Araçların, ıslak yolda su yastığı üzerinde kaymasına ya da kızaklamasına orijinal ifadeleriyle hydro-planing ya da aquaplaning denir. Lastiğin altında ve önünde bulunan su basıncı, seyir hızıyla artar.
Su basıncı sürekli artmaya başlayarak bir süre sonra, lastiğin yol yüzeyinde yüzmesine sebep olur. Lastiğin su kanallarının kapasitesi dolunca, lastiğin yüzeyle teması engellenir. Bu durumda, yol ve lastiklerin arasında tutuş kaybolacağından, araç kontrolü kaybedilebilir. Hydroplaning’in üstesinden gelebilmek için; ayağınızı gazdan çekin, fren yapmayın veya hızlanmayın, direksiyonu ani kırmayın ve lastikleriniz yüzey ile yeniden temasa geçene kadar bekleyin. Tamamen dinamik hydroplaningde, sürücü tarafından yapılacak hiçbir hareket, yol yüzeyine yansımaz. Kısmi hydroplaning sırasında, yüzey ile temas halinde olan lastik veya lastikler, sürüş tepkilerini -fren ve hızlanma- uygulayarak aracın tehlikeli ve kontrolsüz reaksiyonunu başlatmış olur. Hydroplaning; yol yüzeyine, yoldaki mevcut suyun derinliğine, aracınızın hızına, lastiklerin dişlerine, dizaynına ve havasına bağlı olarak ortaya çıkar.
Şu hususların her zaman akılda bulundurulması gerekir. Yeni başlayan yağmur, yolun yüzeyinde bulunan toz, yağ, kauçuk tozu ile karışır ve kaygan bir zemin oluşturur. Aracın yerle temas eden tek kısmı lastiklerdir. Lastiklerin basıncını periyodik olarak kontrol edin ve diş derinliğinin 2 mm’nin altında olmadığına emin olun. Aksi takdirde lastik diş derinliği az veya su derinliği fazla ise, hydroplaning olasılığı düşük hızlarda bile mevcuttur.
Lastiklerinize çok şey bağlıdır. En önemlisi de sizin güvenliğiniz! Hydroplaning’den korunmanın en iyi yolu, yolun yeterince ıslak olduğunu düşündüğünüz zamanlarda aracınızın hızını düşürmek, takip mesafesini arttırmak ve dikkatli olmaktır. Lütfen çevrenizi her zaman kontrol edin ve yolunuzu yorumlayın.
Derin Su Geçişleri
Su derinliğinin egzoz hizasında olduğunu durumlarda, yarım debriyaj yaparak ve motoru yüksek devirde tutarak yavaşça ilerlemelisiniz. Aracınıza yüksek gaz verdiğiniz takdirde egzozdan çıkan gazın basıncından dolayı içeriye su kaçması ve motorun stop etmesi engellenir.
Suya hızlı girdiniz ve motor stop etti. Sakın paniğe kapılıp sürekli motoru çalıştırmak için kontağı çevirip durmayın,aküyü boşaltabilirsiniz. Bu durumda Yapılacak iki şey var ya 15-20 dakika bekleyerek tekrar deneyeceksiniz,beklediğiniz süre zarfında aracınızı stop ettiren su buharlaşacak ve motor çalıştıracaktır; ya da acil olarak sudan çıkmanız gerekiyorsa akünüzün boşalmasını göze alacak ve aracınızı birinci vitese takarak suyun derin olduğu yerden daha sığ bir yere gelene kadar marşa basarak ilerleyeceksiniz. Böylece marş motoru volanı çevirerek motor çalışmasa da sizi ileriye taşıyacaktır.( Lütfen acil durumlar dışında denemeyin. Ayrıca bu yöntem, sadece manuel vitesli araçlarda yapılabilir )
derin su geçişlerinde snorkel lazım. yoksa sizi böyle şeyler kurtarmaz
quote:
Orijinalden alıntı: darktreys
derin su geçişlerinde snorkel lazım. yoksa sizi böyle şeyler kurtarmaz
Biliyorum hocam.Kaynakta -gölete girme- diye de belirtmiş ama ben o kısmı aldım.
geçen gün su birikintisinı görmemişim sağ tekeri kaptırdım suya tesadüf direksiyonu sıkı tutuyormuşum nasıl çekiyor bir anda direksiyonu hızım 80 km civarıydı valla doğrumudur değilmidir bilmiyorum ama 50 km üstü giderken su birikintisine girmek zorunda kalırsam iki tekeride suya sokuyorum daha güvenli oluyor
Bu konuyla ilgili bir başlık ben açıcaktım ama gerek kalmamış;
Evimden E-5 yolu net bir şekilde gözüküyor. Son birkaç haftadır yağmur yağdığında yolun yaklaşık bir 50 metrelik kısmında birikme oluyor. Birikme sol şeritten başlıyor, sonra orta şeride geçiyor ve en son sağ şeride geçiyor. Camdan izlerken araçlara dikkat ettim oraya giren frene basıyor yada şerit değiştiriyor. İşin kötüsü sol şeritten hızla gelen suya girip orta şeride geçtiğinde aynı su birikintisinin devamına girmiş oluyor. Birkaç haftadırda sürekli kaza oluyor, tek araç kontrolünü kaybedip bu birikintiden 100-150 metre ilerde bariyere giriyor. Ben birikintiyi o ara farketmedim, geçen izlerkende aklıma gelmemişti kazaların ondan olduğu çünkü ilerde oluyordu kazalar. Ben uzaktan fazla görüyorum (abartıyorum) diye düşünürken bir tane taksi suya girdi, bir sağa bir sola kaydı 100-150 metre ilerde bariyere koydu. Yani önceki kazaların olduğu yere. Gündüz bişey olmuyor, sürekli araç geçtiği için birikinti oluşmuyor ama gece.. Ben suyu bildirmek için telefonla 154ü arayacakken (taksi vurduktan sonra) bir tane belediye arabası ile vidanjör gibi bişey geldi oraya.. Daha önce farketsem arardım ama o gün farkettim. Belediyenin farketmesi için demekki 6-7 kaza olması gerekiyor. Ayrıca geçen yağmur yağdığında babam yine birikinti vardı dedi. Bir daha ki yağmurda bakıcam, yine varsa bu sefer hemen arayacam, en azından tabela koysunlar. Birikintinin nasıl olduğunu göstermek için paintte şunu çizdim, girmekten kaçarı yok yani anlaşılsın diye.
Önümüzdeki günlerde kar erimeleri ve yağmurlar sebebiyle bu durumun yaşanması ihtimali olduğu için konuyu güncelliyorum.
quote:
Orijinalden alıntı: darktreys
derin su geçişlerinde snorkel lazım. yoksa sizi böyle şeyler kurtarmaz
Ya da böyle birşey lazım
Yol ıslak ise bakarak olunarak su birikintileri tespit edilir, mümkün olduğunca kaçılır. Ancak birikintiden kaçacağım diye de makas hareketleri yaparak ilerleyecek değiliz. Hele ki uzun yolda. Su birikintisine girerken virajda da olsanız direksiyonu mümkün olduğunca düz konumda tutun. Aquaplaning oluştuğunda direksiyonda dönme isteği olursa sadece engelleyecek kadar tutun. Frene asla basmayın, gazdan ayağınızı çekmeyin. Su birikintisinden çıktığınızda virajı alabilmek için tekrar direksiyonu istediğiniz konuma getirin. Ama su üzerinde yüzerken mümkün olduğunca direksiyonu düz tutmakta fayda var... Tırsmayın. Rahat olun. Tırsan adam frene basar. Frene bastığınız anda kayabilirsiniz...
Otobanda ve dandik duble yollarda sıkça rastlanan bir durum.
bir kez yüksek hızda böyle bi yere girdim abartısız 50 mt kaydım lastik falan fayda etmedi .frene basmadan kaymak istiyorsanız yüksek hızda girmelisiniz çben frene falan basmadım öle kaldım allahtan viraj falan değildi.
Bir eklemede ben yapayım siz siz olun yağmurlu havada polarize güneş gözlüğü takmayın. Şimdi diyeceksiniz bulutlu havada zaten takılır mı falan diye de ya parçalı bulutlu olduysa hava ve yerler ıslaksa neyse işin özeti polarize filtreli gözlükler su birikintilerindeki yansımayı alacağı için sanki su yokmuş gibi gözükür ve farkında olmadan büyük su birikintilerine girebilirsiniz.
Konya yolunda başıma gelmişti birkeresinde. Gözlerim hassas olduğundan mecbur takıyorum ben güneş gözlüğünü parlak ışık olduğu zaman birde sağnak yağış vardı, mübarek yolda tarlada traktör geçmiş gibi ortası yüksek teker izleri göçük şekide ülkemiş müthiş duble yolları. Neyse işte bende kaptırıdm gidiyorum corolla var ozaman lasitklerimde eagle venture (goodyear) farkında olmadan bi girdim su birikintisine arabaya sanki biri fren yaptırmış gibi bir yavaşladım anlatamam hızımda 110 falandı yani. LAstikler yağmur lastiği olmasa ne olurdu bilmiyorum ama büyük ihtimal savrulurdum gibime geliyor baya bir göle girmişimde haberim yokmuş.
yeni mesaja git
Yeni mesajları sizin için sürekli kontrol ediyoruz, bir mesaj yazılırsa otomatik yükleyeceğiz.Bir Daha Gösterme