) aralarından bazılarının kişisel otorite kazanmasına müsade etmekteki şeytanlıkların farkına varmışlardır. ... Bunun sonucunda ilkel klanda, köy toplumunda, ortaçağ loncasında, ... ve en nihayetinde özgür ortaçağ kentinde; bu kurumlar hem kendilerini kuşatan yabancıların, hem de kendi kişisel otoritelerini kurmaya hevesli kendi klan üyelerinin [kendi] hayatlarına ve talihlerine karşı saldırmasına karşı koymalarını sağlayacak kurumları geliştirmişlerdir" (Kropotkin'in Devrimci Broşürleri, s. 158-9).

    Kropotkin (modern anarşizmin kaynaklandığı) işçi sınıfından insanların mücadelesini, halk örgütlenmesinin bu eski biçimleri ile eş değerde görür. Şunu öne sürer: klanda, köy topluluğunda vb.'nde olduğu üzere; 1793'deki "Fransız Devrimi sırasında Paris'in 'Kısımları'nın ve bütün büyük şehirlerin ve birçok küçük 'Komünün' dikkati çekecek bir şekilde [sürdürdükleri] bağımsız, serbestçe federe hale gelmiş faaliyetlerde" olduğu üzere; "emek kombinasyonları, ... az sayıdaki [bir takım insanın] --bu olayda kapitalistlerin-- büyüyen gücüne karşı yürütülen aynı halk direnişin bir sonucudur" (Op.Cit., s. 159).

    Böylece, anarşizm işçi sınıfının mücadelesinin ve modern devlet ile kapitalizme karşı öz-etkinliklerinin ifadesi olan politik bir kuramken, anarşizm fikirleri kendilerini insanın var olması boyunca daima eylemde ifade etmiştirler. Örneğin Kuzey Amerika'daki ve başka yerlerdeki yerli insanların çoğu, belirli bir politik kuram olarak var olmasından binlerce yıl önce anarşizmi pratikte uygulamışlardır. Benzer şekilde, anarşist eğilimler ve örgütlenmeler bütün büyük devrimlerde varolmuştur --sadece birkaç örneğin adını anarsak, Amerikan Devrimi sırasındaki New England Kent Toplantısı, Fransız Devrimi sırasındaki Parisli "Kısımlar", Rus Devrimi sırasındaki işçi konseyleri ve fabrika komiteleri (Ayrıntılar için Murray Bookchin'in Üçüncü Devrim'ine bakınız). Bahsettiğimiz üzere, anarşizm otoriteye karşı direnişin bir ürünüyse beklenenin de bu olması gerekirdi; çünkü otoritelerin olduğu herhangi bir toplum, onlara karşı direnişi hareketlendirecek ve anarşist eğilimleri ortaya çıkaracaktır (ve tabii ki otoritelerin olmadığı herhangi bir toplum anarşistik olacaktır).

    Diğer bir deyişle anarşizm, baskı ve sömürüye karşı mücadelenin bir ifadesidir; çalışan insanların mevcut sistemdeki yanlışlıkların ne olduğu hakkındaki deneyimlerinin ve incelemelerin bir genellemesidir, ve daha iyi bir gelecek için [sahip olduğumuz] umut ve düşlerimizin bir ifadesidir. Anarşizm olarak adlandırılmadan önce de bu mücadele vardı, ama tarihsel anarşist hareket (yani fikirlerini anarşizm olarak adlandıran ve anarşist bir toplumu amaçlayan insan grupları) asıl olarak işçi sınıfının kapitalizme ve devlete karşı, tahakküm ve sömürüye karşı; ve özgür ve eşit bireylerin [oluşturduğu] özgür bir toplum[a ulaşmak] için verdiği mücadelenin bir ürünüdür.







  • http://www.youtube.com/watch?v=vogcwGuMDjU

    Anarşizm insan doğasını kavrıyamamış içeriksiz bir düşünce yapısıdır. Anarşizmde kırmızı ışık yoktur ve herkese yeşil ışık yakar.

    Otorite doğal bir düşmandır anarşizmde, otoriteyi reddeder.

    Adil ve toplumu sınıflara bölmeyen ve sınıfların savaşına indirgemeyen bir otoritenin var olabileceğini düşünemeyen anarşizm, sığ düşünceli insanların rüyasında mevcuttur sadece.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: castorpollux

    http://www.youtube.com/watch?v=vogcwGuMDjU

    Anarşizm insan doğasını kavrıyamamış içeriksiz bir düşünce yapısıdır. Anarşizmde kırmızı ışık yoktur ve herkese yeşil ışık yakar.

    Otorite doğal bir düşmandır anarşizmde, otoriteyi reddeder.

    Adil ve toplumu sınıflara bölmeyen ve sınıfların savaşına indirgemeyen bir otoritenin var olabileceğini düşünemeyen anarşizm, sığ düşünceli insanların rüyasında mevcuttur sadece.
    kültür-bilimde nasyonal sosyalizmin temsilcisi castorpollux böyle bir yorum yapabilirdi.ne demek kırmızı ışık yoktur.yani anarşistler üreten kendileriyle onları sömürenleri bir mi tutuyor.artı değer sömürüsü varsa sınıfta var. ister bir patron ister bir yönetici olsun bunlar emekçiyi sömürür.bu otoritede ekonomin en geçerli kuramını artı değer ve artı değer sömürüsü kuramını olduğu halde reddeder ve bunların ekmeğine yağ sürmüş olur.yani üretenle üretmeyen olduğu sürece sınıf savaşı vardır bunu redddetmek yalancılıktır veya bilgisizliktir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    kültür-bilimde nasyonal sosyalizmin temsilcisi castorpollux böyle bir yorum yapabilirdi.ne demek kırmızı ışık yoktur.yani anarşistler üreten kendileriyle onları sömürenleri bir mi tutuyor.artı değer sömürüsü varsa sınıfta var. ister bir patron ister bir yönetici olsun bunlar emekçiyi sömürür.bu otoritede ekonomin en geçerli kuramını artı değer ve artı değer sömürüsü kuramını olduğu halde reddeder ve bunların ekmeğine yağ sürmüş olur.yani üretenle üretmeyen olduğu sürece sınıf savaşı vardır bunu redddetmek yalancılıktır veya bilgisizliktir.

    Alıntıları Göster
    Nasıl bir patronun işçi istihdam etmek ve onların geçinmesini sağlamak için maaş vermez ise,
    işçilerde ezilen sınıf olmak için çalışmaz.

    Karşılıklı çıkar ilişkisi söz konusudur. Bunu şiirsel olarak ifade etmek isteseydim ,komünizmden öykünmem gerekirdi. Ama bizim işimiz gerçekler ise komünizmi ya da anarşizmi bir tarafa koyarak değerlendirmede bulunmamız gerekir.

    Sınıf mücadelesinin dikte edilmesi yanlıştır. Patronların varlığını tehdit olarak görmektense, çalışanların haklarını alması yönünde düzenlemeler yapmak gerekir. İyi ve dürst bir işçi, işçinin hakkını gözeten iyi bir patron dengesini kurmak elit bir yönetim sisteminin işidir, ayak oyunlarının mevcut olduğu, toplumu çok rahat manipüle edildiği demokratik sistem ya da komünizm bunu sağlayamaz.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: castorpollux

    Nasıl bir patronun işçi istihdam etmek ve onların geçinmesini sağlamak için maaş vermez ise,
    işçilerde ezilen sınıf olmak için çalışmaz.

    Karşılıklı çıkar ilişkisi söz konusudur. Bunu şiirsel olarak ifade etmek isteseydim ,komünizmden öykünmem gerekirdi. Ama bizim işimiz gerçekler ise komünizmi ya da anarşizmi bir tarafa koyarak değerlendirmede bulunmamız gerekir.

    Sınıf mücadelesinin dikte edilmesi yanlıştır. Patronların varlığını tehdit olarak görmektense, çalışanların haklarını alması yönünde düzenlemeler yapmak gerekir. İyi ve dürst bir işçi, işçinin hakkını gözeten iyi bir patron dengesini kurmak elit bir yönetim sisteminin işidir, ayak oyunlarının mevcut olduğu, toplumu çok rahat manipüle edildiği demokratik sistem ya da komünizm bunu sağlayamaz.

    Alıntıları Göster
    işçiler eğer ürettiğini patrona verirse ezilmiş olur.bunu bir türlü anlatamadık.patron birşey üretmiyor ki sermayeyide tek başına yapmamıştır, yapmışsa bile başkasının emeğine el koyamaz.ilk defa özel mülkiyeti çıkaran bencillik yapmıştır.çünkü zorla ortak mala el koymuştur.işte bu ortak mal üretim araçları mülkiyetidir.komünizme öykünmeyecem diye gerçekleri göremiyorsunuz.patronlar birşey üretmiyorki işçinin hakkını versin.isterse 1 trilyon versin yine onu sömürür çünkü artı değere el koyar.elit yönetimin tarihte ne yaptıklarını gördük özelliklede nazi almanyasında.




  • çok güzel sömürüye karşıda nasıl olacak uygulama devlet yok yerine gönüllü sistem deniliyor nasıl işleyecek sistem
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Ali Kuşçu

    çok güzel sömürüye karşıda nasıl olacak uygulama devlet yok yerine gönüllü sistem deniliyor nasıl işleyecek sistem
    anarşi kelimeside kendi içinde çökebilir. 2 anarşist bir olup eylem yapmak istese içlerinden biri organizasyonu yapacaktır.
    çöktü gitti.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: forvet09

    anarşi kelimeside kendi içinde çökebilir. 2 anarşist bir olup eylem yapmak istese içlerinden biri organizasyonu yapacaktır.
    çöktü gitti.

    Alıntıları Göster
    uygulama konusunda bürokrasi ile işleri çok daha yavaş olan devletten daha hızlı ve sağlıklı olacaktır.sadece üretenin kazandığı sömüren burjuva sınıfının üstelikte özgür bir şekilde yani yönetici sınıfının olmadığı bir dünya.birde ürettiğini başkasına verme ve bir şeyin zorlamasıyla bir şeyi yapmak insan yapısına terstir.ama üretiğini alma ve zaten toplum içinde yaşadığından kendisi ve toplum için birşeyler yapmak zorunda olacaktır.ama bu zorunluluk başkasının isteğiyle değil,kendi isteğiyle yaşaması için gerekli olan şeyleri üretir.bir işi yapmak sıkıntı değil zevk verecektir.yani çalışma sonucunda sıkıntı değil yararlı bir iş yapmanın sonucu olarak gönüllü bir şekilde çalışma zevk vercektir.

    anarşizm düzendir.2 anarşist eylem yapmak istese organizasyonu ikiside yapacaktır.yani diğerleri gibi birinin düşünceyi birinin eylemi gerçekletirme durumu yoktur.bu ikisi birbirine bağlıdır.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    uygulama konusunda bürokrasi ile işleri çok daha yavaş olan devletten daha hızlı ve sağlıklı olacaktır.sadece üretenin kazandığı sömüren burjuva sınıfının üstelikte özgür bir şekilde yani yönetici sınıfının olmadığı bir dünya.birde ürettiğini başkasına verme ve bir şeyin zorlamasıyla bir şeyi yapmak insan yapısına terstir.ama üretiğini alma ve zaten toplum içinde yaşadığından kendisi ve toplum için birşeyler yapmak zorunda olacaktır.ama bu zorunluluk başkasının isteğiyle değil,kendi isteğiyle yaşaması için gerekli olan şeyleri üretir.bir işi yapmak sıkıntı değil zevk verecektir.yani çalışma sonucunda sıkıntı değil yararlı bir iş yapmanın sonucu olarak gönüllü bir şekilde çalışma zevk vercektir.

    anarşizm düzendir.2 anarşist eylem yapmak istese organizasyonu ikiside yapacaktır.yani diğerleri gibi birinin düşünceyi birinin eylemi gerçekletirme durumu yoktur.bu ikisi birbirine bağlıdır.

    Alıntıları Göster
    Teşekkürler Genel olarak katılsam da sosyalizm kısmının gerekli olduğunu düşünmüyorum. Emeğinin tamamını çalışanın kazanması belki ideal olarak görünebilir ancak otomasyonun daha geniş alanda ve daha yoğun olarak kullanılmasıyla insan emeği yerine robot kullanımı imkansız değil. Gereksiz olarak görmemin sebebi zaten kapitalizmin de gün geçtikçe otomasyona kaydığını zaten görebiliyoruz. Sonuçta bugün ister kapitalizm, ister sosyalizm/anarşizm içinde bulunalım, işçi sınıfının robotlar olacağı bir geleceğe doğru gidiyoruz.
    Rekabet etmek yerine işbirliği yapmak ve gönüllü olarak çalışmak asıl gelişimi sağlayandır. Çünkü rekabet koşullarında arzulanan gelişim değil paradır, ancak para kazanmak için ortaya konulabilecek yaratıcılık asla gönüllü olarak ortaya konulan tutku, bilinmeyeni bulma, insanlığa katkı sağlama motivasyonlarıyla bir olamaz. Nitekim geçmiş tüm önemli bilim adamları yaptıkları katkıyı para için yapmadılar. İnsanın içinde bulunduğu rekabet koşullarında hayatta kalmak ve isteklerini gerçekleştirmek için para kazanmak istemesi nedeniyle topluma sağladığı katkı, direk olarak topluma katkı sağlamak için gönüllü olarak bir arada bulunan insanların yaptığı işbirliği sonucunda topluma sağladığı katkıyla boy ölçüşemez. Rekabet belki kesin bir gelişme sağlar ama yavaş ve acımasızdır, ama işbirliği hızlı ve verimlidir, ve sonuçta bir kaybeden bulunmaz, kazanan ise herkesdir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun
    anarşizm düzendir.2 anarşist eylem yapmak istese organizasyonu ikiside yapacaktır.yani diğerleri gibi birinin düşünceyi birinin eylemi gerçekletirme durumu yoktur.bu ikisi birbirine bağlıdır.


    kişilik gelişimi ile beraber kabiliyetler vardır. herkesin idareci vasfı olduğu söylenemez. herkes eylemci ve uygulayıcı olamaz. dolayısı ile söylemin geçersizdir.
    anarşizm düzen olamaz. mantığı karşı gelmek olan bir zihniyet kendisinden olan idareye de karşı gelecektir. dolayısı ile bu tür düşüncenin uygulanma biçimi yine gerçekleşemez.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: forvet09

    quote:

    Orijinalden alıntı: madun
    anarşizm düzendir.2 anarşist eylem yapmak istese organizasyonu ikiside yapacaktır.yani diğerleri gibi birinin düşünceyi birinin eylemi gerçekletirme durumu yoktur.bu ikisi birbirine bağlıdır.


    kişilik gelişimi ile beraber kabiliyetler vardır. herkesin idareci vasfı olduğu söylenemez. herkes eylemci ve uygulayıcı olamaz. dolayısı ile söylemin geçersizdir.
    anarşizm düzen olamaz. mantığı karşı gelmek olan bir zihniyet kendisinden olan idareye de karşı gelecektir. dolayısı ile bu tür düşüncenin uygulanma biçimi yine gerçekleşemez.

    Alıntıları Göster
    Kanunlar yerine eğitim önemlidir.Eğitilmiş bi toplumda kanuna gerek yoktur.

    Orman kanunları uygulanacakmış gibi algılanır ama öyle değil işin aslı..

    Tabii her toplumun harcı değildir anarşizm.Mükemmel bir eğitim gerekli...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Maykıl.

    Kanunlar yerine eğitim önemlidir.Eğitilmiş bi toplumda kanuna gerek yoktur.

    Orman kanunları uygulanacakmış gibi algılanır ama öyle değil işin aslı..

    Tabii her toplumun harcı değildir anarşizm.Mükemmel bir eğitim gerekli...

    Alıntıları Göster
    bizim yöneticiye ihtiyacımız yoktur.herkesin yapabileceği bir iş vardır.yapabileceği bir iş yoksa biz onun ihtiyaçlarını karşılamaktan mutluluk duyarız.anarşizm düzendir çünkü doğal ve hızlı bir yönetimdir.dediğim gibi anarşizmde yönetici yoktur kişi kendi isteğine karşı gelmez ve ona baskı yapabilecek bir kurum yoktur.ama illa bir yönetici arıyorsanız kişi kendinin yöneticisi ve toplum içinde yaşamaktan ileri gelen bireylerin hakkına zarar vermeden olabilecek ortak bir yönetimdir.bu tür düşüncenin uygulaması kendinin ve toplumun haklarını bireyin hakkına zarar vermeden yaşayabilmesidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi madun -- 20 Mayıs 2010; 21:08:47 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    işçiler eğer ürettiğini patrona verirse ezilmiş olur.bunu bir türlü anlatamadık.patron birşey üretmiyor ki sermayeyide tek başına yapmamıştır, yapmışsa bile başkasının emeğine el koyamaz.ilk defa özel mülkiyeti çıkaran bencillik yapmıştır.çünkü zorla ortak mala el koymuştur.işte bu ortak mal üretim araçları mülkiyetidir.komünizme öykünmeyecem diye gerçekleri göremiyorsunuz.patronlar birşey üretmiyorki işçinin hakkını versin.isterse 1 trilyon versin yine onu sömürür çünkü artı değere el koyar.elit yönetimin tarihte ne yaptıklarını gördük özelliklede nazi almanyasında.

    Patronun aldığı riski es geçiyorsun.

    Ben işsiz olarak amaçsızca etrafta gezinirken adamın teki (patron bu olsun) 1 trilyonluk bir yatırım yapsın ve bu oranda bir risk sahibi olsun.

    Ben bu işte çalışmaya başlayım ve belli bir zaman sonra işlerin ters gitmesi sonucu patronum iflas etmiş olsun.
    Ben işimden olurum sadece, patronun 1 tirilyonluk zararına ortak olmam. Bu zara ortak olmazken, nasıl bir bencillikle karını benimle paylaşmadığı için patronu sömüren olarak göreyim?

    Sapla samanı ayıralım, çıkar ilişkisi sonucu haksız kazanç sağlayan ve bu kazanç ile işçileri köleleştiren kapital patronların günahından yola çıkarak sistem inşa etmeye çalışmayalım.

    Sosyalizm güzeldir, başında Nasyonalizm olduğu sürece...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: castorpollux

    quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    işçiler eğer ürettiğini patrona verirse ezilmiş olur.bunu bir türlü anlatamadık.patron birşey üretmiyor ki sermayeyide tek başına yapmamıştır, yapmışsa bile başkasının emeğine el koyamaz.ilk defa özel mülkiyeti çıkaran bencillik yapmıştır.çünkü zorla ortak mala el koymuştur.işte bu ortak mal üretim araçları mülkiyetidir.komünizme öykünmeyecem diye gerçekleri göremiyorsunuz.patronlar birşey üretmiyorki işçinin hakkını versin.isterse 1 trilyon versin yine onu sömürür çünkü artı değere el koyar.elit yönetimin tarihte ne yaptıklarını gördük özelliklede nazi almanyasında.

    Patronun aldığı riski es geçiyorsun.

    Ben işsiz olarak amaçsızca etrafta gezinirken adamın teki (patron bu olsun) 1 trilyonluk bir yatırım yapsın ve bu oranda bir risk sahibi olsun.

    Ben bu işte çalışmaya başlayım ve belli bir zaman sonra işlerin ters gitmesi sonucu patronum iflas etmiş olsun.
    Ben işimden olurum sadece, patronun 1 tirilyonluk zararına ortak olmam. Bu zara ortak olmazken, nasıl bir bencillikle karını benimle paylaşmadığı için patronu sömüren olarak göreyim?

    Sapla samanı ayıralım, çıkar ilişkisi sonucu haksız kazanç sağlayan ve bu kazanç ile işçileri köleleştiren kapital patronların günahından yola çıkarak sistem inşa etmeye çalışmayalım.

    Sosyalizm güzeldir, başında Nasyonalizm olduğu sürece...

    Alıntıları Göster
    patron nasıl sermaye sahibi olmuştur?ortak mala el koyarak.patron artı değeri nasıl oluşturmuştur?ilk başta elkoyduğu malı kendi işleyerek,sonra toprağı kendi başına işleyemeyince yanına başkalarını almştır.sonra bu toprak benimdir siz çalışıp ürünü bana vereceksiniz.ve kendisinin olmadığı toprağı almış üstüne başkalarının emeğinden geçinmiştir.çok basit ama bu ayrıntıyı farketmek herkesin yapabileceği bir iş değil.bunu bulan marx olmuştur.o patron 1 trilyonu kendi başına yaptı öyle mi?çalıştı her türlü ihtiyacını karşıladı üstüne 1 trilyon yaptı.bunu artı değer sömürüsü yaparak yaptı.dünyada patronun zarar etmesine rağmen zarar görmeyen işçi var mı?karını paylaşması değil patron olmaması gerekmektedir.çünkü artı değeri kar amacıyla almasa bile çalışmamaktadır.

    nasyonal sosyalizmde kapital patronlarının günahları üzerine kurulmuştur.kendi milletini bile köleleştiren nazizimin almanyaya faydası nedir?

    sosyalist olmanın 1. koşulu artı değer sömürüsünü kabul etmektir.nasyonal sosyalizmin sosyalizmi nerden geldi biliyor musun?sosyalist ismini kullanarak işçileri nazi partisine çekmek için.

    umarım ki faşizm denen tiyatro bunları görmenizi engellemez.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi madun -- 21 Mayıs 2010; 1:23:55 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    patron nasıl sermaye sahibi olmuştur?ortak mala el koyarak.patron artı değeri nasıl oluşturmuştur?ilk başta elkoyduğu malı kendi işleyerek,sonra toprağı kendi başına işleyemeyince yanına başkalarını almştır.sonra bu toprak benimdir siz çalışıp ürünü bana vereceksiniz.ve kendisinin olmadığı toprağı almış üstüne başkalarının emeğinden geçinmiştir.çok basit ama bu ayrıntıyı farketmek herkesin yapabileceği bir iş değil.bunu bulan marx olmuştur.o patron 1 trilyonu kendi başına yaptı öyle mi?çalıştı her türlü ihtiyacını karşıladı üstüne 1 trilyon yaptı.bunu artı değer sömürüsü yaparak yaptı.dünyada patronun zarar etmesine rağmen zarar görmeyen işçi var mı?karını paylaşması değil patron olmaması gerekmektedir.çünkü artı değeri kar amacıyla almasa bile çalışmamaktadır.

    nasyonal sosyalizmde kapital patronlarının günahları üzerine kurulmuştur.kendi milletini bile köleleştiren nazizimin almanyaya faydası nedir?

    sosyalist olmanın 1. koşulu artı değer sömürüsünü kabul etmektir.nasyonal sosyalizmin sosyalizmi nerden geldi biliyor musun?sosyalist ismini kullanarak işçileri nazi partisine çekmek için.

    umarım ki faşizm denen tiyatro bunları görmenizi engellemez.

    Alıntıları Göster
    Anarşizmde mülkiyet yok mu? Para varsa mülkiyet de vardır sanırım.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ::cc::

    Anarşizmde mülkiyet yok mu? Para varsa mülkiyet de vardır sanırım.

    Alıntıları Göster
    özel mülkiyet tabiki vardır.ortak mülkiyet üretim araçları üzerinedir.kişinin evi arabası onun özel mülkiyetidir.ama bir fabrikanın sahibi herkesdir.ortak mülkiyet derken burda kastettiğimiz tüketim malları değil üretim araçları mülkiyetidir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: madun

    özel mülkiyet tabiki vardır.ortak mülkiyet üretim araçları üzerinedir.kişinin evi arabası onun özel mülkiyetidir.ama bir fabrikanın sahibi herkesdir.ortak mülkiyet derken burda kastettiğimiz tüketim malları değil üretim araçları mülkiyetidir.

    Alıntıları Göster
    madun, olmayacak şeylerden bahsediyoruz galiba.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: forvet007

    madun, olmayacak şeylerden bahsediyoruz galiba.

    Neden böyle düşündüğünü yazarsan cevap verilebilir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ::cc::

    quote:

    Orijinalden alıntı: forvet007

    madun, olmayacak şeylerden bahsediyoruz galiba.

    Neden böyle düşündüğünü yazarsan cevap verilebilir.

    Alıntıları Göster
    insanın hırslarını egosunu kin nefret sevgi acıma-acımasızlık vs gibi vasıflarını hesap etmiyormu bu -izmler?
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ilkerinanç

    insanın hırslarını egosunu kin nefret sevgi acıma-acımasızlık vs gibi vasıflarını hesap etmiyormu bu -izmler?

    Alıntıları Göster
    insanların kötü duyguları dış şartların zor ve acımasız olmasından dolayıdır.dış şartların böyle olmasıda insanların birbirlerini anlamamasından insanların insanlığın bir vasfı olan uyum içinde yaşamayı yadsımasından dolayıdır.yani biz kötü doğmuyoruz.dış şartlardan dolayı böyle oluyoruz.dış şartlarda insanların birbirini yanlış anlamasından dolayı böyle oluyor.bencil insanlarda vardır ama bunlar azınlıktadır.çoğunluk herkesin kendisiyle eşit şartlarda yaşamasını ister.bu hayvanlarda da kendi toplulukları için böyledir.yani insanlarda hatta hayvanlarda da birlikte yaşama karşılıklı yardımlaşma duygusu hakimdir.




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.