Şimdi Ara

Debriyaja basarak mı yoksa boştayken mi arabayı çalıştırmak daha iyi? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
101
Cevap
1
Favori
62.847
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: alibekir

    hem boşa al,hemde debriyaja bas...ben öle alıştım...

    babamda öle ben direk debriyaja basar çalıştırırm bizim eski arabada gaza basarak çalışıyodu :D
  • quote:

    Orjinalden alıntı: SUBARU

    teknik olarak hiçbi fark yok
    ama güvenlik olarak vitesi boşa alıp debraja basmanın faydası var




    quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon
    İkisinin arasında teknik olarak FARK VARDIR. Ara. her zaman için vites boşta da olsa dolu da da olsa debriyaja basarak çalıştırılmalıdır. Devriyaja basmazsak arabanaın motoru ile şanzumanı arasındaki bağı koparamış olacağız herkesin bildiğinin aksine şanzımanın bir de boş devri vardır. Vites boştayken de şanzımanın içinde dönen parçalar vardır. Yani biz marşa basarken debriyaja da basmazsak marş motoruna gereksiz yere fazladan güç bindirmiş oluruz. Bu da özellikle kış aylarında çok farkeder.
    Denemesi bedava vitesi boşa alın debriyaja basarak çalıştının arabayı sonra ayağınızı debriyajdan çekin ve devir saatindeki değişimi bir de motordan gelen sesteki değişimi göreceksiniz.



    quote:

    Orjinalden alıntı: tralles
    Tek doğru cevabı arkadaş vermiş. Teşekkürler.

    İkisi arasında "fark yoktur" diyenler yanılıyor, vites boşta ve debriyaj basılı değilse marş motoru fazladan şunları da çevirmek zorundadır:

    1. Kavrama diski
    2. Baskı balatası
    3. Debriyaj mili
    4. transfer şaftı
    5. transfer şaftı üzerinde 5 adet transfer dişlisi
    6. ana şaft
    7. ana şaft üzerindeki 5 senkromeç dişlisi

    Eskiden manuel vitesler senkromeçli ve kayar dişli tipindeydi yani bütün dişliler birbiriyle temas halind değildi.. Günümüzdeki modern manuel viteslerin çoğu sabit meçlidir ama senkromeç mekanizması yerine senkronizer kullanılır. Bu nedenle ana şaft üzerindeki tüm dişliler şaftla birlikte boşta döner. Bunları birbirine kilitleyerek transfer şaftından ana şafta gücü aktaran kayan dişliler değil kayan bileziklerdir. Bu nedenle modern şanzumanlarda şanzuman içindeki mil ve dişlilerin tamamı döner. Bunu daha iyi anlatabilmek için bir manuel transmisyon resmi ekledim. Mustang'dan alınma bir şanzuman. Vites boştayken burada gördüğünüz dişli ve şaftların tamamı dönüyor.

    Dolayısıyla, debriyaj pedalına basmazsanız, marş motoru tüm bu ekstra ağırlığı da döndürmek zorunda ve dolayısıyla aküden daha fazla akım çekecek. Hele kış aylarında yağ viskozitesi ilk çalıştırma anında iyice düşeceği için marş motoru ve haliyle akü daha da zorlanacak.

    Ama debriyaja basarsanız baskı balatası geri çekileceği için kavrama diski volan yüzeyinden ayrılacağından, marş motoru tüm bu gereksiz ağırlıktan kurtularak motoru daha rahat çalıştıracak, aküden daha az akım çekecek.

    Bunu anlamın en kolay yolu araç boştayken debriyaj pedalına basın ve basarken de devir göstergesinin hareketlerini izleyin. Aradaki fark, şanzumanın yarattığı dirençten kaynaklanıyor.

    Peki doğrusu ne?

    Doğrusu hem debriyaja basmak, hem de vitesi boşa almak. Debriyajı aküden daha az akım çekilmesi için vitesi boşa almayı da güvenlik için yapmalısınız.



    üstteki mesaj benim yanlış msg ım
    arkadaslar doğrusunu yazmıs

    peki ben simdi volanın+motorun ve motor tahrikiyle dönen tüm parcaların dönme eylemsizliği bu saydığınız 5 parcanın eylemsizliğinden 5 kat fazladır dolayısıyla debraja basılmadığında mars motosuna fazladan binen yük sadece %20 fazla olur buda kayda değer değildir diye atsam+kıvırsam olur mu?




  • Az mı hocam %20.
    Maaşın %20 azalacak çalışma saatlerin %20 artacak desek ne dersin?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ceyhunberber

    sen bilirsin ama yaris basmazsan bosta bile olsa çalismiyor

    +1
  • Ne alakaya basmışsın basmamışsın bir etkisi olmazkıçok komık
  • quote:

    Orjinalden alıntı: yakamozcuk

    kış aylarında boşta olsa bile debriyaja basarak çalıştırmak motor açısından daha iyidir motor daha kolay ve rahatlıkla çalışır

  • CEVAP: SUBARU'YA

    Olur, tabii ki, atıp kıvırabilirsin. Ama o zaman ben de sana şunları sorarım:

    1. 5 katı nasıl buldun? bence 10 katı. Şaka yapmıyorum.
    2. %20 esaslı bir farktır. bence %10 bile yoktur.

    %20 farketmiyorsa, aynı arabanın 100 beygir olanını mı alırsın, 120 beygir olanını mı?
    Yoksa 200 kms yapanını mı alırsın, 240 yapanını mı?
    Yoksa 100 km'de 5 lt yakanını mı 6 litre yakanını mı?

    Senin mantığına göre aralarındaki fark %20 olduğu için bunların da farketmemesi gerekir.

    Gerçekte %20 önemli bir farktır. Oysa sadece şanzuman ve debriyaj aksamının etkisi bana göre %10 civarında ya var ya da yoktur. Yani %20 derken gerçekten atıyorsun dostum. %20 çok, anca yarısı kadardır.

    Bu vesile ile bir başka veriden söz edeyim yeri gelmişken: Tüm aktarma organlarının (debriyaj+şanzuman+şaft+difransiyel+aks) sürtünmesi (eylemsizliği değil) sonucu volandaki beygir gücünün aracın ve şanzumanın tipine göre %10 ile %18'inin arka tekerleğe ulaşmadığını, arkaan itişli manuel şanzumanlı araçlarda bunun 0,15, arkadan itişli otomatik şanzumanlılarda ise 0,17 olarak genel kabul gördüğünü, araç önden çekişliyse bir miktar düştüğünü (motorun da önde olması şartıyla) ama 4 çeker ise arttığını bir dip not olarak düşeyim.

    Gelelim diğer hususa:

    Pistonların cm2'ye ortalama 12-13 kg (benzinliler için) basınçla bastığını düşünürsek, 4 silindirli bir aracın aynı anda 2 pistonu sıkıştırma strokunda olacağından 2 pistonun yüzey alanını bilirsek, buradan yola çıkarak bir diğer veri olan volan çapını da bilmemiz halinde aslında marş motorunun
    hangi dirence karşı çalıştığını bilebiliriz. Bak beraber bir hesap yapalım:

    Aracımız kolayımda olduğu için Honda Civic 1.6 Vtec.
    Çap*strok: 81*77,4 mm

    Bir pistonun alanı 51,53 cm2. 2 piston aynı anda basacağına göre 2 x 51,53 = 103,06 cm2. basıncı TDC'de 12 kg alsak: 12 *103,06 = 1237 kg.
    Bunu strok 77 mm olduğuna göre krankpin offseti de yaklaşık o kadar olacağından krankşaft merkezindeki torku bulmak için 1237/7,7 = 160,61 kg buluruz.

    Şimdiye kadar tüm parçaların eylemsizliğini ihmal ettim çünkü eylemsizlik ilk turda önemli sonraki turlarda dönen parçalar bu defa dönme momentini korumaya çalışacaklarından ihmal edebiliriz. Ama parçalar arasındaki sürtünmeyi ihmal edemeyiz, o önemli fakat ben hesaplayamam bunu. Sadece kafadan bir faktör (çarpan olarak) olarak bir şeyler tahmin edebiliriz. Motorun hareketli parçalarının Torka oranı yaklaşık %5 olsa 160 x0,05 = 8 kg. Onu da ekleyelim = 160,61 +8 = 169 kg.

    Şimdi 169 kg büyük kuvvet. Marş motoru bu kadar kuvvetli değil. Peki ne oluyor? basit - marş motoru kabaca 35 cm çapında bir volanı yine 5 cm çapında bir dişli ile döndürüyor. (bunlar hep yaklaşık değerler. Tam doğrusunu merak eden gider yedek parçacıda ölçer). Bu da bize tam 7:1 redüksiyon oranı verir. 169/7 = 24,1 kg.

    Zaten ben de hesaba başlamadan önce 20-30 kg arası bir şey umuyordum.

    Şimdi, debriyaj+şanzumanın toplam dahili sürtünmesi (eylemsizliği değil, onu hesaba katmadık) de yukarıda verdiğim çarpanlar uyarınca (0,15 ve 0,17) 0,11 mertebesinde olsa 169 x 0,11 = 17 kg Ordan (169+17)/7 = 26,7 kg.

    24,1/26,7 = %10-%11.

    Ben kafadan yaptığım hesaplarla şanzumanın marş motoruna etkisini toplam %10 olarak buldum. Bir başkası %13 bulur, bir başkası %7 bulur. Herhalde doğrusu da bu aralarda bir yerdedir.

    Peki %10 çok mu önemli?

    Arada fark yok diyenlere fark olduğunu göstermek için önemli.
    Akü ömrünü %10 daha uzatmak için önemli
    Marş motoru ömrünü %10 daha uzatmak için önemli

    Farkeder diyenler için önemli
    Farketmez diyenler için önemsiz.





  • İzlediğim bir sürüş teknikleri videosundaki eğitmen mutlaka debriyaja basarak çalıştırılması gerektiğini söylemişti.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: nolamaz


    quote:

    Orjinalden alıntı: jeandan Type-R


    quote:

    Orjinalden alıntı: infinite

    debriyaja basarak çalıştırmak en sağlıklısı ama alın bir otomatik vites uğraşmayın böle kafayı geren muhabetlerle...


    Otomatikte P'de mi çalıştıralım yoksa N'de mi


    R'de çalıştır sen

    R'de çalışmaz(Marş basmaz).Pek akıllıdır kendileri




  • quote:

    Orjinalden alıntı: jeandan Type-R


    quote:

    Orjinalden alıntı: nolamaz


    quote:

    Orjinalden alıntı: jeandan Type-R


    quote:

    Orjinalden alıntı: infinite

    debriyaja basarak çalıştırmak en sağlıklısı ama alın bir otomatik vites uğraşmayın böle kafayı geren muhabetlerle...


    Otomatikte P'de mi çalıştıralım yoksa N'de mi


    R'de çalıştır sen

    R'de çalışmaz(Marş basmaz).Pek akıllıdır kendileri



    R'de çalışmaz(Marş basmaz).Pek akıllıdır kendileri

    ne de olsa honda kalitesi var öyle değilmi




  • boşa alıyorsan debriyaja niye basalım ki arkadaşlar, vites boşta ise debriyaja basmaya gerek yok viteste ise debriyaja basmak şart :) duruma göre yani
  • Arabayı düz kontakla çalıştırmakmı daha iyi anahtarla çalıştırmakmı
  • debriyaja ve frene bas el freni cekılı halde arabayı calıstır en guvenlısı budur....
  • dayımın accent mesela debriyaja basmadan çalışmıo...söliyim dedim...bence bi farkı yoktur...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: ecar limon

    İkisinin arasında teknik olarak FARK VARDIR. Ara. her zaman için vites boşta da olsa dolu da da olsa debriyaja basarak çalıştırılmalıdır. Devriyaja basmazsak arabanaın motoru ile şanzumanı arasındaki bağı koparamış olacağız herkesin bildiğinin aksine şanzımanın bir de boş devri vardır. Vites boştayken de şanzımanın içinde dönen parçalar vardır. Yani biz marşa basarken debriyaja da basmazsak marş motoruna gereksiz yere fazladan güç bindirmiş oluruz. Bu da özellikle kış aylarında çok farkeder.
    Denemesi bedava vitesi boşa alın debriyaja basarak çalıştının arabayı sonra ayağınızı debriyajdan çekin ve devir saatindeki değişimi bir de motordan gelen sesteki değişimi göreceksiniz.



    demekki doğrusu debriyajmış...
  • Yapma yaa?

    Aydınlattın bizi, iyi oldu. Demek vitesteyden debriyaja basmak şart.

    İyi espriydi, diğer esprilerini de bekleriz.


    quote:

    Orjinalden alıntı: horozerk

    boşa alıyorsan debriyaja niye basalım ki arkadaşlar, vites boşta ise debriyaja basmaya gerek yok viteste ise debriyaja basmak şart :) duruma göre yani
  • debriyaja bas bosa al son gaz ver el frenini indir teypi aç son ses ver silcekleri çalıştır 2 defa sellektör 1 defa 4 lüleri aç sonra bas çalıştır bence en sağiliklı yöntem bu
    konuya bak yaa aştı artık millet
  • quote:

    Orjinalden alıntı: AyTaCH_01

    debriyaja bas bosa al son gaz ver el frenini indir teypi aç son ses ver silcekleri çalıştır 2 defa sellektör 1 defa 4 lüleri aç sonra bas çalıştır bence en sağiliklı yöntem bu
    konuya bak yaa aştı artık millet





  • allah allah ya ehliyeti alırken bunu ayrıntılı bı sekilde anlatmıstı motor hocamız,

    hatta demo bı arac vardı ve debriyaja basarak calıstırmamız gerektıgını gostermıstı...

    demekki bu arkadaslar ehliyet alırken kursa gıtmediler yada kurslar hic yeterli değil..

    ilginç walla
  • bi farkını ben bilmiorm ama bostayken debriyaja basarsan çalıştırmadan da araba gider
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.