Şimdi Ara

Arçelik 5094 nf buzdolabı kompresör çok çalışıyor

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
1
Favori
1.032
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Sorum:


    1.kompresörün çok uzun süre (24 saatte 3-4 defa 30 ar dk duruyor) çalışması normal mi? değilse ne yapmam gerekiyor?


    2.dondurucu bölümün soğutması normal ama ekranda hiç bir çizgisi çıkmıyor?


    3.gaz kaçağı olsa şimdiye kadar bitmez miydi?


    Arçelik 5094 nf buzdolabım (13yıllık)kurban bayramında dondurucu bölüm yüklemesi sonucu sorunlar başladı: önce ekranda ünlem işareti ve max yazısı çıktı, sonrasında alt bölüm tavan kısmındaki hava deliklerinde terleme gibi damlalar ve alt soğutucu bölüm tam soğumamasıyla devam etti, sonrasında:


    - kompresörün bulunduğu bölümü ızgaraları vs tertemiz yaptım


    - fan pervanesi gayet güzel dönüyor


    - kompresörün yanındaki tel bölümün dolaba yukarı çıkan ucu soğuk değil, ne sıcak ne soğuk ılığa yakın gibi,


    - soğutucu bölümdeki su kanal dirseğini çıkarıp su akıttım arkaya sorunsuz indiğini gördüm, dirseği çıkardığım yerden yukarı doğru plastik sert olmayan bir pipeti uzatıp dondurucu bölümdeki ızgaralara kadar gittiğini yolun açık olduğunu anladım kendimce,


    - defrost yaptığını kompresör kısmındaki su birikmesini takip ederek baktım,


    - kompresörün bulunduğu yerin plastik kapağını çıkarıp buzdolabını açık bi alana çıkardım


    - kapı contalarını temizleyip sıcak suyla yumuşatıp tam yapıştığını güzel vakum yaptığını gördüm


    - dondurucu bölüm kapısı birkaç mm düşmüş araya plastik kelepçe atıp boşluğunu aldım


    - ünlem işareti için anakarttan reset atıp ekrandan sildim,


    - sıcaklık ayarlarını dondurucu bölüm - 18, soğutucu bölüm 6 yaptım


    - soğutucu bölüm yükünü azalttım hava deliklerinin önünü boşalttım


    bunların sonunda ünlem işareti tekrar çıkmadı, soğutması gayet güzel (dondurucu ve soğutma) ancak,

    sorunlar:

    * kompresör çok uzun süre çalışıyor (günde tespit edebildiğim 3-4 defa 30ar dk duruyor) çok sıcak el tutulmuyor neredeyse,


    * buzdolabını ekonomik moda alıyorum (-12/8) kompresör yine aynı durmadan devam ediyor,


    * ekranda soğutucu bölüm 2 yeşil çizgi enfazla üç çizgi daha yukarı çıkamıyor, dondurucu bölüm tarafında hiç çizgi çıkmıyor,


    bu durumu yaşamadan öncesi kompresör yine bu şekildemi çalışıyordu bilmiyorum, (buarada elektrik faturası hep fazla gelir sanırım sebep buymuş) -


    neredeyse sürekli çalışmasına rağmen içeride buzlanma karlanma aşırı soğuma olmuyor?


    anakartta enerjinin giriş bölümündeki bi iki parçanın altı çok az siyahtı ama öyle yanık gibi değil, acaba buralarda mı bi sorun var?

    birde drayer yüzeyi yeşilimsi olmuş bağlantı kısımlarında da korozyon olmuş gibi, gaz eksiltmiş olabilir mi? ama kaçak varsa bi süre sonra tamamen bitmesi gerekmez mi?

    aklıma gelen saçma olacak belki ama dondurucu bölüm alanı sensörü bozuk ölçmüyor kompresör durmuyor, kompresörde bi sebepten tam performans çalışmıyor oyüzden buzlanma karlanma yapmıyor, olan kompresörün çok çalışması ve elektrik faturası kabarması oluyor?

    durumu açıklayabilmek adına biraz uzun yazdım kusura bakmayın hakkınızı helal edin,

    saygıdeğer üyeler ne yapmalı veya yaptırmalıyım yönlendirip yardımcı olursanız çok sevinirim, iyi günler.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi srdrgkdmr -- 13 Ağustos 2023; 11:46:33 >







  • Merhaba.


    5094 modelinde yanılmıyorsam evaporatörde iki adet fan bulunuyor.


    Dondurucuda soğutmanın çok daha zayıf oluşuna dayanarak dondurucu bölümünün fanında sorun olma ihtimali söz konusu olabilir. Dondurucu bölümün kanallarından hava geliyor mu ? Soğukluğu ve miktarı nasıl ?


    Eğer üfleme yok ise bu evaporatörün de daha erken karlanmasına yol açacaktır ve bu soğutma bölümüne de hava akışını azaltacağı için soğutucu bölümde soğutma zayıflayacaktır.


    Bahsetmiş olduğunuz gibi kartta bir problem olsaydı bu durumda soğutma çok aşırı olurdu. Hatta soğutucu bölümüne koyduğunuz ürünlerin bile donması gerekirdi. Bu durumda soğutma yetersiz kaldığı için kompresör uzun süre devrede kalıyor.


    Sıcak olması normal. Hem kompresör motorunun sargılarının açığa çıkardığı ısı var,hem de kompresör yüksek basınçlı kızgın buharı sisteme basıyor. Bu nedenle soğutucu akışkanın da kompresöre ısı kazandırması söz konusu. Ayrıca kompresör vb. tüm elektrikli cihazların çalışma sıcaklığı sıcaklık artışı (∆T - Delta T) şeklinde ifade edilir. Buna göre örneğin ortam sıcaklığı 15 derece iken kompresör sıcaklığı farklı,ortam sıcaklığı 30 derece iken kompresör sıcaklığı daha farklı (daha yüksek) olacaktır. El değmeyecek kadar ısınması normaldir. Genellikle kompresörler 60-70 derece civarı gövde sıcaklığına sahiptir ve bu değer 90 dereceyi geçmemelidir. Aşırı yüksek sıcaklık kompresör sargılarının üzerinde bulunan emaye kaplamayı yıpratıp eriterek kompresörde kısa devreye kadar uzanabilecek izolasyon hatalarına yol açacaktır.


    Konuya dönecek olursam,


    1-Dondurucu bölmenin arka duvarının altında kalan fanlardan biri arızalı olabilir.


    2-Dryer tıkanmış olabilir. Dryer'in nem ve partikül toplama özelliği olsa da bu sınırlıdır. Eğer sistemde bir şekilde nem var olup dryer içerisindeki silikajel tarafından toplandı ise ve silikajelin kapasitesi doldu ise sistemde var olan nem sistemde dolaşıma girer ve kılcal boruda donup sistemin soğutma performansını düşürebilir.


    3-Kompresörde presyon kaybı meydana gelmiş olabilir. Buzdolaplarında pistonlu tip (reciprocating) kompresörler kullanılır. Bu pistonlu kompresörde adeta araba motorlarındaki gibi sübaplar (valfler) bulunur. Bunlar emme ve sıkıştırma zamanlarında açılıp kapanırlar. Bu valflerde yıllarca çalışmanın getirdiği yaşlanma sebebiyle sızdırmalar meydana gelebilir. Örneğin kompresör sıkıştırma yaparken meydana gelen sızıntı sıkıştırılıp basınçlandırılan soğutucu akışkanın sistemden kompresöre geri kaçmasına yol açabilir. Bu durumda da sistem basıncı istenen değere ulaşamayacak ve soğutma zayıflayacaktır. Ayrıca soğutucu akışkan hattına manometre bağlanması halinde (analog ise ibrenin titremesi,dijital ise rakamların çok oynak olması şeklinde) bu presyon kaybı görülebilmektedir.


    Fanlarda sorun yoksa,defrost rezistansları sağlam ise (su açığa çıktığına göre sağlam görünüyor) sorun büyük ihtimalle soğutucu akışkan devresinde görünmektedir.


    Cihaz on-off olduğu için karttan kaynaklı bir sorun kompresörde performans kaybına yol açmayacaktır. Sabit hızlı olan bu kompresör kart tarafından aç-kapa şeklinde kontrol edilebilir. Yani kartın kompresöre yapabileceği tek şey,onu açık veya kapalı tutmasıdır. Yeni nesil Inverter buzdolapları istisnadır.


    Kaplamasız bakırın zamanla oksitlenmesi normaldir. Bakırın oksiti de belirli safhalarda yeşil renk içermektedir.


    Eğer kaçak olsaydı oksit yerine o bölümde yağlanma görülmesi gerekirdi. Dışarıdan bulaşması mümkün olmayıp boruların herhangi bir kısmında yağlanma görüyorsanız bu kaçağa işarettir.


    Mümkünse kapı siviçlerine elinizle basarak dondurucu bölmede ve soğutucu bölmede kanallardan hava geliyor mu ona bakınız. Ayrıca havanın miktarına,kuvvetine ve soğukluğuna bakınız. Hava geliyor,gelmiyor zayıf veya değil vb. cevaplarınıza göre fanların üzerine fikir yürütebiliriz. Diğer türlü kompresöre odaklanmak gerekebilir ki bu aşamada ekipmanı bulunan teknisyen müdahalesi gerekli olacaktır.


    Saygılarımla...





  • Uzunca yazımı okuyup böylesine ayrıntılı bilgi için çok teşekkür ederim emeğinize sağlık, malesef dün yine ünlem işareti yanınca tekrar baktım kompresörün çevresine, sonunda kaçağın yerini dün akşam saatlerinde drayer in alt ucunda kılcal bağlantının hemen başlangıcında 2 saniyede bir iğne ucu kadar baloncuk çıktığını farkettim, dediğiniz gibi hafif bir yağlanmada mevcuttu, alanı biraz temizleyip kaçağı bi şekilde kapamaya çalışayım derken kaçak çıkışı dahada arttı (bu arada tam çıkışı görebilmek için kılcal boruyu suyun içine daldırdım, bu kompresöre su kaçışına neden olur mu?) sonra netten bulduğum bir ustayı aradım fişi çek cihaz kapansın soğuma yapmaz daha da zarar verebilir çalışması dedi, bende öyle yaptım şimdi 24saat nöbetçiyim sabah nasipse evde olacağım, ustaya kılcal boru suyun içindeki videoyu attım suda azalma oldumu dedi sanırım olmadı dedim, o an ortalığı epey karıştırmışım su azaldı mı bilemedim, eğer su aldıysa arıza daha da büyür dedi, uykusuz bir şekilde nöbete geldim tamamen kararsızım yarın ne yapacağım, yeni buzdolabı bakayım dedim o da kafamı karıştırdı fiyatlar enerji tüketimi derken, sizede içimi döktüm hakkınızı helal edin Allah razı olsun,





  • klima5505 kullanıcısına yanıt

    Birde aklıma takılan, ustanın dediği su kaçırdın mı sorusu, bu drayer in alt kısmından çıkan kılcal boru ek yerinden hemen sonrası olan yer ve buradan gaz hava çıkışını baloncukları gördüm (hızlı hızlı) buna göre emiş değil çıkış var demek değil mi? o kısım arada emiş demi yapıyor acaba? anlamlandıramadım:(

  • srdrgkdmr kullanıcısına yanıt
    Merhaba. Rica ederim.

    Öncelikle geçmiş olsun. Kaçak olduğu kesinleşmiş oldu.

    Suya soktuğunuz süre zarfında baloncuk çıktı ise sisteme su girmesi mümkün değildir. Ancak soğutucu akışkan tamamen biterse ve kompresör durursa o kısım vakuma düşer. Kompresör çalıştığı sürece borulardan emiş yapar ve kaçak olan bölgeden atmaya çalışır. Boruları tamamen vakum edip borularda negatif basınç oluşturunca üfleme de kesilir. Bu esnada kompresör kapanırsa negatife düşen basınç dış ortam (atmosfer) basıncı ile eşitlenene kadar içeri hava girişi olur.

    Yani özetlersem kompresör çalışırken olduysa ve baloncuk çıktıysa suyun içeri girmesi mümkün değildir.

    Usta uzaktan durumu tam tahmin edemeyebilir. O nedenle ihtimal öne sürmüştür.

    Bu aşamada mevcut dolabınızı tamir ettirmeye kararlı iseniz usta araştırmasını iyi yapmanızı tavsiye ederim. İnternetten bulduğunuz kişiyi tenzih ederim,sonuçta tanımadığım biri ve hangi tarafta olduğunu bilemem ancak gerçekten usta ile usta görünümlü sahtekârlara karşı dikkatli olmanızı tavsiye ederim. Dediğim gibi internetten ulaştığınız ustaya herhangi bir sözüm yok. Sadece google'ye reklam verip çeşitli işlemlerle müşteriyi evine gelerek dolandıran insanlar bulunuyor. Onlara karşı dikkatli olunuz.

    Dolabı tamir ettirecekseniz sadece kaçağı onarmak yerine bir miktar daha masraf edip dryeri de değiştirtmenizi tavsiye ederim.

    Dryer değişimi + vakum + soğutucu akışkan şarjı (hassas terazi ile dolabın etiketinde yazan gram değeri kadar) işlemleri ile dolap sağlıklı çalışmasına geri döndürülebilir. Vakum mutlaka yapılmalı ve 3-5 dakika yapılıp bitirilmemelidir. Sistemde kalan soğutucu akışkan vs. ne varsa borulardan iyice tahliye edilmelidir. Yani en azından bir yarım saatlik vakum işlemi yapılmalıdır. Sonrasında ezbere değil,hassas terazi ile gereken miktarda soğutucu akışkan şarjı ile sistemde tekrar soğutma elde edilmesi mümkündür. Bahsettiğiniz durumda da sisteme su girmesi mümkün değil. Bu nedenle sisteme su girmiştir,şunu yapalım bunu yapalım gibi ek masrafları kabul etmeyiniz. Aktarmış olduğunuz bilgi ışığında bunu söylemekteyim.

    Allah sizlerden de razı olsun,hakkım var ise helal olsun.

    Saygılarımla...




  • klima5505 kullanıcısına yanıt

    Size gerçekten nekadar teşekkür etsem az, çok sağolun, keşke sizin, sorunuma müdahale etme şansım olsa(İstanbul Ümraniye deyim) yakınmısınız? verdiğiniz tavsiye, bilgi ve önerileri dikkate alacağım, fikir olması açısından bahsettiğiniz işlemlerin yapılması yaklaşık olarak ne kadar dır? tekrar tekrar teşekkürler (Allah iyiler ile karşılaştırsın)

  • srdrgkdmr kullanıcısına yanıt

    Rica ederim ne demek,sizler de sağ olun. Maalesef İstanbul'a uzak konumdayım. Yoksa gerçekten yardımcı olup sorununuzu gidermek isterdim.


    Drayerin değiştiğini düşünürsek vakum + gaz ile beraber 750-1000 lira civarı bir masraf çıkması söz konusu olacaktır. Tahmini değerdir,aşağı yukarı değişebilir.


    Amin,sizlerin de iyilerle karşılaşmanızı diliyorum. Sağ olun var olun.


    Saygılarımla...

  • klima5505 kullanıcısına yanıt

    Her alanda gerçek bilgiye ulaşmak zor, paylaşımlarınız için tekrar teşekkür ederim, benim için çok değerli, yakın olsaydınız tanışmakta isterdim, nasip artık, bi uygulama üzerinden profil yorumları iyi olan bir usta ile 1000tl ye anlaştım hatta birazdan gelecek inşallah, sonuçları size yazarım inşallah, hayırlı günler, Saygılar.

  • srdrgkdmr kullanıcısına yanıt

    Hocam bizdede arcelik 5094 nf buzdolabı var 2004 ten beri kullanıyoruz 15 yıl önce kompresör değişmişti, bende bu aralar elektrik tüketiminden dolayı yenileme düşüncesindeyim kompresör çalıştığında 150-200 watt aralığı enerji harcıyor (sımart akıllı priz ile ölcüyorum) kompresör değişimi falan yapıp 4-5 bin liralar harcayacaksanız bence yenileyin dolabı,

    Arçelik 5094 nf buzdolabı kompresör çok çalışıyor

    dün 24 saatlik tüketimi 3.51kwh. Düşük enerji bedeli burada yaklasık 1.5? kwh oradan hesaplayın





  • Fırsatavcısı F kullanıcısına yanıt

    merhaba, öncelikle cevap ve tavsiye için çok teşekkür ederim, cumartesi günü drayer değişimi ve soğutucu akışkan şarjı yapıldı (1000tl), pazar günü evde değildim, dün takip edebildim, sorunsuz çalışıyor şükür, kompresör de takip edebildiğim kadarıyla 40-50dk çalışıp 20-25 dk duruyor, elektrik tüketimi konusunda haklısınız benimde aklımda yeni bir buzdolabı o yüzden fiyat performans bi cihaz bulursanız tavsiyenizi rica ederim, iyi günler.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi srdrgkdmr -- 22 Ağustos 2023; 13:16:37 >
  • srdrgkdmr kullanıcısına yanıt

    Merhabalar. Çok geçmiş olsun,arıza yüzü görmeden kullanmanızı diliyorum. Düşünceleriniz için çok teşekkür ederim,inanın imkânım olsa ben de çok isterdim,memnuniyet duyardım. Esenlikler diliyorum.


    Saygılarımla...

  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.