Bujiler hakkında verdiğiniz bilgileri okudum, oldukça yararlandım, yazanlara teşekkür ederim. Benim bir kaç sorum olacak. Öncelikle Bosch'un sitesinde aşağıdaki bilgi verilmektedir: "Bujinin ısı aralığı kod numarasıyla tanımlanır ve belirli motor karakteristiklerinin sağlaması için ayarlanmalıdır. Bujinin ısı aralığı kod numarası Bosch buji tip tanımının bir bileşenidir. Düşük kod numaraları (örnegin 2 ile 4) soğuk bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, sıcak motorlarda düşük ısı iletimi (Ferrari gibi). Yüksek kod numaraları (örnegin 7 ile 10) sıcak bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, soğuk motorlar için yüksek ısı iletimi (VW Beetle gibi). Buna göre; Benim araca serviste, kitapçığında belirtilen "7" takılması gerekirken, "8" takıldı. Ben bunu servisteki elemanlara söyledim. Şaşırarak onlarda bütün modellere bunun takıldığını, ellerinde başka buji olmadığını, piyasadan bulabilirsem, istediğim bujiyi takabileceklerini söylediler. Araştırdım ancak bulamayınca mecburen bu takıldı. (Yanılmıyorsam Bosch FR7DCX yerine FR8DCX no.lu buji takıldı.) Benim sorum; Bosch'un sitesinde verilen yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, "7" yerine "8" lik bujinin az da olsa araca bir zararı veya yakıta, performansa olumsuz bir etkisi varmıdır. (Üzerindeki eski bujide yine aynı buji idi, o yüzden kendim kıyaslama yapamıyorum) Ayrıca; yine kitapçıkta buji tırnak aralığı 1.1 mm olarak verilmiş, ancak takılan bujinin tırnak aralığını ölçtüğümde bu değerden fazla gibi geldi bana (2-3 mm gibi). (Belki ben yanlış bir ölçme yöntemi kullandım) Buji tırnak ayarından bahsediliyor, bu işlem normalde buji takılmadan önce yapılması gereken bir işlemmi yoksa kimse buna dikkat etmiyormu? Ben çoğu ustanın dikkat ettiğini sanmıyorum, çünkü bir keresinde özel serviste, abi bujileri değiştirelim mi diye sordular tamam dedim takacakları bujiyi gösterdiler, bu buji bu araca olur uzun paso dediler baktım kitapçıkta belirtilen marka ile aynı, ancak numarasının alakası yok. Yani bu işler bilinçsizce rastgele yapılıyor anlaşılan.
quote:
Orjinalden alıntı: nadirgurece
arkadaşlar 4 tırnaklı bujiler varmış hiç duydunuzmu yakıt tüketiminede yararı varmış i bilginiz varmı bizim 92 model şahine takcazda
Nadir bence standart motorda orjinali neyse onu kullan neden böyle yap;
Bunu bi topicde daha yazmıştım bulamadım... bulsaydım direk onu kopyalayacaktım...Ondan kısaca yazıyorum...
Şimdi örneğin bujiye 20.000 volt geldi ve tek tırnaktan kıvılcım çaktı.sorun yok.. ama sen bunu ikiye veya dörde böldün bu zaman noluyo? anlaman için örnek veriyorum yanlış anlaşılmasın örneğin dört tırnak bujide 20.000 voltu 4 e bölüyosun ve her tırnak 5.000 voltluk güçle çakıyor bunun sonucu,
ateşleme dört noktadan oluyor herkes bu sayede arteşleme verimli oluyor diyor ama orjinal buji kabloları olduğu sürece bu bölünmeden dolayı ateşleme kuvveti düşüyor ve performans ya aynı kalıyor yada düşüyor.... çünki fabrikası gerilimi kablo kayıplarını vs...yi. orjinae göre ayarlıoyr... ha siz buji kablolarını performans tşipiyle değişipte bunu yaparsanız yararını görürsünüz ama bu seferde piston kafalarında bujinin çaktığı yer daha çabuk aşınır..yani motorun uzun ömürlü olması için orjinal parçadan vazgeçmeyin.....
quote:
Orjinalden alıntı: H-WALKER
Bujiler hakkında verdiğiniz bilgileri okudum, oldukça yararlandım, yazanlara teşekkür ederim. Benim bir kaç sorum olacak. Öncelikle Bosch'un sitesinde aşağıdaki bilgi verilmektedir: "Bujinin ısı aralığı kod numarasıyla tanımlanır ve belirli motor karakteristiklerinin sağlaması için ayarlanmalıdır. Bujinin ısı aralığı kod numarası Bosch buji tip tanımının bir bileşenidir. Düşük kod numaraları (örnegin 2 ile 4) soğuk bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, sıcak motorlarda düşük ısı iletimi (Ferrari gibi). Yüksek kod numaraları (örnegin 7 ile 10) sıcak bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, soğuk motorlar için yüksek ısı iletimi (VW Beetle gibi). Buna göre; Benim araca serviste, kitapçığında belirtilen "7" takılması gerekirken, "8" takıldı. Ben bunu servisteki elemanlara söyledim. Şaşırarak onlarda bütün modellere bunun takıldığını, ellerinde başka buji olmadığını, piyasadan bulabilirsem, istediğim bujiyi takabileceklerini söylediler. Araştırdım ancak bulamayınca mecburen bu takıldı. (Yanılmıyorsam Bosch FR7DCX yerine FR8DCX no.lu buji takıldı.) Benim sorum; Bosch'un sitesinde verilen yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, "7" yerine "8" lik bujinin az da olsa araca bir zararı veya yakıta, performansa olumsuz bir etkisi varmıdır. (Üzerindeki eski bujide yine aynı buji idi, o yüzden kendim kıyaslama yapamıyorum) Ayrıca; yine kitapçıkta buji tırnak aralığı 1.1 mm olarak verilmiş, ancak takılan bujinin tırnak aralığını ölçtüğümde bu değerden fazla gibi geldi bana (2-3 mm gibi). (Belki ben yanlış bir ölçme yöntemi kullandım) Buji tırnak ayarından bahsediliyor, bu işlem normalde buji takılmadan önce yapılması gereken bir işlemmi yoksa kimse buna dikkat etmiyormu? Ben çoğu ustanın dikkat ettiğini sanmıyorum, çünkü bir keresinde özel serviste, abi bujileri değiştirelim mi diye sordular tamam dedim takacakları bujiyi gösterdiler, bu buji bu araca olur uzun paso dediler baktım kitapçıkta belirtilen marka ile aynı, ancak numarasının alakası yok. Yani bu işler bilinçsizce rastgele yapılıyor anlaşılan.
Arkadaşlar, bilen birileri cevaplayabilirse...Şimdiden teşekkür ederim.
quote:
Orjinalden alıntı: H-WALKER
quote:
Orjinalden alıntı: H-WALKER
Bujiler hakkında verdiğiniz bilgileri okudum, oldukça yararlandım, yazanlara teşekkür ederim. Benim bir kaç sorum olacak. Öncelikle Bosch'un sitesinde aşağıdaki bilgi verilmektedir: "Bujinin ısı aralığı kod numarasıyla tanımlanır ve belirli motor karakteristiklerinin sağlaması için ayarlanmalıdır. Bujinin ısı aralığı kod numarası Bosch buji tip tanımının bir bileşenidir. Düşük kod numaraları (örnegin 2 ile 4) soğuk bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, sıcak motorlarda düşük ısı iletimi (Ferrari gibi). Yüksek kod numaraları (örnegin 7 ile 10) sıcak bujileri tanımlar, başka bir ifadeyle, soğuk motorlar için yüksek ısı iletimi (VW Beetle gibi). Buna göre; Benim araca serviste, kitapçığında belirtilen "7" takılması gerekirken, "8" takıldı. Ben bunu servisteki elemanlara söyledim. Şaşırarak onlarda bütün modellere bunun takıldığını, ellerinde başka buji olmadığını, piyasadan bulabilirsem, istediğim bujiyi takabileceklerini söylediler. Araştırdım ancak bulamayınca mecburen bu takıldı. (Yanılmıyorsam Bosch FR7DCX yerine FR8DCX no.lu buji takıldı.) Benim sorum; Bosch'un sitesinde verilen yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, "7" yerine "8" lik bujinin az da olsa araca bir zararı veya yakıta, performansa olumsuz bir etkisi varmıdır. (Üzerindeki eski bujide yine aynı buji idi, o yüzden kendim kıyaslama yapamıyorum) Ayrıca; yine kitapçıkta buji tırnak aralığı 1.1 mm olarak verilmiş, ancak takılan bujinin tırnak aralığını ölçtüğümde bu değerden fazla gibi geldi bana (2-3 mm gibi). (Belki ben yanlış bir ölçme yöntemi kullandım) Buji tırnak ayarından bahsediliyor, bu işlem normalde buji takılmadan önce yapılması gereken bir işlemmi yoksa kimse buna dikkat etmiyormu? Ben çoğu ustanın dikkat ettiğini sanmıyorum, çünkü bir keresinde özel serviste, abi bujileri değiştirelim mi diye sordular tamam dedim takacakları bujiyi gösterdiler, bu buji bu araca olur uzun paso dediler baktım kitapçıkta belirtilen marka ile aynı, ancak numarasının alakası yok. Yani bu işler bilinçsizce rastgele yapılıyor anlaşılan.
Arkadaşlar, bilen birileri cevaplayabilirse...Şimdiden teşekkür ederim.
Arkadaşım ilk olarak takılan bujiyle orjinal arasında mutlaka bri fark varki fabrikası bunu yazmış ancak hissedileceğini pek sanmıyorum.sen bundan ziyade tırnak aralığına baktır derim dediğin oran çok çok fazla sen ölçümü nasıl yaptın?
Ölçümü bujinin uç kısmı ile tırnak arasını bir cetvelle yaptım. Elimde özel bir alet yok.
Ayrıca, bujiyi serviste takdırdım, ama onlarda bütün araçlara aynı bujiyi takıyorlar. Herhangi bir ayar yapıldığını zannetmiyorum. Buji forumda okuduklarıma göre önemli bir parça, ama bu tür ayrıntıları üzerinde kimsenin üzerinde durduğunu zannetmiyorum. Demekki çok önemli değil..
quote:
Orjinalden alıntı: H-WALKER
Ayrıca, bujiyi serviste takdırdım, ama onlarda bütün araçlara aynı bujiyi takıyorlar. Herhangi bir ayar yapıldığını zannetmiyorum. Buji forumda okuduklarıma göre önemli bir parça, ama bu tür ayrıntıları üzerinde kimsenin üzerinde durduğunu zannetmiyorum. Demekki çok önemli değil..
Arkdaşaım bujinin tırnak ayarını yapmak için özel cetveller vardır ve ölçüm bunlarla yapılır.senin yaptığın ölçümle doğru olmaz.bu arada yeni araçların bujilerininb çoğu artık fabrikadan ayarlı olarak geliyor yani ayar devri bitti artık.....
arkadaşlar bişi soracam bujilerin bitip bitmediğini nasıl anlarız bu işi bilenler lütfen ayrıntlı bilgi versin
genelde 10 binde bir değiştirilir.Ancak bazı firmalar 15-20 binde bir değiştiriyorlar.
ben 30,000 de değiştirdim vw benzinli motorları için de 30,000 demiş fakat benim syle birşey dikkatimi çekti. benim aracım 30,000 e gelmedenbujiden kaynaklı performans düşüklüğü yaşandı ki değiştikten sonra araba resmen uçuyordu. ben aracı biraz devirli kullanırım genelde 3000 altına düşmemeye çalışırım. bunun bujinin üzerinde bir etkisi varmıdr. çünkü ben aracımı servise girmeden son 1500 km biraz kör kör kullandım
Güncel...
ya benim araba 70 000 de gerek yok değiştirmeye dediler hiç de değişmedi bujiler
Arkadaşım Tipo aldı 97 1.4 S 62.000 KM'de. Bujilere baktırdık, 4 bujinin 3'ü tamamen bitmiş, yani çalışmıyor.. Araba 1 buji ile çalışıyormuş..
Bizde diyorduk araba çalışırken neden hemen çalışmıyor, neden gaza basınca gitmiyor felan diye.. Hemen gittik sanayiye yaptırdık 50 YTL'ye 4 ünüde değiştirdik. Şimdi canavar oldu.
bujim bilem yok
quote:
Buji değişiminde değişik parametreler olduğu için tam bir km veya zaman söylemek mümkün olmayabilir. her firmanın belirlediği bir değişim km veye süresi vardır. 30 000 den 90 000 km ye kadar değişebilir. hatta bu km değeri dahada farklı değerler olabilir.
en önemlisi bujileri kontrol ederek değiştirmektir. çünkü buji değiştirmek için bir çok etken vardır. bunlar;
++kullanılan bujininn kalitesi ++kullandığınız bujiye verilmiş katalog ömrü (araçtan araca değişir) ++yakıt oktan sayısı ve diğer değişkenlikler(tutuşma ile ilgili) ++Aracı kullanım şekli ++kullanılan bujilerin malzemesi ++buji tırnakları ve buji çeşitliliği ++katalog değerine uygun seçilmeyen buji (tölerans değeri) ++araçtaki ateşleme sisitemindeki arızalar ve ayarsızlıklar
buji kablosuda ise ömür daha fazladır. ve aracına göre değişir. ama yaklaşık buji ömrünün 3-5 katıdır denebilir.
Tek kelime ile "HARİKA" işte cevap budur...
quote:
Orjinalden alıntı: bettyonpower
ben 30,000 de değiştirdim vw benzinli motorları için de 30,000 demiş fakat benim syle birşey dikkatimi çekti. benim aracım 30,000 e gelmedenbujiden kaynaklı performans düşüklüğü yaşandı ki değiştikten sonra araba resmen uçuyordu. ben aracı biraz devirli kullanırım genelde 3000 altına düşmemeye çalışırım. bunun bujinin üzerinde bir etkisi varmıdr. çünkü ben aracımı servise girmeden son 1500 km biraz kör kör kullandım
buji eskiyince verim acayip düşüyor, arabanın canı gitmek istemiyor senle ilgisi yok 20binde at hatta 15binde ucuz ne varki
bir de şu var bujiler motorlar hakkında çok güzel bilgiler verirler..yağ yakıyor mu?yakıt kaliteli mi?vs.
bir de araçların bujilerinin değişim periyodunu herzaman olduğu gibi üretici belirliyor ama biraz daha erken olması zararlı olmaz..100.000 km de değişen buji de var toyota corolla iridyum uçlu buji,20.000 km de değişeni de var fiat palio normal buji..önemli olan belli aralıklarla söküp bujileri kontrol etmek,bahsetmiştim bujiler motorlar hakkında güzel ipuçları verirler..motor yağ yakıyor mu?motor zengin karışımla mı çalışıyor?çalışması düzgün mü?yeterli ise temizleyip takmalı değilse değiştirmeli..10.000 km oldu mu söker kontrol ederim aracımın bujilerini..ki taktıktan 4-5 bin km sonra bi kontrol etmiştim biraz kurum oluşmuştu bujilerde sürekli de şehir içi kullanmıştım..sonra 2-3 sefer uzunyola gittim ve aracı sıkıştırdım biraz..bu arada 4-5 bin daha yaptım ve yine bujileri söküp kontrol ettim ki pırıl pırıl tüm kurumları atmış vaziyetteler..ve çok açık kahverengi görünümdeler bu da motorun gayet sağlıklı olduğunu gösteriyor..ne yağlanma vardı ne de is kurum kararma..
bir arkadaş lazer bujiyi sormuştu başka konuda, ne yazık ki kilitlendi, ben de buraya yazayım.
lazer buji patenti alınmış, çalışan bir uygulama. ancak araçlarda kullanılmıyor (henüz). çünkü maliyeti çok yüksek oluyor. daha büyük motorlarda kullanılıyormuş. mart 2006da patenti alınmış.