Şimdi Ara

Devrim niteliğindeki jet motoru ilk ateşlemesini gerçekleştirdi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
18
Cevap
0
Favori
897
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
11 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Devrim niteliğindeki jet motoru ilk ateşlemesini gerçekleştirdi
    Astro Mechanica, havacılık dünyasında çığır açacak bir yeniliğin ilk adımını attı. 2021 yılında Ian Brooke tarafından kurulan ve yalnızca sekiz çalışanıyla faaliyet gösteren bu yenilikçi girişim, turboelektrik adaptif motor adı verilen bir teknoloji üzerinde çalışıyor. Bu motor, hem subsonik (ses altı) hem de süpersonik (ses üstü) uçuşlar için yüksek verimlilik sunmayı vaat ediyor.



    Turboelektrik Adaptif Motor nedir?



    Astro Mechanica'nın geliştirdiği bu motor, geleneksel turbojet ve turbofan motorlarının özelliklerini birleştiriyor. Elektrikli araç motor teknolojisinden ilham alınarak tasarlanan bu sistem, bir turbojeneratör ile elektrik üretiyor ve bu elektrik, kompresörü ve turbofanı bağımsız olarak çalıştıran yüksek performanslı elektrik motorlarına güç sağlıyor. Bu yenilikçi yapı sayesinde motor, sıkıştırılan hava miktarını kontrol ederek hem yakıt verimliliğini artırıyor hem de hız performansını optimize ediyor.



    Bu kulağa karmaşık gelebilir, ancak aslında oldukça dahiyane bir yöntem; fan ve kompresör bileşenlerini ayırıyor ve kompresörü bugün elektrikli araç pazarında kullanılanlara benzer yüksek performanslı elektrik motorlarıyla bağımsız bir şekilde mekanik olarak çalıştırıyor.



    İlk ateşleme testi umut vadediyor



    Devrim niteliğindeki jet motoru ilk ateşlemesini gerçekleştirdi
    Astro Mechanica, geçtiğimiz ayın ortalarında motorun Gen3 versiyonunun yüzde 30 güçle ilk sıcak ateşleme testini başarıyla tamamladı. Bu test, teknolojinin gerçek dünyada uygulanabilirliği için önemli bir dönüm noktası olarak dikkat çekiyor. Motor, farklı uçuş koşullarına uyum sağlayabilmek için üç farklı modda çalışıyor:




    • Mod 1: Bu modda motor, herhangi bir aktif yanma gerçekleştirmez. Elektrik motoru, şirketin "blisk" olarak adlandırdığı ve kompresör ile turbofan işlevini birleştiren bir bileşeni çalıştırıyor. Blisk, geleneksel fan bıçaklarından farklı olarak daha kompakt ve hafif bir tasarıma sahip

    • Mod 2: Bu mod, turbojet yanmasını devreye sokuyor. Ancak geleneksel turbojetlerin aksine, motorun kompresörü egzoz gazlarına bağlı değildir. Bunun yerine kompresör, elektrik motorlarıyla yüksek hızda çalıştırılarak yanma için gereken havayı sağlıyor. Dahiyane bir detay!

    • Mod 3: Bu mod, motorun tamamen yakıtla çalıştığı ve hareketli parçaların devre dışı kaldığı bir yapı sunuyor. Ramjetlerde gördüğümüz "Ram Pressure" adı verilen bir fiziksel etkiyle, uçak yüksek hızlarda atmosferden gelen hava basıncını kullanarak yanma gerçekleştirebilir.



    Bu sıralama oldukça önemli, zaten tek bir ünitede bunu yaptığı için bu motor konuğumuz oluyor.



    Geleneksel turbojet motorlar, savaş uçaklarında gördüğümüz gibi, egzoz gazlarını kullanarak kompresör fanını döndürür ve havayı içeri çeker. Daha fazla egzoz gazı, daha yüksek hız anlamına gelir. Bu motorlar süpersonik hızlarda oldukça verimli çalışsa da, düşük hızlarda ciddi sıkıntılar yaşar. Turbojetler, verimli bir yanma için yeterli havayı sıkıştırmakta zorlanır ve yakıtın büyük bir kısmını israf eder.



    Devrim niteliğindeki jet motoru ilk ateşlemesini gerçekleştirdi
    Bunun en çarpıcı örneklerinden biri, 1976-2003 yılları arasında kullanılan Concorde süpersonik yolcu uçağıdır. Concorde, yakıt verimsizliğiyle ünlüydü; yalnızca kapıdan piste taksi yapmak için yaklaşık 2 ton yakıt harcıyordu. Bu, düşük hızlarda turbojet motorlarının ne kadar verimsiz olduğunu açıkça ortaya koyuyor.



    Ayrıca Bkz.İşte Çinlilerin benzersiz yeni oyuncağı: Fiyatı 280 bin dolar!



    Turbofan motorlar ise düşük hızlarda daha büyük hava kütlelerini hareket ettirerek uçakları verimli bir şekilde ileriye taşımak için tasarlanmıştır. Ancak yüksek hızlarda, optimize edilmemiş büyük fanların yarattığı aerodinamik sürüklenme, verimlilik ve operasyonel sorunlara da yol açıyor.



    Maliyet etkin bir yaklaşım



    Devrim niteliğindeki jet motoru ilk ateşlemesini gerçekleştirdi
    Savaş uçakları veya geleneksel uçak motorlarında en önemli unsur maliyet. Mesela Boeing 737 MAX'de bulunan CFM LEAP-1B motoru, motor başına yaklaşık 14 milyon dolara mal oluyor. Astro Mechanica, süpersonik yeteneğe sahip turboelektrik adaptif motorlarının daha ucuz olacağını, hareketli parça sayısının az olması nedeniyle bakımın da ucuz olacağını iddia ediyor. Hatta firma, bu motoru geleneksel jet yakıtından çok daha ucuz olan ve yakıldığında yüzde 30 daha az CO2 üreten sıvı doğal gazla (LNG) çalışacak şekilde tasarlıyor. Firmaya göre eğer ikonik Concorde, bu motoru kullanıyor olsaydı yüzde 61 daha fazla menzile sahip olacaktı.






    Kaynak:https://newatlas.com/aircraft/astro-mechanica-turboelectric-adaptive-engine-supersonic/







  • batinin teknolojik ustunlugunun ana kaynagi bu. ozgurluk ve herkese esit isleyen adalet. batidada bu konuda sorunlar oluyor ama baska ulkelerle karsilastirinca cok ileri noktadalar. buyuk sirketler heleki devlet kurumlari arge yapsalar bile her farkli fikrin pesinden gidemezler ayrica sirket buyudukce yaraticilikda azaliyor, cunku calisanlarin bireysel yaraticilikdan kazanci azaliyor, niye bir fikrin pesinden maceraya atilsin, o maceranin sonunda isinden olma riskini alsin. yerinde durup isini duzgun yaptigi surece ayni maasi almaya devam edecek. baska bir noktada buyuk sirket mevcut tasarimdan o kadar buyuk para kazaniyor oluyorki yenilik isine gelmiyor. intel boeing ornegi gibi. boeing'e kalsa klasik roketleri bir yuz yil daha satmak ister ama spacex gibi baska bir sirket yeni fikirlerle gelip kendine sektorde yer acabiliyor teknolojiyi daha ileri tasiyor. ozgurluk ve adalet burda isin icine giriyor. iyi bir fikri olan bir kac yetenekli muhendis bilim insani yatirimcida bulup sanslarini denemek istiyorlar. fikirleri iyiyse basarili uygulanirsa onleri buyuk oranda acik oluyor. ozellikle amerika bu sekilde sifirdan baslayip dunya devi olmus start uplarla dolu. apple microsoft google nvidia bugun dunyanin en buyuk sirketleri hepsi bu sekilde yola cikmis bir kac muhendisin eseri. bunun benzeriniturkiyede, rusyada yada cinde arkanizda politik destek olmadan yapamasiniz. birileri tepenize cokup fikrinizi calmasa bile burokrasi yapmak istediklerinize engel olur. dusunsenize spacex gibi ufak bir sirket gelecek ulkenin en buyuk silah ve ucak ureticilerinin elinden uzay sanayini alacak, mumkun mu?
  • Hakikaten bu devirde bu kadar büyük havacılık şirketleri varken nasıl oluyorda atölye gibi bir yerde müthiş bir keşif oluyor insan şaşırıyor.

    Tam bir masal gibi icat hikayesi.
  • Muhtemelen ses altı ve ses üstü motorları söküp yeni bir model üzerinde birleştirmişlerdir. Atölye buna imkan verir.
  • son derece mantikli. uygulamada da basarili olursa devrim yaratir. kompresyon faninin hizi sadece farkli hiz rejimleri icin yasanan bir sorun degil ayni zamanda turbofan motorlarin genel verimliliginide etkileyen bir durum. ticari yolcu jetlerinde kullanilan tubofan motorlarda bypass orani ne kadar yukselirse verimlilik o kadar artiyor. bypass orani motorun icine yanmaya girmeden cevresinden dolasan, ondeki kompressyon fani ile yapilan itisin yanma odasina giren havaya orani. sorun su, on fan motora direk bagliylen fanin hizini daha fazla artiramazsin, bypass oraninin artirmanin yolu fanin boyutunu buyutmek, simdiye kadarda boyle yapildi, hep daha buyuk fanli daha genis capli motorlar geldi. ama cap artiginda fan uclarindaki hizda cok yukseliyor, fanin ucu supersonik hiza geldiginde hava ayni sekilde akmiyor, verim kaybina neden oluyor. fanin boyutunu artirmadan hizini yukseltmek icin disli aktarim kullanan motorlar var ama jet motorunun korkunc hizi ve gucu bu disli kullanimini cok zorlastirip maliyetli hale getiriyor, bakim masraflari yukseliyor. ayrica disli verim kaybinada neden oluyor. elektrik motoru bu konuda cok daha hassas kontorlu daha az hareketli parca ile asgliyabilirim, verimi muhtemelen yuksek olur.




  • gun kullanıcısına yanıt
    batinin teknolojik ustunlugunun ana kaynagi bu. ozgurluk ve herkese esit isleyen adalet. batidada bu konuda sorunlar oluyor ama baska ulkelerle karsilastirinca cok ileri noktadalar. buyuk sirketler heleki devlet kurumlari arge yapsalar bile her farkli fikrin pesinden gidemezler ayrica sirket buyudukce yaraticilikda azaliyor, cunku calisanlarin bireysel yaraticilikdan kazanci azaliyor, niye bir fikrin pesinden maceraya atilsin, o maceranin sonunda isinden olma riskini alsin. yerinde durup isini duzgun yaptigi surece ayni maasi almaya devam edecek. baska bir noktada buyuk sirket mevcut tasarimdan o kadar buyuk para kazaniyor oluyorki yenilik isine gelmiyor. intel boeing ornegi gibi. boeing'e kalsa klasik roketleri bir yuz yil daha satmak ister ama spacex gibi baska bir sirket yeni fikirlerle gelip kendine sektorde yer acabiliyor teknolojiyi daha ileri tasiyor. ozgurluk ve adalet burda isin icine giriyor. iyi bir fikri olan bir kac yetenekli muhendis bilim insani yatirimcida bulup sanslarini denemek istiyorlar. fikirleri iyiyse basarili uygulanirsa onleri buyuk oranda acik oluyor. ozellikle amerika bu sekilde sifirdan baslayip dunya devi olmus start uplarla dolu. apple microsoft google nvidia bugun dunyanin en buyuk sirketleri hepsi bu sekilde yola cikmis bir kac muhendisin eseri. bunun benzeriniturkiyede, rusyada yada cinde arkanizda politik destek olmadan yapamasiniz. birileri tepenize cokup fikrinizi calmasa bile burokrasi yapmak istediklerinize engel olur. dusunsenize spacex gibi ufak bir sirket gelecek ulkenin en buyuk silah ve ucak ureticilerinin elinden uzay sanayini alacak, mumkun mu?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi darkaura -- 17 Kasım 2024; 20:32:43 >




  • gun kullanıcısına yanıt

    Atölyeyi küçümseme, prototipler atölyede üretilir.

  • Devrimlik bir olay ben göremedim. Gören var mı?
  • Muazzam bir gelişme bu tarz haberlerin devamını bekliyorum ülkemiz için de inşallah 🙂
  • Adamlar Uzay Zamanı yok etmeyi buldu biz daha motor yapıyoruz. Bu da bi gelişme tabii...
  • Savaş uçaklarında termal gizlilik için ciddi bir fayda sağlayabilir. Bildiğiniz gibi jet motoru arkadan yüksek sıcaklıkta hava püskürtür, bu da radar görünürlüğünü artırır. Dünyada sadece F-35'te bulunan bir özellik olarak egzozdan atılan hava soğutuluyor ve bu da başka hiçbir uçakta olmayan termal gizlilik sağlıyor. Ne olduğu sır olarak saklanan bir gazla bunu sağladıkları söyleniyor. Haberin konusu olan motorda uçağın arkasından sıcak hava yerine soğuk hava çıkacak. Sıcak havayı farklı kanallardan soğutarak atma imkanı olacak.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi muratkaya -- 18 Kasım 2024; 16:8:27 >
  • Mühendis değilim ama bu dizayn bende - kompresörü kompresöre entegre türbinle değil de gene motorla ama içten yanmalı motorlu döndüren - motorjet çağrışımı yaptı. Yalnız gaz türbini motorlar varken motorjet başarısız kalan bir tasarım idi. Motorjetle turboelektrik adaptif motor arasındaki gerçek fark 1) motorun elektrik niteliği 2) turboelektrik adaptif motorda fanın elektrik motorla beraber esnekliğe izin veren varlığı, verimlilik açısından vazgeçilmez turbofanın elektrik motor sayesinde temel turbojet veya kompresör bileşeninden ayırılabilmesi. Bu da evet en azından teoride adaptif modlara izin verebilir. Motor hem turbofan hem de klasik turbojet gibi davranabilir. Ama tıpkı bir motorjet gibi geleneksel jet motorlarına nazarla daha fazla mekanik komplikasyona meyilli olacağını düşünüyorum.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
  • darkaura kullanıcısına yanıt
    batıda eşit işleyen adalet diye bir şey yok. bu illüzyona kanmak neden bu kadar kolay anlayamıyorum. ukrayna için kendini yırtan batı gazze'deki katliamı görmüyor. çocuğu ışid'e katılmış kadını hapse atıyor ama pkk'yı besliyor. daha o kadar çok örnek var ki. her şey keyiflerine göre. bunu görmek neden bu kadar zor?
  • beyinsis B kullanıcısına yanıt

    dis politika ile ic sistemin farkini ayirmayi ogrenin. ondan sonra tartisalim. ic sistemdeki adalet iyilik fazilet dogruluk icin varolan bir olgu degil, duzenin daha iyi islemesi, sistem icindeki herkesin kazanip hep beraber zenginlesme icin gerekli. konseptleri birbirinden ayiramayip olaylara cocuk gibi basit duygusallikla bakiyorsunuz.

  • darkaura kullanıcısına yanıt

    tamam, iç sisteme bakalım. amerika'da zencileri boğarak öldürüyor polis. hapse girenlerin çoğu zenci. parası olanla olmayan kanunlar önünde eşin değil. adil bir sistem zaten iç politika, dış politika diye bir ayrım içermez. çocuk gibi kendinizi kandırmayın.

  • beyinsis B kullanıcısına yanıt

    %100 adalet var demedim zaten. kendi iclerinde problemleri oldugunu belirttim ama bir rusya ile cin ile turkiye ile karsilastirin sistem cok cok daha ozgur ve esit. kiyas kabul etmiyecek sekilde fark var. yok diyorsaniz dunyayi tanimiyrosunuz demektir. batiyi amerikayi elestirinler bile kendi ulkelerinde haksizliga ugradiklarinda cin e rusyaya hindistana degil bati ulkelerine kaciyorlar. simdi adini vermenin uygun olmayacagi buyuk turk sirketlerinde tum sermayesini ingiltere tasimis ismini degisitrimis olanlar var. neden? burda yarin isine varligina el konulmiyacaginin bir garantisi yok. bu olmadigi icin buyuk yatirim yapmak zorlasiyor, bu yuzden zenginlik ve inovasyon olmuyor.

  • Şimdi mod 1 de anlaşılan tamamen elektrikli çalışıyor. Bu da demek oluyor ki kompresör direk fan işlevi görüyor. Mod 2 de kompresörün türbinden bağımsız hareket ediyor demiş. Yani türbinden güç çekmeden kompresör döndürülüyor. Bu da sistemde batarya ihtiyacını doğurur. Ağırlık artışı sebebiyle büyük bir eksi. Mod 3 başarılı ramjet kesinlikle üst düzey bir teknoloji ancak ses konusunu nasıl çözecekleri muamma. Genel olarak bilgiler eksik olmuş. Mod 2 tam açıkşanamamış. Benim tahminim mod 2 de hem türbinden güç çekiliyor aynı anda elektrik motorundan da güç alarak kompresörün dönmesi için gereken güç azaltIlıyor. Bu da beraberinde türbinden daha az enerji çekileceği ve daha fazla itki üretileceği anlamına gelir. LNG olayı zaten hikaye. LNG depolama sistemlerine bakarsanız zaten ne demek istediğimi anlarsınız. Devasa boyutta alan gerektiriyor. Daha ucuz üretlimesi dr bence feasible değil. Adam senede yüzlerce motor üretiyor mümkün değil onunla yarışman. Technology demonstrator olarak bakarsak güzel proje.




  • Hemen ilk başta 100 adet sipariş verelim,ohh be motor yapmaktan kurtulduk.Dostlarımız bu silah yada savaş uçağı olmadığı için hemen vericeklerdir diye düşünüyorum.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.