Şimdi Ara

Deklansore Basmadan Once ...

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
1
Favori
5.160
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Daha once paylasıldımı bilmiyorum guzel ve faydalı bir yazı paylasayım istedim.
    Bir cok arkadas fotograf cekerken nelere dikkat etmeliyim nasıl fotograf cekmeliyim diye sorar onlarada iyi bir klavuz olacaktır.
    Fotogrfacılık emek, sabır ve tecrube ister. Ekipman sadece aractır. Eger bilgi ve tecrube eksikse arac istedigi kadar iyi olsun netice olumsuz olacaktır.
    Alıntıdır:http://www.hobimlemutluyum.com/haber/225/3/0/deklansore-basmadan-once--.aspx

    Deklanşöre basmadan önce...

    Tüm müzik aletlerini birbiriyle harmoni içerisinde bir araya getiren kompozitörler gibi bir fotoğrafçı da görüntü içerisinde renkleri, şekilleri, objeleri ahenk içerisinde kullanarak bir sanat şaheseri yaratabilir.

    Yabancı dillerden Türkçeye giren kompozisyon kelimesinin anlamı bir araya getirmektir. Bir araya getirilen şey notalar veya görüntüler olabileceği gibi sadece düşünceler de olabilir. Görsel sanatlarda kompozisyon kavramı bütünü oluşturan elemanların planı, yerleştirilme ve düzenlenme şekillerini tanımlar. Kompozisyonda görüntüler ahenk içerisinde düzenlenebileceği gibi karmaşa içerisinde de sunulabilir. Bu yazıda kompozisyon konusunda insanları etkileyebilecek özellikler, verilmek istenen mesajın karşı tarafa nasıl aktarılacağı ve fotoğraf çekerken dikkat edilmesi gerekenler incelenecektir. Yazıda geometri, kompozisyonu canlandıran faktörler, odak noktaların ve derinliğin oluşturulma yöntemleri ele alınacaktır. Bu konuları daha iyi anlatabilmek için yer yer örnek fotoğraflar kullanılacaktır. Yazı sonunda fotoğraflarda amaçladığınız etkiye ulaşmanıza yardımcı olacak kompozisyon kuralları hakkında daha fazla bilgi sahibi olacaksınız.

    Geometri
    Bir fotoğrafın insan üzerindeki etkisini çok büyük bir şekilde değiştirebilecek en önemli konu ne diye sorarsanız birçok usta fotoğrafçı bunun kompozisyon olduğunu söyleyecektir. Günümüzde daha önceden yapılamayanları yapmaya imkan veren dijital fotoğraf makineleri teknolojisi ve yazılımlar fotoğraf çekmeyi ve düzenlemeyi geçmişe oranla büyük ölçüde kolaylaştırdı. Değişmeyen bir şey kompozisyonun teknolojilerden değil halen daha fotoğrafçının kontrolünde olmasıdır. Dijital dünya bir karede görüntüyü oluşturan öğeleri yeniden düzenleyemezken, bilgisayardaki yazılımlar da elde edilen fotoğrafı yeniden tasarlayamaz. Bir karenin bir sanat şaheseri olup olmadığı kompozisyona bağlıdır. Kompozisyon konusunda ustalaşmak için çekeceğiniz her karede gözlerinizi çizgi ve şekilleri arayacak şekilde alıştırmanız önemlidir çünkü geometri bir fotoğraf karesinin yapı taşlarıdır. Her bir çizgi veya şekil kafanızdaki fikrin karşı tarafa anlatılabileceği birer araçtır ve fotoğrafını çektiğiniz görüntüye farklı anlamlar yükler. Örneğin yatay çizgiler (uzanmış bir kişi gibi) sakinlik hissi verirken (ağaçlar veya gökdelenler gibi) dikey çizgiler daha dinamiktir. Çapraz ve köşeli çizgiler, görüntüleri ortasından bölerek izleyeni içerisine çeker ve en çarpıcı etkiyi oluşturur. Bir fotoğrafa dinamizm, derinlik ve hareket katmak için çapraz ve köşeli çizgileri kullanmak etkili sonuçlar verir.

    Yatay çizgiler
    Daha önce de belirttiğimiz gibi yatay çizgiler fotoğraflarınıza dingilik verir. Fakat dikkatli kullanılmalıdır çünkü bazı durumlarda aşırı dinginlik resme sıkıcı bir hava da katabilir. Örneğin ufuk çizgisi bir fotoğrafın tam ortasına yerleştirilip çizginin üstünde ve altında yer ve gök eşit boyutlarda yerleştirilmişse fotoğraf tamamen cansız ve sıkıcı bir hale gelebilir. Buna karşın yatay çizgiler fotoğrafları ilginç hale getirilebilecek yollarla da kullanılabilir. Ufuk çizgisi fotoğrafı boydan boya kesecekse çizginin yerleştirileceği konum fotoğrafı ilginç kılacak öğelere daha fazla yer açmış olmalıdır. Yatay çizgiler birçok yolla yaratıcı bir şekilde kullanılabilir. Örneğin muhteşem bir günbatımı ve çarpıcı bulutları daha da ön plana çıkarmak için fotoğrafınıza etkileyici bir siluet katabilirsiniz ve arka arkaya sahile vuran dalgalar gibi üst üste gelen birden fazla yatay çizgiyi kompozisyonunuzu güçlendirecek öğeler olarak kullanabilirsiniz. Böyle bir fotoğrafta yatay çizgiler oluşturan dalgaların ritmi bile fotoğrafın konusu haline gelebilir.

    Dikey çizgiler
    Dikey çizgiler güçlü ve dinamiktir ve yatay çizgilerle birlikte kullanıldıklarında daha güçlü etkiler oluşturur. Dikey çizgilere birkaç örnek olarak insanlar, ağaçlar veya binalardır. Fotoğrafını çektiğiniz dikey çizgilere sahip objenizin yüksekliğini ve gücünü arttırmak için fotoğrafınızı da dikey formatta çekebilirsiniz. Bu sayede objeniz fotoğraf karesinde daha heybetli görünür. Yaratıcılığın sınırı yoktur. Dikey çizgileri yatay formatta çekerek çizgilerin kareden dışarı fırladığını hissettirmek için alt veya üst uçlarını karenin dışarısına taşmasına izin verebilirsiniz. Bu şekilde fotoğrafınızda çarpıcı bir etki oluşturabilirsiniz. Dijital dünyanın bir güzelliği de fotoğraf çekimlerinden sonra da bilgisayar başında bazı oynamalar yapılabilmesidir. Bundan yararlanarak düzenleme sırasında fotoğrafınızı döndürerek veya kırparak çizgilerinizin konumlarında bazı değişiklikler yapabilirsiniz.

    Köşeli çizgiler
    Köşeli çizgiler görsel olarak en çok merak uyandırıcı kompozisyon öğeleri arasında gelir. Bir fotoğraf içerisinde kullanıldıklarında dinamik bir şekilde izleyeni içerisine çeker. İnsanlar bir görüntüye bakarken görüntüleri kesen öğelere daha fazla dikkat eder. Buna karşın bir fotoğrafı bir köşesinden diğerine uzanan bir çizgiyle kesmekten kaçınmak gerekir, çünkü bu tip görüntüler genelde ilgi çekiciliğini kaybeder. Fotoğrafı daha ilginç bir hale getirmek için çapraz çizgi köşeye yakın bir bölgeden başlamalı ve diğer köşeye yakın bir bölgede durmalıdır. Bu sayede daha dengeli bir fotoğraf oluşturulabilir.

    Şekiller
    Şekilleri içerisinde en dinamik olanları da köşeli çizgilerden oluşanlardır. Örneğin üçgenler fotoğraflarınızda kullanabileceğiniz temel ilgi çekici elemanlar arasında olabilir. Bununla da sınırlı kalmayabilir, fotoğraflarınızda üçgen şekiller kullanmak yerine bir üçgenin üç kenarını oluşturabilecek üç farklı şekil de fotoğrafınızda bir üçgenin yaratacağı dinamik etkiyi yaratabilir. Üçgenler gibi dört köşeli şekiller de fotoğraflarınıza dinamik ve ilginç bir hava katabilir. Örneğin bir çerçeve şeklinde kullanılmış dikdörtgen şeklinde bir obje fotoğrafınızı özel kılacaktır. Üçgen, dört köşeli ve yuvarlak öğeleri bir arada kullanmak daha da ilginç görüntüler oluşturabilir. Önemli olan gözlerinizi farklı şekilleri aramaya alıştırmak ve görüntüsünü çekeceğiniz objelerin çevresinde dönerek şekillerin birbiriyle uyum içerisinde olduğu açıyı yakalayabilmektir.

    1/3 kuralı (Altın Noktalar)
    Bazı durumlarda ilgi merkezini fotoğraf karesinin ortasına yerleştirmeniz gerekse de genelde objenizi altın noktalar olarak bilinen alanlara konumlandırmak daha ilgi çekici fotoğraflar oluşturmanıza yardımcı olur. Altın noktalar fotoğrafınızı hayali olarak dikey ve yatay üçer parçaya bölen kesişim yerleridir. İlgi merkezini fotoğrafın ortasına değil bu noktalardan birisine yerleştirmek fotoğrafa bakanı resmi araştırmaya iter. İlgi merkezini fotoğrafın ortasına yerleştirmeniz durumunda izleyen kişi ilk olarak bu noktaya bakar ve ilgi fotoğrafın diğer bölümlerine geçmez, bu durum fotoğrafı monotonlaştırabilir. 1/3 kuralı yüzyıllar önce ressamlar tarafından geliştirilmiştir. Bu çok kullanılan teknik sayesinde fotoğrafı inceleyen kişinin gözleri istenilen noktaya doğru yönlendirilebilir. Bu yöntemle daha dengeli bir kompozisyon oluşturulmuş olur. Bu kural sayesinde küçük objeler bile önemli bir hale gelebilir ve fotoğrafın ilgi merkezi haline dönüşebilir. 1/3 kuralı sadece manzara fotoğraflarında işe yaramaz. Aynı kuralı portre çekimlerinde, yakın plan çekimlerde ve başka birçok duruma uyarlayarak kullanabilirsiniz.

    Odak noktası
    Vizörden bakarken deklanşöre basmadan önce çektiğiniz fotoğrafta ilgi merkezini belirleyip belirlemediğiniz son bir kez düşünmek iyi bir fi kirdir. İncelediğimiz birçok fotoğrafta dikkat ettiğimiz bir konu arka planların gereğinden dikkat dağıtıcı olduğu ve asıl konuya odaklanmayı zorlaştırdığıdır. Arka plan parlak renkler, desenler veya şekiller yüzünden veya yanlış bir diyafram açıklığı seçiminden dolayı gereğinden fazla ilgili çekici olabilir ve bu durum otomatik olarak ilgi odağınızın önemini azaltır. Bu gibi problemleri çekim sırasında gidermek gerekir çünkü çekim sonrasında bilgisayar başında yapılacak düzenlemelerde görüntü kalitesinde kayıp yaşanma riski bulunur. Bu yüzden deklanşöre basmadan önce son bir kez her şeyin yerli yerinde olup olmadığını kontrol etmek gerekir. Fotoğraf çekerken dikkat etmeniz gereken bir başka şey sadeliktir. Bir obje sizi fotoğraf çekmeye yönelttiyse çevresini o objeyi tamamlayıcı, o objeyi öne çıkarıcı bir şekilde kullanmalısınız. Kare içerisine eklenecek çok fazla öğe sadeliği bozar ve sizi fotoğraf çekmeye yönelten ilgi merkezinin karmaşa içerisinde kaybolmasına yol açabilir. İlgi odağınızın her zaman fotoğraf karesi içerisindeki en büyük obje olması gerekmez, ilgi odağınızı ön plana çıkarmak için boyut dışında birçok yol bulunur. Bunlardan birisi yukarıda anlattığımız altın noktalardır. Altın noktalara yerleştirilmiş ve biraz da derinlik verilmiş bir obje fotoğraf içerisinde güçlü bir şekilde ortaya çıkacaktır. Bunun dışında örtücü hızını azaltarak ilgi odağınızın çevresinde bir hareket oluşturabilir veya çevresinde kontrast renkler veya objenizi ortaya çıkaracak desenler de kullanarak benzer bir etki yaratabilirsiniz.

    Farklı bakış açıları
    Çekimlerde seçtiğiniz objektiflerde kompozisyon üzerinde büyük etkiye sahiptir. Geniş açı objektifler (28 mm ve altı) perspektifi kuvvetlendirir, tele objektiflerse (100 mm ve yukarısı) perspektifi azaltır. Her iki objektif türünün de kendine göre avantaj ve dezavantajları bulunur. Geniş açılı bir objektif (veya zoom’un geniş alan sağlayan kısmı) dünyayı daha geniş görür. Bu objektiflerle yerinizden fazla oynamadan fotoğraf makinesini biraz açılı tutup gökyüzünün veya yerin büyük bir kısmını kare içerisine sığdırarak dramatik fotoğraflar çekebilirsiniz. Fakat bu objektiflerle bir objeyi arka plandan ayırmak daha zordur. Tele objektifler görüntülen açıyı daraltarak bir objeyi ön plana çıkarmayı kolaylaştırır. Bu tip objektiflerle fotoğraf çekeceğiniz zaman sıkça yer değiştirmeniz gerekebilir. İyi bir kompozisyon oluşturmak için yardım alabileceğiniz en iyi araçlardan birisi tripodlardır. En büyük avantajı çekim hızınızı azaltıp, her bir kare için daha fazla planlama yapmaya ve düşünmeye yöneltmesidir. Tripodunuzu kurmadan önce fotoğrafı çekeceğiniz açıyı doğru belirlemek gerekir. Doğru açıyı belirlemek için normalden biraz daha fazla araştırma yapmanızı tavsiye ederiz çünkü genelde ilk başta doğru gibi görünen açıların biraz araştırmadan sonra düşünüldüğü kadar iyi olmadığı ortaya çıkar. Açı araştırırken çok uzun mesafeler kat etmeniz gerekmez bazen birkaç santim bile büyük farklar yaratabilir. Açı araştırması sırasında unutulmaması gereken bir konu da çekimi yapacağınız yüksekliktir ve fotoğrafı önemli ölçüde değiştirebilir.

    İlgi merkezinin desteklenmesi
    Kompozisyonu etkileyen önemli konulardan birisi de kadraj içerisine alınacak ve kadraj dışında bırakılacak öğelerdir. Buna karar verirken kadraj içerisinde kalacak tüm elemanların ilgi merkezini desteklemesine dikkat edilmelidir. Aksi durumda bu tip öğelerin kadrajdan çıkarılması daha fazla yarar sağlar. Bunu yapmak için pozisyonunuzu değiştirebilir, farklı açıda bir objektif kullanabilir veya farklı bir zamanda çekim yapabilirsiniz. İlgi merkezinin kalitesi de kompozisyonunuzu etkiler. Örneğin bir çiçek fotoğrafı çekiyorsanız en iyi görüneni çekmek bazı yaprakları kopmuş bir çiçeği çekmekten daha iyidir veya fotoğrafta anlatmak istediğinizle ilişkili değilse bir manzara fotoğrafı çekiyorsanız kadraj içerisine sızmaya çalışan parlak renkli arabaları veya çöp kutularını kadraj dışına almayı unutmamanız gerekir. Gökyüzü bazı zamanlar son derece renksiz ve cansız görünür. Bu tip bir görüntü fotoğrafınızın içerisindeki canlılığı tamamen alıp götürebilir. Bu yüzden gökyüzü renksizse fotoğraflarda kadraj dışında kalmalıdır. Bir insan, hayvan veya bitki fotoğrafı çekeceğiniz zaman ufuk çizgisinin konumu önem taşır. Objenizin daha ön planda olması için ufuk çizgisi objenizi ikiye bölmemelidir. Bu gibi çekimlerde fotoğraf makinesi farklı açılarla tutularak ufuk çizgisinin konumunu değiştirmek gerekir.

    Derinlik
    İki boyutlu bir fotoğrafa hayat verebilmek için derinlik gerekir. Bunu yapmak için ön, orta ve arka plan doğru objektif ve diyafram açıklıklarıyla kullanılmalıdır. Derinlik yaratmak için doğal bir çerçeve bir teknik olarak kullanılabilir. İlgi odağınızı orta alanda konumlandırıp ön plana da doğal bir çerçeve oluşturabilecek bir obje yerleştirebilirseniz fotoğrafı izleyenleri otomatik olarak ilgi merkezinize doğru yönlendirebilirsiniz. Daha önce de belirttiğimiz gibi geniş açılı objektifler perspektifi arttırırken tele objektifler daraltır. Bu iki tür objektif de derinliği arttırabilecek şekilde kullanılabilir. Geniş açılı bir objektif kullanıyorsanız ilgi merkezinin önüne ilgi çekici bir başka öğe yerleştirebilirsiniz. Tele objektifle çekim yapıyorsanız küçük bir alan derinliği kullanarak ilgi merkezinin ön ve arkasındaki bölgeleri fl ulaştırabilirsiniz. Örnek olarak bir hayvanın fotoğrafını çekiyorsanız fotoğraf makinenizi zemine yaklaştırıp çimenleri net olmayan bir çerçeve gibi kullanarak ve arka planda yine net olmayan ağaçlar veya yüksek otlar yerleştirerek ilgi merkezini çok daha güçlü bir etkiyle sunabilirsiniz. Bu sayede 3 boyutlu bir etki yaratmış olacaksınız.

    Aktif alan
    Hareket eden objelerin görüntüleri hareket eden objenin önünde hareketine devam edip içerisine girebileceği boş bir alan olduğunda çok daha etkili olur. Fotoğrafını çektiğiniz objenin gireceği bu alana aktif alan denebilir. Bu durumda hareket eden objenin arkasındaki alan da ölü alan olarak adlandırılabilir. Arkada kalan alan ne kadar büyük olursa fotoğraftaki dinamizm de o oranda ölür. Hareket eden objeler çekecekseniz hareketten kaynaklanan bir miktar bulanıklığa izin vermek ve objenizin önünde açık bir alan yaratmak fotoğrafın etkileyiciliğini arttırabilir. Aktif alan sadece hareket eden değil hareketsiz canlılar için de kullanılabilir. Örneğin fotoğrafını çektiğiniz obje sağa bakıyorsa objeniz fotoğraf karesinde de sola konumlandırılmış olmalıdır. Tam tersini yaparak fotoğraftaki gizemi arttırmak da mümkün olabilir.

    Kurallar
    Tüm diğer kurallar gibi bazen daha ilgi çekici ve etkin bir fotoğraf çekip başarıya ulaşmak için kuralı mevcut duruma uygun bir şekilde esnetmek veya yeniden yorumlamak gerekir. Burada anlattığımız kompozisyon kuralları birçok durumda fotoğraflarınızı daha etkili yapmak için yardımcı olsa da bazı durumlarda kompozisyon kuralları işe yaramaz ve fotoğraflarınızı yepyeni yaratıcı yollar kullanarak çekmeniz gerekebilir. Örneğin 1/3 kuralı ne kadar eski ve yaygın olursa olsun yaratıcılığınızı sınırlandırmamalıdır. Tüm fotoğraflarınızda bu kuralı kullanmanız durumunda hep aynı tarz fotoğraflara sahip olursunuz. Bazen ilgi merkezini farklı bir konuma getirmek daha etkili fotoğraflar oluşturmanızı sağlayabilir. Bazense istediğiniz etkiyi yaratmak için ilgi merkezini tam ortaya koymak gerekir. Örneğin yırtıcı bir hayvanın gözlerinin fotoğrafı izleyene odaklandığı hissini yaratmak için hayvanın gözleri tam merkeze yerleştirilebilir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ikarahal -- 20 Ocak 2010; 10:11:06 >







  • Güzel paylaşım. Sağolasın.
    Böyle yazıları okumayı seviyorum.
  • Sayın ikarahal ,
    öncelikle teşekkürler.
    Sonrada eğer mümkünse, özellikle yatay dikey cizgilere ve diğerlerine bi kaç örnek verebilseniz. Mesela şu çekimde hata bu aslında bu olmalıydı gibi.
    Bu dediğimin çok zor olduğunu tahmin ediyorum. Ancak şahsen ben çok daha fazla faydalanmış olurum.
    Dikkate alır bi kaç örnek koyarsanız müteşekkir olurum.
  • quote:

    Orijinalden alıntı:FADNUR

    Sayın ikarahal ,
    öncelikle teşekkürler.
    Sonrada eğer mümkünse, özellikle yatay dikey cizgilere ve diğerlerine bi kaç örnek verebilseniz. Mesela şu çekimde hata bu aslında bu olmalıydı gibi.
    Bu dediğimin çok zor olduğunu tahmin ediyorum. Ancak şahsen ben çok daha fazla faydalanmış olurum.
    Dikkate alır bi kaç örnek koyarsanız müteşekkir olurum.


    Ana fikir kompozisyonun bir mühendislik çekiminden çok sanatsal a yaklaştırmak. Yani manzara çekimlerinde basit kadrajlamadan öte ufuk çizgisiyle yüzey/deniz orantısının daha yaratıcı olması gibi... İlgili metnin yanında yer alan fotoğraflar şunlardı, hem yatay hem de dikey çizgilerin birlikte kullanılmasını gösteren örnekler:

     Deklansore Basmadan Once ...


     Deklansore Basmadan Once ...




  • Teşekkürler seboist, konuyu verip yanında doğru ve yanlış çekimlerinin de olduğu örneklemeler öğrenmeyi daha kalıcı hale getiriyor.
  • Ayrıca örnekleriyle;

    Simetri

     Deklansore Basmadan Once ...


    Denge

     Deklansore Basmadan Once ...


    Tekrar

     Deklansore Basmadan Once ...


    Derinlik

     Deklansore Basmadan Once ...


    Fotoğraflar fotoğraf.net'te ki profesyonel sanatçılara aittir ® .



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tevfikteo -- 22 Ağustos 2010; 15:12:11 >




  • 1/3 Kuralı



     Deklansore Basmadan Once ...


     Deklansore Basmadan Once ...




  • Teşekkürler paylaşım için
    Bizim gibi meraklı ama amatörler için güzel bir konu
  • güzel paylaşım için teşekkürler.
  • teşekkürler bilgi için... 9 yıl olmuş ama bilgi halen geçerli:)
  • Eskiden ne kadar kaliteli konular açılırmış. Artık ülke gibi forum ortamı da yozlaştı.

  • AKINLASINN A kullanıcısına yanıt
    Şuradaki eski kaliteli post'ları temiz bir blog'a çekmek lazım. Çok faydalı olur. Tartışma konularımıza bak zamanında...  Deklansore Basmadan Once ... 
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.