Şimdi Ara

ARANIZDA FİZİK KANUNU İYİ BİLEN VARMI,ÇARPIŞMA TESTİ SORUSU (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
68
Cevap
3
Favori
20.141
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tenekekutu




    Eğer bize söylüyorsan, Ne alaka ?
    Eğer Yazılımcı Online söylüyorsan,bence alıntı yapmayı öğren çünkü lafı kimse söylediğin anlaşılmıyor

    Başlıktan anlaşılır diye düşünerek yazdım.Gerçekten ortada en abes yazı başlık ve konuyu açan arkadaşın mesajı.''Alıntı yapmayı öğren''lafı ağır,adam ol!Kime emrediyorsun sen ukalaca?Hem gelmiş beni sorguluyorsun hem de laf atıyorsun.Bu ne perhiz bu ne lahana turşusu...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kadango


    quote:

    Orjinalden alıntı: tenekekutu




    Eğer bize söylüyorsan, Ne alaka ?
    Eğer Yazılımcı Online söylüyorsan,bence alıntı yapmayı öğren çünkü lafı kimse söylediğin anlaşılmıyor

    Başlıktan anlaşılır diye düşünerek yazdım.Gerçekten ortada en abes yazı başlık ve konuyu açan arkadaşın mesajı.''Alıntı yapmayı öğren''lafı ağır,adam ol!Kime emrediyorsun sen ukalaca?Hem gelmiş beni sorguluyorsun hem de laf atıyorsun.Bu ne perhiz bu ne lahana turşusu...

    öğrenir misiniz efendim,oldu mu
    yaptığın smile lardan sonra bir de alıntı yapınca Whisper911 la bana söyledimiş gibi anlaşılıyor,en azından ikimizinde kafasında soru işaretleri oluştu,OK




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    bu nedenle ağır olan kanunu diye yazılmamış bir yol canavarı prensibi vardır ve kimse hızla giden bir kamyonla kafa kafaya çarpışmayı hayalinde bile görmek istemez



    tam olarak doğru değil.karşımdaki kamyon pamuk gibi ezilebiliyorsa isterse 200ton olsun enerjiyi o sönümler ben değil.

    aslında gerçekten karıık bir konu.tüm parametreleri bilmeden yorum yapmak çok zor.
  • @kadongo
    @tenekekutu bu mesaj son olsun uzatmayalım yanlış anlaşılma olmuş v.s. uzlaşma sağlansın
  • uzun zamandır fizikle ugraşıyorum ancak endüstri müh olarak ;

    duvar ile arabaların kafa kafaya çarpışması çok farklıdır
    2 örnek veriyim;
    1. 180 km ile giden ve 0 km ile duran araba çarpışması
    2. 180 km ile giden ve duran bir kütle, arabanın çok daha geniş kütlesi olan

    2. örnekte araç tabiri caizse darma duman olur. Çünkü üzerindeki enerjiyi atacagı cisim kütlesel bazda çok büyüktür. m x V di galiba formülü. 1. örnekteki araç ise 2. örnege göre üzerindeki enerjiyi çok daha kolay atacagından daha az zarar görecektir
  • quote:

    Orjinalden alıntı: berat23


    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    bu nedenle ağır olan kanunu diye yazılmamış bir yol canavarı prensibi vardır ve kimse hızla giden bir kamyonla kafa kafaya çarpışmayı hayalinde bile görmek istemez



    tam olarak doğru değil.karşımdaki kamyon pamuk gibi ezilebiliyorsa isterse 200ton olsun enerjiyi o sönümler ben değil.

    aslında gerçekten karıık bir konu.tüm parametreleri bilmeden yorum yapmak çok zor.

    ilk önce bu kadar kişinin yazdıklarını opkuyunca fizik bilgisinin ne derece eksik olduğunu görerek üzülüyorum(lafımı genel anlamda yazıyorum size değil berat bey )

    iş atışmaya gelince yapılan beceriyi bir olayı açıklamakta yapılan geçiştirmeler , ne derece temel bilgi fakiri olduğumuzu ortaya koyuyor.Temel bilgi eksik olunca tork ile beygiri nasıl anlatalım
    Bu konuda eğitimin lise veya ortaokullarda verildiğini düşünürsek mühendisleri artık es geçiyorum.

    konunun özü şudur,

    İki cisim çarpışmasoı newtonun 3 kanunu ile incelenir.Adına momentumun korunumu denir. ve basitçe kütle x delta hız değişimi korunurilkesi ile 250 -300 yıl önce açıklanmıştır.

    dolayısı ile ağır olanın momentumu hızı az olsa bile korunacaktır.

    Bundan sonrasına arkadaşlarımız güzel ve doğru yaklaşımlarda bulunmuşlar.İlk önce bir cismin ne kadar momentumu olduğunu bulmanız gerekir. Bu verebileceği zararın büyüklüğünü gösterir. Orataya çıkacak enerji toplamını ise E= 1/2 ile başlayan malum formül verir.

    buradaan çıkacak cevap sudur , ağır olan ile asla çarpışmayın alacağınız hasar karşıdaki aracın momentumu ile alaklı olacaktır. buradan sonra rigid veya esnemeyen yapıların enrrjiyi nasıl sönümledikleri noktasına geçmek daha doğrudur.

    Bu noktada arkadaşlarımızın soprmuş olduğu soruya geri dönüş yapmak lazım. Aynı hızda ve ağırlıkta 2 cisim kafa kafaya çarpışırsa ne olur.

    birinci aracın momentumu ile ikinxci aracın momentumu aynıdır ama birbirine zıt yönlü olacağı için tüm momentum enerjiye dönüşecektir. çıkacak enerji 2x E kadar olcaktır. E ise 1/2 li formülden çıkan değerdir.demek ki toplam enerji miktarı 2 xE kadar olcaktır.

    Ama bir aracı duvara vurmak için hızınızı iki katına çıkarır ve 180 km/ h ile vurursanız çıkaak enerji aynı formüle göre hızın karesi kadar olcaktır.Bundan sonrasını yazmaya çekiniyorum ama yazmak zorunda bıraktınız.

    90 km/h = X ise
    180km/ h= 2X olur

    1/2 x M kısmı sabit olduğu için kıyas bölümünde birbirini yok eder.elimizde kalan

    180 km hızda giden araç (2X)^2 olur .Yani 4X^2


    ---------------

    birinci durumdaki 90 km/h ile giden aracımızdaki çarpışma sonrası çıkan toplam enerji 2 x E idi. buradan E= X ^2 ====>2X ^2

    sonuç şudur

    4 X^2 / 2X^2 = 2 kat

    1-yani kafa kafaya çarşışan araçların 2 de birebir aynı ise çıkacak enerjiyi paylaşacağını düşünürsek X^2 kadar araç başına deformasyon olur. halbuki 180 km/h ile giden araç için duvara tosladığında 4 x^2 kadar enrji çıkar .Cevap 4 katı enerji fazlasıyla yamulur .ölüm kaçınılmazdır.

    2-kafa kafaya çarışan araçlardan birisi taş gibi rigid bir çelik tamponlu kamyon olduğunu hayal edin.bu takdirde çıkacak enerji toplamımıı diğer araç alacaktır çünkü momentumun korunması gereklidir.bunun anlamı araçlardan zayıf olan 2X ^2 kadar hasar görür. Ancak düz duvara 180 ile çarpan aracımız 4X^2 kadar zarar görür. Sonuç 2 kat hasardır.

    3-kafa kafaya çarpışan araç hızı 90 km/h ise yine araçlardan birisi rigid kamyon ise diğeri 2X ^2 kadar hasar görecektir.
    Ancak duvara çarpan araç 90 km/h ile çarpışının kıyası isteniyorsa ki sorulan sorulardan birisi budur.Duvara çarpıldığında X^2 kadar enerji çıkacaktır.Sonuç kafa kafaya çarpışmadaki araç daha fazla yani 2 katı hasar alacaktır.

    4-son olasılık , kafa kafaya çarpışan araçlar aynı model birrebir aynı ise çıkacak enerjiyi eşit bölüşmeleri teorik olarak doğru olacaktır. yani araç başına X^2 kadar hasar görecektir. Aynı araç duvara vurduğunda yine X^2 kadar enerji çıkacağı için aracın alacağı hasarınteoride aynı olmasını bekleriz.

    konuyu bu şekilde ayrıştırıp analiz edersek ortaya çıkan sonuç şudur .
    1-Hız felakettir.
    2-Ağır bir araçla çarpışmayı asla düşünmeyin. Zarar gören siz olursunuz .Süt kamyonu bile olsa taşıyacağı her yük sizin aracı savuracaktır.
    3-Hiçbir olasılıkta duvara direk vurma durumu aklınızdan geçirmeyin. Hızınız yüksek ise sizi hiçbir emniyet sistemi kurrtaramaz.
    4-Duvara vurmak kaçınılmaz ise hızınızı sıfırlamayacak ve momentumunuzu tutacak direksiyon hareketi ile bazen tarlaya uçmak veya taklalar atmak hayatınızı kurtarabilir.
    5-eğer sizin araçtan çok daha hafif bir şeye vurmanız kaçınılmaz ise mesela köpek veya haiff bir hayvan ise direk altınıza alın.momentumunuz sizi koruyacaktır.Sadece yayalar için bu durum geçersizdir.
    6-aracınızın değeri sizin canınızdan daha değerli ise çelik tamponlu ve tam şase bir araç edinin momentumunuz aracı koruyacaktır ama sizi korur mu hesap kitap işi.

    son not asla bir kamyonla veya bir tam şase bir amerikanla çarpışmayın eğer sağ kurtulursanız aracınızı pert etmek zorunda kalırsınız.




  • son anda aklıma geldi belki bazılarının aklına da takılmıştır.Peki 2 araç da rigid yani taş gibi sağlamsa ne olacaktır. Toplam enerji ne olacaktır. Burasının cevabı gerçekten ilginçtir. bilardo oynayanlar cevabı iyi biliyordur. Aynen aynı hızda geri teperler.
    buna kısaca etki tepki denen newtonun kanunu söylüyor çünkü toplam momentumun korunması gerekir.

    konunun biraz daha detayını öğrenmek isteyenler ''the efect of rebounding'' kısmını okusunlar .atı kingilize metin vermeten çekimiyorumçükü googg kötü de olsa çeviri yapıyor.Burada çeviri yaptırmını mümkün. Şu dil işinin çözülmesine en çok da ben sevindim.Artık gönül rahatlığıyla inglizce linkler verebileceğim.

    http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/Phys/Class/momentum/u4l1c.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 18 Şubat 2009; 16:37:09 >




  • Şu olasılıkları birer cümle halinde, kötüden iyiye dizelim

    -90'la giden arabanın duvara vurması sonucu hasar X olsun.
    -90'la giden iki arabanın kafa kafaya çarpışması ?X
    -180'le gidenin duvara çarpması ?X
    -90'la giden iki duvarın birbirine çarpması ?X

    Akşam oldu, kendim toparlayamadım, kusura bakmayın, hazıra konayım bu defa. Eksik olan olasılık varsa eklersiniz tabii ki.

    .oO°Oo.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Mesudum -- 18 Şubat 2009; 17:04:23 >
  • 90'la giden arabanın duvara vurması sonucu hasar X olsun.


    -90'la giden iki arabanın kafa kafaya çarpışması durumunda 2 araç aynı ağırlıkta ve birebir aynı ise araç başına X


    -90'la giden araçlardan birisi kamyon ise kamyon hasar almaz ise diğer araç 2X


    -180'le gidenin duvara çarpması 4X

    -90'la giden iki duvarın birbirine çarpması durumunda araçlar hasar almayacak aynı hızda eri tepeceklerdir bilardo topu örneğini hatırlayınız.

    olayın özeti budur
  • peki vezir hocam ali cebindeki paranın 3/5 i ile araba alıp depoyada velinin cebindeki paranın 2 katına eşit tutarda benzin koyduktan sonra dip gaz gidip duvara teğet geçerse ne kadar hasar alır acaba

    not: pi=3 kabul edilecektir




    iki duvarın birbirine çarptığını okuyunca bu geldi benimde aklıma.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi suicide -- 18 Şubat 2009; 17:36:59 >
  • kimse 90 la falan duvara vurmasın pek iyi olmuyor.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: suicide

    peki vezir hocam ali cebindeki paranın 3/5 i ile araba alıp depoyada velinin cebindeki paranın 2 katına eşit tutarda benzin koyduktan sonra dip gaz gidip duvara teğet geçerse ne kadar hasar alır acaba

    not: pi=3 kabul edilecektir




    iki duvarın birbirine çarptığını okuyunca bu geldi benimde aklıma.

    o da 2 kamyon çarpışması oluyor diye vurgulama lazım.

    bilado topu da denilebilir. Burada cisimlerin ezilmediği vey elastik bir mukavemette olduğu varsayıldığı için sanırım arkadaş bu şekilde söylemiş ben de aynen aldım.

    buradan efsane amerikanların neden çarpışmlarda ciddi hasar almadığı sorusunun cevabını da görmüş oluyoruz. Full şase araçlar kamyon kamyonet V8 eski kasa amerikanlar hep full şasedir. Bu nedenle momentumlarını olduğu gibi karşıya yansıtırlar. Bi,rine omuz atmak gibi bir şey,




  • quote:


    bisit bir kesapla elimdeki formüllerden 90 km/h hızla giden 1200 kg lık aracın içindeki yolcuya gleen kuvvetini hesaplarsak yolcunun vurma anında aracını 30 cm ezdiğini varsayarak average impact kuvvetinin 140 ton olacağını görürüz.

    Yolculara etkiyen kuvvetler hesaplanıyor etkileri vs. tartılıyor bu hesaplamalarla ancak çok önemli bir durum var ortadaki, süre. O kuvvetin ne kadar süre boyunca etkiyeceği çok önemli. örneğin insan vücudu, 500 tonluk bir kuvvete sadece bir iki milisaniye süresince maruz kaldığında bunu hissetmiyor bile.
    Gönüllü bireylerin katıldığı ilk kaza testlerini Nasa zamanında gerçekleştirmiş ve çıkan sonuç şu; insan vücudu yüzlerce hatta binlerce kilometre sürat ile giderken; hareket yönüne ters oluşacak ivmeye kısa sürelerde maruz kaldığında bunun üstesinden geliyor. Fakat aynı negatif (yavaşlatıcı) ivmeye birkaç saniye maruz kalındığında sonuçları öldürücü oluyor. Felç geçirme, ölüm gibi sonuçları oluyor. tabii bu bahsettiğim 2000-3000 km. süratler ile gerçekleştirilen deneyler. Daha çok uzay yolculukları; astronotlar için yapılan testler. Normal bir kazada esas belirleyici faktör yaşam kafesinin yaralanma oluşturmayacak şekilde sağlam kalması ve darbe emici olarak dizayn edilen malzemenin işlevini yerine getirmesi. En iyi darbe emici madde de yanlış bilmiyorsam karbon fiber. (kuvvete maruz kaldığında patlıyor ve binlerce zararsız küçük parça olarak etrafa yayılıyor, bu sırada çok büyük kuvvet abzorbe ediyor.) ...




  • quote:

    Orjinalden alıntı: feanorringeril

    quote:


    bisit bir kesapla elimdeki formüllerden 90 km/h hızla giden 1200 kg lık aracın içindeki yolcuya gleen kuvvetini hesaplarsak yolcunun vurma anında aracını 30 cm ezdiğini varsayarak average impact kuvvetinin 140 ton olacağını görürüz.

    Yolculara etkiyen kuvvetler hesaplanıyor etkileri vs. tartılıyor bu hesaplamalarla ancak çok önemli bir durum var ortadaki, süre. O kuvvetin ne kadar süre boyunca etkiyeceği çok önemli. örneğin insan vücudu, 500 tonluk bir kuvvete sadece bir iki milisaniye süresince maruz kaldığında bunu hissetmiyor bile.
    Gönüllü bireylerin katıldığı ilk kaza testlerini Nasa zamanında gerçekleştirmiş ve çıkan sonuç şu; insan vücudu yüzlerce hatta binlerce kilometre sürat ile giderken; hareket yönüne ters oluşacak ivmeye kısa sürelerde maruz kaldığında bunun üstesinden geliyor. Fakat aynı negatif (yavaşlatıcı) ivmeye birkaç saniye maruz kalındığında sonuçları öldürücü oluyor. Felç geçirme, ölüm gibi sonuçları oluyor. tabii bu bahsettiğim 2000-3000 km. süratler ile gerçekleştirilen deneyler. Daha çok uzay yolculukları; astronotlar için yapılan testler. Normal bir kazada esas belirleyici faktör yaşam kafesinin yaralanma oluşturmayacak şekilde sağlam kalması ve darbe emici olarak dizayn edilen malzemenin işlevini yerine getirmesi. En iyi darbe emici madde de yanlış bilmiyorsam karbon fiber. (kuvvete maruz kaldığında patlıyor ve binlerce zararsız küçük parça olarak etrafa yayılıyor, bu sırada çok büyük kuvvet abzorbe ediyor.) ...


    evet kesinlikle güzelbir tespit ama zaten verdiğim linke göz atmış olsaydınız bunun açıklaması daha detaylı yapılmış idi.ben tekrar yamak istemwemişdim.Ancak okumayı sevmeyen birçok arkadaş olacağını öndererek basit ama önemli formülü tekrar veriyorum Ama bunların zaten liseyi bitirmiş kişilerin bilmesi gerekli diye düşünüyorum.



    http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/Phys/Class/momentum/U4l1b.html#Ft

    F x t =m x (v2 -v1) momentumun korumu kanunu.Artık bir zahmet kaç saniye etkilediğini sizlerin bulması lazım.

    belki bu formül de nereden çıktı diyebilenler olursa onun için ekteki, linke bakın derim.

    http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/Phys/Class/momentum/u4l1c.html



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 19 Şubat 2009; 16:35:28 >




  • olay momentumun korunumu ile açıklanır. ancak momentum denklemleri de sönümlemeyi içermez. kütle ve hız değerleri bilinen bir cismin momentumu iki değerinin birinci kuvvetinin çarpımına eşittir. ve yönlerine bağlı olarak iki aracın momentumlarının toplamı kaza öncesi ve sonrası sabit kalır. bir kısmı deformasyon enerjisi olarak harekete yansımaz ancak kaybolmadığı bir gerçektir. deformasyon mekaniği çok muntazam düzenlenmiş küçük kütleli bir araç büyük bir kazadan sürücüsünü sağ çıkarmayı başarabilir ancak tabiri caizse kütük gibi bir araç belki hiç deforme olmadan içindeki insanların inanılmaz ivmelere maruz kalarak hayatlarını kaybetmelerine sebep olabilir.
  • sönümleme için kullanmanız gereken formül budur . Hepsi aynı şeyden çıkıyor ama tabii ki anlayana


    F x d = -1/2 x M X V^2

    F = kuvvet olarakmaruz kalacağınız kuvvet
    d= Aracın ne kadar ezildiğinin metre cinsinden değeri
    M: aracın kütlesi
    Varacın m/sn cinsinden hızı

    buradan araç kaç metre (cm metreye çevrilecek)ezilirse ben 30 cm almıştım hesap ile F kuvvetini bulacaksınız .

    sona istenirse bu olay kaç saniyede olurun cevabı için momentumun korunumunu kullanacaksuınız

    yani ,
    F x t =m x (v2 -v1)

    F = yukarıdan bulunacak değerdir.
    T = sizin istediğiniz olayın olup bitme halidir. Yani çarpışma işinde ilk hız dan son hızın sıfır olacağı ana kadar geçen zaman
    m= araç ağırlığı (kg olacak)
    V2= aracın kaza olmadan önceki hızı (m/ sn olacak )
    V1= Aracın kaza olduktan sonraki hızı yani sıfırdır.

    eh artık bu zahmet hesaplayıverin. isterseniz bana verileri verin sizler için hesaplayayım.Bu kadar net bir şey neden karıştırılıyor halen anlamış değilim.




  • deformasyon sonucu oluşan küçülme! için gereken iş, sönümleme için harcanan enerjiye eşit değildir. bunu bu kadar kolay bir formülle hesaplamak mümkün değildir.

    bu durumu belirlemek için konstrüksiyonu oluşturan malzemenin elastiklik modülünden tutun, çarpma açısına hatta bağlayıcı elemanların kesme dayanımlarına kadar hesap yapılması gerekir ki, süper bilgisayarlarla yapılan çarpma simülasyonları sonucunda gerçeğe yakın değerler elde edilebilsin.

    sizin yaklaşımınız ancak bilinen bir kuvvetle iş yapan cismin hızını bulmak için yada tam tersi için (vice versa) kullanılabilir.

    ancak çarpmanın epsilon saniye öncesindeki durumu incelemek ve yaklaşık ne kadarlık enerjinin araç tarafından sönümlenmesi gerektiğinin hesaplanması için basit momentum korunumu denklemini kullanmak kesinlikle ama kesinlikle doğru bir yaklaşım olacaktır.




  • Merhaba Vezir,

    Bir önceki hesaplamaların süper. Açıkcası hiç oturum hesaplama ihtiyacı duymamıştım ama senin hesaplamaların gerçekten doğru. Beni ilk başta şaşırtan aynı model iki arabanın 90'ar km/s ile birbirlerine kafa kafaya çarpmaları ile 180 km/s hızla giden bir arabanı aynı model duran bir arabaya kafa kafaya çarpması arasında iki kat enerji farkı olması ben ilk bakışta göreceli hızları (birbirlerine olan) 180 olduüu için hasarın aynı olacağını düşünürdüm. Ama hesap ortada dediğin gibi iki kat olacaktır.

    Ben de bir iki hesap koyayım dedim. 90 km ile duvara çarpan araba ne kadar zamanda ne kadarlık ivme ile yavaşlayacaktır?

    İlk önce bir iki varsayım yapmamız gerekecek:

    Araba çarpma sonunda ne kadar ezilecek tamamen tahmin 50 cm yani 0,5 m. Bu değer araçtan araca değişecek ve hesaplaması arkadaşların dediği gibi son derece zor olan bir değerdir. Biz gerçeğe yakın birşey bulmaya çalıştım

    İki tahmin ise aracın 50 cm'lik ezilme süresince sabit ivme ile yavaşladığı (ki kesinlikle yalan ivme başta az olacak sonlara doğru en yüksek seviyesine olaşacaktır)

    Bu tahminler ışığında şunu diyebiliriz. 90 km/saat hızla giden (25m/s) bir araç yaklaşın 0,5 metrede 0 km/saat hıza düşmesi gerekiyor.

    Şimdi basit formüller

    l=1/2 * a * t^2

    l=gidilen mesafe (0,5 m)
    a= ivme (negatif olarak)
    t=süre saniye olarak

    bir diğer formülde v=a * t

    v=hız (90km/saat ya da hesaplar için 25m/s)
    a= ivme (negatif olarak)
    t=süre saniye olarak

    iki denklemdeki a değerini çekip birinci denkleme koyarsanız aşağıdaki denklem çıkar

    l=1/2 * v * t (sürekli ivmelenen bir aracın aldığı yol hesabı)

    buradan t çekildiğinde ise aşağıdaki denklem çıkar

    t=(2 * l) / v

    değerleri yerine koyalım t= (2 * 0,5) / 25 = 0,04 saniye diğer bir değişle arabanı 0,04 saniye gibi bir zamanda 90 km/saat gibi bir hızdan 0'a inecek çok kısa bir zaman

    yine yukarıdaki formülleri kullanarak ivme değeri çekildiğinde aşağıdaki denklem çıkıyor:

    a= v^2/(2 * l) değerleri koyalım a=25^2/(2 * 0,5) = 625 m/s^2

    bu rakamı 9,8'e bölersek kaç g ivme hissettiğimizi görebiliriz 625/9,8=63,8 g negatif ivme

    Gerçek bir kaza araba duvara vurmaya başladığında başta düşük bir g görecektir. büyük olasılık ilk 15 cm ezilme sırasında 10-15 g gibi değerler görülecek. dolayısı ile ezilmelerin son cm'lerin g nin çok ama çok hissedildiği alanlar olacaktır. Bu kısım kompleks hesaplamalar olmadan tahmin etmeye kalksam 500 gibi değeri bulacaktır.

    ezilme az oldukça yavaşlama ivmesi çok daha yüksek olacaktır. dolayısı ile inanılmaz dayanıklı bir kafes yapmaya kalktığınızda bu sefer çok yüksek g ölümcül olacaktır. o yüzden modern arabalar genelde enerji emen motor kabini ama sağlam bir yaşam kabini sağlamak isterler. başta araç ezilerek gücü emer ve hissedilen g değerinin ölümcül olmaması için uğraşır ancak kafes kısmını da elinden geldiğince sağlam yapmaya çalışırki nihayetinde ezilerek ölünmemesi için.

    Umarım anlaşılır ve faydalı olmuştur.




    quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    sönümleme için kullanmanız gereken formül budur . Hepsi aynı şeyden çıkıyor ama tabii ki anlayana


    F x d = -1/2 x M X V^2

    F = kuvvet olarakmaruz kalacağınız kuvvet
    d= Aracın ne kadar ezildiğinin metre cinsinden değeri
    M: aracın kütlesi
    Varacın m/sn cinsinden hızı

    buradan araç kaç metre (cm metreye çevrilecek)ezilirse ben 30 cm almıştım hesap ile F kuvvetini bulacaksınız .

    sona istenirse bu olay kaç saniyede olurun cevabı için momentumun korunumunu kullanacaksuınız

    yani ,
    F x t =m x (v2 -v1)

    F = yukarıdan bulunacak değerdir.
    T = sizin istediğiniz olayın olup bitme halidir. Yani çarpışma işinde ilk hız dan son hızın sıfır olacağı ana kadar geçen zaman
    m= araç ağırlığı (kg olacak)
    V2= aracın kaza olmadan önceki hızı (m/ sn olacak )
    V1= Aracın kaza olduktan sonraki hızı yani sıfırdır.

    eh artık bu zahmet hesaplayıverin. isterseniz bana verileri verin sizler için hesaplayayım.Bu kadar net bir şey neden karıştırılıyor halen anlamış değilim.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ayhan_guler -- 19 Şubat 2009; 21:31:47 >




  • Konuyu biri ağır diğeri göreceli hafif iki aracın çarpışma testi ile taçlandırıyorum.


  • Ya arkadaşlar, okunabilirlik açısından ^2 yerine ² kullansak (Alt+253)

    .oO°Oo.
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.